Gemeenteraad besloot tot het overnemen van diverse Polderwegen Jeugdige gymnasten van G.V. „Texel" aan het werk Autobusbedrijf doet vaste middelen Reservefonds na 1945 verdubbeld. stijgen. WOENSDAG 17 MAART 1S48 «le JAARGANG. No. «2«1 TEXELSCHE COURANT (Slot). De overname van wegen. Dhr Hin had het volgende zeer be langrijke voorstel ingediend betreffende de overname van verschillende wegen, dat in z'n geheel door B. en W. was overgenomen. De voork. noemde het een voorstel van historische betekenis. Het luidde als volgt: Het Waterschap de 30 Gem. Polders heeft zich tot het gem. bestuur gewend met het verzoek om de halve kosten van het onderhoud van de Oosterenderweg voor rekening v.d. gemeente te nemen Uit de memorie van toelichting op volgnr. 314 van de ontwerp-begroting v. d. dienst 1948 zal u zijn gebleken, dat B. en Walthans de meerderheid van 't College, a an oordeel zijn, dat hel ver zoek behóórt te worden ingewilligd. Voor dat doel is f 6000 uilgetrokken. Persoonlijk kan ik mij met de opval ting niet verenigen en 't is in verhand 'hiermede, dat ik mij met „het onder staande .tot u wendt. De ontwerp-begroting voor 1.948 is wel is waar sluitend gekregen zonder over U gaan tot invoering van een straatbelas ting, doch liet laat zich aanzien, dat over korter of langer tijd toch tot het instel len van een zodanige heffing zal moeten worden overgegaan.. Naar mijn mening zou het jammer zijn, indien de opbrengst van deze heffing alsdan in de algemene middelen zou worden opgenomen. Veel wenselijker ware het m.i. indien de be lasting kon worden beschouwd als een bestemmingsbelasting, in dit geval voor het onderhoud van w egen en straten. Dan zouden do belastingplichtigen met eigen .ogen kunnen aanschouw en, dat (1 belasting goed werd besteed. In geval van een bijdrage aan het Wa terschap, zoals door zijn bestuur gr vraagd, zou de verwarde situatie, welke thans reeds bestaat, in de onderhouds plicht der wegen, nog ingewikkelder worden. Naar mijn mening behoren de wegen van Den Burg naar de andere dorpen in onderhoud te ber usten bij de gemeenschap, in dit geval dus bij de ge meente. Het verkeer over bedoelde we gen is zodanig toegenomen, dat zij in de loop der jaren zijn geworden van een voudige landwegen tot verkeerswegen, waar ecu vrij druk gebruik van wordt gemaakt. Waren vroeger de ingelanden de directe en enige belanghebbenden, thans worden de wegen door een ieder gebruikt en dient dus ook de onder houdsplicht op de gemeenschap te drukken. Dat men voor deze ontwikke ling in de loop der tijden reeds oog ge had heelt, wordt bewezen door het feil. dat meerdere wegen, welke de dorpen verbinden, voor do helft bij de gemeeiUe in onderhoud zijn. Dit zijn de Ivogerweg, de Hoorndcrweg en d° Laagwaalderweg. Bovendien draagt de gemeente inge volge een, overeenkomst een gedeelte bij in het onderhoud van de Waaklef weg. Thans zou dus een ongeveer gelijksoor tige regeling worden getroffen ter zake van de Oosterenderw eg. Zoals reeds on opgemerkt, kan ik dit niet zien als een stap in de goede richting. Ik zdh dan ook aan de bovengeschetste, zeer ongezonde toestand een einde willen maken en alle verbindingswegen tussen Den Burg en de andere dorpen in onderhoud bij de gemeente willen nemen. Daarin zou ik niet alleen die wegen willen betrekken, welke thans door het Waterschap de 30 Gem. Polders worden onderhouden, doch tevens de weg dooi Burger-Nieuw- land, Waalenburg en Eierland naar De Cocksdorp en, met het oog op het "even tueel aanleggen van de Texelse boot aan het Horntje gedurende de vorstperioden, tevens de weg door de P.H. Polder tus sen de boerderijen „Atlas" en „Zeewijk". Gok lijkt het mij gewenst, de weg tussen Oosterend en Oost in de overname te be trekken in verband met de autobus- diensten. De kosten, welke de overname van 'n dergelijk groot aantal wegen voor de gemeente met zich mede brengt, zoh ik willen bestrijden door liet instellen van een straatbeiasting, ten bedrage van 0 pet. van de belastbare opbrengst van de gebouwde eigendommen en 3 pet. van de belastbare opbrengst v. d. ongebouwde eigendommen. Hieraan zou ik echter ten aanzien van het waterschap der 30 Gem. Polders de voorwaarden willen verbinden, dat dit waterschap afziet \an een verdere hef fing van 5 pet. van de belastbare op brengst van de gebouwde eigendommen. Deze belasting behoort in geval van overname van de bedoelde wegen dooi de gemeente, m.i. geheel te vervallen, aangezien bij handhaving naast de even tueel in te voeren gemeentelijke straat- belasting een te zware heffing van de '©bouwde eigendommen zou moeten worden opgebracht. Het is redelijk, ook van de polders Waalcnburg, Eierland en de P.H. Polder weggedeelten over te nemen, aangezien de ingelanden, die toch reeds zwaar zijn heiast, opnieuw worden getroffen door de straatbelasting. Als compensatie te genover de zwaardere lasten staat dan ©en verminderde onderhoudslast op de de polderwegen. Zoals u uit een overzicht blijkt, zal de overname van de bovenbedoelde wegen TEXELSE MARKT.. Den Burg, 15 Maart 1948. Aangevoerd: 26 biggen 1 50 -75; 1 koeien f 500-675; 2 n. kalveren f 37 45. Voor de levering 41 n. kalveren. jaarlijks gemiddeld een bedrag vordc ren van f32000, waar tegenover staat, dat de gemeente f20000 ontvangt als op hrengst van de straatbelasting en bo vendien 1 6625 uitspaart aan bijdragen. Uiteindelijk blijft op deze wijze dus een jaarlijks tekort van ruim f5000. Deze consequentie behoort de raad m.i. te aanvaarden, aangezien het van veel be lang is, dat het onderhoud van de vei bindingswegen tussen de dorpen in één hand is. Het tekort dient volgens mij uit de algemene middelen te worden gevon den, mocht dit op de duur niet mogelij]' blijken, dan zou ik eventueel een hei- schatting van de bedragen \an de be lastbare opbrengst in overweging w illen geven. Aangezien de pogingen, om te komen tot stichting van een wegschap naar zich laat aanzien in de naaste toekomst niet verwezenlijkt zullen kunnen wor den en de huidige toestand op het gebied van het w egenonderhoud naar de me ning van mij en vele anderen niet langer houdbaar is, meen ik in afwijking van het oordeel van de meerderheid van het College het volgende minderheids voor stel te moeten indienen: 1. in de ontwerp-begroting 1948 de onder volgnr. 314 geraamde bijdragen aan het Waterschap de 30 Gom. Polders voor het onderhoud van de Waaldérweg ten bedrage van .f 625 en voor de Oos terenderweg ten bedrage van f6000 te schrappen; 2. over' te gaan lot invoering van een straatbeiasting volgens het onderstaan de tarief: 6 pet. van de belastbare opbrengst var de gebouwde eigendommen en 3 pet. van de belastbare opbrengst v.d. ongebouwde eigendommen. 3. de onderstaande poldérbesturen in de gelegenheid te stellen om de navol gende weggedeelten, zonder de zich daarin bevindende bruggen, duikers en andere kunstwerken, in eigendom en onderhond over te dragen aan de ge meente: a. van hot Waterschap de 30 Gem. Polders de weggedeelten „Tubantia"— De Koog (lengte 3270,3"m.); Wezenspijk Den Hoorn (2387,6 m.); Den Burg De Waal (2484 m.); De Waal -Ooster end (4034 m.); Oosterend—Oost (1799 m.) en. de beide opritten van de Hoornder- weg naar de Molenweg in de P.H. Pol der, (gezamenlijke lengte 123,5 m.),.on der voorwaarde, dat het waterschap zijn heffing van 5 pet. van de belastbare op brengst A-bn de gebouwde eigendommen intrekt; b. van de polder Waal en Burg de in ile polder Burger Nieuwland gelegen Nieuwlanderweg (1274 m.) en de in de polder Waal en Burg gelegen Wester- weg (2786 m.); c. van liet waterschap Eierland de Postweg zonder de zijtak nabij de Rui- gedjjk (7710,8 m.) en d. van het waterschap de P.H. Polder de Molenw eg van de Hoorndom eg tot Aan de Hoofdweg (968,7 in.) en de Hoofd weg v.d. Molenweg tot aan de weg naar 't. Horntje (2112 lil.) De totale uitgaven uit deze. overname waren begroot op f 32000 per jaar. Hier tegenover staan de volgende inkomsten: .Straatbelasting: 6 pet. belastbare op brengst gebouwde eigendommen ad f246723,- is f 14803,38 afgerond f 13000; 3. pet. belastbare opbrengst ongebouw de eigendommen ad f 288294,05 is f8848,82, afgerond f7000,—. De volgende uitkeringen aan het wa terschap de 30 Gem. Polders komen te vervallen: Bijdrage voor onderhoud Waalderweg f 625. Toegezegde bijdrage halve onder houd Oosterenderw eg rond f6000, is f26625,per jaar. Opgemerkt wordt, dat de bijdrage uit het wegenfonds voor: de weg „Tuban tia"De Koog ad f2543 en voor de weg Wezenspijk Den Hoorn ad f 6390 is totaal f8933, altijd een enigszins dubi eus karakter blijft behouden. Dhr Hin, die het voorstel nog nader toelichtte, zei, dat de besprekingen over een wegschap steeds op bezwaren zijn gestuit en uiteindelijk op een doodspoor zijn gekomen. Daar dit een onhoudbare toestand werd is spr. tot zijn voorstel gekomen. Overeenstemming mei de Dertig Gem. Polders. De voorz. zei, dat er Maandag nog een bespreking heeft plaats gevonden met liet bestuur van de 30 gem. polders en hoewel er nog enige bezwaren waren, was het slot, dat men tot overeenstem ming met elkaar gekomen is, op deze voorwaarde, dat de gemeente het halve onderhoud van de Waalder- 'en Oude- r.childerweg voor haar rekening neemt. Dhr S. Keijser zei, dat deze materie tot in der treure besproken is. Spr. is van mening, dat de gehele gemeenschap van de hoofdwegen gebruik maakt. De 30 pol ders ziet dit als een algemeen belang. De belastingbare opbrengst van de gebouw de eigendommen vond spr. te laag in verhouding tot het ongebouwd. Weth. de Waard verklaarde, dat de meerderheid van B en W tegen het in voeren van een straatbeiasting w as, doch hier later op terug kwam. Dhr v. Heewaarden vroeg of de ge dachte aan een wegschap nu geheel is losgelaten. Voorz. meende van wel. Dhr v. Heerwaarden oordeelde, dat in deze de verantwoordelijkheid geheel hij de polderbesturen ligt. Gemeente en TESO. Dhr Bruin vroeg of de TESO in de on derhoudskosten der wegen zou kunnen bijdragen, in de vorm van belasting. Dhr Keijser zei, dat op een verzoek van de 30 gem. polders om een bijdrage voor de Qosterender weg afwijzend be schikt werd. Voorz. zei, (lat TESO alle Krachten zal nodig hebben om het ideaal van de gemeente, voor een hetere boot- verbinding, tot stand te brengen. Met alle waardering voor TESO is dit college niet bereid enige subsidie van deze Mij. te vragen. Wij vinden dit be neden onze waardigheid. Anderzijds is de verhouding met TESO goed. Dhr Roeper zou het onjuist vinden als de gemeente zich afhankelijk stelde van een particuliere maatschappij. Voorz. deelde nog mede, dat B en W de volgende vergadering met een ver ordening zullen komen voor het heffen van een straatbeiasting en dat het in do bedoeling ligt deze per 1 Januari 1949 ie laten ingaan. De gemeente w il eerst alle eigendom men aan een heischatting onderwerpen. Dhr H. Zijm vroeg of de andere pol ders er ooi; mee aecoord gaan. Voorz. antwoordde, dat de gemeente aan die polders zal voorstellen, bepaalde wegen ever h nemen. Het voorstel van de heer Hin werd hierop met algcmeifc stemmen aangeno men. De voorz. feliciteerde dhr Hin met dit historische besluit met de wens, dat dit in liet belang van de gemeente Texel mocht zijn. De begroting werd daarna vastgesteld voor de gewone dienst op een bedrag van f 1,034,281,93 en voor de kapitaal- dienst tot een bedrag van- F 1,103,444,86. Rondvraag. Dhr M. Bakker dankte het gein. be stuur voor de beschikbaar gestelde be ker, voor de toneelwedstrijd." Dhr Drijver had nog een- paar klach ten, nl. over een mestklamp aan de Haf- felerweg bij de niéuwe Woningen en de slechte toestand van de Schoolstraat te O'end. Wat dit laatste betreft, opperde de voorz. het plan om voor dt gemeente een stratenmaker te benoemen Dhr Drijver w ilde de «Zwaanstraatop bepaalde uren vrijgeven voor. het auto verkeer. Voorz. zal dit nader bekijken. Ontslag als raadslid. Dhr Dryver deed hierop de verrassen de mededeling dat hij bedankte als raads lid, opdat hij zich meer vrij kan maken ten dienste van de wederopbouw. Spr. dankte voor de prettige samenwerking De voorz. zei, dat het de gemeente hij- zonder speet, dat dhr Dryver als raads lid bedankte, daar zijn adviezen steeds waardevol waren. A§m de andere kant kan dhr Drijver zijn taak.als aannemer ten volle inschakelen voor de weder opbouw. Spr. dankte het raadslid harte lijk voor de aangename samenwerking doch hoopte hem als lid van de urgentie- commissie te behouden. Dhr Drijver antwoordde, dat hy lid bleef van deze commissie. Dhr d. Vis dankte voor de tot hem gesproken vriendelijke woorden en zei, zijn beste krachten voor de gemeente te zullen geven en wel in 't byzbnder voor De Koog. Spr. vroeg verbetering van de riolering aldaar. Voorz. wees op de grote achterstand met verschillende werken. De riolering achtte spr. wél van urgent belang. Er zal binnen niet al te lange tyd in voor zien worden. Dhr lw ijsei deelde nog mede, zich te hebben aangesloten bij de nieuwe partij voor vrijheid en democratie. Dhr A. Backer wees nog op de vuil nisbelt hij „Sarasani" en vroeg verder inlichtingen over de soepele toepassing der vermak, belasting. Aan het eerste zal aandacht besteed worden en het 2e ge val zal in B -en W nog eens besproken worden, waarbij voorz. nog zei, dat het hier een politieke vergadering betrof met» daarbij opvoering van een toneel stukje. Dhr Dros drong er op aan een lid le benoemen in de woningcommissie voor Oosterend, in de vacature Van Ileerin gen. Dit komt volgende vergadering in orde. Dhr Dros noemde nog 't geval van 't slopen van een noodwoning in Eierland. zonder toestemming van B en W. Er zal hierover een schrijven gericht worden tot de dienst Wederopbouw Boerderijen. Dhr Westdorp had nog een klacht over de slechte toestand van een huis aan de Hollebol en bewoond door dhr Steohvveij. Voorz. antwoordde, dat dit huis gesloopt zal worden als er een nieuw postkantoor komt. Spr. had ge dacht, dit huis in te richten voor een VVV-gebouwtje. Verder zei spr. nog. dat er een samenwerking tussen de aanne mers tot stand gekomen is. De capaci teit'van allen is opgenomen, opdat in overleg met de wederopbouw de woning bouw bev orderd kan worden. Nadat dhr Bruin nog had aangedron gen op verbetering van het pad hij „Bra- kenstein", dat volgens dhr Keyseer in 1937-1938 door de gemeente is opge knapt, volgde sluiting van deze wel zeer belangrijke vergadering. Z. DE ZILVEREN MEDAILLE VOOR EERLIJKE EN TROUWE DIEJIST. Dp! KOOG. Aan de sergt—marinier dhr P. Savelkouls, die voor enige weken uit Indië is teruggekeerd, werd de Zilveren medaille toegekend, voor.24 jaar eerlijke en trDuwe dienst. De G.V*. „Texel" vraagt de laatste tijd wel onze aandacht en dit alles In ver-J hand met liet 25-jarig bestaan. Vrijdagavond zagen wc de adspiran- ten aan het werk voor een tot In alle hoeken bezette zaal van „De Oranje boom". Wat een belangstelling voor onze jongens en meisjes, die lil fleurige cos tumes hij de opmars het toneel opkwa men, de meisjes in liet blauw en de jon gens in witte shirt en zwarte broek. Na de plechtige vaaudelgroet, sprak de voorz., dlu Jb. Roeper .Joh -at. het ope ningswoord. Spr. zei, dat de vereniging zich geen "zorgen behoefde te maken over liet bezoek, gezien de grote op- .komst. Kr is een oud Ned. spreekwoord „Wie de jeugd .heeft, heelt de toe komst", zodat, wat dit betreft, de ver- iniging de tweede 25-jaar met gerust beid tegemoet kan zien. Met de wens op een goede uitvoering en een genoeglijke avond, gaf spr. e)e leiding aan de direc teur. Mets, die evenals bij de revue, de gehele avond in aelie was. Het programma. Het programma voor de pauze bestond uit 13 nrs., waarbij begonnen werd met vrije oefeningen, eerst van de jongens I en daarna van de meisjes Ia, hetgeen hun goed afging, al moeten de jongens er vooral om denken, goed op te letten bij de te verrichten handelingen. Vervolgens paardoefeningen voor de meisjes van afd. II, waarbij enkele mooie standen met belichting gemaakt werden. Het nr. sterrenregen van de 1e afd. dames was ook nu weer een succes nummer. Verder aardige vrije oefenin gen van de meisjesafd Ha, brugoefenin- gen le afd. meisjes en vrije oefeningen in drievierde maat door de meisjes van afd. TT. Het ijverige orkestje verleende wederom z'n gewaardeerde medewer king. Hierna een nr. van de herenafd. met grondgynmastiek, waarbij we in het bij zonder liet mooie werk konden bewonde ren van de heren Mets, Schoorl en Kei- zei*. De laatste 3 nrs. voor de pauze be stonden uit paardspringen jongens le afd., vrije oefeningen meisjes Tb efi liet prachtige nr. hoepeloefeningen van de dames der 2e afd. Bij al deze oefenin een zagen wij goed werk, dat getuigde au ernstige voorbereiding. Na de pauze werden er nog een 10-tai nrs. voor hel voetlicht gebracht, zoals laagrek jongftis 2e afd., vrije oefenin gen id., brug dames (een heel mooi nr.), vrije oefeningen meisjes III», brug meis- UITGAVE v.h. Fa LANGEVELD DE ROOIJ Boekhandel - Drukkerij en Bibl. Den Burg Texel Postbus 11 Telefoonnr 11 Postgiro 652 Bankrekening: Rotterd. Bankver en Coöp. Boerenleenbank Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN, Emmalaan 92, tel 157 Den Burg. jes afd. 3, en brug van de heren. Ook deze nrs. werden serieus afgewerkt. Tussen deze oefeningen door nog een paar revue-nrs., o.a. Tiroler dansje en het fraaie Weense ballet, allebei met belichting. was het dan inmiddels reeds elf .uur geworden en liet einde van de uit voering. Deze évond werd aan leiders-(sters) dei* verschillende afd., alsmede aan dhr Mets eadeau's aangeboden als een blijk van waardering voor hun vele werk. Voor dat het bal begon voor jong en oud (de ouderen moesten deze avond de jongens en meisjes hun zin maar eens geven, volgens de mening van de voorz.), sloot deze offcieel de uitstekend ge slaagde uitvoering, met. een woord van dank aan alle medewerkers(sters) en in het bijzonder aan de dames en heren van het orkest G. V. „Texel" kan o.i. op een mooie avond terugzien, die volop in het teken stond van de mooie en veredelende sport „de gymnastiek". We twijfelen er niet. aan, of het zal a.s. Zaterdag ook wel weer vlot verlopen. Z. GREPEN UIT 'T RADIOPROGRAMMA Hoorspelen; Wo. 21,— To-morrow the world (II) Do. 21,20 Dat kunt u in het ochtendblad lezen (II) Klassieke muziek: Wo. 9,30 Beethoven progr. (I) Wo. 14,15 Alfr. Uampoli, viool (II) Wo. 22,id. (II) Wo. 20,15 o.a. Celloc. Saint-Saens (1) Wo. 20,20 Ginette Neveu, viooleonc. Beethoven (BBC 342 m.) Do. 15,5e svmpli.. Tsjaikofski (BBC 342 in.) Do. 20,15 vioolc., Paganini en 5e symph. Dvorak (II) Vr. 14,20 Straw insky concert (II) Vr. 23,15 7e symph.. Beethoven (II) Populair genre; Wo. 17,15 Kwartet CoiHuwener (II) Wo. 20,15 Metropole orkest (II) Wo. 22,20 Orkest Malando (II) Vr. 19,30 Jany Bron zingt (I) Vr. 22,15 Billie Holiday (II) DE TESO IN 1947. Wederom heeft TESO een normaal gunstig jaar achter de rug. Langzamer hand wordt de exploitatie van de auto- husdiensten van grotere betekenis en gaat een belangrijke factor m de over zichten vormen. Vanaf 1942 kwamen de cijfers van deze expi. apart tot uiting. In het boekjaar 1946 heeft men verscheide ne kostenfactoren onder het hoofd* „Be- drijfsrekening autobussen" samenge voegd, terwijl men in 1947 deze reke ning weer afgeschaft heeft. Men voor komt hierdoor om de verschillende kos ten welke voor het bedrijf gemeenschap pelijk gemaakt worden, le verdelen. Hierdoor konden dit jaar verschillende kostenfactoren niet met de cijfers van vorig jaar vergeleken worden. Balans-analyse. De acliel'zijde der balans iaat zich als volgt groeperen: Liquide middelen (kas, bank en giro, deh.) 1 127,344,70, (v.j. f 163,299,24); voor raden en trans, posten f20,335,77 (v. j f 12.024,90). Vaste middelen 1157,4^1,61 (v. j. f62,157,29). Belegging buiten het bedrijf f80,531,29 (v.j/1' 83,583,29). Wanneer wij deze getallen in pet. uit drukken, zien wij zeer duidelijk de ver groting dei' vaste middelen: 1947 1946 Liquide middelen 33,0 50,9 Voorraden mi tr.~ p. 5,3 3,8 Vaste middelen 40,8 19,3 Beleggingen 20,9 26,0 100 100 Als nadere toelichting op de stijging van de vaste middelen vermelden wij de aankoop v. d. „Zeemeeuw" (bockw. eind 1947 f14,450,en het bedrag van de boekwaarde der autobussen f 103,300 (v.j. f24,000). Op (leze activaworden terecht grote bedragen afgeschreven, het afgelo- jaar, nl. f 39,895,56 (v.j. f 57,687,54.) De creditzijde der balans vermeld de volgende cijfers: Ored., div., en transit, p. f35,226,54 (v.j. f21,695,82). Aand. kap. f76,055,- (ongew.), pensioenfonds f4,590,85 (v. j. f 1,608,85), reserve f206,996,46 (vorig j. f 132,769,79), winstsaldo f62,795,52 (v.j. f 88,935,26). Het reservefonds. Op de vergadering van 7 April a.s. zal voorgesteld worden van (le winst een bedrag van f 54,782.58 te bestemmen voor versterking van de reserve. Het re servefonds, dat in 1936 gecreëerd is, zal dan ruim 261,100 bedragen, dat is ruim 344 pet. van het geplaatste aandelenkapi taal (v.j. 272 pet.). Gedurende de laatste twee boekjaren betekent dit practisch 'n verdubbeling; de tijdsomstandigheden in aanmerking genomen evenwel geen over-bodige luxe! Winst-analyse. De winstcijfers van de laatste twee jaren luiden, einigszins gecombineerd, als olgt: Pers. en rijwielver voer boot f 214,127,60 (v.j. 1' 203,845,17), bufj f 129,943,13 (v. j. 1 103,290,98), goederenverv. f 125,844,08 (v.j. 77,090,57), boothuur f5,635,75 (v. j. f 9,382.20), dienst Vlieland f 3,674.45, di versen f3,474,13 (v.j. f 5,849,78). In pet. uitgedrukt met 1946 als basis, krijgen we de volgende percentages; Pers. en ryw ielvervoer 86,0 (v.j. 76,8), goederenvervoer 31,4 (v.j. 19,3), boot- huur 1,4 (v.j. 2,4), dienst Vlieland 0.9 (v. j. 0,0), diversen 0,9 (v.j. 1,5). Totaal 120,6 (v.j. 100). l)e onkosten componenten zijn:* Slecnk., gasolie, benzine en suppl. wa ter f 72,891,78, onderhoudsk., mach., dek- beh., dienstkleding f 93,092,35, lonen en tsoeiale lasten f 139,512,29, onkosten t 38„348,07, ass. premie f 11,208,99, scha devergoeding 1,344,17, belastingen en havengelden f23,421,52, div. f 188,91. Aan diverse afschrijvingen f39,895,56 (v.j. f 57,687,54), hierna- resteert als w inst f 02,795,52 (v.j. f88,935,26). Van dit bedrag zal f8,012,94 (vorig j. f 10,069,92) voor uitkeringen bestemd worden en het overige wordt naar de re serverekening- overgeboekt. Het recordjaar *1946 kon ditmaal dus niet geëvenaard worden. De onkosten zijn dus aanmerkelijk ge stegen ten opzichte van vorig jaar. We kunnen nog het volgende noteren: een stijging van de kolenpryzen (ruim f17,000 moer); van de onderh. kosten (waarschijnlijk door het uitvoeren van «uitgesteld" onderhoud), van mach. en dekbeh. (ruim f8,000), belasting (ca. f20,000 meer, waarschijnlijk ook betref- rende op voorgaande jaren). In pet. van de in de betreffende jaren behaalde brutowinst, bedroegen de 1947 1946 onkosten 78,7 63,2 bestemd voor afschr. 8.3 14,4 bestemd voor uitk. 1,6 2,5 naar reserve 11,4 19,9 100 100 Van elke gulden, welke bruto ontvan gen wordt eisen de onkosten dus 78,7 pet op. Dit onkosten coefficient, bedraagt bij het grootste Ned. vervoersbedrijf, dt Ned. Spoorwegen, 68,08 pet By de TESO resteert, dus slechts 21,3 pet., terwijl do N.S. 81,92 pet. overhou den: een interessant gegeven met be- Irekking tot de gevolgde tarievenpoli tiek. FR.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1948 | | pagina 1