Oe Viering van Hitler's verjaardag in Nederland
NIEUWE VOORUITZICHTEN.
DE ZWARTE HANDEL
SCHAADT DEGEMEENSCHAP
DE EEUWIGE WET
BRIEF UIT 00STLAND.
56c JAARGANG. No. 5748.
ZATERDAG 24 APRIL 1943.
TEXELSCHE COURANT
In meer dan 60 vergaderingen zijn
Dinsdagavond Duitsche en Nederlandsche
nationaal-socialisten bijeengekomen om
de 54ste verjaardag van de Fuehrer ge
meenschappelijk te vieren. In stad en
land wapperden de hakenkruisvlaggen
en daarnaast het oranje-blanje-bleu en
de kleuren van de NSB, welker leden
aan hun verbondenheid met de Duitsche
kameraden in hun trouw aan Adolf
Hitler als de leider van alle Germanen,
op deze wijze uitdrukking hadden gege
ven.
In het middelpunt van de dag stonden
de plechtigheden te Heerlen, waar de
Leider en de rijkscommissaris Seyss In-
quart het woord hebben gevoerd en in
Amsterdam, waar commissaris-generaal
Schmidt en de plaatsvervangende leider
Van Geelkerken,. zich tot de volksgenoo
ten wendden
De Leider sprak.
Aan de redevoering van de Leider te
Heerlen is het volgende ontleend:
Het geloof aan de komst van dit Nieu
we Europa moet ons allen bezielen.
Kennende de kleinheid en de wankel
moedigheid van velen, ziende de arro
gantie en de baatzucht van zooveel ande
ren, zijn wij er allen dankbaar voor te
weten, dat de nieuwe ordening van Eu
ropa in de handen van groote mannen ligt
en dat het laatste woord door de Fuehrer
zal worden gesproken.
Ik geloof onvoorwaardelijk, dat God
aan onze volken de Fuehrer heeft ge
schonken, niet alleen om Europa te red-
een van de bolsjewistische vernietiging,
maar tevens om het te schenken de nieu
we ordening op de grondslag van recht
vaardigheid en wijsheid. Dit geloof be
zielt ons allen en maakt ons sterk.
Behalve het geloof is er het offer. Wij
Nederlandsche nationaal-socialisten zijn
ook geen broekjes'meer, wij staan in het
12de jaar onzer Beweging. Van 193Ï tot
1940 is de NSB Opgebouwd als een rots in
de branding, van tijd tot tijd overspoeld
wordend als de zee wild werd, maar ten
slotte er altijd weer op de een of andere
manier boven uitkomend. Veel is er ge
leden in die jaren door hoon, terreur en
broodroof. De lijn was vast. Zuiver na-
tionaal-socialistisch, principieel tegen ie
dere vorm van volksondermijning door
kapitalisme en marxisme, solidair door
dik en dun met Hitlers bruinhemden en
Mussolini's zwarthemden. In 1940 stond
hier aangetreden een troep van 40,000
idealisten, die alles hadden meegemaakt.
Sinds 1940 is het leven voor ons in
vele opzichten nog moeilijker geworden.
Dit heeft ons niet ontmoedigd. Wij zijn
gegroeid tot meer dan 100,000, waarvan
er vele duizenden in de directe oorlog
voering zijn ingeschakeld in Waffen SS,
Legioen, N.S.K. en vele andere duizen
den op indirecte wijze in fabrieken voor
de weermacht werkend, in politie, in
wachtdiensten en in ambten. Honderden
zijn gesneuveld.
Wanneer in Duitschland de soldaat van
het front terugkeert, wordt hij geëerd in
zijn omgeving en gesterkt. Onze soldaten
kennen dit meerendeels niet. Zij gaan
vrijwillig. Ook nu staan er weer 500 ge
reed, gekomen op één oproep van mij om
zich in te zetten Hun omgeving begrijpt
hen dikwijls niet. Toch zijn zij bereid.
Iedere dag offeren de leden der Bewe
ging en toonen daarmede het nationaal-
socialisme niet alleen met de lippen te be
lijden. Zij doen dit voor ons volk en ons
vaderland, maar daar boven uit voor alle
volken van Europa, zooals ook de Duit
sche soldaat zich inzet voor zijn .volk en
zijn vaderland, maar daarboven uit voor
Europa.
Hitier schrijft in ,,Mein Kampf": Voor
mij en alle waarlijke nationaal-socialisten
is maar één leus: volk en vaderland.
Zoo is het ook. Op deze grondslag hebt
gij elkander gevonden als Duitsche natio
naal-socialisten en wij elkander als Ne
derlandsche nationaal-socialisten.
Het is deze geest van eerlijke broeder
lijke samenwerking, die wij met al onze
krachten bevorderen, die de Rijkscom
missaris bezielt, die mij tot richtsnoer is
en die de vooraanstaande figuren in
NSDAP en NSB verbindt Dit is hetgeen
ik ten slotte tot uiting wil brengen op
deze herdenking van de verjaardag van
de Fuehrer.
De Fuehrer heeft een zwaar en moei
lijk jaar achteï zich. Een jaar van zor
gen en moeilijkheden zonder tal. Zijn
peisoonlijk leven offert hij dag aan dag
voor ons allen. Met groote dankbaarheid
biengen wij dit tot uiting in ons besef
van zijn grootheid als aanvoerder tegen
ons werelddeel bedreigende krachten, in
ons geloof in zijn rechtvaardigheid en
wijsheid, in onze onwankelbare trouw, in
onze bereidheid tot het brengen van elk
offer, dat hij noodig acht voor de op
bouw van het Nieuwe Europa. De brief,
welke ik de Fuehrer ter gelegenheid van
zijn verjaardag heb geschreven, heb ik
geëindigd met deze wensch: Moge God
u in uw nieuw levensjaar ook in uw per
soonlijk leven zegenen.
Ik ben ervan overtuigd, dat gij allen
u daarbij zult aansluiten. Heil de Fueh
rer'
Schakelt orde en reinheid in uw bedrijf
in cn ge schakelt ziekte en ongeval uit.
De Rijkscommissaris spreekt.
Aan de toespraak van de Rijkscommis
saris, Rijksminister Dr. Seyss Inquart,
ontleenen we het volgende:
Het is vandaag d<e dag om zich de per
soonlijkheid van deze man voor oogen te
stellen, deze persoonlijkheid, die als poli
ticus, veldheer en staatsman even groot
en even uniek voor ons staat, en die in
al deze eigenschappen door zijn persoon
lijkheid als mensch nog vervolmaakt
wordt. Wij kunnen thans reeds terug kij
ken naar een reeks van jaren en, wat nog
belangrijker is, naar een reeks van ge
beurtenissen. die uitgegaan zijn van de
verheffing van het Duitsche volk en die
thans haar hoogtepunt bereiken in de
strijd om de handhaving van Europa en
om een nieuwe vormgeving der wereld
orde.
De mogendheden, die in 1918 zooge
naamd „overwonnen" hadden, zijn thans
met een charta atlantica gekomen. Thans
beloven zij weer alle mogelijke ordenin
gen. Maar zij hebben, voor de wereldge
schiedenis reeds bawezen, dat zij geen
orde kunnen scheppen tusschen de vol
ken en dat zij ook in de volken geen so
ciale gerechtigheid in het leven kunnen
roepen.
Toen stond de Fuehrer voor dit feit
van een ongebreidelde uitbuiting Van zijn
volk,' die zich steeds meer heeft uitge
breid, het geheel opgedreven door het
jodendom, waarvoor alle barrières door
de mogendheden, die onze vijanden wa
ren, werden gesloopt. Zoo kwam het
Duitsche volk in een situatie die met
volkomen zekerheid tot het communis
me zou hebben geleid. Enkel en alleen
Adolf Hitler en zijn Nat. Socialistische
Partij hebben verhinderd, dat toen het
bolsjewisme midden in Europa vaste voet
kreeg.
1 Hitier trad tegen het communisme, de
wegbereider van het bolsjewisme, met
kracht op; tegen het communisme, dat
men toch vooral niet licht mag opnemen.
Nederland zou er zich nimmer tegen
kunnen verweren. Wanneer de bolsjewis
tische stroom niet door de Duitsche en de
met hen verbonden troepen wordt tegen
gehouden, is er geeïi redden meer aan.
Het communisme heeft het op de ver
nietiging van de persoonlijkheid van de
mensch voorzien Daarom greep de Fueh
rer het aan, met ijzeren vastbeslotenheid.
Ook keerde hij zich tegen de democratie,
de „volksregeering", waarbij alles ten
slotte afhankelijk was van een meerder
heidsbesluit. Wat de meerderheid besloot,
gaf dé toon aan. Een man, die werkelijk
verantwoordelijk was, werd niet gevon
den De z.g. leiders van de staat en de
minister-presidenten beriepen zich altijd
op hun parlementaire meerderheid.
Neen, een democratie, in de ware zin
des woords, waar het volk aan 't woord
komt en zijn recht krijgt, is slechts aan
wezig, wanneer mannen uit het volk die
gaarne de verantwoordelijkheid op zicli
nemen, zelf de leiding aanvaarden en be
reid zijn altijd ook persoonlijk de volle
verantwoordelijkheid te dragen voor dat
gene, wat zij ondernemen.
Ook tegen het liberalisme heeft de
Fuehrer zich moeten keeren; tegen de
wereldbeschouwing, die men „vrijheid"
noemt, maar die in werkelijkheid met
bandeloosheid en luchtloosheid 'moet
worden betiteld. Het liberalisme vernie
tigt het volksche, het nationale bewust
zijn. Daartegen heeft de Fuehrer -zich
energiek gekeerd. Hij wil met die geest,
die uit het westen komt (Amerikanis
me), niets te maken hebben.
Met bijzondere beslistheid moest de
Fuehrer zich mede tegen de joden kee
ren; zij zijn de drijfveren op al die ge
bieden. Wanneer Amerika een honderd
ste deel van zijn oorlogskosten uittrok om
.de joden de emigratie uit Europa moge
lijk te maken, zou men in Amerika de
geliefde" joden aan het hart kunnen
di ukken
De Fuehrer heeft gezegd, dat het jo
denprobleem zal worden opgelost en het
jodenprobleem zal ook in Nederland wor
den opgelost. Spr. gelooft dat voordat dit
jaar verstreken is, het jodendom ook uit
l»et Nederlandsche volkslichaam zal zijn
weggenomen.
Verder moest de Fuehrer zich bezig
houden met het politieke confessionisme,
het streven om de geloofswaarden voor
politieke doeleinden te gebruiken. De par
tij staat op het standpunt van het prac-
tische christendom, zij dringt zich niet
in de godsdienst in. Maar zij duldt nic-t,
dat het geloof wordt misbruikt op poli
tiek gebied. Waar was de gewetens
dwang? Bij ons? Of bij hen, die 'n chris
telijke begrafenis of de sacramenten wei
gerden aan hen, die al hun krachten aan
cie volksgemeenschap wijdden? Het is
juist het nationaal-socialisme, dat het
avondland en ook de christelijke' reji-
gie verdedigt; zonder erbarmen zouden
deze anders worden weggevaagd, wan
neer het bolsjewisme zou komen.
Maar het nat.-socialisme eischt, dat de
buiten-kerkelijke organisaties, de organi
saties, die niet onder het canonnieke
kerkrecht vallen, in de leiding staan,
waarin zij behooren, n.l. in de leiding
van de volksche gemeenschap. Dat is
voor alle partijen steeds het beste.
Tegen deze denkbeelden en machten is
de Fuehrer opgetreden en tegenover hen
heeft hij het parool van de volksche ge
meenschap gesteld, d.w.z. van de over
tuiging, dat, wat wij zijn, voortkomt uit
het bloed van ons volk en dat derhalve
alles wat wij hebben, aan deze volksge
meenschap moet worden gegeven. Hij
heeft derhalve het nationaal-socialisme
geplaatst tegenover de negatieve ver
schijnselen uit de tijd der ineenstorting
van 1918 (Zie ook volgend nr.)
In het Hoofdkwartier.
Zonder eenige feestelijkheid en zonder
felicilatieontvangsten heeft de Fuehrer
zijn verjaardag in zijn hoofdkwartier
doorgebracht. De aanwezige leden van 't
hoofdkwartier en de leden van zijn per
soonlijke staf boden hem hun gelukwen-
schen aan.
Het bekende gezegde, dat in Augustus
de eene helft van ons volk de ander exa
mineert, mag overdreven zijn, het toont
toch duidelijk, welk belang ons volk aan
een goede- schoolopleiding hecht. Inder
daad leeft er in de gemiddelde Nederlan-
aer een sterke drang om vooruit te ko
men. Niet ieder verkeert echter in de
gelukkige omstandigheid, dat hij zich
de schoolopleiding kan kiezen, of heeft
kunnen kiezen, die het best bij zijn aan
leg en bij zijn neigingen past. Vooral in
de achter ons liggende jaren heeft de
werkloosheid wat dat betreft heel wat
plannen in duigen geworpen.
Zoo is het te verklaren, dal er thans
honderden jonge mannen tegen hun wil
gedwongen worden in een beroep te
blijven, waarin ze nauwelijks vooruit
zichten hebben, daar de gelegenheid en
het geld voor een dergelijke vakoplei
ding geheel ontbreken. Anderen hebben
tegen hun zin een of ander baantje moe
ten kiezen en probeeren nu sinds jaar en
dag zich een behoorlijke toekomst in het
beroep hunner droomen op te bouwen,
zonder dat er eenig uitzicht is, dat zij
daarin zullen slagen
In al deze gevallen kan het Lange-
marck-Studium de helpende hand reiken.
Jonge mannen tusschen lp en 22 jaar,
die nog niet in het bezit zijn van een
einddiploma eener middelbare school en
die meenen voor een verdere vakstudie
geschikt te zijn, of die van vorenaf aan
willen beginnen, krijgen daar de kans.
Zij, die zich willen aanmelden, kunnen
een aanmeldingsformulier aanvragen bij
het Langemarck-Studium, Waalsdorper-
weg 12, Den Haag.
HET DOEL VAN „ARBEIDSDIENST".
Het eenig doel van de Arbeidsdienst is
het aaneensmeden van het volk tegen
dc gevaren, welke Europa bedreigen, en
het paraat te maken. Nooit zal de Ar
beidsdienst voor u gewetensdwang be
ttekenen Hij zal zich ook nooit indrin
gen in de verhouding van de mensch tot
God. (Dr. Seyss In quart.)
De zwarte handel is een kwaad, dat
ernstige vormen aanneemt. Strenge maat
regelen zijn aangekondigd, waarvan in de
eerste.plaats de echte zwarte handelaren,,
zij, die de grootste winsten opstrijken, de
gevolgen ondervinden. Doch hiernaast
dient ook de oorzaak van het kwaad te
worden aangetast. Deze oorzaaa nu is
te vinden in de begeerte van tal van land-
genooten om de vastgestelde rantsoenen
voor zichzelf te vergrooten.
Wanneer men beseft, welk een schade
men de gemeenschap, en daarmede zich
zelf aandoet bij het clandestien koopen
van een pondje vleesch, een zakje rogge
of een enkel bonnetje, dan zal men, als
men het wel meent met zijn landgenoo-
ten, deze afkeurenswaardige daden na
laten.
Het zal mijn landgenooten piet scha
den en de voedselpositie niet aantasten,
als ik een pond vleesch zonder bon koop;,
redeneeren velen. En toch is dat zoo.
Want hun begeerte en hun bereidheid om
een flinke prijs te betalen heeft tot ge
volg, dat onverantwoordelijke elementen
er een winstgevend zaakje van maken,
door in het groot frauduleus koeien te
slachten. Niet alleen worden hierdoor tal
van koeien aan de normale vleeschvoor-
ziening onttrokken, doch het aantal kan
zoo groot worden, dat ook de melk- en
botervoorziening gevaar gaan loopen.
Dat soms fantastische aantallen koeien
aan de gemeenschap worden onttrokken,
moge blijken uit het geval van een sla
ger le 's-Gravenzande, die in korte tijd
meer dan 100 runderen frauduleus had
geslacht; deze man zal 2'/s jaar zijn
vrijheid moeten missen.
Zoo wordt de zwarte handelaar ge
straft! Maar ook hij, die van hem koopt,
is strafbaar, omdat hij mede de voedsel
voorziening benadeelt.
Het gaat om alles.
Zooals reeds in., alle tijden, zoo is ook
deze generatie van ons volk aangetreden
voor de strijd om haar leven. Zij zet
daarmede het historische proces van het
zelfbehoud onzer voorouders voort en
geeft aan het zelfbehoud van haar nako
melingen een nieuwe, betere basis. Het
gaat ook ditmaal, zooals nog altijd, om
alles. De latere gesthiedems zal ons min-
ciei beoordeelen naar het leed, dat wi>
daarbij verduren dan naar de deugden,
die wij daarbij toonen, naar de slagen,
die wij daarbij overwinnen en naar de
overwinningen, die wij daarbij bevech
ten
Wij zijn in dit reuzendrama van ons
volk niet onopgemerkt. Het oog Gods is
op ons gericht. Voor Hem vinden wij als
strijdende generatie ten slotte slechts ge
nade, wanneer wij de eeuwige wet ver
vullen.
(Dr. G o e b b e 1 s in „Das Reich")'.
TER OVERDENKING.
Wanneer gij om „principieele" re
den weigerde iets. te geven voor de
collecte van de Ned. Volksdienst,
gehouden ten behoeve uwer zwaar-
getroffen landgenooten in Rotter
dam, zoudt gij dan als consequen
tie van uw „principe" eveneens wei
geren, hulp van die Volksdienst te
aanvaarden, wanneer u zélf te on
zaliger ure uw onderdak en meube
len, ja zelfs uw kleeren zoudt ver
liezen door een Engelsch bombarde
ment?
Zoo neen, dan is uw „principe"
geen principe, doch slechts 'n mis
plaatst sentiment, waarvan u dood
ongelukkige landgenooten de dupe
laat worden.
LET OP HET STOPTEEKEN.
Weggebruikers, geeft onmiddellijk ge-
vólg aan het gebod tot stoppen (rood
licht), wanneer u dat 's avonds wordt ge
geven door politie of weermacht. Vooral
met doorrijden. Het kpn uw leven kosten.
TUCHT IN VRIJHEID.
Het nationaal socialisme wil de ge
boorte van het begrip „tucht in vrij
heid" Het is die vrijheid van de enkeling
binnen de ordening waarin hij gesteld is
om zijn krachten naar beste weten te ge
bruiken.
(Joh. Raatgever, Nat. Dagblad.)
WAT VERSCHULDIGD IS
AAN I)E NED. LANDSTAND.
Alle tot de Nederlandsche Landstand
behoorende natuurlijke personen en
rechtspersonen, die bedrijfshoofd zijn
met betrekking tot het gebruik van cul
tuurgrond of vischwater, zijn krachtens
de door de Secretarissen-generaal van
de Departementen van Landbouw- en
Visscherij en van Justitie goedgekeurde
verordening van de Boerenleider, ten be
hoeve van de Nederlandsche Landstand
over 3 942 een bijdrage verschuldigd wel
ke berekend wordt overeenkomstig de
door deze op de inventarisatie-formulie
ren 1942 verstrekte en onderteekgnde
gegevens.
De bijdragen zijn als volgt geregeld:
A. f 1,- per h.a voor cultuurgrond, be-
teeld met akkerbouwgewassen (met inbe
grip van kunstweide en braakland) en
voor blijvend grasland (met inbegrip van
uiterwaarden en blijvend grasland in de
boomgaard).
B. f 10,- per h.a. voor cultuurgrond, be-
teeld met: warmoezerijgewassen en vroe
ge aardappelen in de volle grond (met
inbegrip van deze gewassen in de boom
gaard), kleinfrui* in de volle grond (met
inbegrip van deze gewassen in de boom
gaard) en voor pit- en steenvruchten in
de volle grond (ongeacht de onderteelt
in de boomgaard).
C. f 20,- per h.a. voor cultuurgrond, be-
teeld met: warmoezerijgewassen en fruit
onder gias; bloembollen; bloem- en
boomkweekerijgewassen.
Ten aanzien van het gebruik van visch
water bedraagt de bijdrage f5,- per be
drijfshoofd. De inning der aanslagen ge
schiedt door de Posterijen. (L.S.PD.)
Nederlandsche Vrijwilligers strijden in het Oosten
(O-H-D. P.c.)
IN DE OEKRAÏNE.
Oekraine 23 Maart 1943
Zoo ben ik dan op de plaats van mijn
bestemming aangekomen, zij het bok, dat
het laatste stuk een krachttoer was. 350
km. met een „panje' -wagen. Weet u wat
dat beteckent? Dat beteekent plm. twee
dagen achteen door elkaar geschud te
worden op een manier, dat je zelf niet
meer weet, of je wel of niet leeft. De
koetsier had mij verzekerd, dat het
stroo, dat in de wagen lag, beslist schoon
was, extra voor de „pan" bewaard. Na
enkele uren echter kwam ik reeds tot de
conclusie, dat de varkens het stroo blijk
baar ook met een bezoek hadden ver
eerd. Toen ik de koetsier hierop wees,
was hij zeer verbaasd ,,'t Is waar, de
varkens hebben het ook reeds gebruikt,
maar dat gaf toch met; varkens zijn
zulke lieve huisdieren. Die zijn heele-
maal niet vies".
Wat mij op die reis vooral opviel, was
het ontzettend getal Sovjet-pantsers, dat
langs de wegen vernietigd was achterge
laten. De houding van de bevolking is
zeer welwillend; zij kan, mits daartoe
aangezet, behoorlijk werken ook.
En nu zit ik dan in mijn „dorp". Het
ligt plm. 120 km. van Odessa af en om
vat een 6-tal neerzettingen ten getale van
plm. 9500 bewoners. Het zal u waar
schijnlijk interesseeren, wat ik hier wèl
en wat ik hier niet heb. Niet zijn hier:
radio, couranten, behoorlijke verbindin
gen, zout en lucifers. Wèl en volop ech
ter zijn er te krijgen: tabak, wodka,
brood, boter, vleesch en eieren!
Het is een vreemd idee, zoo ver van
mijn eiland af te zitten. Texel-RoWon-
chef <?en afstand van 2300 km!
„Alles is anders".
U zult zich natuurlijk afvragen: „Wat
is daar nu toch eigenlijk anders en wat
is nu toch het bijzondere van de Oekraï
ne?" Ja, dat is eigenlijk in drie woorden
gezegd: „Alles is anders!"
Het begint hier reeds met het opko
men van de zön. Om drie uur in de mor
gen begint het reeds te dagen; de zon
gaat op het oogenblik om 4 uur onder en
óm 5 uur is het volkomen donker.
Wat de „huizen" betreft: huizen kun
nen t moeilijk genoemd worden. Ze zijn
groötcndeels van hout, afgedekt en inge
bouwd met stroo. Wat het interieur be
treft," ook dit is snel opgenoemd. Vier
palen, waarop een plank; dit geval moet
DE ZON.
Za. 24 April op 7,26; onder 21,51
DE MAAN.
Za. 24 April op 1,26; onder 10,20
Laatste Kwartier: 27 April 10,51.
HOOG WATER OP TEXELS REE.
Za. 24 April 1,15 en 12,52
Zo 25 April 1,42 en 13,39
Ma. 26 April 2,03 en 14,30
Di 27 April 3,00 en* 15,33
TEXELSCII DIALECT.
meugebet, meisje, dat te kermis gaat
met een jongen, die bij een ander een
blauwtje heeft geloopen; komt ook voor
bij Wolf en Deken en bij Nic. Beets
Boekenoogen geeft deze verklaring: „Ie
mand, die altoos nog meer lust („mag")
en dan ook niet kieskeurig is";
meure, kletsen,
mienes, meeës, het mijne, de mijne (bv.
„Dot is niet jow pet; 't is mienes");
een tafel voorstellen; 2 palen waarop een
plank, dit is de bank; een bak met stroo
is er verder om in te slapen en klaar is
kees!
Het grootste wonder, dat je hier over
komt, en mij ook in Warschau en Lem-
berg is opgevallen, is wel het feit, dat er
niet verduisterd wordt. U allen zult kun
nen begrijpen, wat het zeggen wil, na 3
jaar verduistering, weer 's avonds licht
le kunnen opsteken zonder te verduiste
ren.
Leiding noodzakelijk.
Wat de* huidige omstandigheden* be
treft, ook hier, doet zich het feit voor, dat
door het zeer snelle voorjaar, alles veel
vroeger is dan voorheen. De Rus op zich
zelf is een wezen, dat geleid en nog eens
geleid moet worden. Grappigge gevallen
zijn daarbij mee te maken. Deze week
V» 1..liet ik de struiken bijknippen van een
der voortuinen. Binnen 15'minuten was
de heele dorpsstraat bezig, de he^|en te
knippen. Op mijn -vraag, waarom dit
nu niét eerder was geschied, werd heel
laconiek geantwoord: „Daar hadden we
met eerder aan gedacht".
De volgende keer hoop ik u wat uitge
breider relaas te kunnen geven, van mijn
reis naar het Noordelijke gedeelte van de
Krim. DE VRIJER.