BIJVOEGSEL
TEXELSCHE COURANT
Zaterdag 20 September 1941
Onze Bandenlooze Tijd.
1
Overspannen?
iriijriAcuidt'S
II1III1I1II1 VOOR DE VROUW. Itffllllllt-
SUPERCHIC PATROONBUITENGEWOON.
5613
5612 Gekleede namiddagjapon. Voor gr. 44 ben. 3,25 M. wollen stof van 130
cM. en 0,35 M kant van 70 cM
5613 Visitejapon. Voor gr. 44, ben. 4,60 M. matzijde van 94 cM Strijkpatroon
No. 0443, 1 boog.
5614 Eenvoudige namiddagjapon Voor gr. 42, ben. 4 M. matzijde van 94 cM.
5615 Vlotte namiddagjapon. Voor gr. 44, ben. 2,30 M. lichte zijde en 1,70 M.
donker van 94 cM.
5616 Visitejapon. Voor gr. 44, ben. 4 M. zijde van 94 cM.
Op welke uitvinding wacht u?
Door het gebrek aan rubberbanden
daartoe gedwongen, tracht men de laat
ste tijd iets anders uit te vinden, dat de
fietsband, zooals we die tot nog toe ken
den, kan vervangen.
Vanzelfsprekend laat ook iedere fiet
ser, die met zorg de tijd tegemoet ziet
dat ook hij „bandenloos" zal worden,
zijn gedachten wel eens over dit pro
bleem gaan.
En ongetwijfeld zullen ze ook allen
wel eens gedacht hebben aan houten
banden of stalen spiraalbanden, reeds
voordat de berichten hierover in de pers
verschenen.
De nood maakt vindingrijk en zeer
zeker zal er op het gebied van fietsban
den straks ook wel het een of ander
vervangingsproduct in de handel wor
den gebracht.
Vooral over de houten banden leest
men nogal eens iets. Zooals dat wel
vaker met uitvindingen het geval is,
eischen ook nu meerdere „uitvinders" de
eer voor zich op, de houten fietsband te
hebben uitgevonden.
Maar. is er hier wel eens van een
uitvinding sprake? Houten wielen en
banden zijn op zichzelf natuurlijk niets
nieuws, dat weten we allen. Maar ook
als fietsband kan men van de houten
band gétuigen „er is niets nieuws onder
de zon", want op ons eiland werd
de houten fietsband 25 jaar geleden
reeds toegepast. Een bouwkundige in
Friesland had zelfs een fabriekje waar
men deze banden produceerde. Het re
sultaat viel echter niet mee. De fietsen
reden zwaar en schokten op de slechte
wegen geweldig. Zoodoende kon dit ex
periment dan ook niet erg geslaagd
v/orden genoemd.
Iimiddels is er echter, wat de be-
harding der wegen betreft, wel een en
ander veranderd. Overal hebben we
thans mooie asfalt-, beton- en klinker-
testratingen. Het fietsen op deze vlakke
hai de wegen zal, ook met houten ban
den, een heel verschil zijn bij vroeger
Wat voor uitvindingen er evenwel op
fietsbandengebied binnenkort misschien
mogen worden gedaan, de beste uitvin
ding lijkt mij toch „vrede", zoodat er
weer genoeg rubberbanden zullen ko
men. En in afwachting daarvan zal ik
Van alle modellen zijn schitterend
passende patronen in de gangbare ma
ten leverbaar. Prijs bij vooruitbetaling
t0.35 voor kinderkleeding, voor mantels
en japonnen 10.45 per patroon. Te vol
doen in postzegels tot 7XI2 cent p. s. of
door storting op giro 240842 tegelijk met
de duidelijke bestelling o.a. opgave bo
venwijdte. Uitgevers A. H. Bruil.
PatronenaldeelingDoetinchem.
maar met zuinigheid en overleg de rub
berbanden, die nog steeds om mijn fiets
pionken, verslijten. Is er dan nog oor
log, dan ga ik loopen. \#ant op houten
of stalen fietsbanden zien ze mij direct
nog niet.
RECEPTEN.
DE KOOKTIJD VAN GROENTEN.
Door het afkoken, afgieten, lang ko
ken, opwarmen en stoven gaan stoffen
verloren, die 111 onze voeding onmisbaar
zijn. Ook de smaak, geur en kleur gaan
sterk achteruit en er wordt nutteloos
brandstof verbruikt. Bovendien slinkt
de groente dan zoo sterk, dat men er wel
tweemaal zooveel van noodig heeft, als
bij een korte kooktijd het geval zou zijn.
Bijna alle groenten zijn na een half uur
gaar. Vele zelfs binnen het half uur, bv.
zuring is gaar in 5 min., jonge spinazie
en postelein na 510 min, tomaten na
10 min., bloemkool, malsche snijboonen
na een kwartier, spruitjes en jonge wor
teltjes na 20 min, savoyekool na 25 min.
Worden savoyekool, witte kool, groene
kool of spruitjes te lang gekookt dan ont
wikkelt zich de onaangename koollucht,
die in huis, maar ook aan het gerecht te
merken is. Deze wordt veroorzaakt door
bepaalde ontledingsproducten, die daar
voor gevoelige personen hinderen. Ver-
leweg de meeste menschen verdragen
de kool wel, wanneer deze slechts 20-25
min. en met weinig water gekookt is.
Zelfs roode kool behoeft niet langer dan
een half uur te koken, wanneer men de
azijn maar niet eerder toevoegt, dan
wanneer de kool gaar is. Azijn houdt n.l.
het gaar worden sterk tegen.
Ter verbetering van de smaak stoven
vele huisvrouwen, als het maar eenigs-
zins kan de groenten met wat boter na
Om bovengenoemde redenen (achteruit
gang van de waarde der voedingsstof
fen, verspilling van brandstof) is dat
echter zeer verkeerd. Wel kan men als
men de boter er toch in verwerken wil,
deze vlak voor het opdoen door de
groente roeren, de zuivere groente en
botersmaak blijft dan behouden.
STOOFSCHOTEL van slaboonen en
bloemkool (4 pers.) lVs kg. aardappelen,
250 gr. slaboonen, 1 kleine bloemkool,
100 gr. sausijsjes, 50 gr. taptemelkpoe-
der, wat boter of vet, wat zout. Wat
water in 'n stoofpan aan de kook bren
gen, de helft van de schoon geboende, in
vieren gesneden aardappelen erin leg
gen, daarop de afgehaalde gebroken
boontjes, dan de gewasschen saucijsjes,
vervolgens de in stukken gesneden
bloemkool, de rest van de aardappelen
en wat boter of vet en zout. De pan slui
ten, de inhoud vlug aan de kook bren
gen en in een half uur gaar koken. Hel
taptemelkpoeder met wat water tot een
glad papje aanmengen en aan de overige
bestanddeelen toevoegen. Het geheel
losjes door elkaar roeren en nog even
doorwarmen. Het overtollige vocht in 'n
sauskom gieten. Het gerecht in een dek
schaal of in een vuurvaste schotel over
brengen.
Zjituuvta&Cïtte-u
moken U weldadig kalm. 6uisje75ct.
TOMATEN Hoe kan ik deze in zout
inmaken? Antwoord: Zorgt u voor
gave, onbeschadigde vruchten. De juiste
verhouding lusschen zout en water
krijgt u als volgt: Kook 7'/a liter water
en doe in dit water zooveel zout,
dat er niet meer in opgelost kan wor
den Doe er dan nog 2l/i liter water bij
In de zoo bereide pekel kunt u de to
maten tot a.s voorjaar goed houden.
Illlll BUITENLAND Mill
Wat doet de Amerikaansche vloot?
Volgens Minister Knox worden de
schepep van alle nationaliteiten, die ma
teriaal voor Engeland tusschen N. Ame
rika en IJsland vervoeren, door de vloot
der V.S. zooveel mogelijk beschermd.
Duitschers maken vorderingen.
Een extra weermachtsbericht meldde
16 Sept., dat de Duitsche troepen de Sov
jets de laatste weken, ondanks heftige
tegenstand, op beslissende wijze hebben
vei slagen. Zij maakten 53000 gevange
nen en hebben 320 pantserwagens en 695
stukken geschut veroverd of vernietigd.
Bulgarije wijst protest af.
Sofia heeft afwijzend geantwoord op
het gemelde protest van de Sovjets.
Moskou, zoo zegt het, moet verkeerd in
gelicht zijn Wel staat vast, dat Sovjet-
bommen op Bulgaarsch gebied vielen en
dat Sovjet-parachutisten op Bulgaarsch
gebied landden Wanneer de Bulgaar-
sche pers dus niet zoo vriendelijk tegen
Moskou gestemd is, laat zich dat ge
makkelijk verklaren.
„De inval in Engeland komt".
„De toekomst zal toonen, dat ook de
inval in Engeland zal komen en wel dan,
als de Engelschen die niet verwachten".
Dit schrijft de marinedeskundige van het
met de Wilhelmstrasse in nauw contact
staande tijdschrift „Das Reich". Volgens
de schrijver kan de Amerikaansche hulp
de ramp over Engeland niet meer af
wenden, daar Amerika met de opbouw
van zijn bewapeningsindustrie veel te
laat is begonnen. Engeland kan er dan
ook op rekenen, aldus het blad, dat de
catastrophe nader is dan de hulp.
Leningrad in de knel.
Met de dag wordt de toestand voor
Leningrad moeilijker. De strijd om de
stad is zwaar, maar valt in het voordeel
van de Duitsche en in het Noorden
van de Finsche troepen uit. Op alle be
langrijke plaatsen zijn door de Sovjets
verdedigingswerken met sterke beton
nen bunkers aangelegd. De terreinen
daarvoor zijn van landmijnen voorzien
en van tankvallen, twee M. diep en drie
M breed. Toch zijn de Duitsche troepen
door al deze versperringslinies heenge
drongen. Volgens de Sovjets zal de hee-
le bevolking van de stad, ook de vrou
welijke, aan de verdediging deelnemen.
Het is te voorzien, dat een groot bloed
bad op komst is De verantwoordelijk
heid daarvoor komt, zoo besluit DNB
zijn bericht van 15 Sept., geheel op de
Sovjets neer.
Naar DNB 14 Sept. meldde, werden
bij Leningrad reeds 50 Sovjet-kazemat
ten vernield.