TEXELSCHE COURANT 53ste Jaargang Woensdag 19 Maart 1941 No. 5533 Uit Texels Radzaal Uitgave N. V. Boekhandel en Drukkerij v. h. Langeveld en De Rooij Den Burg Telefoon 11 VERSCHIJNT: Woensdags- en Zater dags ('s morgens). Adv opdrachten in zenden daags tevoren, vóór 4 uur n.m. ADVERTENTIES: 12'/! <ent per regel; minimum 5 regels. Eenzdfde adv. voor vier plaatsingen opgegeten, wordt drie maal berekend. Vraagt <ns zeer voor- deelig tarief voor neringdoenden. Omzetbelasting inbegrepen. TEXELAARTJES: 50 ct. (4regels, ge heel met kleine letters gezet, hoogstens vier; vooruit betaad). Omzetbelasting inbegepen. ABONNEMENTEN: f 0.9 per kwartaal; buiten Den Burg f 1.0; losse nrs 4 ct. Omzetbelasting inbegnpen. POSTREKENING no. 65. DE ZON. Woe 19 Maart op 7.47jonder 19.50. Do. 20 Maart op 7.44;jnder 19.52. Vr. 21 Maart ap 7.42; mder 19.53. Verduisteren: van zonondergang tot zonsopgang. Auto's en rijwielen (ajeschermd) licht op: een half uur na zomndergang. DE MAAN. Woe 19 Maart op 2.24;inder 11.29. Do. 20 Maart op 3.26; nder 12.23. Vr. 21 Maart op 4.16; ader 13.24. Laatste kwartier: 20 Nart 4.51. HOOG WATER OP TEXLS REE. Woe 19 Maart 2.13 en .38. Do. 20 Maart 3.06 en 136 Vr. 21 Maart 4.10 en 161. Springtij: 27 Mat. WAT ER GEBEUJE.... 19 Maart. De ontdekkinreiziger D. Livingstone te Blanre geboren (1813). 20 Maart. De O.I.-Comgnie opge richt (1602). Aanvangan Napole on's Honderd Dagen (15). 21 Maart. Joh. Sebastia Bach te Eisenach geboren (16. Ver trek van de Ned. RoocKruis-Am- bulance naar haar stdplaats te Virumaeki, Finland (1).) Zitting van Zaterdag 15 iart 1941, aanvang drie uur. Voorz.: Burgemeester A. Itamp. Secr.: de heer C. Jonker, taeentese- cretaris. Afwezig: de heeren A. E] wegens ambtsbezigheden, en J. C. Ier, we gens ziekte. Belangrijke toesprai van de Burgemeester. Hieronder volgt de rede, ke de voorz. ter gelegenheid van de ste ver gadering der vroedschap in 1 nieuwe jaai bij de opening heeft uitgroken: Bij het begin van de eersteadsver- gadering in 1941 moge ik e» enkel woord tot u richten. Dat zal njijn om een overzicht te geven van hem in 1940 is geschied. Alleen verhc het mij, u te kunnen aanbieden eeittrek- sel uit een kort rapport, dat Qrede- rode samenstelde inzake ons Ndeken- huis over de eerste 7 maandeim het bestaan dier inrichting. Het ifel tot geruststelling van iedere Tex^ dat deze inrichting thans voor open staat voor het geval zulks noodiocht zijn en wij zijn dankbaar eiogcn dat wel eens uitspreken v< het voorrecht in de persoon van d<rurg en directeur iemand te bezitten bij zondere medische en menschkun ca paciteiten. De waardeering, die n ik zoo hier en daar wel eens van piten opvangen over ons Ziekenhuis, t ze ker in de eerste plaats dr. Brode, doch evenzeer de onvermoeibarc)fd- verpleegster zuster Timmer en hasis- tenten, de verpleegsters en helos de vader en moeder, en wie verder ee- belpt ons Noodziekenhuis zoo gooo- gelijk aan zijn doel te doen beaior- den. Uit het genoemde uittreksel le u eenige bijzonderheden. Wanneer ik op 1940 niet verd&a, geschiedt dat, omdat er vóór oitle taken, zorgen en moeilijkheden n. Het is zeker niet gewenscht,dat iij tot u, mijne heeren en over uw hm tot de bevolking, te vaak in wocn geschrift wend, doch thans is»t noodig, dat ik opnieuw en met e nadruk een WAARSCHUWING laa. gen. Ik oordeelde het gewenscht en belang der bevolking aan de Proc. tie, die op 26 Februari werd uitgeg nog enkele opmerkingen toe te vc In het bijzonder vroeg ik aan oude opvoeders de Proclamatie thuis te spreken met de oudere en'meerderj kinderen. Of aan-mijn verzoek volda weet ik niet doch wel staat vast op 2 Maart reeds een incident te Oo end plaats vond, terwijl op 5 Maart, het wegnemen van drie bajonetten de Duitsche Weermacht, een zeer gev lijke toestand werd geschapen. Deze jenetten zijn door de politie terugge' den en door haar werk is Texel vele moeilijkheden gespaard geblevei doch niet daardoor alleen. Dat de Com mandant geen scherpe maatregelen heeft genomen in de* vorm van een boete voor de geheelc bevolking is te danken aan diens persoonlijke inzichten. Doch na mens dei Inselkommandant deel ik hier mede, dat een volgende maal en correctie in welke* vorm dan ook, niet zal uit blijven. Ik betreur het diep, dat deze dingen voorkomen en dat, ondanks gestelde voorbeelden en plaats gehad hebbende airestaties, nog altijd niet wordt ingezien dat een beheerschte houding en correct optreden de eerste plicht is van ieder, die zich Nederlander wil noemen. Van de moeilijkheden, waarin men de autori teiten brengt, spreek ik niet, al zijn zij vele, van onaangename aard en tijd roo- vend, die op andere wijze beter besteed zou zijn doch ik wijs op de gevaren voor alle inwoners van deze gemeente. Ik kan niet méér doen dan mijn beroep op allen herhalen, op allen, zonder uit zondering; ik vraag opnieuw de ouders mei hun kinderen te praten, geestelijke leiders hun woord, dat in hun kring zwaar weegt, met nadruk te spreken, op- aat 1941 niet over ons eiland meer ramp spoed brenge dan er van nature al over zal komen in de moeilijke tijden, die de geheele menschheid nu beleeft. Ondanks het vorenstaande, mag ik daaraan nog toevoegen, dat het door mij aan de vaste wal met enkele Duitsche autoriteiten besproken verzoek ook ge durende een periode rond Paschcn van 922 April de toegangsbepalingen voor Texel eenigszins te verruimen, is toege staan, behoudens intrekking door bijzon dere omstandigheden. Over het algemeen zal met in zoo ruime mate als met Kerst mis 1940 toegang kunnen worden ver leend, een en ander te mijner beoordee- ling. Ik zou de vergunningen voorloopig willen beperken tot naaste bloedverwan ten en verloofden. Wordt een toestemming verkregen, dan wijze men ook degene, die van bui ten op Texel komt er op, dat de gedra gingen in ieder opzicht correct dienen te zijn, in de zin als ik hiervoren heb om schreven. Ik geef, mede namens de Texelsche bevolkng, uitdrukking aan de algemeene erkentelijkheid, dat opnieuw deze uitzondering is gemaakt. Tenslotte moge ik de wensch uitspre ken, dat ook uit de wijze, waarop de werkzaamheden van de Gemeenteraad worden vervuld, kan blijken het besef, dat ernstige tijden, als wij nu beleven, ook in de situatie, waarin ons land thans is, dwingen tot samenwerken en arbeid, waar dat mogelijk is. En na deze woorden stel ik u voor, on ze werkzaamheden te beginnen. 1. Notulen. Worden onveranderd goedgekeurd. 2. Mededeelingen. Ingekomen stukken. A. schrijven van de erven van wijlen de heer R. P. Keijser, houdende mede- deeling, dat het aandeel N.V. T.E.M., af komstig van de heer Keijser, groot f 500, koerswaarde f 1195, met aftrek der suc- cessiekosten aan het Algem. burgerlijk Aimbestuur zal worden geschonken. Na mens deze instelling zegt de voorz. de erfgenamen dank. B. Mededeeling, dat de heer Ebbinge Wubbe accoord gaat met nadere vaststel ling van de huurprijs 'voor de Nood- school op f 5 per week, van de aanvang af Voorz. spreekt er zijn genoegen over uit, dat dit resultaat is bereikt. C. Medegedeeld wordt, dat dhr Zut- pben, De Koog, van de aankoop van een perceel grond afziet. Voorz. keurt deze gang van zaken af. Eerst onderhandelen en zich daarna terugtrekken. D. Schrijven van de Inspectie voor Werkverruiming: Er wordt afwijzend be schikt op het verzoek om subsidie inzake de werkzaamheden in polder De Een dracht. Deze zullen dus NIET m werk verschaffing worden uitgevoerd. Voorz. merkt op, dat hiermede niet is gezegd, dat er in de toekomst geen werkkamp zal worden gevestigd. E. Schrijven van mej. E. van 't Hooft en mw. Broere-Risseeuw, die haar be noeming resp. als onderwijzeres te Ou- deschild en als onderwijzeres nuttige handwerken aan de U.L.O.-school te Den Burg aannemen. F. Schrijven van de heer Beemsterboer die dankt voor zijn salarisverhooging. G. Schrijven van mw. H. Zuidewind Kuiper te Den Burg en dhr W. J. Bak ker, te Den Hoorn, houdende aanneming herbenoeming als lid algemeen armbe stuur. H. Schrijven van mw. DijtBrans en dhr C. Jonker, beiden te Den Burg, be treffende aanneming herbenoeming als leden van het Alg. Weeshuis. I. Verslag Commissie Wering School verzuim. J. Bericht van Ged. Staten, dat de school te De Waal wederom voor de duur van een jaar kan worden behouden. K. Vergoeding bijzonder lager onder wijs: Over 1941 is per leerling voor het openb. gewoon L.O. f 11.45 beschikbaar gesteld. Naar deze maatstaf wordt het voorschot op de vergoeding voor de Bijz. scholen (art. 101 L.O.-wet) als volgt vastgesteld: School met de Bijbel, Oosterend, 99 leerlingen: f 1133.55. R.K. school, 165 2/3 leerl., f 1896.88. School voor Chr. Volksonderwijs, 102 leerl. f 1167.90. Goedgekeurd z.h.st. L. Voorts wordt meegedeeld, dat de heffing van 75 opcenten op de gemeen tefondsbelasting, welk besluit in vorige vergadering werd genomen, thans, in verband met de nieuwe belastingwet, als vervallen moet worden verklaard. 3. Aanschaffing zuiggasinstallatie voor de electrische centrale van de N.V. T.E.M. en uitbreiding centralege bouw. Aan het prae-advies van de Raad van Commissarissen der N.V. TEM is 't vol gende ontleend: In de electr. centrale zijn opgesteld: twee locomobielen, elk van 170 p.k., aangekocht bij de oprichting van het be drijf in 1927; twee dieselmotoren, elk van 715 p.k., geplaatst in 1932. Wanneer de locomobielen in bedrijf zijn, dus bij gebruik van kolen als brand stof, bedraagt de opwekkingscapaciteit van elk der daarbij behoorende genera toren aan de dieselmotoren gekoppeld, 530 KW (maximale belasting). In deze winter heeft de maximale be lasting in de centrale 610 KW bedragen. Gedurende eenige tijd zijn dan ook ge lijktijdig een motor en een locomobiel in werking geweest. Deze hooge belasting is naast de aan sluiting van de bemalingsinstallaties en stroomlevering voor de weermacht een gevolg van de omstandigheid, dat het aantal aangeslotenen, dat in de laatste maanden overgegaan is tot electrisch ko ken met rond 180 is toegenomen en het aantal nieuw aangeslotenen op het licht- net met 78 gestegen is. Uitgesloten is het, alleen de beide loco mobielen in bedrijf te houden. En toch is de tijd niet ver meer af, dat geen olie als brandstof voor de dieselmotoren kan worden geleverd. Met nadruk heeft het Rijksbureau hierop gewezen. Ernstig werd in overweging gegeven, op andere wijze in de drijfkracht te voorzien. De eenige oplossing bleek: over te gaan tot de oprichting van een zuiggasinstalla tie. Dit is zoowel de meening van de techn. commissaris, de heer Bruins, als van de directeur, terwijl de Vereen van gebruikers van stoomketels en kracht werktuigen van gelijk gevoelen is. In een zuiggasinstallatie worden steen- lolen gestookt. De in ons land gedolven kolen zijn hiervoor geschikt. Met niet omvangrijke kosten kunnen de diesel motoren worden ingericht om te loopen op in de zuiggasinstallatie geproduceerd gas. Daarnaast zal alleen voor de ont steking nog een zekere hoeveelheid die selolie moeten worden ingespoten; het olieverbruik zal evenwel tot op ca. 10 pet. van het gebruik bij „vollast" geredu ceerd worden. Vertrouwd mag worden, dat ook in de toekomst de noodige olie en smeerolie (waarvan de voorraad eveneens zeer be perkt is) zal worden toegewezen. Eenige garantie kan echter niet gegeven worden. Wordt deze richting ingeslagen, dan meet het gebouw worden uitgebreid. De kesten van de zuiggasinstallatie zullen rend f 35000 bedragen, die van de om bouw van een der diselmotoren f 2500, de centrale-uitbreiding met andere bij komende werken plm. f 12500. In totaal rond f 50.000. Is het verantwoord een dergelijk be drag voor gemeld doel te voteeren? De Raad van Comm. heeft niet lang geaar zeld hierop in bevestigende zin te ant woorden. Tegenover de meer dan 1800 afnemers van stroom voor licht en huis houdelijke doeleinden, tegenover de in gelanden van de waterschappen met elee trische bemaling (voedselvoorziening) en tegenover de ongeveer 140 aangeslotenen met andere electrische krachtwerktuigen dient alles in het werk te worden ge steld, wat binnen het financieel mogelij ke van het bedrijf ligt, om al deze aan geslotenen van de noodige stroom te voorzien. Laat de financieele positie van het be drijf een aderlating van f 50.000 toe? Stellen wij de afschrijving van de in stallatie en de verbouwingskosten op 10 jaar, dan zullen de bedrijfsuitkomsten de eerste jaren gedrukt worden met gemid deld f 7000, n.l. f 5000 aan afschrijving en plm. f 2000 wegens rente. Gezien de be- drijfsinkomsten van vorige jaren, zal de rentabiliteit van het bedrijf hierdoor niet in gevaar worden gebracht, aannemende, dat de aangeslotenen zich niet genood zaakt zullen zien of verplicht zullen wor den zich zoodanige beperkingen wat be treft het stroomverbruik op te leggen, dat hiervan een aanmerkelijke daling van de stroomopbrengst het gevolg zal zijn. Dit zou het gevolg kunnen zijn van een of meer der volgende oorzaken: le. een algeheele verarming der bevol king; 2e. onvoldoende toewijzing brand stoffen (steenkolen, dieselolie) en smeer olie; 3e. zoodanig oploopen van de brand- stoffenprijs, dat verhooging van de tarie- \en (toepassing van de brandstoffenclau- sule) tot aanzienlijke beperking stroom- afname zou leiden. Aanwijzingen, dat hiervoor gevaar be staat, zijn echter thans niet aanwezig. Voor zooveel thans beoordeeld kan wor den laat het zich aanzien, dat bij hand having van de tegenwoordige kolenprij- zen in geval van oprichting van een zuig gasinstallatie volstaan zal kunnen wor den met de heffing van de aangeslotenen voor licht- en huishoudelijke doeleinden en klein-kracht van een brandstoffentoe- slag van 2.5 cent per KWU., zijnde het bearag, waarop de bijslag met ingang van de thans loopende maandperiode is vastgesteld. De N.V. Machine- en Motorenfabriek v. h. G. Thomassen te De Steeg is in staat een zuiggasinstallatie van voldoende ca paciteit in 4Vs maand te vervaardigen. De f ii ma wil zich verbinden de installatie te leveren voor f 32.900 af fabriek. Daar bij is het voorbehoud gemaakt, dat een meer- of minderprijs zal worden bere kend afhankelijk van de prijs, welke de leverancier moet betalen voor de materi alen, welke hij niet in handen heeft. Dit zal in hoofdzaak het geval zijn met het plaatijzer, noodig voor de gasreinigers. Naar de leverancier mededeelde, is de kans op meerprijs gering. De leverings termijn kan worden overschreden als de leveranciers van materialen zich niet aan de leveringstermijn houden. De helft van de aannemingssom moet be taald worden bij het verleenen van de opdracht, 25 pet. bij de aflevering aan de fabriek en het resteerende gedeelte na de oplevering in de centrale. Hiervoor wordt geleverd een installa tie met drie gasgeneratoren met een to tale capaciteit van 1200 M3 gas per uur. Deze capaciteit is toereikend voor aan drijving van een gasmotor van ca. 700 pk. en een gewijzigde dieselmotor van ca. 600 pk. In Nederland zijn nog geen resultaten bekend van proeven met het dieselgas- procédé, waarbij als gas zuiggas werd toegepast. In Duitschland echter is men in dit opzicht verder. De toepassing van zuiggas bleek daar evengoed mogelijk als met andere gassoorten (stadsgas, cokes- ovengas). Indien de generatoren eenmaal aanwe zig zijn, kan men bij uitbreiding in de toekomst een motor plaatsen, speciaal als gasmotor gebouwd of direct voor het aieselgasprocédé geconstrueerd. De ge neratoren zullen dan ook later hun dienst kunnen doen, naar keuze in verband met de reserve en de prijsverhoudingen tus- schen dieselolie en kolen. De gasgenera toren geven extra bedienings- en onder houdskosten en een, in vergelijking met dieselolie, vuil bedrijf. Dit zijn de voor naamste oorzaken geweest, waarom de zuiggasmotor het de laatste 20 jaren te genover de dieselmotor heeft afgelegd. Thermisch heeft men hier echter met ge lijkwaardige installaties te doen, zoodat de zuiggasmotor de laagste brandstof kosten geeft. Dit laatste werd onze technische com missaris door enkele bezitters van zuig gasmotoren in de omgeving zijner woon plaats (Apeldoorn) bevestigd. Dat desal niettemin de laatste jaren zoo goed als geen zuiggasmotoren hier te lande ge plaatst zijn, is volgens de heer Bruins mede toe te schrijven aan de omstandig heid, dat rente en afschrijving van de bij clcze motoren te bouwen zuiggasfabriek- jes hooger zijn dan de brandstoffenkos- tenbesparing. Dit motief speelt wan neer ons bedrijf door de nood der tijden zich eenmaal een zuiggasinstallatie heeft aangeschaft en dus de rente en afschrij ving heeft aanvaard geen rol meer als wij over enkele jaren voor de keuze werden gesteld: uitbreiding met een zui vere gasmotor of wel met een dieselmo tor. Naar zich thans laat beoordeelen zal een gasmotor in aanschaffingskosten iets goedkooper zijn dan een dieselmotor met hetzelfde vermogen. De heer Bruins zoo wel als onze directeur achten het daar om geenszins uitgesloten, dat alsdan de keuze zal vallen op een gasmotor en dat wel: le. omdat men de mindere uitgaven vooi brandstoffen waarschijnlijk wel zwaarder zal laten wegen dan een iet wat vuiler bedrijf; 2e. omdat dan de mo gelijkheid geschapen is met de goed koopste brandstoffen te werken, hetzij kolen hetzij olie: immers men kan zich dan de volgende machine-inrichting den ken: a. een gasmotor met kolengebruik; b. de twee bestaande dieselmotoren, waarvan de motor, die wij thans willen laten inrichten om op gas te loopen, door het eigen personeel binnen eenige dagen weder geschikt kan worden ge maakt om op olie te draaien (omgekeerd levert daarna eventueel overgaan van olie op gas ook geen bezwaren op; even min gaat dit gepaard met kosten van eenige beteekenis). e. de beide bestaande locomobielen, die zoo noodig de gasmotor kunnen on- dei steunen, zoowel als de beide diesel motoren. Zooals blijkt, zijn dan diverse combina ties mogelijk. Hoe de afloop van de oorlog ook mag zijn, een direct terugloopen der diesel olieprijzen op het niveau van vóór de oorlog is niet te verwachten. Zulks is na de vorige oorlog gebleken; het houdt verband met de waarde van het beta lingsmiddel, de beschikbare versche- pingsmogelijkheden, enz. Voorgesteld wordt het afschrijvings percentage voorshands aan te houden op 10 pet. 's jaars. In overeenstemming hiermede stelt de Raad van Comm. der N V. T.E.M. voor tot dekking der kosten f 50.000 te leenen in 10 jaar af te lossen. Dhr P. Dros Bz. vraagt, waarom niet getracht is een stoommachine aan te koopen, die altijd bruikbaar is. We heb ben vroeger in de Eierl, polder een zuig gasinstallatie gehad, maar dat was lang niet alles, ja, zelfs meer dan een ver schrikking. Nu eens verbrandde het roos ter, dan weer de binnen- of buitenketel en een onderhoud, dat je er aan had! En wat nog het ergste was: de menschen, die de machine bedienden, vielen slag op slag flauw door het gas. Er is een tijd ge weest, dat de veiligheidsinspectie geen vergunning meer gaf tot het aanschaffen van zoo'n ding. Dhr De Lugt: De be lasting van het net schommelt erg, wel van 100500 K.W., zoodat een stoomma chine zeer onvoordeelig zou uitkomen. Bovendien waren er geen locomobielen te koop 't Zijn geen courante machines. Voorz.: De heeren Tiessen en De Rode hebben op de Jaarbeurs een onder houd gehad met de heer Thomassen, de leverancier. Het schijnt hoe langer hoe moeilijker aan materiaal te komen, uit stel valt niet te riskeeren. Als men b.v. gewapend beton bestelt, moet men te genwoordig niet opschrikken, wanneer gezegd wordt* „accoord, als u maar zelf voor ijzer zorgt". Teneinde moeilijkheden te voorkomen, moest spoedig een besluit worden genomen. Anders zou men ook de kans op medewerking, door hooger- hand te verleenen, verzwakken. Dhr De Lugt: Een turbine is voor 2000 p.k. berekend, dus buitengewoon onvoordee lig en niet economisch. Dhr. Dros: Toch hebben we de eenige centrale, die olie verbruikt. Alle andere hebben stoom machines en schommelingen zullen zich ook daar wel eens voordoen. Waarom zou er op Texel dan zulk een groot be zwaar bestaan? Voorz.: 't Zit 'm waarschijnlijk in de groote omvang. Dhr S. de Waard: De minimumbelasting is hier te laag. Dhr Parlevliet werkt liever on-economisch, dan extra werk op zich te laden en hooge onderhoudskosten te moeten verwachten, temeer daar men volgens het plan van de heer Dros ze kerder werkt. Voorz. merkt op, dat dhr Bruins toch tot aankoop van een zuiggasinstallatie heeft geadviseerd. Dhr Dros is echter nog niet tevreden en betcogt, dat groote fabrieken zich van greote, losse stoommachines bedienen. Hij bedoelt geen locomobielen maar enkel een stoomketel, welke los van de machi ne' zelf staat. De voorz. vindt het 't bc-ste de heer De Rode eens om advies te viagen en draagt de bode op, de heer De Rode te verzoeken aan de groene tafel te willen plaats nemen. Dhr Dros vraagt dan aan de heer De Rode of het niet mogelijk is een grootere stoommachine aan de in bedrijfzijnde kleine machine te koppelen. Dhr De Rode meent, dat dit wel gaan zou, doch de stoomleiding zou grooter worden, het geen wegens afkoeling bezwaarlijk is. Voorts brengt hij nog andere technische bezwaren naar voren. Bovendien moet aan raad geschaft worden voor het koelwater. Wellicht zou een koeltoren gebouwd moeten worden, welke twee maal zoo hoog is als de tegenwoordige. Een en ander is door technisch commis saris en directeur nagegaan, doch onuit voerbaar gebleken. Wat de veiligheid aangaat: Spr. noemt het een kwestie van ventilatie. Wanneer deze behoorlijk plaats heeft is gevaar uit gc-sloten en ook weet de tegenwoordige techniek wel te voorkomen, dat het roo ster verbrandt. Er zijn n.l. met succes draaibare roosters aangewend. Voorts merkt hij op, dat er veel gasmotoren in bedrijf zijn De veiligheidsinspectie gaat er mee accoord. Dhr Dros geeft zich even wel niet gewonnen en verklaart, dat zoo een installatie de hoogste vakkennis ver- eischt. Dhr De Rode: Er zijn gasmoto ren, die al veertig jaar in werking zijn. Dhr Leber Wanneer wij tot normale tijden terugkeeren, kunnen we ons aan de nieuwe omstandigheden aanpassen. Dhr Parlevliet: We hoorden niets van gaianties. Voorz.: We mogen blij zijn, dat we de installatie nog kunnen krij gen. We moeten bovendien op tien pet van het normale olieverbruik rekenen. Dhr Parlevliet: Ik vind het jammer, dat geen basisprijzen zijn genoemd. Voorz. Op de dieselmotoren schrijven we al drie jaar lang zes duizend gld af en het zal niet lang meer duren, of ze zijn geheel vrij. Hierna wordt z.h.st. tot aanschaffing besloten. KOSTEN VAN ONDERWIJS Bij de rondvraag brengt de heer C.J de Lugt het verzoek om een bijdrage in de kosten van onderwijs aan Texelsche leerlingen aan de vaste wal ter sprake. Dhr Parlevliet: Dat slaat zeker op het verzoek van de heer E. van den Ban. Voorz. bevestigt dit. Dhr Parlevliet: Zegt U mij nu eens, of de heer Van den Ban zijn kinderen in Den Haag en niet in Eindhoven of elders op school heeft gedaan om onze gemeente f 400 te bespa ren. Voorz. weet dit niet, doch neemt aan, dat 't gemeentebelang niet de door slag heeft gegeven. Overigens is Texel geenszins tot betalen verplicht, doch mag het evenmin Dhr Parlevliet: Als het nu voor een arme drommel was Iemand, die f 4000 per jaar verdient kan van mij naar de pomp loopen. NOODZIEKENHUIS Besloten wordt het noodziekenhuis zijn werkzaamheden te laten voortzetten. Dan volgt sluiting van de openbare veigadering J.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1941 | | pagina 1