Cjroen ^warLrJexels in het harL, Poolshoogte Tien moedige mannen werden door Prins Bernhard gedecoreerd Het Bestuur van „Het Witte Kruis" bekeek het Consultatiebureau van Marken De Markenaars zijn de Texelaars in sommige opzichten een groot stuk vooruit, maar op menig terrein houdt Texel de kop WOENSDAG 20 JULI 1949 TEXELSE 62e JAARGANG No. 6341 COURANT Uitgave v h. Fa LangeveJd De Rooy Boekhandel - Drukkerij - Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags Bankrek Rotrerdamsche Bank en Coop. Boerenleeob. Postgiro 65 2 Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar (Van onze buitenlandse redacteur). De snelle Ford van de voorzitter van het Witte Kruis, de heer J. C. Rab 't is altijd verstandig voorzitters-met au to's de kiezen heeft ons (het dage lijks bestuur van het Witte Kruis, be staande uit de heren J. C. Rab, voorz., 11. C. Remmers, secr. en P. Beemster- boer, penningm., een architect en uw verslaggever) in korte tijd door Noord- Holland gereden. Van Den Helder is 't regelredht naar Alkmaar gegaan en van de Kaasstad door de Beemster naar Monnikendam. Daar zijn we nu. Straks zal de reis met de Markerboot worden voortgezet Wij zijn nl. op weg naar Marken om daar een kijkje te nemen in het zgn. „Buurthuis", waar liet consul tatiebureau is gevestigd, onderzoek op tbc wordt verricht enz. Dit bezoek wordt gebracht in verband met de plan nen om hier op Texel een consultatiebu reau annex badhuis te stichten. „Zon burgemeester Kelder al wakker zijn?" vraagt iemand als wjj door Mon nikendam rijden, een alleraardigst stad je, vroeger een vesting. Een stadje, dat zich nooit een, twee, drie in de hoek liet drukken, veel strijd heeft gevoerd. Een stadje met zeer veel oude gebou- „Fouten, die gemaakt kiïnneu wor den, worden gemaakt!" sprak eens Na poleon. Het bestuur van Het Witte Kruis, aid. Texel, is ziCIt volkomen be wust van het grote 'belang van een ern stige bestudering van de plannen tot stichting van een Consultatiebureau an nex Badhuis op ons eiland Waar hier bij de bouw van genoemde inrichtingen grote bdragen gemoeid zijn en wij ieder dubbeltje weer omkeren alvorens liet uit Ie geven, geeft het bestuur zich ernstig rekenschap van zijn moeilijke taak. Bouwen en bouwen is twee. Men heeft tal van factoren in het oog te houden, zich te bezinnen op het heden en op de toekomst. Kortom „Hoe moet de opzet zijn? Met welke wijze van inrichting is het eiland Texel liet beste gediend? Hoe leveren wij werk, waarvan onze he dendaagse eilanders met lof kunnen ge wagen pii waarvan ook het volgende ge- slaelit en geslachten zullen zeggen: „Die lui hadden het vroeger jaren goed bekeken, met een vooruitziende blik!" Zo peinst genoemd bestuur. Regeren is vooruitzien (ook al een Fransman, die zulks in een helder ogenblik spreekwoordelijk vastlegde) Regeren is ook oog hebben voor de wij ze, waarp anderen bepaalde kwesties hebben aangepakt, want daarin ligt een uitnemende gelegenheid 0111 een en an der aan de practijk te toetsen, zonder dat men zelf gevaar loopt in die moeilij ke, vaak zo lijnrecht tegen de theorie in redenerende practijk brokken te makin. Een dergelijke mentaliteit dus 70 men gaarne van zijn „buren" leer.t kan niet anders dan heilzaam werken! Welnu, zo denkt het bestuur van Het Witte Kruis, afd. Texel er ook over; al vorens de ardhitct de eerste lijn trekt, de metselaar de eerste steen legt en de timmerman de eerste nagel in 'het hout drijft, wil het bestuur van A tot Z inge licht zijn en dan als vrucht van die op gedane ervaringen gaan instrueren. „Hoe hebben andere gemeenten hun consultatiebureau ingericht? Hoe kregen zij de gelden bijeen? Hoe werkt zo'n bu reau (en de badinrichting)?. Zijn er fou ten gemaakt, zo ja, welke? Ziehier vragen, dit het bestuur bezig hielden. Het ligt voor de hand, dat het bestuur in deze tijd, nu de actie van het Witte Kruis in volle gang is, elders lil het land eens poolshoogte wilde nemen. Dan weten wij, lezers, wij leden van het Witte Kiuis op enkele honderden na is heel Texel immers Lidl dan weten wij of het fin, offer, dat wij brengen, veranwoord is Na ampele correspondentie werd be sloten tot een bezoek aan bet eiland MerkenAalsmeer en Beverwijk. Onze buitenlandse redacteur werd door liet Witte Kruis in de gelegenheid gesteld de reis mee te maken. Hij geeft niet alleen een beschrijving van de medische verzorging op Marken, maar vertelt en passant ook een en an der over het eiland zelf, zodat het een reisverhaal is geworden. Daar in deze vacantiemaanden vele Texelse lezers geen tijd hebben om zelf op reis te gaan, doch wel een half uurtje kunnen vin den om ?en reisbeschrijving tc volgen, hebben wij de artikelen (twee stuks) niet „aecoord" naar de zetterij gezonden. Eerst gaan wij naar Marken en volgen de keer naar Aalsmeer en Beverwijk. Wanneer uw hand bekneld raakt tus sen zware bazalstenen kan deze er heel raar uitzien en als men er dan zonder gebroken ringers afkomt mag men zich gelukkig prijzen. Hierboven ziet 11 een Röntgenfoto van een hand, waarmede 'n dergelijk ongeluk is gebeurd. Het slacht offer, een 17-jarige Texelaar, riep ter stond medische hulp in, want de hand zwol vervaarlijk op, „Zou er iets gebro ken zijn", was de vraag en het antwoord kon pas worden gegeven, nadat een Röntgenfoto was gemaakt. Zoals u ziet, is er geen enkel beentje gebroken. wen, pronkend met prachtige gevels. Het is kwart voor acht en schertsend wordt opgemerkt, dat je als burgemees ter dan nog op je bed behoort te lig gen Maar wanneer de auto met sierlijke zwaai door de bocht vóór het woonhuis van Monnikendams eerste burger gaat en een claxon actief wordt, ontstaat handgewuif in de met, veel ramen geze gende eetkamer van liet ruime huis, dat deze oud-Texelaar bewoont. En in een wip is de familie Kelder al op de stoep verschenen. Even later wandelen wij met de heer Kelder door Monnikendam. A's gids van prof essie vertelt hij ons de voor naamste bijzonderheden van zijn stad, laat ons keer op keer liet hoofd in de nek gooien 0111 de prachtige gevels te bewonderen, de trots van Monnikendam, een vraagstuk tevens voor het gemeente bestuur, dat een bepaald percentage moet bijdragen in de restauratiekostey en.... men raakt hier welhaast nooit uitgerestaureerd! WH varen. Vijf minuten over acht stappen wij aan boord van een klein bootje, dat de dienst Marken-Monnikendam onder houdt, Het is een vaartuig van de Noord- Zuidholl. Trammaatsehappij. Het schuitje kan 200 passagiers vervoeren, het is 46 jaar nud. Zomers is het er druk aan boord, en straks als de dag niet zo jong meer is, zullen de toeristen er weer stijf naast elkaar op de banken zitten. De schipper vertelt ons, dat er ln '47 230,000 passagiers werden vervoerd tv. j. 150,000). Wij vreemdelingen, betalen 80 cent retour, maar daar komt nog 10 cent boven, een douceurtje voor de gemeente, die bij een vervoer van laten wij zeggen gemiddeld 150,000 man, 15,000 gld. in haar zak steekt! De Markers zelf betalen 50 cent retour en van hen eis) de ge meente geen tol. Elf maal vaart de boot heen en weer. Om 5,55 v.m. gaat de eerste boot van Marken en om 21,15 komt de laatste boot op dit eiland aan. „Vorige week zijn hier nog 800 De nen geweest", zegt de schipper, als wij hem attent maken op de lichtblauwe om slagdoek van een dame, waarop het woord „Denemarken" staat. De toeristen varen vaak via Amsterdam naar Mar ken, van Marken naar Volendam en van daar per tram naar de hoofdstad terug. Het kost f3,20". Hou koers! De schipper heeft al zijn aandacht nodig bij het besturen van zijn schuit, want die moet door een smalle geul van 2.5 111. diepte worden gedirigeerd, vaar je even uit de koei's, dan is Leiden I11 Last, dan loop je op de grond van de zeer ondiepe Gouwzee, die bij Monniken dam bij stil water slechts 40 cm. diep is en bij Marken 1,80 111. water draagt. De boot ligt 1,10 111. diep. „Er gaan zo'n 230 werklieden dage lijks heen en weer, hoofdzakelijk fa brieksarbeiders, die door de inpolde ring geen brood meer met de visserij konden verdienen. En dan werken er heel wat Markers als matroos op d" koopvaardij. Na de afsluiting van de Zuiderzee nam hun aantal belangrijk toe". Als wij opmerken, dat Marken groten deels zal bestaan van het toeristenver keer, zegt de schipper, dat wij dit hele maal mis hebben: „Een klein percentage bestaat er van". Het gesprek wordt door die schipper naar sociaal-economisch terrein gedre ven en hij betoogt, dat de lonen te laag zijn en de Marker levensstandaard 15 tot 20 pet hoger ligt dan die van de vastelandse gemeenten! „De gemeente arbeiders zitten in de vijfde klasse, maar de onderwijzers in de tweede klasse, an ders zou niemand hier onderwijzer wii- len worden!" Wij noteerden dit zonder commentaar of tegenspraak, misschien heeft de man gelijk, misschien overdrijft hy. Onderwijl is een half uur verstrek™ en onze boot, de „President Roosevelt" eel Amerikanen komen het eiland be zichtigen de nieuwe TESO-boot I drage straks de naam „Trumanm"! bereikt liet eiland. Mark ligt ongeveer even ver van liet vasteland als Texel, maar de boot be hoeft slechts 4800 111. te varen,doordat men practisoh regelrecht op het eiland ~"kan aanstmnen, terwijl ten zuiden van Texel, zoals wij weten, een uitgestrekte, kilometers brede zandplaat ligt, waar door onmogelijk een geul gegraven f onderhouden kan worden.... De boo» nadert een kleine steiger, waar nog enkele andere vaartuigen lig plaats hebben gevonden, meest vissers- scheepjes. Maar het eerst valt je op de vele hoog gebouwde 'huisjes, gebouwtjes op palen, woningen, die vóór de afsluiting van de Zuiderzee verrezen, want na de Zuider zeewerken lowam liet water niet meer zo hoog en kon zonder de onderbouw van palen worden volstaan. Wij w orden ontvangen door de Burge meester-secretaris, die even naar de haven is gewandeld: op dit kleine «i- land, 260 bunder groot een opper vlakte als de polder de „Eendracht" op Texel heeft men geen auto's en geen luxe rijtuigen. Marken telt 1474 Inwoners. Een hartelijk man, deze burgemees ter, iemand met hart voor liet eiland en zijn bewoners. Een man, die van alle markten thuis is hetgeen allengs blij ken zal. „Eerst maar naar het „Buurthuis?" vraagt hij inviterend en dan trekken ivii over Marken. Alom gaan de ogen van de Markers naar het gezelschap, rechts trekt een meisje als geschrokken haar hoofd terug achter een donkere deur opening, links vult een vrouwelijke melkboer een schaaltje melk, elders gaat de petroleumvrouw rond. Overal staan de klompen buiten de deur, overal treft men de merkwaardige klederdracht. Duidelijk verschilt de kleding van de man maar de kinderen hebben allemaal „meisjeskleren" aan. „Let 11 eens op di" witte band, dat. is o.a. een teken, dat de drager van het mannelijk geslacht is" De bezoekers verbazen zich over de nauwe stegen. Ze zijn één meter breed. Links en rechts in die stegen staan overal de klompen voor de deur. Prach tig houtsnijwerk versiert de klomp. Wij wandelen door die steegjes waar de deurtjes wijd openstaan op deze mokki- ge dag. Wij werpen een blik naar bin nen, waar de wanden van de kamer van onder tot boven met allerlei voorwer pen zijn behangen, men heeft hier voor al een zwak voor Delfts blauw. Klein zün de huizen, die niet meer dan een kleine kamer hebben. Naar men ons vertelt, maken tal van gezin nen gebruik van een en dezelfde W.C Dit alles gaf ons te denken, vooral die woningtoestanden. Maar 111 menig opzicht, is Marken ons eiland stukken voor: liet heeft sinds 932 een waterlei ding, die de gemeente f 1600 per jaar kost en wel aan afschrijving van de zin ker over de Gouwzee, een verbinding van 2500 nieter. Maar het kan worden betaald, want Marken is mede dank zij het toeristenbezoek niet noodlijdend. Het „Buurthuis". Het „Buurthuis" is een modern ge bouw, een stenen gebouw. Hierin is het consultatiebureau gevestigd. Hier woont zuster Dinklaar. de enige verpleegster en vroedvrouw van het eiland, die ons al even hartelijk ontving. (Na ons be zoek vertrouwde zij ons toe: „Ik moet nu onmiddellijk weg,ik ben bier de enige verpleegster-vroedvrouw, u begrijpt, dat ik sta te springen!" De wachtkamer van het consultatiebu reau, wachtkamer tevens voor vele an dere doeleinden, is o.a. voorzien van 'n stellage, waarop verscheidene boxen zün geplaatst, waarop de zuigelingen kunnen worden ontkleed. Er komen ie dere week 20 zuigelingen (op Texel ie dere 14 dagen 60'. I11 dit vertrek han- vervolg 4e pagina TEXELSE MARKT Den Burg, 18 Juli 1949. Aangevoerd: 50 lammeren f27-f35; S schapen f60 tot f 75; 5 koeien f 476-f 650; 2 pinken f 250-f 350 2 paarden l'350-f500; 16 biggen f5ö-f70. Voor de levering 5 n. kalveren. VAN EN NAAR TEXEL. Hier volgt de zomerdienst van de N.V. TESO (Texels Eigen Stoombootonder- neming): Van Texel: 5,20 \V; 6,15; 7,45 W; 9,30Z 0.50W; 11,45; 14.40W; 15.40Z; 15.50W; 17,45 W17.50Z. Van Den Helder: 6.30W; 8.25Z; 8.30W; 10.20W; 10,302; 12.10W; 13,—VV; 13.10Z 16.20W; 16.40Z; 17.30W; 19—Z; 19.30W. I11 vorig nr. plaatsten wij abusievelijk een verkeerde regeling, buiten schuld van de TESO-directie. BRIDGEDRIVE. Dinsdag 12 Juli werd wederom een bridgedrive gehouden onder auspiciën van de WV in Hotel Texel. Daar dhr Oskamp niet aanwezig kon zijn, werd de avond geopend door de wedstrijdleider de heer Idema De deelname was niet groot niaar er werd met veel animo ge speeld. Er waren onder de deelnemers 11 gasten De uitslag was: eerste waren de he ren Vreeswijk en A. van Sanfbeek met 89'/! pt.tweede de heren Joh. D. Bak ker en B. Stolk met 88'/: pt.; derde de heren Schukking en Alblas met 83 pt.; vierde dhr W. Zelle en mw. v. Walsum 80 punten. De prijzen bestonden uit kunstvoorwerpen. De volgende VW-bridgedrive wordt gehouden op Dinsdag 26 Juli in Casino. Op Donderdag 14 Juli J.l. heeft te Sllc- drecht de decoratie plaatsgehad van 7 plaatsgenoten, van 2 oud-plaatsgenoten en 1 persoon, die tijdens de bezetting op ons eiland was ondergedoken. De decoratie betrof de bemanning van de reddingboot, die op Zondagavond 8 April 1945 overstak naar Engeland, ten einde hulp te verkrijgen ln verband met de oorlogstoesland op Texel, welke ln de naeht van 5 op 6 April '15 was ont slaan, tengevolge van de opstand der Russen. We laten voor de goede orde de na men van de bemanning volgen. .In. Bak ker Gzn., Ie sdhipper; K. v.d. Kooij Jbz. 2e schipper; K. v.d. Kooij Gen., te Leeuwarden, navigator en belast met een mondelinge opdracht; M. Kooger Jizn., navigator; J. C, Dros Ozn., mo tordrijver; W. de Bloois; K. Doome- katnp te Utrecht; R. Hooijberg; Jb. Knol Aizn. en J. J. Westdorp Jr. Men schrijft ons over deze gedenk waardige decoratiedag: Met de boot van kwart voor acht ver trokken wjj van Texel, en in Den Helder stapten bovengenoemde personen, vor- gezdd van 2 familieleden in een bus 'van TFSO. De stemming was goed en de chauffeur J. J. Westdorp Jr., witn ook een onderscheiding Ie wachten stond, reed het gezelschap naar Slie- drecht. De reis ging rechtdoor naar Rot terdam, de Maastunnel door (die velen nog niet hadden gezien) om dan op de Groene Hilledijk drie kwartier te ver pozen om de inwendige tnens te ver sterken en te verfrissen. Eén der heren had des morgens geen tijd kunnen vin den om het nodige toilet te maken en dacht dit in Rotterdam even te laten doen maar. 0 wee, het was juist half een en alle kapperszaken waren gesloten. Dan maar op Sliedrecht aan en daar gepro beerd, doch men was daar in een alge mene feeststemming en de baard ;s rustig mee terug gekomen naar Texel. (Van wanordelijkheden 111 het betreffen de gezin over deze nalatigheid hebben wij later niets meer vernomen). In Sliedredht was alles in feesttooi Nadat chauffeur Westdorp ons op de parkeerplaats had gebracht, met een motorrijder als gids, zijn we gezamen lijk naar het terrein gewandeld waar do onderscheidingen zouden worden uitge reikt; wij moesten door een haag van belangstellenden heen. De bemanning van de Reddingboot °n anderen die odk onderscheiding te wachten stond, werden in drie rijen achter elkaar geplaatst, vlak langs de Merwede, de familieleden en genodig den vóór en zijwaarts van het terrein. Precies half vier, het vastgestelde uur verscheen Z.K.H. Prins Bernhard op 't terrein, voorafgegaan door een jeep en verschillende motorrijders. In zijn toespraak zei de Prins o.a. het volgende: „De meesten van u zijn per soonlijke kennissen uit mijn tijd in En geland of uit de tijd dat ik als bevelheb ber der B. S. in Nederland was. De in druk, die 11 op mij hebt gemaakt, is on vergetelijk. Er zijn verscheidenen onder u, die niet die waardering hebben onder vonden, waarop zij recht hadden. Het s echter niet aan mij om daarin een be slissing te nemen. Dit is buiten mijn wil geschied" Hierna kwamen de 59 personen, na afroeping van hun namen, stuk voor stuk naar voren en werd door de Prins de bronzen leeuw, het bronzen kruis of het kruis van verdienste op de borst ge speld. Onze jongens ontvingen het bron zen kruis. Eén persoon kon niet uit eigen bewe ging tot de Prins komen. Dat was Marie C. v. Griyisfen uit Geffen (N.B.). Met een ambulanee-auto was zjj naar het terrein gebracht. Deze dame was 16 maal in de winter van 1944-M5 met een kano door de Biesbosch getrokken en had zo waardevolle inlichtingen overge bracht. Over de ijssChotsen lopende, glepd zij uit, kwam op de kano terecht en beschadigde haar nekwervels. Dit had tengvolge een algehele verlamming, waarvan zjj gelukkig herstellende is. D» Jn. Bakker Gzn., Ie schipper Prins spelde haar de bronzen leeuw op de borst onder luid applaus. Na afloop van de uitreiking der on derscheidingen vond een défilé plaats lan enige bonderden militairen met het bekende „Hoofd Rechts", alzo het mili taire eerbewijs brengende aan alle ge decoreerden. Na afloop van de plechtigheid werden verversingen aangeboden in het Tlhalia- Theater. Dit was tip-top in orde. Ook werden sigaren en sigaretten aange voerd, Er was een dame bij onze groep, Texelaars, die volgens weten ninnmr bad gerookt en aan de bediening vroeg, of het geoorloofd was dat zij een sigaar prefereerdp. Nadat hier geen bezwaar legen werd ingebracht nam zjj diep blo zend een sigaar uit het voorgehouden kistje. Wij vroegen ons af of deze dame iets goeds te maken had in haar huwe lijksleven, althans niemand van ons heeft, op de terugtocht gezien dat zij de sigaar zelf heeft opgerookt. Precies 6 uur vertrokken wij uit Slie drecht in de richting R'dam. Op Stre- vclswveg w erden nog enige aanvallen ge daan op hanancnwinkels en voort ging het- naar de pleisterplaats „De'Rustende Jager" te Heiloo. De stijve benen wer den gestrekt de inwendige mens ver sterkt: de „Uitsmijters" werden erin ge smeten en het kostte enige moeite om de „hazen'" van de „jager" te scheiden. Het daglicht had plaats gemaakt voor de schemer en met de lichten op ver trokken wij uit Heiloo in de richting van Den Helder, waar we ongeveer 10 minuten voor elf arriveerden. De .Voorwaarts" lag op ons te .vachten en zij vervoerde ons met gunstig getij naar Texel. Te Oudesohild stond de heer P. den Braven met een bus van TFSO klaar en voort ging het over Oosterend naar de Noordelijke kop van ons eiland. Inmiddels was liet middernacht gewor den. Terugblikkend op de 14e Juli 1949, mogen wij tevreden zijn over de ge maakte reis. Directie en bestuur van TFSO verdient een hartelijk woord van dank voor de bereidheid 0111 deze tocht in een minimum van tiid uit te voeren en voor de regelingen welke zij hebben getroffen in verband met deze plechti ge gebeurtenis. De gebeurtenis op zichzelf is én voor onze „bemanning" én voor Texel van historische betekenis geworden nu het Koningin Juliana heeft behaagd het on derscheidingsteken bestaande uit het bronzen kruis aan onze jongens uit te reiken Het verdient aandacht en waar dering voor wat zij hebben volbracht. T)e zee was op 8 April 1945 nog vol ge varen, desniettemin zijn zij vertrokken, achterlatende hun gezin, ouders of ver loofden, teneinde voor ons allen te trachten 'hulp te verkrijgen uit Enge land. Vanaf deze plaats wil ik een dank woord uitspreken voor hetgeen zij de den en ik hoon dat zij het pand dat hun toevertrouwd is, in ere zullen bewaren, mede als svmhool van die kleine ge- meensehan. die op elkaar was aangewe zen op die grote zee, een klein groepje, dat bereid was het grootste offer te brengen tot heil van de medemens. J WESTDORP. De Oocksdorp, 16 Juli 1949.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 1