Concert Vancouver Boys Band
wordt „dè stunt van het seizoen"
Nederland exporteerde in 1949
voor zes millioen gulden aan
schapen en schapenvlees
Dirk de Vries en Hendrik Donker
zullen ons op de hoogte houden
Verlovings
kaartjes
Optocht door Den Burg
Dienstbode
paard
&c it 11 ai oc cc uw c] eiecV' 11
Gewicht en kwaliteit van de door Texel
geleverde wolvachten is gestegen
Texelaars naar Australië en Nieuw Zeeland
Drukkerij
Texelse Courant
„Dit wordt DE stunt van het seizoen!"
aldus de directeur van de VW Texel,
toen wij hem spraken over het a.s. op
treden van de Canadese Vancouver Boys
Band. Deze 45 man tellende band komt
Dinsdag 27 Juni a.s. naar Texel om in
het Park te Den Burg een concert te
geven.
Canada! Wij denken aan de emigra
tiebanden tussen Holland en Canada.
Aan de vreugde, die ons allen bezielde,
toen de Canadezen ons kwamen bevrij
den de vaders van de jongens, die
Dinsdag hier optreden, ja het zijn jeug
dige musici, hun leeftijd varieert van 14-
18 jaar. Hierom zal zeer grote belang
stelling bestaan voor dit gezelschap, dat
voortreffelijk speelt. In ons land o.a. in
het Kurhaus en Bergen.
De heer Oskamp vond het optreden
bovendien een prachtige reclame voor de
muziekcorpsen m het algemeen en hij
geloofde, dat Dinsdagavond vele jonge
ren, verbaasd en verwonderd naar huis-
kerend, er ernstig over zullen prakkize-
ren om ook lid van een fanfarecorps te
worden!
Ons gemeentebestuur heeft ook het
grote belang van dit concert ingezien en
onze WV vrijstelling van belasting ver
leend. Misschien zullen er zijn, die den
ken: „De VVV zal daar wel een aardige
duit aan kunnen verdienen!" Integen
deel! De entrée bedraag slechts f 0,50 en
de kinderen mogen voor een kwartje
van de partij zijn. Als u weet, dat men in
entrée betaalt, is het toch wel duidelijk,
entre betaalt, is het toch wel duidelijk,
dat de VVV dit optreden enkel en alleen
als een reclameobject beschouwt, finan
cieel voordeel zal deze avond zelf niet
opleveren.
Optocht.
Het-feest zal beginnen met een op
tocht door Den Burg. De stoet zal wor
den geopend door de gemotoriseerde po
litie. Daarna volgen: de Waddenruiters,
(waarschijnlijk met Canadese vlaggen),
Texels Fanfarecorps, groepje padvinders
en ten slotte de Band zelf. In hun fleu
rige kledij: witte capes, rode broeken en
de kwartiermuts op de kruin. Om kwart
voori.8 vertrekt de stoet van de Groene-
plaats. De route is als volgt: Binnenburg,
Hogerstraat, Gravenstraat, Warmoes
straat, Weverstraat, Stenenplaats, Bin
nenburg, Groeneplaats, Parkstraat, Park.
Daar zal het Texels Fanfarecorps van 8
tot 8,15 spelen, in welke tijd de Band ge
legenheid krijgt zich op te stellen. De
avond zal door de heer Oskamp worden
geopend. De Band opent haar concert
met het Canadese Volkslied en beëindigt
dit met het spelen van God save the
Die goeie, ouwe tijd
Een halve eeuw geleden. U
kent deze rubriek! Ach, 50 jaar
geleden kon men het zo grappig
vertellenin die goeie ouwe
tijd.... Leest u eens: wat de
Texelse Courant anno 1900 (Don
derdag 14 Juni) schreef:
.Meermalen qebeurt het, dat
iemand ophoudt er een dienst
bode op na te houden, waar
voor hij belasting moest beta
len, of dat hij zich ontdoet van
een paard, waarvoor ook al den
fiscus de noodige penningen
moeten worden geofferd. Som
migen en misschien wel de
meesten is het bekend, dat men,
indien zulks in den loop van het
dienstjaar voorkomt, een deel
der belastingpenningen kan te
rug verkrijgen, mits men het
maar aangeeft"-
En verdere tips volgen.
OUDESCHILD, 12 Juni 1900. Schipper
J. J Boon haalde in zijn garnalennet van
de zeebodem een buitengewoon zwaar
been omhoog, vermoedelijk afkomstig
van een mammouth.
Texel, Juni 1900 Een ingenieur van de
Eerste Nederlandsche Electriciteits Mij.
te Amsterdam heeft op ons eiland een
onderzoek ingesteld naar de mogelijk
heid op Texel een electrische tram te
exploiteren. Deze deskundige meent, dat
een electrische tram alhier niet met
voordeel kan worden aangelegd en be
heerd, doordat een tram alhier, wil die
rentegevend zijn, zoowel voor personen
vervoer als voor zware vrachten ge
schikt moet zijn en een electrische tram,
geschikt vooi het vervoer van zware
vrachten te veel kapitaal voor aanleg
enz. vereischt MEER KANS van slagen
zou volgens hem hebben de aanleg van
een s t o o mtram, geschikt voor perso
nen- en goederenvervoer. De richting
door de tram te nemen zou alsdan moe
ten zijn van OUDESCHILD over DE
WAAL naar DEN BURG en zo mogelijk
naar den Hoofdweg in EIERLAND,
laatstgenoemde met het oog op de even-
tiièel alsdan in genoemde polder te ver
bouwen en vandaar te verzenden suiker
bieten. Mocht zulk een tram worden
aangelegd en de verbouw van suiker
bieten in dien polder opnemen, zeker
zou dii weer vele handen arbeid en ve
le monden brood geven, niet alleen in
dieh pblder zelf, doch ook aan de vracht
schippers. enz."
King. Na afloop zal men naar Hotel
Texel marcheren, waar de leden van de
Band een verfrissing zal worden ge
offreerd. Ons Texels Fanfarecorps zal
zich dan nog een poosje op 't terras van
Hotel Texel laten horen.
Ter gelegenheid van dit bijzondere
concert zal TESO een extra bootdienst
onderhouden, opdat belangstellenden
van het vasteland deze voortreffelijke
Band eveneens zullen kunnen beluiste
ren Dien avond zal TESO bovendien ex
tra busdiensten onderhouden.
Na dit festijn zal er bal worden gege
ven in Casino en De Oranjeboom. Wij
hopen natuurlijk allemaal op mooi weer,
maar mocht het weer ongunstig zijn dan
zal het concert in Casino en De Oranje
boom worden gegeven. De entrée zal in
dat geval f 1,50 moeten zijn.
De jeugdige Canadezen logeren bij
leerlingen van de ULO.
ZITIS ER AL!
In de Vrijdag 26 Mei gehouden raads
vergadering heeft de heer S. v.d. Vis be
toogd, dat De Koog een brandspuit nodig
heeft. Zijn wens is in vervulling gegaan,
want Maandagavond is in onze badplaats
een brandspuit gearriveerd. Ze is gesta-
tionneerd in de garage van C. Bonne.
Als de nood aan de man komt zullen de
brandmeester P. Eelman c.s. dus hande
lend kunnen optreden.
MET MUZIEK.
„Excelsior" van Oosterend heeft
Maandagavond een serenade gebracht
aan het echtpaar J. Drijver-P. Drijver-
Trap, dat dien dag zijn 35-jarige echt
vereniging vierde. „Vanaf het zilveren
huwelijksfeest steken we de trompet!"
aldus een lid van dit wakkere corps. Dat
zal zeker gewaardeerd worden, want
wat is nu een bruiloft zónder muziek!
WEER THUIS!
Zondagavond is G. Westdorp (Oude-
schild) weer thuis gekomen. Maandag
arriveerde J J. Verseput (Kogerweg)
weer op ons eiland. J. Schotanus (Den
Burg) en W Grisnigt (De Hal) zijn met
de Kota Inten op weg naar Holland.
Aldus Jaarverslag Texelsch Schapenstamboek in N.H
Aan het ons zo juist toegezonden jaar
verslag van het Texelsch Schapenstam
boek in Noordholland over 1949 ontle
nen wij:
De opbrengsten van de schapenfokke
rij zijn in het afgelopen jaar zeker vrij
gunstig te noemen, dit js mede te dan
ken aan de belangrijke'export van scha
pen en schapenvlees naar diverse lan-
den.
Volgens aan 'otïs~ verstrekte gegevens
heeft dit f 6 millioen bedragen. Hulde
aan hen die deze transacties tot stand
wisten te brengen.
Vooral op het eind van het jaa: zijn
^-jarige schapen veel gevraagd. Wij
hopen dat een met al te grote opruiming
onder de geregistreerde ooien heeft
plaats gevonden en mocht dit zo zijn,
dan spreken wij de wens uit dat de bes
ten in soort en kwaliteit behouden zijn
gebleven.
Ook op deze plaats wekken wij u, le
den, op, om krachtig medewerking te
blijven verlenen aan de kwaliteits- en
exterieur-verbetermg van ons Texelse
schaap, opdat niet alleen de naam van
dit ras, doch ook het schaap zelf aan de
hoog gestelde verwachting blijft vol
doen.
Dc inschrijving van ooien en
rammen.
Door een strengere selectie krijgt het
inschrijven van ooien en rammen meer
betekenis voor de fokkerij. Het aantal
ingeschreven dieren was belangrijk gro
ter dan in 1948, daar in dat jaar voor 't
eerst Vz-jarige ooien niet meer opgeno
men mochten worden en deze voor een
deel in 1949 voor opname in aanmer
king kwamen. Mede doordat het aantal
schapen per bedrijf kleiner wordt, is
ook het aantal ingeschreven ooien iets
lager.
Ingeschreven op Texel resp. in 1949,
1948, 1947 609, 723, 852, w.v. 72 B (96-
254) ooien en 85 (69-71) rammen. Op het
vasteland van N.-H. zijn deze cijfers
1352 (634-1723) ooien en 267 (269-294)
rammen.
In pet. uitgedrukt zijn er thans nog
4,5 pet. van het aantal dieren zonder
bekende afstamming. Het aantal inge
schreven ooien bedraagt per fokker op
Texel 33,65 (3602) en op het vasteland
10,11 (9,50) en in 1947-11,8.
Gem. per fokker 13,52 (13,38-15,5).
Het aantal fokkers verminderde met
10 in 524 w.v. op Texel 80 (80) en op
het vasteland 444 (454).
Wolkeuringen.
Bijzonder vlot is de keuring van de
wol dit jaar verlopen. Dit is vnl. te dan
ken aan de voortreffelijke wijze waarop
het Rijksveeteeltconsulentschap ons bij
dit werk heeft geholpen, terwijl ook de
fokkers voor het grootste gedeelte heb
ben ingezien, dat er voor gezorgd moet
worden, de schapen waarvan de wol ge
keurd dient te worden, op tijd geschoren
dienen te zijn en zeker wanneer het be
zoek is aangekondigd. Reeds op 22 Juni
zijn wij met dit werk begonnen Door 't
rouleren van de jury, belast met de keu
ring, verkregen wij een uniforme beoor
deling.
Gekeurd zijn 3206 vachten tegen 3542
in 1948. Gemiddeld bedraagt het ge
wicht van al de gekeurde wol 5,30 kg te
gen 5,12 kg. in 1948. Wederom dus een
stijging. Of dit nu een gunstig verschijn
sel is, menen wij te moeten betwijfelen.
De fokkers verwachten van een ram met
een wat fijnere huid de gunstigste resul
taten.
Ook bij de export is wel gebleken, dat
de schapen met de fijnste huid in de re
gel het eerst genomen worden en ook 't
snelst slachtrijp zijn.
Op Texel is, behalve bij de oudere
ooien, een stijging van het gewicht der
wolvacht te constateren, ook de kwali
teit is iets omhoog gegaan. De betere
verzorging van de schapen komt niet
alleen tot uiting bij de wol, doch ook in
het exterieur.
De aan- en verkoop van fokdicren.
Ook van geregistreerde fokschapen
was een vrij belangrijke export, waar
aan ook onze provincie haar deel heeft
bijgedragen. Wij noemen Tsj.-Slowakije,
Frankrijk, Peru, België en Italië. Bij de
aankoop is door ons medewerking ver
leend. De moeilijkheden, voora*l bij het
nakomen van de diverse formaliteiten
vereisen zeer veel tact en voorberei
ding.
O.a. zijn aangekocht voor Tsjecho-
Slowakije 80 rammen, Frankrijk 11
rammen en 36 ooien, België onbekend
aantal, Peru 26 rammen en 26 ooien,
terwijl als bijzonderheid vermeld kan
worden dat er 1 Texelse ram naar Ita
lië is verzonden per vliegtuig van de K.
L.M.
Een onzei Texelse leden en wel de
heer H. J. Keijser, heeft het gepresteerd
oude relaties weer opnieuw aan te kno
pen met hel resultaat hierboven ver
meld en een tweede bestelling voor Pe
ru direct volgde.
Totaal bedrag aan- en verkoop van
fokdieren via onze kas bedraagt
f21,515,50.
Texel, 5 September. 218 inzendingen.
De organisatie wordt geheel door ons
verzorgd, terwijl het Gemeentebestuur
van Texel het marktterrein in orde
brengt.
De belangstelling van buiten Texel
was deze maal onvoldoende, mede hier
door remde dit de handel. Ds bedongen
prijzen, gemaakt voor de ramlammeren,
bleken lager dan verwacht mocht wor
den. De hoogste prijs voor een ramlam
was plm. f 200,De 1-jarige rammen
waren wel zeer goed, dit kan ten dele
ook gezegd worden van meerdere ram
lammeren. Een fout die wij nogal eens
zagen is een onvoldoende gevuldheid
van de dijen, die ook wel eens wat te
harig zijn. Te grof is niet het gewenste
type.
De TESO-wisselbeker was voor ram
F5266, eig P. C. Hin, Spang. Deze ram
behaalde in 1948 een premie van f 50,
Ht bestuur heeft een zilveren wissel
beker uitgeloofd voor het beste schaap
met 2 ramlammeren, dit m verband met
de herdenking van het 40-jarig bestaan
van onze Vereniging op 20 Aug. P C
Hin heeft deze de le keer in ontvangst
genomen. Ooi 44327 bleek de uitverkore
ne te zijn.
Bij de 4-tallen is het weer deze fokker
die met zijr. 1-jarige ooien de verguld
zilveren medaille toegekend krijgt; door
het Gemeentebestuur van Texel is deze
beschikbaar gesteld.
Jb Eelman Gzn. behaalde met ram
lam 3752 en P. C. Hin met de ramlam
meren 3956 en 3942 de premiën uitge
loofd door de 3 Texelse landbouworgani
saties.
Aan de eigenaars van de rammen 5266
en 5170 kon de premie van f 50 uitbe
taald worden, welke het vorige jaar in
uitzicht was gesteld.
Wijd is het landschap van Australië-
Zondag 4 Juni 1950.
Aan de redactie van de Texelaar.
Velen hebben mij en ook anderen bij
ons vertrek van Texel naar Nieuw-Zee-
land gevraagd te willen schrijven, hoe 't
er is, wat voor mogelijkheden er zijn en
hoe het er ons vergaat. Nu was ik met
Hendrik Donker overeene,komen, dat
wij af en toe ee.w een stuk in de Texe
laar zouden schrijven. Wij zijn in Nieuw-
Zeeland gearriveerd en ik heb als eerste
de taak te schrijven. Veel nieuws van
Nieuw-Zeeland heb ik nog niet, ik wou
toch nog graag de mening vertolken van
ens allen aangaande de reis, want iedere
volgende emigrant zal die reis moeten
maken.
Wij zijn 15 April uit Rotterdam ver
trokken en hebben tot Fremantle een
prachtige reis gehad. In het begin is na
tuurlijk alles nieuw, wat je ziet, het ge
voel op een groot schip te zitten, het va
ren door de Waterweg, buitengaats, het
grote aantal schepen en het schip zelf,
want daar verdwaal je in.
De volgende morgen de krijtrotsen,
maar als je die gehad hebt, bedaar je al.
Je ziet nog wel enige schepen,
maar de rest is water en de
mensen zoeken het al veel binnen.
Daarboven hangt cle Golf van Biscaye.
Wat zal die brengen? We zijn natuur
lijk allemaal beste zeelui, maar daar
wordt veel over gesproken. De Golf
heeft met ons meelij gehad, het was wat
regenachtig maar toch goed weer. Toch
leverde hij nog een enorm getal zeezie
ken en lopende patiënten op. Ik dacht,
dat 90 pet. niet safe was. De enige van
onze ploeg die goed bleef was Leber, die
bleef rustig in de rooksalon zijn boek
lezen en sigaretje roken. Ik bivakkeerde
buiten, even eten als het tijd was, en
dan gauw weer naar buiten. En dan ging
het best. Na de Golf was alles weer m
orde. We kregen voor het eerst land in
zicht dwars van Lissabon. Wat eilandjes,
alles rotsen. Die kregen we later gere
geld te zien, maar meestal nevelig. De
hoek om de Straat van Gibraltar in, le
verde een piachtig gezicht op. We voe
ren dicht langs de kust, je kon de witte
huisjes prachtig zien, met de groene
bergweiden. Het is een machtig gezicht
voor ons, bewoners van de lage landen,
die enorme hoogten te zien. Om er te
wonen, mij niet gezien. Dat komen we
trouwens veel tegen, wanneer we iets
zien, dat werkelijk mooi is te zien, dan
vragen we elkander: „zou je hier willen
wonen?" en dan is het antwoord veelal:
„Nou, wonen, dat weet ik nog niet!" Nu
we in Nieuw-Zeeland zijn wil ik wel
zeggen, het staat mij hier best aan en
de anderen idem.
Gibraltar „nemen" we net onder het
eten, zodat ik er niet veel van zag. Het
moet een mooi gezicht zijn en dat geloof
ik dan wel. Als we de Middellandse Zee
invaren, zien we nog lang de bergen
van Spanje, een geweldig hoogland
dacht ik, kaal en dor, en later Afrika.
Als we dichter langs de kust varen is
ook dat een mooi gezicht. Je krijgt weer
hetzelfde, mooie groene stukken, maar
daartussen kale stukken. En hier en
daar een huisje. Soms mijlen ver van el
kander verwijderd. Ik vind het maar
eenzaam. Turvs is c?" -*ad. Je
moest vreii innrte kijker nebben, dan zag
je huizen en straten, alles witte gebou
wen Dan gaan we pas werkelijk de
Middellandse Zee in. Eén eilandje krij
gen we nog te zien, Patelana, meen ik;
dan krijgen we alles water. Ik wist niet
dat er zoveel water op de wereld was.
We kunnen daar rustig twee dagen va
ren, zonder ook zelfs maar één schip te
zien Voor die tijd komen we nog een
bekende tegen. Het is de Willem Ruis,
een mooi schip, dit vaart met terugke
rende soldaten uit Indonesië naar Hol
land Tiet weer in de tweede helft
van de Middellandse Zee is prachtig.
Zonnig en warm. De 24ste arriveren we
in Port Said. Zwermen bootjes om onze
boot met van alles en nog wat. Ik ben de
wal op geweest. Een eigenaardige stad
met veel politieagenten Je mag niet te
ver lopen, dan word je teruggestuurd.
Alle mensen lopen maar over straat en
een auto moet maar zien te passeren. Ik
zag een verkeersagent staan met een
bord, dat draaide hij af en toe maar
eens een slag in de rondte. Dat was ook
het enige resultaat dat ik zag. We zijn
daar naar het strand geweest. Daar
staan zeker een 1000-tal huisjes op pa
len. Allen voor het seizoen, verwacht ik.
Nu is er weinig drukte.
's Avonds varen we weer en zien de
volgende dag het Suezkanaal. Dit is een
machtig stuk werk geweest. Het is 100
of 150 m. bieed en de kanten zijn soms
zo hoog, dat wij er niet over kunnen kij
ken. En dat, terwijl dit schip toch flink
hoog is. Langs de kant is alles bezet met
steenblokken net als bij ons de dijken.
Wat je verder ziet is een dorre vlakte.
Een enkele keer een oase, die is dan heel
wat mooier dan de woestijn, maar dat is
dan ook alles. In het kanaal mogen we
een paar keer een hele tijd wachten. Op
tegenliggers welke eerst moeten passe
ren. Dan (Port) Suez en de Rode Zee.
Daar kan het warm zijn, dat gaat met
ons best.
Aden, weer olie innemen, water, men
sen aan wal en bootjes. We liggen hier
niet aan de wal, je moet met een bootje
mee en dat kan met met boordgeld be
taald worden. Toch gaan er nog veel
aan wal. Van boord af zien we huizen
tegen een machtige berg, maar dat is de
stad niet.
's Avonds maar weer varen. Weer een
Golf, nu de Golf van Aden. De volgen
de dag krijgen we een toespraak van
de kapitein, de Koningin is jarig. Om
12 uur passeert de Johan van Oldenbar-
neveld met gezinnen uit Indonesië. De
schepen varen dicht langs elkander
heen. Een mooi gezicht. Dan gaan we de
Indische Oceaan op. De deining hier le
vert nog weer een stuk of wat witte ge
zichten Dit is echter spoedig verge
ten en de Oceaan is ook verder spiegel
glad. En dat blijft zo tot aan Colombo
tot over de evenaar. Colombo lijkt een
mooie stad met veel groen, palmen,
maar ook andere bomen. Het is daar op
de dag pittig warm. Veel schepen liggen
daar te wachten. Of die moeten laden of
lossen, weet ik niet, maar het lijkt me
alles een langdradige geschiedenis, alles
in bakken aanvoeren en afvoeren.
Als het avond is trekken we weer
op de evenaar aan. Dat is nog een heel
feest, als Neptunus aan boord verschijnt
vergezeld van zijn vrouw en vier knech
ten. De liefhebbers krijgen eerst een
borreltje var. zeewater, worden hard-
grondig ingezeept, geschoren en boven
arms in een bak met water gemikt. Een
mooi gezicht om te zien, veel deelnemers
vinden het maar matig. Er worden er
ook opgehaald en met schoenen en kle
ren ingedoken. Leekker! Met een uur is
dat feest af. Lang niet allen hebben een
beurt gehad, maar ze vinden het wel
letjes. Er is nog wat feest voor de kin
deren 's middags op dek. Ook een wa
terfeest, een nat pak geeft niets, het is
helemaal niet koud.
DIRK DE VRIES.
(Wordt vervolgd.)
Wij hebben een
mooie collectie
VISAFSLAG OUDESCHILD.
Aangevoerd van 12 t.m. 17 Juni 1950:
359 kg bot; 2286 kg garnalen; 360 kg
geep; 163 kg kaan; 193 kg kabeljauw;
765 kg horsmakreel; 29 kg makreel; 90
kg muiets; 7 kg rog; 48185 kg vispuf; 397
kg schar; 14467 kg schol; 13 kg haai; 22
kg flint; 195 kg poon; 1741 kg tarbot;
6163 kg tong; 2000 kg kokhanen; 3399
kg wijting; 1 stuks kreeft; 17 kg zalm.
Texelse Boys-Nieuws.
Woensdagavond Tex. Boys 1-Kamp de
Mok.
SVO 2-Tex. Boys 3: 0-5. Zaterdag
avond speelde het 3e met 10 man tegen
O 2. Direct na de aftrap breekt B. door
en, kon uw verslaggever net zo goed
schieten als lopen, dan was het in de
eerste min. al 1-0 geweest. Nu was het
Aat Boogaard, de invaller, die na plm. 12
min. de stand op 1-0 brengt. Kees Rite-
co brengt de stand door 2 fraaie schoten
op 3-0 waarna ondergetekende nog even
de lat beproeft doch deze blijkt van pri
ma kwaliteit. Na de rust weet Kees nog
maals een doelpunt te scoren. O, dat
voor de rust nergens was, komt er nu
iets in. Adnaan krijgt het druk, maar
wordt niet gepasseerd. Als Kees bij een
B-aanval hoog voorzet kopt uw verslag
gever no. 5 in de touwen. Einde 0-5
Het was jammer, dat we niet voltallig
waren, nu rammelde het af en toe. Vol
gende keer beter. André.