7
4
Nieuwe bonnen
Oogsttijd 1947
15 Augustus was het 40 jaar geleden dat de
Eerste Boot van T.E.S.O. over het Marsdiep voer
Texel - Vlieland
kTERDAG 16 AUGUSTUS 1947
v ESTELIJK LEVEN
61e JAARGANG. No. 6142
COURANT
ct [oort de blijde juichtoon galmen,
Maaiers gaat de sikkels slaan;
J Set, hoe buigen zich de halmen
/let een vracht van goud belaan.
ij, die 't hopend zaad ging zaaien
loogt nu rijke gaven maaien
Vant de dag van d' oogst brak aan.
chier heel het leven op ons eiland
*ei it tegenwoordig naast het vreemdelin-
iverkeer in het teken van de oogst.
Rijpend ooft in gaard' en hoven
ichildert ons uw goedheid Heer.
Ir gaat van dit oogsten ook een sprake
Js tot ons uit. De natuurlijke dingen
uigen van de geestelijke dingen.
)eze sprake nl.: dat op elke bouw een
st volgt.
lei !n waar ons leven een bouwen is, daar
,0i et ook op die bouw een oogst volgen.
an leven doorloopt een procesèn dat
r0 ces ontwikkelt zich in verschillende
lién en trappen.
;lke bouw doorloopt een langzaam pro
van groeiing en rijping, een langzaam
eedkomen van de oogst.
p^elnu. zo het gaat met de oogst op
uurlijk gebied, zo gaat het met de oogst
wereld De wereldgeschiedenis door-
pt een proces van verschillende trap
en stadiën, geleidelijk gaat ze van het
stadium over in het andere, en dit
ïrt tot het gehele proces is voleindigd,
is de eindpaal bereikt.
)an is de oogsttijd daar, d.i. op de jong-
dag!
In wat geldt voor de wereld in haar
leel, dat geldt ook van ieder mens per-
nlijk. Ook wij maken een ontwikke-
'sproces door, en zo worden we rijp
- >r de oogst. Wij bouwen aan onze toe-
"Inst en rijpen daarin en daardoor voor
oogst, en komen zo tot onze eeuwige
itemming.
.al een herfst ons zijn beschoren'
)ch, wie zegt, dat u of mij?
Zomers velt de sikkel 't koren,
.icht is d' oogsttijd ons nabij.
Iraag dan in uw zomerdagen
)f uw akker vrucht ging dragen,
n reeds wit om 't oogsten zij.
KATHOLIEKE KERKLIJST.
Zondag: Missen in Den Burg: 7,30, 8,45
10 uur. In Oosterend om 7,30 en 10 uur,
Den Hoorn om 10 uur. Communie on-
r alle Missen en om 7 uur. Lof om 7 u.
ze week: Missen om 7 en 8 uur. Com
mie vóór en onder de Missen, Dins-
g^n Vrijdag ook om 6,30. Maandag: ook
11 Mis om 9 uur. Dinsdag om 6,15 en
0 Missen v.d bedevaart naar Heilo.
oensdag in Den Hoorn om 8 uur H. Mis.
tlf 8 Jozeflof. Donderdag geen Mis in
►sterend. Zaterdag: van 59 u. biecht-
legenheid op hele uren. 6 uur rozen-
ans.
Oplossing damprobleem No. 25.
Er wordt gewonnen door 2823 (19x
24—1'9 (14x34), 45—40, (34x45),
—10 (45x34), 43—38 (34x32) 30—24,
1x39), 42—37 (31x42), 47x27 (25x1 en
*5).
ZON, MAAN EN HOOGWATER.
De zon komt 16 Aug. op om 5,25; onder
o 8,02. Maan: 16 Aug. N.M.; 23 Aug.
K. Hoog water ter rede van Texel: 16
ug. 9,27 en 9,51; 17 Aug. 10,14 en 10,36;
Aug. 10,58 en 11,20; 19 Aug. 11,41 en
20 Aug. 0,02 en 0,22; 21 Aug. 0,43
1,03; 22 Aug. 1,23 en 1,43.
Het is al bijna weer 2 maanden geleden,
het 40-jarig bestaan herdacht werd
f van de N.V. TESO (Texels Eigen Stoom-
i boA£ Onderneming). In onze courant heb-
beijvij dit jubileum reeds uitvoerig weer-
geg^vm
Out ~t 15 Augustus (gisteren) 40 jaar
gel^edei was, dat de eerste boot van T.E.
S O.-het Marsdiep overvoer naar Den Hel
der en dat op die datum de dienst voor
het eerst geopend werd, willen wij in dit
artikel memoreren.
Wie zou'hierover meer weten te ver
tellen, dan cje bij ons allen bekende con
ducteur, de heer Jurr. Beumkes van Ou
deschild, die zelf gedurende al die jaren
in functie is geweest.
Wat is er in al die tijd wel niet ge
passeerd. Vraag het Beumkes en hij zal u
veel kunnen vertellen van wat hij zelf
persoonlijk heeft meegemaakt.
Het aantal reizen en de afstand.
In die 40 jaren maakte TESO niet min
der dan 129000 reizen, wat 'n lengte is van
ongeveer 57 maal de omtrek van de aar
de. Er werden ruim 4Va millioen passa
giers vervoerd, w.o. niet begrepen zijn
de militairen gedurende de oorlog. De
militairen, ja, dat waren er ook veel en
van verschillende nationaliteit. Behalve
Duitsers, waren dit Fransen. Engelsen,
Oostenrijkers, Kaukasiërs, Georgiërs,
Mongolen en vele Brits-Indiërs, ten
slotte onze bevrijders de populaire Cana
dezen.
Het aantal passagiers over de achter
ons liggende jaren varieerde nog al eens.
Zo was dit in 1909 58000, in 1936 15Ö000
en in 1946 een recordcijfer van 280,000.
En 1947, we zouden haast nieuwsgierig
worden, al gaven de aantallen over Juli
reeds een stijging te zien van 5000 in ver
gelijking met 1946. Aan het einde van het
seizoen is dit beter te bekijken
INGEZONDEN.
NABETRACHTING*VAN DE KOGER
ZOMERFEESTEN.
Over alle onderdelen van het feest één
wel meegemaakt, vooral in de eerste ja- woord van lof! Oranjecommissie, onze ge
ren, toen de boten veel kleiner waren. ^'kwens, maar ook onze erkentelijkheid
Moeilijke reizen.
Moeilijke en slechte reizen heeft TESO
Vooral met de Baron Rengers", „Minis
ter Havelaar" en ,,de Ada van Holland"
kreeg men het bij stormachtig weer meer
malen kwaad te verantwoorden. Met de
komst van „De Dageraad" werd het al
beter Verscheidene keren werd er zelfs
hulp verleend aan schepelingen, die in
nood verkeerden.- Dit was o.a. het geval
in 1909, toen 13 adelborsten en 2 onderof
ficieren in een sloep dreigden verloren te
gaan. Verder werd een Texelse vissers-
schuit binnengebracht, welke door een
Helderse was aangevaren.
De volgende gebeurtenissen hebben zich
verder nog voorgedaan: In 1910 2 mensen
gered, die in stormweer in een vlet zaten
en een stoombootje, dat machineschade M van Swing te demonstreren.
en dank voor wat ge ons, en vooral onze
kinderen geboden hebt. Velen zullen nog
E meermalen in gedachten stilstaan bij hel
stille ogenblik van de lampionoptocht op
de duinen. Dit was een waardig slot, als.
het maar het slot was gebleven. Wat daar
na kwam, heeft honderden uren lang ge
ïrriteerd en een grote, zeker niet te ver
waarlozen groep\ grof voor het hoofd ge
stoten.
Een bespreking met enkele bestuursle
den van de Oranjecommissie, deed ons
gelukkig horen, dat ook zij inzien, dat het
absoluut indruist tegen het karakter van
het schone Texel, met zijn vrije natuur,
om tot diep in de nacht de hypercultuur
had opgelopen, in 1913 4 man uit een zin
kende vlet in 1924 een motorschip, aan
boord man, vrouw 1 en kinderen, welk
schip door de storm van zijn ankers was
geslagen. In die dagen voer TESO met de
reserveboot „Terschelling".
Ook in de jaren 1938, 1941 en zelfs nog
in 1946 werd hulp verleend, toen passa
giers door hun kijkers bemerkten, dat een
vlet omsloeg, waarop kapitein List de ste
ven liet wenden om deze mensen van een
wisse dood te redden.
Zo zou er zeker nog veel te vertellen
zijn, het zijn slechts enkele grepen, waar
toe wij ons bepaald hebben.
Bovenstaand is een ere-lijst, waarop
TESO en zijn wakkere bemanning met
trots op terug kunnen zien.
Beumkes en alle anderen, die maar iets
met TESO te maken hebben, het ga u en
de maatschappij gced En nu naar de 50
jaar!
TO
UITREIKING
LEVENSMIDDELENKAARTEN 711,
TABAKS- EN VERSNAPERINGS-
KAARTEN 711.
)p onderstaande data worden bovenge-
mde kaarten uitgereikt.
V Oudeschild in het „Eigen Gebouw"
J )p Maandag 18 Augustus 1947
0-11,30 alleen zelfverz. voor Oudeschild
wijk S. 11,30-12,30 geen zelfverz. Ou-
ichild 130. 1-2 geen zelfverz. Oude-
ild 3170 2-3 geen zelfverz. Oude-
lild 71110. 3-4 geen zelfverz. Oude-i
.lid 111—170.
)p Dinsdag 19 Augustus 1947
0-11 geen zelfverz. Oudeschild 171
11-12 geen zelfverz. Oudeschild 221
100, 1-2 geen zelfverz. Oudeschild 301
180. 2-3 gëen zelfverz. Oudeschild 381
hoger. '3-4 geen zelfverz. wijk S.
H Tc Den Hoorn in „Ons Huis"
Dp Woensdag 20 Augustus 1947
10-11 alleen zelfverz. voor dorp en wijk
ters AB. 11-12 alleen zelfverz. dorp
wijk letters CD. 1-2 alleen zelfverz.
rp en wijk letters EK. 2-3 alleen zelf-
z dorp en wijk letters L. 3-4 alleen
fverz. dorp en wijk letters MS.
)p Donderdag 21 Augustus 1947
'5j ,0-11,30 alleen zelfverz. dorp en wijk
ters TZ. 11,30-12,30 geen zelfverz.
>r dorp nrs 140. 1-2 geen zelfverz.
•p nrs ,4180. 2-3 geen zelfverz. dorp
81 en hoger. 3-4 geen zelfverz. wijk H.
Vledegebracht moeten worden alle
mkaarten van de gezinsleden en le-
nsmiddelenkï.crt 709 (losse bonnen
igen niet worden aangenomen met dien
rstande, dat volstaan kan worden met
?rlegging van de titelstrook van bon-
art 709). Mannelijke personen, geboren
1929 en vroeger ontvangen naar keuze
tabaks-, een versnapenngs- of een
nengde kaart. Men wordt verzocht toe
zien dat de stamkaarten voorzien zijn
n een groen TD-zegel, daar anders geen
ïkaarten mogen worden uitgereikt. Ge
ve op de aangegeven tijd de kaarten af
halen. (Publ. no. 91)
YOORVjtlRT
Mr-rrffi
Tienduizenden komen van alle delen
l van ons land om hier. ver weg van het
mondaine leven, tot rust te komen; ten
genoegen van enkele honderden (en zijn
dit de besten, als zij avond aan avond van
half acht tot half twee hun lusten bot
vieren?) was er in het dichtstbevolkte ge
deelte geen mogelijkheid van slapen, zelfs
de gehele Zondagavond niet.
Van harte hopen wij, dat het idee van
een avond, zoals voor de oorlog, van
kampliederen en volksdansen, met mede
werking van de badgasten en kampeer
ders, een volgend jaar dit Texel onwaar
dige slot geheel moge vervangen.
Willen zij, die hiermee instemmen, even
hun naam, beroep, woonplaats en adres
opgeven?
L. HOBMA, p a. v.d. Doorn,
Minister Ruysweg, De Koog.
Opmerking van de redactie.
Wij zijn het met inzender eens, dat de
ongerepte schoonheid van ons eiland be
waard moet blijven en \Vij er geen mon
daine badplaats van moeten maken. Ver
der zij nog opgemerkt, dat bij het verle
nen van alle dansvergunnmgen door het
gem. bestuur, als voorwaarde wordt ge
steld, dat swingen verboden is.
►F
„De Voorwaarts", de kleinste boot van de TESO, welke nog dagelijks dienst doet
Terugtocht via de „Vliehors".
(Slot).
Vlak buiten Den Burg, aan de weg naar
De Koog en de Eierlanden, staan de half-
verwoeste. ligubere resten van bunkers en
stands van „Texla", het hoofdtoneel der
bloedige opstand, die zoveel onrust op het
eiland bracht en aan 2000 Duitsers, 700
Russen en meer dan 100 burgers het le
ven kostte. In het vredige landschap
dient deze dissonant zo spoedig mogelijk
opgeruimd te worden.
Bijzonderheden vermeld ik hier liever
met, toch is het goed er iets van te weten,
het boekje: „Tragedie op Texel", van v.d.
Vlis, vertelt er heel wat van. En ver
woeste hoeven, oorlogsgraven, enz. vindt
ge er nog vele. maar gelukkig, Texel her
stelt zich. Als ge door de Eierlandse pol
der rijdt er; ziet op in elkaar geschoten
en verbrande boerderijen, de mensen in
een schuurtje wonen, hun land en vee
verzorgen en doorgaan 'alsof hier geen
revolutie heeft gewoed, beseft men hoe
ook hier de bevolking zich weet aan te
passen.
Aan De Koog heerst weer een druk en
gezellig badleven, het lijkt bijna voor
oorlogs. In de straat van het baddorp
slenteren veel kleurig^ geklede gasten, de
zomerwinkels zijn opén, de bussen en
eigen wagens snorren af en aan.
Tussen de hoge duindoorns aan de zee
kant, nabij de reddingbootschuur staan als
vanouds de massa's tenten met witte,
bruine en oorlogskleurige daken in veler
lei vorm, ook meer blauwe bordjes en
prikkeldraadversperringen dan vroeger,
maar dat zal wel nodig zijn. Op het
strand, dat smal is, en waar men heel
snel tot de hals in het water staat, rijen
de ontelbare strandstoelen, badtenten en
hokjes, zich aaneen, liggen honderden
badgasten, jonge en oude, dunne en dikke,
zich te koesteren in de warme zon en
zwemmen deed op die middag bijna nie
mand, want zo ik zelf constateerde: de
zee zat vol met blauwe en gele kwallen!
Maar op de IJmuider trawler, na ander
half jaar gedwongen werkeloosheid te
gen de duinen, hadden de vissers de an
kers uitgezet en stoom gemaakt om bij
de eerste springvloed te trachten het
schip te doen vlotten; intussen klauter
den de gebruinde „vreemdelingen" (zoals
men op Texel wel zegt), als Arabische
kooplui op en van boord. We misten op de
Kogerduinen het trotse hotel Prinses Ju
liana en aan de overkant het Mierennest
node; zij beheersten de omgeving en blij
ven een dubbele handicap. Men krijgt op
Texel de indruk, dat het eiland de dui
zenden zomergasten de weldadige rust
wil doen behouden. Hier geen kwasi-mo-
derne dancings, geen kermisallures, maar
onder auspiciën van de wakkere V.V.V.
is er af en toe afwisseling, die elk .wat
wils biedt. Concerten, bijeenkomsten en
in Texels bioscoop draait geregeld de
prachtige documentaire natuur-film van
v.d. Horst, die een goede reclame is, en
de natuurminnaar genotvolle uren ver
schaft.
Mogen wij ons in dit opzicht naar onze
westerburen richten en leren wat zake
lijkheid en samenwerking vermag!
In de namiddag brengt de autobus ons
nogmaals via Den Burg, over de kaars
rechte wegen door Waalenburg oost
waarts. Voor de vogels is er ditmaal geen
tijd.
Nu de zon zakt. zijn deze dreven van
een wonderlijke schoonheid, de graanvel
den en weiden^de boomgroepen, de wij
kende, donkere oossen, de duinenrichels,
ze vormen een harmonieus kleurengam
ma. Af en toe een beschadigde, soms ge
heel vernielde boerderij of woonhuis. Aan
De Cocksdorp is het rustig, hier schijnen
niet veel gasten te zitten. Graag hadden
wc nog een bezoek gebracht aan de „Sluf
ter", het delta-vogeleldorado, waar Strij-
bos zo aan gehecht is, maar de tijd
dringt.
Vanuit de gelagkamer van het enigste,
keurig gerestaureerde hotel, hebben we
eèn wijdse blik op de Rogsloot, waar in
het blauwe water allerlei vogels zwem
men en waden, meeuwen zweven over de
rietkragen, een kiekendief staat boven
het weiland, witte reigers of lepelaars lo
pen kalm aan de oever, meerkoeten glij
den tussen de biezen.
Over de steeds donker wordende boom
groepen van de grote boerenplaatsen aan
de overkant scheert het late, gouddoor-
zeefde zonlicht, de slagschaduwen van de
bomen in de stille dorpsstraat liggen over
tuintjes en het water. Nog eenmaal tove
ren de zonnestralen een diepe, purperen
kleurengloed over de landouwen, in de
verte kringelt rook uit menie-rode daken.
Later, vanaf de dijk, bij het haventje,
dwalen onze blikken over het Wad. Gas-
boeien pinkelen in de verte, het Vlielan-
der vuurtorenlicht knippert uit en aan, de
„Brandaris" zwenkt stralenbundels over
de verlaten zee; de wimpels van een
paar botters aan het steigertje knersen
Maar we missen het vertrouwde licht der
Eierlandse toren, slachtoffer van de woe
lige oorlogsdagen, die in deze omgeving
duchtig huis hield Als een gehavende
reus steekt de torenschacht somber af te
gen de bleekgroene hemel, waarin het
oranje-kleurige avondrood niet sterven
wil
's Morgens half negen brengt het busje
ons nabij de reddingbootschuur, we wach
ten tegen de steile, klipvormige buiten
duinen, die hier onrustbarend afbrokke
len. Nog steeds komen er passagiers aan-
druppelen, te voet. per fiets, sommige
met koffers en andere bagage als moest
een Oceaan-tocht ondernomen worden.
Rustig als immer brengen de Gebr.
Boon hun „Zeemeeuw" vlak langs de
kant, een trapje wordt in het lauwe wa
ter neergelaten, een stuk loopplank dwars
er over, en rappe handen trekken jassen,
l koffers, fietsen en slachtoffers van beider
lei kunne aan boord. Een duw met de
boom, de reizigers moeten even naar het
achterschip, dan tjottert de motor en de
Texelse bodem verdwijnt.
Het is een stralende dag, geen wolkje
aan de lucht, het water van het Eierland
se Gat is helder als kristal; blauw in de
diepe geulen, groenig naar de Noordzee
en geel op de banken. Allen zitten aan
dek. Het is vloed, de „robbenbol" staat
onder, weldra steken enkele zeehonden
nieuwsgierig hun koppen omhoog, en even
later wemelt het; de gesnorde neuzen zijn
niet meer te tellen. Dicht onder de Vlie
hors glijdt de „Zeemeeuw"; enkele wrak
stukken, manden, een kist, zeevogels.
Fel blikkert de grote zandvlakte in het
hete licht. Voorbij het drenkelingenhuisje
doemt een stuifduinenrij op; het is of
men er onder door kan zien, net een gro
te zeppelin, die op de grond staat. De
Hors geeft onder bepaalde weersomstan
digheden meer van die spiegelbeelden,
soms zelfs fata-morgana's. De polderdij
ken en Meeuwenduinen komen in het
zicht, eider-eenden, enkele met jongen,
vliegen op. Eindelijk bereiken wij het gè-
improviseerde steigertje, -maar het water
is al te veel gezakt om te kunnen meren,
't Wordt overhalen met de vlet. „Maar op
blote beentjes, dames", zegt Boon laco
niek.
Ettelijke malen moet de vlet landwaarts
en terug, er zit toch systeem in, eerst de
oudste dames, dan de jongeren, een hele
familie tegelijk. Op de terugreis nemen de
bootslui steeds passagiers op, die al op
het steigertje staan te popelen van onge
duld. 't Lijkt af en toe een „kool-en-geit
ritje"!
Maar de eerste schipbreukelingen wach
ten trouw op de laatst-aanwal-komers. 't
Is een sportieve tocht.Dan nog een half
uur lopen over de Vliehors, die eerst
drabbig is. Maar niemand klaagt; op zo'n
reisje is ieder gelijk.
Voor een handvol cigaretten sjouw ik
een grote zware koffer op mijn rug, tot
mijn regenjas in de modder valt, en de
eigenares (van de koffer, dan), die gezel
lig met mijn metgezel heeft lopen keu
velen, zich daarover moet ontfermen. Wij
bereiken de polderdijken, er worden nog
foto's gemaakt, adressen genoteerd. Bij
de gehavende kommando-bunker der
„West-Batterie" staat de „V.E.B.O."-
bus ons op te wachten. Lustig huppelt
de wagen door de prachtige „Meeuwen
duinen", waar nog volop vogelleven
heerst.
In de verte start de „Zeemeeuw" al
weer met nieuwe reizigers voor het
mooie Texel, waar de Eierlandse duinen
nu vervagen in opkomende zee-nevel.
H.B.
Texel heeft de T.E.S.OVlieland de
V.E.B.O.!
Opmerking van de redactie.
De bunkers van Texla, zijn practisch
verdwenen, terwijl de IJmuider trawler
voor enige weken terug het ruime sop
heeft gekozen.
UITGAVE
v.h. Fa. LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Telefoonnr. 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Boerenleenbank.
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j.
Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN,
Emmalaan 92, tel 157 Den Burg.
voor het tijdvak van 17 t.m. 30 Aug. 1947
Bonkaarten KA, KB, KC 709 (Serie K)
K-01 brood is 800 gram brood
K-02 brood is 400 gram brood
K-01 boter is 125 gram boter
K-02 boter is 125 gr. marg. of 100 gr. vet
K-03 boter is 250 gr. marg. of 200 gr. vet
K-01 melk is 4 liter melk
K-03, K-05 melk is 7 liter melk
K-01 vlees is 100 gram vlees
K-02 vlees is 200 gram vlees
K-01 algem. is 120 gram spijsolie
K-01 Diversen is 200 gr. kaas of 250 gr.
korstloze kaas
K-02 Diversen is 1 ei
K-03 Diversen is 750 gram suiker, boter
hamstrooisel, enz., of 1500 gram jam,
stroop, enz., of 750 gram chocolade of
suikerwerk
K-04 Diversen is 125 gram koffie
K-05 Diversen is 50 gram thee
K-06 Diversen is 100 gr. bloem of zelf
rijzend bakmeel of kindermeel (niet uit
rijst bereid)
K-07 Diversen is 225 gram huishoudzeep
of 180 gram toiletzeep
K-08 Diversen is 250 gram zachte zeep
K-03 reserve is 1600 gram brood
K-06 reserve is 800 gram brood
Bonkaarten KD, KE 709 (Serie K)
K-ll brood is 800 gram brood
K-ll boter is 250 gram boter
K-12 boter is 125 gr. marg. of 100 gr. vet
K-13, K-15 melk is 12 liter melk
K-ll, K-12 vlees is 100 gram vlees
K-01 algem. is 120 gram spijsolie
K-ll Diversen is 100 gr. kaas of 125 gram
korstloze kaas
K-12 Diversen is 1 ei
K-13,. K-14 Diversen is 250 gr. suiker, bo
terhamstrooisel. enz., of 500 gr. jam,
stroop, enz., of 250 gr chocolade of
suikerwerk
Bonkaarten KD, KE 709 (Serie K)
K-15 Diversen is 450 gr. huishoudzeep of
360 gram toiletzeep
*K-16 Diversen is 250 gr. zachte zeep
K-17 Diversen is 500 gr. bananen (vóór-
inlevering)
K-13 reserve is 800 gram brood
K-14 reserve is 100 gr. bloem of zelfrij
zend bakmeel of kindermeel (niet uit
rijst bereid)
K-16 reserve is 600 gr. bloem of zelfrij
zend bakmeel of kindermeel (niet uit
rijst bereid)
K-17 reserve is 250 gr. zachte zeep
Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF,
MG 709 (bijz. arbeid, a.s. moeders en
ziekeii (Serie K)
K-21 brood is 800 gram brood
K-21 boter is 250 gram boter
K-22 boter is 250 gr. marg. of 200 gr. vet
K-21 melk is 5 liter melk
K-21 vlees is 300 gram vlees
K-22 vlees is 100 gram vlees
K-21 kaas is 200 gram kaas
K-21 eieren is 5 eieren
K-21 suiker is 250 gr. suiker, boterham-
strooisel, enz., of 500 gram jam. stroop
enz., of 250 gr. choc, of suikerwerk
Versnaperingenkaart enz. QB, QC 707
K-33 versnap. is 200 gr. chocolade of sui
kerwerk of 200 gr suiker, boterham-
strooisel, enz., of 400 gr. jam, stroop enz.
K-36 versnap is 100 gr. choc, of suiker
werk, of 100 gr. suiker, boterhamstrooi
sel, enz. of 200 gr. jam, stroop, enz.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Donderdag 14 Aug. 1947 worden ge
bruikt, met uitzondering van de bonnen
voor melk, waarop eerst op Maandag 18
Aug. mag worden gekocht.
Aangezien na 30 Aug. weer elke week
een bonnenlijst zal verschijnen, wordt de
volgende suikerbon eerst öp 5 Sept. a. s.
aangewezen. In verband hiermede is thans
een bon voor 750 in plaats van 500 gr.
voor personen van 5 jaar en ouder aange
wezen en een van 500 gr. voor kinderen
van 0 t.m. 4 jaar. Op 5 Sept. a.s. zal een
bon borden aangewezen voor 500 in
plaats van 750 gr. voor personen van 5
jaar en ouder en een van 500 gr. voor
kinderen van 0 t.m. 4 jaar.
De bonnen voor spijsolie zijn geldig tot
en met 13 Sept. a.s.
De vóórinleveringsbon voor bananen
moet uiterlijk op 23 Aug. bij een detail
list worden ingeleverd.
De niet-aangewezen bonnen van Serie J
en de met-aangewezen bonnen van de
bonkaarten 707 kunnen vernietigd worden
EEN EXTRA BON VOOR
VERSNAPERINGEN.
Ter gelegenheid van de verjaardag van
H.M. de Koningin op 31 Aug. a.s., zal
voor alle leeftijdsgroepen een extra bon
voor 100 gram versnaperingen worden
aangewezen. Deze bon geeft ook recht op
het naar keuze aankopen van 100 gram
suiker of 200 gram jam in plaats van ver
snaperingen.
Behalve deze algemene extra-verstrek
king zullen voor de viering van deze dag
geen bijzondere toewijzingen kunnen ge
schieden. Verzoeken daartoe van feest
commissies enz., aan officiële instanties
zullen zonder uitzondering moeten wor
den afgewezen en kunnen dus beter ach
terwege blijven.