(fro en Zwartsjexels in het harL,
Texels Fanfare vergastte haar Donateurs
op mooi concert
Prinses Beatrix
morgen 14 jaar!
De „Noord Nederland"
krijgt de stoomketel van de
„Dokter Wagemaker"
Piet Zeegers miste de koffie
„Ik ontsnapte door het linker portier
De Kring Texel der Alg. Ned. Pluim veeteeltvereni
ging vergaderde
WOENSDAG 30 JANUARI 1952
Heb je t al gehoord?
De Flying Enterprise
is weer boven
gekomenf
TEXELSE1^ COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
TEXELS FANFARECORPS is in 1951
dertig keer in het openbaar opgetreden.
Dertig maal hebben Schrama, de Zijmen
en de andere werkende leden het blin
kend koper uit de hoes genomen om er
even later de schoonste muziek aan te
ontfutselen. Ze lieten zich horen bij al
lerlei festiviteiten, de belangrijkste was
toen ongetwijfeld het 60-jarig bestaan,
dat op grootse wijze werd gevoerd. Der-
tik keer. Ook 1952 zal onze muziek wel
gelegenheid bieden om populair te blij
ven, dunkt ons! Het eerste optreden
vond Vrijdagavond in „De Oranjeboom"
plaats. Daar werd toen nl. de Winteruit-
voering gegeven, de eerste, want Zater
dag a.s. volgt er nog een. De heer Schra
ma mocht een talrijk publiek welkom he
ten. Hij richtte zich in het bijzonder tot
burgemeester en mevrouw De Koning,
wethouder De Waard en echtgenote, oud-
directeur Joh. Dol en de besturen van de
andere-muziek- en zangverenigingen van
ons eiland.
„Onze winteruitvoenngen hebben
steeds een bijzondere betekenis voor ons
corps!" zo zei de voorzitter, „want dan
zijn wij in de gelegenheid onze dona
teurs iets extra's aan te bieden".
Welnu, de donateurs hebben een ge
notvolle avond gehad: het welverzorgde
programma werd keurig uitgevoerd. Na
afloop hadden wij een gesprek met de
heer Dol en die was werkelijk vol lof.
Niet dat hij, als hij deze avbnd jurylid
zou zijn geweest alsmaar tienen zou heb
ben uitgedeeld, er viel hier en daar nog
wel iets te verbeteren en wie zegt, dat de
uitvoering feilloos was tilt de leden abso
luut over het paard, maar geconstateerd
mocht worden, dat er met ernst en liefde
werd geblazen en dat het gepresteerde
de vrucht was van een ernstige studie
„De stemming was over het algemeen
bevredigend", zo verklaarde de heer Dol.
As ze trouw de repetities blijven bezoe
ken, ben ik niet bang voor het concours!
De bassen vond hij heel goed, de saxo-
phoons kregen ook een pluimpje evenals
de trombones. De eerste bugels zijn wat
zwak in verhouding tot het geheel, als
het kan dient die partij dus wat versterkt
te worden De tweede en derde bugel
partij telt verschillende leerlingen. Het
geheel is mij bijzonder meegevallen", zo
besloot hij
Het programma werd geopend met
Semper Fidelis, waarbij de tamboers hun
prachtige instrumenten, geschenk van
ae burgerij, ferm beroffelden. Een keu
rig gespeelde mars. Nr. 2 was de ouver
ture Elsinore, die prachtig werd ver
tolkt: het huppelend blije, het vederlich
te en tere wisselde met vrij forse mu
ziek en dat alles in oorstrelende melodie.
Een zeer gevoelvolle vertolking. Dit nr.
werd onmiddellijk gevolgd door Berceu
se, Valse de Concert, dat eveneens
schoon werd weergegeven. Het laatste
nummer van het eerste optreden was
Ars longa, Vita Brevis (de kunst is lang.
het leven kort), waarbij wij alle lof no
teerden voor de solisten.
Directeur Vonk en zijn mannen moch
ten steeds veel applaus in ontvangst ne
men. Zes accordeonisten speelden hierna
vier nummers. Dat klonk zeer zuiver en
getuigde eveneens van flinke studie en
de lust om het beste te brengen wat in
hun (haar) vermogen lag. „Het oude
lied" met zijn zoetvloeiende zang was
ons wel het liefst en werd tot aller waar
dering herhaald.
Nadat dit sextet het warme applaus
had verzwolgen kwam Texels Fanfare
weer aan bod Geopend werd met Si j' e-
tads Roi! Een prachtige, maar moeilijke
ouverture. Dit heeft het corps gekozen
als vrij nummer voor het concours dat
op Hemelvaartsdag in Zwaag wordt ge
houden. We zeiden al, dat dit zware ei
sen stelt. Ons corps heeft gelukkig nog
verscheidene repetitieavonden voor de
boeg eer het voor de jury verschijnt en
er is dus nog volop gelegenheid de punt
jes op de „i" te zetten!
Kleurrijk en zeer sprekend was ook
De molen in de Vallei. Men zag het vre
dige tafereel zó voor zich opdoemen,
waarmede bewezen is, dat de musiceren-
den hun taak zeer goed verstonden.
Heel mooi vonden we ook de Petit Ou-
IN SCHAGEN IS GEVOETBALD
Er is toch een voetbalwedstrijd in Ne
derland gespeeld op deze Zondag. In
Schagen voor de 4e klasse A: Schagen
DTS 2-1. Toen de consul Zondagmorgen
vroeg het veld kwam keuren, lag er een
laag sneeuw van ten minste 5 cm. dik.
Schagen wilde evenwel van geen uitstel
weten. Met man en macht trokken be
stuursleden en supporters met bezems en
schoppen aan het werk en een paar uur
later was het veld sneeuwvrij. En het
bleek best bespeelbaar, aldus Het Vrije
Volk. Intussen trokken enkele bestuurs
leden met een bellewagen door Schagen
en omgeving om iedereeen op te wekken
de wedstrijd tegen de ploeg uit Oud
karspel te bezoeken. Het gevolg was dat
de publieke belangstelling om 2 uur ie
dere verwachting overtrof. De scheids
rechter had tegen spelen helemaal geen
bezwaar en zo ging deze wedstrijd, de
enige in de hele KNVB-competitie, door.
verture Maryse. Daarna blies men Weense
Parels, een selectie van Straus en Sup-
pe-melodieën. U zoudt zeggen: „Lichte
muziek!" maar de insiders weten, dat de
ze „lichte muziek" verre van gemakke
lijk is! Besloten werd met de mars Mooi
Nederland.
Na de pauze voerden de dames Van
der Toren en Van der Slikke en de he
ren J. Schotanus, P. J. Koorn en Jb.
Schrama een zeer geestig eenactertje op,
getiteld „Rustig, denk om m'n zenu
wen". Omdat Zaterdag deze klucht wordt
herhaald zullen wij maar niets van de
inhoud vei klappen. We kunnen u mede
delen. dat er veel en smakelijk om werd
gelachen en dat de rollen heel wat beter
waren ingestudeerd dan bij de vorige
winteruitvoering.
Een geanimeerd bal met muziek van
Henk Craanen's Band besloot de feest-
avond.
(Foto M. Woldringh. N.F.K.)
NAAR HET CONCOURS
Het Hoornder Fanfarecorsp heeft als
vrij nummer voor het concours te Zwaag
(Hemelvaartsdag) gekozen „Triomph-
mars uit de Opera Aida van G. Verdi,
arr. Frits Jakma Sr. Het verplichte nr.
is „Symphonique" van Boudijn.
Texels Fanfare zal te Zwaag als vrij
nummer ten gehore brengen „Si j'etais
Roi" (Als ik Koning was), ouverture van
A. Adam., arr. J. Bouchel. Het verplich
te nummer is „Ceasar en Cleopatra",
dramatische ouverture van Boudijn.
Het s.s. „Dokter Wagemaker" arriveer
de Dinsdag jl. aan de werf te Harlingen
voor het uitvoeren van hec grote karwei
(verlengen, ombouwen van stoom- in
motorschip, enz.) Inmiddels is dit werk
aangevangen.
Het s.s. „Noord-Nederland" van de
Terschellinger Stoomboot Mij. zal even
eens een belangrijke reparatie onder
gaan: de stoomketel is er reeds uitge
haald, waarvoor een groot gedeelte van
dek, promenadedek, opbouw enz. is ge
sloopt. In de „Noord-Nederland" zal de
stoomketel welke uit de „Dokter Wage
maker" gehaald wordt, geplaatst wor
den. (Harlinger Crt.)
VLIELAND
AFSCHUWELIJK TOT EN MET
Een afschuwelijke afrastering, welke
vloekt met de omringende natuur, is
door de Rijkswaterstaat te Vlieland
geplaatst aan het begin van de Badweg
om tegen te gaan, dat door het geloop
van de aan de weg grenzende duinen,
genoemde weg aan de kant met zand
wordt bedekt, daar het passeren daar
door anders in het gedrang zou komen,
aldus de Harl. Crt.
Een veel aesthetischer an minstens zo
practische oplossing was verkregen, als
men eerst een lage draad had aange
bracht en enige meters daarachter een
draad, welke ongeveer een halve meter
hoger moest zijn dan de eerste. Voor
ieder project wordt tegenwoordig pas
een bouw- of plaatsingsvergunning ver
leend, ais 't uit aesthetisch oogpunt ver
antwoord is. Waarom wijkt het Rijk zelf
van deze hare maatstaf af, zeggen vele
Vlielanders, die deze schending van het
natuurschoon ten zeerste betreuren.
DIT IS DE VRACHTAUTO, welke Za-
terdaqochtend bij AntwerpenEier- I landde.
land, in de sloot langs de Postweg be
landde.
EEN JUBILEUM OP DE „NOORD
FRIESLAND"
(Overgenomen uit .Schuttevaer".)
Jubileren is in onze dagen zo wat mode
geworden. Wanneer iemand een reeks
van jaren bij een zaak of overheidsin
stantie in „betrekking" is geweest (wie
dient er nog tegenwoordig?) dan gaat
het afsluiten van een zekere tijdsperiode
bv. 25, 40 of 50 jaren meestal niet on
opgemerkt voorbij, en al naar gelang de
wederzijdse verhoudingen hier een dui
delijke taal spreken, wordt meestal met
een officiële plechtigheid een en ander
aan de openbaarheid prijs gegeven. Ook
in „Schuttevaer" kan men zo voor en na
er wel eens iets over lezen, waarom ook
wij zo vrij mogen zijn een plaatsje te
vragen voor een, ons bekend, niet alle
daags geval Op 28 Januari was het 40
jaar geleden, dat de heer Lcuwinus Jan
sen als schippersknecht aan boord kwam
bij nu wijlen de heer Rienk Vlieger op
de „Noord-Friesland', die vroeger een
bekende verschijning in de haven van
Oudeschild was
Wie van onze collega's, vooral van de
noordelijke vloot, kent niet de „Noord-
Friesland", dat prachtige slank van lij
nen gebouwde klipperschip? Wat is er al
wat met dit schip „afgerost", vooral toen
het vroeger onder vol tuig stond. En
hoeveel reizen zou het al niet gedaan
hebben van de Middenrijn naar Terschel
ling en Oudeschild? Dat was in die da
gen zo wat de vaste route. En wie van de
toenmalige Harlinger vloot meende wel
eens nummer één te kunnen zijn, had
buiten Vlieger gerekend. Zelf als knecht
varende op een tamelijk snellopende
vrachtboot, herinner ik me nog dat we
elkaar eens ontmoetten in de buurt van
de „Hofstede" en dat onze kapitein te
gen me zei: „Ja, dat is de „Noord-Fries
land" en als het koeltje zo doorwakkert,
i3 hij met ons voor de „Boontjes".
Behoudens stormweer of wantij, werd
er natuurlijk altijd gevaren; een flinke
bries was een welkome gelegenheid en
naast een zeewaardig schip moest een
zeilschipper nog van twee dingen zeker
zijn, nl. wat men aan de mast had (goe
de zeilen) en wat men voor de mast had
(een flinke knecht) en dat was bij Vlie
ger èf. En al heeft de naam schippers
knecht zo langzamerhand een minder
waardige klank gekregen en plaats ge
maakt voor het meer deftige „bevaren
matroos", wij voor ons zouden wel eens
een volgetuigd zeilschip, bemand met
moderne „bevaren matrozen" de rivier af
willen zien laveren, zoals dit vroeger
heel gewoon was
Intussen zijn de jaren heengegaan en
zoals gezegd: Rienk Vlieger is niet meer,
maar zijn oude,trouwe knecht vaart nog
steeds met de weduwe op de „Noord-
Fiiesland" (de laatste jaren natuurlijk
als schipper). En al wordt er niet zo druk
meer gevaren als vroeger (de -leeftijd
spreekt immers ook een woordje mee)
men ligt toch ook nog niet stil.
Het zeiltuig is verkleind en de plaats
van de knecht voor de mast is ingeno
men door een dekmotor met zijschroef-
mstallarie En wat het onderhoud van de
spullen betreft: nou bekijk het maar
hoor!
Nu weten we* niet of men het plan
heeft om in de familie en vriendenKring
het feit als zodanig officieel te herden
ken. Het wil ons trouwens voorkomen,
dat er wel mensen zijn die meer slag van
jubileren hebben dan de door ons be
doelde personen. Wij wisten er iets van
af, doch toen we onlangs even aan boord
stapten om enige inlichtingen, was men
daartoe maar heel schoorvoetend bereid.
Men vond het geval eigenlijk te gewoon,
te eenvoudig om er ruchtbaarheid aan
te geven. Wij hebben een andere me
ning, want, als daar ergens in ons va
derland bij een groot industrieel een
aantal fabrieksarbeiders voor een soort
gelijk geval een koninklijke onderschei
ding ontvangt zoals verleden jaar te Lo-
bith, achten wij het beneden de maat,
wanneer men in onze kringen aan zoiets
gedachteloos voorbij gaat Wij menen
dan ook op zijn minst van deze plaats de
weduwe en familie Vlieger, alsmede on
ze vriend Jansen hartelijk te moeten fe
liciteren met dit zeldzame bewijs van we
derzijdse trouw en aanhankelijkheid, en
wij twijfelen niet of we doen dit zeker
mede namens hun vele vrienden in de
vaart, als we hen nog toewensen: behou
den vaart en goede wacht. D.H.
EN HIER zien wij de chauffeur, Piet Zeegers, nog even demonstreren, hoe hij
er uit geklauterd was.
PIET ZEEGERS was tot Zaterdagoch
tend 10 uur nog nooit een auto-ongeluk
overkomen. H'j is een betrouwbaar
chauffeur, die het devies huldigt „Liever
om twaalf uur thuis, dan om elf uur in
het ziekenhuis"! Zaterdagochtend j.l.
kwam hij echter pas om één uur thuis en
dat was nou toch ook weer niet de be
doeling geweest, 't Zat zó; hij moest dien
morgen voor hoeve „Madura", nabij De
Cocksdorp dus, een vat teer halen van
Oudeschild. Piet dacht om Blooker's tijd
weer op de, boerderij te wezen, maar de
gladheid van de besneeuwde Postweg
speelde hem even voorbij Antwerpen"
parten. Ofschoon hij volgens ooggetuigen
(en hemzelf) met het matige gangetje van
slechts 30 km. reed, maakte het vracht
autootje plotseling zo'n vreemde ma
noeuvre, dat het reeds op z'n kop in de
sloot lag voor de chauffeur precies wist
wat er loos was De heer Zeegers kon
ontsnappen, dank zij het feit, dat de sloot
een kleine ruimte had overgelaten om
het linkerportier een stukje te openen.
Hij kon er precies door. In de sloot stond
maar weinig water. De chauffeur kwam
met de schrik vrij, en de auto zelf, die
een paar uur later door Jan Reij's Eer-
ste-Hulp-Bij-Auto-ongelukkcn weer op
de rijweg was gebracht, bleek slechts
licht beschadigd. „Als je er olie en ben
zine in gooit, loopt-ie weer", zo verze
kerde ons de heer J. Dijksen
TEXELSE MARKT
Den Burg, 28 Jan. 1952. Aangevoerd:
9 koeien f 600-f 850. 4 graskalveren
f 280-f 350. 5 schapen f 70-f 90 43 biggen
f 45-f 70. 18 n. kalveren f 40-f 65.
UITVOERING V.l.O.S.
Fanfare VIOS van Oost is voorne
mens op Zaterdag 23 Februari een uit
voering te geven in „Het Wapen van
Amsterdam" te Oosterend.
DE FLYING ENTERPRISE
Op uitnodiging van de A.N.P.V., kring
Texel, hield de heer Glastra Donderdag
24 Januari in „De Lindeboom" een cau
serie over de opfok van kuikens. Na een
welkomstwoord door de voorzitter, de
heer C. Wonder, besprak do heer Glas
tra op oen prettige, overzichtelijke wijze
de opfok van kuikens van 16 weken.
De vakman, die al een 25-jarige practi
sche ervaring achter de rug heeft, wees
o a. op de vele fouten die r.og ieder jaar
gemaakt worden door vele pluimveehou
ders. Hij gaf vele nuttige wenken om
ziekte te voorkomen enz. en legde er
vooral de nadruk op dat het opfokken
van kuikens een der belangrijkste onder
delen is in de pluimveehouderij.
Na de pauze werden veie vragen door
de heer Glastra tot aller tevredenheid
beantwoord.
Op deze vergadering was o.a. ook aan
wezig de heer Mantel, inspecteur van
fok- en vermeerdenngsbedrijven, die
ook veel heeft bijgedragen tot het slagen
van deze avond.
In zijn slotwoord deelde de voorzitter
nog mede, dat het in de bedoeling ligt
over 4 a 5 weken wederom zo'n avond te
organiseren, waaraan ook de heer Glas
tra wederom belangeloos zijn medewer
king zal verlenen.
DE LADING WAS
ZELFRIJZEND BAKMEEL VAN
65e JAARGANG. No. 6600