Cjrocn 2rwarL-Jexels in het harL,
Door correcties komt Oosterend
riehonderd meter dichter bij Den Burg
f
ompromis tussen snelverkeer en natuurschoon
Inschrijvingen concours
hippique viel tegen
De koetsier van De Witte Kikkert
heeft meer kwaliteiten clan paard mennen
Vraagbaak voor iedere badgast
die belangstelling heeft voor flora en fauna
ïst e
Vi
i m/
:n hi
plö-
JENSDAG 24 AUGUSTUS 1949
TEXELSE
voll
op
:aai I
werl give v Langevcld De Rooy
khandel Drukkerij - Bibliotheek
0 n Burg Texel - Postbus 1 1 Tel 11
goe
Oi
n»
:lav
er n
3 W
d,
n g
g'
t n;
Gr.
194
62e JAARGANG No. 6351
COURANT
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek Rotterdamsche Bank en Coöp. Boercnleenb.
Postgiro 65 2. Abonnementsprijs f 2,45 per halfjaar
Dertig Polders verbeterden wegen
Een sikkel blinkt, een sikkel klinkt en ruisend valt het graan. Tarwe, ste-
van halm, zwaar van korrel in de dikke aar. Tarwe, zomaar groeiend aan
kant van de weg. Dat is iets vreemds voor Texel. Op de Veluwe vind je het
bliij ian aan e weg, zonder afbakening. Op Texel wiegt het achter hei
lig draad of achter de tuinwal. Maar, toen het graan, dat wij zagen oogsten,
>rd gezaaid stond et nog een steviq hek tussen korrel en pad. Dat hek werd
ze winter verplaatst: het is het hek van boerderij „Het Hoge", gelegen aan
Oosterender weg, waaraan thans met vereende krachten wordt gewerkt,
aar thons de laatste hand wordt gelegd aan de verbetering, die deze weg
hoog nodig moest ondergaan. U kent dat verhaal, geloven wij.
„B Die Oosterender weg werd al slechter
toen de plannen tot verbetering wer-
rich n bestudeerd werd meteen gedacht
alir n het snelverkeer èn aan de verkeers-
:en( iligheid. Deze weg toch had ver-
vi liillende zeer gevaarlijke bochten,
m chten, wier gevaar nog werd ver-
ogd door aangrenzende tuinwallen,
hoog gebouwd, dat zij alle uitzicht
?ro
rio<
öitli tnameii.
1 feet doet een ieder goed, dat bij dc
jannen tot verfbetering van deze weg
tot afwending van het bovengenoemd
'r ~|vaar, getracht is een compromis te
jau|heppen tussen snelverkeer enerzijds
Dy.^| de behoefte tot behoud van het na
tuurschoon anderzijds. En daarin is men
*y.®Jstekend geslaagd: de Oosterender-
jfg Is geen recht uit, recht aan route
yjeworden, hij heeft nog zeer veel boeh-
|i, hjj is onderhoudend gebleven- Hij
aait eens naar links, hij draait eens
#ar rechts. Zeker, honderden meter3
linwal zijn verdwenen, maar dat kon
»et anders, want wil men een goede
^Jeg maken, dan moet men over een flin
berm kunnen beschikken. Een berm,
Jtarin liet water kan wegvloeien. En
r}® h, als je wat ruimere blik hebt, dan
e je het nog wemelen van de tuii'i-
allen- Ja, zo ver het oog reikt lopen ze
>or de weilanden- En laat die dan
aan! Restaureer ze, waar nodig, want
tjdoet er de schapen bij winterdag zo'n
«ezier mee. En de lammeren. En bij
imierdag vinden zij er beschutting te-
tp» de brandende zon.
M'i
o
g' Dc grootste afsnijding.
De oogstwerkman scherpt zijn sikkel
1 zwaait hem dan weer om de sten
en. els. Het hek. dat deze winter was aan-
ebracht, komt zichtbaar. Kolossaal, wat
Mi :n stuk berm er bij! Maar dat s
echts een zeer kleine correctie aan cl?
in! osterenderw eg. De grootste bochtver-
vo etering vinden wij niet bij „Het Ho
an! e". Daarvoor moeten we nog een paar
an ilometers dichter bij Oosterend komen.
i»( ij de „Arien Jacob Dijksen Stichting",
idi mar ligt de grots te bochtafsnijding en
'el een 200 meter. U gaat nu ineens
1 echt door naar de laatste bocht voor
■d; orp en laat de oude weg links ligger,
i lier wordt nu met man en macht ge
er 'erkt aan de egalisering van het land,
v, 'aarvan het graan (haver) dezer dagen
t. 5 geoogst- Van groot belang is ook de
verbetering van de laatste bocht, waar
Dr. Koens verongelukte. De nieuwe
lboeht is enige meters binnen de oud
lbocht gebracht, de tuinwal is afgegra-
teVen.
rJ Dan is van belang de correctie hij t
tiehucht „Harkebuurt". waar wat doel
loos slingerende meters weg zijn uitge-
cSehakeld en men regelrecht doorrijdt,
if Half September open.
inj Wanneer de aanvoer van het materi
aal niet stagneert en het weer goed
—blijft, zal de Oosterender weg omstreeks
ïrhalf September voor het verkeer kun-
elnen worden opengesteld,
ml De benzineprijs is verhoogd. Heeft de
riOpzichter, dhr J. van der Pijl Sr. zulks
zien aankomen? Heeft hij te doen ge-
tad met hen, die door die prijsverho-
>i< ;ing voor nóg zwaarder lasten komen t'
li staan? De vrachtrijders, de taxic-hauf-
i leur en onze arme TESO? In ieder ge
it .-al is Oosterend door de verbetering
•n do correcties 300 m. dichter hij Den
Burg gekomen en 300 m. dichter bij
qile Waal (zoals vanzelf spreekt).
Fantastisch-
j Ja, fantastisch is, wat wij zagen op
'gebied van de moderne middelen tot on-
derhoud van wegen- Wij hebben een
teersproeiw agen zien werken en een
grint ispramex) inrichting. Deze ma-
1 chines brengen de zgn. slijtlaag aan. Kr
waren wei 11 wegen, die voor deze be-
werking in aanmerking kwamen en zij
zijn de vorige week allemaal van een
dergelijk dek voorzien. Ze kunnen ar
weer tegen! In de haven van Oudesc.hiH
lagen een teertankschip en een grint-
boot De tankboot heschikt over een
'Jstoominrichting, die de teer tot 120
graden verwarmt- De inhoud van de
tankboot van 120 ton, voor de Texelse
vvegen die ditmaal moesten worden be
handeld, was 100 ton teer nodig. Dit
materieel werd in een sproeitankwagen
gegoten. Deze wagen loopt sne! over de
1 weg. Achter de wagen is een sproei-in-
richting bevestigd, die op de breedte
van de weg kan worden gebracht- Op 'n
Dc Oosterender weg is van zijn ge
vaarlijke bochten bevrijd, maar let op
uw saeck, want een ongeluk zit in een
klein hoekje, zoals u ziet
30 m- volgt de grintstrooimaehine, even
eens ter breedte van de weg. Deze
wordt geduwd door een achteruit rij
dende cn onderwijl kiepende vrachtauto
die aldoende zijn lading lost. Is deze au
to leeg, dan komt een andere wagen
hem aflossen.
Jammer, dat het weer de afgelopen
week vaak spelbreker was. Maar als het
goed weer was. waren de mannen en de
opzichters (dhr v.d. Pijl Sr. werd ge
assisteerd door diens zoon) al present
vóór de boeren hun koeien hadden leeg
gehaald. En waar liet zo uitkwam, werd
tot aan het vallen van de duisternis
voortgegaan.
Een hele reeks-
Dinsdag werd begonnen met het
sproeien van de Genteweg (lopend van
de Noorderdijk tot onder de rook van
Oosterend), Daarop de Hoofdweg door 't
Noorden, de 2e Dwarsweg door 't Noor
den, De Pijpersdyk! (d.w.z. het gedeelte,
dat onderhouden wordt door polder
Waalenburg, de rest moet eerst nog ge
ëgaliseerd worden). De Kogerweg (van
hoeve „Margaretha" van dhr Zijm tot
De Koog), de Duinweg (to* aan de
Smitsweg), de Westerweg (van Den
Burg tot liet Westerkerkhof), de Hoofd
weg door de P-H. Polder (vanaf de krui
sing Amaliahoeve naar hoeve Zeewijk),
Vrijdagavond werd de Pijpersdijk nog
eenmaal behandeld, waar deze nog niet
eerder was geteerd. En tenslotte de
Nieuwe Spangerweg (vanaf weg Oude-
schild-De Waal tot de boerderij van dhr
T'. Hin).
De wals kwam in de achterhoede on
zette de grintjes stevig vast- De directe
strooiing op de weg heeft een groot
practisch voordeel- want voorheen werd
het grint gestort in de berm, die ou
Texel doorgaans hoog in het gras ligt
verscholen. Dit is zeer hinderlijk bij hel
opscheppen ter bestooiing van de weg en
bovendien verliest men daarbij steed.s
veel waardevol materiaal.
Machines schakelen vele handen uit:
werkt de sproeier zonder genoemd"
grintstrooier en moet alles met de hand
worden gestrooid, dan maakt men in 3
uur met 15 strooiers drie km. weg ge
reed van 6 m. breedte- Totaal 18000 m2.
Met automatische strooiinriehting doet
men 22,000 mfi. In totaal zijn de vorig?
week 15 km gesproeid en hegrint-
LEPELAARSKOLONTE GROEIT!
De vogelwaohter van de Muyen heeft
afscheid genomen van de lepelaars of
juister: de lepelaars van hem. Hij blijf.-
op het eiland en zij gaan een uitstapje
maken naar de Noordkust ran Afrika,
naar de Nijl, om daar een mild klimaat
te vinden, wanneer hier de sloten tot
de ijssport noden, wanneer hier de win
terstorm loeit.
De vogelwaohter heeft zijn vogels na
tuurlijk een voorspoedige reis toege
wenst en hen met de hoop op een tot
weerziens zien wegvleugelen Welnu,
die kans is groot, want- de practijk leert
dat- de lepelaars graag in de Muyen
broeden- Vorig jaar bouwden ze hier
bijna 100 nesten en dit seizoen zijn er
een '25 families meer geweest! „Het is
'n best broedseizoen geworden!" verze
kerde ons de vogelwachten. „Er zijn ook
meer fazanten."
NUMMER EEN!
J. C. Koorn Mzn., behaalde als num
mer één het diploma van de ambachts
school te IJ muiden. Daarna legde hij met
goed gevolg het toelatingsexamen MTS
te Amsterdam af.
TEXELSE MARKT
Den Burg, 22 Aug. 1949. Aangevoerd:
94 lammeren f 27-135- 23 schapen 140-
f50. 7 koeien f 42ö-f 000. 10 biggen f45-
f 05- Vo.tr de levering 97 schapen, 5 n.
kalveren, 4 koeien.
DE KODG IN HET VOLLE SEIZOEN.
Het aantal gasten, dat het eiland ver
laat mag dan liet aantal komende toeris
ten overtreffen, 'n feit is, dat Texel nog
vele duizenden vreemdelingen telt. 1)?
Koog en omgeving meldde begin dezer
week nog een volledige bezetting van de
pensions. Bij bestendiging van het bij
zonder fraaie weer. dat ons thans
(Maandag) deelachtig is, zal de laatst?
week van Aug- nog veel vreemdelingne-
verkeer geven en als September zich
eveneens van zijn beste zijde wil lonen,
zal er Ook nog een behoorlijk naseizoen
kunnen komen.
„HET MASKER".
Donderdag jl. zou ,,Texels Klein To
neel" van Oudeschild voor hel voetlicht
treden, maar wegens ziekte kon het en
semble geen gevolg geven aan de uil-
nodiging van de VVV en ook .morgen
zullen wij ..De Schoonmoeder uit Dui
zend" weer moeten missen, want nog is
het gezelschap wegens ziekte niet com
pleet. De Maskerianen zullen ;n de bres
springen met liet stuk .,Tot. Weder
dienst Bereid". (Zie advertentie).
HIJ VAART WEER
De „Zeemeeuw", de motorboot, die de
dienst tussen Texel en Vlieland onder
houdt, vaart weer. Maandag jl. werd
weer gestart, nadat het scheepje wegens
motorstoring een dag of acht verstek
had laten gaan.
Zaterdag kwam er een kink in de ka
bel, toen het een gezelschap van 20 per
sonen terug zou halen van de Vliehors-
De motor weigerde en bleef weigeren,
zodat de badgasten de nacht op Vlieland
moesten doorbrengen. De Vlielanders
toonden zich uitnemende gastheren en
zorgden er voor, dat de pechvogels on
derdak kregen in het kamphuis. TESO
heeft de. volgende dag een botter naai
de overkant van het Eiorlandse Gat ge
stuurd en daarmede liet gezeisohap af
gehaald.
DUIF UTT DE KOERS.
De hartstochtelijke duivenliefhebber
P. H alhier tuurde de hemel af- Tel
kens weer Vier van de zes duiven, die
hadden deelgenomen aan een interland-
vlucht, waren veilig cn wel uit Bordeaux
(Frankrijk), teruggekeerd. Een afstand
van 1060 kin. Maar waar bleven de an
deren? 3 Aug- waren ze losgelaten. De
zer dagen ontving de duivensportman
een luchtpostbrief uit Spanje, uit een
plaatsje even ten zuiden van de Pyre
neeën! De Spanjaard vertelde hem, dat
er een Texelse duif op zijn hok was
neergestreken. Het beestje was doodop
en gaf al spoedig de geest. Deze duif is
dus de koers finaal kwijt geraakt, wam
in plaats van naar het noorden te vlie
gen, had zij de snavel naar liet zuiden
gewend. Het was een 2-jarige vogel, die
het klappen van de zweep toch wel ken
de, want zij hal al meërdere buitenland
se vluchten met succes volbracht- O.?.-
van Orleans en Ohateroux, beide dus uit
Frankrijk
'Een krans voor deze kranige vlieger,
die in liet verre zuiden voor goed de
ogen sloot.
ESPERANTO EN HET ONDERWIJS.
In Groot Berlijn wordt aan de Volks
scholen hel Espeiaiito als niet verplicht
vak onderwezen. Zoals de Magistraat
voor Groot Berlijn, afdeling Volksop
voeding verklaarde, werd hiertoe beslo
ten om het internationaal onderling be
grip tussen de volkeren bij de jongeren
ingang te doen vinden
VAN ÉN NAAR TEXEL.
Hier volgt de zomerdienst van de N.V.
TESO (Texels Eigen Stoombootonder-
neming):
Van Texel: 5,20 W; 6,15; 7,45 W; 9.30Z
9.50W11,45; 14.40W; 15.40Z; 15.50W:
17.46W; 17.50Z.
Van Den Helder: 6.30W; 8.25Z; 8.30W;
10 20W; 10 30Z; 12.10W; 13,—W; 13.10Z
16.20W16.40Z; 17.30W; 19,—Z; 19.30W
AUTOBUSDIENSTEN TESO.
De Koog Den Burg:
7—; 8,30; 9,10W; 9,30Z; 10,20; 11.10;
1215; 13;45; 14.30; 15,—; 15.30; 16,10;
17,10; 18.—; 18.30; 19.30; 21,—; 23,15.
Den BurgDc Koog:
6,40; 8,—; 8,50; 10,—; 10,45; 12.—;
13.15; 14.—; 15—; 15,45; 16,45; 17,25;
18.19.—; 20,30; '23,—.
Het Paardensportfeest
De besturen van de Paardensportvei-
„Texel" en de Kon. Landelijke Rijver.
„De Waddenruiters" haddon grootse
plannen, maar deze konden uelaas niet
geheel ten uitvoer worden gebracht,
doordat het aantal inschrijvingen voor
verschillende nrs. verre beneden de ver
wachtingen bleef. Men had gehoopt op
de op komst van vele boeren met 2- en 4-
wielige wagens, met luxe wagens cn
met boerenwagens, maar die hoop ging
in rook op.
Gelukkig maar, dat wij zo'n hardnek
kige kern hebben gevonden in „de Wad
denruiters", die er voor gezorgd hebben,
dat het feest toch nog goed is geslaagd.
Maar het had veel beter geslaagd kun
nen zijn
„Zijn er geen tilburies meer? Geen
dresseerkarren? En geen paarden?" zo
vroegen wij. Zeker, we weten hel wel: ai
mechanisatie in de landbouw neemt
hand over hand toe. Tractors verdrin
gen het paard. Een trekker voor een
ploeg, een trekker voor een wagen. Ron
kende motoren gaan liet gehinnik van
de rossen overstemmen....
„Toch zou je versteld slaan, als alle
paarden op de Groeneplaats werden ver
zameld en de luxe wagentjes en wagens
er bij!" verzekerde ons een paarden
sportman van professie, „maar", zo 1' -t
hij er een beetje somber op volgen,
.het lijkt wel of de boeren zirh de moei
te niet meer willen getroosten uit te ko
men als een ernstige mededinger naar
een prijs- De fut is er uit"-
Voor de drommel. De fut er uit? Breng
hem er dan weer onvervaard ;n! Want
wij hebben het zilveren jubileum van de
Paardensportver. „Texel" in het vizier.
Volgend jaar is het zo ver. Volgend jaar
is het' 25 jaar geleden, dat w;j ons eerste
officiële ruiterfeest vierden, of beter ge
zegd paardensportfeest. En die feesten
heugen ons nog in vreugde.
Iets van die vreugde trof vele. weer,
toen zy dc paarden zagen springen, ga
lopperen, draven. Toen de eenspannen
voorbij rolder,. „Kiek deer'es, die drieft
over het land!" hoorden we zeggen. In
derdaad, een goede loper drijft over de
weg- De beste loper concours een
span luxe tuigpaarden was de 6-jari-
ge bles Bertus van dhr F. Dijksen uit
de I' H- Polder; nr. 2 werd P. Dros Nz.
uit Oosterend en nr. 3 N. Kikkert van
hoeve Vredestein. Verder verschenen
in dit nummer: de dames G. Kikkert
Eelnian en Tr. van Twisk en de heren
J. Bakker, Van den Berg, Jn- Huisman
Tzn. en P. List.
De jury bestond uit de heren S- Ko
ning, C- Kuip en dr- Swart.
Geopend werd met een zeer fraai nr.
dressuurrijden, waaraan „De Wadden-
ruiters" en „Hollands Noorden" van
Julianadorp deelnamen met in totaal 15
paarden. Keurige „polonaises" uitge
voerd onder bekwame leiding.
Na dit nr. werd het woord gevoerd
door dhr H. Keesom, voorzitter van dc
Paardensportver., die mededeling deed
over liet a.s. jubileum cn een en ander
toelichtte op het programma.
(Zie vervolg binnenzijde).
ook vanzelf, dat hij de Ploeglanderweg
en de Rozendjjk links laat liggen. Hii
kiest d° Reuverslaan en slaat vervolgens
weer een ander schilderachtig weggetje
in. Telkens springt -hij van de wagrti,
pinkt een varen, bloemen, een tak. Ver
telt van de vruoht^etting der dennen,
van de soort dennen die hier het beste
groeit, van de zaadwinning, waardoo:
straks weer nieuwe bomen kunnen wor
den uitgezet. Vertelt van de ouderdom
der bossen, waaraan je planten het best
kunt herkennen, zwenkt dan ineens een
zó smal laantje in, dat er maar nauwe
lijks ruiinte genoeg is om de paarden
en wagen door te laten.
Je denkt: waar zitten wij nou? Maar
dan Jicht het bos en zijn wij op de eerste
pleisterplaats aangekomen: de Fon
teinsnol. Tweeërlei keus: een bezoek aan
de Nol „met belvédère en oriënteringsta-
i'el óf d koffie gebruiken in „Bos en
Duin". Dat ilaatste doen wij met Nico en
daar gee-fl hij een gedetailleerd over
zicht van de tochten, die gedurende de
werkweek worden ondernomen: „Iedere
ochtend naar de Meeuwenkolonie, iedere
middag naar de Slufter, Dinsdags en
Vrijdags naar de Robben, d-w.z, naar
Texel's Noordoostpunt, waar de TEEO-
boot. gereed ligt. (Het uur van vertr-k
der Jan Pleziers correspondeert op de
waterstand, die de bootbemaniiing stipt
op tijd bekend maakt Na de robben in
hun element te hebben gezien wordt in
„De Robbenjager" de koffie genoten.
Woensdags en Zaterdags staat een be
zoek aan het zuidelijke deel van het
eiland op liet- programma: Den Hoorn
met zijn bijzonder mooie omgeving ais
Loodsmansduin, de Mok. de Petten met
die leuke eilandjes in het kleine meer
tje, dorado voor kapmeeuwen, kluten en
sterns, de Geul. de P.H. Polder, het Rus-
senkerkhof en via JeufNiherberg Pano
rama terug.
Maandags natuurlijk ook naar de
markt te Den Burg. Voorts maakt de
Ned- Reisvereniging iedere weelk een
tocht met de .Jan Pleziers en dikwijls la
ten ook andere groepen zich door de
Witte Kikkert rondrijden- („Als de tem
peratuur aan de -lage kant is. kunnen zü
een zware reisdeken over de benen
slaan").
Dat onderhoud duurt een kwartiertje.
Nieo maakt nog even een hoogstand op
Benjo, die er zo mak onder blijft als een
pasgeboren lam- Vort. zegt hun baas cn
ze trekken weer aan. De hoeveelste rit?
Soms is de belangstelling voor de rob
hen zo groot (het weer is steeds een be
langrijke factor), dat er met meer dan 2
wagens wordt gereden, want voor bv 85
man hej> je zeker vier wagens nodig!
Maar we gaan naar de Meeuwen, door
dc hossen, met hun bloeiende kamperfoe
lie, liet kruisemunt, reigersbekken, la-
rlxen. Sint Jacohskrnid, parnassia. tor-
mentil.
Fn dc bloeiende heide met haar mll-
liarden paarse bloempjes, die in brede
stroom door de vlakte vloeien en wier
komst ons zo rijkelflk troost na het af
scheid van dc rose-witgekelkte duin-
roosjes
„Je skrieft nou altied maar over dit
TESO en die VW, 'maar ga nou ok ers
een keer met ons mee!" Zo klampte Ni
co Witte ons dezer dagen aan- Hij is
een der firmanten van „De Witte Kik
kert", Texels eerste Jan Plczicribedrijf,
dat vanaf 14 Mei weer een groot deel
van hei eiland doorkruist. „Om half tien
van 'De Koog", spraken we af Er zou
een tocht worden gemaakt naar de Wes
terduinen. waar de meeuwenkolonie is
gehuisvest. (Zie vorig nummer).
Zo beklommen we een der twee Jan
Pleziers, die klokslag half 10 in De Koog
waren gestart U kent ze natuurlijk: ecu
auto-onderstel, een breed dek en daarop
twee tuinbanken. Een voertuig, dat
vooral geschikt is voor families. Eer
heel verschil uiteraard met de bakwa-
gen. waarmede de vader van Nico 'u
1933 voor het eerst een officiële bad
gastentrip maakte. Ja, van dat ogenblik
af is de Jan Pileziersonderneming in hel
loven geroepen.
Terwijl de schimmel Bento en de zwar
te witvoet Karei op een sukkeldrafje
over de prachtige Kogerweg gaan, werpt
Nico zich op als een voortreffelijke gids
die alles vertelt, -wat. de passagiers maar
van het eiland moeten weten. Hij wachl
de vragen niet af, nee. hij doceert vee'
eerder cn geeft onafgebroken commen
taar. Waarom een tuinwal zo'n magni
fiek ding is. wat voor soort graan daar
wordt verbouwd, hoe de wind hier moet
waaien om de kans op droog weer te be
houden, welke planten wij langs de weg
berm passeren Ah, die bloemen- en
plantenwereld! Wat weet hij er veel
van! „Wat hij niel van de planten weet,
is 't kennen niet waard!" zegt een da
me, die de vorige dag met Nico naar de
Slufter is geweest (met een gezeisohap,
let wel!)- De Ger'ritslanderweg is nog
niet opgeknapt, maar de Jan Plezier
heeft goede veren. Links en rechts wijst
de koetsier op huisjes- „De arbeideis
hebben ze verhuurd, zij wonen zelf gedu
rende de zomermaanden in 'n schuur-ije'
De dennenbossen hebben hier en daar
duintjes gekregen: door aarde overdek
te bunkers. Het -gras groeit er weelde
rig. (Het valt niemand op, dat hier ver
dedigingswerken hebben gestaan. Som
mige boeren hehhen de voormalige bun
kers bestemd tot -bergplaats voor hun
materiaal en een oude driewielde kar
slaat- er zo rustig bij alsof dat bouwsel
speciaal voor hem is vervaardigd.
Onze koetsier zou geen ras-echte Ger-
ritslander zijn, als lui de dennenbossen
niet laan voor laan kende en 't spreekt