9
roen
in het harL,
V. V. D.
fxMaioti
mm
LIJST 4
LIJST 4
LIJST 4
LIJST 4
Zuid van Eierland wordt gestakeld
De „Alesia" strandde in 1923 op Texel
Een kwart eeuw geleden vlot gebracht
KEN MACHTIG
Was Uw wol veilig in
SA N A P I R I N
Heimwee
naar het andere eiland
Leden van de motorclub reden samen
meer dan 1500 km.
Piet Kooiman op „Speed Demon" won eerste prijs in
zijn afdeling
Leest vooral de aanbiedin
gen van P. MOERBEEK!!
P. Moerbeek,
a min min mui mm mm min iinii mm min mm
ÜoxyiflCjcA.de tijd voor
Koopmans Boekweitgrutten
Dolfijn aangespoeld
LIJST 4
ZATERDAG 11 JUNI 1949
62e JAARGANG No. 6330
T E X E LS EWCOURANT
Uitgave v.h Fa Langeveld Sc Dc Rooy
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg Texel Postbus 1 1 - Tel 11
Vetschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb.
Postgiro 65 2. Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar
„Richting Zuid van Eierland wordt
voortdurend gestakeld!" Aldus een tele
gram van de Eierlandse vuurtoren, dat
in de nacht van 18 op 19 December 1923
Den Burg bereikte. Het lid van de red
dingscommissie te De Koog werd ge
waarschuwd, een auto snorde naar Ou-
deschild om de bemanning van de red
dingboot al te halen en toen men tegen
het grauwen van de morgen achter de
Westermientse bossen op het strand
kwam, zat daar een groot, donker ge
vaarte, hoog en (bijna) droog. Het schip
heette „Alesia". -
Deze week (6 Juni jl.) was het precies
25 jaar geleden, dat de „Alesia", groot
5144 bruto register ton en ongeveer 8000
ton laadvermogen, werd vlot gesleept.
Het had dus een half jaar lang op het
Texelse strand gezeten, een half jaar
lang ook had de Bergingsmij. Wijsmul
ler verwoede pogingen in het werk ge
steld om de kolossus weer in zijn ele
ment te brengen. Eentonig vermeldt liet
journaal van de bergingsmij. om de
paar dagen een halve meter vooruit
gang, soms twee, soms niets
De aanhouder hoopte ook
de winner te worden en
Woensdag 4 Juni 1924
scheen de „Alesit" aan
het einde van de rust
kuur te zijn gekomen.
De sleepboten „Texel"
en „Volharding" van de
firma's Dros en Doek-
sen, alsmede de „Drente"
„Cycloop", „Assisten!'
en de blazer „Dolphijn"
van Wijsmuller stoom
den naar de plaats van
de stranding. Tot twee
maal toe brak de sleep
tros van de „Cycloop",
waardoor het gunstige
tij die dag verkeken was,
maar men bleef optimist,
want het sdhip was 35
meter in de goede rich
ting gevorderd en de
volgende dag kwamen er
nog 32 meters bij.
De vele toeschouwers -
de stranding en wat
daarop volgde was een
grote sensatie voor de
eilanders van die dagen
waren'ter over eens,
dat zij nog „een klein rukkie moest heb
ben". Inderdaad, want de volgende dag
om negen uur in de ochtend raakte de
„Alesia" vlot. Om 10 uur werden de
buitenbanden gepasseerd en koers g zet
naar Nieuwediep.
Wat dt „Lutine" was voor de Ter-
schellingers, was de „Alesia" voor de
Texelaars. Met dit verschil weliswaar,
dat de Texelaars actie van het schip zelf
konden verwachten, terwijl de bewoners
van het andere eiland de mond vol had
den over de staven goud, die er in zou
den zitten en nog is de romantiek
rond dit goudsohip niet geblust, zoals
wij weten.
Wie van de Texelaars heeft indertijd
niet 'n tocht naar de „Alesia" gemaakt!
Practisdi iedereen! In die tijd kronkel
den de fietspaden nog maar zeer spaar
zaam door de bossen, laat staan door de
duinen, nee langs het hele Westersiag
viel nog geen spoor van een officieel pad
te bespeuren, wat daar lag, was een al
gemeen juiierspad, een weggetje dus,
waarin de klompen weggleden over de
gladde mosbodem, of wegzakten in liet
rulle zand.
Recht door het land was de kortste
weg, dadhten velen en vooral de jeugd,
die - de verwensingen van de bouwhoe
ven ten spijl vanuit Den Burg bv de
landerijen overtrokken, tuinwal op, tuin-
wal af, slootjespringend en zo meer.
De aankomende dennenbossen door, de
duinen in, een grote vlakte door (welks
bloemenpracht je als kind nog niet zo
sterk waardeerde) daar je veel meer oog
ttong) had voor het frisse water, dat je
in een al dan niet gereinigde klomp op
schepte uit een sinal stroompje, de
„Möksloot".
Wie meer op hun gemak gesteld ma
llet ruim 5000 bruto reg. ton metende
schip „Alesia", dat in 1923 achter het
Westerslag strandde en een kwart eeuw
geleden nerd vlotgobracht. Dc grootte
van deze boot komt goed uit met de nie
tige glazen wagen er naast.
ren, charterden een landauer en reden
daarmede over De Koog langs 't strand
naar paal 16, waar hot schip was vast
gelopen.
De kapitein was een Engelsman, mr.
IJeck de bemanning bestond uit Duit-
sers. Lui met wie best te praten viel cn
die d? bezoekers volop gelegenheid bo
den, het schip te bezichtigen.
Het is interessant het lief en leed van
de „Alesia" nog eens na te gaan. Wij ho
pen, dat ons archief ook in deze onze
rechterhand wil zijn! (Wordt vervolgd).
hulpmiddel ter bestrijding van alle
huideuvels is Pu rol. Hoort in huisl
ALK ALIVRIJ
35 cl per pak Netto 100 gr.
ZON. MAAN EN HOOG WATER.
De zon komt 11 Juni op om 4,19; on
der om 9,00. Maan: 18 Juni L.K., 26 Juni
N.M. Hoog water ter rede van Texel: 11
Juni 9,20 en 9,49. 12 Juni 10,07 en 10,37.
..13 Juni 10,54 en 11,21. 14 Juni 11,38 en
(2,02. 15 Juni en 12,21. 16 Juni 0,45
en 1,04. 17 Juni 1,29 en 1,46.
Hoofdpijn - Kiespijn Zenuwpijn
Pijnverdrijvcr bij uitnemendheid
Buisjt 40-75 Ct.
OPHEFFING DISTRIBUTIE STIK
STOF-MESTSTOFFEN.
Met ingang van 1 Juli wordt de distri
butie van stikstof-meststoffen opgehe
ven. De uitbreidings- en herstelwerk
zaamheden bij de Ned. stikstoffabrieken
zullen eerst in de loop van het. nieuwe
seizoen hun beslag krijgen; dientenge
volge zal bij de aanvang van het bemes-
tingsjaar 1949-'50 niet overal volop stik
stof ter beschikking van de verbruikers
kunnen slaan. De kali-positie is nog van
die aard, dat voor het komende seizoen
niet tot opheifing van de distributie kan
norden overgegaan.
WANNEER MOET IK NAAR HET
DISTRIBUTIEKANTOOR
Maandag 13 Juni, Dinsdag 14 Juni en
Woensdag 15 Juni, is het distributie
kantoor geopend van 8-2 uur
VERLOREN EN GEVONDEN VOOR
WERPEN VOGELTOCHT TEXEL.
Gevonden: lichtgrijze mantel.
Verloren: gascape; schoudertas met
inhoud, o.a. toiletartikelen, pyama, hand.
doek, enz
Inlichtingen bij D. P. de Jong, Zand-
vaart 125, Breezand.
ZEEWATER DRINKEN IS GEZOND.
In tal van buitenlandse badplaatsen
werd gedurende de laatste 20 jaren ge-
experimenUeerd met het drinken van
zeewater. Men gebruikte daarvoor uit
sluitend door filtreren gezuiverd water.
In verband met zfjn hoog gehalte aan
ijzer, jodium, fosfaat en kalk is dit na
tuurlijke geneesmiddel er zeer geschikt
voor, oververmoeide mensen weer op te
knappen. Er is geen enkel bezwaar te
gen, dergelijke drirtkkuren thuis voort
te zetten, daar dit „bronwater" in flessen
kan worden geleverd.
In tal van landen heeft men ook ge
tracht het keukenzout in allerlei spijzen
door zeewater te vervangen. Aangezien
overdadig gebruik van keukenzout voor
gevoelige mensen bepaalde nadelen
heeft, werd aanbevolen, bv in soep een
lepelvol zeewater in plaats van zoul te
doen. In bepaalde gevallen heeft men
daarmede verrassende resultaten be
haald; zo kwamen hardnekkige huid
ziekten tot genezing; open» benen her
kregen hun normale toestand, enz. Aan
getekend zij, dat ook in ons land voor
de tweede oorlog zeewater in flessen ais
een soort spuitwatr verkrijgbaar was
Marken, 6—6'49
Geachte redacteur,
Zoals u uit de ingesloten versregels
blijkt, bracht ik vorig jaar een bezoek
aan Texel, maar trof het zeer slecht met
bet weer. Hier op Marken word ik met
weemoed nog eens sterk aan dit bezoek
herinnerd en als het ware gedwong'n,
aan mijn gevoelens uiting te geven.
Nu zit ik weer ie midden van de zee
En kijk het spel der golven aan,
Die ai maar huppTend, dansend op en
neer
Zo schoon aan spelen zfjn gegaan
Dan denk ik t'rug aan Texels strand,
En Waal-eiuBurg en Oudeschild,
Slaan levendig opnieuw weer voor mijn
geest
En stromen regen niet gewild
Een diepe zucht, is 't antiwoord op 'net
steeds
Weer machtig rijzen van de vraag:
Waarom? Waarom juist toen dat hon
denweer?
't Is spijt, wat 'k in me onrme draag...
Ik zou u graag in effen blauwe lucht
Zien schitt'ren in het licht der zon,
Opdat ik dagenlang van al uw moois
Naar hartelust genieten kon
Ik kom weerom, geliefde vogelland.
Zo rijk door de natuur bedeeld.
Ik heb mijn hart geheel aan u verpand
O parel, die mijn zinnen streelt.
Voerendaai. A. H A. RAMtEOKERS.
Een eiland en een eiland is twee, dut
ziet de lezer nu opnieuw! Ieder eiland is
geen parel en wij kunnen ons best voor
stellen, dat je vanaf het ene eiland
heimwee naar het andere krijgt, waar
dat andore Texel is! Red.
OP DE BUNKERMUUR.
Op de muur van een bunker aan het
Westerslag heeft „Bos en Duin" een fi-
Waar een wil is is een weg Denk niet
dat onze motorclub nu met de handen in
het haar zit, dachten wij, toen liet ge
rucht (dat inderdaad juist bleek te zijn),
zioli verspreidde, dat de puzzleweds'.rijt
geen doorgang kon vinden wegens het
uitblijven van de vergunning daanoe.
En zie: in een ommezien had het vol
ijverig bestuur een nieuwe vondst ge
daan: zij organiseerde een -zgn. knobbel-,
rit, waarbij de deelnemers dobbelstenen
moesten gooien. Gooide je een één dan
moest je bv. naar De Koog, gooide je 'n
Imee, dan wees de tabel een rit naar De
Coeksdoip en daar aangekomen besliste
die steen opnieuw. Wie „geluk" had
kon alle dorpen met 47 km. bereiken
maar wie „peöh" had moest wel 86 km.
afleggen. Maar dat waren dan ook twee
uitersten, afstanden die niet gereden
zijn, de grootste was 71,5 door A. Ziel
man en R. Berkenbos, de kortste afstand
reed A. van Liere, van Oosterend
Onder grote belangstelling vond Maan
dag. 2e Pinksterdag op de Groeneplnats
de start plaats, nadat in „De Linde
boom" de nodige gegevens waren ver
strekt. Met ronkende motoren schoten de
3U
Hiermede kunt U, Uw voordeel doen
Aanbevelend,
Noodwinkel Wilhelminalaan
BEVORDERD.
Onze cilandgenoot, dhr A. Verseput,
deelnemers weg, langs de Vismarkt de
Binnenburg door en vervolgens.... ze
waren al uit het gezicht verdwenen.
Zware motoren, die een duopassagier
zonder morren Lekken, lichte vehikels,
die aan de berijder de handen vol heb
ben, vooral als er flinke wind staat en
de tocht door het openliggende polder
land gaat. Wij denken in dit geval aan
Piet Kooiman Rzn., die op zijn „Speed
Demon" meereed. Daar is moed voor
nodig, dunkt onsl Laat die Piet nu num
mer één worden van zijn klasse, met
slechts twee strafpuntenl Dat hij aan de
start verscheen is al vermeldenswaaid,
waar verscheidene leden van de club, dia
over zware, in prima staat verkerende
motorrijwielen beschikken, verstek lieten
gaan. Dat is eigenlijk wel jammer voor
deze club, die nu al bijna 50 leden telt
(6 nieuwe leden werden Maandag ge
boekt!).
De deelnemers hadden een genoeglij
ke tocht, die zonder incidenten verliep.
DOir A. Zielman had een le prijs met
nul 3trafpunten. Hij reed 71,4 km. Dhr
liaal geopend, waarin men allerlei con- i „„j
inrrmfip-iirt.ilrrlpn Iran konpn Tn bpt 1 a8ent van Politie te Leiden, werd met
P ingang van 1 Juni benoemd tot wacht- A. v.d. Vis, Oosterend leverde dezolfda
meester der Rijkspolitie, met stand- prestatie wat het aantal strafpunten he-
hart van de bunker zelf heeft de kellner
een koelcel ontdekt, waarin hij zijn wa
ren op (lage) temperatuur kan houden!
INVASIE VAN HORSMARKEEL.
Enige tijd geleden had aan het Zand-
voortse strand een invasie van horsma
kreel plaats. Sinds het einde van de vo
rige week beleeft Texel ook zulk een in
vasie. De koinmen'vissers vangen dui
zenden kilo's en moeten S01113 enige ma
len naar (le haven om de vangsten le
kunnen verwerken. In het begin zat er
nog een groot percentage gowone ma
kreel tussen, die belangrijk meer op
bracht, thans is het hoofdzakelijk hors
makreel. Per vrachtauto en motorschip
wordt de vis vervoerd, los gestort, daar
hiervoor geen kisten genoeg beschik
baar zijn. De prijs is 2 3 ct, per kg,
maar door de grote hoeveelheid is de be
somming toch nog de moeite waard.
Woensdag is er 17000 kg verzonden
Als bijzondenheid vermelden we nog, dat
in de oorlog gedurende korte tijd de
horsmakreel f2,80 per kg opbracht.
Thans gaat ze naar een vismeelfabriek
te Beverwijk.
Vorige week waren hier ook mossel
vissers uit Ierseke om mosselzaad te
lissen, dat dan in Zeeland weer word!
uitgezaaid De vangsten vielen echter
zeer tegen, daar het zaad dit jaar waar
schijnlijk meer op de ondiepe plaatsen
voorkwam, waar de vissers niet bij kon
den komen. Een geduchte tegenvaller.
plaats Voorschoten
TOEVALLIG!
Op een en hetzelfde vel papier, waar- l
op het Ministerie van L„ V. en V, de
pers haar inlichtingen verstrekt (OB no.
258) komen twee berichten voor, die nitts j
met elkaar hebben uit le staan en toch
,Het ene meldt liet aantal export-eieren
per kip van 5 Juni Lm. 2 Juli, het ande
re begin' met „Bronzen legpenning
uitgereikt aan de heer Kaupe.
MART1EN BAKKER WEER THUIS.
Woensdagavond bracht fanfarecorps
D.E.K. een serenade ter gelegenheid
van de thuiskomst van onze plaatsge
noot Martien Bakker, uit Indonesië.
's Avonds hadden velen zich al opge
steld voor „De Atlas", vlaggen wappei-
den. Vooi'z. Jb. Kiljan heette Marden
hartelijk welkom niet zijn behouden
thuiskomst. Bakker Sr. dankte allen
voor de hulde. „Wij hadden op zo'n out
vangst niet gerekend, ik hoop, da;
eensgezindheid tussen Den Hoorn cn
wijk II zo zal mogen blijven (de Dokter
Wageinaker was al vertrokken, de
Voorwaarts lag nog in Den Helder, dus
dat was nog net op tijd thuis, Martienl
Dhr Goënga had zijn auto beschikbaar
gesteld evenals bij de thuiskomst van
Aris Troost,
Een smakelijke maaltijd e Gebakken zijn ze ook heerlijk
treft, hp bad er nl. ook niet één, maar
zijn route was korter, nl. 63,8 km. Dhr
A. Huizinga werd nr. 3 met eveneens
nol strafpunten en 60,2 km. Het zal dui
delijk zijn, dat de heren Huizinga an
van der Vis waarschijnlijk met iets gro
tere afstand eveneens met blanco straf
register door de finish waren gekomen.
De 4e prijs verwierf dill- C. J. Vismau,
uit Waalenburg met 1 strafpunt en 63,6
km. P. Kooiman werd met 62,4 km, nr.
1 in zijn afd. met 2 strafpunten. De zwa
re moesten 40 km. per uur rijden, de
lichte gemiddeld 30 km. per uur.
Er waren 26 deelnemers totaal van wie
reap. 16 zware, en 10 lichte. Bovendien
verscheen dhr C. Dros van huize „Texla"
met een luxe wagen. Hij had slechts I
strafpunten en legde 60,2 km. af. ,Dhr
Dros is een actief lid!" merkte dhr Ziel
man op.
Het hoogste aantal strafpunten (28)
werd genoteerd door dhr, nee, laten wij
zijn naam niet noemen! (De straf wa»
gevolg van liet te vroeg of te laat bin
nenkomen Misschien heeft de man te
i hard gereden en dan zou hij ook nog
last met de politie kunnen krijgen als
wij man en paard gingen noemen, maar
het kan ook zijn, dat hij zo zeer door het
Texelse landschap werd bekoord, dat hij
tijd en uur vergat. Wie zal het zeggen.
Het doet er ook niet toe,het ging om de
sport en kameraadschap).
De dub is al weer bezig met een nieu
we feestdag, nl. een kaartleespuzzle op
Zondag 31 Juli (Dan mag er weer ben
zine voor liet luxe vervoer worden ge
bruikt). Die dag zullen ook leden van
het district N.-ITolland Noord, die aan
het vasteland wonen deelnemen. Vorig
jaar telde wij 125 liefhebbers, dit jaar
zal hun aantal niet minder zijn. Er Is
reeds toestemming aangevraagd.
Dezer dagen is tus
sen De Koog en het
Westerslag een dol
fijn aangespor'd.
Een flinke knaap,
want hij was bijna
2,5 meter lang.
Sommigen meenden
met een bruinvis te
doen te hebben.
Bruinvissen worden
echter niet zo groot
al behoren zij tot
dezelfde familie der
dolfijnen.
Vlak bij deze vis
lag een dode zee
hond, die nog ge
heel gaaf was, uit
gezonderd de ogen,
waaraan de meeu
wen zich meteen te
goed hadden ge
daan.
Wie streeft naar rechtvaardige ver
houdingen, -A ie economisch verantwoord
zijn, die stemt a.s. Woensdag op één
der Candidaten van de
1. S. J. Keyser Hogeberg
2. Mevr. Vrijdag-Keyser
Den Burg
3. J. Bakker D.Pzn. Den Burg
4. C. v. d. Kool Den Burg
5. I. Bruyn Den Hoorn