Wakkere jongens (Hollands trots) springen in de redding boot als schipbreukelingen zich in nood bevinden DRIE DUIZEND MAN genoot van het vuurwerk Jaarverslag N. Z. H. R. M. Wat een moeite, wat een zorgen. Heeft 'n mens van dat borgen. Wéér is het: (kwa-)jongens doen niets liever dan vuurtje stoken. In Amster dam noemen ze het (op Hartjesdagje) een fikkie stoken, op Texel heet het Meierblis, elders Meivuur. Een fel bran dend vuur brengt de jeugd in extase. Gaat de sirene in onze dorpen dan vliegt iedereen naar de brand en als men dan verneemt, dat het al „uut" is, ach.... wat dat precies is, is wellicht niet ver klaarbaar, maar dan is men ergens in het (harteloos gedeelte van zijn) hart te leurgesteld. Men wil graag een flinke brand zien. Zoals een jutter het hele maal niet erg vindt als hij op een goeie dag een schip op de kust ziet zitten. Zo is wellicht ook de grote belang stelling voor vuurwerk te verklaren. Dat is toch eigenlijk een door de hoog ontwikkelde techniek in beschaafde ba nen geleid vuur. Daarin beheersen wij de Rode Haan ten volle. Ja, daarin be schimpen wij hem. Wat is mooier dan een groots vuur werk? Het is door onze Vereniging voor Volksfeesten en Texelse Folklore dan ook als een vast punt op haar (welver zorgd) programma geplaatst. Een goed idee was het om dit vuurwerk nog in het (hoog-)seizoen af te steken, want nu kon den ook vele honderden gasten ervan ge nieten. Ja, er is genoten, want dit vuur werk was in één woord schitterend. En wat een belangstelling! Het weer was weer best: een bewolkte lucht, zodat het effect op zijn grootst werd. Om negen uur ging de eerste vuurstreep al het luchtruim in en het publiek haastte zich nog meer om van de partij te zijn, om maar niets te zullen missen. Dat gold echter louter een attentie-sein! Het gro te vuurwerk kwam pas later, nl. om 9,20 en van toen af aan deed de lont de ene sterrenregen na de andere in zijn volste pracht versproeien. Dit feest vond plaats op een terrein naast „Huize Irene" en zoals bekend, werd het gehouden ter ere van Prinses Irne, die Zondag jarig was geweest. Er stonden metershoge installaties op het terrein en daarin kronkelden de ontste- kingsgolven naar de diverse objecten: ra zend snel ronddraaiende molens, in de prachtigste effecten, steeds wisselend van kleur. Vuurpijlen schoten kris-kras de hoogte in. Enige keren golfde een heerlijke angst door de menigte toen een racket snel als een kogel op slechts en kele meters hoogte over het land raas- INGEZONDEN Nieuweschild, 6 Aug. 1951. Het is ons een behoefte, om langs deze weg onze welgemeende dank uit te spre ken, voor alle hartelijke medewerking, welke wij hier op dit schone eiland mochten ontvangen. Dank zij de toe stemming van de burgemeester was het mogelijk een groot aantal jordaankinde- ren van het Jan Ligtharthuis enkele we ken van het prachtige Texel te laten ge nieten, begunstigd door stralend zomer weer. Dank aan Ds. Klijnsma, die zich veel moeite heeft getroost, om alles voor elkaar te krijgen, de kerkeraad der Herv. Kerk van Oosterend, die zoveel spullen ter accomodatie van het kamp ter beschikking stelde. Bijzonder dank aan de heer J. Duinker, die zijn pakhuis of schuur aanbood (niet om er aan te verdienen). Mevi ouw Duinker voor alle hulpvaardigheid. Zij zijn op gepaste wij ze „gehuldigd" door de jeugd. Toch hebben we zoveel vriendelijk heid ondervonden, dat we soms geen pap konden zeggen en dan denken wij aan hen, die gratis melk en eieren ter be schikking stelden. Aan de prettige leve ranciers, aan de gehele bevolking, to renwachter van Oosterend inbegrepen. Wat hebben ze genoten deze jeugd, wel ke helaas opgroeit in slurf en gribus op enkele uitzonderingen na. Waar de rotte woningtoestanden niet toelaten, dat ze ge zond geestelijk kunnen ademhalen en li chamelijk groeien. Gij moest het maar eens kunnen zien, Texelaars, hoe gezin nen moeten leven in hokjes op een vlie ring waar nog een behoorlijke huur voor gevraagd wordt ook Het kleinste huisje op Texel is er nog een paleis bij vergeleken. Daarom had ik behoefte om iets van onze gevoelens weer te mogen geven in uw gezellig blad Wat een voorafgaande spanning of het wel zou gelukken Maar dank zij de me dewerking van Amsterdamse dagbladen (Handelsblad, Trouw en Parool) is het financieel mogelijk geworden. Zeker, gaarne hadden we gewenst, dat nog meer kinderen hadden kunnen genieten, maar er zijn ethisch wenselijkheden en economische moge'ijkheden. Tot goed begrip doe ik u enkele cijfeis toekomen van het jeugdzorgwerk der Herv. jeugd raad van Amsterdam, waarvan het Jan Ligtharthuis een onderafdeling is. In' 1950 noteerden we, door de overheid ge controleerde getallen van 125000 bezoe ken van jongens en meisjes (leeftijd 5- 25 jaar). Het Jan Ligtharthuis in het hartje der Jordaan telde 17000 bezoeken en in de voorafgaande maanden van dit jaar een gemiddelde van 2200 per maand opgevangen door slechts 11 medewer- kers(sters). Dat is vechten met je rug te gen de muur. Cijfeis zeggen niets, maar soms heel veel. Al deze jeugd, welke men de verfoeilijke naam heeft gegeven van asphalt, massa of jeugd van de keien of bikkels, vinden in het Clubhuis hun tweede thuis! Boeken schrijven over bestrijding van jeugdcriminaliteit, moge verdienstelijk zijn, maar meer helpt de daad der be wogen barmhartigheid zoals wij hier ook op Texel mochten ondervinden, dat lijkt mij beter en daarvoor nogmaals aan allen die medehielpen, hartgrondige dank. Tot weerziens?!! JOH. K. A. SCHREUDER, Dir. Jeugdleider Jan Ligtharthuis. P.S. Groen Zwart - Texels in het hart. Zwart-Rood - Dankbaarheid is groot! de. Een avond vol verrassingen, want de ene keer vond een lange vuurstroom zijn einde m een fantastisch mooie ster renregen in alle kleuren en een andere keer gaf me dat ding een klap dat je oorvliezen ervan trilden. Telkens mocht de ontsteker een spontaan ap plausje in ontvangst nemen. Dat ver diende hij zeker, want weinigen zouden in zijn schoenen hebben durven staan, waar hij dikwijls vlak langs het knette rende ontploffingen teweegbrengende vuurwerk wandelde. Holde, want de man werkte het programma snel af. Het slotschouwspel werd gevormd door een zeer fraai tableau met in het mid den de woorden Leve de jarige en aan weerszijden hoogop laaiende vuurzuilen, terwijl van links en rechts mooie groepe ringen lichtballen over het middenfront schoten. Onze feestcommissie heeft ook met dit vuurwerk weer alle eer ingelegd. Niet lang na het vuurwerk werd Texel door een flinke regenbui Verrast, maar velen hebben dat niet gemerkt, waar zij en thousiast deelnamen aan de Oranjebals in De Oranjeboom en Casino! Het vuurwerk trok 2000 betalende be zoekers en.ongeveei 1000 niet-beta- iende kijkers: die sloegen het schouw spel vanaf de Westerweg gade De feestcommissie is zeer erkentelijk voor de steun van de politie en voor de medewerking van de Padvinders. TEXELS OUDSTE INGEZETENE WORDT ZATERDAG 95 JAAR Mevr. de Wed. Bremer, Nieuwstraat, Oosterend, hoopt Zaterdag 11 Augustus a.s haar 95ste verjaardag te vieren. Zij is de oudste ingezetene van ons eiland. DE HEER A. J. ZUTPHEN OVER LEDEN De heer A. J. Zutphen, De Koog, is heengegaan. Hij was ouderling van de N.H. Gemeente te De Koog, leider van de N.H. Zondagsschool tc De Koog, voor zitter van de Ned. Chr. Bond van Over heidspersoneel, afdeling Texel, en pen ningmeester van de Chr. Besturenbond Texel. Hij ruste in vrede. DOOR MES VAN EEN SNIJMACHINE GEWOND De 8-jarige Duja de Jong, uit Amster dam, logerend op Texel, werd Zondag middag aan twee vingers door het mes van een vleessnijmachine ernstig ge wond, toen zij met een nichtje in de sla gerij „De Beurs", Groeneplaats, winkel tje speelde. Dokter Renout, Oosterend, verleende eerste hulp. TEXELS FANFARECORPS VOOROP De optocht welke hedenavond door Den Burg plaats vmdt en waann de (80) Tirolers zulien domineren, zal worden geopend door Texels Fanfarecorps. Dit maal, ja van nu af aan, zult ge (als trotse Texelaar) nog trotser op uw fan farecorps zijn dan voorheen, want. enfin het blijve vooralsnog een verras sing (Op verzoek, want zoals bekend, klapt 'n verslaggever graag uit de school (Ingezonden Mededeling). op te knappen! „WEST HILL" Of we ook bij de afscheidsvoorstelling aanwezig konden zijn! zo werden we ge- introduceerd voor een feestavonHje van het meisjeskamp van de vereniging „West Hill", dat vorige week op Texel logeerde. Ze hadden een grote schuur van 'n boerderij in De Westen gehuurd en dat beviel hun best. Overdag trok ken ze heel Texel over en 's avonds was er „feest in het boet je"! Het werd daar aan de rand van het geurige hooi een non-stop-revue, waarbij heel rake din gen werden gezegd in verband met het verblijf op het eiland, dat ze allemaal erg mooi vonden. Nu en dan even een pauze, waarin thee en koek gepresen teerd werd en zelfs een hartig hapje tot slot. Het is werkelijk moeilijk om te ver tellen, wat we te aanschouwen kregen. Er waren vele leuke, zeer geestige schetsjes bij, alleraardigste zang en bo venal veel fantasie, waar men met zeer beperkte middelen moest „optreden". Er werd gevolksdanst. Prachtig was het elfendansrepertoire, waarbij een flikke rende stallantaarn relief gaf aan de my stieke sfeer, die hierbij noodzakelijk was. In 1950 voeren de reddingboten der Kon. N.Z.H.R.M. 87 maal uit om hulp te verlenen aan schepen of vliegtuigen. Verschillende keren bleek assistentie der reddingboot niet meer nodig of was, zo als helaas bij de vliegtuigrampen, geen hulp meer mogelijk Ook in 1950 wer den stoutmoedige reddingen verricht speciaal de prestaties van de „Twenthe" op 3 September en de „Neeltje Jacoba" op 2 December zullen in de annalen der Maatschappij een eei volle plaats inne men Het aantal reddingen bedroeg 15 en hierbij zijn in totaal 95 schipbreukelin gen behouden aan wal gebracht, waar door het aantal geredden sedert 11 Nov 1824 steeg tot 7425. Bovendien hebben onze reddingboten vele malen hulp ver leend bij het vlot brengen van schepen, vissersvaartuigen en zeiljachten. Deze assistentie bestond uit het tot stand brengen van de verbinding tussen sleep boot en gestrande schip, terwijl in enkele gevallen, waar geen sleepboot bij aanwe zig was, reddingboten kans zagen het in moeilijke omstandigheden verkerende vaartuig vlot te slepen. Behalve met de redding van mensenle vens hebben onze reddingboten zich dus ook verdienstelijk gemaakt met het hel pen behouden van kostbaar materiaal. Voor het eerst hebben onze boten vruchtbaar samengewerkt met vliegtui gen van de Kon. Marine. Deze luchtver- kenning bleek van zeer grote waarde te zijn bij het zoeken naa^ vermiste sloepen. Ook in 1950 is de noodzakelijkheid van een parate redding-organisatie aan de Nederlandse kust op overtuigende wijze gebleken Wij streven er naar deze pa raatheid nog te verhogen, hoewel de stij gende materiaalprijzen en kosten van le vensonderhoud een zware wissel trek ken op onze schatkist. Met dankbaarheid rnaken wij gewag van de plichtsbetrachting, opofferingsge zindheid en zeemansmoed onzer beman ningen en de, van verantwoorde lijkheidsbesef getuigende wijze waar op de plaatselijke reddingcommis sies de leiding van de red dingstations in handen hielden. Er zijn reddingstations waar in geen 20 jaar een beroep op de reddingboot is gedaan maar onverwacht kan van een dergelijk stati on grote inspanning worden vereist on der zeldzaam zware omstandigheden. Voortdurende waakzaamheid, ernstig oe fenen en nauwlettend onderhoud van het materiaal zijn dus eerste vereisten voor een paraat reddingwezen. Wij zijn ervan overtuigd, dat allen, die zich vrijwillig beschikbaar hebben gesteld voor het red dingwezen aan onze kust, zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid; ten opzichte van de zeelieden, die op onze kust in nood komen te verkoren èn ten opzichte van de beproefde reputatie van het Nederlandse reddingwezen. De financiële branding blijft zorgwek kend. Gelukkig hebben zich ook in 1950 een groot aantal nieuwe „redders aan de wal" opgegeven, zodat er thans 17,000 landgenoten zijn, die dank zij hun bij drage van f 3,of meer per jaar, het werk onzer Maatschappij mogelijk ma ken. Willen wij echter in staat blijven het materieel op peil te houden, de pen sioenen en gratificaties aan oud-redders uit te betalen en de dringend* nodige mo dernisering van de laatste stations uitge rust met roeireddmgboten, tot stand te brengen, dan zullen er zich nog zeer vele „redders aan de wal" moeten opgeven. Wij hopen, dat dit jaarverslag zeer ve len, die onze Maatschappij nog niet steu nen, er toe zal brengen een jaarlijkse bij drage te storten (postgiro 26363). Zij doen er goed werk mee en, wanneer zij in de krant het verslag lezen van een moedige redding, zullen zij de oldoening smaken te mogen denken „Daar heb ik ook aan meegewerkt". Men kan het werk der Kon. N.Z. H.R.M. steunen door: 1. Toe te treden als contribuant (mini mum contributie f 3,per jaar), men ontvangt dan het orgaan „De Redding boot", dat u op de hoogte houdt van het geen er op onze kust is voorgevallen. De Reddingboot" verschijnt tweemaal per jaar. 2. Het geven van een gift ineens. 3. De Maatschappij bij testament te ge denken. 4 Door anderen op te wekken op één van de genoemde wijze de Maatschappij te steunen. P.S. Heeft u al een reddingboot-offer- busje in uw zaak? Diensten van reddingboten in 1950 De diensten van de reddingboten in 1950 zijn weer vele geweest. Bladerend door het boekje „De Reddingboot" duikt ook dikwijls de naam Texel op: Noodseinen gezien. 25 Januari 06,30 zag kustwachtpost Kijkduin een stakelvuur in het Molen gat onder de Texelse wal. De mrb. „Do- rus Rijkers" verliet 07,00 de haven van Nieuwediep Slecht zicht, wind O., 5. In het Molengat werd niets gevonden; na dat inlichtingen waren gevraagd aan eni ge uit zee komende vissersvaartuigen, keerde de „Dorus Rijkers" terug (10,30). Stuurman van Zweeds motorschip over boord geslagen. 13 Mei 22,20 ontving 't radiopeilstation Willemsoord bericht van het Zweedse m.s. „Nordanvik", dat een der opvaren den bij lichtboei ET 2 (ten W. van de Haaksgronden) over boord was geslagen. De „Nordanvik" verzacht aan schepen in de nabijheid scherpe uitkijk te houden Besloten werd om de mrb „Dorus Rij kers" uit te sturen, er was immers een kans, zij het dan ook zeer gering, dat de drenkeling er in zou zijn geslaagd de lichtboei ET 2 te bereiken De „Dorus Rijkers" stelde een onderzoek in, doch vond niets en zocht daarna tot 14 Mei 02,00 op de scheepvaartroufe tot licht boei ET 1. Te 03,30 keerde de redding boot onverrichter zake te Den Helder terug. Matige NO wind, golvende zee, matig zicht. Het lijk van de le stuurman van de „Nordanvik" werd een week la ter door vissers opgepikt nabij De Cocks- dorp. Ongerust over motorvlet „Onrust" 3 Juli werd de plaatselijke reddings commissie van Texel te 18,30 door Kust wacht Eierland gewaarschuwd, dat in lichting O .t. Z. op plm. 4 gr. van de vuurtoren een klein vaartuig met vlag in top werd gezien aan lager wal. In de buurt lagen nog twee kleine scheepjes. Stormweer met O.N O. wind, hoge zee en zware onweersbuien. De bemanning van de msrb. „Joan Hodshon" (station De Cocksdorp) werd gealarmeerd. Aange zien de Kustwacht uit Oosterend bericht had ontvangen, dat men zich daar on gerust maakte over een motorvlet van de Rijkswaterstaat, ('smiddags met twee personen aan boord nl. de schipper van de vlet en diens vrouw, vandaar vertrok ken naar Vlieland) en de Kustwacht Vlie land niets naders wist mede te delen over de vlet, werd besloten de „Joan Hodshon" op onderzoek uit te sturen. De „Joan Hodshon" vertrok 19,45 en keerde 22,30 na een stormachtige tocht onver richter zake terug. Het vermeende kleine vaartuig met vlag bleek eén baken van de Rijkswater staat te zijn, waarop een vlag woei. 500 m. daar vandaan lagen twee vissers vaartuigen ten anker Deze verkeerden echter niet in gevaar. Van Vlieland kwam tijding, dat de mo torvlet Onrust des middags, niet ver van de haven van Vlieland op een mossel- bank was gestrand, doch niet in gevaar verkeerde. Dit geruststellende bericht werd doorgegeven aan de te Oosterend woonachtige familieleden van de schip per van de „Onrust" De Hoofd-ingenieur van de Rijkswa terstaat te Hoorn, Ir. L. van Bendegom, schreef ons d-d. 4 Juli- „Toen op Maandag 5 Juli jl. tijdens plotseling opkomend noodweer de Kust wacht in de vuurtoren Eierland meende, dat de motorvlet „Onrust" van mijn dienst in nood verkeerde, heeft zij de reddingboot van De Cocksdorp gealarm eerd. Deze is daarop direct uitgevaren Hoewel achteraf bleek, dat het hier een loos alarm betrof, daar de vlet zich reeds onder Vlieland bevond, is het voor deze dienst een grote morele steun, dat zij zich tijdens de metingen op de Wadden zee bewaakt weet. Ik moge u daarom mijn dank betuigen voor de geboden hulp en verzoeken deze aan de betrok ken bemanning te willen overbrengen". Engels jacht gestrand. 7 Juli 17,50 strandde het Engelse mo tor zeiljacht „Evro" m de buitengronden van het Eierlandse gat. Wind N.O., kal me zee. Kustwacht E:eriand was van oor deel, dat het jacht er wel geen kans toe zou zien zonder hulp uit de gronden van daan te komen. Behalve het m.s. „Zee meeuw" van de N V. TESO vertrok ook de mrsb. „Joan Hodshon" van station De Cocksdorp naar de strandingsplaats (18,40). Na enige tijd keerde de „Zee meeuw" echter terug omdat de eigenaar van het jacht geen gebruik wilde maken van de aangeboden sleephulp. De msrb. „Joan Hodshon" is er toen in geslaagd de ..Evro" zonder veel moeite vlot te sle pen. De schipper van de reddingboot was van plan de „Evro" de gronden uit te loodsen, doch de Engelsman gaf er de voorkeur aan naar binnen te worden ge sleept. Zijn motor was nl. defect. 21,40 arriveerde de sleep bij het steigertje van de Vlieboot (vlakbij het boothuis van de „Joan Hodshon") en de „Evro" kwam ten anker. De volgende dag heeft de „Evro" drie keer getracht zeilende uit de gron den te komen, doch slaagde hierin niet. Tenslotte probeerde de Engelsman be oosten Texel weg te zeilen. Ook deze poging mislukte. Tegen 18,00 zat het jacht met zware slagzij weer aan de grond, dwars van de Eendrachtspolder. Eerst de 9e Juli omstreeks 04,00 (met hoog water) is het de schipper van de „Evro" gelukt het Eierlandse gat uit te varen. Commissie van Plaatselijk Bestuur. Texel: Wegens vertrek naar Den Hel der, waar hij tot burgemeester was be noemd, nam de heer Mr G. D. Rehorst ontslag uit de plaatselijke commissie. De nieuwe burgemeester van Texel, de heer C. de Koning trad als lid toe van de plaatselijke commissie. 6 Februari 1951 Later bleken de seinen te zijn gegeven door een Texelse motoi kotter, die motor storing had gekregen. Een andere Texel se kotter bracht hem naarbinnen. werd de heer J H. Boekei, chef-monteur N.V. TESO, in de plaatselijke commissie opgenomen. De samenstelling der commissie van Plaatselijk Bestuur op Texel is als volgt: W. H. Lap, voorzitter, H. K. Remmers, secretaris-penningmeester; Tj. Alderlies- te, J. H. Boekei; L. J. van Hoorn; C de Koning; J. J. van der Vlies; W. J. Wit ters. Inhoud reddingbootjes. Hotel „Opduin" f 45,38. Exploitatierekening over 1950 Texel f 8034,78. Texelse Bovs-Nieuws. De trainingsvacantie is weer achter de rug. We naderen nu met rasse schreden de a.s. competitie. Hierbij doen wij een beroep op alle leden om de resterende trainingsavonden voor de aanvang van de competitie te bezoeken. Donderdag avond van 6,30-7,30 uur trainen voor de adsp. en om 7,30 uur trainen voor de senioren-leden. Zijn we allemaal pre sent? Wie onmogelijk kan, zorge in ieder geval voor afberichi' INGEZONDEN Geachte redactie. Gaarne zag ik onderstaand ingezonden stukje in de Texelaar opgenomen. Met aandacht heb ik het ingezonden stukje van een badgast gelezen, en ben het volledig met schrijver eens. Ook het bestuur van M.C. Texel keurt het rijden van sommige leden sterk af, er zijn door ons van verschillende kanten al klach ten ontvangen, over de manier van rij den. U kunt er echter van overtuigd zijn dat door ons alles gedaan wordt om dit te voorkomen, maar tot heden toe zon der resultaat. Nu zijn we besloten om deze leden, die door blijven gaan met de orde en rust in de dorpen te verstoren, van onze ledenlijst af te voeren. Het is de bedoeling deze persoon of personen met naam in de krant te vermelden, opdat iedereen kan lezen dat ze geen lid van onze club meer zijn. Tot nog toe kwamen de klachten steeds bij ons bestuur, maar wij kunnen daar toch niet verantwoordelijk voor worden gesteld. Naar ik meen, zijn er op Texel nog wel andere instanties, die di verse practijken de kop kunnen in druk ken. Wij staan machteloos. Nu nog even dit: bestuur en leden van M.C. Texel worden er van verschillende kanten van beschuldigd, dat ze de rust van ons mooie eiland verstoren. Ik kan u echter verzekeren, dat verschillende badgasten zelf ook aan dit euvel mank gaan. Vorige week nl. midden in de nacht na een uitvoering aan Den Burg, heeft een heel stel gasten (autobezitters) een claxonconcert weggegeven, waar ons fanfarecorps jaloers op kan zijn. Ook zijn er gasten-motorrijders, die num mertjes scheuren op hun motoren de monstreren, waar niet één lid van onze club aan kan tippen. Hier lees ik echter niets over, of wordt dit door niemand gehoord of gezien, het zijn badgasten en is gepermitteerd. Ook zou ik nog een aanmerking willen maken op een ander stukje in dezelfde krant, nl. het rijden over de Kogerweg tijdens het seizoen. Is dit met een beetje tè ver gezocht? We zijn met plm. 30 motoren langs gere den, verdeeld in ongeveer drie uur. Ik vraag me af wat voor bezwaar hier te gen kan zijn. Heeft daar ook al iemand last van gehad, ik voor mij ben er van overtuigd van niet. Wij betalen toch ook onze wegenbelasting niet voor de lol. Als laatste nog dit: clubleden en ande re motorvrienden, laten we gezamenlijk proberen allemaal heer in het verkeer te zijn, dan is tegen ons geen ingezonden stuk meer nodig Met dank voor de plaatsing, L- BAKKER, Eierland. Secretaris M.C. Texel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1951 | | pagina 2