Fel:jk leven.
De Zegen
oNieuwe bonnen
Gemeenteraad van Texel kwam bijeen
„De Vliegende
Hollander"
Een goede Klant
Betaalt Contant.
SDAG 22 MAART 1947
60c JAARGANG. No. 5700
EXELSCHE COURANT
Hpaanden gaan verder en de tijd ver
ijl weer De lente is gekomen, de boer
S in spanning voor de komende tijd en
de'zomer, van zware arbeid en
jbrengst.
-eet het wel, dat hij zijn werk
Ivoor een klein deel in de hand
_Hij moet doen, wat hij kan en dat
it gering. Of het resultaat ooit zal
r%at hij er zich van heeft voorge
ef Hij heeft ervaring van zovele ja-
Achter zich en weet, dat er van te
n niets over te zeggen valt. Soms zag
5 er lange tijden slecht uit, men denke
1,T "aan de crisisjaren, zodat men zou
kVjyanhcpen, een plotselinge keer en
viel toch nog boven verwachting
J Sorns staat alles zo best en mooi en
storm, éen windhoos, éen hagelbui
'i alle:, vernielen.
wilden wij maar niet de hoofden blij-
er| buigen en de handen vouwen, juist
ie®T,egen te vragen van Hem. Die al-
Eijn grote en sterke macht heeft?
UITREIKING
vensmiddelenkaarten 705,
Textielkaarten VA 705.
derstaande data worden bovenge-
kaarten uitgereikt:
Waal in de kerkekamer van de
kerk op Maandag 24 Maart 1947
i(J0. alleen zelfverzorgers voor dorp
vijk W letters AH. 10-11 alleen zelf-
jojreers dorp en wijk W letters KL.
S(B alleen zelfverzorgers dorp en wijk
?£ters MZ. 1-2 voor dorp alle nrs
yoor wijk W alle nummers,
i Den Burg in het Fanfaregebouw
1 >ÖJ)insdag 25 Maart 1947
li).' alleen zelfverzorgers Den Burg
J'lrs AH. 10-11 alleen zelfverzorgers
a! Burg letters KL. 11-12 alleen zelf
;ers Den Burg letters MZ. 1,30-
een zelfverzorgers wijk B letters
,30-3,30 alleen zelfverzorgers wijk
s CH 3,30-4,30 alleen zelfver-
wijk B letters JK
;aW°ensdag Maart 1947
,'10 alleen zelfverzorgers wijk B letters
Uk 10-11 alleen zelfverzorgers wijk B
BSmV. 11-12 alleen zelfverzorgers
B letters W—Z.
0-2 ,30 voor Achterom, Schoonoord-
Molendwarsstr. 2,30-3,30 voor Haffe-
eg, Hollewalsweg, Nieuwstr. 3,30-4,30
Wasthuisstr., Stenenplaats.
^Werzorgers moeten op de voor hen
gegeven uren hun kaarten afhalen,
N'ZSÜfvcrzorgers op de voor hen aange-
nürcn. Mede te nemen levensmidde-
caart 703. Losse inleveringsbonnen
^ongeldig. De stamkaarten moeten
zien zijn van een T.D.-zegel.
(Publ. no. 24).
voor het tijdvak van
|g23 Maart t.m. 15 April 1947.
rten KA, KB, KC 703 (strook no. 3)
[em. is 750 gram suiker, boterham-
ioisel, enz, of 1500 gr. jam, stroop,
?nz of 750 gr chocolade of suiker-
wer!
taarten KD, KE 703 (strook no. 3)
gj 66-3 algem. is 250 gr. suiker, boter-
ljftnstrooisel, enz., of 500 gr. jam,
—stroop, enz., of 250 gr. chocolade of
suikerwerk
aarïen MA, MD 704 (bijz. arbeid en
a.s. moeders) strook no. 3)
)4!suiker is 250 gr. suiker, boterham-
strooisel, enz., of 500 gr. jam, stroop,
bjB, °f 250 gr. chocolade of suikerw.
jËjkaarten, enz., QA, QB, QC 703
tabak is 3 rantsoenen tabaksartikelen
65-3 tabak is 2 rants, tabaksartikelen
versnaperingen is 200 gr. chocolade
m-of suikerwerk, of 200 gr. suiker,
loterhamstrooisel, enz., of 400 gram
ir am, stroop, enz.
■"versnaperingen is 100 gr., chocolade
-in-of suikerwerk, of 100 gr. suiker,
>oterhamstrooisel, enz., of 200 gr.
am, stroop, enz.
Vengenoemde bonnen kunnen reeds
rijdag 21 Maart 1947 worden ge-
.t. Op de bonnen der tabakskaart zijn
lfrende deze 14 dagen wederom in to-
5 rants, tabaksartikelen beschikbaar.
WEGEN AFGESLOTEN.
Ten gevolge van de ingetreden
oi, zijn verschillende wegen op
ïps eiland voor het verkeer met rij—
ri: voertuigen afgesloten. Dit zijn:
le. de Hoornderweg; 2e. de Hoofd-
ii jg en eerste dwarsweg in de pol
let Noorden met de Genteweg.
DAMPROBLEEM No. 4.
art; 6 sch. op 10, 13, 16, 17, 18 en 19.
""0sch. op 24, 26, 29. 32, 34 en 42
afi tklassiek vraagstuk, waarin de be-
ijkste bepaling van het reglement
^slag-regel) wordt geïllustreerd.
iON. MAAN EN HOOGWATER.
zon komt 22 Maart op om 6,01; on
na 6,15. Maan: 22 Maart N.M., 29
L»<t EK. Hoog water ter rede van
22 Maart 9,52 en 10,07. 23 Maart
en 10,38 24 Maart 10,54 en 11,10.
lart 11,27 en 11,45. 26 Maart en
Maart 0,22 en 0,42. 28 Maart 1,03
:5.
Dit is een foto van een wrak. n.l. een Duitse tankboot op de Eicrlandse gronden.
(Copyrecht N.Z.H. Reddingmaatschappij)
Gemeenteraad besluit tot verbetering
van de Kogerwcg, waarvan de kosten
1' 160,000 zullen bedragen.
In de Dinsdagmiddag gehouden ge
meenteraadsvergadering kwamen slechts
twee punten aan de orde. Het belangrijk
ste voorstel was, het voorstel van B. en
W. om te komen tot verbetering van de
Kogerweg, dal met algemene stemmen
werd aangenomen.
Burgemeester Rehorst opende met wel
kom Afwezig zonder kennisgeving was de
heer Van Heerwaarden. De gem.-secreta
ris, de heer Beemsterboer, was met ver
lof afwezig. Zijn plaats werd tijdens deze
zitting ingenomen door den w.n. secreta
ris, den heer Van Dienst, die eerst de ver
eiste eden aflegde. De voorz. feliciteerde
den heer Van Dienst met zijn benoeming,
die antwoordde, zijn functie naar behoren
te zullen vervullen.
Benoeming onderwijzeres.
Met algem. stemmen werd als onder
wijzeres aan de o.l.s. te Oosterend be
noemd, de enigste sollicitante, mej. Tr.
Botma te Opperdoes, zodat in deze lang
durige vacature voorzien werd. De in
diensttreding is per 1 Maart, zoals de
voorz. mededeelde, hetgeen hilariteit ver
wekte, daar de meeste raadsleden dach
ten, dat de benoeming per 1 April zou in
gaan.
Eervol ontslag onderwijzer U.l.o.
school.
Aan den heer Dokter, onderwijzer aan
de Ulo school, werd eervol ontslag ver
leend op een nader te bepalen datum,
wegens zijn benoeming te Joure (Fr.)
De gem. begroting 1946 zal op verzoek
van Ged. Staten met enkele posten ge
wijzigd worden, alsmede enige admini
stratieve wijzigingen in de gem. rekening
1943.
Voorstel verbetering Kogerwcg.
De volgende voorstellen waren door het
Bureau van Gemeentewerken ingediend
Vertreden en verbeteren v .d. verhar
ding v. h. ged. Kogerweg, gelegen tussen
Den Burg en de boerderij „Tubantia".
Gegevens le ged. van Den Burg-Buiten-
lust. 4 M. brede gewalste puinfundering,
waarover enig ingewalst steenslag en
teerslijtlaag. Lengte plm. 260 M.
2e ged. Buitenlust-Buitenhcim: 2,60 m.
brede puinfundering, waarover een tot
4,25 m. breedte, uitgereden deklaag van
grint en steenslag. Lengte plm. 840 m.
3e ged. Buitenheim-Tubantia: 2,60 m.
brede puinfundering met paardenpad,
waarover een tot 4,20 m. breedte, uitgere
den deklaag van grint en steenslag. Leng
te plm. 1272 meter.
Totale lengte 1. 2 en 3 is 2372 m.
Verbetering van het trace.
Hoekafsmjding bij Buitenkist. Oude
weg zal blijven bestaan. Lente 148 m Af
snijding over een lengte van plm. 126 m.
Correctie zal aangebracht worden aan
de verharding, in verband met de ligging
op de aarden baan.
Verbetering van de verharding. Breedte,
van Den Burg naar Buitenheim 6 m. In
aansluiting met de bestaande bruikbare
fundering; a. 2 vleilagen van puinstuk-
ken, samen dik 10 cm., waarover 15 cm.
gebroken puin.
Van Buitenheim naar Tubantia, breedte
5,50 m., bestaande uit stukslakken, af
komstig van hoogovenbedrijven, afm. 5/20
cm. ter dikte van 35 cm. los gespreid.
Deklaag Breedte
a. v«.n l\.n Burg tot Buitenheim 5,50 m
over de puinlaag in te walsen 3 cm. dikte,
steenslag of slakken, waarover een teer
slijtlaag
b. van Buitenheim tot Tubantia 5 m.,
deklaag van teersteenslag dik 7 cm. in
gewalst, waarover een teerslijtlaag.
Voorts bijkomende werken aan bermen
en greppels, afwateringsriolen, aansluitin
gen en uitwegen. Bij Buitenlust hek ver
plaatsen, en tuinwal maken. Een ideale
deklaag is koudasfalt, zoals de Postweg.
Is heden nog niet verkrijgbaar. Bereik
baar is een teerslagdeklaag zoals de
Schilderweg;is echter duur en kost in
het werk rond f 70,000. De fundering van
de Schilderweg stond voor het aanbren
gen van de deklaag, 3 maanden bloot aan
het verkeer.
Om het financiële bezwaar voorlopig te
verlichten, is het mogelijk alleen een
goede fundering te maken, daar overheen
3 cm. steenslag te walsen met een teer
slijtlaag. Later, wanneer de keuze groter
en de materialen goedkoper zijn, kan een
zware deklaag worden aangebracht en
mogelijke gebreken in de fundering her
steld.
Financiering.
Raming a: f 100,000, raming b f 160,000.
1 De Kogerweg komt voor op het Prov.
Wegenplan en dus in aanmerking voor
uitkering uit het Wegenfonds.
2 De uitkering zal voorlopig de eerste
4 jaren f 2000 per km. zijn.
3. De Kogerweg is rond 2,4 km. De uit
kering zal dan zijn 2,4x2000 is f4800.
4. Om deze uitkering te verkrijgen,
moet de gemeente zelf jaarlijks f500 per
km. bijdragen of totaal 2,4x500 is f 1200.
5. De aflossing van fundering en dek
laag zal op 20 jaar gesteld kunnen wor
den, niet langer.
Dus voor 100,000.20 is f5000 en voor
160,000:20 is f8000.—
6. Het gemiddelde bedrag aan rente zal
bedragen tegen 3 pet. voor a. f 1575 en
voor b. f 2520
Overzicht per jaar
a. aflossing
gem. rente
onderhoud
5000
1575
2000
b
8575
uitk. wegenfonds 4800
8000
2520
2000
12520
4800
tekort gedurende
20 jaar, p jaar 3775 7720
De voorz. zeide, dat volgens de mening
van B. en W.. het plan b. van f 160,000,
tenslotte voor de gemeente het voordee-
ligst zal blijken. Voor de uitvoering zal
een lening moeten worden aangegaan,
waarvoor eveneens de toestemming van
de raad wordt gevraagd Hierna kan de
aanbesteding plaats vinden.
De heer Backer zou gaarne zien, dat bij
de aanbesteding bepaald werd, dat de
vrachtrijders van Texel ingeschakeld
worden bij het vervoer der materialen.
De voorz. dacht, dat dit in de practijk
moeilijk zou zijn uit le voeren, immers is
het zo gesteld, dat de aannemers gewoon
lijk voor eigen-vervoer zorgen.
Na enige discussie werd het voorstel
an f 160,000 met algem. stemmen aange
nomen.
De heer Drijver wilde nog spreken over
de kraaminrichting aan de Wcsterweg,
doch de voorz. deelde mede, dat deze aan
gelegenheid nog aan-de orde komt. Hierop
werd de openbare zitting gesloten.
PRAATAVOND VERENIGING VAN
OUD-LEERLINGEN L.L.S.
Woensdagavond werd de laatste praat
avond van dit seizoen gehouden. Ook deze
avond werd weer voor een gedeelte be
steed aan het houden van inleidingen in
het kader van de lezingwedstrijd. De jury
bestaande uit de heren A. J. Keijser. W.
H Lap, H. Leber en E. Noordijk, was ook
deze avond weer voltallig aanwezig. Wij
hebben de indruk, dat de genoemde heren
zich met buitengewoon veel animo van
deze taak hebben gekweten. Vraag hun
eens wat hun indruk is over deze praat-
avonden en ik meen met stelligheid te
mogen beweren, dat ze eenparig van me
ning zijn, dat op deze praatavonden geer
enkele jonge boer mag ontbreken en dat
er ook voor oudere belangstellende boe
ren heel wat te leren valt.
De sprekers voor deze avond waren de
heren Haarsma, Joh. Roeper en Joh. Bak
ker. De onderwerpen van de eerste twee
heren behoorden tot de serie van de lezing
wedstrijd, de heer Bakker sprak over de
mogelijkheden van emigratie naar Frank
rijk.
De heer Haarsma sprak over Contract
teelt. Deze teelt biedt volgens inleider
meer mogelijkheden dan de verbouw van
graan, omdat men bij het slagen van een
dergelijk gewas grotere winst kan maken
dan bij de verbouw van een graangewas.
Verder bieden diverse gewassen voor
de contracteelt nog een goede mogelijk
heid voor de verbouw van stoppelgewas
sen Bij de contractteelt heeft men het
stelsel van de vastgestelde prijzen, die op
het moment vrij hoog liggen, omdat de
exportmogelijkheden groot zijn. De kwa
liteit van ons Hollandse zaad schijnt in
veel gevallen beter te zijn dan van het
buitenlandse. Het is dan ook geen won
der dat de Zaadhandel zeer actief is en
tracht zoveel mogelijk contracten af te
sluiten. Daarbij concentreert zich de be
langstelling de laatste tijd vooral op ons
eiland, omdat de kwaliteit van het zaad
op Texel goed is en allerlei ziekten, die
het welslagen van de verbouw bedreigen,
op Texel nog niet zo zijn doorgedrongen
als dit aan de vaste wal het geval is.
Het is wel zaak, dat de landbouwer,
wanneer hij een contract wil afsluiten
met een zaadhandelaar eerst eens inlich
tingen vraagt aan landbouwers, die erva
ring hebben met de verbouw van dergelij
ke gewassen. Men loopt nl. het gevaar,
dat men zich door de hoge prijs van een
bepaald gewas laat verleiden om een
contract af te sluiten, dat later tot te
leurstellingen leidt. Want het uiteinde
lijk resultaat van contractteelt wordt
niet alleen bepaald door de prijs, maar
meer nog door het feit, of het te verbou
wen gewas wel voor het klimaat en de
grondsoort van ons eiland geschikt is
Verder zijn er diverse rassen en gewas
sen, waarvan de verbouw zoveel risico
oplevert, dat men wel eens een enkele
keer geluk kan hebben, maar het risico is
toch te groot om tot afsluiting van een
contract over te gaan. Het is verder be
slist nodig, te informeren of men met een
solide firma te doen heeft en of de con
dities zo zijn, dat men later niet allerlei
haken en ogen krijgt.
Tenslotte gaf de heer Haarsma ons een
overzicht van de gewassen, waarvoor
men een contract kan afsluiten met een
vermelding omtrent de benodigde hoe
veelheid zaaizaad, de tijd van zaaien, de
tijd van oogsten en de opbrengsten
In de bespreking bleek duidelijk, dat
meerdere landbouwers met contractteelt
minder goede ervaringen hadden opge
daan en dat men over het algemeen vrij
gereserveerd stond tegenover de verbouw
van fijne zaden Zo wees de heer A. J.
Keijser er op, dat er in de meeste geval
len een veel te grote marge bestaat tus-
de prijs, die de teler ontvangt en de uit
eindelijke prijs voor den gebruiker van
het zaad. Z.i. kan de boer hier nooit ge
noegen mee nemen.
Anderen waren er niet van overtuigd,
dat Texel nu zoveel beter voor de ver
bouw van deze zaaizaden geschikt was
dan andere gedeelten van ons land. Wel
iswaar is de schade door aantasting van
allerlei ziekten op het moment nog min
der groot dan op andere plaatsen, maar
het blijkt toch, dat ook hier de schade ie
der jaar groter wordt. Het feit, dat de
zaadhandelaren zo voor Texel geïnteres
seerd zijn, is misschien wel te danken aan
de omstandigheid, dat de Texelse land
bouwer nog te weinig op de hoogte is
van de teleurstellingen, die contractteelt
vaak geeft
De opbrengsten, die de heer Haarsma
voor de verschillende gewassen noemde
waren volgens sommigen te hoog en in
heel veel gevallen kon de door Haarsma
genoemde minimumopbrengst wel als de
maximum-opbrengst worden aangeno
men. C. v. Gr.
(Wordt vervolgd.)
(Slot)
Heeft Van der Decken inderdaad
geleefd?
Is het vei haal van de Vliegende Hol
lander slechts een legende, of berust het
op historische feiten?
Natuurlijk is niet alles wat vermeld
wordt inderdaad gebeurd. De strekking is
duidelijk: al bevaart men ook alle we
relddelen, al lijkt alles voor menselijke
wil en menselijke energie te buigen, toch
mag de mens niet vergeten, dat hij steeds
in Gods hand is. Zoals de oude zeelieden
het zo treffend zeiden; „Naast God schip
per op zijn schip".
In vele oude scheepsjournaals wordt
van een ontmoeting met de Vliegende
Hollander gerept En altijd volgt dan
schipbreuk of de dood van één of meer
schepelingen, die het spookschip aan
schouwd hadden. Ook het verhaal van
Arie Claessen is authentiek, al zijn de
namen fictief.
In de literatuur van vrijwel alle landen
komt het verhaal van het Spookschip na
1800 voor, zij het dan in uiteenlopende
vormen. Er zijn gegevens, die er echter op
wijzen, dat de oorspronkelijke vertelling
veel ouder is. Zij werd door zeelieden van
vader op zoon verteld.
In de Gouden Eeuw hebben in de Ne
derlanden verschillende zeelieden geleefd,
die veel overeenkomst vertoonden met den
legendanschen Van der Decken. Bekend
is bv. het verhaal van den Hollandsen
schipper Van Straaten, die, ondanks alle
onheilsvoorspellingen op Goeden Vrijdag
naar Indië uitvoer. Toen men hem zeide,
dat het ongeluk bracht, op de dag des
Heren in zee te steken, moet hij geant
woord hebben; „Aan boord ben ik God, ik
beslis, wanneer wordt uitgevaren." Het
schijnt, dat nooit meer iets van schip of
schepelingen is vernomen.
Een nog typischer Van dei Decken-fi-
guur dan Van Straaten was de Friese
schipper Berend of Barend Focke. In de
kronieken van de Vereenigde Oostindi-
sche Compagnie staat opgetekend, dat hij
in 1678 met zijn adviesjacht de „Snob-
ber" voor de Hoogmogende Heren der V.
O. C. een reis maakte „naer de Indien" in
de voor die dagen verbijsterende korte
tijd van 5 maanden en 18 dagen. De te
rugreis ging nog vlugger: in 90 dagen
Als men weet, dat de normale reisduur
van een Oostinjevaarder toen 7 a 9 maan
den bedroeg (dat hing ervan af, of men
onderweg met labberkoeltes te kampen
kreeg), dan kan men zich indenken, welk
een opschudding deze snelle reis teweeg
bracht. Voor deze reis beurde hij een be
drag van totaal 8000 gulden, voor die
tijd een fortuin.
Uit het feit. dat Focke als onafscheide
lijke metgezel steeds een zwarte poedel
op zijn reizen meenam, maakte men op,
dat hij een verbond met den duivel had
gesloten. De zwarte poedel is immers
door alle eeuwen heen als een verper
soonlijking van den satan aangezien (Goe
the's Faust: „Das also war des Pudels
UITGAVE
v.h. Fa LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Telefoonnr. 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Boerenleenbank.
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j.
Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN"
Emmalaan 92, tel 157 Den Burg. 2
MIDDENSTAND.
AFSCHEID.
Gaarne doen we je uitgeleide
Koning Winter, 't ga je goed.
't Zal een ieder wel verblijden.
Nu je weer vertrekken moet.
Als een ongenode gast,
Toefde je lange tijd,
Gaf wel veel schoons, maar heel wat last
We willen je graag kwijt.
Eeschilderde des nachts de ramen
Telkens als met een toverstaf,
Niemand kon zich zo bekwamen,
Geen schilder nog, die zoiets gaf
De bomen schitterden in pracht
Soms door de zon beschenen,
't Was als uit Duizend en een Nacht,
Straks is dat al verdwenen.
De regen tikt nu op de ruit,
Is dat een afscheidstraan?
'k Geloof, het is een kleine guit,
De Lente meldt zich aan.
De vogels zingen weer heel even,
Gauw zien we weer hun druk gedoe,
Ontwaakt weer overal nieuw leven,
En lacht ons eind'lijk 't voorjaar toe.
16 Maart 1947 A. v. L.B.
Kern!")
De matrozen en de schipper spraken di:
niet tegen, want het maakte het hun ge
makkelijker het geheim van het schip te
bewaren. Focke had zijn ra's verlengd
met ijzeren stangen, waardoor hij veel
meer zeil kon voeren dan andere schepen.
De veel modernere Clippers pasten dit
in de 19e eeuw eveneens toe.
En nóg wordt hjj gezien:
Zo valt dus geen zeker antwoord te ge
ven op de vraag, of Joost van der Decken
inderdaad geleefd heeft en of hem bij de
Stormkaap de vreselijke vloek van het
Opperwezen trof.
Toch ziet men. nog heden ten dage, de
Vliegende Hollander. Thans beschrijft
men hem echter niet meer als het sinistre
spookschip, maar als een zilveren vogel,
die niet op, maar over de wereldzeeën
naar verre werelddelen toestormt
De woorden „Vliegende Hollander"
hadden reeds in de 18e eeuw hun relatie
met het spookschip verloren. Het verhaal
bleef bestaan, als een legende, maar de
naam werd verbonden aan de snelle
schepen, die de Nederlandse driekleur
rond de wereld voerden.
Wat zij deden ter zee, doen thans de
Nederlandse vliegtuigen door de lucht. En
daarom kregen de K.L.M.-toestellen die
zelfde erenaam: De Vliegende Hollanders,
thans nog passender dan weleer.
Zeker, de 17e eeuw was romantischer
dan de 20e. De K.L.M.-vloot telt geen
spookschepen, geen gedoemde piloten
Maar sneller, oneindig sneller dan de ou
de Oostinjevaarders, ja, sneller dan het
modernste mailschip, doorkruisen de mo
derne „Vliegende Hollanders" de wereld,
met een even koppig doorzetten en vol
harden als voorheen. En brengen ons ou
de Nederland nieuwe roem!
De gegevens omtrent de legendarische
reis van Joost van der Decken werden
ontleend aan de voorstudies van den heer
Ben van Eysselstein voor zijn boeken
„Van Zuiderkruis tot Poolster" (Leopold's
Uitgevers Mij., Den Haag) en „Het Lied
van de Zee" (Bigot en Van Rossum, Am
sterdam). Voor zijn welwillende hulp zij
dezen auteur hartelijke dank.
(Deze boeken kunnen besteld worden
bij de boekhandel in de Parkstraat).
INLEVERING
AKKERBOUWPRODUCTEN.
Telers van tarwe, gerst, erwten en
schokkers dienen de gedorste hoeveelheid
dezer producten voor 3 Mei a.s. op de
voorgeschreven wijze af te leveren aan
een ingeschakelden handelaar. Indien af
levering niet voor genoemde datum plaats
vindt, zal op basis van de richtprijs gele
verd moeten worden aan het Aan- en
Verkoopbureau van Akkerbouwproduc
ten Indien door bijzondere omstandighe
den niet voor 3 Mei a.s. kan worden ge
leverd, kan men bij het Bureau van den
P.V.C.. afd. Granen, Zaden en Peulvruch
ten, Landbouwhuis, Alkmaar een verzoek
tot ontheffing van deze verplichting in
dienen.
KATHOLIEKE KERKLIJST.
Zondag: Passie-Zondag. Missen in Den
Burg en Den Hoorn om 7,30 en 10 uur; in
Oosterend om 10 uur. Biechtgel. van 7
7,30 uur. Communie onder alle Missen en
om 7 en 9 uur. Om 7 uur Lijdensmedita
tie. Deze week: Missen om 7 en 8 uur.
Communie vóór en onder de Missen;
Dinsdag en Vrijdag ook om half 7. Maan
dag: marktdag; ook H. Mis om 9 uur.
Dinsdag: Maria Boodschap 8 uur gez. Mis.
Woensdag: 8 uur H. Mis in Den Hoorn.
7,30 Jozeflof. 8 uur jongemannencongr.
Donderdag: 8 uur H. Mis in Oosterend. 7
uur jongedamescongr. Vrijdag: Geen
biechtgel. voor schoolkinderen. 7,30
Kruisweg. Zaterdag: 4-8 uur biechtgel. op
hele uren. 6 uur rozenkrans.