Wat onze V.V.V. wilde weten4 Steigerend als een wild paard »e°Kleine recldinqboot zocht woelige golven van het een weg over de Eierlandse Gat Wanneer verwelkomde U Uw eerste gast? Hoeveel buitenlandse gakten logeerden bij U Welk profijt bracht massaal dagbezoek [concours e.d.J de Middenstand? GOED, GOED!, 62e JAARGANG. No. 6287 WOENSDAG 12 JANUARI 1949 62e JAARGANG. No. 6287 TlXELSCHE COURANT tnM to ns li< rm ieri Steigerend als een wild paard komt de reddingboot van De Cocksdorp r e aanzetten over het Eierlandse Gat, dat nu een toonbeeld is geworden van 62« woest geweld: zie hoe die wit gekruin- hti de koppen in ontembare kracht komen w^anrollen. Ook tegen de boeg van de „Jhr. H. J. Ortt", aan boord waarvan n f\vij een oefentocht mogen meemaken! Telkens vliegt het water over het vaar- 0 tuigje, dat een hardnekkige strijd voert, l' fel als een foxterrier. t d nf( Naast ons. weggedoken onder het bij de ulJVliehors opgezette zeildoeken hutje, zit de 'ke drijver Weremeus Buning, o a. de schep en per van ,,De Ballade van de Boer". ,,En 2$ ie boer, die ploegde voort' Wie weet gaat le heer Buning straks een ballade ook ma- en op onze reddingboot ,,De reddingboot. die ploegde voortSchoon dreigend hing de wolkenlucht, boven een wijdgesper- de muil van hongerige monsters (de Gron- \Y De heer Buning is van Vlieland af onze reisgenoot geworden. Hij vertelt ons, dat-ie een heftige poging heeft willen doen de titel op zijn naam te krijgen van „Zes wad deneilanden in één week". Hij heeft vorige week nl het stoute plan opgevat om onze waddeneilanden achter elkaar te bezoeken, winterdag om de sinterklaasfeesten enz. enz mede te maken. Om te zien ook, hoe de eilanders zich door de lange winterdagen en -nachten worstelen, tot de vreugdevolle Meivuren weer kunnen worden ontstoken. „Maar ik ben gestrand, ik red het niet mijn reisgenoot, de heer De Booy, werd door familie-omstandigheden verhinderd r'ü Schipper J. Bakker aan het roer. J. van Loo, lid der bemanning. Het plan viel in duigen Ik geef het echter niet op, zegt de 58-jarige schrijver, volgen de keer pikken wij alles wat op een eiland lijkt er bij, het wordt dan meteen een we reldrecord, zie je." Weremeus Buning steekt zijn pijp op, tenminste, hij doet een ernstige poging de vlam in de tabak te krijgen, maar een nieuwe scheut water komt sproeiend over en slaat de vlam weer uit Ik zit daar ook niet al te best. merk ik na enige tijd, als er water langs mijn onderlijf komt kriebelen De heer Remmers, lid van de commissie, heeft zijn hed naast schipper Jan Bakker Gzn. gezocht. Hij kan de vijand, dat wie lende. woedende, kokende water goed in de gaten houden maar op eenmaal lukt hem dat niet meer, als een reeds laag han gende zon door de weggeslagen wolken breekt en fel priemend, met vals licht als in het voorjaar, de zeeën afzoekt, die boot daar ontdekt en de schipper en zijn mak kers scherp op de ogen valt. Er komt een vreemd, schilderachtig licht op de gele oliepakken. Het brede gezicht van de schip per lijkt nu eens zo rood, maar ook eens zo onverveerd doet zijn figuur nu aan. Ah, daar staat hij. als een echte zeeheld. Een zeeridder. Die moet hard zijn, als staal, on verschrokken Zo en niet anders, want als hij dit kokende gedoe rondom nog maar een pruts zeetje vindt (terwijl wij ons met twee handen aan een stang vasthouden!! welk een moed beheerst hem dan. wan neer s nachts bij vliegende storm mensen levens in dodelijk gevaar verkeren en hij er zonder dralen op uit moet Toch ligt er ook een zachte glans op zijn gelaat Echt oefenweer. „Moet je met die reddingboot mee?' vroeg men ons, toen wij in De Cocksdorp naar de zwiepende boomtakken keken, geloof maar. dat het ruw wordt, vanmor gen was het nog mooi. stil weerr Ach, hadden wij het beter kunnen treffen? Eens, tien jaar geleden hebben In 1948 zijn de motorreddinqboten der N.- en Z.-Hollandse Redding Mij. 76 maal uitgevaren om assis tentie te verlenen aan schepen, vaartuigen en vliegtuigen, die zich in moeilijkheden bevonden. Deze waren van Amerikaanse, Belgi sche, DeenseDuitse, Engelse, Fin se, Nederlandse, Noorse, Poolse en Zweedse nationaliteit. Gered werden 74 schipbreuke lingen, t.w. 43 Nederlanders, 23 Denen, 6 Belgen en 2 Duitsers, waardoor het aantal door de N.Z. H.R.M. geredde schipbreukelingen is gestegen tot 7235. De vloot werd in 1948 uitge breid met de motor reddingboot ,,K. F. Sluys", thans gestation- rieerd te Enkhuizenterwijl twee waterdichte reddingboottractoren, de „Zeeolifant" en Zeekoewer den aangekocht, resp. voor de stations Zandvoort en DE COCKS DORP. De motorstrandredding- boot „Baron van Kattendijke" be vindt zich in aanbouw. De vloot bestaat thans uit 23 motorreddingboten, 7 roeiredding- boten en vletten, verdeeld over 23 stations. rustig een partijtje kunnen schaken, op een normaal bord. Wij keken elkaar eens aan en schaamden ons. Maar, ja, de boot gaat nu eenmaal iedere maand de zee op, weer of geen weer. Nu krijgen wij tenminste waar voor ons geld Wij rijden in fikse vaart naar het huis van de heer Van Hoorn de opzichter van de Eierlandse polder, die nu ook eens van zeer nabij kennis wil gaan maken met wa teren boven de Gronden van het Eierlandse Gat. die zijn polder belagen. Die de na tuurlijke kustverdediging zo hevig te lijf zijn gegaan, dat men er met man en macht op (Clichée V.V.V Texel) wij een tocht meegemaakt op.een bran dend hete zomerdag, het was wat de Texelaars noemen „eendenkukeltjes- weer". De verslaggever van de „Hel- derse Courant", Anthonie van Kampen, zat bijna te doezelen in het zonnetje en de zeehonden lagen lekker een uiltje te knappen op de banken. Wij hadden Zo ging het vroeger,... uit getrokken is, teneinde de vijand tot staan te brengen achter onneembare stel- lingen Cor Dros heeft de grote deuren van het reddingboothuis opengezwaaid en rijdt de tractor „De Zeekoe" naar buiten, het is een waterdichte tractor, waarvan er vijf door de N.Z.H.R.M. in gebruik zijn Met gemak sleept hij de reddingboot, staande op rupsbanden, naar buiten Regelrecht naar de zee De tractor loopt het water in, draait en zwenkt. De schipper kruipt al vast aan boord, zo ook de motordrijver, Harm Nie- boer In een oogwenk is de boot van de wagen gegleden en daar ligt-ie al keurig gelartceerd op de golven. Wij stappen aan boord en varen meteen weg Dit gaat alle maal zo veel vlugger dan vroeger. Toen je de boot nog met paardentractie te water moest laten, toen je nog op roeiers was aan gewezen Er zijn nu bijna geen goede ge oefende roeiers meer, verklaarde de heer De Booy, het wordt tijd, dat De Koog ook een motor reddingboot krijgt Eigenlijk heb ben wij er al een voor haar nl. de „Alba tros". die destijds werd geschonken door een landgenoot, die haar het liefst in De Koog gestationneerd zag. Maar wij heb ben nog geen wagen, geen tractor en geen boothuis Het zal nog wel jaren duren eer ook De Koog zo goed is uitgerust als De Cocksdorp. De Krim is opgeheven Moe ten wij daar zijn, dan rijden we er vlug heen." „Deze redingboot heeft een benzinemotor van 26 pk In de „Joan Hodshondie thans nog in Zantvoort ligt. wordt een diesel motor van 55 pk gebouwd, voorheen was die ook met een benzinemotor uitgerust. Zeehonden rond de boot. Wij verlaten Texel, varen eerst enige honderden meters langs de kust, vlak langs de kust ja. maar het is daar al meters diep! Het doel van de heenreis is de steiger van TESO, althans de plek, waar die zomer dag is gebouwd. Het gaat voorspoedig, de motor loopt lekker, wij hebben de wind achter en dus geen centje pijn Zeehonden wagen zich vlak bij de boot; dodelijk nieuwsgierig? Of zijn ze zo schrander te weten, dat wij geen buksen aan boord heb ben??? Tussen de grauwe duinen van Vlieland ontdekt de schipper plotseling een klein, zwart stipje „Daar komen ze!" Die „ze" zijn de heren De Booy, de secretaris van de maatschappij, en de heer Weremeus Buning redacteur van „Elseviers Week blad". Op Vlielandsgrond. .Nou, mannen, wie wil er aan land?" vraagt de schipper als wij bij de landings plaats zijn gekomen (een lange rij boom takken geeft de route, welke de badgasten naar het duin moeten volgen, aan). Graag willen wij even de benen rekken op Vlie land en gelijk met de chauffeur springen wij in het water, dat tot kniehoogte tegen de laarzen opvliegt. Wij komen droog over, maar als wij omzien, blijkt ons, dat twee leden van de bemanning ook aan land zijn gegaan twee Cocksdorpers, die natuurlijk even moeten buurten en kijken of er niet iets van hun gading is te vinden op de Hors althans dit suggereert ons de chauffeur, een geboren Texelaar ook, die zijn pappenhei mers wel zal kennen Dan komen ze. Ja, zie een driewielde- kar met twee bonken van paarden er voor, de nekken gekromd, de poten stampen krachtig in het plies-plas bevloeide strand Hard gaat het niet Wij treffen geen verkleumde passagiers ze hebben zich naaï de omstandigheden gekleed, afgezien dan van het schoeisel, de peau de suède-schoenen van de heer Buning, waarvan hij maar met de grootste moeite afstand bleek te kunnen doen, toen men opmerkte dat-ie de laarzen weer aan moest om droog in de reddingboot te ko men Maar ei. die laarzen waren aan de korte kant en ten einde raad hebben de heer De Booy en uw verslaggever de auteur maar op hun nek genomen en hem daar met vereende krachten aan boord ge hesen De heer De Booy inspecteert het vaar tuig en maakte een praatje met zijn man nen. Hij heeft hart voor de zaak, geen se cretaris is hij, die zich in zijn kantoor op sluit en vandaar zijn bevelen geeft. Als hij half in de gelegenheid is trekt hij er mee op uit, ook hij moet telkens die zee weer zien, liefst woest en grommend. Wij praten over de leden van deze be manning En dan herinner ik mij weer het gesprek op de heenreis met de schipper. .Ik had hier voor de afsluiting van de Zuiderzee een vissersvaartuig, maar later liep de vangst hier zo sterk terug, dat ik bij de boer ben gaan werken en vele an deren met mij. Ik werk nu al vijftien jaar op het land. maar ik blijf bij de redding boot Het is mijn grootste plezier! Ik kan met pensioen gaan. maar ik wil het nog niet, nog lang niet. .Vertelt u eens. hoeveel mensen heeft u gered? ..Dat weet ik niet. dat zou ik moeten nakijken Staat van dienst. De heer De Booy heeft even zijn archief opengeslagen en schrijft ons. dat de heer Bakker in 1919 als roeier werd ingeschre- ven en dat hij aan 19 pogingen tot redding deelnam. Hij heeft 28 man mogen he'pen redden, de reddingen waren: 21-12-19 „Jo- han', 23-10- 21 „Liesbeth 16-11- 23 „Wil helm en 19-7-'48 „Sta Sta III" Op de 23 October 1923 is de „Brandaris" van Ter schelling vergaan. De opvarenden werden daarop door de reddingboot van De Cocks dorp gered. De kapitein was zo dankbaar dat hij ieder jaar e,en brief schreef. Gedu rende de oorlog hadden wij niets van hem gehoord Nu kwam er weer post van hem. Weer moest ik zijn groeten overbrengen aan schipper Bakker en zijn bemanning." Dan zijn op deze toch aan boord: A. Bakker, die 9 man hielp redden. Hij werd ingeschreven in 1923, deed 17 pogingen tot redding en de reddingen waren- 16-11-23 ..Wilhelm'. 27-12-38 ..Stella" Dan G Bakker, zoon van de schipper, ingeschreven in 1935. 4 pogingen tot redding, J. van Loo, ingeschreven in 1934, 17 pogingen tot red ding. de reddingen waren: 27-12-,38 „Stel la". 19-7- 48 ,.S:a S a III' totaal gered 6 en zo gaat het nu: Cor Dros brengt de reddingboot naar haar element. man H Nieboer, ingeschreven in 1935. Hij nam aan 6 pogingen tot redding deel. de redding was: 19-7-48 de „S^a Sia III" twee man gered en H Stolk werd inge schreven in 1935 Hij nam aan 16 pogingen tot redding deel, de reddingen waren: 27-12- 38 Stella en 19-7- 48 „Sta Sta III totaal gered 6 man." Wij dansen voort over de golven, alles is tegen de wind. de zon en ten slotte gaat ook de motor ons nog dwars zitten, keer op keer moei de motordrijver er bij. Maar hij loopt ook even vaak weer prachtig, nog vóór gevolg kan worden gegeven aan het verzoek van de schipper om het anker uit -te gooien, teneinde geen weg te verliezen! Schipper Bakker, nog een klein half jaartje geduld en je „Hodshon" komt weer eens zo krachtig terug. Kwam-ie in Aug. 1945 na die avontuurlijke tocht volkomen onbruikbaar in Holland aan, in het voorjaar is-ie weer tot je dienst. Hopenlijk hebben wij er dan ook weer een stenen boothuis bij! Wij weteu dat wij de heer G. W. Os kamp van onze V.V.V. er geen plezier mede doen door hem te typeren als een vurig propagandist, door op te merken, dat de V.V.V. in hem de juiste man op de juiste plaats heelt benoemd, door te vertellen, dat hij voortdurend nieuwe (propaganda)-plannen uitbroedt, dat zijn ideeën fris zijn. Toch kunnen wij niet nalaten hem in enkele woorden onze hulde te betuigen. Als wij hem vandaag of morgen tegen liet lijf lopen en dat risico nemen wij maar zal hij wel zeggen: „Het is toch mijn werk!" Zeker, het is zijn werk, maar toen wij afscheid namen van de Iir. (ïerritsma, hebben wij ons afgevraagd of wij Iemand zouden vinden, die de be langen van onze V.V.V., het grote, voor ons eiland welhaast het belangrijkste liehaam, ook op zulk een voorbeeldige wjjze zou behartigen. Welnu, wéér heeft de V.V.V. een gelukkige keus mogen doen. En wij hopen, dat de heer Oskamp ons eiland nog lang trouw blijft. Wij hebben hem even opgezocht in zijn werkkamer. Zijn schrijfmachine ratelde: „Man, er komen nu dagelijks vijf lot tien aanvragen binnen en -over een week of zes krijgen wij er zo'n ne gentig pei dag. Over zes weken komt de nieuwe folder, een pracht ding, een juweeltje. Een oplaag van 80.000, ja misschien wel 50.000, waarvan 10.000 in het Engels, 5.000 in het Frans en 5000 in het Duits. Er komen vee! aanvragen uit België. Ik ben onlangs in België geweest, hel) daar contact gelegd en thans krijg ik beticht, dal 25 man van de Vlaamse toe ristenbond naar Texel willen komen. Hoe vind je deze maquette? hij toont een afbeelding. l)ie staat in de étalage v an de Cebulo op de Dam, in Amsterdam dat grote reisbureau. Eerst stond Texel er niet op, je hebt wel van die Eiland- conferentie op Ameland gehooid! Kijk op de voorgrond het strandleven, kinde ren in de weer met schoppen, een meis je, dat een zonnebad neemt, vogels in de lucht, enfin, je ziet het, die maquette-zat het best doen. Het aantal aanvragen uit Amsterdam viert hoogtij. Hier heb ik een brief van A G. G. Thompson, een belangrijke fi guur van het Amerikaanse departement van volksgezondheid Die wil in de buurt van de vogels een pension hebben, hij wil waarschijnlijk films opnemen! Wjj hebben al veel aanvragen uit het buitenland gehad Jammer, dat de Texelaars zo weinig van de Engelse taal weten. De Belgen zijn gek op boot reizen, ook daaa-om komen ze naar Texel. Zij gaan veel met de boot Amster dam-Harderwijk over 't IJselmeer. Wij hebben besprekingen gehad met direc ties van grote touringcars-ondernemin gen als Lissone-Lindeman, Cebuto, en Pulmann. Zij krijgen ook veel gasten uit hel buitenland. Marken en Volendam vinden zi.t afgezaagd worden, zij kijken uit naar nieuwe attracties en hébben het oog op Texel. Ik zal todhten voor hen uitstippelen Zo gaat de heer Oskamp voort en opeens zegt-ie: Hier heb ik wat copij voor je, is het geschikt? Corrigeer het zelf maar, ik heb er geen tijd voor Adieu! Het blijkt een epistel te zijn betreffen de de aan de leden van de V.V.V. ge zonden enquête-formulieren Voor de hotels etc. was de vragenlijst als volgt: 1. Wanneer verwelkomde u uw eerste gast dit jaar? 2. Was dit eerder of later dan verleden jaar? 8. Wanneer verliet uw laatste gast uw bedrijf? 4. Was dit eerder of later dan verladen jaar? 5 Wat waren de mogelijke oorzaken? 6. Hoeveel dagen bleven uw gasten ge middeld bij u? 7 Kon u, in uw bedrijf merken, dat het geld krapper werd? 8. Waaraan was dat te merken? 9. Hoeveel buitenlandse gasten schat u dit jaar in uw bedrijf gehad te hében 10. Hoe waren deze verdeeld? 11. Waai om kwamen uw gasten op Texel? (Natuurschoon, zeebadplaats e.d.) 12. Wat interesseerde hen op ons ei land het meest? Aan de Middenstandbedrijven werden de volgende vragen gesteld: 1. Wanneer kon u dit jaar merken, dat er weer gasten op ons eiland waren? .2. Was dit naar uw oordeel eerder of later dan verleden jaar? 3. Kon u in uw bedrijf merken, dat het geld bij de gasten krapper werd? 4. Was het in uw zaak te merken als er massaal dagbezoek op Texel was. Bijv Zangconeours, Congressen e.d.? 5. Vond u de smaak van het gasten- publiek dit jaar veranderd. (Bedoeld wordt of Qiun interesse zich dit jaar naar andere voorwerpen e.d richtte dan vo rige jaren)? Het resultaat. Van de toegezonden formulieren werd een groot aantal niet ingezonden. Dit verwijt kan de zakendoende mid denstand zich wel het ergst aantrekken, daar over het algemeen de ruinnever- hurende bedrijven wel aan ons verzoek voldeden. Men vergeet nog wel eens, dat het werk dat de V.V.V. doet, niet zo maar voor de aardigheid gedaan wordt, maar zij wil slc-chts werken, om de belangen van een ieder te behartigen. Nauwkeu rige gegevens dienen ter besohikking te staan (dus ter beschikking gesteld te worden) om daaruit conclusies te trekken voor de wegen, die het komend seizoen bewandeld dienen te worden om er voor zorg te dragen, dat wij weer met tevredenheid terug kunnen zien op de voorbije maanden, waar de gasten veel geld en dus welvaart op ons eiland brachten. Als we de enquêteformulieren, inge stuurd door de Middenstandsbedrijven, aan een nauwkeurig onderzoek onder werpen, dan zien we in de eerste plaats, dat de drukte voor deze bedrijven eerder dit jaar later dan gelijk met verleden jaar begon. Dit komt ongeveer uit met de bevindingen van de Pensionhouders enz. waar de meningen zeer verdeeld waren en 40u/o van de ondervraagden eerder gasten hadden dan verleden jaar, 20°/ü op gelijke datum en de overige 40"i kreeg de gasten later. We kunnen ons dus wel indenken, dat de Midden stander van de gasten die eerder kwa men, niet veel gemerkt hebben. Over de gehele linie was men hel eens, dat men duidelijk kon merken, dat liet geld krapper geworden was. Merk ten de bedrijven meer, dat goedkopere zaken werden gekocht, de logiesver- s trekkende bedrijven zagen de fooien teruglopen, terwijl de duur dere wijnsoorten minder gevraagd werden Ook de duur der va- canties liep terug. Extra verte ringen werden ook minder gemaakt. Dat men weer doorvoed is, liet een sla ger ons nog eens even weten, want op de gestelde vraag of de smaak van het publiek dit jaar gewijzigd was, zette hij als antwoord: Niet zo vet slager. Een ander, misschien nog origineler mens, zette als antwoord achter de vraag of de smaak van het publick ver anderd was: Net zo slecht als altijd. De Middenstanders konden het aan hun be drijven bijna niet merken, als er mas saal dagbezoek was (concours e.d.). Er werden vat prentbriefkaarten en enke le goedkope souvenirs verkocht. Massaal dagbezoek bracht enkel voor deel aan de vervoersondernemingen en de goedkopere restaurants. Indirect biengt massaal dagbezoek Texel na tuurlijk vel voordeel, daar wij van me ning zijn, dat, wie eenmaal Texel ge proefd heeft de mond er helemaal vol van wil hebben. Eigenaardig, hoe verschillend de da tums zijn, waarop de eerste gasten bij de diverse bedrijven komen. Misschien zouden we uil deze enquête de conclusie mogen trekken, dat De Koog toch wel liet allereerst bezocht wordt. Daar zijn tenminste bedrijven, zo geeft het enquêteformulier aan, die reeds in Jan. badgasten hebben. Ook in Maart en April is er al beweging in ilit dorp l< zien, terwijl De Cocksdorp ook al tamelijk vroeg met de badgasten aanlegt. Over hel algemeen is men van oor deel. dat in '48 Pinksteren de vloed van bezoeken over Texel begon te stromen. Na de Pinksterdagen trad toen een pe riode in van minder drukte, docli hoe (Zie vervolg op pagina 4). daar praten we niet meer overt Onbetwist de beste tandpasta SNEEUWRUIMEN Burgemeester en Wethouders van de gemeente Texel vestigen er de aan dacht op, dat de arbeiders, die over- bruggings- of vorstverletuitkering ont vangen. zich bij sneeuwval des morgen* om 9 uur dienen aan te melden aan de daartoe voor elk dorp aangewezen plaats Op die plaats worden eventueel de be- besöhikbare arbeiders ingedeeld in ploegen en bij het ruimen van sneeuw tewerkgesteld, waarvoor een schop dient te worden medegenomen. Vonr deze werkzaamheden zijn speci ale lonen en arbeidsvoorwaarden vast gesteld Indien men overbruggings- of vorst verletuitkering ontvangt en zich niet aanmeldt op de aangegeven posten, wordt aangenomen, dat men ander werk beeft gevonden, zodat de uitkering wordt stopgezet. Het vorenstaande is eveneens van toepassing op die arbeiders, die tegelijk met het intreden van de sneeuwval werkloos worden. Ook zij dienen zich op de aangegeven plaatsen te melden of verbeuren anders hun recht op een vorstverlet-uitkering. Texel, 6 Januari 1949. Burgem. en Wethouders voornoemd. Mr. G. D. REHORST, Burgemeester. P BEEMSTERBOER, SeeretarlB

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1