Texels Eigen Stoomboot Onder
neming ernstig bedreigd
Bericht
Een waarschuwend woord van een oud Texelaar
C. P. Moojen
„Texelse" z.g. diesel-rijwielhulpmotor
demonstreerde op het Rembrandtsplein
Voor 36 cent heen en weer naar Amsterdam
schikt belang in vergelijking met de
grote hoeveelheden materialen, die het
eiland per schip bereiken of verlaten.
Het zou daarom onjuist zijn het belang
van enkele instellingen, die zich toeleg
gen op het snelvervoer en van een klein
aantal particulieren boven de oneindig
grotere belangen van het overgrote deel
der Texelse bevolking te laten gaan.
Men vraagt zich af, waarom de
voorstanders van een pontverbinding in
deze tijd van drukkende belastingen de
kans krijgen zo royaal met onze guldens
om te springen. Bovendien: er zal een
kostbare weg moeten komen van het
Horntje naar Den Burg, waaraan Rijk
noch Provincie iets willen betalen. „Toe
maar", placht de oude heer Groenewold
destijds te zeggen. Een nieuwe pont zal
meer kosten dan een betere boot en de
schade voor Oudeschild zal nauwelijks
te becijferen zijn Ditzelfde geldt voor de
aantasting van het natuurschoon - want
de nieuwe weg zal wel over Noord- of
Zuid-Haffel geprojecteerd worden. Toe
maar! Bedenkt men, dat aan het Horntje
bovendien verschillende bedrijfsgebou
wen en woningen zullen verrijzen dan
vraagt men zich af welk zinnig mens in
deze tijd met een dergelijk ondoordacht
voorstel durft te komen. Men zal begrij
pen, dat een phrase als „de nieuwe tijd
vergt dit" de moeite van het aantonen
zijner oppervlakkigheid niet eens
waard is.
De kwestie of Texel in de toekomst
per pontveer via het Horntje of per
reeds bestaande verbinding via Oude-
schild bereikt zal worden, is actueler
dan ooit, nu het Ministerie van Water
staat besloten schijnt te heben voor de
aanleg van een haven bij het Horntje
een aanzienlijk bedrag op de begroting
te plaatsen.
Ik las dit bericht in een nummer van
deze courant, waaruit ik ook vernam,
dat 99 pet. van de vacantiegangers te
kennen had gegeven geen prijs te stel
len op een kortere ovei tocht. Twee be
langen botsten tegen elkaar: die van een
gedeelte der bevolking, dat de tegen
woordige toestand wil bestendigen en
van een ander een veel kleiner ge
deelte dat meer profijt verwacht van
een pontveer tussen Nieuwediep en het
Horntje.
Enige jaren geleden trachtte ik in deze
courant aan te tonen welke bezwaren
aan een pontverbinding verbonden zijn.
Een van mijn voornaamste argumenten
was, dat Texel, een vacantie-oord van
steeds grotere betekenis, moest trach
ten zijn natuurschoon en andere aan
trekkelijkheden te bewaren, zoveel als
maar enigszins mogelijk is. In verband
hiermede wees ik er op, dat de toeristen
geen bezwaren tegen de lengte van de
bestaande verbinding hebben, dat een
sociografisch onderzoek uit zou wijzen
hoe groot het belang van het vreemde
lingenverkeer is en dat men daarom uit
een welbegrepen eigenbelang beter kon
trachten de bestaarde bootverbinding
te verbeteren, dan enige millioenen uit
te geven voor een pontverbinding met
bijkomende werken. Het stemt mij ui
teraard tot voldoening, dat de Gemeen
teraad een sociografisch onderzoek deed
instellen en dat mijn zienswijze ten op
zichte van de toeristen juist gebleken is.
Ik vernam ook hoe de heer J. Beum-
kes van mening is, dat de pontverbin
ding in het bijzonder een belang voor de
boerenstand zal zijn. Hoezeer ik de sti
mulerende kracht van de Vereniging
van Oud-leerlingen der Lagere Land
bouwschool erken en dus waardeer, ik
betwijfel of de heer Beumkes juist in
zijn oordeel is geweest en of zijn gezag
in genoemde vereniging niet een belang
suggereert, dat in wezen niet bestaat.
Het Texelse landbouwgebied bij uit
nemendheid is de Eierlandse polder.
Weliswaar wordt verspreid over oud-
Texel en in de Prins Hendrikpolder ook
landbouw uitgeoefend, maar een kaart,
waarop de weide- en bouwlanden zijn
aangegeven, toont aan, dat op de noor
delijke helft van het eiland de land
bouw en op de zuidelijke helft de vee
teelt van overwegende betekenis is. Met
een veer via het Hcrntje zal de land
bouw daarom weinig zijn gediend. Im
mers de haven van Oudeschild ligt dich
ter bij het landbouwgebied. De vracht
scheepjes, die de landbouwproducten
vervoeren liggen heel wat veiliger in de
haven van Oudeschild dan in de veel
minder beschutte haven van het Horn
tje. Als de voorstanders van een veerha
ven zich de moeite wilden getroosten
om kennis te nemen van de uitvoerige
requesten en vertogen, die omstreeks
1770 werden geschreven met het doel in
Oudeschild een haven te verkrijgen,
zouden zij tot de ontdekking komen, dat
ik mijn oordeel niet op losse gronden
gebaseerd heb. Want de argumenten in
die archiefstukken gelden ook nog voor
deze tijd.
Waar het landbouwbelang niet in het
geding gebracht mag worden, rijst de
vraag of misschien de veehouders van
een verbinding via het Horntje zullen
profiteren. Ook hier dient de vraag ont
kennend beantwoord te worden Met
uitzondering van het dorp Den Hoorn
met naaste omgeving en de Prins Hen-
drikpólder zullen de veehouders op het
overige Texel van een pontverbinding
geen voordelen genieten. Ook het vee
wordt in hoofdzaak aan- en afgevoerd
met vrachtscheepjes, die alweer in het
Oudeschilder haventje veiliger ligplaats
zullen kiezen. Als er eindelijk eens een
behoorlijke weg kwam van zuidweste
lijk Texel naar Oudeschild, zouden zelfs
de boeren van Den Hoorn en omgeving
weinig voordeel zien in een pontverbin
ding boven de bestaande dienst.
Het is een wonderlijke geschiede
nis! De vreemdelingen u weet dat er
in de zomermaanden 160,000 met TESO
zijn vervoerd stellen op de pont geen
prijs. De pont is noch een landbouw,
noch een veeteeltbelang en toch voteert
„Waterstaat" bijna een millioen gulden
voor de aanleg van een veerhaven. Wel
ke krachten zijn hier werkzaam? Moge
lijk enkele instellingen die gebaat zijn
bij het snelvervoer van bv. aan bederf
onderhevige waren? Een poelier, die
zijn konijnen en eenoen een uur vroeger
in Amsterdam wil hebben? Men voelt
dat dit belachelijk is. Want, en laat men
dit steeds voor ogen houden, de hoeveel
heid goederen die per auto van of naar
Texel gaat, is volkomen van onderge-
ESPERANTO BIJ DE SPOORWEGEN.
Het congres der Internationale Espe-
rantistenbond van Spoorwegpersoneel,
dat te Salzburg (Oostenrijlf) is gehouden,
benoemde een commissie van drie per
sonen, die tot taak heeft, een vakwoor
denboek in Esperanto samen te stellen.
Het congres werd bezocht door ruim 400
leden uit tien landen, waarvan er 85
Uit Nederland kwamen.
Waar zo weinig belangen met een veer
op het Horntje zijn gediend, past Texel
slechts verzet! Laat men begrijpen, dat
er werkelijk geen grote belangen met de
veerdienst worden gediend, hoe de na
delen de voordelen overheersen, dat
geen vreemdeling aan een andere ver
binding behoefte heeft, dat het natuur
schoon er door wordt bedreigd, dat
Oudeschild een verminderde welvaart
tegemoet gaat, dat de veerhaven altijd
minder veilig zal zijn dan de Oudeschil
der haven en dat de landbouw aller
minst aan de verandering behoefte
heeft. Er zullen misschien wat meer dag
jesmensen naar Texel komen, wat
meer autobussen met gezelschappen, die
Texel in één dag „doen". Gelooft men
dat dit een voordeel is? Ook dit zal op
de duur blijken eerder een groot nadeel
te zijn. Want de blijvende vacantiegan
gers komen naar Texel om hun rust en
zij verafschuwen de drukte van plaat
sen als Zandvoort en Scheveningen.
Duidelijk is dit gebleken toen een der
grote hotels van Den Burg het probeer
de met amusementsmuziek voor zijn
gasten. Na enkele dagen kwam men de
goedwillende hotelier verzoeken om het
strijkje in hemelsnaam op te doeken.
Het verlangen van enkelen naar een
nieuwe verbinding vindt zijn oorzaak in
de onvoldoende wijze waarop TESO in
de behoefte van het zich meer en meer
ontwikkelende toeristenverkeer voorziet
Nog in de afgelopen zomer, toen ik een
paar malen naar Texel reisde, had ik
ruimschoots gelegenheid om dit waar te
nemen. Hoewel net mij niet moeilijk
zou vallen zeer gedétailleerde klachten
neer te schrijven, wil ik dat hier achter
wege laten en mei bij voorbaat de
schijn op mij laden dat ik de bestuurde-
ren van TESO alléén verantwoordelijk
stel Maar het feit ligt er dat TESO zeer
beslist een weinig efficiënt bedrijf is,
dat in het bijzonder de passagiersac
commodatie en het autovervoer in het
seizoen veel te wensen over laten. De
schepen van TESO zijn verouderd voor
de tegenwoordige behoeften, zij zijn te
klein en bieden te weinig comfort. Zo
hopeloos lijken de toestanden in het sei
zoen, dat daarom alleen een pontverbin
ding verkieselijk schijnt. Zou het echter
niet wat logischer en heel wat goedko
per zijn de bestaande dienst te verbete
ren?
Het is naicf om te geloven, dat een
nieuwe haven aan het Horntje, een
grote weg, de noodzakelijke gebouwen
bij de aanlegplaats enz. door het Rijk of
de Provincie tot stand gebracht zullen
worden, zonder dat men inmenging in
het bestuur van TESO zal verlangen.
Men komt nu eenmaal niet straffeloos
bij Rijk of Provincie in het krijt te
staan. En het plaacsen van gelden op de
begroting zou wel eens tot bedoeling
kunnen hebben verder te gaan! Sommi
gen zullen dit toejuichen, anderen zul
len er tegen zijn, maar de consequentie
zal onherroepelijk zijn, dat het met de
bijzondere voorrechten voor Texel ge
daan zal zijn! Als er boten komen, dan
zullen zij niet gebruikt worden voor de
vele doeleinden waar TESO ze voor ge
bruikt! Ambtenaren zullen uitmaken
wat er gebeurt en de tienduizenden
guldens die Texel trok in de vorm van
talrijke subsidies aan weldadige instel
lingen enz., de vele gevallen van vrij
vervoer enz. enz. dit alles kon wel eens
tot hei verleden gaan behoren.
Hel is mij niet onbekend, dat de te
genwoordige statuten van TESO zekere
bezwaren hebben ter verkrijging van
een bankcrediet. Er is te weinig geld
voor een nieuwe boot en dus zit men
maar af te wachten. In een tijd, dat
Texel beslièt arm was in vergelijking
met thans, stelden vooraanstaande in
woners gelden beschikbaar om uit de
impasse met Bosman te geraken. Dacht
men dat zoiets thans niet mogelijk is?
Ook nu kan er geld van Texel komen
om het tekort voor een nieuwe boot te
dekken. Maar en dit is niet meer dan
normaal dan zal men deze geldschie
ters waarborgen moeten bieden, dat
met hun gelden geen malle dingen ge
beuren. Waarom het gestorte aandelen-
GEEN CONSULTATIEBUREAU
De zitting van het consultatiebureau
voor zuigelingen is UITGESTELD tot
volgende week Woensdag, 1 November.
BOUWVERGUNNINGEN.
Behoudens hogere goedkeuring heb
ben B. en W. de volgende bouwvergun
ningen verleend:
D. Blom, Oudeschild, bouw van een
schuur Schilderweg. Th. Tiessen, War
moesstraat 59, verb, zolderpand. Wed.
A. Langeveld, E 80, uitbreiding woon
huis E 80.
TERUG UIT INDONESIË.
P. Smit, Dorpsstraat, De Waal en A.
C. Bakker, „Spyk", nabij Den Hoorn,
hopen op Vrijdag 17 November met het
troepentransportschip „Amarapoora" te
Rotterdam aan te komen.
SPEELTUINVERENIGING.
Maandag zullen belangstellende ou
ders ter vergadering worden opgeroe
pen om te komen tot oprichting van een
Speeltuinvereniging. Zoals bekend wil
de gemeente Texel gelden beschikbaar
stellen voor de aankoop van schommels,
wippen, enz. enz., de exploitatie moet
echter door een vereniging worden uit
gevoerd.
DE EERSTE SLEE IN ACTIE.
Aangemoedigd door de ruige vorst,
die de landerijen een fijn wit tintje had
gegeven, verscheen gisterochtend een
kleuter met een sleetje in het gras langs
de Kogerweg. En passant kon hij nog
van de bramen snoepen!
„VRIENDENKRING".
DE COCKSDORP. De heer J. Ren-
se is gekozen tot penningmeester van
de Sociëteit „Vriendenkring".
Nr. 34. MARGOOTJE DE WAAL.
Margootje ei
genlijk al Margo
want wat is ze
flink voor haar
jaren heeft gis
teren haar zesde
verjaardag gevierd
Zij woont Schil
derend nr. 79. Zij
gaat trouw naar de
Bewaarschool, waar
ze onlangs in een
toneelstukje plot-
•»- seling een rol
moest vertolken,
want het meisje, dal „de heks" moest
uitbeelden, was verhinderd. Nu, Mar
gootje speelde best. Ga je later ook op
de planken, net als je vader dat zoveel
jaren met groot succes heeft gedaan?
Nr. 35.
MAARTEN ROEPER.
Maarten is vandaag
8 jaar. Hij woont Ko-
gerstraat nr. 24, Den
Burg. Maarten zit in
de 3e klas. „Als ik
groot ben, zo schrijft
hij, word ik tuinman,
want ik vind bloemen
en planten mooi. Ik
heb nu een klein tuin
tje en moeder heeft
er altijd bloemen uit!"
Nu, Maarten, dan
zal de kamer vandaag wel met die fraaie
herfstbloemen prijken en op je briefje
heb je een guirlande van vlaggetjes ge
tekend alles ter gelegenheid van je
verjaardag zeker!
Veel plezier vandaag!
Nr. 36. EMMY BOERHORST.
Emmy wordt mor
gen, Donderdag 26
October, 9 jaar. Zij
woont Schilderend
nr. 48, Den Burg.
Ze schrijft ons
I keurig dat ze
graag naar school
gaat, uit haar
briefje blijkt, dat
ze, evenals andere
kinderen ook veel
van de vacantie
houdt. Dan gaat ze graag op reis, het
liefst naar Oma en Opa in Doetinchem,
want daar kan ze zo fijn spelen. Wel,
Emmy, binnenkort krijgen wij in Den
Burg ook een fijne speeltuin met schom
mels, wippen en zo voort!
Veel plezier morgen!
Zaterdag foto's van Kees van Leeu
wen en Bea Zoetelief.
Wij delen onze lezers mede, dat
de heer
voortaan zal optreden als vertegen
woordiger van onze afd. drukkerij,
rayon: geheel Texel, buiten Den
Burg en Oosterend.
Dir. Drukkerij
Texelse Courant
kapitaal niet uitgebreid, waarom geen
bijzondere aandelen gecreëerd? waarom
zou men niet eindelijk eens tot een ge
sprek met de gemeente komen? Het
is zonder meer een dwaasheid als er
animositeit tussen het gemeentebestuur
en TESO bestaat. Dienen beiden niet
één en hetzelfde belang en zijn in feite
de leden van TESO's bestuur niet even
zeer vertegenwoordigers van de burge
rij als de leden van de gemeenteraad?
Niemand beter dan de nieuwe burge
meester kan hier zijn bemiddeling ver
lenen!
Texel staan belangrijke beslissingen
te wachten. Dat de flinkste Texelse za
kenlui, de vooraanstaande bestuurderen
der diverse organisaties, dat de Raad en
het bestuur van TESO elkaar in het be
lang van Texel eindelijk eens zul
len vinden!
VAN DER VLIS.
ALS JE VROEGER op reis ging zeiden ze „Nou, jó, heelegaar naar Amster
dam, moet je dan naar de pref ester?" Misschien was dat in de jaren, toen de
„Ada van Holland" nog de geregelde "verbinding met het Vasteland onder
hield. In ieder geval zijn de Texelaars heel wat meer reis-minded geworden
dan ze een halve eeuw geleden nog waren. Als toen een eilandbewoner het
Marsdiep overstak was dat (voor hem) (en zijn familie, die vol spanning vo
der's thuiskomst verbeidde) een hele gebeurtenis. Men ging niet vaak op
reis, in die (volgens sommigen „goeie") ouwe tijd. Men moest al een bijzonde
re boodschap hebben. Misschien moest men voor een of andere ernstige li
chamelijke kwaal naar een „prefester", of de kantonrechter had een appeltje
met je te schillen wegens strandjutten) rubber, fijn timmerhout, rhum of zo
Anders bleef je lekker hoog en droog op het Gouden Boltje.
TEGENWOORDIG is dat anders, zo
wel de boeren als de burgers plegen
minstens eens per jaar een flinke trip
door ons land of verder te maken.
Ze huren als ensemble een touringcar
en laten zich heerlijk rijden, coca cola
zuigend en („Trophy Virginia") sigaret
ten rokend, al dan niet levendig pratend
over het wel of niet varen via Het Horn
tje. Het reizen en trekken is ook ons,
Texelaars, enigermate in het bloed ge
komen.
En zo was het dan ook helemaal niets
bijzonders, dat de fa. M. en A. J. Vonk
ons dezer dagen uitnodigde om op „De
eerste „Texelse „diesel"-rijwielhulpmo-
tor" een ritje te maken naar onze
hoofdstad Amsterdam. „Een die
sel?" zeiden we, noe werkt die?
Wij hebben j neme het ons niet
kwalijk niet zo heel veel verstand
van een motor, wel eens gehoord van
een vette bougie en dat de meeste onge
lukken ontstaan door te hard rijden
maar een diesel, nee, dat lijkt ons te
technisch. Stel je voor dat we bij Ske-
gebreg bluve steken!
Maar, geachte lezers, drie minuten la
ter zaten wij al op de „Diesel!" en al
hadden wij er na drie weken nog op ge
zeten. van een vette bougie zouden we
geen last hebben gehad, om de zeer een
voudige reden, dat zo'n motor geen bou
gie bezit. Ook geen carburateur. De
enige eis is: attentie voor het geluid van
de motor: rechts heeft u „gas", links
compressie. Al dadelijk hoort u aan
het geluid van de motor, wanneer de
compressie-handle in de goed stand
staat, dat punt ligt tussen het „tikke-
tikke-tik" van de motor en de ijle, me
taalklank van dezelve. Daartussen ligt
een donkere toon en die moet u hebben.
WIE ZIJN VROUW LIEFHEEFT laat
haar thuis. Alle gelukkig getrouwde
mannen weten met ons dat men de
vrouw een groot genoegen doet haar in
te lichten omtrent uw reisplannen en
zulks deden wij dus ook! „Ziet de eman
cipatie van de vrouw"! De vrouw wilde
„dolgraag" mee. „Heerlijk". Maar aan
gezien er (nog) maar één diesel op het ei
land was sprong zij op een „Flink",
welwillend of komt de nota nog?
afgestaan door de fa. KI. Kikkert, De
Koog. Heeft u wel eens van een „Flink"
gehoord? Ook wij wisten niet dat dat
ding in de wereld bestónd, maar hij
heeft zijn naam alle eer aangedaan en
de Koger kleuren (wit-blauw) hoog ge
houden.
Zaterdagmiddag startten wij. Om
ruim half een in Den Helder en ander
half uur later reden wij door Alkmaar,
wij hadden die 44 kilometer dus vlug
afgelegd. Naar Amsterdam dezelfde
voortvarendheid.
WIJ LEVEN in de eeuw van de rij
wiel-hulpmotor. Hoeveel tegenliggende
„collega's" snorden lsngs ons heen? En
toch doken hier en daar ook nog ver
scheidene wielrenners op. Bij Den Hel
der haalde zo'n racer ons met gemak in,
de man zal een paar kilometer verder
op wel zijn doel hebben bereikt, want
op de duur houdt geen enkele racer het
tegen een (goede) hulpmotor vol. Van
alle hulpmotorsn zagen we er slechts
een met pech, misschien nog wel benzi-
ne-pechA propos, de „diesel" loopt
op.... klinkklare petroleum, daar is
geen druppel benzine bij! Wel wat
smeerolie om te smeren. Petroleum is
zeker driemaal zo goedkoop als benzine
en inderdaad betekent het verschijnen
van de „diesel" een ommekeer in de rij
wielhulpmotor\VereldGoedkoop past u
en ons! Het gehele geval met keurig,
zwaar PON-rijwiel kost f 350. In de
practijk 90 kilometer op 1 liter brand
stof, dat wil zeggen VOOR 36 CENT
HEEN EN WEER NAAR AMSTER
DAM. Daar kan zelfs geen Marshall be
zwaar tegen hebben!
Wij bleken niet alleen demonstrant
voor Texel: toen wij in Amsterdam een
„verkeerde" straat in reden wie let,
gezeten op een gloednieuwe „Lohmann"
op een „Verboden inrij"-bord? toen
werden wij (natuurlijk) door een agent
van politie verzocht te stoppen. Wij zei
den (natuurlijk), dat wij van Texel kwa
men en die man hulde aan de propa
gandist van onze VVV! begreep da
delijk, dat men ap Texel geen bordjes
„Verboden dit en Verboden dat" kent!
„Maar", zei de agent, die er geen ogen
blik (meer) aan dacht om een bonnetje
te krabbelen, „maar doet u mij nou ers
een plezier en demonstreer hier es
even!" Notabene, hij stond op het Rem-
brandtplein. In twee seconden een hele
kring van altoos nieuwsgierige Amster
dammers om het geval heen en wij
verstrekten natuurlijk zeer vakkundig,
de gevraagde inlichtingen. „Vette bou
gie?" „Hoe komt u daar bij, dit ding
heeft geen bougie, loopt op", enz. enz.
Vol gas en in verkeerde compressie-
stand reden wij weg om goed de aan
dacht te trekken en daarna zo fijntjes
als de „diesel" maar kon. De agent
wuifde toen wij na deze ereronde uit
het gezicht verdwenen en een groepje
opeengeklonte, zich blijkbaar vervelen
de Mokummers zette de technische dis
cussie nog even gezellig voort!
GING MEN VOORHEEN per fiets van
Den Helder (Texel) naar Amsterdam, dan
was de kortste weg je het liefst, nu lie
ten wij ons over Haarlem, Velsen en
Beverwijk trekken en omdat die motO'
ren zo lekker liepen, sloegen wij even
voor Heilo links af naar Bakkum en
vandaar kreeg men dan die gezellige
kronkelende stijgende en dalende we
gen door Egmond Binnen. Bergen,
Schoorl, men houdt de kust langs Pet
ten en Callantsoog en de Lange Jaap
zwaait al vriendelijk als Den Helder in
zicht komt. Daar een verrukkelijk kopje
koffie en men heeft een uitstekende
aansluiting op de Texelse boot, waar
eveneens (verrukkelijke) koffie stond te
dampen! Vergaten wij nog te vermel
den, dat bij Halfweg een zeer geïnte
resseerde automobilist een paar kilome
ter meereed en toen vriendelijk knik
kend vier vingers opstak. „U rijdt 40
km.!" Ja. in die bromfietsen zit gang!
P.s. Volgend jaar naar Parijs.
IJSBAAN DE ELEMERT WORDT
GROTER.
Ijsbaan De Elemert, Den Burg, zal
met een derde worden vergroot, de ge
meente zal materieel beschikbaar stel
len voor het onder water zetten van de
baan. De jeugd mag er tot zes uur gra
tis rijden.
Texelse Boys-Nieuws.
SVW-Tex. Boys 0-3; Tex. Boys 2-
Texel 3 1-4; Tex. Boys A-ZDH A 6-0:
Tex. Boys B-Texel B 1-11.
In een zeer vlugge wedstrijd heeft
het le kans gezien SVW op eigen ter
rein te verslaan. Zowel achter- als voor
hoede staken in prima vorm, met in de
achterhoede aan het hoofd Piet Reij, die
iedere aanval wist te keren. Na 18 min.
scoort Sieme Jan uit een afgemeten trek-
bal. Nu zijn de Boys niet meer te hou
den, maar de SVW-keeper weet menige
aanval te ontzenuwen. Enkele malen
moet Hoogenbosch handelend optreden,
wat hem heel goed afgaat. Als Sieme
Jan zuiver voorzet maakt Jantje er 2-0
van. Rust. Na de thee gaan de Boys di-
ïect ten aanval over maar SVW begint
zich allengs los :e werken en oefent dan
hevige druk uit op het Boys-doel. SVW
blijft sterker, maar bij een tegenaanval
suist een knoert van Sieme Jan in het
SVW-doel 0-3. Einde. De scheidsrechter
Hoebe leidde zeer correct.
Tex. Boys 2-Texel 3.
Zonder enige verwachting verloor het
2e elftal van Texel 3. Direct gaat Texel
in de aanval. Daardoor raakt onze ach
terhoede de kluts kwijt en ze scoort,
voor Texel! De Boys laten het er. echter
niet bij zitten, maar hun krachtige te
genaanvallen worden steeds afgeslagen.
Texel krijgt na 20 min. het overwicht.
Door goed samenspel maakt Texel er 2-
0 van. Rust. Daarna is onze ploeg in de
meerderheid maar punten blijven uit.
Texel maakt er nog 2 punten bij. Vlak
voor het einde redt G. Bakker de eer.
(1-4). De scheidsrechter was af en toe
onbegrijpelijk.
Donderdag is de heer Hoebe op de
training aanwezig. Zowel de jonge als
de oudere spelers trainen op de bekende
tijden.
Handbalnieuws G.D.S.
GDS 1-SVO. Al spoedig had de SVO-
keepster het nakijken, maar SVO kon
het ook: 1-1. Rust. Daarna de wind in
de rug. Er werd mooi overgespeeld, An
nie goalde. De aanvallen van SVO wer
den door onze spil voortreffelijk gestopt
en de voorhoede verhoogde de stand 3-1
Door de duisternis werd GDS 2-ZM
halverwege afgebroken. De match wordt
verschoven. De stand was door ZM op
2-0 gebracht. Dit was een goede oefe
ning voor de competitie.
S.V.O.-Nieuws.
Het le won Zondag zijn eerste compe
titiewedstrijd met 4-2 van BKC 3. B. is
direct in de aanval en met kunst en
vliegwerk weet O. het doel schoon te
houden. Na 10 min. weet O. zich wat los
te spelen de bal wordt naar links ge
schoten, Bert zet mooi voor en Gerrit
werkt hem goed af (1-0). Het spel gaat
gelijk op totdat na een half uur spelen
een back van B. hands maakt in het
gevaarlijke gebied. De strafschop, hoe
wel slecht genomen, werd toch een doel
punt. Na de rust heeft B. het windvoor-
deel, maar toch geeft O. de toon aan
Door goed samenspel van de gehele
voorhoede brengt Bert met een mooi
schot de stand op 3-0 Piet schiet no. 4.
Met nog 10 min. te spelen weet B. de
achterstand toch nog te verkleinen tot
4-2. Voorhoede en spil speelden een
goede wedstrijd, maar we hebben de
kanthalfs en backs wel eens beter ge
zien.
Het handbalelftal verloor met 4-1 van
GDS 1. Een beetje meer uit elkaar, da
mes en niet met z'n drieën tegelijk, uit
kijken en beter opstellen.
De Adsp wonnen van Texel C met
8-0. Zo maar doorgaan, jongens!
Het bestuur heeft een terreindienst
ingesteld, als er nu 3 man aangewezen
worden, dan moeten die er ook zijn en
het niet op één laten aankomen. Als je
om 10 uur niet kan, dan doe je het om
8 uur en anders Zaterdagsmiddags.
Waar een wil is, is een weg en geen
smoesjes, daar schieten we niet mee opl