Een schipbreuk op "a Texels Ree Nogmaals 't Horntje of Oudeschild 50-Jarig Huwelijksfeest Distributienieuws INDONESIË -VnF.NSD AG 12 MEI 1948 «le JAARGANG. No. «217 iTEXELSCHE COURANT 1M■-■-li I til door Ad. Blok v.d. Velde. (Slot). ouwe werd langzaam wakker. Hij abeerde op zijn andere zijde te gaan gen, maar dat lukte niet. Hij lag niets 'makkelijk, helemaal tegen de wand n de kooi aangedrukt. Net of de kooi lemaal scheef lag. e ui Nog slaperig deed hij even zijn ogen lotlieu. Waarachtig, wat lag de schuit ;n icheef, niemand te zien. Waar zouden de 'Srinp,leren zitten? Zo lag Douwe te suffen. ejjHet klotsen van de golven en liet poeien van de wind, was het enige wat lij hoorde. Douwe werd nu pas goed rakker en wreef de slaap uit zijn ogen. „Zou er wat gebeurd zijn?" mompelde Ui voor zich he~en, „ik hoor niemand peer, 't Hikt wel of ze allemaal van boord i irfgjn en mij vergeten hebben". miÏDat vond Douwe geen leuk idee en an Bug kroop hij naar de rand van de "'fJcooi en liet er zich uit zakken. Tot aan 'distil enkels stond hij in het water. In een morgenblik had hij zijn broek, trui en zeil- vo'Beken sloffen aan en ging de trap op. tWat hij boven dek zag, deed hem een iesBhreeuw geven van verbazing ■orjHet schip maakte flink slagzij en lag hluurvast op nog geen 100 meter van 'n 111 ïyi; af. Maar wat hij daar allemaal in liet Vant zag, maakte iiem een ogenblik r.. eng. Daaraan klemde zich de hele be- lanning in alle mogelijke en onmogelij- e houdingen vast. In het grauwe licht ,0" an de nauwelijks doorbrekende dage- cen lad boden deze zwarte silhouetten bo- rn zijn hoofd, een groteske aanblik. anj [Langzaam begreep Douwe de.situatie. ,°,u'Het schip was ergens gestrand, maar %iet op Texel, want die flauwe rosse 1 'gloed waar de zon opkwam was boven te, land. Dat hij van de hele schipbreuk ,'niets gemerkt had! 't Had vast erg ge- stormd, anders waren ze niet allemaal in !oenet want gevlucht. *1 Besluiteloos ging Douwe een paar tre- acn naar boven. De zee was nog flink „Juw. Het viel hem niet mee, zich op het sterk hellende dek staande te houden. 3 Een van de mannen in 't want had de latjongen nu in het oog gekregen. Hij irdBoest eerst een paar maal zijn keel ktschrapen, voor hij met schorre stem kon teilzeggen: „Hé, jongen, hé, luister eens", t (Hoewel de storm geluwd ?'as, drongen onsje woorden niet tot, Douwe door, de man I. (fioest nog een paar maal roepen eer de ntjbngen in zijn richting keek. „Help me eens", riep de man en Dou- e zag, dat het de schipper zelf was. Die as door zijn ongemakkelijke houding zo lijf als een plank geworden en het was ■em onmogelijk zich te bewegen. I „Breng een fles brandewijn", riep de ■«-hipper tegen Douwe. Anderen werden nu ook opmerkzaam. Douwe ging vlug naar het hokje van de bottelier. Ja, daar was een vaatje brandewijn. O, in die fles zat nog wat, die is nog zo goed als vol. Uit het vaatje vulde hij ook nog een andere fles met hel sterke goedje. Daarmee klom Douwe naai' de schipper, die met moeite de fles jn zjjn verkleumde vingers hield en be gerig een paar slokken nam. Dat deed goed! Hij was aan het eind van zijn krachten, maar de alcohol deed zijn bloed weer stromen. Nu kon hij zich ook langzaam en met moeite bewegen. De an deren, die er niet beter aan toe waren, begonnen nu ook om brandemoris te roe pen en Douwe ging met het levenwek kend vocht van de één naar de ander. Ken paar flessen moest hij nog vullen, Snaar tenslotte hadden allen gehad en Irwamen ze moeilijk naar beneden. Wat zagen de mannen er uit! Hun en|handen waren ontvleesd, bij .sommigen lot op het been. Armen zwaaiend, benen pi'jBmigend en, met de voeten trappelend. .raakten zij langzamerhand hun stijfheid '(heer kwijt. Douwe was de enige, die niets man- peerde. Hij kreeg dan ook druk werk en cjbielp de chirurgijn wat hij kon om alle ^avonden te verbinden. Intussen was het helemaal dag ge- "jkvorden. De bevolking uit de buurt was Jijj troepen naar de dijk getrokken, tuk hflrip buit. Er"was genoeg voor hun ga- jtling. Al gauw stonden er velen bij het 5 w rak van de „Prins te Paard", het eerst Ju|zn trotse sehip, dat vele zeeën bevaren had en in deze stormnacht zijn laatste •ojïeis maakte. De bemanning vernam la nter, dat zij er nog goed afgekomen wa- u"'ren, de storm had honderden mensen het 'doven gekost. Er heerste rouw in Hol- 'limd. ,Een chronieksehrijver zegt over deze ramp: „Noortholland wierde vervult met we- ie [luwe en weezen. De kooplieden in de plaats datze na de Beurs gingen, gingen ie na 't Hof om een Cessie-brief, in aomma vl deze Texelschade heeft veele mensehen geruïneert". GIFTEN WITTE KRUIS. f W. B„ Den Burg f 10, H. S. id. !i f 2:50; J. K„ id. f2,50; de R„ id. f2,50; P. S„ id. f 15,—J. W„ id. II,—; R. T„ g" ld. f 2,50; B„ De Koog f 0,50; B„ id. f 2,50 1 c?" f 1.50B.. Oosterend f2,60; B„ id. 0-12,50; Wed. B„ id. f2,50; K. Westermient di .f 1,—; W„ Driehuizen f 1,50; C. V., Eier- c land f 2,50; v. H..' De Cocksdorp f 2,50; dPJWed. K. B. f 1, eo 0, TEXELSE MARKT. re1 Den Burg, 10 Mei 1948. Aangevoerd: I 5 koeien f 400-650. 4 n. kalveren f40- ■55. 27 biggen f 55-80. Voor de levering: [40 n. kalveren Den Helder 5 Mei 1948. Zeer gaarne maak ik van deze, zo wel willend door de redactie gegeven gele genheid gebruik, om dhr v. d. Vlis nog maals te beantwoorden. Ik wil echter meteen koers zetten'naar 't Horntje, omdat de heer v.d. Vlis over allerlei bijkomstigheden al uitvoerig 'heeft geschreven. Welnu, dhr v.d. Vlis is er m.i. niet in geslaagd van alle door mij de vorige maal genoemde motieven, er ook maar een te weerleggen. Ik beh liet volkomen met hem eens, dat alle delen van Texel gelijke rechten hebben, dus natuurlijk bok Den Hoorn evenals Oudeschild. Het komt niet bij me op het dorp Oudeschild waar ik zoveel jaren met plezier ge werkt heb, tekort te willen doen. maar zoals destijds na opening van de nieuwe „verkorte" weg de oude „Deli" en later de bussen etc. niet meer door bet dorp Oudeschild gingen, zo zal na opening van de „verkorte" verbinding via 't Horntje de verkeersstroom niet meer via de ha ven van Oudeschild gaan. Ik geloof ze ker, dat zelfs als er nu besloten zou wor den in Oudeschild een nieuwe haven voor een Ferry-boat te bouwen, er later, misschien al na epkele tientallen jaren, toch de korte, logische verbinding via 't Horntje zon konden. Daarom zal m.l. de Rijkswaterstaat er ook nimmer toe over gaan, deze aanlegplaats in Oudeschlldd le maken. Denk u eens in, hoe nog vorig jaar Ou deschild maanden geïsoleerd gelegen heeft. Wat heeft men in dergelijke win ters aan zo'n dure haven te Oudeschild? En aan 't Horntje zou men dagelijks/ver binding kunnen houden, na eer. paar da gen van de ergste vorst en ijsgang zelfs alweer meerdere malen per dag en spoe dig weer een uurdienst! Ik herhaal! Denk u dat eens in! Texel en zijn verbin ding is er tooh zeker niet alleen voor de vreemdelingen? Overigens zou de Teso voor vreemdelingen in de zomer de ge legenheid kunnen» bieden van plezier reisjes als vanouds, Oudesehild-Den Hel der v.v., hetgeen ook de concurrentie zou tegengaan. Wat betreft de vrachttarieven, lieer v. d. Vlis, kan ik u zeggen, dat ik uit hoof de van mijn toeroep daarmede terdege op de hoogte "ben! Als 't tarief dat met Van Gend Loos is overeengekomen met Te so. onder invloed van een heel mooi, groot doch amir schip, moet werden ver hoogd, zak Van Gcnd Loos ook het ta rief voor Texel moeten verhogen! liaan de kosten van het vervoer naar Texel omgekeerd sterk naar omlaag, doordat bv. Kievit zijn goederen recht streeks aan liet station te Den Helder kan laden (let.ook óp die grote vereen voudiging!) en tegen een laag tarief met de pont meegaat via 't Horntje, dan kun nen de tarieven voor Texel daardoor ook belangrijk verlaagd worden, evenals dit vorig jaar gebeurde met liet tarief naar Zeeuws-Vlaanderen. Als men met een vrachtwagen bv. van A'dam vis afhaalt van de afslag tc Oudeschild dan zal dit via 't.Horntje ongeveer f 15 minder kos ten dan via Oudeschild. Voor één vracht vis! Dit nog buiten liet grote belang voor liet voortbestaan van de afslag van Noordzeevis te Oudeschild, dcor de re gelmatige uurverbinding. Maar ook geldt ilil voor vee en bloembollen, wat recht streeks de boeren en "kwekers ten goede komt. Deze feiten mag men beslist niet over liet hoofd zien! De beurtschippers vervoeren stukgoederen reels nu per auto en kunnen dus nok van het lage ponttarief via 't Horntje profiteren. Tenslotte het te verwachten verkeer! We moeten dit niet zo klein zien en ons blind staren op de eerste tien jaren. Er zjjn immers zelfs nog jaren mee gemoeid 'v.d. pontverbinding tot stand kan komen. Het gaat om een zeer belangrijke beslis sing voor veie tientallen jaren. Men kan ook niet eerst eens op Uudeschild probe ren, daarvoor kost zo'n aanlegplaats te veel. We staan nu op de tweesprong. Hier moet de beslissing zo spoedig mo gelijk vallen, opdat liet niet op de lange baan geschoven wordt want zoals het nu is, is de toestand onhoudbaar, terwijl in feite het verkeer dok nu nog zeer snel toeneemt, hetgeen overduidelijk blijkt uit de jaarverslagen van Teso. Men behoeft waarlijk geen grote geest te zijn, om, gezien de bevolkingsaanwas, de mechani satie op alle gebied, de ontzaggelijke toe name van het motorverkeer en vracht vervoer per as, aan te voelen, dat het verkeer belangrijk zal toenemen, nog daar gelaten de toch zeker niet geringe kans dat Texel „achterland" krijgt in de vorm van een polder aan haar Oostkust. Nederland heelt land nodig en vooral ook industrie voor zijn geweldig aanwas sende bevolking, terwijl er toch geen twijfel kan bestaan of van de mlllioenen die tijdens hun 'vacanties de steeds groei ende steden ontvluchten er duizenden van de heerlijke rust op. Texel zulleir ge nieten, zonder hinder van de grote ver keersweg midden over ons eiland. De af- en aanvarende ponten zullen practised elk verkeer kunnen opvangen. Verkeers- ophopingen zoals via Oudeschild zouden er niet meer voorkomen. Er is m.i. ook geen kans op, dat de Provincie of liet Rijk ooit een kosteloze verbinding zoals die er bv. ,n Zeeland zijn, zou subsidi ëren of onderhouden via Oudeschild. Dit alles is m.i. terdege waard rijpelijk te worden overwogen voor er een onjuiste beslissing zou kunnen vallen. Wederkerig ben ik de heer v.d. Vlis zeer dankbaar dat mij een goede gele genheid geboden werd deze dingen on der de algemene aandacht op Texel te brengen, want zolang de meningen hier over verdeeld zijn, is er kans dat de nieu we verbinding langer uitblijft en eigen lijk kan bet zo niet langer. Ik zou een beroep willen doen op allen, die hier in vloed op kunnen uitoefenen, de beslis sing zoveel mogelijk te bespoedigen, op dat Texel ir: deze ook naar buiten als 'n eenheid kan optreden en de pontverbin ding tot stand komt. zo spoedig moge lijk. Nogmaals dank ik u, geachte redac tie voor "uw. welwillendheid. J. KIKKERT. Wij zullen bel hier voorlopig bij laten. T. t. bestaat mg wel eens gelegen heid er op terug te komen, daar over de ze zaak nog wel veel gesproken en ge schreven zal worden. Red. Tex. Ort. DEN BURG. Maandag 10 Mei her dacht bet echtpaar Hendrik Witte en Maartje Huisman hun 50-jarig huwe lijksfeest. Gezeten in hun kleine, maar gezellige woning aan de Witte Krnis- laan, hebben ze deze gevierd te midden van hun twee kinderen en 19 kleinkinde ren. De bruid is reeds 78 jaar oud en de bruidegom koopt deze dag 10 Juni a. s. te herdenken. Beiden mogen zich nog in een goede gezondheid verheugen. Het gouden echtpaar is 50 jaap geleden begonnen in Den Hoorn. Daarna hebben ze nog op verschillende plaatsen ge woond, o.a. „Vredelust", Everstekoog, „De Ivapberg", Westermient en verder nog op „Buitenheim". Nu wonen ze al weer 16 jaar in Den Burg. Dc bruigom is in liet boerenbedrijf groot gebracht en bij heeft daarin vejp jaren gewerkt als bedrijfsboer. Dhr Witte vertelde ons als een herin nering uit vroeger jaren, dat hij ook in militaire dienst geweest is, ongeveer 58 jaar geleden en dat bij eens. met de „Ada van Holland" met verlof naar huis ging en dat er bij deze gelegenheid een oorlogsschip op de rede lag, waarvan 'n sloep met matrozen was neergelaten en dat deze'sintp toen in aanvaring kwam met de boot, waardoor deze de drenkelin gen aan boord moest halen. Wé voegen hij le vele felicitaties gaar ne de onze en hopen, dat zij nog vele ja ren van ?en welverdiende rust mogen genieten. - TROPENFILM IN „CASINO". Het Kath. Thuisfront had na veel moeite beslag weten te leggen op de do cumentaire kleurenfilm „Kleur en Glo rie onzer Tropen". „Casino" was Zaterdag j.l„ toen dhr Jb. v. Heerwaarden met een kort ope ningswoord deze avond inleidde, prac tised geheel bezet. De aanwezigen zullen van hun bezoek stellig geen spijt gehad hebben, de film voldeed volkomen aan de gestelde verwachtingen. In 1938 werden door de N.V. Stooin- vaartmij „Nederland" voorbereidingen voor deze film getroffen.* Zeven maan den heeft Mr. A. Hustinx door Sumatra, Java (met Madoera), en Bali gezworven en gedurende deze periode een schat van materiaal verzameld. In snol tempo ma ken wjj de reis vanuit Amsterdam mee en komen in kennis met het leven aan boord. Interessant is hierna de landreis dwars door Sumatra. Dit grote eiland (I860 km. lang) is met zijn grote natuur schoon in net algemeen nog niet zo be kend ais Java. We komen bij het blauwe Tobameer, gaan dwars door de oerbos sen naar do petroleumterreinen van Pa- lembang, het „Venetië van onze Archi pel". Vervolgens gaat de reis naar Java, we zien o.a. de Plantentuin, de ontzag wekkende krater van de Papandajan, de Boroboedoer en volgen het boeiend ver baal van de exploitatie der diverse cul tures. De laatste acte brengt ons naar 't Vorstendom Soerakarta, waar we een vorstelijk huwelijk bijwonen. Het is dn grote "verdienste van deze film dat zij in kleuren is opgenomen, het tropische landschap komt thans eerst goed filmisch tot zijn recht. Een voorbehoud moeten we maken voor de muzikale illustratie, die wat pri mitief aandoet. De steeds plotselinge on derbreking van muziek en gesproken woord was bepaald hinderlijk; een melo die, zoals ni.i de aanvang de Meditation uit „Thais", laat zich moeilijk steeds on derbreken. Overigens had men de meest uiteenlopende genres gram. platen uit gezocht en ontbrak zelf de suggestieve aanvang van de „Rhapsody in blue" niet. Doch wat de film betreft, niets dan lof. We mogen Kath. Thuisfront dankbaar zijn dat tegen zo'n lage entreeprijs deze vertoning heeft mogelijk gemaakt. INGEZONDEN. Mijnheer de redacteur. Onderstaand stukje zagen we gaarne in uw blad geplaatst. In liet verslag van de I Mei-viering van Woensdag .1.1 werd vermeld, dat de volksdansen opgevoerd werden door le den van de V.C.J.G., de Nieuwe Koers en N.J.N. Om misverstand te voorkomen, geven we hierbij gaarne een kleine op heldering betreffende de N.J.N., die als jeugdbeweging niets uit te staan bad met liet Mei-feest. De leden van do N.J.N. be hoorden bij de volkdansengroep uit Ou deschild en als zodanig gaven ze huil medew erking, maar niet als leden van de N.J.N.. daar deze jeugdbeweging er ge heel buiten staat. U, redactie dankend voor de plaats ruimte, tekenen wij Het bestuur der N.J.N. Gaarne nemen wij hier nota van. Red. GAAT DR. VAN MOOK HEEN? (Van onze Haagse oorrespondent.) In merendeels goed ingelichte kringen die in nauw cantact staan met de rege ring meent men, dat het aftreden van dr. Van Mook aanstaande is. Dr. v. Mook, zou niet worden vervangen. -Oud-minis ter Neher zou ad interim de post van lt.- gouv.-generaal waarnemen, totdat deze functie zou worden dpgehe.ven. In officiële kringen wordt bet betref fende bericht niet bevestigd. Men wei gert ieder commentaar. Afgezien daar- win menen 1 ovenbedoelde kringen over voldoende betrouwbare inlichtingen te beschikken, die wijzen in de richting van een aftreden van Dr. van Mook. De Luitenant-Gouverneur-Generaal Dr. van Mook. VERLOTING GYMNASTIEKVERENIGING. De volgende prijzen van de verloting der Gymnastiekver. Texel zijn nog niet afgehaald, nl. de nrs. 66, 825, 134 en 247. Deze kunnen worden' afgehaald bij dhr O. Mets t.m. 22 Mei a.s. Niet-afgehaalde prijzen komen aan de ver. te vervallen. SUCCESSEN VAN DE „WADDEN- RUITERS" TE MIDDENMEER. De paardensportver. „De Waddenrui- ters" nam Zaterdag met 8 paarden deel aan de te Middenmeer gehouden wed strijden. De volgtnd prijzen werden gewonnen: 2e prijs individuele dressuur, klasse B, mw. G. Kikkert-Eelman; 2e prijs sprin gen, dhr K. du Porto; idem 3e prijs mw. G. Kikkert-Eelman, terwijl de vereni ging verder 'een 1 e prijs won met het groepspringen. JAARVERGADERING U.K. ONTWIKKELINGSCLUB. DEN BURG. De R.K. Ontwikkelings- elub Den Burg kwam 3 Mei j. 1. in vergadering bijeen. Aanwezig waren 17 leden. Na opening door voorz. Merckx, die allen hartelijk welkom heette, werden de notulen onveranderd goedgekeurd. Een door W. v. Heerwaarden gemaakt verslag bver een vorige vergadering, werd onder dankzegging eveneens goed gekeurd. Uit het jaarverslag van do seer. kwam duidelijk naar voren de grote vooruit gang van de ver. Ook de penningm. liet een optimistisch geluid horen, er was nl. een flink batig saldo, zodat de toe komst met vertrouwen tegemoet kan wor den gezien. De bestuursverkiezing had lot resul taat, dat de heren R. J. Boom en C. Wi- te Dzn, resp. met 16- en 14 stemmen werden herkozen. Na een korte pauze volgden enige me dedelingen, o.a. het gebruik van lid maatschapskaarten. waarna een geani meerde rondvraag volgde. Tot slot wekte de voorz. allen op, om ook in iiet nieuwe seizoen de Ontwikke- lingsclub trouw te blijven, waarna slui ting volgde. UITGAVE v.h. Fa. LANGEVELD DE ROOIJ Boekhandel - Drukkerij en Bibl. Den Burg Texel Postbus 11 Têlefoonnr 11 Postgiro 652 Bankrekening: Rotterd. Bankver en Coöp. Eoerenleenbank. Verschijnt Woensdags en Zaterdags Postabonnementen f 2,25 p. half j Verantw. Redacteur: J. ZEEMAN, Emmalaan 92, tel 157 Den Burg INRICHTINGEN, welke gevaar, schade of binder kunnen veroorzaken. Burgemeester en Wethouders der ge meente. Texel brengen ter openbare kennis dat ter gemeentesecretarie ter in zage ligt een verzoek met bijlagen van de Coöperatieve Aankoopvereniging „Texel" te Den Burg. Kogerstraat. 81, om vergunning tot het plaatsen en in ge bruik nemen van een droger en reiniger installatie op het perceel, plaatselijk be kend Waalderweg 65 te Den- Burg, ka dastraal bekend in Sectie K, no. 2683. Op Zaterdag, de 15e Mei 1948,, des middags te 12 uren, zal ten Raadhuizc der gemeente gelegenheid bestaan om bezwaren tegen dit verzoek in te bren gen en deze mondeling en schriftelijk loe te lichten. Zowel de verzoeker, als zij, die bezwa ren hebben, kunnen gedurende drie da gen vóór het bovengemelde tijdstip op de Secretarie der Gemeente kennis ne men van de ter zake ingekomen schril turen. i De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande jurisprudentie niet tot beroep gerechtigd zijn zij, die niet overeenkom stig art, 7 der Hinderwet op dc bovenbe- paalde dag voor het gemeentebestuur zijn verschenen teneinde hunne bezwa ren mondeling toe te lichten. Texel, 8 Mei 1948. Burgem. en Wethouders voornoorad, Mr. G. D. REHORST, Burgemeester. P. BEEMSTERBOER, Secretaris. Uitreiking brundstoffenkaarten voor hen die hiervan nog niet in het be zit zijn gesteld, omdat zij niet beschikten over de bon „Reserve 2 brandstoffen", kunnen de brandstoffenkaart afhalen op 13 en 11 Mei a.s. Daar de aangewezen brandstoffen-bonnen van deze kaarten ingeleverd moeten zijn vóór 15 Mei, dient men er dus rekening mee te houden dat de kaarten opbovengenoemde dagen worden afgehaald. Personen die ver zuimden hun kaart af te balen, kunnen ook op de bovengenoemde dagen nog een kaart afhalen. (Publ. no. 44). MOOI TEXEL»? DE WEG ALS VUILNISBELT! Men schrijft ons hierover het volgen de: Herhaalde malen is de laatste tijd in de Tex. Crt. geschreven over het mooie eiland. Mooi is ook het eiland, om dit te weten behoeft men werkelijk niet op Texel geboren te zijn. Lelijk en slordig is 't echter, wanneer men Overal van de wegbermen of mooie boekjes vuilnisbelten .gaat maken. Op die manier voortgaande, blijft er van liet schone eiland weinig over. Dit kan niet op de vreemdelingen worden gescho ven, neen, dat doen de Texelaars zelf. Wij willen hier gaarne enige vtin deze plaatsen noemen, nl. Bomendijk, De Waal; hoek Bargerweg (alDs oud punt- draad); Trentgeest nabij Oosterend, berm zeedijk, Nieuweschild en dit alles ondanks waarschuwingsborden. Waarom heeft men op Texel een vuil nisophaaldienst? Kunnen de boeren hun oude puntdraad niet beter in een kuil onder de grond verstoppen? Denkt men verder ook wel aan het gevaar voor het verkeer, welke deze vuilnisbelten kunnen veroorzaken? Van bevoegde zijde wordt medegedeld, dat tegen overtreders, welke op beter daad worden betrapt, strafmaatregelen niet zullen uitblijven. De Mohammedaanse pelgrims nemen op hun reis naar bet Heilige Land tal van pakken, koffers, kisten, blikken enz. mee. Van boord worden zij overgeladen in prauwen, zeilboten, vaak getrokken door motorboten. Het lossen is een schouwspel, dat ik nooit zal vergeten. Ik heb versteld gestaan van de zenuw achtigheid der passagiers, die als Oos terlingen gewoonlijk het toonbeeld zijn van waardige kalmte. Ieder wil de eer ste zijn om met zijn pakken langs de trappen in de boten te zijn. Het is een ongelofelijke herrie, gedrang en geduw, waardoor een wanorde ontstaat, die de scheepsofficieren in vredesnaam kalm over zich heen laten gaan, want er is toch niets tegen- te doen. Zware pakken laten de passagiers aan touwen in de boten zakken, maar de kleine werpen ze naar beneden onder een voorafgaande waarschuwing „awas dit bavvah" (pas op beneden). Onder de pakken bevindt zich Tekening J. G. Sinia. BEVOLKING EN NATUUR. ook brandhout voor het koken van het potje, want onderweg is geen brandhout te koop, dan ongelofelijk duurnog duurder dan ons „zwart" hout in de oor- log. Een slimmeling had tussen de rijst, vervoerd in een zak, 'n paar flessen spi- j ritus voor zijn „primus" verpakt. Spiri tus (alcohol) is volstrekte contrabande! I Vandaar het angstvallig verbergen. Bij aankomst in de douaneloods te Djeddali liep hij in de fuik! Door de ruwe behan- deling waren de flessen gebroken, de in bond er uit gelopen en nu verried zich deze door de reuk. Een flinke boete was bet gevolg. Het, ergste was, dat. het slim i bedachte plan m duigen was gevallen, i 'k Had met de man te doen. In zijn ver driet vertelde hij me nog, dat het vroe- ger te Djeddah zo'n goede boel was. Toen was het daar tot laat in de nacht „rameh, rameh betocl" (echt plezierig), maar onder de huidige sultan was het j de dood in de pot. Illustratie: Djeddali is aan de landzijde omgeven door een muur met twee poorten: één voor de weg - naar Mekka, een voor Medina. De ze laatste is hier afgebeeld. Op de voorgrond ziet u een kameel met 'n dubbele draagstoel op 'de rug, die de tocht met twee pelgrims van Medina heeft volbraoht. Thans zijn er veel auto's in gebruik. Dr. H. F. TILLEMA.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1948 | | pagina 1