Cjrocn TwartsJexeU in het harL, Inbraak in de bunker De Texelse gemeenteraad kwam bijeen „Ongeoorloofd" „Voorbeeldig Oudeschild" Meer gegadigden Voordracht ingetrokken Groeiende belangstelling voor het vakonderwijs Uit het boek „Texel Texel kreeg in 1810 zijn eerste reddingboot door toedoen van Koning Lode wijk Rondvraag Op reis WOENSDAG 30 JULI 1952 TEXELSE 65e JAARGANG. No. 6652 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,80 p. kwart, -j- 15 ct. incasso. Adv. 8 c. p. mm. OP GROND VAN ARTIKEL 13 der Lageronderwijswet 1920 kan onder be paalde omstandigheden een tegemoetko ming in de vervoerkosten worden ver leend ten behoeve van het schoolbezoek door leerplichtige kinderen. 7 Ouders hadden bij de Raad verzoeken ingediend ter verkrijging van een dergelijke tege moetkoming uit de gemeentekas in de aan het bezoek van de School met de Bijbel te Oosterend verbonden vervoer kosten van hun kinderen. Het verzoek was in totaal gedaan voor het vervoer van 16 kinderen. Bij K.B. van 18 April 1950 is uitge maakt, dat een afstand van 6,25 kilome ter tussen woning en school gedurende een vijftal wintermaanden bezwaarlijk per rijwiel kan worden afgelegd en in die maanden vervoer per auto of auto bus wenselijk is, doch dat vervoer per rijwiel in de overige tijd van het jaar over deze afstand geen bezwaar ontmoet. Onder de 16 genoemde kinderen waren er zeven die resp. 4,75 tot 5,75 kilometer van de School met de Bijbel te Ooster end wonen. B. en W. waren van me ning, dat deze afstanden zonder overwe gend bezwaar kunnen worden gefietst en gezien de financiële omstandigheden be stond er volgens B en W ook geen aan leiding tegemoet te komen in de van f 30-f 90 lopende kosten per jaar. Drie andere kinderen bleken pas op 1 Sep tember a.s. leerplichtig te zijn, zodat volgens genoemd artikel geen tegemoet koming behoeft te worden verleend, ter wijl een verzoek van een ouder, die na derhand verhuisd was, werd afgewezen op grond van de destijds ook al naar vo ren gebrachte motieven. Zo bleef nog het verzoek voor resp. twee en drie kin deren. Zij wonen resp. 11,5 en 8 km. van genoemde onderwijsinrichting, afstanden dus, welke te groot zijn om per rijwiel dagelijks te worden afgelegd. Voor dit vervoer zal daarom een personenauto moeten worden ingeschakeld, aldus schreven B en W in hun prae-advies aan de Iiaad, die een en ander in de Vrij dagmiddag gehouden zitting te behande len kreeg. De kosten van dit vervoer, be rekend naar een aantal af te leggen ki lometers van 115 per week en een be drag van 20 ct. per km., zullen bedra gen f 23,-. Dit kwam yoor de 2 gezinnen neer op resp. f 11,25 en f 11,75 per week! B en W. kwam het redelijk voor, dat resp. f 5,25 en f 1,- voor eigen rekening zou komen, zodat uit de gemeentekas dus resp. f 6,- en f 10,75 per week zou worden bijgedragen. Mevrouw Vrijdag-Keijser zeide het on geoorloofd te achten, dat gelden voor het betreffende doel aan de gemeentekas worden onttrokken. Haar woorden geno ten aller bijval, uitgezonderd de 3 leden tellende KVP-fractie, terwijl het A.R.- lid, de heer Daalder, niet aanwezig was. De heer Bruin, P. v.d. A. zei: „Ik hul dig principes, maar wij moeten niet over de schreef gaan". Mevr. Vrijdag betoogde: „Er moet een bus worden ge kocht om de kinderen naar de school te brengen en dan dient de school weer te worden uitgebreid. De heer Wassenaar meende, dat deze zaak de goede ver standhouding der bevolking niet ten goede komt en daarom stelde hij voor hier niet mee door te gaan. „In Eierland wordt de zaak al minder dan zij geweest is!" zo betoogde hij. De voorzitter merkte op, dat B en W louter uitvoerders zijn van artikel 31 der genoemde wet. De heer Wassenaar sprak zijn afkeu ring uit over de gang van zaken. Wet houder Hin zei: „Wij zullen de aange legenheid aan de hand van de wet moe ten beoordelen". De heer Wassenaar bracht naar voren, dat het hier niet om een principe ging, doch om de wijze waarop de zaak was uitgewerkt. Hij zag drie bezwaren: Het kost de gemeente geld, de scholen welke gemeden worden worden benadeeld en de verhouding der bevolking wordt geschaad. De heer Bruin schetste de situatie in zijn dorp Oudeschild als voorbeeldig en bewonderde de houding van de pastoor aldaar ter gelegenheid van zijn zilveren priesterfeest. „Dat juichte ik zeer toe, want wij moeten niet van elkaar afgaan, maar naar elkaar toegroeien"! zo sprak hij idealistisch. De heer Wassenaar zag in het wegha len van leerlingen in Eierland wrijving ontstaan tussen de bewoners aldaar. De heer Roeper zei: „De leerlingen tracht men weg te zuigen en als men te veel aan leerlingen heeft verkregen komt het voorstel de school uit te breiden. Het is geen zuiver principiële kwestie, maar het gaat er om door het aantrek ken van nieuwe leerlingen een wet te kunnen doorvoeren". De heer Van der Vis vroeg of er geen goedkopere oplossing bestond, bv. door de kinderen de School voor Christelijk Volsonderwijs te Den Burg te laten bezoeken. Hij voegde daar echter meteen aan toe, daar even min vóór te zijn. De voorzitter, lichtte toe, waarom dit tot de onmogelijkheden behoorde. De heer De Waard zei dat het hem bevreemdde dat men 't gemeente bestuur kan dwingen een luxe auto te laten rijden voor één kind! Hij meende, dat de gemeente een jurisprudentie kan scheppen. De voorzitter stelde voor het ontwerp-besluit in stemming te bren gen, waarmee de gehele vioedschap ac- coord ging. Tegen stemden de P. v.d. A. de heren Roeper, Bruin, De Waard, Beumkes en Wassenaar; de heer A. Dros Bzn. was niet aanwezig), de WD( mevr. Vrijdag-Keijser en de heer S. Keijser) en de CHU (de heer S v.d. Vis); voor de KVP (de heren Hin, Timmer en De Gra ve). Zodat het ontwerp-besluit met 8:3 stemmen werd verworpen. Het woord is nu aan de Ged. Saten, die naar verwacht moet worden de verwerping door de Texelse gemeenteraad terzijde zullen leg gen, daar de wet uitvoering van het be treffende voorstel eist. Voor de gemeen teraad bestaat dan nog de gelegenheid in beroep te gaan bij de Kroon. Of dit zal geschieden zal moeten worden afge wacht. In vorig nummer hebben wij uitvoerig opgenomen het prae-advies inzake de aanvrage van de School met de Bijbel om goedkeuring van gelden voor de bouw van een vierde lokaal. Dit verzoek werd met algemene stemmen verwor pen, wel kon de raad accoord gaan met het verzoek gelden te mogen ontvangen voor de inrichting van een lokaal op de zolder en voor de benodigde inventaris. De vaststelling van diverse verorde ningen en wijzigingen van diverse regle menten alsmede het aangaan van een re kening-courant-overeenkomst voor de T.E.M., het onttrekken van het openbare verkeer van de voormalige rijwielpaden door het Westerslag en langs de Koger- weg; overdracht van wegen aan de 30 Polders en het voorstel tot aankoop van een reinigingsauto vlotte zeer evenals de verkoop van grond aan de heren De Graaf en Van Ingen Schenau. Met het voorstel tot aankoop van de voormalige Doopsgezinde pastorie in de Parkstraat te Den Burg kon men zich eveneens terstond verenigen. Mevr. Vrij dag bracht nog even als haar mening naar voren, dat zij de prijs aan de hoge kant achtte, gelet op het feit, dat de erf pacht in 1964 afloopt. „Maar als dit een reëele prijs is, moeten wij dit aanvaar den", zo merkte de heer Wassenaar op. De voorzitter: „Als de grond eigendom was en geen erfpacht zou de vraagprijs ongetwijfeld veel hoger hebben gele gen!" De heer De Grave: „Een andere kwestie is of er geen andere gegadigden voor het pand zijn!" De voorzitter ant woordde, dat zulks wel het geval schijnt te zijn. Het voorstel tot aankoop van de voormalige pastorie werd 'hierop met algemene stemmen aangenomen. Volgens de raadsagenda stond mej. A. v.d. Sterre van Oudeschild nr. 1 op de voordracht ter benoeming van onderwij zeres aan de o.l. school te Den Hoorn Het hoofd der o.l. school te Den Hoorn, de heer Gottschal, had aan B en W een schrijven gericht (met afschrift aan alle raadsfracties) waarin hij uiteenzette, waarom hij met de huidige voordracht ter benoeming van een onderwijzeres aan de o.l. school te Den Hoorn niet ac coord ging. Door dit schrijven zou 't on juist geweest zijn de benoeming tooh aan de hand van de thans opgemaakte voordracht te doen geschieden. Op voor stel van B en W. werd deze voordracht dan ook ingetrokken. Aangezien de o.l. school te Oosterend ook met een te kort aan leerkrachten heeft te kampen, werd mej. Van der Sterre met 10 stemmen vóór en 1 blanco benoemd te Oosterend. Voor de school te Den Hoorn zullen nieuwe gegadigden worden opgeroepen. (De heer Gottschal, die wij kort na de vergadering spraken, verze kerde, het hier niet bij te laten zitten). De heer Beumkes gaf, vóór de stem ming over deze benoeming werd gehou den, duidelijk zijn afkeuring te kennen over het feit, dat mevr. Ti essen-Spaans nr. 1 was gesteld op de voordracht voor De Koog, terwijl de Hoornders gehoopt hadden, dat zij aan hun school zou wor den verbonden! De voorzitter merkte op, dat de moeilijkheden voor de school te De Koog nóg groter zijn dan voor die te Den Hoorn. Hij hoopte, dat de heer Beumkes méér oog zou hebben voor het algemeen belang van het onderwijs op Texel dan uitsluitend als Hoornder te denken. Zoals gemeld is de heer W. Boon WJzn. benoemd tot waarnemend hoofd te Z.- Eierland wegens ziekte van de heer De Vries. De plaats van de heer Boon aan de o.l. school te Oudeschild zal zolang door de heer G. Hopman worden ingeno men. De heer Bruin vreesde, dat wisse ling van leerkrachten het onderwijs niet ten goede zou komen. De voorzitter be toogde dat het algemeen belang van het De tentoonstelling van de Vereniging ter bevordering van het Vakonderwijs in West-Friesland, welke het afgelopen weekend in de o.l. school in plan-zuid te Den Burg werd gehouden, werd door 450 personen bezocht. Er hebben zich verschillende nieuwe cursisten gemeld en ook door vroegere cursisten, die hun studie ontijdig afbraken, weer interesse voor het vakonderwijs gewekt. LID VAN DE N.V. BOUWKAS Het aantal leden van de N.V. Bouwkas Noord-Nederlandse Gemeenten is op Texel gestegen tot 23. ZITTING CONSULTATIEBUREAU. Het consultatiebureau voor zuigelingen houdt HEDEN zitting. Van 22,30 uur zij die per taxi of bus komen; 2,30-3,30 uur moeders met kinderwagens van bui ten Den Burg; 3,30-4,30 uur moeders uit Den Burg. TOCH KOFFIEWATER! „Kom, laten we eerst de kell- ner even roepen!" zo stelde de voorzitter van een dezer dagen te Den Burg gehouden verga dering voor. Het duurde onge veer een uur eer de koffie ge serveerd werd. De overkantse voorzitter bleek volstrekt niet verbolgen. Hij zei: „Het valt me mee, dat de man op dit totaal verdroogde eiland toch nog kof fiewater op de kop heeft kunnen tikken!" HOOG WATER TER REDE VAN TEXEI 30 Juli 1,49 en 2,31. 31 Juli 2,37 en 3.26. 1 Aug. 3,38 en 4,30. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. TEXELSE MARKT Den Burg, 28 Juli 1952. Aangevoerd: 80 lammeren f 58—f 70. 100 schapen f 90-f 115. 6 koeien f 650-f 850. 8 biggen f 50-f 70. 3 n. kalveren f 45-f 65. 11 DE ZEER vooruitstrevende gemeenteraad van 1798 voelde weliswaar veel voor allerlei nieuwigheden, maar had evenzeer een broertje dood aan geld uitgeven als sommige van dergelijke colleges, die later Texel regeerden!" aldus lezen wij in het boek „Texel", Land en Volk in de loop der eeuwen, door J. A. van der Vlis. Deze opmerking werd gemaakt naar aanleiding van het toentertijd door de schout en strandvonder Martinus Langeveld gehouden pleidooi voor het plaatsen van enkele vaartuigen langs het strand „tot redding van ongelukkige schipbreu kelingen". Langeveld kreeg nul op het request, maar hij wist door te zetten en probeerde daarop langs een andere weg zijn doel te bereiken. Hij richtte zich tot de koning, (koning Lodewijk), die besliste, dat op Texel aan roeiersN zouden er in plaatsnemen. Voor- De Koog een reddingboot geplaatst zou dat men het strand bereikte, braken een worden. Het boek „Texel" vervolgt dan: paar assen van de mallejan en het kost- November 1810 kon de eerste redding- te veel moeite het scheepje in de schuur boot worden beproefd. 18 Paarden trok- terug te krijgen. ken haar voort op een mallejan, 12 Toen enkele weken later op de Noor- der-Haaiks het Engelse oorlogschip The Minotaur strandde, moest weer op de onderwijs op Texel vóór dient te gaan en hoopte, dat de heer Bruin nu eens niet te sterk als bewoner van Oudeschild zou denken. De heer De Grave wees op het gevaar lijke verkeerspunt bij „Hermanshoeve". De voorzitter zei tot de conclusie te zijn gekomen, dat hier voorzieningen dienen te worden getroffen, want de splitsing ligt ongunstig. De Dienst Gemeentewer ken zal worden ingeschakeld. De heer Bruin vestigde de aandacht op het gevaarlijk gelegen fietspad langs de Schilderweg. Het is niet berekend voor het drukke verkeer. Er komen ongeluk ken van. De heer Wassenaar stelde voor waarschuwingsborden te plaatsen. De heer Keijser merkte op, dat vele toeris ten hun fietsen te breed beladen. Dezer dagen was hijzelf bijna in de langs dit pad lopende sloot terecht gekomen. Ve len blijven nl. twee aan twee rijden! De heer Hin: „De vreemdelingen denken: Texel is vrij -en blij en wij hebben daar nergens mee te maken!" Zijn ambtsge noot, de heer De Waard, verzocht spre ker er wél rekening mee te houden, dat de vergadering door gasten werd bijge woond! (Hilariteit. Op de publieke tri bune merkten wij de burgemeester van Oude- en Nieuwe-Pekela en familieleden op). De heer Beumkes vroeg hoe het met de wals voor de weg door de Hoornder duinen stond. Die zou tijdens de vorige vergadering al op weg zijn geweest. De <'.dn Uw spoorkaartje ge- haald bij de V.V.V. „Texel" voorzitter lichtte toe, dat de wals toen inderdaad van de Krim zuidwaarts werd gedirigeerd, maar onderweg moest hij nog even worden gebruikt voor proviso risch herstel van de Houtvester Boodt- laan te De Koog, „maar nu is hij toch beslist in zicht!" aldus de voorzitter. De heer De Grave merkte tot zijn niet geringe verwondering op, dat de borden aan de Badweg te De Koog van het toneel waren verdwenen. De voorzitter antwoordde, dat hier van een noodlottige gang van zaken moest worden gesproken. „Eerlijk gezegd ben ik er nog niet hele maal achter hoe dit allemaal in elkaar zit!" zei hij. Er is een 'dispuut geweest tussen de ambtenaar van de Rijkswater staat en mij over de vraag wie de bor den daar mocht plaatsen. De politie kan niets bereiken, daar de rechter nagaat of de borden door een bevoegde instan tie zijn geplaatst en 't betreft een Rijks weg. Ik heb de betrokken instanties (Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat) dan ook verzocht de nodige voorzieningen te willen treffen. Hierna volgde sluiting. en de Zuidwester op primitieve wijze hulp worden geboden. Van de equipage, die 513 koppen telde, hebben toen 390 man hun graf in de gol ven gevonden. De rest werd op Texel behouden aan wal gebracht. De schip breukelingen werden als krijgsgevange nen behandeld de Engelsen waren immers in oorlog met Napoleon! zij werden naar De Schans bij Oudeschild vervoerd en vandaar met de kagen van Jacob Rab naar Amsterdam doorgezon den. Koning Lodewijk had de stoot tot het bouwen van reddingboten gegeven, het helpen van schipbreukelingen was staatszorg geworden. Er was echter wei nig animo om met de scheepjes in zee te gaan, zij werden slecht onderhouden en tenslotte publiek verkocht. Opnieuw was men geheel afhankelijk van het particulier initiatief. Het werd 1824 voor men in Amsterdam de Noord-Zuid-Hol- landse Redding Maatsohappij (de N.Z.H. R.M.) oprichtte. In 1825 kwam door haar zorgen een eerste reddingboot bij Den Hoorn, deze werd in 1850 naar De Koog verplaatst. Sedertdien is voortdurend het reddingmateriaal op de Texelse kust verbeterd. In de verlaten duinen van De Krim, noordelijk van de Slufter, werd in 1863 een boot gestationeerd, de post daar werd in 1945 opgeheven. De Koog kreeg in 1865 een vuurpijltoestel, een jaar nadat de vuurtoren op Texel's noordelijkste kust was gebouwd. Bij deze toren werd in 1874 een reddingboot ge plaatst, bij zwaar stormweer zijn daar tien jaar later schuur en boot weggesla- I L i I i n naar het woedend golfgeklots. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag is ingebroken ineen bunker. Het is de tot „Snelbuffet" gepromoveerde bun ker, staande links van de Badweg te De Koog. De dader(s) heeft zich toegang verschaft door 't uitwippen van sponning latjes, waardoor hij het daarin staande ruit gemakkelijk kon verwijderen. De inbreker verdween met een doos choco lade. Bij zijn vertrek heeft hij het ruitje weer keurig aangebracht en ook de spon ningen weer op hun plaats gezet. De diefstal werd de volgende morgen ech ter meteen door de schilder, die de spon ningen nog moest verven, bemerkt: de dader heeft teer aan de voeten gehad en bij het inklimmen door het raam was teer op het kozijn achtergebleven. De po litie heeft de zaak in onderzoek. DINSDAGAVOND GROOTS VUUR WERK Ter gelegenheid van de verjaardag van Prinses Irene zal de Vereniging voor Volksfeesten en Texelse Folklore, op Dinsdag 5 Augustus te Den Burg een groots vuurwerk ontsteken. Langzaam, heel langzaam, met ontzaglijke moeite kwamen de dapperen naderbij. Af en toe verdween het scheepje in de vreselijke buien, langer dan een uur duurde het voor de laatste vijftig meter waren afgelegd. Met hun duwbomen schoven ze de boot door de geweldige branding. Kwam er een bijzon der hoge zee, dan verloren ze de grond en werden weer te ruggeslagen. Steeds weer met een bewonderenswaardige ener gie kwamen de helden terug. Wij dachten al dat ze niet langszij konden komen. Toen werd de roeireddingboot op de bank gesmakt. Tenslotte, na on eindige moeite, was de boot zo dichtbij gekomen, dat wij er in konden springen. Na een tocht van twee en een halt uur wer den wij aan land gebracht, al dus schreef kapitein A. Schroe- der in 1921 aan de Texelse red ding scommissie. Zijn schip, de Liesbeth, 112 ton en een beman ning van zes koppen, was in een wilde herfststorm van het jaar 1921 „de zee was ver schrikkelijk" in de beruchte Eierlandse Gronden gestrand. De moedige redders van De Cocksdorp, die zes uur aan één stuk in zee waren, kwamen 's avonds in het stikdonker aan wal. Wij maakten de aankomst mee en herinneren ons als de dag van gisteren, hoe zij in hun grijze oliepakken, de scaphan ders om en de zuidwesters op, aan de kop van de dijk door de bevolking van De Cocksdorp werden verwelkomd, aldus de schrijver van het boek „Texel", uit welk werk wij hiernaast een fragment afdrukken. gen en in de golven verdwenen. In 1886 komt opnieuw een reddingboot in de duinen tussen Den Hoorn en De Westen, de post werd in 1905 echter weer opge heven. In Oudeschild was een redding boot van 1910 tot 1945. De nieuwe post bij De Cocksdorp dateert van 1912, dit station profiteerde het eerst van een be langrijke verbetering: de roeiredding boot werd in 1922 door een motorboot vervangen. In 1935 kreeg De Cocksdorp de magnifieke motorreddingboot de Joan Hodson, waarmee een groepje Texelaars in het voorjaar van 1945 gedurende de opstand der Georgiërs naar Engeland is gegaan. De N.Z.H.R.M., bijgestaan door plaat selijke commissies, spaart geld noch moeite en is op haar hoede. De commis sie ter plaatse beslist over het al of niet uitvaren van de boot. Haar zorg gaat uit naar de schipbreukelingen, de berging van het gestrande schip wordt aan an deren overgelaten. Conflicten tussen agenten van bergingsmaatschappijen en de plaatselijke commissie bleven niet uit. In een rapport van 3 Januari 1896 la zen wij de klacht van de „Commissie Plaatselijk Bestuur" (Coninok Westen berg, Strick van Ldnsdhoten en A. P. Koorn) dat de agenten van bergings maatschappijen het de commissie bijna onmogelijk hadden gemaakt met de ka pitein van het gestrande schip Kensing ton te spreken. De redders dachten aan de schipbreukelingen, de bergingsagen ten slechts aan schip en lading. Niet voordat men de uitgeputte kapitein van een gestrand schip bewogen had een ber gingscontract te tekenen op basis „no cure no pay" werd deze met rust gela ten. Wij herinneren ons, hoe na een red ding, die de bemanning van de Cocks- dorper reddingboot ontzaglijke moeite had gekost, de bergingsagenten de kapi tein van een schoener vervolgden tot in het hotel, waar redders en geredden wa ren heengegaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1952 | | pagina 1