9 roen in het harL, V. V. D. fxMaioti mm LIJST 4 LIJST 4 LIJST 4 LIJST 4 Zuid van Eierland wordt gestakeld De „Alesia" strandde in 1923 op Texel Een kwart eeuw geleden vlot gebracht KEN MACHTIG Was Uw wol veilig in SA N A P I R I N Heimwee naar het andere eiland Leden van de motorclub reden samen meer dan 1500 km. Piet Kooiman op „Speed Demon" won eerste prijs in zijn afdeling Leest vooral de aanbiedin gen van P. MOERBEEK!! P. Moerbeek, a min min mui mm mm min iinii mm min mm ÜoxyiflCjcA.de tijd voor Koopmans Boekweitgrutten Dolfijn aangespoeld LIJST 4 ZATERDAG 11 JUNI 1949 62e JAARGANG No. 6330 T E X E LS EWCOURANT Uitgave v.h Fa Langeveld Sc Dc Rooy Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg Texel Postbus 1 1 - Tel 11 Vetschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boerenleenb. Postgiro 65 2. Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar „Richting Zuid van Eierland wordt voortdurend gestakeld!" Aldus een tele gram van de Eierlandse vuurtoren, dat in de nacht van 18 op 19 December 1923 Den Burg bereikte. Het lid van de red dingscommissie te De Koog werd ge waarschuwd, een auto snorde naar Ou- deschild om de bemanning van de red dingboot al te halen en toen men tegen het grauwen van de morgen achter de Westermientse bossen op het strand kwam, zat daar een groot, donker ge vaarte, hoog en (bijna) droog. Het schip heette „Alesia". - Deze week (6 Juni jl.) was het precies 25 jaar geleden, dat de „Alesia", groot 5144 bruto register ton en ongeveer 8000 ton laadvermogen, werd vlot gesleept. Het had dus een half jaar lang op het Texelse strand gezeten, een half jaar lang ook had de Bergingsmij. Wijsmul ler verwoede pogingen in het werk ge steld om de kolossus weer in zijn ele ment te brengen. Eentonig vermeldt liet journaal van de bergingsmij. om de paar dagen een halve meter vooruit gang, soms twee, soms niets De aanhouder hoopte ook de winner te worden en Woensdag 4 Juni 1924 scheen de „Alesit" aan het einde van de rust kuur te zijn gekomen. De sleepboten „Texel" en „Volharding" van de firma's Dros en Doek- sen, alsmede de „Drente" „Cycloop", „Assisten!' en de blazer „Dolphijn" van Wijsmuller stoom den naar de plaats van de stranding. Tot twee maal toe brak de sleep tros van de „Cycloop", waardoor het gunstige tij die dag verkeken was, maar men bleef optimist, want het sdhip was 35 meter in de goede rich ting gevorderd en de volgende dag kwamen er nog 32 meters bij. De vele toeschouwers - de stranding en wat daarop volgde was een grote sensatie voor de eilanders van die dagen waren'ter over eens, dat zij nog „een klein rukkie moest heb ben". Inderdaad, want de volgende dag om negen uur in de ochtend raakte de „Alesia" vlot. Om 10 uur werden de buitenbanden gepasseerd en koers g zet naar Nieuwediep. Wat dt „Lutine" was voor de Ter- schellingers, was de „Alesia" voor de Texelaars. Met dit verschil weliswaar, dat de Texelaars actie van het schip zelf konden verwachten, terwijl de bewoners van het andere eiland de mond vol had den over de staven goud, die er in zou den zitten en nog is de romantiek rond dit goudsohip niet geblust, zoals wij weten. Wie van de Texelaars heeft indertijd niet 'n tocht naar de „Alesia" gemaakt! Practisdi iedereen! In die tijd kronkel den de fietspaden nog maar zeer spaar zaam door de bossen, laat staan door de duinen, nee langs het hele Westersiag viel nog geen spoor van een officieel pad te bespeuren, wat daar lag, was een al gemeen juiierspad, een weggetje dus, waarin de klompen weggleden over de gladde mosbodem, of wegzakten in liet rulle zand. Recht door het land was de kortste weg, dadhten velen en vooral de jeugd, die - de verwensingen van de bouwhoe ven ten spijl vanuit Den Burg bv de landerijen overtrokken, tuinwal op, tuin- wal af, slootjespringend en zo meer. De aankomende dennenbossen door, de duinen in, een grote vlakte door (welks bloemenpracht je als kind nog niet zo sterk waardeerde) daar je veel meer oog ttong) had voor het frisse water, dat je in een al dan niet gereinigde klomp op schepte uit een sinal stroompje, de „Möksloot". Wie meer op hun gemak gesteld ma llet ruim 5000 bruto reg. ton metende schip „Alesia", dat in 1923 achter het Westerslag strandde en een kwart eeuw geleden nerd vlotgobracht. Dc grootte van deze boot komt goed uit met de nie tige glazen wagen er naast. ren, charterden een landauer en reden daarmede over De Koog langs 't strand naar paal 16, waar hot schip was vast gelopen. De kapitein was een Engelsman, mr. IJeck de bemanning bestond uit Duit- sers. Lui met wie best te praten viel cn die d? bezoekers volop gelegenheid bo den, het schip te bezichtigen. Het is interessant het lief en leed van de „Alesia" nog eens na te gaan. Wij ho pen, dat ons archief ook in deze onze rechterhand wil zijn! (Wordt vervolgd). hulpmiddel ter bestrijding van alle huideuvels is Pu rol. Hoort in huisl ALK ALIVRIJ 35 cl per pak Netto 100 gr. ZON. MAAN EN HOOG WATER. De zon komt 11 Juni op om 4,19; on der om 9,00. Maan: 18 Juni L.K., 26 Juni N.M. Hoog water ter rede van Texel: 11 Juni 9,20 en 9,49. 12 Juni 10,07 en 10,37. ..13 Juni 10,54 en 11,21. 14 Juni 11,38 en (2,02. 15 Juni en 12,21. 16 Juni 0,45 en 1,04. 17 Juni 1,29 en 1,46. Hoofdpijn - Kiespijn Zenuwpijn Pijnverdrijvcr bij uitnemendheid Buisjt 40-75 Ct. OPHEFFING DISTRIBUTIE STIK STOF-MESTSTOFFEN. Met ingang van 1 Juli wordt de distri butie van stikstof-meststoffen opgehe ven. De uitbreidings- en herstelwerk zaamheden bij de Ned. stikstoffabrieken zullen eerst in de loop van het. nieuwe seizoen hun beslag krijgen; dientenge volge zal bij de aanvang van het bemes- tingsjaar 1949-'50 niet overal volop stik stof ter beschikking van de verbruikers kunnen slaan. De kali-positie is nog van die aard, dat voor het komende seizoen niet tot opheifing van de distributie kan norden overgegaan. WANNEER MOET IK NAAR HET DISTRIBUTIEKANTOOR Maandag 13 Juni, Dinsdag 14 Juni en Woensdag 15 Juni, is het distributie kantoor geopend van 8-2 uur VERLOREN EN GEVONDEN VOOR WERPEN VOGELTOCHT TEXEL. Gevonden: lichtgrijze mantel. Verloren: gascape; schoudertas met inhoud, o.a. toiletartikelen, pyama, hand. doek, enz Inlichtingen bij D. P. de Jong, Zand- vaart 125, Breezand. ZEEWATER DRINKEN IS GEZOND. In tal van buitenlandse badplaatsen werd gedurende de laatste 20 jaren ge- experimenUeerd met het drinken van zeewater. Men gebruikte daarvoor uit sluitend door filtreren gezuiverd water. In verband met zfjn hoog gehalte aan ijzer, jodium, fosfaat en kalk is dit na tuurlijke geneesmiddel er zeer geschikt voor, oververmoeide mensen weer op te knappen. Er is geen enkel bezwaar te gen, dergelijke drirtkkuren thuis voort te zetten, daar dit „bronwater" in flessen kan worden geleverd. In tal van landen heeft men ook ge tracht het keukenzout in allerlei spijzen door zeewater te vervangen. Aangezien overdadig gebruik van keukenzout voor gevoelige mensen bepaalde nadelen heeft, werd aanbevolen, bv in soep een lepelvol zeewater in plaats van zoul te doen. In bepaalde gevallen heeft men daarmede verrassende resultaten be haald; zo kwamen hardnekkige huid ziekten tot genezing; open» benen her kregen hun normale toestand, enz. Aan getekend zij, dat ook in ons land voor de tweede oorlog zeewater in flessen ais een soort spuitwatr verkrijgbaar was Marken, 6—6'49 Geachte redacteur, Zoals u uit de ingesloten versregels blijkt, bracht ik vorig jaar een bezoek aan Texel, maar trof het zeer slecht met bet weer. Hier op Marken word ik met weemoed nog eens sterk aan dit bezoek herinnerd en als het ware gedwong'n, aan mijn gevoelens uiting te geven. Nu zit ik weer ie midden van de zee En kijk het spel der golven aan, Die ai maar huppTend, dansend op en neer Zo schoon aan spelen zfjn gegaan Dan denk ik t'rug aan Texels strand, En Waal-eiuBurg en Oudeschild, Slaan levendig opnieuw weer voor mijn geest En stromen regen niet gewild Een diepe zucht, is 't antiwoord op 'net steeds Weer machtig rijzen van de vraag: Waarom? Waarom juist toen dat hon denweer? 't Is spijt, wat 'k in me onrme draag... Ik zou u graag in effen blauwe lucht Zien schitt'ren in het licht der zon, Opdat ik dagenlang van al uw moois Naar hartelust genieten kon Ik kom weerom, geliefde vogelland. Zo rijk door de natuur bedeeld. Ik heb mijn hart geheel aan u verpand O parel, die mijn zinnen streelt. Voerendaai. A. H A. RAMtEOKERS. Een eiland en een eiland is twee, dut ziet de lezer nu opnieuw! Ieder eiland is geen parel en wij kunnen ons best voor stellen, dat je vanaf het ene eiland heimwee naar het andere krijgt, waar dat andore Texel is! Red. OP DE BUNKERMUUR. Op de muur van een bunker aan het Westerslag heeft „Bos en Duin" een fi- Waar een wil is is een weg Denk niet dat onze motorclub nu met de handen in het haar zit, dachten wij, toen liet ge rucht (dat inderdaad juist bleek te zijn), zioli verspreidde, dat de puzzleweds'.rijt geen doorgang kon vinden wegens het uitblijven van de vergunning daanoe. En zie: in een ommezien had het vol ijverig bestuur een nieuwe vondst ge daan: zij organiseerde een -zgn. knobbel-, rit, waarbij de deelnemers dobbelstenen moesten gooien. Gooide je een één dan moest je bv. naar De Koog, gooide je 'n Imee, dan wees de tabel een rit naar De Coeksdoip en daar aangekomen besliste die steen opnieuw. Wie „geluk" had kon alle dorpen met 47 km. bereiken maar wie „peöh" had moest wel 86 km. afleggen. Maar dat waren dan ook twee uitersten, afstanden die niet gereden zijn, de grootste was 71,5 door A. Ziel man en R. Berkenbos, de kortste afstand reed A. van Liere, van Oosterend Onder grote belangstelling vond Maan dag. 2e Pinksterdag op de Groeneplnats de start plaats, nadat in „De Linde boom" de nodige gegevens waren ver strekt. Met ronkende motoren schoten de 3U Hiermede kunt U, Uw voordeel doen Aanbevelend, Noodwinkel Wilhelminalaan BEVORDERD. Onze cilandgenoot, dhr A. Verseput, deelnemers weg, langs de Vismarkt de Binnenburg door en vervolgens.... ze waren al uit het gezicht verdwenen. Zware motoren, die een duopassagier zonder morren Lekken, lichte vehikels, die aan de berijder de handen vol heb ben, vooral als er flinke wind staat en de tocht door het openliggende polder land gaat. Wij denken in dit geval aan Piet Kooiman Rzn., die op zijn „Speed Demon" meereed. Daar is moed voor nodig, dunkt onsl Laat die Piet nu num mer één worden van zijn klasse, met slechts twee strafpuntenl Dat hij aan de start verscheen is al vermeldenswaaid, waar verscheidene leden van de club, dia over zware, in prima staat verkerende motorrijwielen beschikken, verstek lieten gaan. Dat is eigenlijk wel jammer voor deze club, die nu al bijna 50 leden telt (6 nieuwe leden werden Maandag ge boekt!). De deelnemers hadden een genoeglij ke tocht, die zonder incidenten verliep. DOir A. Zielman had een le prijs met nul 3trafpunten. Hij reed 71,4 km. Dhr liaal geopend, waarin men allerlei con- i „„j inrrmfip-iirt.ilrrlpn Iran konpn Tn bpt 1 a8ent van Politie te Leiden, werd met P ingang van 1 Juni benoemd tot wacht- A. v.d. Vis, Oosterend leverde dezolfda meester der Rijkspolitie, met stand- prestatie wat het aantal strafpunten he- hart van de bunker zelf heeft de kellner een koelcel ontdekt, waarin hij zijn wa ren op (lage) temperatuur kan houden! INVASIE VAN HORSMARKEEL. Enige tijd geleden had aan het Zand- voortse strand een invasie van horsma kreel plaats. Sinds het einde van de vo rige week beleeft Texel ook zulk een in vasie. De koinmen'vissers vangen dui zenden kilo's en moeten S01113 enige ma len naar (le haven om de vangsten le kunnen verwerken. In het begin zat er nog een groot percentage gowone ma kreel tussen, die belangrijk meer op bracht, thans is het hoofdzakelijk hors makreel. Per vrachtauto en motorschip wordt de vis vervoerd, los gestort, daar hiervoor geen kisten genoeg beschik baar zijn. De prijs is 2 3 ct, per kg, maar door de grote hoeveelheid is de be somming toch nog de moeite waard. Woensdag is er 17000 kg verzonden Als bijzondenheid vermelden we nog, dat in de oorlog gedurende korte tijd de horsmakreel f2,80 per kg opbracht. Thans gaat ze naar een vismeelfabriek te Beverwijk. Vorige week waren hier ook mossel vissers uit Ierseke om mosselzaad te lissen, dat dan in Zeeland weer word! uitgezaaid De vangsten vielen echter zeer tegen, daar het zaad dit jaar waar schijnlijk meer op de ondiepe plaatsen voorkwam, waar de vissers niet bij kon den komen. Een geduchte tegenvaller. plaats Voorschoten TOEVALLIG! Op een en hetzelfde vel papier, waar- l op het Ministerie van L„ V. en V, de pers haar inlichtingen verstrekt (OB no. 258) komen twee berichten voor, die nitts j met elkaar hebben uit le staan en toch ,Het ene meldt liet aantal export-eieren per kip van 5 Juni Lm. 2 Juli, het ande re begin' met „Bronzen legpenning uitgereikt aan de heer Kaupe. MART1EN BAKKER WEER THUIS. Woensdagavond bracht fanfarecorps D.E.K. een serenade ter gelegenheid van de thuiskomst van onze plaatsge noot Martien Bakker, uit Indonesië. 's Avonds hadden velen zich al opge steld voor „De Atlas", vlaggen wappei- den. Vooi'z. Jb. Kiljan heette Marden hartelijk welkom niet zijn behouden thuiskomst. Bakker Sr. dankte allen voor de hulde. „Wij hadden op zo'n out vangst niet gerekend, ik hoop, da; eensgezindheid tussen Den Hoorn cn wijk II zo zal mogen blijven (de Dokter Wageinaker was al vertrokken, de Voorwaarts lag nog in Den Helder, dus dat was nog net op tijd thuis, Martienl Dhr Goënga had zijn auto beschikbaar gesteld evenals bij de thuiskomst van Aris Troost, Een smakelijke maaltijd e Gebakken zijn ze ook heerlijk treft, hp bad er nl. ook niet één, maar zijn route was korter, nl. 63,8 km. Dhr A. Huizinga werd nr. 3 met eveneens nol strafpunten en 60,2 km. Het zal dui delijk zijn, dat de heren Huizinga an van der Vis waarschijnlijk met iets gro tere afstand eveneens met blanco straf register door de finish waren gekomen. De 4e prijs verwierf dill- C. J. Vismau, uit Waalenburg met 1 strafpunt en 63,6 km. P. Kooiman werd met 62,4 km, nr. 1 in zijn afd. met 2 strafpunten. De zwa re moesten 40 km. per uur rijden, de lichte gemiddeld 30 km. per uur. Er waren 26 deelnemers totaal van wie reap. 16 zware, en 10 lichte. Bovendien verscheen dhr C. Dros van huize „Texla" met een luxe wagen. Hij had slechts I strafpunten en legde 60,2 km. af. ,Dhr Dros is een actief lid!" merkte dhr Ziel man op. Het hoogste aantal strafpunten (28) werd genoteerd door dhr, nee, laten wij zijn naam niet noemen! (De straf wa» gevolg van liet te vroeg of te laat bin nenkomen Misschien heeft de man te i hard gereden en dan zou hij ook nog last met de politie kunnen krijgen als wij man en paard gingen noemen, maar het kan ook zijn, dat hij zo zeer door het Texelse landschap werd bekoord, dat hij tijd en uur vergat. Wie zal het zeggen. Het doet er ook niet toe,het ging om de sport en kameraadschap). De dub is al weer bezig met een nieu we feestdag, nl. een kaartleespuzzle op Zondag 31 Juli (Dan mag er weer ben zine voor liet luxe vervoer worden ge bruikt). Die dag zullen ook leden van het district N.-ITolland Noord, die aan het vasteland wonen deelnemen. Vorig jaar telde wij 125 liefhebbers, dit jaar zal hun aantal niet minder zijn. Er Is reeds toestemming aangevraagd. Dezer dagen is tus sen De Koog en het Westerslag een dol fijn aangespor'd. Een flinke knaap, want hij was bijna 2,5 meter lang. Sommigen meenden met een bruinvis te doen te hebben. Bruinvissen worden echter niet zo groot al behoren zij tot dezelfde familie der dolfijnen. Vlak bij deze vis lag een dode zee hond, die nog ge heel gaaf was, uit gezonderd de ogen, waaraan de meeu wen zich meteen te goed hadden ge daan. Wie streeft naar rechtvaardige ver houdingen, -A ie economisch verantwoord zijn, die stemt a.s. Woensdag op één der Candidaten van de 1. S. J. Keyser Hogeberg 2. Mevr. Vrijdag-Keyser Den Burg 3. J. Bakker D.Pzn. Den Burg 4. C. v. d. Kool Den Burg 5. I. Bruyn Den Hoorn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1