n Zo maken wij de koper tot vaste klant De heer Bibo, verkoopkundige hield belangwekkend betoog Nieuwe bonnen Gesprekken bij de Pomp Kindje verkouden? Met muziek door het leven Het fanfarecorps van Den Hoorn waagde een kans en won! ZATERDAG 15 JANUARI 1949 «2e JAARGANG No. «288 TEXELSCHE COURANT Velen zullen zich afvragen, wat dit stukje cursief hiernaast nu te niaken heeft met de causerie van de heer Biho, verkoop- en rcclameconsulent, die op uitnodiging van beide Texelse Midden standsver. naar ons eiland was geko men om liler een drietal avonden te spreken over de kunst van liet verko pen en wat daar allemaal bij te pas komt. Nu, die kikkers zijn de Midden standers. De ene zakenman, die dit pre dicant eigenlijk niet waard is, is gauw geneigd zich onder moeilijke omstan digheden te laten leiden door een soort rataltsmc: „Het zal wel komen, zoals 't wezen moet" en „Al doe ik mijn best, het geeft me toch niks in dit geval". De andere Zakenman, met een grote Z„ houdt taai vol, hij bouwt zijn bedrijf op lot een groeiend en bloeiend geheel. Die lust bekruipt iedere optimistische patroon en ook iedere rechtgeaarde jongste, bediende koestert liet verlangen 'op le klimmen, later zeil' chef te zijn door zelf zjjn volle activiteit te ont plooien en de zaak van zijn baas te be schouwen als zijn eigen bedrijf. Liefde en belangstelling voor liet vak, liet scho ne vak ven verkoper vormen een krach tige drijfveer, waardoor het uunverk feilloos zal kunnen lopen Waardoor men altijd bij de tijd zal' zijn, waardoor men altijd met de tijd zal kunnen mee gaan. Met groot genoegen heeft de Texelse .Middenstand het betoog van dhr Bibo gevolgd en na afloop werd hem zulk een applaus gebracht, dat het te voor- zien is, dat de zaal een volgende keer wederom uitstekend bezet zal worden. 1 Want dhr Biho komt nog tweemaal pra- ten. Soms vergaten we doodgewoon ver slaggever te zijn, ook ons trok hij mee, zoals hij iedere luisteraar greep in zijn boeiende voordracht. Een woord van hart tot hart, recht op het doel af, soms [hekelend en uitdagend misschien, maar - dat mag liij doen: van hem, de grote i verkoopkunstenaar, kunnen wij zoiets 1 -.hebben. I I Verheugt ons de grote belangstelling voor deze bijeenkomst, gaarne hadden Biwij wat meer jeugdige verkopers ge- zien, nog wat meer zoons of dochters of jongste bedienden. Want dikwijls richt- -te de spreker zich tol de jeugd, van wie gezegd wordt, dat zij de toekomst heeft. a' De heer C. v. d. Kooi opende de bij- 'J eenkomst, en heette in de eerste plaats -' de heer Bibo hartelijk welkom. Dit was j de eerste meeting, waarvoor ook de da- - mes waren uitgenodigd. Spr. vond dit K een goede gedachte, waar ook de dames !i vaak een voorname rol in de bedrijven spelen, velen van ben treden als direct '1 medewerkster op, andere zijn geïnte- r fesseerd als stille vennoot, met wie de plannen en moeilijkheden worden be- - sproken De heer Bibo begon met er op te wjj- II zen, dat liet onderwerp verkoop zich niet alleen beperkt tot wat er in de vvin- e; kei zelf plaats beeft. Wij moeten dit in '"I veel ruimer verband zien. Iedere stap .heeft met de verkoop te maken. Wie 11 kan verkoper worden? Een ieder, die open oog beeft, voor de mogelijkheden 11 in bet bedrijf en.... voor de moeiljjk- l" heden, wie gelooft, wie durft, wie een gezond "optimisme bezit en de geest voor oprechte zelfv aardigheid. De oorlog heeft ons allemaal liehame- j" lijk en geestelijk een opstopper gegc- l_ ven, velen hebben de juiste houding nog niet teruggevonden. Maar wij die- el nen ons te bezinnen op de tegenwoor- lf dige tijd, die tot aanpakken noopt. Wij j.' leven in een tijd van herstel en vcr- ,n nieuwing. Daaraan moeten wij allen ons -j deel bijdragen, het werk van de xveder- opbouw kan niet door enkelen tot stand n worden gebradht Wij hebben het in on- ze eigen handen onze blijde toekomst- 7fl gedachten tot concrete werkelijkheid te maken. Doet dus uw best, God de rest. j.. Verbeter de wereld en begin met je zelf. geldt ook voor ons, middenstan- M ders, on3, verkopers! n In 011:5 bedrijf ligt een ideëel en een" jje) materieel doel. Dat kunnen wij berei- j, ken, door ons inzicht te verdiepen en onze kennis te verrijken. Dat is nodig, jt vvant de oorlog heeft de fijne kantjes er '.tl afgesleten. Ik doe een beroep op uw goede wil en uw gezond verstand, een S" appèl aan uw betere ik. De goede waar den en de deugden van vroeger zijn ge- BIj havend, zij dienen nieuw leven inge blazen te worden. Uitreiken is geen verkopen! Wat velen doen is dikwijls geen vee lkopen, maar uitreiken, overhandigen of-neen zeggen, als het gevraagde jji artikel niet aanwezig is. Zij moeten bo- je' denken, dat de tijd voorbij is, waarin de koper het artikel uit de handen griste. Nu steekt de concurrentie de kop weer op. De klanten kunnen weer eisen stel len en zij grijpen al weer naar de kroon, zij willen weer koning zijn. De verkoopkunde zal belangrijker, maar ook moeilijker worden dan zij is .«geweest. Wie van het verkopen geen jükaas heeft gegeten, gaat er straks on- rt'herroepelijk onderdoor. Hij moet ge- Xjnoegen nemen met een mager bestaan. Ie Wie zieh bezinnen op en zieli dringen in de verkoopkunde, zullen zieh kunnen aa handhaven en iets kunnen bereiken. U moet allenTöpverkopers en topverkoop- sters met een sterretje worden. 3] Twee kikkers vielen pardoes in een emmer met melk. Nou zijn we verloren, zei de een en na enkele malen vergeefs te hebben ge tracht de glibberige wand le be klimmen, hield-ie z'n poten stil en blies de kraaienmars 'onder de roomlaag. De andere kikker zag ook in, dat de toestand, waarin hij zich bevond, allesbehalve roos kleurig was, maar hij dacht er niet aan het op te gevenhij bleet in actie en dacht: ..Zolang er leven is. is er hoop!" Hij bleef dapper doorspartelen en zie na verloop van tijd kreeg-ie vaste grond on der de voeten: hij zat zowaar op een kluit boter en had geen centje pijn meer! Wij zijn geen machines. Het was vroeger niet gemakkelijk voor wie in zaken ging, nu is het dat nog niet eu bet zal liet nooit worden ook. Maar de noodzakelijke actie vormt juist de grootste attractie van liet za kenleven. De tijden veranderen, ook de mensen veranderen in hun opvatting. Wij moeten de tijd voor zjjn Van vele ambtenaren (de goede niet te na gespro ken) venvaoht je, dat ze hun plicht doen, meer niet. Velen menen, dat wij er voor hen zjjn en de vriendelijkheid komt veelal niet van hun kant. In het zaken lei en is dat anders. Wij lopen in een renbaan, wij dingen naar een prijs en dat geeft juist zoveel voldoening, want ons werk moet. onze levensvulling zijn. Werken uit sleur is geestdodend, wij zijn geen machines en geen automa ten, die niet meer geven dan waarop ze zijn afgesteld. Het werk moet onze hob by worden, .luist dan gaat de verdien ste ook royaler i loeien, onze zaak krijgt fleur en kleur duor ons eigen idealisme. Hoe velen zijn steeds met hun gedach ten in het weekend. Zij zien tegen de nieuwe werkweek op, zien liet werk als oen object, dat louter om de i erdiensten wordt aangepakt Ik beklaag hen in hun (onbewuste) rampzaligheid. Ook zijn er nog lui, die alsmaar in de toekomst le ven „Mijn ster zal ook nog wel eens op gaan." Het geluk ligt veel dichterbij dan ve len menen. Hel geluk ligt overal Het geluk overstraalt de amateur-tuinier, die liet eerste groen ziet ontspruiten, het geluk deelt zich mede, aan de jongeman die net zolang aan zijn motor heeft ge prutst, dat-ie weer loopt. Hobbies. Het geluk van het succes moet ooi; in het zakenleven de stimulans worden tot on verslapte werklust. Gelukkig voelt zich de schilder, de timmerman de loodgieter de stoffeerder, de behanger, die ziet hoe iets onder zijn handen groeit, hoe iets wordt opgeknapt. Wij zien bet geluk bij de dames als de vriendinnen begerig loeren naar je zelf gemaakte japon en jij met een air van „Ik zelf vind 'm niet zo Bi" de hulde in zalige xerrnk- l'.ing ondergaat Wij, verkopers, schrijven de laatste bladzijde, van de boeiende roman met liet happy end. als artikel en koper ?1- kaar krijgen. Eigenlijk heeft ons werk geen finishing touch, het moet een stre ven blijven, geen overwinning, die het eindp betekent. Ons doel is de kopers tevreden te stellen en die kopers daar door tot-klant te maken. Service is het wachtwoord. De tijd, waarin veel onder de toonbank werd verkocht, is voorbij. Wij dienen de afspraak met de koper stipt 11a te komen. Maar dat waren wij toch ook van plan, toen wij in de oorlog op het dieptepunt van de moeilijkheden waren beland? Toen namen wij ons toch voor 11a de bevrijding het anders en be ter te doen? Vergeten wij echter niet 't gevaar, dat sdhuilt in de goede voorne mens Werk samen Hoe staat het met de samenwerking lussen liet personeel onderling? Hoe is de verhouding tot de patroon? Je hoort zo vaak opmerken, dat men niet aan '111 getrouwd is, goed. maar beschouw de verhouding dan togh wel als van een verloving! U weet, hoe het in een ver- inving kan gaan: kleine ruzietjes wor den grote ruzies met alle nare gevolgen van dien. Houdt U in de eerste plaats aan de regels. In de sportwereld be staan ze, laten ze ook in het dagelijkse leven gehuldigd worden. Uw spoedig aangebrand zijn, Uw prikkelbaar zijn kunnen niet ongestraft blijven. Met el kander moeten wij de uren, de maanden de jaren wellicht, door Samenwerking vereist opzij zetten van ons egoisme, vegeijfering van onszelf. De kopers, de klanten voelen intuïtief hoe de verhou ding onder liet personeel van Uivv zaak is. Kennen wij onze verantwoordelijkheid? Ook in het kleinste? Voor sommige is verantwoordelijkheid iets af schrikwekkends, liet. herinnert hun aan zorgen, ccnsekwenties en accuratesse. Wees vooral accuraat, dat geeft een goede indruk van 11 zelf. Beloof nooit iets, als ge tevoren weet het toch niet te kunnen nakomen. Ge kunt er een klant door verliezen en ons verlangen is juist,, dat de koper steeds terug komt De klant vormt het kapitaal van onze zaak en bun geregelde aankoop vormt IHBS" ,,Ik zes nag teuge Aigie: kiend. kiek 11 ui as je teugeswoordig gaat winkelen I)ie Bibo het ze wegwies maakt hoe ze je de boel moeten an prate! Laat ze nou de deur uutgaan om ei-n kaartje wol voor de trui van Kees en laat ze nou terugkonime met een boni mantel!. orize rente. Wij moeten bij deze verkoop ook aan de volgende denken en dus niet zeggen: ,,Alk ik het maar kwijt ben". I11 het terugkeren van de koper ligt de beloning van onze goede diensten. Geld wordt het meest" indirect verdiend. Hoe 'beter liet werk, hoe groter de verdien sten zullen worden. En bovendien heeft 11 meer vo'doening en meer vreugde voor uzelf. Weet, dat in normale tijden de zaken met de bekwaamste en de vriendelijkste verkopers de meeste klanten hadden Sommigen hebben al hardhandig ken nis gemaakt met liet feit, dat als het mankeert aan belangstellende bereid vaardigheid de zaak in een slechte reuk komt te staan. Dit alles is het gevolg van een schromelijk gebrek aan verant woorde! ijklieid. Onverschilligheid is nooit op zijn plaats, laat staan van hier Uw toekomst wordt opgebouwd uit elke volgende verkoop! Wij zijn bemiddelaars, zoals hel op de middenstandscursus wordt geleerd Wij moeten kunnen pleiten, beïnvloe den. overtuigen en enthousiast zijn. Bei de partijen, producent en consument, moeten wij tot beider tevredenheid in o\ ereenstemming kunnen brengen. Wij moeten kunnen voorlichten, de koper is leek, hij kan niet met de ge- bruiksmethode \an alle artikelen op de boogie zijn. Wij moeten er op wijzen, wanneer 't artikel meet worden gekocht en waarom Wij moeten de koper leiden, richtin; geven aan zijn vraag en belangstelling tonen vooi zijn koopproblemen. Hoe vaak is dc klant zich de behoefte van het artikel niet bewust! Daarom moeten wijzelf er de aandacht op ves tigen door drukwerk en advertenties! ften verkoper, die zich weet in le stellen op de koopmotieven is op de goede weg Hij kan inhaken op de ge- daehtengang van de bezoeker. Hij kan diens "interesse opwekken en het ant woord geven op de vraag van de koper, die zijn kennissen vertellen zal, dat men je daar en daar zo goed aanvoelt. Dn kan iedereen bereiken, die zich weet Ie verplaatsen in de geest van de koper Door warenkennis en kijk op de mensen •zelf kweekt men de goede verkoopargu menten. Spreker besloot hiermede deze «'mi serie. Hij hoopte, dat deze zou leiden tot correctie en de geestdrift zou aanwakkeren, opdat men als Sint Fian- ciscus onder alle omstandigheden zijn taak opgewekt en met blijdschap zon kunnen vervullen De lieer C. v.d. Kooi was zeker 1. tolk van alle aanwezigen, toen hij de hr Bibo zijn dank betuigde voor diens hi toog. 1-Ii.j hoopte, dat men zijn kennis sen op het sueces van deze avond zon wijzen en hen zou bewegen een volgen de causerie hij te wonen. Vermelden wij tenslotte nog, dat de besturen van de middenstandsver. de aanwezigen in de pauze on een gratis consumptie onthaalden. ^Dan rug. keel en borstje inwrijven met BILMNIEUWS. MUZIEK VOOR MILLIOENEN Bi- komt een telegram voor Barbara Ainsworth, van het Dep van Oorlog dat haar man Joe, in dc Zuidelijk" Zeeën is gesneuveld. Haar kennissen zorgen ci voor, dat Barbara het. tele gram niet in handen krijgt, vvant zij venvacht een kind. Een familielid, dat het handschrift van Joe heeft, zal de weduwe een brief schrijven, opdat zij van het onheil onkundig blijft. Enige dagen later arriveert een brief van Joe, maar het blijkt, dat die inder daad van de doodgewaande afkomstig is! Dan wacht Barbara, het moedig rouwt je, geluk op geluk, er wordt een zoon geboren en haar grootste wens, al le drie eenmaal weer veilig en wel hij elkaar, gaat in vervulling ZON, MAAN EN HOOG WATER. De zon komt 15 Jan. op om 8,42; on der om'4,58. Maan: 21 Jan. L.K., 2!) Jan N.M. Hoog water ter rede van Texel: 15 Jan. 9,86 en 9,54. 16 Jan. 10,24 en 10,42. 17 Jan, 11,11 en 11,28. 18 Jan. 11,58 en 19 Jan. 9,13 en 12,40. 20 Jan. 0.56 en 1,22. 21 Jan. 1,38 en 2,03. WANNEER MOET IK NAAR HET DISTRIBUTIEKANTOOR? Donderdag 20 Jan. 194» Uitreiking levensmiddelen- en tabaks- kaarten, van 919 Koot t.m. Kwaak van 10—11 Laan t.m. v. Liere van 1112 Lierop t.m. Meertens van 1,302,3(1 Meindertsma t.m, O» «tra van 2,30 - 3,30 Oskam t.m. Qastel van 3,304,30 de Raaf t.m. Ritmeester Medenemen: stamkaarten, strookje 901 levensmiddelenkaart, bon 07 tabak en 10 diversen. Aanvragen werkkleding. Van" 17 t.m. 29 Jan. bestaat bij de Distribiiticdienst gelegenheid to- het aanvragen van werkkleding. Voor per sonen werkzaam in bedrijven waar 5 of meer werkklediiVgdragenden werkzaam zijn. behoort de aanvraag collectief door de werkgever te worden ingediend. In de overige bedrijven behoort de aan vraag individueel te worden ingedDml PLATTELANDS-POST. Met cliché, dat wij plaatsten bij ons artikel over de waterleiding in vns blad van 5 Jan. j.l., was welwillend beschik- baar gesteld door de Hoofdredactie van de „Platteland-post", Nederlands Land en Tuinbouwblad bij uitnemendheid voor het tijdvak van 16 t.m. 29 Jan. 1949 Bonnen voor vlees: 501, 563 Vlees is 100 gram vlees 562 Vlees is 300 gram vlees Alle bonkaarten: 567 Alg. is 250 gram boter of margari ne of vet Bonkaarten KA, KB, KC 9»! 571 Alg. is 250 gram boter of margari ne of vet 572 Alg. is 200 gram kaas of 250 gram korstloze kaas B 585, C 587 is 500 gram boter of mar garine of vet Bonkaarten KD, KE 901 577 Alg. is 125 gram boter of marga rine of vet 578 Alg. is 100 gram kaas of 125 gram korstloze kaas Tabak- en diversenkaarten QA, QC 991: 21, 22 Tabak, 24 Diversen is 2 rantsoe nen sigaretten of kerftabak Bonkaarten ZA, ZB, ZC' ZE, MD, ME. MH 902 (bijz. arbeid, a.s. moeders en zieken): Geldig zjjn de bonnen van strook C. Deze bonnen zijn 14 (lagen geldig. De niet-aangewezen bonnen van strook 2 kunnen worden vernietigd. Wanneer de heer U. Bouwsnia. direc teur van Fanfarecorps „Door Eigen Krachten", liet moedige muziekensem- hle van Den Hoorn, zijn koelen heeft ge molken en de verdere werkzaamheden van de boerderij er weer heeft opzitten iedere dag terugkerende zorgen en geneugten de kachel 's avonds lekker snort in de kamer van „De Strooppot" en de boerderij daar stevig verankerd ligt in dit roetzwarte zee van duisternis rondom, waarboven haastige wolken door de kilte van de winterhemel jagen, dan hen je hartelijk welkom voor een in terview. En zo zijn wij dan op een avond bij hem binnengestapt om eens te bomen over zijn corps, dat het eind van deze muand twee uitvoeringen zal geven en wat verder in het jaar op con cours hoopt te gaan. Dit jaar komen wij voor hel eerst in de eerste afdeling uit, vertelt ons de heer Bouwsnia Durft U? Wij wel, wie niet waagt, wie niet wint. Vorig jaar wonnen wij een ecste prijs in de tweede afdeling, in ieder ge- valtkun je er nooit slechter van worden D.E.K. bestaat binnenkort 25 jaar, ik geloof van in 1950, maar voor de oorlog waren ze nooit op concours geweest. In de oorlog zelf behoefden zij daar na tuurlijk helemaal niel over te prakki- zeren: de repetities liepen door liet uit gaansverbod spaak en bovendien werd mis oefenlokaal, dp o.I. school, door de Duitsers in beslag genomen. Wij zijn drie maal op concours ge weest en wij hebben het er telkens goed afgebracht. De eerste keer gingen wij naar Julianadorp, behaalden er een 2de prijs In de derde afdeling, het jaar daarop namen wij op Texel aan een concours deel, behaalden toen een 1ste prijs in de derde afdeling en vorig jaar wonnen wij een 1ste prijs in de tweede afdeling Een concours vind ik een prachtig ding. Je hebt iets, waarvoor je werkt, vroeger wilden de mannen er niet aan, maar ten slotte hebben zij zich toch aangesloten hij de West-Friese Bond, waarvan ook het Texels Fanfarecorps lid is. In welke afdeling spelen die? Texels Fanfarecorps? Die zitten nu ook in de eerste afdeling. Zij hebben wat tegenslagen gehad, want ze hebben zelfs in dc afdeling uitmuntendheid gp- speeld, zij zaten bijna in de ere-afdeling Nu gaat het dus tussen die twee, zegt mevr. Bouwsnia, maar haar man lacht om haar gezegde en verzekert ons, dat wij die twee helemaal niet als riva len moeten beschouwen. Inmiddels nemen wjj aan, dat het op het concours toch. wel een stille strijd zal worden. lil 1939 werd ik als opvolger van de heer P. B. Rite™ benoemd tot direc teur van D.E.K. Heelt U hoge verwachtingen van de uitvoeringen? Ik hoop, dat wjj ze deze maand kunnen geven, maai- dan moeten wjj de laatste weken nog veel presteren Ik moest de laatste keren verschillende le den missen. Geen ernstige studiezin? Dat wel, ik mag niet klagen, wie er niet waren konden hun afwezigheid zuiver motiveren. Eigenlijk moet je een man of dertig hebben, wil je alles be hoorlijk bezetten, wjj hebben een corps van 23 man. Met 30 man kan je alles doen, 40 zou nog mooier zjjn, het klinkt voller en zo. Hoe heeft ti het met de instrumen ten? Wij hadden er graag nog wat saxofoons bij. Wij hebben er maar één, die kregen wjj bij de gratie Wij moes ten er minstens vier hebben. Den Burg heeft er wel vijf. Zijn de instrumenten zo duur? Ze zjjn prjjzig, maar dat is het ergste niet, ze moeten uit het buitenland komen. De a.s. uitvoering. Tenslotte laat dhr Bouwsnia ons nog het programma zien, dat straks zal wor den uitgevoerd: de Gouden Bruiloft van Alvre Delliave, een Dans Suite van Ge- (Cliclié V.V.V. Texel) raid Boedjjn. (Dit zal als vrjj nr. op liet concours worden geblazen' Een frag ment uit de Vogelkoopman van C. Zei ler. de Kroningsmars van G. Meijer- beer (op Texel is dit stuk nog nooit geblazen), Andante in G (een klassiek werk van Batiste), de mars Engeland- x aarders van W. Schild (al eerder op uitvoering gebracht, alle andere num mers zijn xoor het corps geheel nieuw) Gladiator van Sousa (een van de be- kendste Amerik. componisten, die vele marsen heeft geschreven) en ten slotte Ernst August, een mars van Blanken burg, ook geen onbekende! De laatste tijd wordt or met het oog op de uitvoering, tweemaal per week ge repeteerd. Wjj zjjn benieuwd, hoe zij 't er af brengen en hoe hun prestaties op het concern's zullen zijn. Het Texels Fanfaie speelt zoals ge meld, in dezelfde afd. Dit corps heeft 't al jaren moeten stellen zonder de lei ding van een beroepsmusicus. De laat ste ber.-dirigent, Joh. Dol, moest al ja ren voor de oorlog eervol ontslag wor den verleend wegens financiële moei lijkheden xan het corps. Later verloor het nog verschillende oude krachten. Het corps x an Den Burg bestaat al 57 jaar. liet ging in 1909, dus na een 18-ja- rig bestaan, voor het eerst op concours. Ook Den Hoorn heelt, zoals xvjj schre ven, heel wat wintertjes gemusiceerd, voordat hei zich met andere verenigin gen dorst te meten. Eens hebben xvjj ter gelegenheid van liet koperen jubileum van Den Hoorn hij vergissing (le namen DEK uitge legd als „Door Eendradht Krachtig". Het corps heel evenwel „Door Eigen Krachten". Dat zat zo: „Voorheen moest op feestvuren belust Den Hoorn steeds t' corps van Den Burg charteren om de stemming zo mogelijk nog te verhogen. Ach ja, een 'feest zonder muziek is geen feest. Der Burg kwam trouw mis schien ook xvel eens niet wegens ver plichtingen te eigen huize. Op een maal besloten de bewoners van Den Hoorn dan maar zelf een corps op te richten. Zo geschiedde en thans kan znid-Texel voor dp dag komen! Wij wensen en Den Burg én Den Hoorn veel succes'op het concours cn natuurlijk niet te vergeten Excelsior van Oosterend en Vios van Oost! Zjjn er in De Oocksdorp en De Koog nooit pogingen aangewend om een corps in het leven te roepen? Hoe vaak moet Den Burg niet. worden gerequireerd h;j de ax-ondfeesten voor de badgasten, het zou zeer prac-tisch zijn, als De Koog zelf voor de vrolijke noot kon zorgen. Of acht zij door haar duinen en strand haar deel ten gerieve van het vreemde lingenverkeer al ruimschoots geleverd? PLATTELANDSVROUWEN. De jaarvergadering van de afd. Texel van de Bond xran Plattelandsvrouwen is bepaald op Donderdag 27 Januari a.s.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1