„Het Rijk zal nooit een dure aanlegplaats te Oudeschild bouwen" Texel mag dus niet achterblijven! Verlovings kaartjes Drukkerij Texelse Courant NogmaalsIn veel opzichten is een betere bootverbinding verkieslijk boven een pont mmM C De heer J. Kikkert (pro Horntje) 't Is leuk, die toegenomen animo om over deze zo belangrijke zaak zich op het gladde ijs der publiciteit te wagen en fijn, dat onze altijd gastvrije Texelse Courant daarvoor telkens weer de ge legenheid geeft. Om te voorkomen dat het peil van deze toch vreedzame pennestrijd zou dalen, want vanwege de kleur wil ik die pot ten en ketels van de heer H wel kwijt, schakel ik over op het beeld van bo vengenoemde gladde vlakte en consta teer, dat het de heer H. (waarom eigen lijk niet uw volle naam?) allerminst ge lukt is hierop z'n evenwicht te bewaren. Immers heb ik nooit beweerd, dat een nieuwe boot via Oudeschild het vervoer niet zou kunnen opvangen maar dat de afstand 11 km. blijft en daardoor extra kosten en moeilijkheden ontstaan. Het lijkt nodig dit nog eens goed te onder strepen. Men kan gemakkelijker elk uur van 't Horntje varen dan elke 2 uur van Oudeschild en let nu op wat daaruit on middellijk volgt: dat men de helft van de dekruimte voor auto's, etc. nodig heeft. Natuurlijk bouwt men daarom niet de helft kleiner maar men komt veel ruimer te zitten voor de toekomst Want vergelijk het autovervoer eens- 1948: 10,000; 1949: 15,000; 1950 waar schijnlijk 20,000. (alles globaal). Waar gaat dat heen als de prijzen nu eens om laag zouden gaan9 Er moet niet weer la ter blijken, dat de boot te klein is! Wat de passagiersaccomodatie betreft is dit nog veel sterker want, wat het aantal betreft, zou men dit door twee kunnen delen maar ook blijven de pas sagiers 3 a 4 maal korter aan boord, wat alles eenvoudiger maakt. Deskundi gen schatten dat dit alles een besparing in bouwkosten van plm V2 millioen op elke boot zal betekenen! Dit bedrag kan men toch niet verwaarlozen, zoals de heer H. doet! Zeewaardig kan en moet dit schip zeer zeker zijn! Vraag de kapi teins van TESO maar eens welke be zwaren een groot hoog schip met te be perkte diepgang voor Oudeschild zou opleveren! De naam Ferryboot zegt in dit ver band niets want deze is gewoon van de Engelse naam voor veerboot afgeleid. En nu de tarieven Vindt u het nu werkelijk zo belachelijk dat we de ta rieven vergelijken (let wel: vergelijken) met die van bv. Zeeland? Daar wordt immers ook geen rekening gehouden met de kostprijs. F 0,10 per km. is geno men als ongeveer een norm voor ge woon wegvervoer per km. Daarom schrijf ik: Nu niet meer rekenen. Nu deze voor geheel Texel prachtige oplos sing, ook voor wat de weg betreft, met graagte aanvaarden! Het zou meer dan dwaas zijn dit schitterende aanbod van de hand te wijzen terwijl ons dan een onhoudbare toestand voor jaren boven het hoofd hangt en daarna. toch al leen een pont via het Horntje. Het Rijk zal immers nooit een dure aanlegplaats te Oudeschild bouwen met al deze ern stige bezwaren en dan tijdens ijsgang met te bereiken! Men moet eens nagaan, hoe vaak dat in de laatse 10 jaar ge beurd is! Laten we dan toch allen de handen méén slaan en niet Jetten op persoonlijke belangen! Het is mij met bekend, waar de heer H. woont of wel ke belangen hij heefit. maar dat mag toch niet van invloed zijn. Eindelijk wil KATHOLIEKE KERKLIJST Parochie van St. Joannes de Doper met de bijkerken van Den Hoorn en Oosterend. Zondag 12 Nov. 24c* Zondag na Pink- seren. De H. Missen in Den Burg en Oosterend om en gez. om 10 uur en in Den Hoorn alleen om 10 u. gezongen. Communieuitreiken in Den Burg buiten de Missen om 7 en 9 u. en verder alleen onder de H. Missen. De uitreiking begint achteraan. Biechtgel. in Den Burg van 7-7,30 en verder in de bijkerken voor en na de H. Missen. Om 7 u lof ter ere van de H. Willibrordus. Maandag Mis om 7, 7,30 en 9 uur. Dinsdag Mis om 7, 7,30 en 8 uur. Woensdag Mis om 8 en 9 u en in Den Hoorn om 7,30. Lof om 7 u. met predikatie v.d. leden v.d. L.T.B. door de Adviseur. Daarna congr. v. jongeman nen. Donderdag Mis om 7 en 8 u en in Oosterend ook om 8 uur. Om 8 u. jonge- damescongr. Vrijdag Mis om 6. 7,30 en 8 uur. Biechthoren v.d. schoolkinderen om 3,30 u. Zaterdag Mis 7,8 uur en om 8 u. in de kapel. Biechthoren van 4-8; 6 uur rozenkrans. Zondag 16 Nov. Dan 2 Missen in Den Hoorn en K R O.-Zondag. de minister ons eiland niet langer ach terstellen! Bedenk toch, dat als er aan legplaatsen worden gebouwd, voor de financiering van alles wordt gezorgd, ook voor de weg en ook voor de boten, m.i. met Rijkssubsidie. Wat wil men ei genlijk nog? Die f 25 minder vracht voor een grote vrachtauto vis of bloembol len of wat ook, is niet belachelijk, net zo min als een uurdienst een utopie is. (15 min. varen, 3 min. lossen), en vraag nu eens de ingewijden wat dit kan beteke nen voor het voortbestaan van de vis- afslag! Dat is maar niet een praatje! Ik begrijp niet, dat de heer H. met alle ge weld wil rekenen, terwijl hijzelf blijk baar ook niet over de juiste gegevens beschikt en de oplossing er immers is, als men die maar aanvaarden wil! Ruim vijf jaar geleden, toen ik deze zaak bij burgemeester Maandag, de heer W H. Lap en de Middenstandsverem- ging aanhangig maakte, voelde ik veel voor het breed bekijken hiervan, ook op economische gronden, zoals de heer N. de J. in zijn sympathieke ingezonden stuk bedoelt, maar ik meen, dat die tijd nu voorbij is! Nu wordt er een breed gebaar gevraagd, getuigend van visie in de toekomst! Het gaat om de levens ader van ons eiland! J. KIKKERT. DS. VAN VEEN BEROEPEN. Ds. Van Veen, Doopsgez. predikant, heeft twee beroepen ontvangen: Zijn Eerw. mag kiezen tussen Joure en Fra- neker. WEEKBERICHT DER P.T.V. TEXEL. De aanvoer in de week van 30 Oct. tot 4 Nov. bedroeg 52,136 stuks. De pluim veehouders ontvangen voor deze eieren in genoemde periode f 3,38 per kg. Ver moedelijk zal deze prijs wel de hoogste notering voor dit jaar zijn. Vorig jaar bedroeg onze aanvoer in dezelfde week 22,105 stuks. De prijs per kg. bedroeg toen f 3, KLAPROOSCOLLECTE. Moge ieder helpen het oorlogsgraven- werk te steunen door een gift in de col lectebus op Zaterdag 11 November. Giften bv. van hen, die niet door een collectant bezocht of thuis aangetroffen worden, worden gaarne aanvaard door de plaatselijke vertegenwoordiger van het Oorlogsgravencomité, A. van Dienst, Den Burg. VAN WIE? In het Algemeen Handelsblad troffen wij een adv. aan, waarin de burgemees ter van ons eiland in zijn kwaliteit als strandvonder rechthebbenden oproept voor op het Texelse strand gevonden goederen. Dat waren een partij planken en schroten en 38 (lege) ijzeren drums. Het aanspoelen van deze goederen hebben wij destijds reeds vermeld. Urk heeft reeds lang een speeltuinvereniging Vrijdagavond is in „De Zwaan" een voorlopig bestuur gevormd voor de Speeltuinvereniging. Dit voorlopig be stuur werd als volgt samengesteld: de heer H. Ruiter, voorzitter; de heer E. W. J. van Leersum, secretaris, mevr. E. de JongVerstegen, penningmeesteresse, de heer G. Michels, bestuurslid. Deze avond werd door een 20-tal be langstellende ouders bijgewoond. Ook burgemeester C de Koning woonde de besprekingen bij. De heer Ostrom, uit Amsterdam, hield een causerie, waarin hij doel en wezen van de Speeltuinverenigingen uiteen zette. Een halve eeuw geleden werd in Amsterdam door de heer U. J. Klaren het initiatief genomen voor de oprich- tin van een speeltuinvereniging. 13 Per sonen bewoners uit Kattenburg en Wittenburg traden als lid toe; de rest lachte hen uit: „het werd toch niks!" clubs afzonderlijk 3 a 5 cent, dit is een bijdrage voor het materiaal. De vereni ging kan ook kampeerclubs organiseren. Amsterdam subsidieert per dag voor 75 per kamperend land' en geeft een ton subsidie voor haar 39 speeltuinvereni gingen. Daar wordt toezicht gehouden door gepensionneerden. Hopelijk zullen op Texel ook verschillende gepension neerden bereid gevonden worden om dergelijke functies op zich te nemen, opdat de groteren en sterkeren niet de baas spelen over de kleineren! Zo is dan de eerste vergadering ge houden, nu is het wachten op een speel tuin. In het uitbreidingsplan van Den Burg staat reeds een speelweide ge projecteerd. Moge de tijd niet ver meer liggen, dat de kinderen daar blijde ju belen, om de pret in hun speeltuin! Klaren c.s. zetten echter door en in 1902 kon de eerste speeltuin worden geopend, dank zij de medewerking van het ge meentebestuur. Een half jaar later or ganiseerde de vereniging een denderend kinderfeest in het Faleis voor Volks vlijt. 1500 Gelukkige kinderen! De ver eniging telde toen al 1100 leden. Doel is de harmonische ontwikkeling van de schoolplichtige jeugd. Behalve het be heer van de speeltuin stelt de vereni ging zich ten dool het vormen van ver schillende clubs zoals handwerken, fi guurzagen, houtsnijden. Daaraan ver bindt men dan tentoonstellingen en een Dazar. Een goed gestoffeerde speeltuin is niet alleen de bekende toestellen als schommels, ringen, een draaimolen, een klimrek, enz. rijk „geen wippen", zeggen vele geneesheren er moet óók een flinke zandbak zijn, want daarin vindt de jeugd altijd plezier! Balspelen onder leiding vormen ook een gro te attractie. Aan de vaste wal worden cursussen voor spelleiders georganiseerd. In Am sterdam ontmoeten de speeltuinen el kaar al in onderlinge competities op het terrein van de balsport. In 1931 werd de Ned. Unie van speel- tuinorganisaties opgericht, de NUSÓ. In 1940 telde ons land 64 speeltuinvereni gingen en thans 317. Er zit dus wel groei in! Amsterdam, Rotterdam en Gro ningen hebben resp. 39, 33 en 22 speel tuinverenigingen. Ook Urk heeft een speeltuinvereniging. Nu, dan mag Texel dus niet achterblijven! Het Rijk subsidi eert het werk van de NUSO met f 10,000 per jaar. Amsterdam geeft f 20,000, dat is f 500 per speeltuin voor het clubwerk. Een speeltuinvereniging is strikt neu traal, het bestuur wordt gevormd door mensen uit allerhande richtingen. Wist u, dat Hilversum dat toch de heide zo dicht bij huis heeft! toch nog 12 speeltuinen rijk is? Men ziet in, dat het spelen op straat voor de jeugd zeer ge vaarlijk is. Speeltuinen worden dus ook opgericht om de jeugd te beschermen! De contributie is laag: 10 a 15 cent per GEZIN per week, voor de diverse WANDELTOCHT. De Wandelsportvereniging „Door Weer en Wind" uit Breezand organi seert op Zaterdag 18 November een wandeltocht voor de schoolgaande jeugd. Hoofden van scholen worden verzocht een lijst aan te leggen van hen die aan deze tocht over 15 km. in de omge ving van Den Burg wensen deel te nemen. De lijst gelieve men door te zenden aan de heer L. Keijser, „Het Hoge", post De Waal, bestuurslid van genoemde vereniging. Wij hebben een mooie collectie RIJKSWATERSTAAT BIJ TEXEL OP BEZOEK. Texel heeft Maandag bezoek gehad van een aantal hooggeplaatste function- narissen van Rijkswaterstaat, die zich ter plaatse op de hoogte hebben gesteld van de mogelijkheden der nieuwe pont verbinding Den Helder-'t Horntje. On der hen bevond zich onder meer de di recteur-generaal van het departement van Waterstaat, dr. ir. Harmsen uit Den Haag. Des middags heeft het gezelschap overleg gepleegd met het gemeentebe stuur van Texel en het bestuur der N.V. TESO. Over de resultaten hiervan kon den nog geen mededelingen worden ver kregen, omdat het overleg, onder meer met de provincie over de verbetering van de weg Den Burg-'t Horntje, nog gaande is. De heer J. A. v. d. Vlis jit 10! de landschappelijk mooie gedeelten Tot mijn genoegen heeft mijn artikel, waarin ik een pleidooi hield voor een verbetering van de bestaande bootver binding, een verbetering, die m.i. voor delen biedt boven een pontverbinding, heel wat pennen m beweging gebracht. Alle ingezonden stukken leveren het be wijs, hoezeer het belang van Texel de schrijvers ter harte gaat. Zo zij met mij van opvatting verschillen hun goed recht allen zijn de mening toegedaan, dat de bestaande toestand dringend ver betering behoeft. De lezers van deze eerbiedwaardige courant, ons aller Texelaar, zullen be grijpen, hoe gaarne ik bereid ben op een zakelijke manier met lieden van andere mening van gedachten te wisselen. Zij willen echter ook begrijpen, dat ik niet bereid ben op stekehgheidjes tegen mijn persoon in te gaan. Zoiets brengt de discussie onnodig op een laag plan en zulk geschrijf treft slechts degenen die op zo weinig sierlijke wijze de pen als wapen hanteren Als de heer De J. mij zacht verwijtend toevoegt dat ik met eeuwenoude argumenten een zaak van deze tijd behandel, kan ik echter niet na laten daar iets op te antwooiden. Het ware juister geweest indien hij één mij ner beweringen, nl. dat een haven te Oudeschild veiliger is dan een haven aan het Horntje, had weerlegd. Dit beweer den zeer ervaren Texelse schippers en vissers reeds twee eeuwen geleden. Daarom werd de haven destijds bij Ou deschild en niet aan ae zuidzijde van het eiland gegraven. Daérom lagen eeu wen lang vloten van koopvaarders en oorlogsschepen veilig achter Texel op de rede meestal tussen Oudeschild en Oost. Is ook de heer De Jong niet van mening, dat hierover iets te zeggen is? Is de waarheid geen waarheid nu, dat ze oud is? Kom, ik geloof, dat het beter ware geweest als u dit niet geschreven had. In mijn artikel heb ik getracht objec tief te blijven met uitsluitend één doel voor ogen; een resultaat te bereiken dat voor Texel zo gunstig mogelijk zou zijn. Ik ging daarbij uit van een naar mijn opvatting overwegend belang, dat van het vreemdelingenverkeer Het wel- vaartsonderzoek wil hopelijk aantonen hoe groot dit belang is en dan zal men zich dienen af ie vragen of andere be langen, bv. die van het snelvervoer daaraan niet ondergeschikt dienen te blijven. Mijn geachte tegenschrijvers zullen het wel met mij eens zijn, dat het vreemdelingenverkeer voor Texel een bron van grote inkomsten is geworden. Mag ik hun nog eens vragen om te wil len overdenken waaraan dit vreemde- lingenbezoek zijn ontstaan te danken heeft? Waarom werden niet Callants- oog, Wijk aan Zee of Kamperduin trek pleisters voor de op uitspanning beluste stedelingen, maar waarom werden het Texel en de andere waddeneilanden? Het antwoord ligt voor de hand: omdat deze eilanden een typisch-rustige sfeer hebben en een fraai landschap. Omdat men daar afgesloten is van het jachtige leven, dat zich in net bijzonder in onze grote steden openbaart. Sedert vele ja ren woon ik in het hart van de eerste stad des lands, waar ik dagelijks onder allerlei omstandigheden allerlei mensen van allerlei rang en stand ontmoet en spreek. Velen hunner komen in hun vrije dagen naar Texel: zij hebben mij ge zegd, dat ze slechts ïust in hun vacantie verlangen. Daarom betreuren die vreem delingen het als Texel een verlengstuk van het „vaste land" zal worden, als het karakter van Texel als rustig vacantie- oord zal worden aangetast. In alle bescheidenheid geloof ik hier iets beter over te kunnen oordelen dan mijn geachte tegenschrijvers. Wil dit nu zeggen, dat aan een pont verbinding geen voordelen verbonden zijn? Immers neen! Natuurlijk vallen een man als de heer J. Kikkert de voordelen van een pontverbinding het eerst op. Als ik het wel heb is hij in dienst van de A.T.O., een onderneming die bij het snelvervoer ten nauwste is betrokken. Het moet hem een gruwel zijn, uit hoof de van zijn functie, dat de bestaande verbinding vele en velerlei nadelen heeft, in het bijzonder voor het snelver voer. Maar gaat het daar alléén om? Het snelvervoer is een factor, maar een fac tor van ondergeschikt belang in verge lijking met de factoren die van grotere betekenis zijn. Om zowel het snelver voer betere kansen te geven als om de belangen van het vreemdelingenver keer te dienen kom ik op voor een ver betering van de bestaande verbinding. Het is mij dan uiteraard welkom als de heer H. in zijn artikel twijfel uitspreekt over een beter rendement van een pont- dienst boven een verbeterde bestaande bootverbinding. Lezen schijnt moeilijk te zijn: het is jammer dat mijn geachte tegenschrij vers op onderdelen van mijn betoog zijn ingegaan zonder de strekking te weer leggen. Laat ik daarom nog eens de ar gumenten opsommen, die bij rustige beoordeling tot de conclusie moeten lei den, dat er héél wal voor een verbete ring van de tegenwoordige dienst te zeggen is en dat er heel wat bezwaren tegen een pontverbinding zijn. 1. De omvang van het snelverkeer is van ondergeschikte betekenis in verge lijking met de omvang van het goede renverkeer dat niet zo'n haast heeft. Landbouw en veeteelt vervoeren het overgrote deel hunner producten niet per snelverkeer. Bij een verbetering van de outillage der bestaande dienst zal aan het verlangen van de „snelvervoerders" tegemoet gekomen kunnen worden. Een betere weg tussen Den Hoorn en Oude schild zal tengevolge hebben dat óók de bewoners van zuidwestelijk Texel van de verbeterde bootverbinding de voor delen genieten. 2. Het vreemdelingenverkeer heeft geen behoefte aan een snellere verbinding. Om dit vreemdelingenverkeer is het verstandig de landschappelijk mooie g deelten van het eiiand zo goed mogelijk te bewaren. Een pontverbinding zal de rust van het eiland verstoren. Het geen belang voor Texel als er te veel dagjesmensen komen,, als auto's uit de grote steden in één dag heen en weer naar het eiland gaan. 3. De haven van Oudeschild biedt een veiliger ligplaats dan een haven aan de zuidzijde van het eiland. Vergroting van de bestaande haven kost minder dan het aanleggen van een geheel nieu we haven aan het Horntje met bijko mende werken, als een nieuwe weg, be drijfsgebouwen, enz. 4. Een pontverbinding met uurdienst is volkomen onrendabel gedurende ne gen maanden van het jaar. Zeker, in het voorjaar met de iammerenmarkten en in de oogsttijd zal een uurdienst niet gehandhaafd kunnen worden. Of er zou den zeer hoge vrachten geheven moeten worden! 5 De pontverbinding zal een recht streeks nadeel zijn voor Oudeschild. Zo hel personeel van Teso overgenomen zou worden, zullen alle werkkrachten van de boot op de duur van woonplaats moeten veranderen. Practisch alle transportondernemingen te Oudeschild, die van TESO afhankelijk zijn, zullen van een pontverbinding nadelen onder vinden. Ook zij zullen op de duur ge noodzaakt worden hun bedrijven naar het Horntje te verplaatsen. 6. De pontdienst met bijkomende wer ken zal zoveel kosten, dat TESO haar zelfstandigheid zal verliezen. Dit kan er toe leiden, dat voor Texel nadelen ont staan. Uit de ingezonden stukken, die een verweer trachten te zijn tegen mijn be toog, spreekt, ik schreef het reeds, het verlangen om de Texelse belangen zo goed mogelijk te dienen. Als men dit werkelijk wenst, laat men dan de geest kracht opbrengen óók naar anderer woord te luisteren. Want, waarde tegen schrijvers: het gaat niet om gelijk of on gelijk, het is om de beste oplossing be gonnen. En laat men ook de moed heb ben om desnoods van een eenmaal inge nomen standpunt af te stappen. Laten wij vertrouwen dat de discussies in de gemeenteraad in deze geest gevoerd zul len worden. VAN DER VLIS. PREDIKBEURTEN. NED. HERV. GEMEENTE. Den Burg Vrijdagavond 8-9 uur stem ming Kiesjollege in Eben Haëzer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1950 | | pagina 2