Gemeenteraad besloot tot het overnemen van
diverse Polderwegen
Jeugdige gymnasten
van G.V. „Texel"
aan het werk
Autobusbedrijf doet vaste middelen
Reservefonds na 1945 verdubbeld.
stijgen.
WOENSDAG 17 MAART 1S48
«le JAARGANG. No. «2«1
TEXELSCHE COURANT
(Slot).
De overname van wegen.
Dhr Hin had het volgende zeer be
langrijke voorstel ingediend betreffende
de overname van verschillende wegen,
dat in z'n geheel door B. en W. was
overgenomen. De voork. noemde het een
voorstel van historische betekenis. Het
luidde als volgt:
Het Waterschap de 30 Gem. Polders
heeft zich tot het gem. bestuur gewend
met het verzoek om de halve kosten van
het onderhoud van de Oosterenderweg
voor rekening v.d. gemeente te nemen
Uit de memorie van toelichting op
volgnr. 314 van de ontwerp-begroting v.
d. dienst 1948 zal u zijn gebleken, dat
B. en Walthans de meerderheid van 't
College, a an oordeel zijn, dat hel ver
zoek behóórt te worden ingewilligd.
Voor dat doel is f 6000 uilgetrokken.
Persoonlijk kan ik mij met de opval
ting niet verenigen en 't is in verhand
'hiermede, dat ik mij met „het onder
staande .tot u wendt.
De ontwerp-begroting voor 1.948 is wel
is waar sluitend gekregen zonder over U
gaan tot invoering van een straatbelas
ting, doch liet laat zich aanzien, dat over
korter of langer tijd toch tot het instel
len van een zodanige heffing zal moeten
worden overgegaan.. Naar mijn mening
zou het jammer zijn, indien de opbrengst
van deze heffing alsdan in de algemene
middelen zou worden opgenomen. Veel
wenselijker ware het m.i. indien de be
lasting kon worden beschouwd als een
bestemmingsbelasting, in dit geval voor
het onderhoud van w egen en straten.
Dan zouden do belastingplichtigen met
eigen .ogen kunnen aanschouw en, dat (1
belasting goed werd besteed.
In geval van een bijdrage aan het Wa
terschap, zoals door zijn bestuur gr
vraagd, zou de verwarde situatie, welke
thans reeds bestaat, in de onderhouds
plicht der wegen, nog ingewikkelder
worden. Naar mijn mening behoren de
wegen van Den Burg naar de andere
dorpen in onderhoud te ber usten bij de
gemeenschap, in dit geval dus bij de ge
meente. Het verkeer over bedoelde we
gen is zodanig toegenomen, dat zij in de
loop der jaren zijn geworden van een
voudige landwegen tot verkeerswegen,
waar ecu vrij druk gebruik van wordt
gemaakt. Waren vroeger de ingelanden
de directe en enige belanghebbenden,
thans worden de wegen door een ieder
gebruikt en dient dus ook de onder
houdsplicht op de gemeenschap te
drukken. Dat men voor deze ontwikke
ling in de loop der tijden reeds oog ge
had heelt, wordt bewezen door het feil.
dat meerdere wegen, welke de dorpen
verbinden, voor do helft bij de gemeeiUe
in onderhoud zijn. Dit zijn de Ivogerweg,
de Hoorndcrweg en d° Laagwaalderweg.
Bovendien draagt de gemeente inge
volge een, overeenkomst een gedeelte bij
in het onderhoud van de Waaklef weg.
Thans zou dus een ongeveer gelijksoor
tige regeling worden getroffen ter zake
van de Oosterenderw eg. Zoals reeds on
opgemerkt, kan ik dit niet zien als een
stap in de goede richting. Ik zdh dan ook
aan de bovengeschetste, zeer ongezonde
toestand een einde willen maken en alle
verbindingswegen tussen Den Burg en
de andere dorpen in onderhoud bij de
gemeente willen nemen. Daarin zou ik
niet alleen die wegen willen betrekken,
welke thans door het Waterschap de 30
Gem. Polders worden onderhouden,
doch tevens de weg dooi Burger-Nieuw-
land, Waalenburg en Eierland naar De
Cocksdorp en, met het oog op het "even
tueel aanleggen van de Texelse boot aan
het Horntje gedurende de vorstperioden,
tevens de weg door de P.H. Polder tus
sen de boerderijen „Atlas" en „Zeewijk".
Gok lijkt het mij gewenst, de weg tussen
Oosterend en Oost in de overname te be
trekken in verband met de autobus-
diensten.
De kosten, welke de overname van 'n
dergelijk groot aantal wegen voor de
gemeente met zich mede brengt, zoh ik
willen bestrijden door liet instellen van
een straatbeiasting, ten bedrage van 0
pet. van de belastbare opbrengst van de
gebouwde eigendommen en 3 pet. van de
belastbare opbrengst v. d. ongebouwde
eigendommen.
Hieraan zou ik echter ten aanzien van
het waterschap der 30 Gem. Polders de
voorwaarden willen verbinden, dat dit
waterschap afziet \an een verdere hef
fing van 5 pet. van de belastbare op
brengst van de gebouwde eigendommen.
Deze belasting behoort in geval van
overname van de bedoelde wegen dooi
de gemeente, m.i. geheel te vervallen,
aangezien bij handhaving naast de even
tueel in te voeren gemeentelijke straat-
belasting een te zware heffing van de
'©bouwde eigendommen zou moeten
worden opgebracht.
Het is redelijk, ook van de polders
Waalcnburg, Eierland en de P.H. Polder
weggedeelten over te nemen, aangezien
de ingelanden, die toch reeds zwaar zijn
heiast, opnieuw worden getroffen door
de straatbelasting. Als compensatie te
genover de zwaardere lasten staat dan
©en verminderde onderhoudslast op de
de polderwegen.
Zoals u uit een overzicht blijkt, zal de
overname van de bovenbedoelde wegen
TEXELSE MARKT..
Den Burg, 15 Maart 1948. Aangevoerd:
26 biggen 1 50 -75; 1 koeien f 500-675;
2 n. kalveren f 37 45. Voor de levering
41 n. kalveren.
jaarlijks gemiddeld een bedrag vordc
ren van f32000, waar tegenover staat,
dat de gemeente f20000 ontvangt als op
hrengst van de straatbelasting en bo
vendien 1 6625 uitspaart aan bijdragen.
Uiteindelijk blijft op deze wijze dus een
jaarlijks tekort van ruim f5000. Deze
consequentie behoort de raad m.i. te
aanvaarden, aangezien het van veel be
lang is, dat het onderhoud van de vei
bindingswegen tussen de dorpen in één
hand is. Het tekort dient volgens mij uit
de algemene middelen te worden gevon
den, mocht dit op de duur niet mogelij]'
blijken, dan zou ik eventueel een hei-
schatting van de bedragen \an de be
lastbare opbrengst in overweging w illen
geven.
Aangezien de pogingen, om te komen
tot stichting van een wegschap naar
zich laat aanzien in de naaste toekomst
niet verwezenlijkt zullen kunnen wor
den en de huidige toestand op het gebied
van het w egenonderhoud naar de me
ning van mij en vele anderen niet langer
houdbaar is, meen ik in afwijking van
het oordeel van de meerderheid van het
College het volgende minderheids voor
stel te moeten indienen:
1. in de ontwerp-begroting 1948 de
onder volgnr. 314 geraamde bijdragen
aan het Waterschap de 30 Gom. Polders
voor het onderhoud van de Waaldérweg
ten bedrage van .f 625 en voor de Oos
terenderweg ten bedrage van f6000 te
schrappen;
2. over' te gaan lot invoering van een
straatbeiasting volgens het onderstaan
de tarief:
6 pet. van de belastbare opbrengst var
de gebouwde eigendommen en 3 pet. van
de belastbare opbrengst v.d. ongebouwde
eigendommen.
3. de onderstaande poldérbesturen in
de gelegenheid te stellen om de navol
gende weggedeelten, zonder de zich
daarin bevindende bruggen, duikers en
andere kunstwerken, in eigendom en
onderhond over te dragen aan de ge
meente:
a. van hot Waterschap de 30 Gem.
Polders de weggedeelten „Tubantia"—
De Koog (lengte 3270,3"m.); Wezenspijk
Den Hoorn (2387,6 m.); Den Burg
De Waal (2484 m.); De Waal -Ooster
end (4034 m.); Oosterend—Oost (1799 m.)
en. de beide opritten van de Hoornder-
weg naar de Molenweg in de P.H. Pol
der, (gezamenlijke lengte 123,5 m.),.on
der voorwaarde, dat het waterschap zijn
heffing van 5 pet. van de belastbare op
brengst A-bn de gebouwde eigendommen
intrekt;
b. van de polder Waal en Burg de in
ile polder Burger Nieuwland gelegen
Nieuwlanderweg (1274 m.) en de in de
polder Waal en Burg gelegen Wester-
weg (2786 m.);
c. van liet waterschap Eierland de
Postweg zonder de zijtak nabij de Rui-
gedjjk (7710,8 m.) en
d. van het waterschap de P.H. Polder
de Molenw eg van de Hoorndom eg tot
Aan de Hoofdweg (968,7 in.) en de Hoofd
weg v.d. Molenweg tot aan de weg naar
't. Horntje (2112 lil.)
De totale uitgaven uit deze. overname
waren begroot op f 32000 per jaar. Hier
tegenover staan de volgende inkomsten:
.Straatbelasting: 6 pet. belastbare op
brengst gebouwde eigendommen ad
f246723,- is f 14803,38 afgerond f 13000;
3. pet. belastbare opbrengst ongebouw
de eigendommen ad f 288294,05 is
f8848,82, afgerond f7000,—.
De volgende uitkeringen aan het wa
terschap de 30 Gem. Polders komen te
vervallen:
Bijdrage voor onderhoud Waalderweg
f 625. Toegezegde bijdrage halve onder
houd Oosterenderw eg rond f6000, is
f26625,per jaar.
Opgemerkt wordt, dat de bijdrage uit
het wegenfonds voor: de weg „Tuban
tia"De Koog ad f2543 en voor de weg
Wezenspijk Den Hoorn ad f 6390 is
totaal f8933, altijd een enigszins dubi
eus karakter blijft behouden.
Dhr Hin, die het voorstel nog nader
toelichtte, zei, dat de besprekingen over
een wegschap steeds op bezwaren zijn
gestuit en uiteindelijk op een doodspoor
zijn gekomen. Daar dit een onhoudbare
toestand werd is spr. tot zijn voorstel
gekomen.
Overeenstemming mei de Dertig
Gem. Polders.
De voorz. zei, dat er Maandag nog een
bespreking heeft plaats gevonden met
liet bestuur van de 30 gem. polders en
hoewel er nog enige bezwaren waren,
was het slot, dat men tot overeenstem
ming met elkaar gekomen is, op deze
voorwaarde, dat de gemeente het halve
onderhoud van de Waalder- 'en Oude-
r.childerweg voor haar rekening neemt.
Dhr S. Keijser zei, dat deze materie tot
in der treure besproken is. Spr. is van
mening, dat de gehele gemeenschap van
de hoofdwegen gebruik maakt. De 30 pol
ders ziet dit als een algemeen belang. De
belastingbare opbrengst van de gebouw
de eigendommen vond spr. te laag in
verhouding tot het ongebouwd.
Weth. de Waard verklaarde, dat de
meerderheid van B en W tegen het in
voeren van een straatbeiasting w as, doch
hier later op terug kwam.
Dhr v. Heewaarden vroeg of de ge
dachte aan een wegschap nu geheel is
losgelaten. Voorz. meende van wel. Dhr
v. Heerwaarden oordeelde, dat in deze
de verantwoordelijkheid geheel hij de
polderbesturen ligt.
Gemeente en TESO.
Dhr Bruin vroeg of de TESO in de on
derhoudskosten der wegen zou kunnen
bijdragen, in de vorm van belasting.
Dhr Keijser zei, dat op een verzoek
van de 30 gem. polders om een bijdrage
voor de Qosterender weg afwijzend be
schikt werd. Voorz. zei, (lat TESO alle
Krachten zal nodig hebben om het ideaal
van de gemeente, voor een hetere boot-
verbinding, tot stand te brengen.
Met alle waardering voor TESO is dit
college niet bereid enige subsidie van
deze Mij. te vragen. Wij vinden dit be
neden onze waardigheid. Anderzijds is
de verhouding met TESO goed.
Dhr Roeper zou het onjuist vinden als
de gemeente zich afhankelijk stelde van
een particuliere maatschappij.
Voorz. deelde nog mede, dat B en W
de volgende vergadering met een ver
ordening zullen komen voor het heffen
van een straatbeiasting en dat het in do
bedoeling ligt deze per 1 Januari 1949 ie
laten ingaan.
De gemeente w il eerst alle eigendom
men aan een heischatting onderwerpen.
Dhr H. Zijm vroeg of de andere pol
ders er ooi; mee aecoord gaan. Voorz.
antwoordde, dat de gemeente aan die
polders zal voorstellen, bepaalde wegen
ever h nemen.
Het voorstel van de heer Hin werd
hierop met algcmeifc stemmen aangeno
men.
De voorz. feliciteerde dhr Hin met dit
historische besluit met de wens, dat dit
in liet belang van de gemeente Texel
mocht zijn.
De begroting werd daarna vastgesteld
voor de gewone dienst op een bedrag
van f 1,034,281,93 en voor de kapitaal-
dienst tot een bedrag van- F 1,103,444,86.
Rondvraag.
Dhr M. Bakker dankte het gein. be
stuur voor de beschikbaar gestelde be
ker, voor de toneelwedstrijd."
Dhr Drijver had nog een- paar klach
ten, nl. over een mestklamp aan de Haf-
felerweg bij de niéuwe Woningen en de
slechte toestand van de Schoolstraat te
O'end. Wat dit laatste betreft, opperde
de voorz. het plan om voor dt gemeente
een stratenmaker te benoemen
Dhr Drijver w ilde de «Zwaanstraatop
bepaalde uren vrijgeven voor. het auto
verkeer. Voorz. zal dit nader bekijken.
Ontslag als raadslid.
Dhr Dryver deed hierop de verrassen
de mededeling dat hij bedankte als raads
lid, opdat hij zich meer vrij kan maken
ten dienste van de wederopbouw. Spr.
dankte voor de prettige samenwerking
De voorz. zei, dat het de gemeente hij-
zonder speet, dat dhr Dryver als raads
lid bedankte, daar zijn adviezen steeds
waardevol waren. A§m de andere kant
kan dhr Drijver zijn taak.als aannemer
ten volle inschakelen voor de weder
opbouw. Spr. dankte het raadslid harte
lijk voor de aangename samenwerking
doch hoopte hem als lid van de urgentie-
commissie te behouden.
Dhr Drijver antwoordde, dat hy lid
bleef van deze commissie.
Dhr d. Vis dankte voor de tot hem
gesproken vriendelijke woorden en zei,
zijn beste krachten voor de gemeente te
zullen geven en wel in 't byzbnder voor
De Koog. Spr. vroeg verbetering van de
riolering aldaar.
Voorz. wees op de grote achterstand
met verschillende werken. De riolering
achtte spr. wél van urgent belang. Er
zal binnen niet al te lange tyd in voor
zien worden.
Dhr lw ijsei deelde nog mede, zich te
hebben aangesloten bij de nieuwe partij
voor vrijheid en democratie.
Dhr A. Backer wees nog op de vuil
nisbelt hij „Sarasani" en vroeg verder
inlichtingen over de soepele toepassing
der vermak, belasting. Aan het eerste zal
aandacht besteed worden en het 2e ge
val zal in B -en W nog eens besproken
worden, waarbij voorz. nog zei, dat het
hier een politieke vergadering betrof
met» daarbij opvoering van een toneel
stukje.
Dhr Dros drong er op aan een lid le
benoemen in de woningcommissie voor
Oosterend, in de vacature Van Ileerin
gen. Dit komt volgende vergadering
in orde.
Dhr Dros noemde nog 't geval van 't
slopen van een noodwoning in Eierland.
zonder toestemming van B en W.
Er zal hierover een schrijven gericht
worden tot de dienst Wederopbouw
Boerderijen.
Dhr Westdorp had nog een klacht
over de slechte toestand van een huis
aan de Hollebol en bewoond door dhr
Steohvveij. Voorz. antwoordde, dat dit
huis gesloopt zal worden als er een
nieuw postkantoor komt. Spr. had ge
dacht, dit huis in te richten voor een
VVV-gebouwtje. Verder zei spr. nog. dat
er een samenwerking tussen de aanne
mers tot stand gekomen is. De capaci
teit'van allen is opgenomen, opdat in
overleg met de wederopbouw de woning
bouw bev orderd kan worden.
Nadat dhr Bruin nog had aangedron
gen op verbetering van het pad hij „Bra-
kenstein", dat volgens dhr Keyseer in
1937-1938 door de gemeente is opge
knapt, volgde sluiting van deze wel zeer
belangrijke vergadering. Z.
DE ZILVEREN MEDAILLE VOOR
EERLIJKE EN TROUWE DIEJIST.
Dp! KOOG. Aan de sergt—marinier dhr
P. Savelkouls, die voor enige weken uit
Indië is teruggekeerd, werd de Zilveren
medaille toegekend, voor.24 jaar eerlijke
en trDuwe dienst.
De G.V*. „Texel" vraagt de laatste tijd
wel onze aandacht en dit alles In ver-J
hand met liet 25-jarig bestaan.
Vrijdagavond zagen wc de adspiran-
ten aan het werk voor een tot In alle
hoeken bezette zaal van „De Oranje
boom". Wat een belangstelling voor onze
jongens en meisjes, die lil fleurige cos
tumes hij de opmars het toneel opkwa
men, de meisjes in liet blauw en de jon
gens in witte shirt en zwarte broek.
Na de plechtige vaaudelgroet, sprak
de voorz., dlu Jb. Roeper .Joh -at. het ope
ningswoord. Spr. zei, dat de vereniging
zich geen "zorgen behoefde te maken
over liet bezoek, gezien de grote op-
.komst. Kr is een oud Ned. spreekwoord
„Wie de jeugd .heeft, heelt de toe
komst", zodat, wat dit betreft, de ver-
iniging de tweede 25-jaar met gerust
beid tegemoet kan zien. Met de wens op
een goede uitvoering en een genoeglijke
avond, gaf spr. e)e leiding aan de direc
teur. Mets, die evenals bij de revue, de
gehele avond in aelie was.
Het programma.
Het programma voor de pauze bestond
uit 13 nrs., waarbij begonnen werd met
vrije oefeningen, eerst van de jongens I
en daarna van de meisjes Ia, hetgeen
hun goed afging, al moeten de jongens
er vooral om denken, goed op te letten
bij de te verrichten handelingen.
Vervolgens paardoefeningen voor de
meisjes van afd. II, waarbij enkele
mooie standen met belichting gemaakt
werden. Het nr. sterrenregen van de 1e
afd. dames was ook nu weer een succes
nummer. Verder aardige vrije oefenin
gen van de meisjesafd Ha, brugoefenin-
gen le afd. meisjes en vrije oefeningen
in drievierde maat door de meisjes van
afd. TT. Het ijverige orkestje verleende
wederom z'n gewaardeerde medewer
king.
Hierna een nr. van de herenafd. met
grondgynmastiek, waarbij we in het bij
zonder liet mooie werk konden bewonde
ren van de heren Mets, Schoorl en Kei-
zei*. De laatste 3 nrs. voor de pauze be
stonden uit paardspringen jongens le
afd., vrije oefeningen meisjes Tb efi liet
prachtige nr. hoepeloefeningen van de
dames der 2e afd. Bij al deze oefenin
een zagen wij goed werk, dat getuigde
au ernstige voorbereiding.
Na de pauze werden er nog een 10-tai
nrs. voor hel voetlicht gebracht, zoals
laagrek jongftis 2e afd., vrije oefenin
gen id., brug dames (een heel mooi nr.),
vrije oefeningen meisjes III», brug meis-
UITGAVE
v.h. Fa LANGEVELD DE ROOIJ
Boekhandel - Drukkerij en Bibl.
Den Burg Texel Postbus 11
Telefoonnr 11 Postgiro 652
Bankrekening: Rotterd. Bankver
en Coöp. Boerenleenbank
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Postabonnementen f 2,25 p. half j
Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN,
Emmalaan 92, tel 157 Den Burg.
jes afd. 3, en brug van de heren. Ook
deze nrs. werden serieus afgewerkt.
Tussen deze oefeningen door nog een
paar revue-nrs., o.a. Tiroler dansje en
het fraaie Weense ballet, allebei met
belichting.
was het dan inmiddels reeds elf
.uur geworden en liet einde van de uit
voering.
Deze évond werd aan leiders-(sters)
dei* verschillende afd., alsmede aan dhr
Mets eadeau's aangeboden als een blijk
van waardering voor hun vele werk.
Voor dat het bal begon voor jong en
oud (de ouderen moesten deze avond de
jongens en meisjes hun zin maar eens
geven, volgens de mening van de voorz.),
sloot deze offcieel de uitstekend ge
slaagde uitvoering, met. een woord van
dank aan alle medewerkers(sters) en in
het bijzonder aan de dames en heren van
het orkest
G. V. „Texel" kan o.i. op een mooie
avond terugzien, die volop in het teken
stond van de mooie en veredelende sport
„de gymnastiek". We twijfelen er niet.
aan, of het zal a.s. Zaterdag ook wel
weer vlot verlopen. Z.
GREPEN UIT 'T RADIOPROGRAMMA
Hoorspelen;
Wo. 21,— To-morrow the world (II)
Do. 21,20 Dat kunt u in het ochtendblad
lezen (II)
Klassieke muziek:
Wo. 9,30 Beethoven progr. (I)
Wo. 14,15 Alfr. Uampoli, viool (II)
Wo. 22,id. (II)
Wo. 20,15 o.a. Celloc. Saint-Saens (1)
Wo. 20,20 Ginette Neveu, viooleonc.
Beethoven (BBC 342 m.)
Do. 15,5e svmpli.. Tsjaikofski (BBC
342 in.)
Do. 20,15 vioolc., Paganini en 5e symph.
Dvorak (II)
Vr. 14,20 Straw insky concert (II)
Vr. 23,15 7e symph.. Beethoven (II)
Populair genre;
Wo. 17,15 Kwartet CoiHuwener (II)
Wo. 20,15 Metropole orkest (II)
Wo. 22,20 Orkest Malando (II)
Vr. 19,30 Jany Bron zingt (I)
Vr. 22,15 Billie Holiday (II)
DE TESO IN 1947.
Wederom heeft TESO een normaal
gunstig jaar achter de rug. Langzamer
hand wordt de exploitatie van de auto-
husdiensten van grotere betekenis en
gaat een belangrijke factor m de over
zichten vormen. Vanaf 1942 kwamen de
cijfers van deze expi. apart tot uiting. In
het boekjaar 1946 heeft men verscheide
ne kostenfactoren onder het hoofd* „Be-
drijfsrekening autobussen" samenge
voegd, terwijl men in 1947 deze reke
ning weer afgeschaft heeft. Men voor
komt hierdoor om de verschillende kos
ten welke voor het bedrijf gemeenschap
pelijk gemaakt worden, le verdelen.
Hierdoor konden dit jaar verschillende
kostenfactoren niet met de cijfers van
vorig jaar vergeleken worden.
Balans-analyse.
De acliel'zijde der balans iaat zich als
volgt groeperen:
Liquide middelen (kas, bank en giro,
deh.) 1 127,344,70, (v.j. f 163,299,24); voor
raden en trans, posten f20,335,77 (v. j
f 12.024,90). Vaste middelen 1157,4^1,61
(v. j. f62,157,29). Belegging buiten het
bedrijf f80,531,29 (v.j/1' 83,583,29).
Wanneer wij deze getallen in pet. uit
drukken, zien wij zeer duidelijk de ver
groting dei' vaste middelen:
1947 1946
Liquide middelen 33,0 50,9
Voorraden mi tr.~ p. 5,3 3,8
Vaste middelen 40,8 19,3
Beleggingen 20,9 26,0
100 100
Als nadere toelichting op de stijging
van de vaste middelen vermelden wij de
aankoop v. d. „Zeemeeuw" (bockw. eind
1947 f14,450,en het bedrag van de
boekwaarde der autobussen f 103,300 (v.j.
f24,000). Op (leze activaworden terecht
grote bedragen afgeschreven, het afgelo-
jaar, nl. f 39,895,56 (v.j. f 57,687,54.)
De creditzijde der balans vermeld de
volgende cijfers:
Ored., div., en transit, p. f35,226,54
(v.j. f21,695,82). Aand. kap. f76,055,-
(ongew.), pensioenfonds f4,590,85 (v. j.
f 1,608,85), reserve f206,996,46 (vorig j.
f 132,769,79), winstsaldo f62,795,52 (v.j.
f 88,935,26).
Het reservefonds.
Op de vergadering van 7 April a.s. zal
voorgesteld worden van (le winst een
bedrag van f 54,782.58 te bestemmen
voor versterking van de reserve. Het re
servefonds, dat in 1936 gecreëerd is, zal
dan ruim 261,100 bedragen, dat is ruim
344 pet. van het geplaatste aandelenkapi
taal (v.j. 272 pet.). Gedurende de laatste
twee boekjaren betekent dit practisch 'n
verdubbeling; de tijdsomstandigheden in
aanmerking genomen evenwel geen
over-bodige luxe!
Winst-analyse.
De winstcijfers van de laatste twee
jaren luiden, einigszins gecombineerd,
als olgt:
Pers. en rijwielver voer boot f 214,127,60
(v.j. 1' 203,845,17), bufj f 129,943,13 (v. j.
1 103,290,98), goederenverv. f 125,844,08
(v.j. 77,090,57), boothuur f5,635,75 (v. j.
f 9,382.20), dienst Vlieland f 3,674.45, di
versen f3,474,13 (v.j. f 5,849,78).
In pet. uitgedrukt met 1946 als basis,
krijgen we de volgende percentages;
Pers. en ryw ielvervoer 86,0 (v.j. 76,8),
goederenvervoer 31,4 (v.j. 19,3), boot-
huur 1,4 (v.j. 2,4), dienst Vlieland 0.9 (v.
j. 0,0), diversen 0,9 (v.j. 1,5). Totaal 120,6
(v.j. 100).
l)e onkosten componenten zijn:*
Slecnk., gasolie, benzine en suppl. wa
ter f 72,891,78, onderhoudsk., mach., dek-
beh., dienstkleding f 93,092,35, lonen en
tsoeiale lasten f 139,512,29, onkosten
t 38„348,07, ass. premie f 11,208,99, scha
devergoeding 1,344,17, belastingen en
havengelden f23,421,52, div. f 188,91.
Aan diverse afschrijvingen f39,895,56
(v.j. f 57,687,54), hierna- resteert als
w inst f 02,795,52 (v.j. f88,935,26).
Van dit bedrag zal f8,012,94 (vorig j.
f 10,069,92) voor uitkeringen bestemd
worden en het overige wordt naar de re
serverekening- overgeboekt.
Het recordjaar *1946 kon ditmaal dus
niet geëvenaard worden.
De onkosten zijn dus aanmerkelijk ge
stegen ten opzichte van vorig jaar. We
kunnen nog het volgende noteren: een
stijging van de kolenpryzen (ruim
f17,000 moer); van de onderh. kosten
(waarschijnlijk door het uitvoeren van
«uitgesteld" onderhoud), van mach. en
dekbeh. (ruim f8,000), belasting (ca.
f20,000 meer, waarschijnlijk ook betref-
rende op voorgaande jaren).
In pet. van de in de betreffende jaren
behaalde brutowinst, bedroegen de
1947 1946
onkosten 78,7 63,2
bestemd voor afschr. 8.3 14,4
bestemd voor uitk. 1,6 2,5
naar reserve 11,4 19,9
100
100
Van elke gulden, welke bruto ontvan
gen wordt eisen de onkosten dus 78,7 pet
op. Dit onkosten coefficient, bedraagt bij
het grootste Ned. vervoersbedrijf, dt
Ned. Spoorwegen, 68,08 pet
By de TESO resteert, dus slechts 21,3
pet., terwijl do N.S. 81,92 pet. overhou
den: een interessant gegeven met be-
Irekking tot de gevolgde tarievenpoli
tiek. FR.