TEXELSCHE COURANT TWEEDE BLAD - ZATERDAG 15 FEBRUAR11941. Wat wil de Volkshoogeschool CAUSERIE DOOR MR. M. M. VAN POLL. Op uitnoodiging van ie Vereen van oud-leerlingen der la/ere landbouw school en de afd Texel van de „Boerin- nenbond" hield Mr. MM. van Poll Dins dagavond in De Lindiboom voor een flink aantal belangstellenden een lezing over het Volkshoogcschoolwerk in Ne derland. De heer P. Kikkert, voorz. der vereen, van oud-leerlingen, heette- allen harte lijk welkom, in het bijzonder Mr. Van Poll, Burgemeester Kamp en de advi- seerende leden. Hierop gaf spr. het woord aan Mr. Van Poll. Deze ving aan met zijn waardeering uit te spreken over het initiatief, door onze Vereen. geno men, om een bespreking over de Volks hoogeschool te doen houden. Spr. ver nam, dat er van het werk der Volkshoo geschool op ons eiland nog maar wei nig bekend is. De VHS werd door drie Amsterdam- sche studenten gesticht (1931). Drie be gaafde mannen, aldus spr., die een schoone taak zagen, toen de economische crisis losbarstte en in ons land veel so ciale ellende te weeg bracht. Het zwaar ste punt was de werkloosheid. Zij zagen dat hier weinig tegenover gesteld werd. Hetgeen de overheid deed, was in hun oogen een lapmiddel. Zij bestudeerden de oorzaak, waardoor de regeering niet meer kon doen en hoe het kwam, dat 't volk onverschillig bleef staan tegenover die honderdduizenden, die materieel en geestelijk ten onder gingen. Gebrek aan daadkracht, aan geestkracht en samen werking verwekte deze toestand. Dooi de ontstellende verdeeldheid had men geen tijd voor het werkloosheidsvraag stuk. Zij zochten aanknoopingspunten, doch werden teleurgesteld. Er waren wel menschtn te vinden, die met het plan sympathiseerden, doch het ontbrak aan organisaties, die deze taak op zich wil den nemen. Daarop trokken zij over de grens, naar Duitschland, Frankrijk en Skandinavië. Zij ontdekten, dat de toe stand in Skandinavië in 1850 gelijk was aan die in hun tijd in het eigen land: groote achteruitgang op alle gebied. Zij kwamen tot de conclusie, dat voor de oplossing in de eerste plaats noodig wa ren: een sterke wil tot samenwerking, wederzijdsch begrip en waardeering. Om dit te bereiken werd een VHS gesticht. Deze was noodig om het volk te leeren één volk te zijn: De zucht tot beharti ging der eigen belangen alleen stond he laas voorop. Ziedaar de ffroote fout. Ver schil in overtuiging, karakter en belang zijn de drie factoren, die verbrokkeling veroorzaken. (Spr. veronderstelde, dat op ons eiland een sterk gemeenschapsge voel leeft.) De VHS weet, dat in weer wil van godsdienstige overtuiging innige samenwerking mogelijk is, op sociaal, economisch en cultureel gebied. Waar een wil is Spr. schetst de botsingen tusschen Friezen en Hollanders in vroeger jaren en vertelt, hoe de VHS-leiding deze moeilijkheden het hoofd weet te bieden Ook gewaagt spr. van de strijd tusschen hét kapitalisme en de arbeiders, van de boerenstand, die zich ook ging organi- seeren en voor eigen belangen in de bres sprong. Doch zelden werd redelijk over leg gepleeegd. Ieder holde voort als een paard met oogkleppen. Telkens weel wees de VHS op gewichtiger problemen: De werkloosheid.' Vooral de jeügd wil zij het besef van verantwoordelijkheid bij brengen door middel van cursussen. Niet als op een gewone school, die huiswerk oplegt en een diploma in het vooruitzicht stelt. Het voornaamste programmapunt van de VHS is het houden van inleidin gen over allerlei onderwerpen. Elke cur sist van de VHS wordt in de gelegenheid gesteld zijn ideeën daaromtrent naar vo ren te brengen. Tenslotte wordt over een bepaald onderwerp een algemeen beeld verkregen. Er wordt van gedachten ge wisseld over de gebreken en over wat ieder persoonlijk in eigen kring op kan lossen. De leiding der VHS weet de juiste toon te treffen en het fundament voor wederzijdsche waardeeering te leggen. Goede resultaten worden vooral ook bereikt door samen één object te la ten uitvoeren. Hoe heel anders komen de leeken dan tegenover het idee van de handenarbeid te staan! En welk een suc ces kan worden geboekt door gemeen schappelijke zang, gymnastiek, sport. Ons land telt twee scholen, een te Bak- keveen en een te Markelo (Ov.) TeMar- kelo zelfs ook een kleuterschool. In Groningen zijn al belangrijke resultaten bereikt. Er bestonden steeds groote te genstellingen tusschen boeren en land arbeiders. De laatste 2030 jaar waren scherpe conflicten (stakingen) het ge volg. De VHS werkte de samenwerking in de hand en in een dorp was het re sultaat zoo groot, dat de boeren zooveel landarbeiders te werk stelden, dat de werkloosheid er werd opgeheven. Spr. merkt op, dat in Skandinavië de VHS door de regeering wordt gesubsidieerd. In Denemarken heeft zij de klassestrijd, zooals wij hem kenden, voorkomen. Die voorbeeldige Deensche samenwerking had tot gevolg, dat de landbouw een groote centrale inkoopcoöp. vormde. De Deensche zuivel was daardoor in staat Nederland van de Engelsche markt te verdringen. Ook van belang voor de boeren. We kenden in ons land de tegenstel ling tusschen handel en industrie eener- zijds en de boeren. De boeren hebben zich vastberaden moeten verzetten om dat hun belangen voor die van handel en industrie opgeofferd werden. Zij kre gen veel te weinig voor hun prestatie. De Ned. boer kwam te kort. Gelukkig gaat het hun de laatste tijd wat beter. De boeren stuitten bij hun actie op groote tegenstand: Een strijd op leven en dood brak aan. Voorts noemde spr. de contrasten tusschen boer en consu ment, tusschen groote en kleine boeren, pachters en verpachters. De kleine boe ren worden door steun geholpen, doch dat is geen goede oplossing. Voorts behandelde spr. de verhouding tusschen de veehouder en de akkerbou wers, de boeren en de landarbeiders en tenslotte de contrasten tusschen stad en platteland Deze verhouding had in ons land veel te weinig aandacht. Het ge beurt, dat het platteland „verstadst" door te loor gaan van het gevoel van ei genwaarde. Maar niet vergeten mag worden, dat de boer de bron van de volkskracht is, nu meer dan ooit. De stad verbruikt slechts kracht. Daarom wijst de VHS de jongere boeren met zooveel klem op hun verantwoordelijk heid als de dragers van de kracht van ons volk! Hiermede besloot spr. zijn causerie. Na de pauze werd gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. Ondanks zijn uitvoerig betoog, had spr. belangrijke onderdeelen van het VHS-werk nog niet behandeld (leiding, kosten, duur van de cursussen, enz.), zoodat er veel te vragen was. Mevr. Smink informeerde naar de technische bijzonderhden en de kosten. Antw.: De cursus duurt twee weken en kost f 12.50 Werkloozen worden gratis toegelaten. Elke cursus staat op zichzelf en behandelt een bepaald onderwerp. Ook aan het lager onderwijs, waarmee België ons land volgens spr. mijlen voor uit zou zijn, wordt een groote plaats in geruimd. In België maakt men dankbaar gebruik van nieuwe methodes, aldus spr. Mevr. Kamp-Neubecker vroeg, of de cursussen doorloopend worden gegeven. Antw.: In Bakkeveen vrijwel doorloo pend. Mej. G. Eelman SCd. vroeg, hoe het met de uitbreiding van- het VHS- wezen staat en wie met de leiding belast zijn. Volgens haar moeten deze leiders zeer algemeen ontwikkeld zijn. Ant woord: In Bakkeveen is plaats voor 180 in Markelo voor 60 personen. In andere provincies wordt hard gewerkt aan de voorbereiding. In Noord- en Zuid-Hol land bestaan reeds jaren commissies ter oprichting. Spr. heeft vooral vertrouwen in de Noordhollanders, omdat uit deze provincie velen de cursussen bezoeken Allen, van wie verwacht wordt, dat zij belangstellen in het werk, wordt gere geld een program vei .strekt. Deskundi gen treden als inleiders op. Burgemeester Kamp, het woord ver krijgend, spreekt allereerst zijn vreugde uit over het werk van de Vereen, van oud-leerlingen. Spr. richt vervolgens het woord tot Mr. Van Poll en zegt, de be weringen van Mr. Van Poll betreffende „het geen tijd hebben voor de werkloos heid" geenszins te kunnen onderstrepen. Bij de besteding van de openbare geld middelen heeft men steeds groote be dragen voor de werkloosheid uitgetrok ken. Texel op zijn begrooting 1935 b.v. f 120.000. Deze uitgave kon thans tot f 18000 beperkt blijven, mede dank zij de regeeringen, die zich voortdurend met het vraagstuk bezig hielden. Spr. hul digt het werk van Ir. Westhof en noemt tevens de werkverruiming. Wat de voor sprong van het Belgische onderwijs be treft: ook hiertegen neemt spr positief stelling. Op Texel zijn op vier van de negen openbare scholen verwante metho den toegepast. Men tracht 'n eigen vorm te vinden, terwijl men oog heeft voor de z g. „onderwijsvernieuwing". Mr. Kamp betwijfelt voorts zeer, of het VHS- werk een alles omverwerpende taak zal krijgenOverigenns gelooft hij even- llltllllllll GEMEENTE TEXEL- llllllllllll BEKENDMAKING. De Burgemeester van Texel maakt be kend, dat het Evacuatiebevel voor Vreemdelingen uit de Kuststreek NIET meer geldt voor Noorsche onderdanen. Voor de overige vreemdelingen blijft het overeenkomstig de vorige publicaties van kracht. Texel, 12 Februari 1941. De Burgemeester van Texel, KAMP. min, dat er zulke groote verschillen tus schen de „standen" bestaan als spreker deed uitkomen. Mr. Van Poll verduidelijkt, dat de re- geen ng zelf het probleem wel in zijn volle zwaarte zag, doch dat er volks groepen waren, die er geen aandacht aan schonken In het algemeen ontbrak het aan medewerking. Het plan West hof kon daardoor niet verwezenlijkt wor den. Men moest met lapmiddelen blijven werken. En wat het onderwijs betreft: Ook in Nederland zijn stroomingen om 't onderwijs op beter peil te brengen. Ons doel is deze stroomingen samen te bren gen. Mr. Kamp merkte nog op, dat 't systeem in België nog niet door de jaren beproefd is; de groei komt in ons land van onder af en van diekant moet het juist komen ook. Voorts vraagt spr. in lichtingen over de houding van de kerken. Wat de kerkelijke zijde be treft, aldus Mr. Van Poll: Van de zijde der R. K. Kerk hebben we weliswaar geen aanmoediging ondervonden, doch ook geen tegenwerking. De Orthodox protestantsche groepen nemen een af wachtende houding aan. Spr. hoopte hier mee de vragenstellers tevreden te heb ben gesteld. De voorz. dankte Burgemeester Kamp voor de lof, zijn Vereen, toegezwaaid. Mevr. Kamp, die als voorz. van de Boerinnenbond het slotwoord sprak, dankte spr. voor de behandeling van het onderwerp, dat weinigen kenden. Het ideaal, dat de VHS nastreeft, ligt ons zeer na aan het hart. Want het gaat om de waardeering voor elkaar en om de vrede met elkander. Hiermee was de bijeenkomst gesloten. Helaas gingen velen onbevredigd naar huis. De algemeene indruk was dat spre ker zijn stof niet voldoende beheerschte en daardoor niet de belangstelling voor het mooie Volkshoogeschoolwerk ver mocht te «wekken, welke het zoo ruim schoots verdient. J. ■■UONDtb f I PR.OT KfiPPlF, EEN KLERENHANGER. Wanneer je een klerenhanger van en kele koperen oogjes voorziet, kan je volgens de tekening met behulp van een stevig koord een rijtje wasknijpers aan brengen, waarvan je gebruik kunt ma ken voor het ophangen van allerlei din gen, een halsdoek, een zelfbinder, bre tels, enz. RECEPTEN. IlillllllHI VOOR DE VROUW. ||||||||||||- llllllllllllllllll VOOR DE JEUGD. Illllllllllllllll! OOST WEST, THUIS BEST. De uitslag van deze wedstrijd vinden jullie in het eerste blad van dit nummer. Hartelijk dank voor de vele aardige brieven en voor de moeite, welke jullie je voor deze wedstrijd hebben getroost. TEXELSE BOERDERIJNAMEN. Een nieuwe wedstrijd voor de jeugd en wel een, welke bestaat in het zoeken van Texelse boerderijnamen. Nu zijn er heel veel boerderijen en daarom vraag ik eerst maar boerderijen op te schrijven wier naam aan het boerenbedrijf, aan de planten- of aan de dierenwereld is ont leend. Dat opschrijven doen we op deze manier We schrijven op. A. de boerde rij-naam; B. de plaats, waar de boerderij zich bevindt; C. de boer, die er woont. Het spreekt vanzelf, dat jullie hierbij weer de hulp mogen inroepen van de hele familie, die zeker graag helpen zal om jullie lijst zo lang mogelijk te ma ken. Ik geef hier een lijstje, zoals ik dat van jullie verwacht (de namen heb ik zo maar bedacht): 1 Hoeve Boterbloem, Waalenburg, H. K Roodzand. 2. Tulpenstein, P.H.Polder, W. H. Bak steen. 3. Hoeve De Ploeg, Eierland, M L. Sui- kerhoofd. 4. Hoeve De Buffel, Everstekoog, L. P. Booneman. Begin volgende maand pas verwacht ik jullie briefjes. Jullie hebben dus alle tijd om met een flinke lijst voor de dag te komen. Misschien kunnen jullie na men met elkaar ruilen? (b.v. twee boer derijen in Eierland tegen twee in Spang). Denk er wel om, dat ik geen namen vraag als: Rembrandt, Goethe, Dordrecht enz. Wanneer deze wedstrijd goed slaagt komen die namen de volgende keer aan de beurt. Ik reken er weer op dat jullie heel erg jullie best doen en zal de beste inzending met een boek in prachtband belonen. SKITTLE EN BOOTS NEMEN WRAAK. BROODSCHOTELTJE met rozijnen en sucade. Kook 8 a 10 sneetjes oud brood zonder korst, twee eetlepels suiker en de geraspte schil van een citroen in een halve liter melk tot een egale mas sa verkregen is door het brood met een vork fijn te maken en goed te roeren. Snijd een stukje sucade van circa een ons in kleine stukjes en roer deze met3/4 ons rozijnen door de heetev massa. Vul hiermee een diep vuurvast schoteltje, leg er een paar klontjes boter op, be strooi het geheel met paneermeel en laat het in een matig warme oven in onge veer een half uur lichtbruin worden. VOOR MOEDERS BONNEN. Een handige portefeuille met een reeks vakjes voor de distributiebonnen. Daar zal je moeder blij mee kunnen maken. Je hebt er een stuk of acht stevige, niet te kleine enveloppes voor nodig. Zie eerst fig. 1. Zo begin je. Dan de klep van enveloppe no. 2 terugvouwen en in en veloppe no 1 steken. Enveloppe no. 3 komt zo in no. 2 en no. 4 in no. 3, enz. De laatste enveloppe plak je zoals fig. 4 aangeeft en daarna ga je te werk vol gens 5. Dan is de bonnenportefeuille klaar. EEN GOOCHELKUNSTJE. Je vraagt aan je vriendjes of vriendin netjes twee zakdoeken en werpt ze dan met elkaar in de lucht, waarbij ieder tot zijn grote verbazing ziet, dat je die zak doeken aan elkaar hebt geknoopt, hoe wel je ze toch maar met één hand had vastgehouden Je kunt deze mooie toer vertonen met behulp van een klein, licht gekleurd elastiekje. Je bevestigt dit om de top van wijsvinger en duim van je linker- of rechterhand en kunt het dan gemakkelijk om een der punten van de beide zakdoeken schuiven. Van alle modellen zijn schitterend passende patronen in de gangbare ma ten leverbaar. Prijs bij vooruitbetaling 10.35 voor kinder kleeding, voor mantels en japonnen 10.45 per patroon. Te vol doen in postzegels tot 7Vs cent p. s. of door storting op giro 240842 tegelijk met de duidelijke bestelling o.a. opgave bo venwijdte. Uitgevers A. H. Bruil, Patronenaldeeling, Doetinchem. 1. Op een goeie dag of laten we het liever een kwade dag noemen zaten Skittle en zijn maat op het achterdek van hun Snorter zo'n beetje te dutten, toen zij plotseling door rovers werden overvallen. Zij werden stevig met touw 3. Ze stapten in de roeiboot en, verge zeld van Doda, stevenden ze naar de vaste wal. Wat zouden onze vrienden wel van plan zijn? gebonden en hoe ze ook rukten, ze zagen geen kans, om weer los te komen. Ze moesten werkeloos toezien, toen de ro vers met allerlei goederen, die tot de in ventaris behoorden, er van door gingen. 2. Maar daar lieten Skittle en Boots het natuurlijkniet bij. Ze riepen de hulp van Doda, de Zeehond, in en waren toen al gauw van hun knellende touwen be vrijd. „Dat zullen we die rakkers be taald zetten", besloot de kapitein en Boots was het vierkant met hem eens SUPERCHIQUE-PATROON 4929 Namiddagjapon Ben. 2.80 M. van 90 cM. 4930 Namiddagjapon: Ben. 4.75 M. 4931 Namiddagjapon: Ben. 2.50 M. 4932 Chique japon: Ben. 3.55 M. kant Voor onderjurk: Ben. 2.15 M. satijn van 4933 Jeugdige namiddagjapon: Ben. 2. van 90 cM. De hoeveelheid stof geldt voor maat BUITENGEWOON. ffen stof van 130 cM. en 0.85 M. fluweel tof van 90 cM. tof van 130 cM. van 90 cM. en 110 M satijn van 94 cM. 94 cM. 5 M. stof van 130 cM en 0.85 M. fluweel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1941 | | pagina 5