1 Wat biedt de V.V.V. de gasten aan Verlovings kaartjes Drukkerij Texelse Courant Nu kunnen ze hun jasje wel missen Vakonderwijs in West-Friesland bestond 40 jaar. De Veredeling van het Ambacht. N- &8 ALGEMENE BEKENDMAKING. De Burgemeester van Texel vestigt de aandacht up art. 51 der Algemene Poli tieverordening krachtens hetwelk het verboden is radio-ontvangtoestellen zo danig aan te hebben, dat de omgeving daarvan hinder ondervindt. Men stelle dus geen luidsprekers bui ten op en late de radio niet aanstaan, wanneer de ramen geopend zijn. Texel, 27 Juli 1948. De Burgemeester voornoemd, Mr. G. D. REHORST. Donderdag 29 Juli. Toneeluitvoering „Het Klein Toneel" Oudeschild. Opvoe ring „Pukkel en Pukkel", van G. Nielen. Aanvang 8 uur in „De Oranjeboom". Vrijdag :10 Juli: Filmvoorstelling „Texel, de Parel der Waddeneilanden". Aanvang 20 en 21,45 precies in de Bio scoopzaal. EEN BEROEP OP DE BEVOLKING OM DE VREEMDELINGEN AAN ONDERDAK TE HELPEN. Zoals we op een andere plaats reeds schreven, stromen de vreemdelingen ons eiland binnen. Voor hen, die vooral be sproken hebben is er in de eerste plaats onderdak, maar er zijn ook velen, die dit niet deden en dus maar op goed geluk al' naar hier kwamen. Dit Is moeilijker, daar het maar niet een, twee, drie mogelijk is deze mensen onder te brengen. De V.V.V. „Texel" doet daarom met deze een beroep op degene, die nog ruimte over hebben, dit per omgaande aan de VVV Bureau's op te geven. Texel staat bekend om zijn gastvrijheid. Laat dit beroep niet te vergeefs zijn! De komende wfeken zal het ongetwij feld zeer druk blijven en als al de gasten ondergebracht kunnen tvoiden, is dit op zichzelf al een reclame vpor ons ei land. Zie de adv. PARKCONCERT. Onder auspiciën van de VVV „Texel" en begunstigd door ideaal zomerweer, gaf het fanfarecorps VIOS en het Ned. Herv. kerkkoor, resp. van Oost en Oos terend, Zaterdag j.l. een concert, het ge heel o.l.v. van dhr A. Flokstra. Door 't koor werd begonnen met een drietal liederen: Komt allen te zamen, 'n Portugees Kerstlied; Ik kniel aan Uwe kribbe neer, J. S. Bach; en Een Naam is onze hope, S. S. Wesley. De liederen werden behoorlijk gezon gen, maar toch moet er een ernstige waarschuwing klinken tegen het over dreven langzaam tempo, waarmee deze kerkliederen gezongen werden. Het klinkt volkomen onnatuurlijk en onlo gisch als men een strijdlied zoals „Een naam is onze hope", in zo'n traag tempo zingt. Daarna voerde VIOS enkele nrs. uit, naast twee marsen de fantasiën Les lilas Blancs en Aurore. De indruk was, dat 't orkest door z'n kleine bezetting te veel geluid w ilde produceren, waardoor het geheel vaak ruw en schel klonk. De vier liederen, die daarna door het koor uit gevoerd werden, konden ons beter bevre digen. Twee liederen van Bac.li: O hoofd bedekt met wonden en Bij het kruis, en verder \an Wesznitzer: Jezus, leven van mijn leven en \an J. W. Franck: Kom, heilige geest. Bii het laatste lied kwam het koor goed op dreef. Jammer was, dat de alten te fors in verschillende delen zongen. Tot besluit speelde het fanfareorkest Een zonnige dag op de Veluwe, het be kende Heinzel Mannchens Wachtparade en enkele marsen. Ten opzichte van de muzikale prestaties der orkestleden is 't jammer, dat het orkest zo slecht bezet is. Is de mogelijkheid er niet om er leden bij te winnen of zich samen te voegen met een ander orkest daar? Het zou de muzikale prestaties ten goede komen. HET STRAND BIJ PAAL 9 EN HET FIETSPAD DAAR NAAR TOE. DEN HOORN. Onze correspondent te Den Hoorn schrijft, dat Zondag de druk te aan liet strand bij paal 9 zeer groot was. Vele badgasten waren daar aanwe zig. Jammer is het, dat 't fietspad nog niet geheel klaar is, daar het hier een mooi strand is en een goed pad het vreemdelingenverkeer zeker zal bevor deren. Aan Den Hoorn vraagt men zich af, waarom deze werkzaamheden nu moeten wachten en bij wie de schlud ligt, dat dit fietspad nog niet gereed gekomen is, te meer, daar we reeds midden in het sei zoen zitten. Wordt er wel voldoende re kening gehouden met de belangen van Den Hoorn? Wij hebben ontvangen een mooie collectie ^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIim LYCEïSTEN UIT HILVERSUM AAN HET BOLLENROOIEN. Een 106-tal leerlingen van bet R.K. Ly'eeuin te Hlhersum zijn voor de twee de maal op ons eiland in schoolverband aanwezig om de Texelse bollenkwekcrs een handje te helpen bij 't bollenroolen. Het vorige jaar was dit ook reeds het geval en zoals toen in een afscheids avond tot uiting kwam, waren de kwe kers zeer tevreden over de prestaties van deze jongelui. Het behoefde dus geen verwondering te wekken, dat ze deze vacantie weer zouden komen. Voor enige tijd werden besprekingen gevoerd met de Algem. Ver. v. Bloem bollencultuur met resultaat, dat vorige week de jongelui naar hier gekomen zijn, in de eerste plaats om te werken, maar daarnaast om te genieten van het vele mooie, dat Texel biedt. Deze keer zijn de jeugdige oogsthel- persfsters) Ondergebracht in een grote schuur van dhr Bakker, aan de Koger- weg. Hier slapen en eten ze. 's Morgens om half acht gaan ze de deur uit op hun fietsen, naar alle delen van het eiland, waar de bollenkwekers wonen, om deze te helpen rooien. Na 7 uur werken per dag komen ze weer naar hun tijdelijke home. We wa ren er getuige van dat de jongens en meisjes rat volbrachte dagtaak netjes en ordelijk op de beurt af hun eten gingen halen, dat klaar gemaakt was door het Bureau Oogstvoorziening en in grote ketels werd aangevoerd. Op „Padang" in Eierland, wordt dit dagelijks gekookt, niet alleen voor de Hilversumse LyceïSten, maar eveneens voor de Intern, studenten in Eierland. Gemeenschapszin. In een gesprek, dat wij hadden met de heer Dekker, de onvermoeide leider, deelde deze ons mede, dat 't doel van de ze kampen is om de gemeenschapszin te bevorderen. Hier gaat het dus niet zon der meer om alleen maar een paar weken gezellig op Texel door te brengen. De gemeenschappelijke arbeid staat voorop. Het geld, dat verdiend wordt, dragen de jongens en meisjes af aan de leiding van het kamp. Alle kosten worden gezamen lijk betaald. Dat dit alles mogelijk is, komt in de eerste plaats door de goede leiding en ten tweede door het eendrach tig willen van de jongelui zelf. Deze jon geren willen niet alleen met elkaar ge nieten, maar ook gemeenschappelijk werken. Resumerende is onze mening, dat hier iets goeds van uit gaat, waar de maat schappij op de duur de vruchten van zal plukken. Deze kampen kunnen daarom niet te veel georganiseerd worden en dat de Texelse bollenkwekers en het Bureau Oogstvoorziening hieraan ten volle me dewerking verlenen, kan niet anders dan tot voldoening strekken. Z. WELKOM IN HET VADERLAND. Als dit bericht onder uw ogen komt zijn de 15 Texelse militairen met „de In- drapoera" in het vaderland aangekomen. Ze kunnen terwijl wij dit schrijven, (Dinsdag) ieder ogenblik thuiskomen. We roepen hen met deze een hartelijk welkom toe. Op de thuiskomst zelf ko men wo nog nader terug. FOTO VAN DE WEEK. 1 PER. MOTORRAKET. Wij leven in de eeuw van de raket en de atoombom; mannen van de weten schap zijn veelal meer waard dan gene raals en admiraals. Dat is wel eens an ders geweest. De geleerden hebben eoh- ter ook hobbies en hier zien we dan professor A. M. Low uit Engeland, die een race-motorfiets met raketaandrij ving heeft uitgevonden. DE DOEKOEN IN DE DESSA. Op Woensdag 28 Juli (heden) zal Dok ter A. A. M. Djelantik, lid van H.B. van SImavl over zender Hilversum II van 17,4518,00 uur een radiolezing houden over bovenstaand onderwerp. Dokter Djelantik is op Bali geboren en getogen en weet dus uit eigen ervaring te vertellen van de medische nood in de Tropenlanden over het verschil tussen de Westerse geneeskunde en de doe- koenpractijken. GESLAAGD EN BEVORDERD. De volgende leerlingen van het Gem. Lyceum te Den Helder werden bevor derd: van de le naar de 2e klas Nellie Ag- ter, Jan de Beurs, G. v.d. Kooi, Van de 2e naar de 3e klas .1. Boswijk, Fr. Zegel. Afdeling H.B.S. Van de 3e naar de 4e klas B. Bakker, J. Dekker, Agna v.d. Sterre en N. Veld- stra. Van de 4A naar 5A Grietje Vlas. Van 4B naar 5B P. Eelman en C. de Wit. Van 4 gymnasium naar 5 P. Rehorst en Netty Zeeman. MULO-EXAMENS. Voor het Mulo-diploma A slaagden nog Hanna Keijser en Kees Alkema, Den Burg era Nel Keijser, Eierland. Van de 21 leerlingen der Ulo-school, die examen deren, slaagden er 19. Een fraai succes! Henny Slort ging over van de 2e naar de 3e kl. op de Meisjeskweekschool te Arnhem. Elly Slort ging naar de 5e kl. van de RIIBS te Den Helder. Voor het practijkdiploma boekhouden slaagden 1'. J. Stoepker, Joustra. Bakker W. Slaman en Merx (leerlingen van In stituut Mercurius en Bakker (leerling van dhr W. van Zeijlen.) Ongeveer 40 jaar geleden zag het er voor de jeugdige mens, die het in zijn hoofd gezet had om zich een vak eigen te maken, allesbehalve rooskleurig uit. Er was niemand, die hem hierin kon on derwijzen. Dit alles werd nog eens on derstreept op de 40ste algem. vergade ring van de Ver. tot bevordering van het Vakonderwijs in West-Friesland, welke vorige week te Wognum werd gehou den. De voorz., li-. Keesman uit Alkmaar, constateerde do veelvuldige belemmerin gen, die het verambtelijke Nederland de dienaren van het ambacht oplegt, waar door de animo hiervoor teloor dreigt te gaan. De achteruitgang van het aantal leerlingen en van het aantal soholen is dus nel verklaarbaar. Gelukkig heeft zich onder de leerlingen een enthousias me en werklust geopenbaard, zoals sedert jaren niet meer is voorgekomen. Hieruit mag een toegenomen belangstel ling voor het vakmanschap worden af geleid, temeer nu men gaat inzien, dat 'n goed vakman altijd zijn brood zal ver dienen en de vele sociale maatregelen, de risico's sterk hebben verminderd. Installatie H.B.-leden. De heren Glas van Wognum, Franken van Hoogwoud en Nap van Wieringer- meer, (opvolger van Ridder), werden als hoofdbestuurslid geïnstalleerd. De scholen te Hoorn en Enkhuizen zijn opgeheven. Het aantal soholen be draagt dientengevolge thans 12. Men hoopt echter weder een bloeiende school op te richten in de Wieringermeer. De rekening van 1947 sloot met een nadelig saldo van f8531,92. Hierin draagt het Rijk 70 pet. bij. De begroting spreekt van een tekort van f 10,903. Rjiks, prov. en gemeentelijke subsidies vullen dit tekort weer op. De volgende vergadering zal 23 Juli 1949 te Castri- eum worden gehouden. De examinatoren getuigden, dat de jongens ditmaal met bijzondere ijver had. den gewerkt, hetgeen duidelijk tot ui ting kwam bij de diverse werkstukken. Ir. Keesman sloot de vergadering met een dankwoord en opende de tentoon stelling. Een tentoonstelling. In de zaal van „de vier Heemskinde ren", waar de algem. vergadering werd gehouden, prijkten honderden tekenin gen van allerlei aard, te veel om alle op te noemen. Alles getuigde van de ijver en de nauwgezetheid, waarmede de jon gelui hun opdrachten hadden uitgevoerd. Ze waren een bezichtiging meer dan waard. „Hoe wordt ik meester in miin vak"? In de moderne tijd spreekt men veelal van werkgevers en werknemers, van pa troons en van arbeiders, doch er bestaat woord, nl. ambachtslieden; niet alleen om zijn historische betekenis, doch ook omdat dit woord de beide groepen omvat, die een ambacht uitoefenen. Zo kennen wij de ambachtsjongen, de ambachtsgezel en de meester in het ambacht. Reeds in de Middeleeuwen bestonden de ambachten. De ambachten waren in zgn gilden verenigd en de bedrijven, die het ambacht uitoefenden, waren onder wet telijke verordening gesteld. Dit gaf de gildeband een ernstig karakter, doch wijst ook op een innerlijke band tussen al de genen, die een ambacht uitoefenden. De Gildemeesters onderling hadden een zelf de maatschappelijke stand; zij stonden in een zelfde verhouding tot het publiek, dat rechtstreeks bij hen kocht en bestelde. En niet alleen, dat van de gilden een bepaalde ordening uitging, zij streefden ook terdege naar de verdeling van het ambacht naar de opvoering van de vak bekwaamheid tot een hoger peil. De op leiding van de leerling en gezel werd tot in onderdelen geregeld en dat was in die tijd ook eenvoudiger, omdat het ambacht toen zuiver handwerk was en de techniek daarvan slechts uiterst langzaam groeide. Het ambacht werd als het ware van gene ratie op generatie overgedragen en de eenmaal vergaarde vakkennis bleef van geslacht op geslacht bewaard. Als zovele andere instellingen zijn ook de gilden het slachtoffer van de grote Franse omwenteling geworden. Op 5 Oc tober 1798 zag een publicatie van het uit voerend bewind der Bataafse Republiek het licht, waarbij alle gilden, corporatiën of Broederschappen van neringen, am bachten of fabrieken werden ontbonden. Van dat tijdstip af was de vrije arbeid voor goed geproclameerd en iedereen mocht dus voortaan een ambacht, nering of kunst naar believen gaan uitoefenen. En door de opheffing der gilden en door de opkomst van de industrie in de 19e eeuw, kwam de opleiding van de jon ge ambachtsman in het gedrang. Het per soonlijk contact tussen de meester en de leerling ging veelal verloren. Bovendien verviel voor de meester ook het persoon lijk voordeel, aan de opleiding verbonden, omdat hij in vele gevallen geen waarborg meer had, dat, wat hij aan de leerling ten koste legde, aan zijn eigen bedrijf ten goede zou komen. Jhr. Ir. E. van Heemskerck van Beest, secr.-penningmeester van de Vereniging tot Veredeling van het Ambacht, heeft onlangs een toe spraak gehouden over het ontstaan de organisatie en de heropleving van de oude ambachten, aangepast aan de ^Isen, welke de moderne tfld van industrialisatie en mechanisatie stelt. Zijn rede drukken wij op deze pagina af. De geschiedenis herhaalt zich. Een en ander had tot gevolg dat in 1888 een nog jonge Vereniging van Kunst- industriëlen te 's-Gravenhage, „Arti et Industriae" het denkbeeld opperde, de verbetering der ambachten ter hand te nemen en wel door de gelegenheid open te stellen tot het doen afleggen van proe ven van vakbekwaamheid door ambachts lieden, die door hun kennis van het vak aanspraak op de titel van meester of van gezel konden maken Uit het initiatief werd de Vereniging ter Veredeling van het Ambacht geboren. Een der moeilijkste vraagstukken was het op stellen van ontwerp-programma's van de eisen, welke voor elk vak van de candi- daten moeten worden gesteld. Deze programma's van eisen zijn, wat hun opzet en indeling betreft, de stan daardprogramma's van de Ver. ter. Ver edeling van het Ambacht voor de latere jaren gebleven, al spreekt het van zelf dat zij bij voortduring moesten worden aangepast aan de eisen van de nieuwere tijd. Het ontwerp-programma voor elk vak is in drie gedeelten gesplitst en wel: De practische kennis, w.o. wordt ver staan het uitvoeren van een werkstuk; de theoretische vakkennis en de alge mene ontwikkeling. GESLAAGD EN BEVORDERD. OUDESCHILD. Gerda Blom Hd. slaag de bij het te Alkmaar gehouden examen als Gezinsverzorgster. Zij krijgt als standplaats de gemeente St. Pancras. Voorts wordt een onderscheid gemaal; ?P tussen de eisen voor meester en ge2 immers van een gezel kan noch dezell algemene, noch dezelfde theoretische va kennis worden gevorderd als van meester. Het aantal vakken, waarin werd g wf examineerd, onderging geleidelijk uitbn ke ding. Begonnen werd met de vakk se timmeren, meubelmaken, smeden, kop< lei bewerken en huisschilderen. In 1902 werd de proefaflegging met vakken metselen en steenhouwen uitg breid, terwijl in 1918 de voortschrijden mechanisatie en specialisatie de splitsü van het examen voor smid noodzakeli maakte en wel in plaat- en smidsban werker en machinedraaier. Van dat tijdstip af ging de Ver. zid dus ook op het gebied van de induslrië ambachten bewegen. Thans worden jaarlijks in de maan Augustus door de V.V.A. examens afg nomen voor gezel en-of meester in vakken timmeren, meubelmaken, plaa en smidsbankwerken, vuurwerke huisschilderen, metselen, constructieban werken, machinebankwerken, machin draaien, lood- en zinkwerken, koperb werken, modelmaken en steenhouwen. Zi die daarvan meer willen weten wende zich tot het Secretariaat der Ver. ter Vei edeling van het Ambacht, Raadhuis, Ka mer 197, Amsterdam. Hoe worflt men meester? Thans de beantwoording van de vraaj ,,Hoe word ik meester in mijn ambacht? Het spreekt vanzelf, dat daarvoor ee opleiding nodig is. Immers, zodra de jon gen in de hoogste klasse van de lager school is gekomen, rijst bij de ouders d vraag: Wat moet mijn zoon worden? Ei wanneer men dan voorbij gaat aan al di toevallige omstandigheden, die zo vaak d keuze van de opleiding en het toekomsti ge beroep van een jongeman bepalen doch er van uitgaat, dat de ouders hen een ambacht willen doen leren, dan be staan er 2 mogelijkheden: De jongen gaat zijn opleiding volgei aan een ambachtsschool, wanneer daartoi de gelegenheid bestaat, of hij volgt eei opleiding volgens het leerlingenstelsel wanneer voor hem de eerstgenoemde op leiding niet mogelijk is. Volgens de wetgever verdient de school opleiding de voorkeur en is de opleiding langs de weg van het leerlingenstelse bestemd een aanvullende functie te ver vullen voor die gevallen en plaatsen, waai gehele schoolopleiding niet zou zijn t( verkrijgen. In titel II van de Wet op het Nijver heidsonderwijs werd daarom een eenvou dige regeling van het. leerlingenstelsel on der wettelijk toezicht genomen en were een subsidie-regeling van Rijkswege daar voor getroffen. Na het beëindigen van d< leerovereenkomst, welke wordt getroffeV tussen patroon en wettelijke vertegen woordigers van de leerling en meesta over 3 a 4 jaar wordt verdeeld, kan d( leerling zich aan een bekwaamheidsonder- zoek onderwerpen, waarbij van hem het maken van een proefwerk wordt ver langd Ook na de opleiding van de Ambachts school is het geweest, dat de jonge a.s ambachtsman een opleiding volgens het leerlingenstelsel, doch uit de aard dei zaak van kortere duur, volgt, gepaard met aanvullend theoretisch schoolonderwijs, omdat bij het onderwijs aan de ambachts school er van wordt uitgegaan, dal de leerling slechts de beginselen van het ambacht worden bijgebracht. Immers, eerst na het verlaten van de Ambachtsschool zien wij de jongen als leerling in de ware zin des woords. Het moet de patroon niet voldoende zijn dat zijn jeugdige werknemer geduren de de werkdag zijn arbeid voor hem heeft geleverd. Zijn leiding moet zich ver. der uitstrekken, hij dient er zich wel de gelijk van te overtuigen, wat de am bachtsjongen in zijn avonduren doet. Hij kan zelfstudie aanmoedigen door hem van zijn vakliteratuur of vakbladen te laten kennis nemen, want op deze wijze kan de jongeman er toe worden gebracht, zich te bekwamen voor het examen van gezel. Dit kan geschieden door het vol gen van privélessen of van een goede schriftelijke cursus; anderzijds hebben verscheidene ambachtsscholen avondcur sussen ingesteld, welke speciaal voor het theoretische gedeelte van een of meer van de door de V.V.A. ingestelde gezelexa mens opleiden De practische kennis moet vanzelfsprekend in de werkplaats worden opgedaan. Het gezellendiploma heeft niet alleen ideële waarde. Door tal van ambachtspa troons en grote industriën wordt het ook financieel gewaardeerd en brengt het de bezitter in een hogere loongroep of geeft het voorkeur bij het verkrijgen van een beter betaalde positie. Na het behalen van het gezel-diploma op 19-jarige leeftijd voor de bouwvakken, op 22-jarige leeftijd voor de metaalvakken, volgt dan tenslot te, door middel van zelfstudie, het volgen van persoonlijke of schriftelijke lessen, de opleiding voor het meester-examen. waarvoor, in tegenstelling met het gezel examen een uitgebreide theoretische kennis wordt vereist. Met de graad van Meester heeft men dan de top van de ambachtelijke ladder bereikt. Afgescheiden van de persoonlijke voordelen door aanspraak op een leiding gevende functie, kan men zich als am bachtspatroon vestigen. Uiteraard zal men voor die ambachten, welke onder de Ves tigingswet Kleinbedrijf 1937 vallen, bij vestiging als ambachtspatroon levem moeten voldoen aan de voor deze ambach ten vastgestelde eisen van handelskennis en credietwaardigheid. Men kan ook de jongeren in de werkplaats opleiden voor het mooie ambacht, tot heil van de weder opbouw van ons vaderland, waarbij zo'n grote en dringende behoefte aan ge schoolde ambachtslieden bestaat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1948 | | pagina 2