"L
Nie
uwe
bon
nen
Verzuchting van een roker
De Texel 37 door mijn beschadigd
Dienslreoelint» perikelen
150 jaar Van Genei en Loos
Sport op Texel
i
E
voor de 2e helft van de 11e periode
(13 tot en met 26 Oct. 1946)
Bonkaarten KA, KB, KC 610.
629 suiker is 750 gram suiker, boterham-
strooisel of 1500 gr. jam, stroop, enz.
623 algem. is 50 gram thee
632 algem. is 2 kg. appelen of peren
Bonkaarten KD, KE 610.
129 suiker is 250 gr. suiker, boterham
strooisel, of 500 gr. jam, stroop, enz.
130, 131 algem. is 250 gr. suiker, boter
hamstrooisel, of 500 gram jam, stroop
enz.
132 algem. is 2 kg. appelen of peren
Tabakskaarten, enz.
T 52 is 2 rantsoenen tabaksartikelen
Op de bonnen voor fruit kan men met
ingang v. Maandag 21 Oct. appelen en-of
peren betrekken bij een winkelier in
groente en-of fruit of bij een markt- of
straathandelaar Vóór-inlevering dezer
bonnen heeft dus, in afwijking van het
geen tot nu toe geschiedde, niet plaats.
De fruitbonnen blijven geldig t.m. 9 No
vember. Op de bonnen voor suiker en
thee kan met ingang van Vrijdag 18 Oc
tober 1946 worden gekocht.
Inleveren bonnen winkeliers.
Suiker: 106, 107, 108, 606, 607. Bloem:
598, D 24 res. E 24 res. Melk: A-E 07.
Eieren: rantsoenbonnen. Brood: 610, 614,
C 28, D 28 res. 110, 111. 615, B_ 28 res.
Grossiers tabak: coup. A168. A169.
Bloem: Afzonderlijk van de normale
inlevering wordt een voorschot verstrekt
van het aantal in deze week ingeleverde
bonnen, waarvoor coupure A 196 wordt
uitgereikt. Deze coupure is uitsluitend
geldig voor 100 gram zelfrijzend bakmeel
per rantsoen. De bedoeling van een en
under is de bij grossiers aanwezige voor
raad zelfrijzend bakmeel te ruimen.
N B. In verband hiermede dienen gros
siers, die voldoende zelfrijzend bakmeel
in voorraad hebben en geen herbevoor-
iading nodig hebben, de coupures A 196
NIET door te geven aan den fabrikant;
dergelijke grossiers dienen de coupure
A 196 bij de distributiedienst in te leve
ren ter verkrijging van 'n ontvangstbewijs
MD 242-52. Slechts in de gevallen, dat
grossiers niet over voldoende voorraad
zelfrijzend bakmeel beschikken, dienen
de coupures voor herbevoorrading te wor
den doorgegeven aan den fabrikant.
Toewijzingen voor de HORECA-bedrij-
ven dienen a.s. Vrijdag te worden af
gehaald van 9-12 uur.
Toewijzingen voor de Noordzeevissers
dienen a.s. Zaterdag van 9-12 uur te
worden afgehaald.
HORECA-bedrijven, die in aanmerking
komen, voor keukentoewijzingen en een
formulier MD 243-02 hebben ontvangen,
dienen deze formulieren volledig inge
vuld aan ons kantoor in te dienen uiter
lijk tot Woensdag 23 Oct a.s. Formulie
ren, welke na deze datum worden inge
diend, worden NIET meer aangenomen
en zijn derhalve dc toewijzingen voor de
2 volgende perioden vervallen.
De nieuwe textielpunten kunnen in het
vervolg op de gewone wijze worden in
geleverd. De B en C punten op aparte
opplakvellen.
N B Detaillisten, die gewoon zijn ver
snaperingen in te leveren, dienen op de
voor hun aangewezen codeno.-dag extra
toewijzingen voor versnaperingen af te
halen. (Publ. no. 461).
TOEWIJZINGEN VOOR ZEUGEN.
Zeugenhouders, die in het bezit zijn
van een toewijzing, maar nog geen ver
gunning bij de P.B.H. hebben gehad,
moeten deze vergunning Maandag a.s in
Hotel „Texel" komen halen, met mede-
brenging van bewijzen van stamboek en
oude vergunningen Zij die pas geboren
biggen hebben, moeten dit opgeven bij
den P.B.H. met medebrenging van de toe-
wijzingskaart en een ingevulde geboorte-
kaart.
Ten overvloede willen wij er nogmaals
op wijzen, dat alle varkens boven de
25 kg. voorzien moeten zijn van eeivver
gunning, hetzij opfok- of zeugenvergun
ning, of een contract Hierop zal scherp
worden toegezien Pe P.B.H.
ALGEMENE REGELING
WINKELSLUITING.
Van 1 Oct. 1946 tot 1 April 1947.
Algemeen sluitingsuur 6 uur (Zater
dags 7 uur) en 's middags van 12,30 tot
13,30 uitgezonderd Dinsdags, wanneer
om 13 uur definitief gesloten moet wor
den.
AFD. TEXEL VAN DE NED. VER. TOT
BESCHERMING VAN DIEREN
OPGERICHT.
Op initiatief van de Konijnenver. „Ko-
tex" werd Donderdag 17 Oct. in „Casino"
des middags voor de kinderen van de
hoogste klassen der lagere school en des
avonds voor ouderen, een filmvoorstel
ling over „Lief en leed der dieren" gege
ven. waarin de heer G. Nieuwenhuijzen,
directeur van de Ned. Ver. als spreker op
trad Het was een prachtavond en in de
pauze gaven zich reeds 63 nieuwe leden
op. Hiermee werd de 87e afd. in ons land
opgericht. Een bestuur werd gevormd,
waarvan de heer L. Broere voorzitter
werd. Zie ook een volgend nummer.
Al heel wat is er van de bon,
Dat lees je elke dag,
Maar van een goede pijp tabak,
Was niets wat ik nog zag.
De specerijen van de bon,
Maar shag. o neen, niet waar,
Geen kruimel van dat lekkere goed,
En ook nog geen sigaar.
Wanneer toch stop ik weer mijn pijp.
Met van dat lekkere kruid,
En blaas, bij 't rusten na het werk.
Weer van die wolken uit!
Laat 't met de bonnen zijn gedaan,
De handel thans weer vrij,
En geef mij weer volop tabak,
Dan ben ik weder blij.
EEN ROKER.
OUDESCHILD. Dat de vis soms duur
betaald wordt, hebben de opvarenden van
de TX 37 weer eens ondervonden, toen
zij ternauwernood aan de dood ontsnap
ten door het ontploffen van een mijn.
De bemanning van de TX 37, schipper
J. v.d Vis (schipper P. v.d. Vis was door
familieomstandigheden deze reis niet aan
boord) was Woensdagmiddag juist bezig
met het binnenhalen der netten. Het
voorste bord was al op voldoende hoogte,
toen de opvarenden plotseling een hevige
ontploffing hoorden. De kotter werd als
't ware uit het water gelicht en plofte
toen weer neer en men dacht stellig, dat
het schip zou zinken, vooral omdat zich
op het water een grote gele vlek ver
breidde en men het water hoorde lopen.
Later bleek dit water uit de tanken te
zijn. Grote hoeveelheden modderwater
kwamen naar boven, hoewel de zee daar
behoorlijk diep is. Gezien hebben de
mannen niets, zodat ze aannamen, dat
de ontploffing onder het schip heeft
plaats gevonden. Toen de eerste schrik
voorbij was, ging men op onderzoek uit
en bleek, dat het voorschip water maak
te, doch in het begin had men niet al te
veel lust om naar beneden te gaan, daar
men niet wist, wat er kon gebeuren.
Inmiddels waren een aantal Texelse
4 Qkotters die in de buurt visten en die de
ontploffing wel hadden gehoord, doch
natuurlijk niet precies wisten wat er aan
de hand was, ter assistentie gekomen. De
TX 49, schipper C. Vlaming lag nog aan
het net, doch haalde ogenblikkelijk de
zaak aan boord en was met een kwartier
aanwezig. Al spoedig bleek, dat de TX
37 niet op eigen kracht naar huis zou
kunnen varen ze werd dus door de TX 49
op sleeptouw genomen.
Toen geen verdere explosies meer volg
den werd alle aandacht besteed aan het
instromende water. Er was in het voor
schip een kraan, welke daar door de
Duitsers was aangebracht en men ver
onderstelde, dat dit wei eens de oor
zaak van het lekken zou kunnen zijn. La
ter bleek ook, dat deze kraan naar bin-
nengedrukt was en het water stroomde
er met kracht doorheen. Tot overmaat
van ramp was eerst de pomp nog defect,
zodat men met scheppen moest trachten
het water te verwijderen Later kwam de
pomp ook in bedrijf doch men kon het
instromende water geen baas worden.
Het voortdurend scheppen zonder aflos
sing was-onmogelijk vol te houden, waar
na 3 opvarenden van TX 51 en 2 van de
TX 14 zijn overgestapt om een handje
mee te helpen en daarna kon men met
vereende krachten zoveel op het water
winnen dat het lek bereikt en gestopt
kon worden.
Het
igneid,
schiedde, zodat de andere kotters direct
hulp konden bieden en de schade enigs
zins kon worden overzien. Want ook de
accu's waren stuk en verlichting was
dus niet mogelijk, zodat men in de nacht
met de handen in het haar gezeten zou
hebben
We hebben het schip in ogenschouw
genomen. De oppervlakkige toeschouwer
zegt, nou, dat is nogal meegevallen, want
aan de buitenkant aiet men niet veel,
hoewel op het dek ook wel het een en
ander te zien is. Aan de buitenkant van
de kotter is rondom een laag beton, wel
ke overal gebarsten is, de dekstoppen
zijn er uit gesprongen, de toplichten zijn
stuk (één is naar beneden gekomen zon
der gelukkig iemand te treffen). Maar
beneden is de schade veel erger. vooral
in de machinekamer. De zware motor is
enige cm afgeweken en vele onderdelen
zijn verwrongen of losgeslagen. De stuk
ken treft men overal aan. Verder ligt
overal in het schip de inventaris op en
over elkaar Het is onbegrijpelijk, dat het
schip zelf niet meer schade opgelopen
et was een zeer gelukkige omstan
digheid, dat één en ander op de dag ge-
KERKNIEUWS.1
In het kader van de gezinsweek zal
in Oudeschild een gezinsdienst worden
gehouden voor volwassenen, oudere jeugd
en de Zondagsschoolleerlingen.
Jubileum U. I). I.
De Jubileumuitvoering zal plaats heb
ben op 16 en 22 Nov. a.s., waarbij opge
voerd zal worden „Nicodemus en z'n
Schaduw", klucht in 3 bedrijven Een
nieuw stuk van J. W v.d. Heiden en H.
Bakker. Personen beneden 18 jaar geen
toegang.
ONTPLOFFING TE DEN HELDER.
Donderdagmorgen is bij de Keizers-
brug in Den Helder een zuurstofcylinder
tot ontploffing gekomen De timmerman
J. Winkel en de smid P. J. Lafeber vielen
hierbij als slachtoffers. Zijn zoon W. D. J.
Lafeber en de smidsknecht M Donders
werden zwaar gewond.
De materiele schade is aanzienlijk,
vooral veel glasschade, o.a. bij het ge
bouw van de Wederopbouw.
De eerstdaags voor Texel te verwach
ten toewijzing van glas, 750 M2., zal nu
waarschijnlijk wel stranden.
ZIJN DE VERKEERSBORDEN NIET
MEER GELDIG?
Wanneer we zo eens in Den Burg. rond
kijken, dan zien we nog verscheidene
borden staan, waarop is aangegeven, dat
toegang voor motorrijtuigen door een be
wuste straat verboden is. Maar wat zien
we dagelijks gebeuren: motors en auto's
rijden en rossen er maar doorheen en
liefst met een vaart, die je doet duizelen.
Wanneer er zo'n bord staat, reken je on
willekeurig er niet op, dat er een auto zal
komen en opeens kan er een ongeluk
gebeurd zijn, temeer daar het over het
algemeen straten zijn, die voor een der
gelijk verkeer in het geheel niet geschikt
zijn. Hebben de borden geen waarde
meer, ruim dan de rommel maar op, mo
gelijk kunnen ze op andere plaatsen,
waar het verkeer wel aan banden is ge
legd, beter gebruikt worden.
heeft want men kan als vaststaand aan
nemen. dafc de kotter ëen geweldige klap
gekregen heeft. Men neemt b.v. aan, dat
het dek tijdens de explosie enigszins is
doorgebogen, daar de lier is vastgelopen
en behoorlijk ook, doch later weer geheel
vrij liep. Het is nu de vraag, hoe het
schip er onder water uitziet. Momenteel
is het wachten op de vertegenwoordigers
van de verzekering, waarna het schin
zal kunnen dokken, wat een karwei is,
dat wel enige maanden zal duren. Het
is dus in ieder geval weer een belangrij
ke schadepost, ook voor de voedselvoor
ziening.
De nieuwe regeling.
In overleg met de Spoorwegen is op 17
Oct. j.l. een nieuwe dienstregeling tot
stand gekomen en wanneer deze regeling
gedurende de winter gehandhaafd blijft,
kunnen we zeker tevreden zijn.
Wat de regeling der treinen betreft, de
ze zullen nog wel eens veranderd wor
den. De Spoorwegen verkeren thans weer
in een „beginstadium", d.w.z. met de dag
komt men nader tot het volledig herstel
en worden er dagelijks verbeteringen
aangebracht. Wanneer de volgende maand
de electnficatie van de lijn A'dam-Uit-
geest een feit wordt, zullen we wel weer
iets vlugger A'dam kunnen bereiken. Het
gevolg van deze voortdurende wijzigin
gen is dat de spoorwegen er wederom toe
zijn overgegaan abonnementen op de reis
gidsen te verstrekken, geldig tot 1 Mei
1947. Wie alle dienstregelingen van de
Spoorwegen vanaf de bevrijding bezit,
heeft reeds zijn bibliotheek hiermee ge
heel kunnen vullen, luidt de bekende
anecdote.
Behalve de spoorwegen hebben wij
thans in Noord-Holland een goed ge
outilleerd autobusbedrijf (Naco). Vooral
met de laatste verbinding van Texel (de
boot van 17,'30) is men op deze autobus
verbinding aangewezen. Om ca. 21,15 is
men dan reeds in Haarlem. Prefereert
men de trein dan moet men in Den Hel
der wachten tot 20,46 Men kan dan even4-
wel Rotterdam nog bereiken en wel om
031!
Zondagsverbindingen.
Zondags heeft men met de boot van
7,30 een bizonder snelle verbinding, n 1.
met de trein van 9 uur heeft men de vol
gende aankomsttijden: Alkmaar 10,05;
A'dam 11,23; Haarlem 11,16; Den Haag
12,01; R'dam 12,30.
Zo omgekeerd ook. Zondags kan men
uit Haarlem 8,A'dam 8,10; Alkmaar
9,10 vertrekken om de boot van 10,30
nog tejialen
Toekomstplannen.
De K L.M. deelt ons in*een circulaire
mede. dat men in 1947 zal trachten de
verbindingen met Texel en de Zeeuwse
eilanden weer tot stand te brengen,
mits.... de toestand van de vliegvelden
het toelaat Tlv*.ns heeft de KLM de fre
quentie op haar binnenlandse lijnen weer
drastisch moeten beperken. Gebrek aan
materiaal en onvoldoende nachtverlich-
tmgsinstallaties op de vliegvelden vor
men de oorzaak hiervan. Doch de KLM
vervoert alweer ca. 1400 passagiers per
dag. De personeelsterkte bedraagt alweer
4500 man. en men hoopt cht in 1947 op
gevoerd te hebben tot 8000 man De in
ternaten te Zeist en Wassenaar leveren
per jaar ongeveer 600 „leerlingen" af
(lechn. persstationspers. en stewardes
sen). De afmeting der nieuwe machines
wordt steeds groter: de Skymasters en
Constellations zijn reeds 9 m hoog, 48 m.
breed en 49 m diep'
Practijk cn theorie.
En nu de practische zijde van deze
nieuwe dienstregeling. In theorie kan
zo'n regeling vaak goed „lopen", maai
de practijk kan plotseling een „spaak in
het wiel steken".
Vooral wij, eilanders, worden bv. bij 't
missen van de boot behoorlijk „gedu
peerd". Wij kunnen immers moeilijk dan
maar even een taxi naar A'dam nemen
U zult zeggen, dan mis je de boot niet!
Maar nu een geval uit de Dractijk: Za
terdag 28 Sept. verscheen voor de eerste
boot geen autobus op de Groeneplaats
Enige personen, die zich opmaakten
om naar een familiefeest in Weesp te
gaan, zagen hun feestvreugde in rook
vervliegen. Doch de Oudeschilders had
den hiervan geen last en konden dus
wel van de partij zijn. Mis! De boot
mocht die morgen de haven niet binnen
en moest eerst wachten op een militair
transport en de trein was inmiddels
vertakken.
's Zondags komt om 18,22 een trein in
Den Helder. Kunnen we dit riskeren om
de boot van 18,30 te halen9 Het geval
is nl. niet uitgesloten, dat de boot Zon
dags werkelijk om 18,30 vertrekt (wei
nig vracht te verladen). In de week is
dit practisch altijd uitgesloten, dit heb
ben we Maandag j.l. nog gezien, toen de
artisten die het cabaretprogramma in
„Casino" moesten verzorgen, eerst om 9
uur arriveerden.
Maar laten we u nu eens de goede zij
de van de nieuwe regelirig ook vermel
den De volgende goede verbindingen
hebben we thans op werkdagen:
vertrek boot 5,30 7,50 12,30 15,—
trein Helder. 6,52 10,— 13,52 17,48
aank A'dam: 9.23 12,23 16,23 20.23
Voor de verbinding naar A'dam be
hoeft men niet over te stappen. Naar
Haarlem, moet in Uitgeest overgestapt
worden.
Te Haarlem arriveert men bij boven
staande aansluitingen 16 min. over het
uur Den Haag is dan 3 kwartier later en
R'dam .weer een halfuur later.
Goede doorverbindingen NAAR Texel
zijn op werkdagen de volgende'
v. R'dam: 0,— 0,— 9,44 13,44
v. Den Haag: 0— 6,13 10,13 14,13
v. Haarlem: 0,7,05 11,15,
v. A'dam 0,7,10,48 14,48
v. Alkmaar: 5,15 8,27 12 10 16,10
vertr. boot 6,45 10,13,40 18,30
aank. Alkm. 8.11,05 15,18,56
18 October 1946 was het 150 jaar gele
den, dat de namen Van Gend en Loos,
voor Nederlanders zo onafscheidelijk aan
elkaar verbonden, voor het eerst officieel
samen werden genoemd. Toen trad n. 1.
te Antwerpen de eenvoudige koetsier Jan
Baptiste Van Gend in het huwelijk met
Maria Loos en opende hij kort daarop,
samen met zijn zwager, een diligence-
dienst op Leuven, Brussel, Luik-en Va
lenciennes in Frankrijk, met doorverbin
ding naar Parijs. Eerst waren het hoofd
zakelijk de goede zorgen voor passagiers
en geldzendingen, waaraan Van Gend en
Loos needs toen hun goede naam dankten,
doch spoedig kwam daarbij de pakket-
postdienst door geheel Frankrijk en later
ook Nederland. In 1826 stichtte hij twee
diensten van Amsterdam naar Antwer-
*pen, één over Utrecht en een over Den
Haag. In 60 uur reed men toen met Jan
van Gend van Amsterdam naar Parijs
voor slechts 18 gulden. In 1839 begon de
eerste trein te rijden in Nederland en
zorgde hij voor aansluitende diensten,
terwijl hij*later adverteerde, dat de dili-
gencedienst A'dam-Den Haag was opge
heven, doch dat hij een wagen in de
trein had gehuurd. Hij liet trekschuiten
varen en heeft zelfs een stoombootdienst
van Arnhem naar Den Bosch gehad
Toen de fusie van de spoorwegmaat
schappijen in Nederland tot stand kwam,
maakte Van Gend en Loos (en Coligvan)
een nieuw contract, waardoor de bestel
dienst in één hand kwam. In de centra
van alle steden kwamen toen factorijen,
hetgeen een grote verbetering voor het.
publiek inhield, zodat de naam Van
Gend en Loos voortaan in geheel Neder
land gevestigd was.
Toen het wegvervoer per auto op
kwam en de Spoorwegen daarvan veel
leveranties ondervonden, heeft de N.S. de
de Algemene Transport Onderneming (A.
T.O.) opgericht, waarin alle aandelen der
N.V. Expeditie Onderneming Van Gend
en Loos werden opgenomen, zodat deze
beide ondernemingen feitelijk één wer
den. Dit is de exploitatievorm, die op het
ogenblik nog bestaat en waarin zij, onder
de energieke leiding van haar directeur,
den heer P. C. v. Houten, zich snel we
der ontwikkelt, tot een groot internat,
expeditiebedrijf, waaraan voor het her
stel van het economische leven in ons
vadei'land grote behoefte bestaat.
Op Texel werden op 1 Maart 1934 7
agentschappen van Van Gend en Loos
geopend op initiatief van dhr J. Kikkert,
die tijdens de, met de Algem Crisis ge
paard gaande „vlucht van de zee", het
cog had laten vallen op het belang van
rechtstreeks bevrachten door geheel Ne
derland en toen de directie van Van
Gend en Loos daar wel oren naar had,
maar al te graag zijn stuurmansloopbaan
verwisselde voor de leiding van de ATO-
diensten op ons eiland. Het vervoer liep
al direct snel op tot globaal 65 ton stuk
goed per maand (Mrt 1938) en in het bad
seizoen zelfs tot 231 ton (Aug. '38). Tij
dens de oorlog liep dit vervoer veel te-
ïug en viel met de spoorwegstaking ge
heel weg, doch heeft zich thans weer vrij
wel hersteld. Dhr Kikkert werd per 1
Febr. '46 benoemd tot pl. directeur te Den
Helder, waaronder Texel nadien ressor
teert. met als opvolger te Oudeschild
dhr G. Slaman.
Eens zat Jan van Gend op de bok van
zijn gele diligence. Thans heeft de onder
neming 4000 man personeel en 800
vrachtauto's, waarvan grote 10-tonners
met succes de diensten op Praag, Wee-
nen, Bazel, enz., onderhouden.
FILMRUBRIEK.
„SANDERS VAN DE RIVIER".
Deze film verplaatst ons naar de diver
se Inheemse stammen van de Congo,
waar Sanders, de Britse districfcommis-
saris, reeds vijf jaar over dit uitgestrekte
gebied regeert. De primitieve negers noe
men hem, vanwege zijn wijsheid, een
tovenaar. Doch de vrede is van korte
duur en wij zien met struisveren getooide
krijgers plundertochten ondernemen en
vele avonturen passeren ons, maar ten
slotte wordt de vrede weer hersteld, na
dat ook de schone Lilonge weer bevrijd
is. Het hoogtepunt van deze film vormen
de liederen van Spolianski, ons gebracht
door den bekenden negerztinger Paul Ro
beson.
MIJNENGEVAAR.
Het is misschien voor verschillende
mensen wel mooi, als men de nieuwe
dienstregeling van TESO beziet, doch
dat sluit ook in, dat men binnen enkele
weken de late en de vroege dienst in
donker moet varen. Nu is dat niet zo
heel erg als het goed weer is, doch dat
heeft men in de wintermaanden lang
niet altijd en nu komt er nog een lelijker
factor bij: „Het lang niet denkbeeldige
mijnengevaar". Binnen één week zijn nu
reeds twee mijnen op Texelstroom waar
genomen. De eerste zelfs met een ooste
lijke wind, dan zou men eigenlijk op dit
traject geen mijnen verwachten Met
harde westenwinden heeft men grote
kans Als het dag is, kan men de mijnen
zien, maar in het donker moet het op
goed geluk af. J. B.
HET JUBILEUM VAN DEN HEER
P. WUIS.
Het heeft den jubilaris, den heer P.
Wuis (40 jaar in 'dienst van de gemeente
secretarie te Amsterdam), niet aan be
langstelling ontbroken. Des morgens
werd het echtpaar door den Burgemees
ter, in het bijzijn van den secretaris en
enkele autoriteiten uit Den Haag ten
stadhuize toegesproken. Een vertegen
woordiger van den Minister van Oorlog
deelde hierbij mede, dat de heer Wuis
een belangrijke onderscheiding was ten
deel gevallen, namelijk die van Officier
in de Orde van Oranje Nassau. Hierna
vond in de Militiezaal de huldiging door
het personeel plaats en werd een fraai-
schilderstuk aangeboden. Inmiddels was
de woning van den jubilaris in een bloe
mentuin herschapen.
1st
1
S.V. TEXEL.
A.s. Zondag speelt in 4 A: JVC-G
hoppers, W.Waard-MFC, Texel-BKC,
tervogels-N.-N., Oudesluis-Schoorl.
Texel 2 heeft vrijaf. Texel 3-Ooster
10,30 precies, Adsp. A-JVC adsp. A.
Het le krijgt dus bezoek van BKC,
al van 2 flinke ploegen, n.l. W.Waarc
Grashoppers, gewonnen heeft. In het
nieuws wordt gemeld, dat zij op Tt
meestal haar beste wedstrijd speelt.
T. 1, weest op uw hoede. Denkt voi
niet aan een „licht kostje". En van
begin af aanpakken. Aan belangstel
zal heLniet ontbreken, temeer daar
geluidsinstallatie van De Wilt aan\y<
zal zijn om vóór de wedstrijd en m
rust, de zaak wat op te vrolijken. I
Zondag staat in het teken van ons t
ningsfonds, mogen we daarbij op
steun van onze wedstrijdbezoekers n
nen? In de morgenuren speelt Texel
tegen Oosterend en zal het niet gemak
lijk krijgen. Zorgen jullie er voor op
present te zijn. Zorgt vroegtijdig
je spullen.
Texel A speelt om 12 uur tegen JV(
en kunnen we zien hoe jullie het er
afbrengt. Denkt er om, JVC zal het ju
lastig maken.
Zondagavond Amusementsavond
bal in Hotel „Texel". Dat belooft gezt
te worden Alles ten bate van ons t
ningsfonds. Kaartenverkoop aan de k«
sportterrein va*i 2 uur af. Het wordt,
avond om te smullen!
Hedenmiddag half 3 trainen a
Maandagavond alle leden, dus óók T.
TEX BOYS-NIEUWS
Voor morgen een volledig program
Boys 1Helder4 om 2,30 uur. Een n
we opstelljng met idem resultaat?
zijn benieuwd, Boys. Het 2e naar ZD]
2,30 uur, dat zal er aan spannen.
Boys 3 komt in actie, judlie gaan n
OVV 2, 2,30 uur. Een zeer welkome
nuttige wedstrijd. Vertrek 1,30 van h
„De Zwaan" per fiets. Boys adsp.
VZV A, 12 uur. Hetzelfde elftal, jong»
en denk er om, een goed begin
allen aanpakken, vlug afgeven en pk
sen en succes. Boys!
HOCKEYCLUB PIONIERS.
Vorige week hebben we 'n leuk parti
gespeeld. De opkomst was vrij groot. I
schien is dit voor de overige leden een
den, om ook weer eens te komen kijk
MELKBOERENRACE.
Donderdagmorgen werd de finale ge
den. Winnaar werd de heer P Kok.
ontving een fraaie krans, terwijl N. Hi
man bloemen in ontvangst mocht nen
Naar we vernemen, zal volgende w
een spannende race worden gehoui
tussen de heren Han Bakker en P. B
achter de melkkar. Veel succes jongens
doe je best'
IIENRItfTTE DAVIDS IN DEN BUI
Acht maanden achtereen, wil zeg|
240 voorstellingen met een totaal aar
bezoekers van 290,000 hebben Henrii
Davids bewonderd in de grote succes
vue „Loop naar den duivel". Heel
derland wil en moet haar zien, want
jaar bezetting hebben ons gedwon;
haar naam te verzwijgen. Thans is
gelegenheid daar, want momenteel ma
zij een korte tournee door ons land en
het publiek laten brullen in een da
rende variété revue Voor Den Burg
vastgesteld Zondag 27 Oct. in „Casii
IJSCLUB „DE GEUL".
DEN HOORN. Woensdagavond hi
IJsclub „De Geul" haar jaarvergader
in Loodsmanswelvaren. Om half nq
opende de voorz.. de heer A. Smit, de
gadering, die door 24 personen werd
zocht. De notulen der vorige vergader
werden gelezen en goedgekeurd. Uit
financieel verslag bleek, dat er nog f 1!
in kas is.
Aftredende bestuursleden waren de
ren I. Boon en A. Alderlieste, welke la
ste niet herkiesbaar was. Met algem»
stemmen werdeh I. Boon en J. du Po
gekozen, die hun benoeming aannam
De voorz. dankte den heer Alderlk
voor alles wat hij voor de ijsclub
Geul" heeft gedaan. Een 18-tal le<
zegde hun medewerking toe bij
maaien van ,.De Geul" De contriubi
werd gesteld op f 1,voor ongehuw»
en f 1,50 voor gehuwden, tot Dec. 194
Na de rondvraag sloot de voorz
vergadering met een woord van dank
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEp
van 11 tot en met 17 October 1946,
Geboren: Cornelis Johannes zv Cor:
lis'J v.d. Star en Elisabeth H A.
Keijsper. Leonard Egbert Jan zv Egb
L J. Lap erv Elizabeth Bruin. Pie
Arend zv Everardus W. J. van Leers
en Aaltje F. Tuinema. Jan zv Pieter^
v. d. Vis en Cornelia W. v. Houte
chiel Jozef zv Michiel Bakker en Chris
na M. van Leeuwen. Arend Jan zv J
Vermeulen en Jantje Compagne. Corn»
Pieter en Antoon zv Petrus J. M. Harl
en Jantje Wetsteen.
Ondertrouwd en overleden: gene.
Getrouwd: Cornelis Suijkerbuijk
Cornelia E. Vos. Maarten J. Veeger
Elisabeth A. Zijm. Martinus C. Veeger
Frederika Winter. Gerardus J. Veeger
Theodora G. Witte.
Gevonden: ceintuur, haarkammetje,
zenkrans.
KATHOLIEKE KERKLIJST
Zondag: H.H. Missen in Den Burg
Oosterend om 7,30 en 10 uur; in l
Hoorn om 10 uur. Biechtgel. van 7-7,30
Communie onder alle Missen en ook
en 9 uur. 3,30 meisjescongregatie. 7
lof met rozenkrans. Deze week Miss
om 7 en 8 u Communie vóór en one
de Missen. Dinsdag en Vrijdag ook 6,
Iedere avond 7,30 lof met Oct -gebed*
Maandag ook een H .Mis om 9 u Dit
dag 8 u. gez. Requiem voor alle ove
der Doodceel. Woensdag 8 u. H. Mis
Den Hoorn, 's Avonds 8 u jongemanne
congregatie. Donderdag 8 u. H. Mis
Oosterend. 's Av. 7 u. jongedamesconi
Vrijdag 3,30 biechtgel. v. schoolkinder»
Zaterdag 4-8 u. biechtgel. op hele urf"
Half 8 lof.
D
X