Cjroen '/trnrtsJTexel s het
Verbinding Texel - Den Helder
schreeuwt om verbetering
Burgemeester G. D. Rehorst nam
afscheid van Texel
WOENSDAG 19 APRIL 1950
TEXELSE
63e JAARGANG. No. 6418
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Fa. Langeveld De Rooy
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags
Bankrek.: Rotterdamsche Bank en Coöp.
Boerenleenbank- Postgiro 652-
Abonnementsprijs f2,45 per half jaar.
„Zolang Waterstaat niet besluit tot verrbreding van de havenmond te Oude-
schild of tot het maken van een ponthaven, hetzij aan het Horntje, hetzij aan
Oudeschild, kan de N-V. T.E.S.O. nog heel weinig doen voor de verbetering
van de verbinding met het Vasteland", aldus de president-commissaris van de
N.V. Texels Eigen Stoombootonderneming, de heer G. J. B. Mulder in de Vrijdag
avond gehouden algemene vergadering van Aandeelhouders een zeer goed
bezochte vergadering, want er waren220 personen present!
met zijlading, niet met koplading). Deze
boot zou 24 auto's kunn'en vervoeren- De
Hoofdingenieur bleek zeer enthousiast
te zijn over deze plannen, maar hij ge
loofde, dat er weinig kans zou zijn, dal
de haven,mond zou worden verbreed en
weinig kans zou er volgens hem odk zijn
dat er spoedig een ponthaven gemaakt
zou wórden-
Later hebben wij met Burgemeester en
Wethouders van Texel geconfereerd.
Het resultaat daarvan was, dat wij be
sloten om een onderhoud aan te vragen
met de Minister van Waterstaat. Dat
werd verleend en in Den Haag hebben
wij anderhalf uur gesproken met de Min-
van Waterstaat en de Hoofdingenieur v-
Waterstaat te Hoorii- Tot definitieve re
sultaten zijn wo helaas niet gekomen.
Wij hebben de vraag gesteld of de mo
gelijkheid bestond, dat er in de vrij
naaste toekomst een pontiliaven zou ko
men. Geantwoord werd, dat als er een
pontliaven zou komen, deze aan 't Horn
tje zou worden gemaakt. Men zou trach
ten om de nieuwe ponthaven in 1951 op
de Begroting te krijgen- Als de andere
ministers (o.a- Lieftinek!) ermee aceoord
zouden gaan dan zou de kans bestaan,
f'at de pottthaven er in 1952 zou zijn.
Maar zekerheid 'hieromtrent kon men
ons niet geven- Wij hebben nog ge-
raagd of het niet wenselijk was om een
tussenvorm te kiezen, door het verbre
den van de havenmond te Oudeschild.
De Hoofdingenieur voelde daar echter
niets voor.
-De President-Commissaris deelt hier
na mede. dat over een paar maanden 'n
nieuwe ziekenauto in gebruik zal kun
nen worden genomen. He.t wagenpark zal
binnenkort mot 2 nieuwe autobussen,
touring-cars worden uiitgebreio. Spreker
bracht de Directeur, de heer J. J. v- d.
Vlies, dank voor het door hem gevoerde
beheer. Dank werd ook gebracht aan het
personeel van de boten, de bussen en 't
kantoorpersoneel. Allen hebben Iran
werk met toewijding en liefde verricht
Hierna is het woord aan de secretaris
de lieer E- N oord ijk. De notulen worden
onder dankzegging goedgekeurd.
Aan het Jaarverslag ontlenen we:
1949 was voor onze N.V- een normaal
jaar. Nog steeds gaan de totale inkom
sten van onze boetd lenst in stijgende
lijn, terwijl voorts het vervoer van au
to's aanmerkelijk is gestegen-
Opmerkelijk is hierbij, dat de toena
me alleen plaats heeft in de maanden
Juni, Juli en Augustus, terwijl de overi
ge maanden vrijwel eonstant blijven-
Door de toename van het vreemde
lingenverkeer op Texel en het daardoor
grotere vervoer in de zomermaanden,
ontstaat langzamerhand de bijzonderheid
dat het gehele bedrijf op het seizoen rust.
Ov 3i* het boekjaar 1949 was ons hele
bedrijf 'buiten de seizoen-maanden niet
lonend te exploiteren. De pijlers, waar
op ons bedrijf mst, zijn dan ook wei ver
zwakt, immers enige teruggang in het
vreemdelingenverkeer zal dan ook di
rect ingrijpend werken op de resultaten
van ons bootbedrijf.
De afschrijving op schepen en ge
bouwen van liet 'bootbedrijf bedraagt
f 8,841,38, een veel te kleine afschrijving
om later tot vervanging van deze ob
jecten te kunnen overgaan-
De voorschriften der belastingwetge
ving laten geen andere mogelijkheden
open- De schepen zowel als de gebou
wen, bevinden zich in een zeer goede
slaat van onderhoud.
Buiten de seizoeiunaanden werden als
ïegel 5 diensten per dag v-v. gevaren,
terwijl in de zomermaanden 8 diensten
per dag werden onderhouden (v.v),
waarbij dan tevens ons s-s. Marsdiep
werd ingezet. De rest van de tijd lag
dit schip als reserveboot in de haven van
Oudeschild op.
De eilanden dienst die wij in de zo
mermaanden in combinatie met de Fa-
Koppe en Doeksen onderhielden, werd,
in verband met de onbevredigende re
sultaten in de vorige jaren behaald, deze
zomer geheel gestaakt-
Voor ons had dit een grotere toeloop
van passagiers en rijwielen op onze
veerdienst ten gevolge.
Totaal werden met onze schepen 2608
reizen over het Marsdiep gemaakt. De
dienst werd door ons zoveel mogelijk
geregeld gevaren zover de outillage van
de aanlegplaatsen te Den Helder en Ou
deschild dit toeliet-
iDe schadevaringen waren dit jaar
■zeer gering. Het m-s- Voorwaarts liep
schade op in de haven van Oudeschild
on 4 Juni en het m-s. 'IVee Gebroeders
liep aan de grond nabij Den Oever op
Vieringen op 19 Dec. Met nssurandeu-
De President-Commissaris, de lieer G-
J- li. Mulder, heet de aanwezigen harte
lijk welkom, in het bijzonder de heren
W- H. Lap, Fr- Zegel en P- Dros, oud-
commissarissen. Spreker noemt hen „De
Drie Musketiers"! Aan hun werkkracht,
aldus spreker, is het voor oen groot deel
te danken, dat de N.V. met ere genoemd
kan worden onder de zaken van gelijke
soort- Vervolgens richt spreker zioh tot
de oud-leden der bemanning, gerepre
senteerd door de heer Jn. de Vries, „Mo
gen zij de vergaderingen nog vele jaren
kunnen meemaken, jammer, dat oud-ka
pitein Duinker niet aanwezig kan zijn,
maar wij zijn er van overtuigd, dat 'hij
met zijn gedachten tegenwoordig isl Spr.
verheugt zioh ook over de grote opkomst
van het personeel, daaruit blijkt immers,
hun belangstelling voor de onderneming-
„Wat de gang van zaken van onze N-
Y betreft, had ik graag enkel prettige
mededelingen willen doen, maar dit is
helaas niet het geval. Onze N-V. is niet
noodlijdend, ze gaat niet achteruit, maar
ik had graag gezien, dat er meer winst
was gemaakt. In de Texelse Courant
heeft u kunnen lezen, dat de winst be
duidend minder was dan vorig jaar en
minder ook dan verschillende voorgaan
de jaren. De inkomsten zijn hoger ge
weest dan vorig jaar, er zijn meer passa
giers vervoerd een verblijdend ver
schijnsel, want daaruit kunnen wij op
maken, dat heit toeristenverkeer nog
steeds toeneemt- De door ons gemaakte
onkosten zijn het afgelopen jaar echter
aanmerkelijk hoger geweest dan in 1948
en daardoor is de ivinst kleiner gewor
den-
Met het bootbedrijf is een zeer belang
rijke winst gemaakt- maar t.a.v- de met
liet busbedrijf gemaakte winst zijn we
niet tevreden- De busdienst blijft een
zorgenkind- Er valt een aanmerkelijke
achteruitgang te constateren vergeleken
bij vorig jaar. Men maakt, naar 't schijnt
minder gebruik van de bus- Er wordt
naar uit liet toegenomen rijwielvervoer
blijke meer gef ietst en men past meer
op de dubbeltjes.
Als wij op het busbedrijf in gelijke
mate hadden afgeschreven als over liet
vorig jaar, zouden wij zelfs met verlies
(t.a.v- de busdienst) hebben gewerkt- Er
zijn lijnen, die een groot verlies opleve
ren Als dat zo blijft, is het mogelijk, dat
ui.j in de toekomst zullen moeten beslui-
(en tot inkrimping van enkele lijnen.
Maar dat zullen wij alleen doen als het
hoogst noodzakelijk zal zijn.
Omdat de winst klein is geweest heb
ben wij besloten om een geringe tariefs
verhoging in te voeren: 10 et- voor pas
sagiers- Ook het tarief voor rijwielen en
auto's is iets verhoogd. Ten gerieve van
de Texelaars hebben wij faciliteiten in
gevoerd: door de invoering van de dag-
retours zijn zij, die even naar de Vaste-
wal moeten, goedkoper uit dan voor de
tariefsverhoging- De verhoging der in
komsten aan personenvervoer zal dus
hoofdzakelijk worden verkregen door 't
vervoer van niet-Tcxelaars. Wij hopen
door deze maatregelen het winst-cijfer in
het komende jaar te kunnen opvoeren
Dat is nodig, want willen wij in de naas
te toekomst een nieuwe boot kopen dan
is een groter reservekapitaal nodig dan
waarover wij tegenwoordig beschikken.
Het tweede zorgenkind.
Drie jaar geleden is u reeds medege
deeld, dat wjj plannen hadden tot aan
koop van een nieuwe boot- U zult zich
afvragen: „Hoe staat het daarmee?"
Welnu, het bestuur heeft niet stil geze
ten, maar is voortdurend met deze aange
legenheid bezig Wij hebben alles helaas
niet In onze hand, wij hangen op dit punt
af van Waterstaat. Zolang Waterstaat
niet besluit: a- tot verbreding van de ha
venmond te Oudeschild of b. tot 't maken
van een ponthaven, hetzij aan het Horn
tje, hetzij aan Oudeschild, kunnen wij
nog heel weinig doen.
Vorig jaar, betrekkelijk kort. na de
vergadering van aandeelhouders, hebben
vrij de Hootdingenieur van Water
staat te Hoorn onze plannen voor de
nieuwe boot voorgelegd- (Een vaartuig
ren kon deze schade worden geregld-
'De dienst Vlieland wvrd gedurende de
zomermaanden onderhouden met ons
omgebouwde m-s- Zeemeeuw.
Het passagiersvervoer nam ook daar
toe. Jammer was het, dat tengevolge
van motor-storing heft vaartuig een week
uit de dienst moest worden genomen en
dit geschiedde in de drukste tijd, zodat
bet aantal vervoerde passagiers hierdoor
belangrijk werd gedrukt-
De Algemene Vergadering werd dit
jaar gehouden in Hotel „De Oranje
boom" op 22 Apri. 1949. Onze presi
dent-commissaris, de weied. heer G- J. B
Mulder, werd op deze vergadering we
derom als commissaris gekozen. Wij
kunnen onze N-V. met dit besluit geluk
wensen-
Gedurende het afgelopen jaar hadden
de volgende mutaties in het personeel
plaats: Onze agent te Oudeschild J de
Vries Sr., ver.iet 1 April onze dienst en
ging met pensioen- Onze N.V- verliest
aan hem een zeer vertrouwd medewer
ker, die meer dan 32 jaar in de bres
voor de belangen van do N.V- heeft ge
staan. De lieer C. Reij, hulpconducteur,
verliet op 1 Oct. en de hoer P- den Bra
ven, chauffeur, op 12 Nov- onze dienst,
beide in verband met het aannemen van
een andere betrekking-
De busdienst.
De busdienst heeft ook dit jaar weer
zeer druk werk gehad en evenals ons
bootbedrijf ook gedurende de zomer
maanden- Buiten onze lijndiensten wer
den doze zomer vele trips over Texel
gemaakt. Verder werden door Texelse
Verenigingen iele trips naar de over
kant gemaakt met gebruikmaking van
onze tourwagens-
De inkomsten van ons iljobcdrljf lie
pen zeer sterk terug, waarbij wij als
voorbeeld noemen iiet traject I>en Burg-
Den Hoorn- Op deze lijn bedroegen de
inkomsten In 1948 1 10,672,78 en In 1949
f 7,140.75, derhalve een teruggang van
f 3,532,03 of 33 pet.
Het gehele lijnbedrljf over Texel ls
ook niet meer lonend te exploiteren. Dit
vindt zijn oorzaak in het telt, dat naar
verhouding van de behoefte met een te
grote frequentie op de diverse dorpen
wordt gereden.
Dat het busbedrijf in zijn geheel toch
nog enigszins lonend ls, is te danken aan
het vele extra werk en tourwerk on en
bulten Texel-
Verder kon dit jaar met een kleinere
afschrijving worden volstaan, zulks in
verband met de ruimere afschrijving in
voorafgaande jaren.
-De Schelde-bussen, vorig jaar gekocht
bij de fa- Maarsen Kroon kwamen op
de lijndiensten en voldeden zeer goed.
Dit jaar worden door ons aangekocht
2 Chevrolet-chassis, die thans bij de fa.
Met te Alkmaar In aanbouw >.ljn tot mo
derne tourwagens- In het voorjaar van
1950 zullen belde wagens In dienst wor
den genomen. Ons wagenpark zal dan uit
één Bell-car en 14 autobussen bestaan-
De onderhoudskosten bedroegen voor
liet bootbedrijf f35.086,65 (in 1948
f 42,142.08) en voor het busbedrijf
f 29,407,61 (in '48 f 24,818,87).
De post onderhoud van het bootbedrijf
is lager dan liet vorig jaar. onïdat door
eigen personeel veel werk in eigen be
heer werd verricht en voorts, omdat
biervoor een grote post is blijVen staan
in verband met het grote surveij in '50.
De post onderhoud van het busbedrijf
is toegenomen als gevolg van de stij
ging der matcriaa.-prijzen en liet groter
gereden aantal Ion.
De arbeidslonen bedragen in totaal
f137,591,— (in '48 f 121,888,01). Hiervan
komen voor iiet bootbedrijf f 101,985,07
(jn '48 f86.320,30) en voor hel busbedrijf
f35,605,93 (in '48 f 36.567,71). Deze grote
stijging is het gevolg van het meer aan
houden van personeel voor de uitvoering
van onderhoudswerkzaamheden in eigen
beheer en eer, loonsverhoging.
De inkomsten van het bootbedrijf be
droegen f330,191,96 (in '48 f 317.074,98)
De hogere inkomsten zijn ontstaan door
het groter aanral auto's, die werden ver
voerd.
■De ontvangsten van de dienst Vlieland
'bedroegen f 5.611,86 (in '48 f 5,043,10).
In de dienst Texel-D'en Helder zijn
door ons vervoerd
aan betalende passagiers 309.545
gratis vervoer schoolkinderen
en zieken 63,100
362,645
in 1948 361.574 personen-
Aan auto's werden vervoerd 15.333 (in
'48 10,739), aan rijw ielen vervoerd 80.670
(in '48 79,880).
De autobusdienst vervoerde 436,261
personen (in '48 537,488- Er zijn met de
busdienst dus 102.237 personen minder
vervoerd dan in '48 of wel 19 pet
'Totaal gereden km- 391,766- Hiervan
werd in de lijndienst 320.121 km. en in
■het tourwerk 71,635 km. gereden.
In 1948 werden totaal 354,977 km- ge
reden.
(Zie vervolg pagina 4).
MONUMENTENZORG.
Burgemeester en Wethouders van Texel
maken bekend, dat liet Ingevolge de wet
van 2 Februari 1950 Stbl. K 23 verboden
is onroerende zaken, vermeld in de voor
lopige lijsten van Nederlandse monu
menten te slopen of te veranderen, zon
der voorafgaande toestemming van de
Minister van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen-
Inlichtingen omtrent de op genoemde
lijsten voorkomende gebouwen zijn ter
gemeente-secretarie te bekomen.
Texel, 13 April I960-
Burgem. en Wethouders tod Texel.
De Burgemeester Mr O. D. REHORST
De Secretaris,'P BEEMSTERBOF.R
SPREEKUUR
WAARNEMEND BURGEMEESTER-
De waarnemend burgemeester van
'l'exeil maakt bekend, dat hij tot nadere
aankondiging voorlopig zitting houdt op
Zaterdagmorgen van 10,30-12 uur.
Texel, 16 April 1950.
De waarnemend burgemeester voorn
S- DE WAARD.
KOMT NIEUWE BURGEMEESTER
PAS OMSTREEKS EIND JUNI»
Naar uit de Staatscourant lil ijkt kun
nen gegadigden voor de functie van bur
gemeester van Texel zieh aanmelden tot
en met 1 Juni 1950. Het zal dus nog wel
twee en een halve maand 'luren eer
l'exel zijn nieuwe burgemeester zal kun
nen begroeten.
BOUWVERGUNNING.
Behoudens goedkeuring van de We
deropbouw werd aan de heer J. Kaste
lein te Den Haag door B- en W. ver
gunning verleend tot het bouwen van 'n
woonhuis aan de Kogerweg.
BOUW WAALDER KERK KAN
BEGINNEN.
Naar Ds- Janse ons meedeelt, ia thans
de algehele goedkeuring ontvangen voor
de bouw van de nieuwe N-H. kerk te De
Waai; zodra het materiaal aangekomen
is kan de fa J. Drijver Czn. dus met de
louw beginnen-
„BURGEMEESTER, het is jammer, dat Uw benoeming tot Burgemeester van
Den Helder niet na deze bijeenkomst is gekomen, want dan had U haar
stellig niet aanqenomen! Ik hoor hier lof en nog eens lof .en tegenstanders
heeft U blijkbaar niet!" Aldus de heer Jn. Vlaming op de afscheidsbijeenkomst,
waarin Burgemeester Rehorst door tal van personen op hartelijke wijze werd
toegesproken, personen, die practisch alle Texelse verenigingen en instellin
gen vertegenwoordigden. De een was uitvoeriger van stof dan de ander, iedere
had zijn eigen stijl, maar alle toespraken getuigden van grote sympathie je
gens burgemeester Rehorst, èn jegens mevrouw Rehorst, die ook Van meet af
aan met het lief er. leed op Texel heeft meegeleefd!
En toen alle sprekers zich van huil
taak hadden gekweten, stapte burge
meester Rehorst naar voren om hen al
len een voor e.-n te antwoorden. Ou zijn
eigen, hartelijke wjjze. En daarbij bleek
weer zijn veelzijdige belangstelling voor
alles wat het eiland betrof.
„Mede namens mijn vrouw", atdus bur
gemeester Rehorst, „dank ik u hartelijk
voor de vriendelijke woorden. Ik stel het
bijzonder op prijs, dat ik hier aanwezig
zie de exponenten van liet maatschappe
lijke leven van Texel, waarmede wij zo
taak en onder allerlei omstandigheden
in aanraking zijn geweest. Al deze be
wijzen van medeleven met mij en mijn
grain hebben mij goed gedaan-
Texel was uit vakkundig oogpunt een
zeer mooie gemeente- Haar bevolking is
vooruitstrevend, beschaafd, innemend en
altijd was het ons een genoegen onder u
ie verkeren- In mijn nieuwe gemeente zal
ik profiteren van de lering die ik in deze
gemeente getrokken heb- Ik wens u het
allerbeste too".
Zo was ook dene bijeenkomst beëin
digd, de laatste van de drie officiële af-
5'riieidsve-rgaderingen: om half elf 's
morgens hadden de burgemeester en zijn
gezin afscheid genomen van 'i gemeente-
tepersoneel, om kwart over twee was het
afscheid gevolgd van de gemeenteraad.
En gisteren verliet de familie Rehorst
het eiland, waar zij vier gelukkige jaren
heeft mogen beleven.
Afscheid van liet gemeentepersoneel
De gemeenie-seerttaris, de heer P.
Beemsterboer, was de eerste spreker, die
op deze bijeenkomst het woord voerde.
H'jj sprak namens liet administratief
personeel „Hot spijt ons, dat u heen
gaat, maar anderszijds verheugt het ons
dat u zulk een prachtige promotie heeft
gemaakt. Den Helder is thans in span
ning hoe u zich ruit ontplooien zoals wij
in 1946 in dezelfde spanning verkeerden.
U heeft veel voor de gemeente tot stand
gebracht- Spr- noemde de scheidende
burgmeester eeu warm voorvechter
voor het belang van het gemeenteper
soneel (salarisverbetering). De secretarie
kreeg een behoorlijk? bezetting. En dat
was nodig, want het is geen dof. doods
en stoffig dorpsseeretarie, maar druk en
bedrijvig, waar practisch niet één cir
culaire ter zijde wordt gelegd, omdat
Texel in allerlei zaken betrekken is. Spr.
schetste de burgemeester als een hu
maan chef. Hij wenste hem veel succe3
in zijn nieuwe ambtsperiode en dankte
hem hartelijk voor zijn medewerking.
Ook mevrouw- Rehorst iverd dank ge
bracht voor haar hartelijke belangstel
ling.
■Deheer J Tiessen,hoofd v. dienst van
de afdeling gemeentewerken en weder
opbouw spralc zijn waardering uit voor
alles wat de burgemeester in het belang
van gemeentewerken liad ge-daan. „Het
bouwen van woningen en de wederop
bouw hebben u voortdurend zorgen ge
geven, maar het is ons bekend, dat u
bereikt heeft, wat er te bereiken vied"-
Spr bood de burgemeester hierop een
stoel aan namens het personeel van
de gemeente, de T-E-M, de Sociale
Dienst en liet Alg. Weeshuis.
De heer J. C- Bruin sprak namens het
personeel van de T.E.M- (wegens ont
stentenis van de directeur, de heer P- A.
(Ingezonden mededeling).
U BENT ER ZO
OP EEN MOSQUITO!
de Rode) en het personeel van de
Strandvonderij-
De heer E- Noordijk herinnerde eraan,
dat de burgemeester een belangrijk aan
deel had in de oprichting van de Veteri-
uair-Hygiënisohe Dienst. welke een
voortzetting is van de zgn. Vleeskeu
ringsdienst. die in 1922 op Texel was
ingesteld. Spr dankte voor de steun en
belangstelling en wenste de burgemees
ter geluk met diens onderscheiding.
De heer Ohr- v.d. Kolk sprak namens
bet openhaar onderwijs- ,,U droeg het on
derwijs een zeer warm hart toe".
De heer A v.d- Brink sprak namens
de beambten in algemene dienst-
De burgemeester, hierop hot woord ne
mend zei, dat tussen de datum van zijn
benoeming en die van het afscheid voor
hem en zijn gezin een zeer gelukkige tijd
lag. Spr-wees op de bekoring ener kleine
gemeente: hoe kleiner de gemeente, hoe
meer men met de mensen in lief en leed
kan meeleven.
Met. de gemeente-secretaris had hij
steeds prettig samengewerkt, Wat de
Gemeentewerken betreft kan Texel trots
zijn op wat tot stand gekomen ls. Met
liet T-E-Mopersoneel had de burgemees
ter ook steefis prettig samengewerkt In
Den Helder krijgt hij de functie van con
trolerend strandvonder „ik zal zoveel
mogelijk tegenhouden, al zal me dat
moeilijk vallen wegens de ongunstige
stroming", (Bij Den Helder hoort 6-6
km. strand, Texel heeft er 24 Wat dat
betreft, ga ik achteruit zei spreker). Hij
verklaarde met de heer Noordijk 3teeds
buitengewoon plezierig te hebben sa
mengewerkt. Hij had de heer N- altijd
beschouwd als liet prototype van de so-
iiede Texelaar. Hij gaf liem onbeperkt
v. i trouwen. De heer Van der Kolk be
antwoordend, zei hij, dat hij de ouder
avonden altijd met genoegen had be
zocht-
Spr. dankte allen voor de prettige ver
standhouding en wenste hun het beste
mor de toekomst
De lieer Beemsterboer dankte de bur
gemeester voor diens waarderende
woorden.
Afscheid van de Raad-
's Middags nam de burgemeester af
scheid van de Raad. Deze buitengewone
raadsvergadering stond o.l-v. de heer
S de Waard, loco-burgemeester, die al
len hartelijk welkom heette, in het bij
zonder de familie Rehorst.
Ingekomen stukken. Ontvangen was
het heridht, dal burgemeester Rehorst
hij K B met ingang van 16 April 1950
was benoemd lot burgemeester van Dien
Helder-
De lieer De Waard verzocht, nrw. Vrij-
dag-Keijser pii dc heer K Beumkes
(vrouwelijk- en jongste raadslid) de bur
gemeester binnen te leiden.
Nadat burgemeester Rehorst voor het
laatst op de oude. vertrouwde zetel had
nlaats genomen nam de lieer De Waard
het woord.
Hi1 wenste de burgemeester van harte
geluk niet diens benoeming- Een promo
tie van de eerste orde. Hierna maakte
spr- de balans van de afgelop'n vier ja
ren op (gezien hef. beroep van de heer
De Waard konden wij er op vertrouwen,
dat die balans een zuiver beeld zou ge-
veni) Aan de creditzijde stond een groot
aantal posten: de gegevens getuigden
van een vooruitstrevend beleid, dat komt
over de gehele linie naar voren. Spr.
(Zie vervolg pagina 4).