FRIEDRICH'S AVONTUUR Koopt Uw veevoeder bij bona fide adressen Australië heeft flinke arbeidskrachten nodig §|Ook Nieuw Zeeland kan mensen gebruiken De avonturen van Pietje Pluis en Jantje Joppe 1 Teneinde de Nederlandse veestapel in stand te kunnen houden, blijft het in de nabije toekomst, noodzakelijk de im port van buitenlandse voedergranen te handhaven, ook al beschikt ons land niet over voldoende buitenlandse beta lingsmiddelen, om grondstoffen voor veevoeder aan te kopen in hoeveelhe den, die de binnenlandse behoefte ruim schoots dekken. Met deze mededeling toonde de voorzitter van het Bedrijf schap voor Veevoeder, Ir. J. A. P. Franke, in een radiopraatje op Maan dag 7 Nuv. jl- duidelijk aan, dat ten aanzien van de veredeling van de be schikbare hoeveelheden krachtvoeder de grootst mogelijke zuinigheid is ge boden, terwijl de zeer onvoldoende im port niet in staat zal zijn het tekort aan voedingsmiddelen binnen afzienbare lijd op te heffen. Desondanks zou het onjuist zijn, wanneer men hieruit de conclusie trok, dat in de nabije toekomst de toegewezen hoeveelheden kraohtvoe- der zullen worden verminderd. De aan kopen. die de Nedrelands9 Overheid in liet buitenland heeft gedaan, vooral wtft granen en eiwitten betreft, geven stel lig geen reden tot ongerustheid. Ook de hoeveelheden veekoeken, die in het land aanwezig zijn, zijn van dien aard, dat terecht mag worden verwacht, dat de toewijzingen in de komende winter met de geraamde hoeveelheden zullen over eenkomen Voegt men hieraan de reeds aangekochte voergranen toe. dan is nu al voldoende graan beschikbaar 0111 on ze veestapel t.m. Maart a.s- met de thans verstrekte rantsoenen te voorzien. Dit betekent, dat de rundveehouders in deze winter op de bedrijven beneden de 12 ha. ongeveer mogen rekenen op 175 kg krachtvoeder per melk- uf kalfkoe. Voor grotere bedrijven zal deze toewij zing naar verhouding geringer zijn, doch ook daar mag men, uitgezonderd de overwegende bouwbedrijven boven 20 ha., over het algemeen rekenen op ca. 150 kg, terwijl voor sommige be- drijfstypen het percentage hoger zal liggen Het eventuele tekort zou men kunnen aamuilen met. ruwvoeder dat thans in voldoende mate verkrijgbaar is. waarbij in het bijzonder het gebruik \an gestoomde aardappelen aanbeve ling verdient. Wat de verdere toekomst betreft, stelde spr. vast- dat er voldoen de redenen zijn om deze met bezorgd heid tegemoet te zien. De reeds genoemde invoenmoeilijkhe- den en de sterk toenemende bevolkings aanwas, welke uitbreiding van de vee stapel noodzakelijk maakt, vormen voor de veevoedervoorziening d 1 voornaam ste problemen. Het is daarom een eerste noodzaak, aan de voederwinning op eigen bedrijf de nodige aandaoht te schenken, terwijl voorts een doelmatig gebruik van ruw voeder een van de grondwetten voor iedere veehouder zal moeten zijn. Tenslotte vestigde Ir. Frank nog de aandacht, op de samenstelling van het mengvoeder, welke bij sommige fabri kanten te wensen overlaat. Waar een in tensieve controle van overheidswege (hierop vrijwel onmogelijk is, dient de veehouder bij voorkeur zijn voe der te betrekken bij de vele bona fide fabrikanten, bij leveranciers, die ver trouwen genieten. Op deze wijze ver krijgt men zekerheid omtrent de kwali teit mengvoeder, die men ontvangt, een zekerheid, die men niet heeft, wanneer men vertrouwt op overheidsvoorschrif ten, die niet meer tot in details kunnen worden gecontroleerd- TEXELSE MARKT Den Burg, 14 Nov-1949. Aangevoerd: 4 koeien f 575-f 700. 30 pinken f,300- f350. 18 graskatveren fl80-f220. 26 biggen f 40-f 65. 4 nuchtere kalveren. BOOTDIENST T E.S.O. TEXEL—DEN HELDER V.V. Op werkdagen: Van Texel: 5,20; 7,45; 11,45; 14,50; 17.50 Van Den Helder; 6,30; 10,20; 13.00; 16,20; 19,30. Op Zon- en alg. erkende Chr. FeesO dagen; Van Texel; 7,45; 11,45; 17,50. Van Den Helder; 10,20; 13,10; 19,00- Ook ongeschoolden zijn er welkom Australië, het werelddeel, waar ruim 7 miUioen mensen wonen op een gebied dat even groot is als de Ver. Staten van Noord -Amerika, 32 maal groter dan Groot-Brittanniëen 227 maal Nederland, is begonnen aan een enorm project tot vergroting van zijn inwonersaantal. Binnen 20 jaar wil de Australische re gering haar bevolking uitbreiden tot 20 millioen mensen en om dit te bereiken zijn de poorten van het land wijd opei; gezet. De Australiërs stellen zich voor jaarlijks honderd- tot honderdenveertig duizend emigranten (bij voorkeur Eu gelsen en Nederlanders) te iaten over komen en dit alles geschiedt o.l.v. het ministerie voor immigratie, dat de nieu we bewoners onder zyn hoede neemt- 'Dit jaar zijn reeds ruim 70,000 En gelsen in Australië gearriveerd en in de volgende jaren zullen er steeds meer 'volgen, want speciaal voor dit vervoer zijn nieuwe grote schepen in de vaart gebracht, terwijl er in Engeland nog an dere schepen voor de dienst op Austra lië op stapel staan. De Nederlanders zijn' tot dusver enigs zins aarzelend geweest ten opzichte van de mogelijkheden tot emigratie naar Australië. Het land is zo ver en men jveet er zo weinig van. De reiskosten zijn zeer hoog en wie beschikt er nog over zoveel contanten? Onbekend maak; onbemind en de Nederlanders trekken liever naar Canada, Amerika en Zuid- Afrika, al was het alleen maar omdat zo vele landgenoten hen naar die stre ken zijn voorgegaan. Men weet nog te weinig welke kansen Australië biedt Vorig jaar zijn ongeveer duizend Ne derlanders eveneens met de Volendam naar Australië vertrokken en nagenoeg allen hebben liet daar naar hun zin. Een Nederlander, die in Mei 1948 op de boot was gegaan, schreef enkel" maanden later; „Terstond kon ik in Fremantle en Perth diverse werkkringen vinden, maar onzerzijds wezen wij deze af. om dat wij geen eigen huis konden vinden. door G. TH. ROTMAN Nadruk verboden. 19. Dat bet oneerlijk was zonder kaartje te reizen, bedachten zij niet- Zi dedejn of ze thuis waren en lagen ge zellig te keuvelen. Bij het volgende su- lion echter stapten twee mannen in. De een was een struise boer, met zo'n stel can die kerngezonde handjes aan z'n lijf; de ander een nuffig heertje met mooie gelakte nageltjes. 20. Het meneertje pakte een paar dun-gesneden boterhanuuetjes uit en begon er aan te peuzelen als een eek horentje- Toen nam hij een sok uit een flesje, dat hij bij zioh had. ,,Hè!" dacht Jantje, die boven de boer lag. ,.kon ik maar wat drinken!" Hij sloeg zijn hand al aan de fles met thee, die hij van huis had meegebracht, maar durfde zich ver der niet te verroeren. FEUILLETON 38.) Zijn stem was tot 'n arglistig ge fluister gedaald. Alma met de pop had zich met overdreven ijver naar hem toe gebogen. Nu ging ze weer zitten en zei: O, je gelooft dus werkelijk dat het hier binnenkort een geharrewar van je wei- ste zal zijn en dat die lui onderling ru zie zullen krijgen en elkaar z.ullen ver nietigen als de Vloed komt opzetten? Maar dat is onzin. Zet dat maar nit- je hoofd. Het mag dan zijn, dat ze het niet- helemaal eens zijn, voordat net gevaar zijn hoogtepunt heeft bereikt, maar in 't beslissende ogenblik blijven ze elkaar trouw Jij kent de mensen van de r vier niet, maai' ik wel. Hij verzonk in zoc-t gepeins. Alma met de pop staarde hem aan. Ze vouwde haar handen over haar knieën en fluis terde: Mijn hemel. Gilbert, zou ik me to bh in je hebben vergist? XVII De vliegmachine New YorkNew- Orleans vertrok om acht uur 's morgens Toen Friedrioh naar het- vliegveld reed, scheen er een warm voorjaarszonnetje. Gejaagd bladerde hij door een pak kranten en gooide het ene blad na het andere op de grond. De eerste pagina's hielden zich bijna uitsluitend bezig met het nieuws uit het Zuiden. Alle koppen zeiden hetzelfde: Mississippi en Missou ri wassen verontrustend snel. Dorpen worden overstroomd, mensen vluchten in paniekstemming, bruggen worden weggeslagen, ondergelopen straten en spoorlijnen aan de bovenloop van de rivier- In Washington stapten nog twee pas sagiers in het vliegtuig. Friedrich keek verbaasd op. toen hij een van hen als generaal Brace, de gouverneur van Louisiana herkende. De gouverneur, die met zijn vastberaden kalme stap door 't toestel liep om zijn plaats od te zoeken, herkende Friedrioh eveneens, maar hij sprak hem niet aan, doch knikte sleoh's vluchtig. Na Washington werd het weer slecht; hit toestel klom hoger en vloog bover. de wolken- Zo nu en dan viel het enige honderden nieters in een luchtkoker om vervolgens weer steil langs de wolkon naar boven te klimmen. De stewardess, die het eten serveerde, verloor zelfs eens haar evenwioht. De scherven der gebroken borden en een schaaltje met kersencompote rolden tussen de voeten der passagiers. 's Avonds bereikten ze New Orleans. Het vliegtuig cirkelde voordat het kon landen driemaal over de stad heen, ra kelings over de schoorstenen scherend- De gouverneur was de eerste, die ui; stapte. Hij reed direct in zijn auto, die al op hem wachtte, weg. Friedrich, wat bleek en vermoeid, maar bljj weer vaste grond onder zijn voeten te voelen, ont- 1 Daarom besloten we verdsr het land in te gaan, nl. naar Wundawie, 75 km. van Perth aan de spoorlijn naai Northam. Nog niet op de kaart, daar dit een nieuw gestichte plaats is, waar de regering van West-Aust-ralië de Eerste West-Au stralische Gietijzer en Staalindustrie heeft gevestigd, welke titans produceert. Annex wordt een houl-destiilatie en raf- rinaderij gebouwd, aan de voltooiing waarvan ik thans werk. We wonen hier nu circa een maand en hebben al talloze vriendenen kennissen. De mensen hier zijn zeer soepel in de omgang, zeer vriendschappelijk en gastvrij. Bij de doorsnee-Australiër is de H-ollauder zeer gezien, veel beter dan andere bui tenlanders". Mensen nodig! Australië* ip een jong land, dat aan 't begin van een grootse ontwikkeling staat. Tijdens de laatste oorlog zijn hier enorme industrieën uit de grond ge stampt en om deze gaande te houden en uit te -breiden, zijn steeds meer mensen nod'ig- De helft van de totale bevolking Australië vraagt echter niet uitslui tend kraohten voor de landbouw, ook in vele andere beroepen kunnen Nedtr- laiidse emigranten eon goed bestaan vinden en zelfs ongeschoolde arbeiders zijn welkom, mits zij bereid zijn- de han den uit de mouwen te steken en zich te sohikken naar de aard en gewoonten van het nieuwe land- Sociale maatregelen. De werknemers worden in Australië door vele en goede sociale maatre gelen beschermd; er is een 40-urige werkweek, de lonen zijn goed en er be staat een werkloosheidsverzekering voor iedereen. Nederlandse vaklieden hebben in het begin wel eens moeite te wennen aan het Australische tempo, want ge woonlijk werken de Nederlanders (die graag zo gauw mogelijk het geld bijeen willen brengen om vrouw en kinderen te laten overkomen) veel te hard; hun Australische collega's hebben het na-" tuurlij'k niet begrepen op zulke „uitslo vers" en zo is het gebeurd, dat een Ne derlandse bouwvakarbeider hij drie ach tereenvolgende patroons weid ontslagen omdat zijn collega's het hoge tempo van' de Nederlander niet „namen" en om een dreigende staking te voorkomen- Daar om moest de patroon hem wel ontslaan. De enorme toevloed van nieuwe bewo ners brengt vanzelfsprekend allerlei problemen met zicih, doch moeilijkheden zijn er om opgelost te worden; energieke mensen, die met deze geest zijn bezield, kan het land uitstekend gebruiken er zij zullen er stellig slagen. Er is werk en overvloedig eten voor iedereen en al zijn de grote steden tjokvol en in ern stige mate overbevolkt, in de kleinere plaatsen en op het land zijn de moge- lijkhden practised onbeperkt. Uitgestrekt zijn de landerijen van Australië en Nieuw-Zeeland. woont in enkele grote steden aan de kust, waar de woningnood zeer groot is geworden, ook al omdat de woningbouw in de oorlogsjaren was stopgezet. Vooral op het- land zijn de mogelijkhe den voor de toekomst goed en het tekort aan woningen is daar minder nijpend dan in de steden. Een landbouwer, die zijn vak goed beheerst en van aanpak ken weet, zal over het algemeen reeds na enkele jaren in staat zijn zich zelf standig te maken. De share-farming bu siness, waarbij de pachter van een boer derij een bepaald deel (bv. een derde) van de opbrengst krijgt, wordt op grote schaal toegepast en dit opent de moge lijkheid om na verloop van jaren zelf 'n bedrijf te kopen of in te riohten. Er is enorme vraag naar Nederlandse land bouwers en al zijn er na de oorlog nog slechts een paar honderd -land/bouwers naar Australië gegaan dié allen te vreden zijn!! er is nog plaats voor duizenden anderen. De meeste nieuw dangekomenen hebben zich gevestigd in de staat Victoria, het belangrijkste zui velgebied van Australië, waar het vee, dank zij het ideale gematigde klimaat, zomer en winter in het open veld blijft (Jan Witte, De Westen, gaat ook naar Victoria- Red. T.Ct.) De werkwijzen zijn natuurlijk anders dan wü in Nederland gewend zijn, maar wie zich weet aan te passen bij andere gewoonten en gebruiken, zal er zich spoedig thuis voelen. Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeeland ligt nog heel wat ver der van huis dan Australië: per boot duurt de reis 40 dagen en alleen de afstand Australië'Nieuw-Zeeland be draagt al bjjna 2000 km., dat is van Am sterdam naar Constantmopel. Nieuw-Zeeland is een Brits domini on, een zelfstandige staat m het Britse gemenebest en het land omvat twee gro te en verscheidene kleiner» eilanden, d'e vulkanisch van oorsprong zijn Het grondgebied is achtmaal groter dan Ne derland en er wonen in totaal nog geen 2 millioen mensen, die overwegend van Schotse en Engelse afkomst zijn- Het klimaat is wannier en zonniger dan in on ze streken, maar de bewoners kennen de prettige afwisseling van zomer en win ter, terwijl de natuur er een zeldzame praelit in grote verscheidenheid ten toon spreidt. Vakkennis vereist. De regering van Nieuiv-Zeeland ziet gaarne nieuwe bewoners komen, maar zij is minder gul met „landing permits" (vergunningen oin het land binnen te komen) dan de Australische- Ook in N.- Zeeland is er een zeer groot tekort aan woningen en dat is de reden, waarom slechts zelden complete gezinnen tot het land wonden toegelaten. Jonge, onge huwde landbouwers en landarbeiders van 21 tdt 32 jaar genieten de voorkeur en zijn er altijd van harte welkom, waip^ in de agrarische bedrijven bunnen aio: arbeidskrachten gebruikt worden. A eerste eis wordt echter gesteld en d; geldt evenzeer voor de vaklieden en fi brieksarbeiders dat men zijn va terdege verstaat. Dit is trouwens te bi lijken, want prutsers en lanterfanter ziet men overal ter wereld liever gaa dan komen. Sociale voorzieningen. De sociale voorzieningen in Nieuw Zeeland zijn de beste ter wereld; zodr men een jaar in het land is gevestigt geniet men automatisch de voordele De van de algemene venzekeringen tegei ziekte, ongevallen, werkloosheid en voo een verzorgde oude dagen. Geneeskun dige hulp en onderwijs worden vai staatswege verstrekt en in de publiek hospitalen wordt elkeen behandeld ei -verpleegd zonder dat men ooit zal vra gen of de patiënt de rekening kan beta len.Rekeningen zijn er trouwens on bekend, want onverschillig of men rijl dan wel anti is, wanneer iemand doo: ziekte of door eien ongeval wordt getrof fen,«heeft hij recht op een behoorlijk! verzorging en in Nieuw-Zeeland neem d» gemeenschap deze taak op zich- On dit alles mogelijk te maken beft de staa een sociale verzekeringsbelasting, dit volgens sommigen tamelijk hoog maar die dan ook een verzorging „var de wieg tot het graf" waarborgt. De Hollanders zijn gewild- De Nederlander A. K-, die zich vorig jaar met een vriend in Nieuw-Zeeland vestigde, schreef in een brief, geda teerd 11 Mei 1949, o.m. het volgende: ,.De Nieuw-Zeelanders zijn vriende lijke en gemoedelijke mensen, die de Nederlands graag mogen, tk had al een aardig stukje van de wereld gezien voor ik hier kwam, maar dit land is iets om trots op te zijn. De Hollandse werk krachten zijn erg gewild en v erschillen de farmers vragen mij dan ook geregeld of ik geen vrienden heb die deze rich ting uit willen- komen. Voor ons tweeën in di't distriot waren over de honderd aanvragen binnengekomen Voor de Nedertandere, die zelf alle kosten tot aan de plaats van bestemming moeten betalen, is emigratie naar Au stralië of Nieuw-Zeeland een kostabre geschiedenis en het is te hopen, dat de Nederlandse regering snel de helpende hand biedt door een belangrijk deel van de reiskosten voor rijksrekening te ne men. Voor ons overbevolkte land is het Oen uitkomst, dat deze verre landen aan de andere zijde van de evenaar duizen den nieuwe bewoners wilton opnemen en het is altijd beter her. die willen emigreren daartoe in staat te stellen dan. hen tegen hun zin als werklozen in het vaderland vast- te houden- De Stichting Landverhuizing Nederland zorgt er voor, dat alle Nederlandse emigranten goed geplaatst worden en de gewestelij ke arbeidsbureaux in 't gehele land zijn ingeschakeld om hen, die n den vreem de een nieuwe toekomst willen opbou wen, met raad en daad behulpzaam te zijn. dekte tussen de wachtenden ziin procu ratiehouder Hampton. Wat is er voor nieuws? vroeg hij. Een stemming alsof de wereld ver gaat, antwoordde Hampton. Ik heb de zware wagen maar meegenomen, zei hij verder toen ze de afrastering van het vliegveld passeerden, voor li :t geval u nog zou willen proberen direct naar Fori Coligny door te rijden, alhoewel ik hft li moet afraden want volgens ontvangen mededelingen, slaan de straten al blank. De treinverbinding is echter nog niet verbroken. Als ik in uw plaats was, zou ik morgenochtend de trein van vijf uur nemen. Dan bent u tenminste beslist vroeg in de namiddag op Foil Coligny- Als de zaken er zo voor staan, neem ik zeker de trein. Ik zal Fori Ooligny nog even opbellen. Dat zal wel niet meer gaan, was Hampton's mening, de telefoonlijnen zijn verbroken. Ja, maar verdraaid nog toe, rtep Friedrich, is de rivier tussen Fort Co ligny en New Orleans dan al zo ver bui ten haar oevers getreden, dat- ze de te lefoonmasten heeft meegesleurd? De auto reed de stad in- Neen, zo is het niet. legde Hampton uit. Aan de rand van de stad New Or leans is die schade ontstaan. Daar zi.jn de onderaardse telefoonkabels door het grondwater aangetast. In de buitenwij ken in het Westen van de stad staan de straten ook al b'.ank. Zoals de stad New Orleans nu eenmaal' ligt, geven de dij ken helaas ook niets De gehele situatie heeft dus zo langzamerhand haar eritieke punt wvl bereikt, zei Friedrich ernstig. Met die opmerking zegt u precies zoals het er voor staat. Het eritieke punt is bereikt. Maar missohien kunt u toch r.og telefoneren- Het schiet mij net t'; binnen, dat er sprake van was om een verbinding via Pearl River tot stand te brengen. Misschien is dat intussen ge lukt. We zullen het proberen Verder nog zaken gedaan, mijnheer Hampton? Zaken? Ik heb het personeel op dracht gegeven de vliegen tc- vangen, waarvan ik in onze kantoren steeds last heb gehad. Friedrich zweeg. Hij voelde zich ge- ergerd. De auto stopte voor zijn huis. Welke orders geeft u voor het ge val dat het gevaar werkelijk onafwend baar blijkt te zijn? Geen zorgen voor de dag van mor gen, antwoordde Friedrich def, de cata strofe zal niet over de 3tad N-nv Orleans komen. Er zijn mensen, die daarvoor zullen zorgen en, de duivel moge mij ha len, ik weet niet of ik „helaas of „God zij dank" moet zeggen- Met die woorden liet hij Hampton, die zijn chef niet begrijpend aankeek, aan zijn lot- over. Friedrich betrad snel zijn kamer en vroeg -een gesprek met Fort Coligny aan. Maar hij moest twee uur wachten, voordat de verbinding tot stand kwam en toen wras het uiterst moeilijk, zich verstaanbaar te maken. Aan beide kanten probeerden ze het af wisselend door te schreeuwen of te fluisteren, maar het resultaat bleef on bevredigend. Wat is er voor nieuws? vroeg Friedrich ongeduldig- Niet veel.... eigen-lijn helemaal geen nieuws, hoorde hij zijn vader zeg gen met een stem, die dun en zwak over kwam, maar waaruit hij toch te rughoudendheid en verlegenheid meen de te vernemen. Luister eens, zei hij, ik heb er nog eens over nagedacht en als dat plan niet vlak bij de kromming bij Fort Coligny tot uitvoering wordt gebracht, heeft het hoegenaamd geen zin. Er komt nog steeds te veel water naar de stad en daarom zal uw berekening wei niet kloppen. De tegenpartij zal aan die mo gelijkheid heus wel hebben gedaaht. 'Ivlik-klak, klik-klak was het ant woord en daarop een oorverdovend ge kras, zodat de eerstvolgende minuten helemaal niets meer te verstaan was- 'Eindelijk hoorde hij zijn vader geheel wezenloos hallo roepen. Heel ver. Deze vroeg naar het resultaat van zijn re.s naar New York. Maar daarop wilde hij niet. antwoorden Ze zullen het heus niet zo gemak kelijk opnemen, antwoordde Friedrioh- Er heerst thans een noodtoestand en nood breekt wetten. Daardoor alleen al heeft de andere partij het recht tot buitengewone handelingen. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1949 | | pagina 4