Texels Eigen Stoomboot Onder neming ernstig bedreigd Bericht Een waarschuwend woord van een oud Texelaar C. P. Moojen „Texelse" z.g. diesel-rijwielhulpmotor demonstreerde op het Rembrandtsplein Voor 36 cent heen en weer naar Amsterdam schikt belang in vergelijking met de grote hoeveelheden materialen, die het eiland per schip bereiken of verlaten. Het zou daarom onjuist zijn het belang van enkele instellingen, die zich toeleg gen op het snelvervoer en van een klein aantal particulieren boven de oneindig grotere belangen van het overgrote deel der Texelse bevolking te laten gaan. Men vraagt zich af, waarom de voorstanders van een pontverbinding in deze tijd van drukkende belastingen de kans krijgen zo royaal met onze guldens om te springen. Bovendien: er zal een kostbare weg moeten komen van het Horntje naar Den Burg, waaraan Rijk noch Provincie iets willen betalen. „Toe maar", placht de oude heer Groenewold destijds te zeggen. Een nieuwe pont zal meer kosten dan een betere boot en de schade voor Oudeschild zal nauwelijks te becijferen zijn Ditzelfde geldt voor de aantasting van het natuurschoon - want de nieuwe weg zal wel over Noord- of Zuid-Haffel geprojecteerd worden. Toe maar! Bedenkt men, dat aan het Horntje bovendien verschillende bedrijfsgebou wen en woningen zullen verrijzen dan vraagt men zich af welk zinnig mens in deze tijd met een dergelijk ondoordacht voorstel durft te komen. Men zal begrij pen, dat een phrase als „de nieuwe tijd vergt dit" de moeite van het aantonen zijner oppervlakkigheid niet eens waard is. De kwestie of Texel in de toekomst per pontveer via het Horntje of per reeds bestaande verbinding via Oude- schild bereikt zal worden, is actueler dan ooit, nu het Ministerie van Water staat besloten schijnt te heben voor de aanleg van een haven bij het Horntje een aanzienlijk bedrag op de begroting te plaatsen. Ik las dit bericht in een nummer van deze courant, waaruit ik ook vernam, dat 99 pet. van de vacantiegangers te kennen had gegeven geen prijs te stel len op een kortere ovei tocht. Twee be langen botsten tegen elkaar: die van een gedeelte der bevolking, dat de tegen woordige toestand wil bestendigen en van een ander een veel kleiner ge deelte dat meer profijt verwacht van een pontveer tussen Nieuwediep en het Horntje. Enige jaren geleden trachtte ik in deze courant aan te tonen welke bezwaren aan een pontverbinding verbonden zijn. Een van mijn voornaamste argumenten was, dat Texel, een vacantie-oord van steeds grotere betekenis, moest trach ten zijn natuurschoon en andere aan trekkelijkheden te bewaren, zoveel als maar enigszins mogelijk is. In verband hiermede wees ik er op, dat de toeristen geen bezwaren tegen de lengte van de bestaande verbinding hebben, dat een sociografisch onderzoek uit zou wijzen hoe groot het belang van het vreemde lingenverkeer is en dat men daarom uit een welbegrepen eigenbelang beter kon trachten de bestaarde bootverbinding te verbeteren, dan enige millioenen uit te geven voor een pontverbinding met bijkomende werken. Het stemt mij ui teraard tot voldoening, dat de Gemeen teraad een sociografisch onderzoek deed instellen en dat mijn zienswijze ten op zichte van de toeristen juist gebleken is. Ik vernam ook hoe de heer J. Beum- kes van mening is, dat de pontverbin ding in het bijzonder een belang voor de boerenstand zal zijn. Hoezeer ik de sti mulerende kracht van de Vereniging van Oud-leerlingen der Lagere Land bouwschool erken en dus waardeer, ik betwijfel of de heer Beumkes juist in zijn oordeel is geweest en of zijn gezag in genoemde vereniging niet een belang suggereert, dat in wezen niet bestaat. Het Texelse landbouwgebied bij uit nemendheid is de Eierlandse polder. Weliswaar wordt verspreid over oud- Texel en in de Prins Hendrikpolder ook landbouw uitgeoefend, maar een kaart, waarop de weide- en bouwlanden zijn aangegeven, toont aan, dat op de noor delijke helft van het eiland de land bouw en op de zuidelijke helft de vee teelt van overwegende betekenis is. Met een veer via het Hcrntje zal de land bouw daarom weinig zijn gediend. Im mers de haven van Oudeschild ligt dich ter bij het landbouwgebied. De vracht scheepjes, die de landbouwproducten vervoeren liggen heel wat veiliger in de haven van Oudeschild dan in de veel minder beschutte haven van het Horn tje. Als de voorstanders van een veerha ven zich de moeite wilden getroosten om kennis te nemen van de uitvoerige requesten en vertogen, die omstreeks 1770 werden geschreven met het doel in Oudeschild een haven te verkrijgen, zouden zij tot de ontdekking komen, dat ik mijn oordeel niet op losse gronden gebaseerd heb. Want de argumenten in die archiefstukken gelden ook nog voor deze tijd. Waar het landbouwbelang niet in het geding gebracht mag worden, rijst de vraag of misschien de veehouders van een verbinding via het Horntje zullen profiteren. Ook hier dient de vraag ont kennend beantwoord te worden Met uitzondering van het dorp Den Hoorn met naaste omgeving en de Prins Hen- drikpólder zullen de veehouders op het overige Texel van een pontverbinding geen voordelen genieten. Ook het vee wordt in hoofdzaak aan- en afgevoerd met vrachtscheepjes, die alweer in het Oudeschilder haventje veiliger ligplaats zullen kiezen. Als er eindelijk eens een behoorlijke weg kwam van zuidweste lijk Texel naar Oudeschild, zouden zelfs de boeren van Den Hoorn en omgeving weinig voordeel zien in een pontverbin ding boven de bestaande dienst. Het is een wonderlijke geschiede nis! De vreemdelingen u weet dat er in de zomermaanden 160,000 met TESO zijn vervoerd stellen op de pont geen prijs. De pont is noch een landbouw, noch een veeteeltbelang en toch voteert „Waterstaat" bijna een millioen gulden voor de aanleg van een veerhaven. Wel ke krachten zijn hier werkzaam? Moge lijk enkele instellingen die gebaat zijn bij het snelvervoer van bv. aan bederf onderhevige waren? Een poelier, die zijn konijnen en eenoen een uur vroeger in Amsterdam wil hebben? Men voelt dat dit belachelijk is. Want, en laat men dit steeds voor ogen houden, de hoeveel heid goederen die per auto van of naar Texel gaat, is volkomen van onderge- ESPERANTO BIJ DE SPOORWEGEN. Het congres der Internationale Espe- rantistenbond van Spoorwegpersoneel, dat te Salzburg (Oostenrijlf) is gehouden, benoemde een commissie van drie per sonen, die tot taak heeft, een vakwoor denboek in Esperanto samen te stellen. Het congres werd bezocht door ruim 400 leden uit tien landen, waarvan er 85 Uit Nederland kwamen. Waar zo weinig belangen met een veer op het Horntje zijn gediend, past Texel slechts verzet! Laat men begrijpen, dat er werkelijk geen grote belangen met de veerdienst worden gediend, hoe de na delen de voordelen overheersen, dat geen vreemdeling aan een andere ver binding behoefte heeft, dat het natuur schoon er door wordt bedreigd, dat Oudeschild een verminderde welvaart tegemoet gaat, dat de veerhaven altijd minder veilig zal zijn dan de Oudeschil der haven en dat de landbouw aller minst aan de verandering behoefte heeft. Er zullen misschien wat meer dag jesmensen naar Texel komen, wat meer autobussen met gezelschappen, die Texel in één dag „doen". Gelooft men dat dit een voordeel is? Ook dit zal op de duur blijken eerder een groot nadeel te zijn. Want de blijvende vacantiegan gers komen naar Texel om hun rust en zij verafschuwen de drukte van plaat sen als Zandvoort en Scheveningen. Duidelijk is dit gebleken toen een der grote hotels van Den Burg het probeer de met amusementsmuziek voor zijn gasten. Na enkele dagen kwam men de goedwillende hotelier verzoeken om het strijkje in hemelsnaam op te doeken. Het verlangen van enkelen naar een nieuwe verbinding vindt zijn oorzaak in de onvoldoende wijze waarop TESO in de behoefte van het zich meer en meer ontwikkelende toeristenverkeer voorziet Nog in de afgelopen zomer, toen ik een paar malen naar Texel reisde, had ik ruimschoots gelegenheid om dit waar te nemen. Hoewel net mij niet moeilijk zou vallen zeer gedétailleerde klachten neer te schrijven, wil ik dat hier achter wege laten en mei bij voorbaat de schijn op mij laden dat ik de bestuurde- ren van TESO alléén verantwoordelijk stel Maar het feit ligt er dat TESO zeer beslist een weinig efficiënt bedrijf is, dat in het bijzonder de passagiersac commodatie en het autovervoer in het seizoen veel te wensen over laten. De schepen van TESO zijn verouderd voor de tegenwoordige behoeften, zij zijn te klein en bieden te weinig comfort. Zo hopeloos lijken de toestanden in het sei zoen, dat daarom alleen een pontverbin ding verkieselijk schijnt. Zou het echter niet wat logischer en heel wat goedko per zijn de bestaande dienst te verbete ren? Het is naicf om te geloven, dat een nieuwe haven aan het Horntje, een grote weg, de noodzakelijke gebouwen bij de aanlegplaats enz. door het Rijk of de Provincie tot stand gebracht zullen worden, zonder dat men inmenging in het bestuur van TESO zal verlangen. Men komt nu eenmaal niet straffeloos bij Rijk of Provincie in het krijt te staan. En het plaacsen van gelden op de begroting zou wel eens tot bedoeling kunnen hebben verder te gaan! Sommi gen zullen dit toejuichen, anderen zul len er tegen zijn, maar de consequentie zal onherroepelijk zijn, dat het met de bijzondere voorrechten voor Texel ge daan zal zijn! Als er boten komen, dan zullen zij niet gebruikt worden voor de vele doeleinden waar TESO ze voor ge bruikt! Ambtenaren zullen uitmaken wat er gebeurt en de tienduizenden guldens die Texel trok in de vorm van talrijke subsidies aan weldadige instel lingen enz., de vele gevallen van vrij vervoer enz. enz. dit alles kon wel eens tot hei verleden gaan behoren. Hel is mij niet onbekend, dat de te genwoordige statuten van TESO zekere bezwaren hebben ter verkrijging van een bankcrediet. Er is te weinig geld voor een nieuwe boot en dus zit men maar af te wachten. In een tijd, dat Texel beslièt arm was in vergelijking met thans, stelden vooraanstaande in woners gelden beschikbaar om uit de impasse met Bosman te geraken. Dacht men dat zoiets thans niet mogelijk is? Ook nu kan er geld van Texel komen om het tekort voor een nieuwe boot te dekken. Maar en dit is niet meer dan normaal dan zal men deze geldschie ters waarborgen moeten bieden, dat met hun gelden geen malle dingen ge beuren. Waarom het gestorte aandelen- GEEN CONSULTATIEBUREAU De zitting van het consultatiebureau voor zuigelingen is UITGESTELD tot volgende week Woensdag, 1 November. BOUWVERGUNNINGEN. Behoudens hogere goedkeuring heb ben B. en W. de volgende bouwvergun ningen verleend: D. Blom, Oudeschild, bouw van een schuur Schilderweg. Th. Tiessen, War moesstraat 59, verb, zolderpand. Wed. A. Langeveld, E 80, uitbreiding woon huis E 80. TERUG UIT INDONESIË. P. Smit, Dorpsstraat, De Waal en A. C. Bakker, „Spyk", nabij Den Hoorn, hopen op Vrijdag 17 November met het troepentransportschip „Amarapoora" te Rotterdam aan te komen. SPEELTUINVERENIGING. Maandag zullen belangstellende ou ders ter vergadering worden opgeroe pen om te komen tot oprichting van een Speeltuinvereniging. Zoals bekend wil de gemeente Texel gelden beschikbaar stellen voor de aankoop van schommels, wippen, enz. enz., de exploitatie moet echter door een vereniging worden uit gevoerd. DE EERSTE SLEE IN ACTIE. Aangemoedigd door de ruige vorst, die de landerijen een fijn wit tintje had gegeven, verscheen gisterochtend een kleuter met een sleetje in het gras langs de Kogerweg. En passant kon hij nog van de bramen snoepen! „VRIENDENKRING". DE COCKSDORP. De heer J. Ren- se is gekozen tot penningmeester van de Sociëteit „Vriendenkring". Nr. 34. MARGOOTJE DE WAAL. Margootje ei genlijk al Margo want wat is ze flink voor haar jaren heeft gis teren haar zesde verjaardag gevierd Zij woont Schil derend nr. 79. Zij gaat trouw naar de Bewaarschool, waar ze onlangs in een toneelstukje plot- •»- seling een rol moest vertolken, want het meisje, dal „de heks" moest uitbeelden, was verhinderd. Nu, Mar gootje speelde best. Ga je later ook op de planken, net als je vader dat zoveel jaren met groot succes heeft gedaan? Nr. 35. MAARTEN ROEPER. Maarten is vandaag 8 jaar. Hij woont Ko- gerstraat nr. 24, Den Burg. Maarten zit in de 3e klas. „Als ik groot ben, zo schrijft hij, word ik tuinman, want ik vind bloemen en planten mooi. Ik heb nu een klein tuin tje en moeder heeft er altijd bloemen uit!" Nu, Maarten, dan zal de kamer vandaag wel met die fraaie herfstbloemen prijken en op je briefje heb je een guirlande van vlaggetjes ge tekend alles ter gelegenheid van je verjaardag zeker! Veel plezier vandaag! Nr. 36. EMMY BOERHORST. Emmy wordt mor gen, Donderdag 26 October, 9 jaar. Zij woont Schilderend nr. 48, Den Burg. Ze schrijft ons I keurig dat ze graag naar school gaat, uit haar briefje blijkt, dat ze, evenals andere kinderen ook veel van de vacantie houdt. Dan gaat ze graag op reis, het liefst naar Oma en Opa in Doetinchem, want daar kan ze zo fijn spelen. Wel, Emmy, binnenkort krijgen wij in Den Burg ook een fijne speeltuin met schom mels, wippen en zo voort! Veel plezier morgen! Zaterdag foto's van Kees van Leeu wen en Bea Zoetelief. Wij delen onze lezers mede, dat de heer voortaan zal optreden als vertegen woordiger van onze afd. drukkerij, rayon: geheel Texel, buiten Den Burg en Oosterend. Dir. Drukkerij Texelse Courant kapitaal niet uitgebreid, waarom geen bijzondere aandelen gecreëerd? waarom zou men niet eindelijk eens tot een ge sprek met de gemeente komen? Het is zonder meer een dwaasheid als er animositeit tussen het gemeentebestuur en TESO bestaat. Dienen beiden niet één en hetzelfde belang en zijn in feite de leden van TESO's bestuur niet even zeer vertegenwoordigers van de burge rij als de leden van de gemeenteraad? Niemand beter dan de nieuwe burge meester kan hier zijn bemiddeling ver lenen! Texel staan belangrijke beslissingen te wachten. Dat de flinkste Texelse za kenlui, de vooraanstaande bestuurderen der diverse organisaties, dat de Raad en het bestuur van TESO elkaar in het be lang van Texel eindelijk eens zul len vinden! VAN DER VLIS. ALS JE VROEGER op reis ging zeiden ze „Nou, jó, heelegaar naar Amster dam, moet je dan naar de pref ester?" Misschien was dat in de jaren, toen de „Ada van Holland" nog de geregelde "verbinding met het Vasteland onder hield. In ieder geval zijn de Texelaars heel wat meer reis-minded geworden dan ze een halve eeuw geleden nog waren. Als toen een eilandbewoner het Marsdiep overstak was dat (voor hem) (en zijn familie, die vol spanning vo der's thuiskomst verbeidde) een hele gebeurtenis. Men ging niet vaak op reis, in die (volgens sommigen „goeie") ouwe tijd. Men moest al een bijzonde re boodschap hebben. Misschien moest men voor een of andere ernstige li chamelijke kwaal naar een „prefester", of de kantonrechter had een appeltje met je te schillen wegens strandjutten) rubber, fijn timmerhout, rhum of zo Anders bleef je lekker hoog en droog op het Gouden Boltje. TEGENWOORDIG is dat anders, zo wel de boeren als de burgers plegen minstens eens per jaar een flinke trip door ons land of verder te maken. Ze huren als ensemble een touringcar en laten zich heerlijk rijden, coca cola zuigend en („Trophy Virginia") sigaret ten rokend, al dan niet levendig pratend over het wel of niet varen via Het Horn tje. Het reizen en trekken is ook ons, Texelaars, enigermate in het bloed ge komen. En zo was het dan ook helemaal niets bijzonders, dat de fa. M. en A. J. Vonk ons dezer dagen uitnodigde om op „De eerste „Texelse „diesel"-rijwielhulpmo- tor" een ritje te maken naar onze hoofdstad Amsterdam. „Een die sel?" zeiden we, noe werkt die? Wij hebben j neme het ons niet kwalijk niet zo heel veel verstand van een motor, wel eens gehoord van een vette bougie en dat de meeste onge lukken ontstaan door te hard rijden maar een diesel, nee, dat lijkt ons te technisch. Stel je voor dat we bij Ske- gebreg bluve steken! Maar, geachte lezers, drie minuten la ter zaten wij al op de „Diesel!" en al hadden wij er na drie weken nog op ge zeten. van een vette bougie zouden we geen last hebben gehad, om de zeer een voudige reden, dat zo'n motor geen bou gie bezit. Ook geen carburateur. De enige eis is: attentie voor het geluid van de motor: rechts heeft u „gas", links compressie. Al dadelijk hoort u aan het geluid van de motor, wanneer de compressie-handle in de goed stand staat, dat punt ligt tussen het „tikke- tikke-tik" van de motor en de ijle, me taalklank van dezelve. Daartussen ligt een donkere toon en die moet u hebben. WIE ZIJN VROUW LIEFHEEFT laat haar thuis. Alle gelukkig getrouwde mannen weten met ons dat men de vrouw een groot genoegen doet haar in te lichten omtrent uw reisplannen en zulks deden wij dus ook! „Ziet de eman cipatie van de vrouw"! De vrouw wilde „dolgraag" mee. „Heerlijk". Maar aan gezien er (nog) maar één diesel op het ei land was sprong zij op een „Flink", welwillend of komt de nota nog? afgestaan door de fa. KI. Kikkert, De Koog. Heeft u wel eens van een „Flink" gehoord? Ook wij wisten niet dat dat ding in de wereld bestónd, maar hij heeft zijn naam alle eer aangedaan en de Koger kleuren (wit-blauw) hoog ge houden. Zaterdagmiddag startten wij. Om ruim half een in Den Helder en ander half uur later reden wij door Alkmaar, wij hadden die 44 kilometer dus vlug afgelegd. Naar Amsterdam dezelfde voortvarendheid. WIJ LEVEN in de eeuw van de rij wiel-hulpmotor. Hoeveel tegenliggende „collega's" snorden lsngs ons heen? En toch doken hier en daar ook nog ver scheidene wielrenners op. Bij Den Hel der haalde zo'n racer ons met gemak in, de man zal een paar kilometer verder op wel zijn doel hebben bereikt, want op de duur houdt geen enkele racer het tegen een (goede) hulpmotor vol. Van alle hulpmotorsn zagen we er slechts een met pech, misschien nog wel benzi- ne-pechA propos, de „diesel" loopt op.... klinkklare petroleum, daar is geen druppel benzine bij! Wel wat smeerolie om te smeren. Petroleum is zeker driemaal zo goedkoop als benzine en inderdaad betekent het verschijnen van de „diesel" een ommekeer in de rij wielhulpmotor\VereldGoedkoop past u en ons! Het gehele geval met keurig, zwaar PON-rijwiel kost f 350. In de practijk 90 kilometer op 1 liter brand stof, dat wil zeggen VOOR 36 CENT HEEN EN WEER NAAR AMSTER DAM. Daar kan zelfs geen Marshall be zwaar tegen hebben! Wij bleken niet alleen demonstrant voor Texel: toen wij in Amsterdam een „verkeerde" straat in reden wie let, gezeten op een gloednieuwe „Lohmann" op een „Verboden inrij"-bord? toen werden wij (natuurlijk) door een agent van politie verzocht te stoppen. Wij zei den (natuurlijk), dat wij van Texel kwa men en die man hulde aan de propa gandist van onze VVV! begreep da delijk, dat men ap Texel geen bordjes „Verboden dit en Verboden dat" kent! „Maar", zei de agent, die er geen ogen blik (meer) aan dacht om een bonnetje te krabbelen, „maar doet u mij nou ers een plezier en demonstreer hier es even!" Notabene, hij stond op het Rem- brandtplein. In twee seconden een hele kring van altoos nieuwsgierige Amster dammers om het geval heen en wij verstrekten natuurlijk zeer vakkundig, de gevraagde inlichtingen. „Vette bou gie?" „Hoe komt u daar bij, dit ding heeft geen bougie, loopt op", enz. enz. Vol gas en in verkeerde compressie- stand reden wij weg om goed de aan dacht te trekken en daarna zo fijntjes als de „diesel" maar kon. De agent wuifde toen wij na deze ereronde uit het gezicht verdwenen en een groepje opeengeklonte, zich blijkbaar vervelen de Mokummers zette de technische dis cussie nog even gezellig voort! GING MEN VOORHEEN per fiets van Den Helder (Texel) naar Amsterdam, dan was de kortste weg je het liefst, nu lie ten wij ons over Haarlem, Velsen en Beverwijk trekken en omdat die motO' ren zo lekker liepen, sloegen wij even voor Heilo links af naar Bakkum en vandaar kreeg men dan die gezellige kronkelende stijgende en dalende we gen door Egmond Binnen. Bergen, Schoorl, men houdt de kust langs Pet ten en Callantsoog en de Lange Jaap zwaait al vriendelijk als Den Helder in zicht komt. Daar een verrukkelijk kopje koffie en men heeft een uitstekende aansluiting op de Texelse boot, waar eveneens (verrukkelijke) koffie stond te dampen! Vergaten wij nog te vermel den, dat bij Halfweg een zeer geïnte resseerde automobilist een paar kilome ter meereed en toen vriendelijk knik kend vier vingers opstak. „U rijdt 40 km.!" Ja. in die bromfietsen zit gang! P.s. Volgend jaar naar Parijs. IJSBAAN DE ELEMERT WORDT GROTER. Ijsbaan De Elemert, Den Burg, zal met een derde worden vergroot, de ge meente zal materieel beschikbaar stel len voor het onder water zetten van de baan. De jeugd mag er tot zes uur gra tis rijden. Texelse Boys-Nieuws. SVW-Tex. Boys 0-3; Tex. Boys 2- Texel 3 1-4; Tex. Boys A-ZDH A 6-0: Tex. Boys B-Texel B 1-11. In een zeer vlugge wedstrijd heeft het le kans gezien SVW op eigen ter rein te verslaan. Zowel achter- als voor hoede staken in prima vorm, met in de achterhoede aan het hoofd Piet Reij, die iedere aanval wist te keren. Na 18 min. scoort Sieme Jan uit een afgemeten trek- bal. Nu zijn de Boys niet meer te hou den, maar de SVW-keeper weet menige aanval te ontzenuwen. Enkele malen moet Hoogenbosch handelend optreden, wat hem heel goed afgaat. Als Sieme Jan zuiver voorzet maakt Jantje er 2-0 van. Rust. Na de thee gaan de Boys di- ïect ten aanval over maar SVW begint zich allengs los :e werken en oefent dan hevige druk uit op het Boys-doel. SVW blijft sterker, maar bij een tegenaanval suist een knoert van Sieme Jan in het SVW-doel 0-3. Einde. De scheidsrechter Hoebe leidde zeer correct. Tex. Boys 2-Texel 3. Zonder enige verwachting verloor het 2e elftal van Texel 3. Direct gaat Texel in de aanval. Daardoor raakt onze ach terhoede de kluts kwijt en ze scoort, voor Texel! De Boys laten het er. echter niet bij zitten, maar hun krachtige te genaanvallen worden steeds afgeslagen. Texel krijgt na 20 min. het overwicht. Door goed samenspel maakt Texel er 2- 0 van. Rust. Daarna is onze ploeg in de meerderheid maar punten blijven uit. Texel maakt er nog 2 punten bij. Vlak voor het einde redt G. Bakker de eer. (1-4). De scheidsrechter was af en toe onbegrijpelijk. Donderdag is de heer Hoebe op de training aanwezig. Zowel de jonge als de oudere spelers trainen op de bekende tijden. Handbalnieuws G.D.S. GDS 1-SVO. Al spoedig had de SVO- keepster het nakijken, maar SVO kon het ook: 1-1. Rust. Daarna de wind in de rug. Er werd mooi overgespeeld, An nie goalde. De aanvallen van SVO wer den door onze spil voortreffelijk gestopt en de voorhoede verhoogde de stand 3-1 Door de duisternis werd GDS 2-ZM halverwege afgebroken. De match wordt verschoven. De stand was door ZM op 2-0 gebracht. Dit was een goede oefe ning voor de competitie. S.V.O.-Nieuws. Het le won Zondag zijn eerste compe titiewedstrijd met 4-2 van BKC 3. B. is direct in de aanval en met kunst en vliegwerk weet O. het doel schoon te houden. Na 10 min. weet O. zich wat los te spelen de bal wordt naar links ge schoten, Bert zet mooi voor en Gerrit werkt hem goed af (1-0). Het spel gaat gelijk op totdat na een half uur spelen een back van B. hands maakt in het gevaarlijke gebied. De strafschop, hoe wel slecht genomen, werd toch een doel punt. Na de rust heeft B. het windvoor- deel, maar toch geeft O. de toon aan Door goed samenspel van de gehele voorhoede brengt Bert met een mooi schot de stand op 3-0 Piet schiet no. 4. Met nog 10 min. te spelen weet B. de achterstand toch nog te verkleinen tot 4-2. Voorhoede en spil speelden een goede wedstrijd, maar we hebben de kanthalfs en backs wel eens beter ge zien. Het handbalelftal verloor met 4-1 van GDS 1. Een beetje meer uit elkaar, da mes en niet met z'n drieën tegelijk, uit kijken en beter opstellen. De Adsp wonnen van Texel C met 8-0. Zo maar doorgaan, jongens! Het bestuur heeft een terreindienst ingesteld, als er nu 3 man aangewezen worden, dan moeten die er ook zijn en het niet op één laten aankomen. Als je om 10 uur niet kan, dan doe je het om 8 uur en anders Zaterdagsmiddags. Waar een wil is, is een weg en geen smoesjes, daar schieten we niet mee opl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 2