"L Nie uwe bon nen Verzuchting van een roker De Texel 37 door mijn beschadigd Dienslreoelint» perikelen 150 jaar Van Genei en Loos Sport op Texel i E voor de 2e helft van de 11e periode (13 tot en met 26 Oct. 1946) Bonkaarten KA, KB, KC 610. 629 suiker is 750 gram suiker, boterham- strooisel of 1500 gr. jam, stroop, enz. 623 algem. is 50 gram thee 632 algem. is 2 kg. appelen of peren Bonkaarten KD, KE 610. 129 suiker is 250 gr. suiker, boterham strooisel, of 500 gr. jam, stroop, enz. 130, 131 algem. is 250 gr. suiker, boter hamstrooisel, of 500 gram jam, stroop enz. 132 algem. is 2 kg. appelen of peren Tabakskaarten, enz. T 52 is 2 rantsoenen tabaksartikelen Op de bonnen voor fruit kan men met ingang v. Maandag 21 Oct. appelen en-of peren betrekken bij een winkelier in groente en-of fruit of bij een markt- of straathandelaar Vóór-inlevering dezer bonnen heeft dus, in afwijking van het geen tot nu toe geschiedde, niet plaats. De fruitbonnen blijven geldig t.m. 9 No vember. Op de bonnen voor suiker en thee kan met ingang van Vrijdag 18 Oc tober 1946 worden gekocht. Inleveren bonnen winkeliers. Suiker: 106, 107, 108, 606, 607. Bloem: 598, D 24 res. E 24 res. Melk: A-E 07. Eieren: rantsoenbonnen. Brood: 610, 614, C 28, D 28 res. 110, 111. 615, B_ 28 res. Grossiers tabak: coup. A168. A169. Bloem: Afzonderlijk van de normale inlevering wordt een voorschot verstrekt van het aantal in deze week ingeleverde bonnen, waarvoor coupure A 196 wordt uitgereikt. Deze coupure is uitsluitend geldig voor 100 gram zelfrijzend bakmeel per rantsoen. De bedoeling van een en under is de bij grossiers aanwezige voor raad zelfrijzend bakmeel te ruimen. N B. In verband hiermede dienen gros siers, die voldoende zelfrijzend bakmeel in voorraad hebben en geen herbevoor- iading nodig hebben, de coupures A 196 NIET door te geven aan den fabrikant; dergelijke grossiers dienen de coupure A 196 bij de distributiedienst in te leve ren ter verkrijging van 'n ontvangstbewijs MD 242-52. Slechts in de gevallen, dat grossiers niet over voldoende voorraad zelfrijzend bakmeel beschikken, dienen de coupures voor herbevoorrading te wor den doorgegeven aan den fabrikant. Toewijzingen voor de HORECA-bedrij- ven dienen a.s. Vrijdag te worden af gehaald van 9-12 uur. Toewijzingen voor de Noordzeevissers dienen a.s. Zaterdag van 9-12 uur te worden afgehaald. HORECA-bedrijven, die in aanmerking komen, voor keukentoewijzingen en een formulier MD 243-02 hebben ontvangen, dienen deze formulieren volledig inge vuld aan ons kantoor in te dienen uiter lijk tot Woensdag 23 Oct a.s. Formulie ren, welke na deze datum worden inge diend, worden NIET meer aangenomen en zijn derhalve dc toewijzingen voor de 2 volgende perioden vervallen. De nieuwe textielpunten kunnen in het vervolg op de gewone wijze worden in geleverd. De B en C punten op aparte opplakvellen. N B Detaillisten, die gewoon zijn ver snaperingen in te leveren, dienen op de voor hun aangewezen codeno.-dag extra toewijzingen voor versnaperingen af te halen. (Publ. no. 461). TOEWIJZINGEN VOOR ZEUGEN. Zeugenhouders, die in het bezit zijn van een toewijzing, maar nog geen ver gunning bij de P.B.H. hebben gehad, moeten deze vergunning Maandag a.s in Hotel „Texel" komen halen, met mede- brenging van bewijzen van stamboek en oude vergunningen Zij die pas geboren biggen hebben, moeten dit opgeven bij den P.B.H. met medebrenging van de toe- wijzingskaart en een ingevulde geboorte- kaart. Ten overvloede willen wij er nogmaals op wijzen, dat alle varkens boven de 25 kg. voorzien moeten zijn van eeivver gunning, hetzij opfok- of zeugenvergun ning, of een contract Hierop zal scherp worden toegezien Pe P.B.H. ALGEMENE REGELING WINKELSLUITING. Van 1 Oct. 1946 tot 1 April 1947. Algemeen sluitingsuur 6 uur (Zater dags 7 uur) en 's middags van 12,30 tot 13,30 uitgezonderd Dinsdags, wanneer om 13 uur definitief gesloten moet wor den. AFD. TEXEL VAN DE NED. VER. TOT BESCHERMING VAN DIEREN OPGERICHT. Op initiatief van de Konijnenver. „Ko- tex" werd Donderdag 17 Oct. in „Casino" des middags voor de kinderen van de hoogste klassen der lagere school en des avonds voor ouderen, een filmvoorstel ling over „Lief en leed der dieren" gege ven. waarin de heer G. Nieuwenhuijzen, directeur van de Ned. Ver. als spreker op trad Het was een prachtavond en in de pauze gaven zich reeds 63 nieuwe leden op. Hiermee werd de 87e afd. in ons land opgericht. Een bestuur werd gevormd, waarvan de heer L. Broere voorzitter werd. Zie ook een volgend nummer. Al heel wat is er van de bon, Dat lees je elke dag, Maar van een goede pijp tabak, Was niets wat ik nog zag. De specerijen van de bon, Maar shag. o neen, niet waar, Geen kruimel van dat lekkere goed, En ook nog geen sigaar. Wanneer toch stop ik weer mijn pijp. Met van dat lekkere kruid, En blaas, bij 't rusten na het werk. Weer van die wolken uit! Laat 't met de bonnen zijn gedaan, De handel thans weer vrij, En geef mij weer volop tabak, Dan ben ik weder blij. EEN ROKER. OUDESCHILD. Dat de vis soms duur betaald wordt, hebben de opvarenden van de TX 37 weer eens ondervonden, toen zij ternauwernood aan de dood ontsnap ten door het ontploffen van een mijn. De bemanning van de TX 37, schipper J. v.d Vis (schipper P. v.d. Vis was door familieomstandigheden deze reis niet aan boord) was Woensdagmiddag juist bezig met het binnenhalen der netten. Het voorste bord was al op voldoende hoogte, toen de opvarenden plotseling een hevige ontploffing hoorden. De kotter werd als 't ware uit het water gelicht en plofte toen weer neer en men dacht stellig, dat het schip zou zinken, vooral omdat zich op het water een grote gele vlek ver breidde en men het water hoorde lopen. Later bleek dit water uit de tanken te zijn. Grote hoeveelheden modderwater kwamen naar boven, hoewel de zee daar behoorlijk diep is. Gezien hebben de mannen niets, zodat ze aannamen, dat de ontploffing onder het schip heeft plaats gevonden. Toen de eerste schrik voorbij was, ging men op onderzoek uit en bleek, dat het voorschip water maak te, doch in het begin had men niet al te veel lust om naar beneden te gaan, daar men niet wist, wat er kon gebeuren. Inmiddels waren een aantal Texelse 4 Qkotters die in de buurt visten en die de ontploffing wel hadden gehoord, doch natuurlijk niet precies wisten wat er aan de hand was, ter assistentie gekomen. De TX 49, schipper C. Vlaming lag nog aan het net, doch haalde ogenblikkelijk de zaak aan boord en was met een kwartier aanwezig. Al spoedig bleek, dat de TX 37 niet op eigen kracht naar huis zou kunnen varen ze werd dus door de TX 49 op sleeptouw genomen. Toen geen verdere explosies meer volg den werd alle aandacht besteed aan het instromende water. Er was in het voor schip een kraan, welke daar door de Duitsers was aangebracht en men ver onderstelde, dat dit wei eens de oor zaak van het lekken zou kunnen zijn. La ter bleek ook, dat deze kraan naar bin- nengedrukt was en het water stroomde er met kracht doorheen. Tot overmaat van ramp was eerst de pomp nog defect, zodat men met scheppen moest trachten het water te verwijderen Later kwam de pomp ook in bedrijf doch men kon het instromende water geen baas worden. Het voortdurend scheppen zonder aflos sing was-onmogelijk vol te houden, waar na 3 opvarenden van TX 51 en 2 van de TX 14 zijn overgestapt om een handje mee te helpen en daarna kon men met vereende krachten zoveel op het water winnen dat het lek bereikt en gestopt kon worden. Het igneid, schiedde, zodat de andere kotters direct hulp konden bieden en de schade enigs zins kon worden overzien. Want ook de accu's waren stuk en verlichting was dus niet mogelijk, zodat men in de nacht met de handen in het haar gezeten zou hebben We hebben het schip in ogenschouw genomen. De oppervlakkige toeschouwer zegt, nou, dat is nogal meegevallen, want aan de buitenkant aiet men niet veel, hoewel op het dek ook wel het een en ander te zien is. Aan de buitenkant van de kotter is rondom een laag beton, wel ke overal gebarsten is, de dekstoppen zijn er uit gesprongen, de toplichten zijn stuk (één is naar beneden gekomen zon der gelukkig iemand te treffen). Maar beneden is de schade veel erger. vooral in de machinekamer. De zware motor is enige cm afgeweken en vele onderdelen zijn verwrongen of losgeslagen. De stuk ken treft men overal aan. Verder ligt overal in het schip de inventaris op en over elkaar Het is onbegrijpelijk, dat het schip zelf niet meer schade opgelopen et was een zeer gelukkige omstan digheid, dat één en ander op de dag ge- KERKNIEUWS.1 In het kader van de gezinsweek zal in Oudeschild een gezinsdienst worden gehouden voor volwassenen, oudere jeugd en de Zondagsschoolleerlingen. Jubileum U. I). I. De Jubileumuitvoering zal plaats heb ben op 16 en 22 Nov. a.s., waarbij opge voerd zal worden „Nicodemus en z'n Schaduw", klucht in 3 bedrijven Een nieuw stuk van J. W v.d. Heiden en H. Bakker. Personen beneden 18 jaar geen toegang. ONTPLOFFING TE DEN HELDER. Donderdagmorgen is bij de Keizers- brug in Den Helder een zuurstofcylinder tot ontploffing gekomen De timmerman J. Winkel en de smid P. J. Lafeber vielen hierbij als slachtoffers. Zijn zoon W. D. J. Lafeber en de smidsknecht M Donders werden zwaar gewond. De materiele schade is aanzienlijk, vooral veel glasschade, o.a. bij het ge bouw van de Wederopbouw. De eerstdaags voor Texel te verwach ten toewijzing van glas, 750 M2., zal nu waarschijnlijk wel stranden. ZIJN DE VERKEERSBORDEN NIET MEER GELDIG? Wanneer we zo eens in Den Burg. rond kijken, dan zien we nog verscheidene borden staan, waarop is aangegeven, dat toegang voor motorrijtuigen door een be wuste straat verboden is. Maar wat zien we dagelijks gebeuren: motors en auto's rijden en rossen er maar doorheen en liefst met een vaart, die je doet duizelen. Wanneer er zo'n bord staat, reken je on willekeurig er niet op, dat er een auto zal komen en opeens kan er een ongeluk gebeurd zijn, temeer daar het over het algemeen straten zijn, die voor een der gelijk verkeer in het geheel niet geschikt zijn. Hebben de borden geen waarde meer, ruim dan de rommel maar op, mo gelijk kunnen ze op andere plaatsen, waar het verkeer wel aan banden is ge legd, beter gebruikt worden. heeft want men kan als vaststaand aan nemen. dafc de kotter ëen geweldige klap gekregen heeft. Men neemt b.v. aan, dat het dek tijdens de explosie enigszins is doorgebogen, daar de lier is vastgelopen en behoorlijk ook, doch later weer geheel vrij liep. Het is nu de vraag, hoe het schip er onder water uitziet. Momenteel is het wachten op de vertegenwoordigers van de verzekering, waarna het schin zal kunnen dokken, wat een karwei is, dat wel enige maanden zal duren. Het is dus in ieder geval weer een belangrij ke schadepost, ook voor de voedselvoor ziening. De nieuwe regeling. In overleg met de Spoorwegen is op 17 Oct. j.l. een nieuwe dienstregeling tot stand gekomen en wanneer deze regeling gedurende de winter gehandhaafd blijft, kunnen we zeker tevreden zijn. Wat de regeling der treinen betreft, de ze zullen nog wel eens veranderd wor den. De Spoorwegen verkeren thans weer in een „beginstadium", d.w.z. met de dag komt men nader tot het volledig herstel en worden er dagelijks verbeteringen aangebracht. Wanneer de volgende maand de electnficatie van de lijn A'dam-Uit- geest een feit wordt, zullen we wel weer iets vlugger A'dam kunnen bereiken. Het gevolg van deze voortdurende wijzigin gen is dat de spoorwegen er wederom toe zijn overgegaan abonnementen op de reis gidsen te verstrekken, geldig tot 1 Mei 1947. Wie alle dienstregelingen van de Spoorwegen vanaf de bevrijding bezit, heeft reeds zijn bibliotheek hiermee ge heel kunnen vullen, luidt de bekende anecdote. Behalve de spoorwegen hebben wij thans in Noord-Holland een goed ge outilleerd autobusbedrijf (Naco). Vooral met de laatste verbinding van Texel (de boot van 17,'30) is men op deze autobus verbinding aangewezen. Om ca. 21,15 is men dan reeds in Haarlem. Prefereert men de trein dan moet men in Den Hel der wachten tot 20,46 Men kan dan even4- wel Rotterdam nog bereiken en wel om 031! Zondagsverbindingen. Zondags heeft men met de boot van 7,30 een bizonder snelle verbinding, n 1. met de trein van 9 uur heeft men de vol gende aankomsttijden: Alkmaar 10,05; A'dam 11,23; Haarlem 11,16; Den Haag 12,01; R'dam 12,30. Zo omgekeerd ook. Zondags kan men uit Haarlem 8,A'dam 8,10; Alkmaar 9,10 vertrekken om de boot van 10,30 nog tejialen Toekomstplannen. De K L.M. deelt ons in*een circulaire mede. dat men in 1947 zal trachten de verbindingen met Texel en de Zeeuwse eilanden weer tot stand te brengen, mits.... de toestand van de vliegvelden het toelaat Tlv*.ns heeft de KLM de fre quentie op haar binnenlandse lijnen weer drastisch moeten beperken. Gebrek aan materiaal en onvoldoende nachtverlich- tmgsinstallaties op de vliegvelden vor men de oorzaak hiervan. Doch de KLM vervoert alweer ca. 1400 passagiers per dag. De personeelsterkte bedraagt alweer 4500 man. en men hoopt cht in 1947 op gevoerd te hebben tot 8000 man De in ternaten te Zeist en Wassenaar leveren per jaar ongeveer 600 „leerlingen" af (lechn. persstationspers. en stewardes sen). De afmeting der nieuwe machines wordt steeds groter: de Skymasters en Constellations zijn reeds 9 m hoog, 48 m. breed en 49 m diep' Practijk cn theorie. En nu de practische zijde van deze nieuwe dienstregeling. In theorie kan zo'n regeling vaak goed „lopen", maai de practijk kan plotseling een „spaak in het wiel steken". Vooral wij, eilanders, worden bv. bij 't missen van de boot behoorlijk „gedu peerd". Wij kunnen immers moeilijk dan maar even een taxi naar A'dam nemen U zult zeggen, dan mis je de boot niet! Maar nu een geval uit de Dractijk: Za terdag 28 Sept. verscheen voor de eerste boot geen autobus op de Groeneplaats Enige personen, die zich opmaakten om naar een familiefeest in Weesp te gaan, zagen hun feestvreugde in rook vervliegen. Doch de Oudeschilders had den hiervan geen last en konden dus wel van de partij zijn. Mis! De boot mocht die morgen de haven niet binnen en moest eerst wachten op een militair transport en de trein was inmiddels vertakken. 's Zondags komt om 18,22 een trein in Den Helder. Kunnen we dit riskeren om de boot van 18,30 te halen9 Het geval is nl. niet uitgesloten, dat de boot Zon dags werkelijk om 18,30 vertrekt (wei nig vracht te verladen). In de week is dit practisch altijd uitgesloten, dit heb ben we Maandag j.l. nog gezien, toen de artisten die het cabaretprogramma in „Casino" moesten verzorgen, eerst om 9 uur arriveerden. Maar laten we u nu eens de goede zij de van de nieuwe regelirig ook vermel den De volgende goede verbindingen hebben we thans op werkdagen: vertrek boot 5,30 7,50 12,30 15,— trein Helder. 6,52 10,— 13,52 17,48 aank A'dam: 9.23 12,23 16,23 20.23 Voor de verbinding naar A'dam be hoeft men niet over te stappen. Naar Haarlem, moet in Uitgeest overgestapt worden. Te Haarlem arriveert men bij boven staande aansluitingen 16 min. over het uur Den Haag is dan 3 kwartier later en R'dam .weer een halfuur later. Goede doorverbindingen NAAR Texel zijn op werkdagen de volgende' v. R'dam: 0,— 0,— 9,44 13,44 v. Den Haag: 0— 6,13 10,13 14,13 v. Haarlem: 0,7,05 11,15, v. A'dam 0,7,10,48 14,48 v. Alkmaar: 5,15 8,27 12 10 16,10 vertr. boot 6,45 10,13,40 18,30 aank. Alkm. 8.11,05 15,18,56 18 October 1946 was het 150 jaar gele den, dat de namen Van Gend en Loos, voor Nederlanders zo onafscheidelijk aan elkaar verbonden, voor het eerst officieel samen werden genoemd. Toen trad n. 1. te Antwerpen de eenvoudige koetsier Jan Baptiste Van Gend in het huwelijk met Maria Loos en opende hij kort daarop, samen met zijn zwager, een diligence- dienst op Leuven, Brussel, Luik-en Va lenciennes in Frankrijk, met doorverbin ding naar Parijs. Eerst waren het hoofd zakelijk de goede zorgen voor passagiers en geldzendingen, waaraan Van Gend en Loos needs toen hun goede naam dankten, doch spoedig kwam daarbij de pakket- postdienst door geheel Frankrijk en later ook Nederland. In 1826 stichtte hij twee diensten van Amsterdam naar Antwer- *pen, één over Utrecht en een over Den Haag. In 60 uur reed men toen met Jan van Gend van Amsterdam naar Parijs voor slechts 18 gulden. In 1839 begon de eerste trein te rijden in Nederland en zorgde hij voor aansluitende diensten, terwijl hij*later adverteerde, dat de dili- gencedienst A'dam-Den Haag was opge heven, doch dat hij een wagen in de trein had gehuurd. Hij liet trekschuiten varen en heeft zelfs een stoombootdienst van Arnhem naar Den Bosch gehad Toen de fusie van de spoorwegmaat schappijen in Nederland tot stand kwam, maakte Van Gend en Loos (en Coligvan) een nieuw contract, waardoor de bestel dienst in één hand kwam. In de centra van alle steden kwamen toen factorijen, hetgeen een grote verbetering voor het. publiek inhield, zodat de naam Van Gend en Loos voortaan in geheel Neder land gevestigd was. Toen het wegvervoer per auto op kwam en de Spoorwegen daarvan veel leveranties ondervonden, heeft de N.S. de de Algemene Transport Onderneming (A. T.O.) opgericht, waarin alle aandelen der N.V. Expeditie Onderneming Van Gend en Loos werden opgenomen, zodat deze beide ondernemingen feitelijk één wer den. Dit is de exploitatievorm, die op het ogenblik nog bestaat en waarin zij, onder de energieke leiding van haar directeur, den heer P. C. v. Houten, zich snel we der ontwikkelt, tot een groot internat, expeditiebedrijf, waaraan voor het her stel van het economische leven in ons vadei'land grote behoefte bestaat. Op Texel werden op 1 Maart 1934 7 agentschappen van Van Gend en Loos geopend op initiatief van dhr J. Kikkert, die tijdens de, met de Algem Crisis ge paard gaande „vlucht van de zee", het cog had laten vallen op het belang van rechtstreeks bevrachten door geheel Ne derland en toen de directie van Van Gend en Loos daar wel oren naar had, maar al te graag zijn stuurmansloopbaan verwisselde voor de leiding van de ATO- diensten op ons eiland. Het vervoer liep al direct snel op tot globaal 65 ton stuk goed per maand (Mrt 1938) en in het bad seizoen zelfs tot 231 ton (Aug. '38). Tij dens de oorlog liep dit vervoer veel te- ïug en viel met de spoorwegstaking ge heel weg, doch heeft zich thans weer vrij wel hersteld. Dhr Kikkert werd per 1 Febr. '46 benoemd tot pl. directeur te Den Helder, waaronder Texel nadien ressor teert. met als opvolger te Oudeschild dhr G. Slaman. Eens zat Jan van Gend op de bok van zijn gele diligence. Thans heeft de onder neming 4000 man personeel en 800 vrachtauto's, waarvan grote 10-tonners met succes de diensten op Praag, Wee- nen, Bazel, enz., onderhouden. FILMRUBRIEK. „SANDERS VAN DE RIVIER". Deze film verplaatst ons naar de diver se Inheemse stammen van de Congo, waar Sanders, de Britse districfcommis- saris, reeds vijf jaar over dit uitgestrekte gebied regeert. De primitieve negers noe men hem, vanwege zijn wijsheid, een tovenaar. Doch de vrede is van korte duur en wij zien met struisveren getooide krijgers plundertochten ondernemen en vele avonturen passeren ons, maar ten slotte wordt de vrede weer hersteld, na dat ook de schone Lilonge weer bevrijd is. Het hoogtepunt van deze film vormen de liederen van Spolianski, ons gebracht door den bekenden negerztinger Paul Ro beson. MIJNENGEVAAR. Het is misschien voor verschillende mensen wel mooi, als men de nieuwe dienstregeling van TESO beziet, doch dat sluit ook in, dat men binnen enkele weken de late en de vroege dienst in donker moet varen. Nu is dat niet zo heel erg als het goed weer is, doch dat heeft men in de wintermaanden lang niet altijd en nu komt er nog een lelijker factor bij: „Het lang niet denkbeeldige mijnengevaar". Binnen één week zijn nu reeds twee mijnen op Texelstroom waar genomen. De eerste zelfs met een ooste lijke wind, dan zou men eigenlijk op dit traject geen mijnen verwachten Met harde westenwinden heeft men grote kans Als het dag is, kan men de mijnen zien, maar in het donker moet het op goed geluk af. J. B. HET JUBILEUM VAN DEN HEER P. WUIS. Het heeft den jubilaris, den heer P. Wuis (40 jaar in 'dienst van de gemeente secretarie te Amsterdam), niet aan be langstelling ontbroken. Des morgens werd het echtpaar door den Burgemees ter, in het bijzijn van den secretaris en enkele autoriteiten uit Den Haag ten stadhuize toegesproken. Een vertegen woordiger van den Minister van Oorlog deelde hierbij mede, dat de heer Wuis een belangrijke onderscheiding was ten deel gevallen, namelijk die van Officier in de Orde van Oranje Nassau. Hierna vond in de Militiezaal de huldiging door het personeel plaats en werd een fraai- schilderstuk aangeboden. Inmiddels was de woning van den jubilaris in een bloe mentuin herschapen. 1st 1 S.V. TEXEL. A.s. Zondag speelt in 4 A: JVC-G hoppers, W.Waard-MFC, Texel-BKC, tervogels-N.-N., Oudesluis-Schoorl. Texel 2 heeft vrijaf. Texel 3-Ooster 10,30 precies, Adsp. A-JVC adsp. A. Het le krijgt dus bezoek van BKC, al van 2 flinke ploegen, n.l. W.Waarc Grashoppers, gewonnen heeft. In het nieuws wordt gemeld, dat zij op Tt meestal haar beste wedstrijd speelt. T. 1, weest op uw hoede. Denkt voi niet aan een „licht kostje". En van begin af aanpakken. Aan belangstel zal heLniet ontbreken, temeer daar geluidsinstallatie van De Wilt aan\y< zal zijn om vóór de wedstrijd en m rust, de zaak wat op te vrolijken. I Zondag staat in het teken van ons t ningsfonds, mogen we daarbij op steun van onze wedstrijdbezoekers n nen? In de morgenuren speelt Texel tegen Oosterend en zal het niet gemak lijk krijgen. Zorgen jullie er voor op present te zijn. Zorgt vroegtijdig je spullen. Texel A speelt om 12 uur tegen JV( en kunnen we zien hoe jullie het er afbrengt. Denkt er om, JVC zal het ju lastig maken. Zondagavond Amusementsavond bal in Hotel „Texel". Dat belooft gezt te worden Alles ten bate van ons t ningsfonds. Kaartenverkoop aan de k« sportterrein va*i 2 uur af. Het wordt, avond om te smullen! Hedenmiddag half 3 trainen a Maandagavond alle leden, dus óók T. TEX BOYS-NIEUWS Voor morgen een volledig program Boys 1Helder4 om 2,30 uur. Een n we opstelljng met idem resultaat? zijn benieuwd, Boys. Het 2e naar ZD] 2,30 uur, dat zal er aan spannen. Boys 3 komt in actie, judlie gaan n OVV 2, 2,30 uur. Een zeer welkome nuttige wedstrijd. Vertrek 1,30 van h „De Zwaan" per fiets. Boys adsp. VZV A, 12 uur. Hetzelfde elftal, jong» en denk er om, een goed begin allen aanpakken, vlug afgeven en pk sen en succes. Boys! HOCKEYCLUB PIONIERS. Vorige week hebben we 'n leuk parti gespeeld. De opkomst was vrij groot. I schien is dit voor de overige leden een den, om ook weer eens te komen kijk MELKBOERENRACE. Donderdagmorgen werd de finale ge den. Winnaar werd de heer P Kok. ontving een fraaie krans, terwijl N. Hi man bloemen in ontvangst mocht nen Naar we vernemen, zal volgende w een spannende race worden gehoui tussen de heren Han Bakker en P. B achter de melkkar. Veel succes jongens doe je best' IIENRItfTTE DAVIDS IN DEN BUI Acht maanden achtereen, wil zeg| 240 voorstellingen met een totaal aar bezoekers van 290,000 hebben Henrii Davids bewonderd in de grote succes vue „Loop naar den duivel". Heel derland wil en moet haar zien, want jaar bezetting hebben ons gedwon; haar naam te verzwijgen. Thans is gelegenheid daar, want momenteel ma zij een korte tournee door ons land en het publiek laten brullen in een da rende variété revue Voor Den Burg vastgesteld Zondag 27 Oct. in „Casii IJSCLUB „DE GEUL". DEN HOORN. Woensdagavond hi IJsclub „De Geul" haar jaarvergader in Loodsmanswelvaren. Om half nq opende de voorz.. de heer A. Smit, de gadering, die door 24 personen werd zocht. De notulen der vorige vergader werden gelezen en goedgekeurd. Uit financieel verslag bleek, dat er nog f 1! in kas is. Aftredende bestuursleden waren de ren I. Boon en A. Alderlieste, welke la ste niet herkiesbaar was. Met algem» stemmen werdeh I. Boon en J. du Po gekozen, die hun benoeming aannam De voorz. dankte den heer Alderlk voor alles wat hij voor de ijsclub Geul" heeft gedaan. Een 18-tal le< zegde hun medewerking toe bij maaien van ,.De Geul" De contriubi werd gesteld op f 1,voor ongehuw» en f 1,50 voor gehuwden, tot Dec. 194 Na de rondvraag sloot de voorz vergadering met een woord van dank BURGERLIJKE STAND VAN TEXEp van 11 tot en met 17 October 1946, Geboren: Cornelis Johannes zv Cor: lis'J v.d. Star en Elisabeth H A. Keijsper. Leonard Egbert Jan zv Egb L J. Lap erv Elizabeth Bruin. Pie Arend zv Everardus W. J. van Leers en Aaltje F. Tuinema. Jan zv Pieter^ v. d. Vis en Cornelia W. v. Houte chiel Jozef zv Michiel Bakker en Chris na M. van Leeuwen. Arend Jan zv J Vermeulen en Jantje Compagne. Corn» Pieter en Antoon zv Petrus J. M. Harl en Jantje Wetsteen. Ondertrouwd en overleden: gene. Getrouwd: Cornelis Suijkerbuijk Cornelia E. Vos. Maarten J. Veeger Elisabeth A. Zijm. Martinus C. Veeger Frederika Winter. Gerardus J. Veeger Theodora G. Witte. Gevonden: ceintuur, haarkammetje, zenkrans. KATHOLIEKE KERKLIJST Zondag: H.H. Missen in Den Burg Oosterend om 7,30 en 10 uur; in l Hoorn om 10 uur. Biechtgel. van 7-7,30 Communie onder alle Missen en ook en 9 uur. 3,30 meisjescongregatie. 7 lof met rozenkrans. Deze week Miss om 7 en 8 u Communie vóór en one de Missen. Dinsdag en Vrijdag ook 6, Iedere avond 7,30 lof met Oct -gebed* Maandag ook een H .Mis om 9 u Dit dag 8 u. gez. Requiem voor alle ove der Doodceel. Woensdag 8 u. H. Mis Den Hoorn, 's Avonds 8 u jongemanne congregatie. Donderdag 8 u. H. Mis Oosterend. 's Av. 7 u. jongedamesconi Vrijdag 3,30 biechtgel. v. schoolkinder» Zaterdag 4-8 u. biechtgel. op hele urf" Half 8 lof. D X

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1946 | | pagina 2