from 'fwartsjexels in het harL, do Gemeenteraad besloot tot aankoop van een helicopter Wijdissgsavond Donderdagavond Morgen een gouden huwelijksfeest in Eierland WOENSDG 1 APRIL 1953 TEXELSE 66e JAARGANG. No. 6721 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld De Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,80 p. kwart. IS ct incasso. Adv. 8 c. p. mm De „Heli" wordt genoemd naar Jan Kalis, die jarenlang koetsier van de deli was ONZE VROEDSCHAP besloot gisteren met algemene stemmen tot aanschaf fing van een helicopter. Hierboven ziet u het toestel op het terrein te Valken burg. Van links naar rechts de heren Van der Zee (directeur van de Belgische Luchtvaartmaatschappij „Sabena", van wie het toestel is aangekocht), de heer J. J. v.d. Vlies, directeur der N.V. TESO, de heer J. Veldstra, commandant van Texel's Vrijwillige Brandweer en de heer mr W. G. D. Vrijdag namens de afdeling Texel van het Rode Kruis). Hedenmiddag omstreeks één uur zal het toestel op de Groeneplaats landen. Zie verder de besprekingen van de Raad op deze pagina. De reeds 30 punten tellende agenda van de vergadering onzer Gemeenteraad werd na het afdrukken van ons vorige nummer nog weer uitgebreid en wel met een onzes inziens belangrijk onderwerp, nl. een voorstel tot aanschaffing door de gemeente Texel van een hefschroefvliegtuig (helicopter). Het was al over twaalven (1) toen de Vroedschap, die gistermiddag om half drie bijeen kwam, tot stemming overging. De uitslag hiervan was, dat het voorstel met algemene stemmen werd aanvaard! Alvorens burgemeester De Koning de Vroede Vaderen gelegenheid bood tot algemene beschouwingen, zette hij in het kort de voorgeschiedenis uiteen, welke geleid had tot het voorstel de gemeente met een helicopter te verrijken: om he lemaal van de start te beginnen schoot onze Eerste Burger de grove uitlating van onze vroegere Directeur van Ge meentewerken, de heer J. Tiessen, in ge dachten, toen ze, op weg naar Haarlem, waar de Waterleiding weer eens onder werp van bespreking zou zijn, („Nat houwe") had de heer Tiessen geadviseerd, toen ze, aan Oudeschild gekomen, de boot reeds van de kade troffen. „Dienst is dienst" had een deikknecht geroepen, toen de eerste Burger en onze voormali ge Directeur van Gemeentewerken wan hopig begonnen te zwaaien als wuifden zij de honderdduizendste toerist na! „Dienst is dienst" riep-ie en er werd niet opnieuw aangelegd. „Daar staan we nou met ons goeie ge drag!" hadden ze gelijktijdig gefoeterd. Op dat moment werd een groot plan ge boren, althans, de kiem werd gelegd: ..Hadden wij maar een vliegtuigje, zoals ze immers op Ameland van plan zijn!" Deze idee hield hen, en tenslotte de gehele Raadhuisstaf, niet meer los. Links en rechts en van "boven naar beneden werden uitvoerige informaties ingewon nen. Op vliegveld Texel zou desnoods 'n toestel voor honderd passagies kunnen landen. Ja, het vliegveld was er en daar mee dus een goeie sprong in de gewenste richting! Men begreep echter dat landen in Eierland en van daar per auto naar Den Burg niet practisch zou zijn en een terrein aanleggen onder de rook van Den Burg zou te kostbaar wezen. Zou het plan tot een eigen luchtvaartdienst tóch in duigen moeten vallen? Kostbare maan den, ja, jaren gingen voorbij totdat vo rige week door de Belgische luchtvaart mij „Sabena", die ook de plannen van ons gemeentebestuur met belangstelling had gevolgd, een helicopter werd aan geboden tegen het „spotprijsje" van f 18.000. Deze aanbieding bracht de plan nen natuurlijk rakend-dicht bij de ver wezenlijking, want hiermede zou de post „aanleg vliegveld bij Den Burg" kunnen komen te vervallen! Immers een helicop ter kan als het moet op een hooiberg landen! Deze bijzonder gunstige ontwik keling bracht om zo te zeggen de heli- copter-plannen vliegensvlug ter tafel en vandaar het aanvullende punt 31. Na deze inleiding was het woord aan de Vroedschap, die uiteraard zeer ver rast bleek over de voortvarendheid waar mee deze kwestie werd aangepakt! Een kwestie die intussen al niet meer binnen de (veilige koffiepraatje) muren van ons Raadhuis was blijven klemmen: de pu blieke tribune, waar ge anders geen sterveling aantreft, was nu gevuld met de voltallige Raad van Commissarissen der N.V Teso, de heer W. H. Lap, ud- president-commissans, de voorzitter van de VVV „Texel", de heer J. C. Rab en de Directeur dezer vreemdelingenfa- briek. Als eerste spreker werd het woord ge voerd door de heer Jak. Bruin (PvdA), ons oudste raadslid, die de olub binnen kort gaat verlaten. Hij had een heel stel letje vragen genoteerd: le Wat is pre cies het doel van de gemeentelijke heli copter? 2e Hoe staat Teso tegen aan schaffing hiervan? 3e Is de exploitatie wel verantwoord? 4e. Is het de bedoeling om ook de jaarlijkse gemeenteraads-ex- cursie met dit toestel te maken? Burgemeester De Koning kon mede delen, dat de laatste vraag al "heel snel ontkennend kon en moest worden beant woord: het toestel is berekend op zeven passagiers en waar de raad 13 leden telt is gebruik van de „heli" dus met wenselijk, splitsing zou de gezellige bus sfeer afbreuk doen Het doel van de heli? Wel, allereerst vervanging van de luxe auto, waar allengs meer gemeente lijke diensten gebruik van zijn gaan ma ken: het is gebeurd, dat de voorzitter een afspraak 'had met de heer Van der Vis om de toekomstplannen voor De Koog- Zuid in ogenschouw te gaan nemen, maar deze niet kon nakomen, doordat de auto plotseling door Ir Kipperman was „gepikt" om de weg door de duinen ach ter Den Hoorn te inspecteren, terwijl de commandant van de (vrijwillige) brand weer kwaad heen en weer tippelde om dat zijn afspraak met onder-commandant Van Hoorn in de soep dreigde te raken wegens afwezigheid van „de" auto. (Al le garages waren leeg wegens dne hu welijksvoltrekkingen!). De heli nu kan drie auto's vervangen door de doodeen voudige reden, dat haar actieradius drie tot viermaal zo groot is: het toestel vliegt niet alleen lmea recta op haar doel af, maar onwikkelt bovendien een kruissnelheid van 150 km. per uur. In 3 minuten zit men in Den Hoorn, in 5 minuten in De Cocksdorp! En dan met te vergeten welk een enorm gemak wet houder Hm van de held zou hebben! Al lerlei kronkelweggetjes toch scheiden hem van het Raadhuis, waar hij ver scheidene keren per week voor urgente besprekingen present moet zijn. Voorts, en dat is toch niet minder doorslaggevend voor de aanschaf: men heeft TESO (dikwijls) niet meer nodig: de heli doet in vijf minuten het traject Den Burg-Vasteland. Moet de voorzitter naar Haarlem dan is hij voortaan niet meer genoodzaakt aan de overkant te overnachten: de heli vliegt 's nachts even prettig als overdag. Hoe vraag 2 TESO tegenover de aanschaffing staat, interesseert ons niet. (Tumult op de pu blieke tribune....). Heeft TESO er zich ook maar iets van aangetrokken, dat wij de boot voor onze neus zagen wegglip pen? Of de exploitatie verantwoord is? Ongetwijfeld: hij vervangt drie auto's en voorts zal de post besprekingen vaste land er minstens door gehalveerd wor den. De heer Bruin (zeer enthousiast): „Eureka!" Mevr. V r ij d a g -Keijser (VVD) be gon haar speech met een warm applaus je: als bestuurslid van het Rode Kruis was zij zeer met de plannen ingenomen: de colonne zou stellig te allen tijde van dit hypermoderne vervoermiddel mogen profiteren. Zij dacht voorts, ja eigenlijk in de eerste plaats, aan het ziekenver- voer per heli. Een extra boot kost niet al leen honderd gulden, maar de heli heeft de patient al afgeleverd als de Wagema- ker of de Voorwaarts de eerste ton nog passeren moet! „Subliem plan!" was haar samenvatting. De heer Timmer (KVP): Ook ik juich de komst van de heli toe. Maar la ten wij met z'n allen nog eenmaal per luxe auto door de Weststraat gaan: de klinkers liggen nog altoos schots en scheef! De prijs van de heli vind ik laag, maar wie bestuurt 'm? Wij hebben bijna allemaal een rijbewijs, maar om aan een brevet te komen moet je stellig meer in je mars hebben. De voorzitter: Integendeel: een kind kan de was doen! Ik heb opBanka al et telijke keren in de cockpit van een held gezeten, zo'n ding stuur je met je pink, na drie lessen van de instructeur (die demonstreren zal voor de gehele vroed schap) beheers je de lucht! (Zoals TESO het water priemde een stem). De heer De Grave (KVP) was nieuwsgierig of zo'n heli ook gebruikt kan worden voor de bespuiting van bol gewassen. Antwoord: Dit toestel is daar voor uitermate geschikt en zo men met in conflict komt met de coöperatieve werktuigenvereniging staat een ver huur voor dat doel de gemeente niets in de weg echter alleen op de (vrije) Za terdagmiddag. De heer De Waard (P. v.d. A.), wet houder: er heerst in B en W ik zeg dit rnet klem geen algehele overeenstem ming inzake de aanschaf van zo'n heli: ik zie hierin een hoogstgevaarlijke ont zenuwing van het plan—'t Horntje. Als de voorstanders van plan Het Horntje standvastig blijven aan hun belof ten stem ik voor de heli, anders mins tens dubbel blank! De heer D r o s (P. v.d. A.): Wat zijn de onderhoudskosten van de heli, hoe hoog is het benzineverbruik (wij zien de secre taris druk koekeloeren in een machtige stapel prospectussen) en. waar zal het vaste landingspunt komen te liggen? De voorzitter kon mededelen, dat de onderhoudskosten slechts tweemaal die van een vuilnisauto zijn (zne ons blad van Zaterdag jl.), de benzine zal 'm de pret met drukken: vliegt 1 op 13. Het lan dingsterrein? Voorlopig tussen Raadhuis en Bureau Gemeentewerken en in de toekomst op het dak van het nieuwe Raadhuis (een vlak van 12 bij 12 meter is voldoende). De heer K e ij s e r (VVD): Maakt zo'n ding niet veel lawaai? Ik denk aan de stunts ten tijde van de lammertied: ik vrees veel onrust onder de sohapen-in- verwachting met als gevolg een berg dooie lammeren en daardoor proces op proces met de gedupeerde veehouders. Ik had liever eerst een demonstratie voor de vroedschap gezien alvorens er wordt gestemd. De heer Beumkes (P. v.d. A.) vond, dat de heer Keijser de zaak al bij voorbaat in discrediet trachtte te bren gen bij onze boerenstand. Wat die dooie lammeren betreft: dat zal zo'n vaart niet lopen: havenmeester Van Harn heeft bij de komst van ieder vliegtuig op Vlijt veel spul en moeite om het terrein schaap-vrij te krijgen: de dieren blijven rustig grazen en keuren zelfs het snelste en lawaaierigste toestel geen bilk waar dig! Tenslotte vindt hij, dat de dectruc- tor aan.de Hallerweg ook draaien moet. (De heer Keijser schoot vuur en zei niet van die wrange grappen te houden!) De heer Roeper i(P. v.d. A.): Mis schien kan de afdeling Luchtvaart van de Cultuur-technische Dienst bij het in kaart brengen van het te ruilverkavelen deel van ons eiland veel nut hebben van de heli. Heeft de voorzitter al een naam bedacht? De voorzitter: Wij dachten hem de „Jan Kalis" te noemen. (Applaus van de gehele raad). (Jan Kalis was jaren lang de koetsier van de diligence (de de- li) die de verbinding onderhield tussen Den Burg en Oudeschild. Red.) De heer Van der Vis (CHU): Kun nen wij de heli bij zomerdag niet inscha kelen ten dienst van toeristen, die de laatste boot missen? En zou het maken van rondvluchtjes op Zaterdagmiddagen Zondag niet een attractie zijn voor de toeristen? (De VW-vertegenwoordiging applaudiseert). Antwoord: Wij danken u zeer voor deze suggestie, de verdere ontwikkeling zal aantonen of zij voor verwezenlijking vatbaar is. De heer W a s s e n a ar (P. v.d. A.) Hoera, de heli na de deli. Dat had Jan Kalis nog moeten meemaken! Ik hoop in tussen, dat, hoeveel achting ik ook voor de heli koester, hij niet midden in het dorp zal landen, d.w.z. in de toekomst niet, want ik blijf er bij, dat het nieuwe raadhuis niet aan de Groeneplaats .noet verrijzen, maar ergens in plan-Zuid. De huizen van het raaksie moeten wij spa ren opdat de oude, vertrouwde dorps- sfeer bewaard blijve. Hierna volgde stemming. „Voor. voor.voooor.Alle leden bleken vóór te stemmen! (Wethouder Hin (K.V P.) en de heer Daalder (A.R.) moesten wegens „de lammertied" verstek laten gaan). Wanneer komt-ie? riep de heer Bruin vol ongeduld. Dat zal niet lang duren, verzekerde de VISAFSLAG OUDESCHILD Aangevoerd van 16 t.m. 21 Maart '53: 2007 kg schol; 722 kg tong; 29 kg tar bot; 838 kg schar; 382 kg bot; 46 kg wij ting; 31 kg kabeljauw; 2431 kg garnalen; 1815 kg pufgarnalen, 3 kg zalm; 536 kg kruikels; 3 kg lever en kuit. TEXELSE MARKT Den Burg 30 Maart 1953. Aangevoerd. 6 koeien f 750-f 950. 22 graskalveren f 150-f 275. 30 biggen f 45-f 55. 84 n. kal veren f 40-f60. HOOG WATER TER REDE VAN TEXEL Aan het strand is hei ongeveer een uur eerder hoog water. 1 April 10,28 en 10,58. 2 April 10,59 en 11.26. 3 April 11,23 en 11,55. in de Stille Week 8 uur, in de Doopsszezindckerk Toegang vrij. Kerkeraad Herv. Gemeente ZILVEREN JUBILEUM De heer C. EeLman, besteller bij de P. T T., De Waal, viert Maandag 6 April, 2e zijn 25-jarig jubileum. DE GROSLIJSTSTEMMING VOOR DE K.V.P. Aan de groslijststemming ter vaststel ling van de officiële canóidatenlijst voor de a.s. gemeenteraadsverkiezing werd door 284 personen deelgenomen. Hier van stemden er 110 op het Politiek Ad vies, 158 op de vrije lijst, terwijl er 16 ongeldige stemmen waren. De uitslag luidt: 1. Th. R. Hin; 2. Fr de Grave, 3. R. Timmer; 4. P Smit; 5. C. Merkx; 6. P. J. Witte; 7. H. C. Bakker; 8. C. de Graaf; 9. W. van Heerwaarden Jbz. EILMNIEUWS „ZIE JE ZE VLIEGEN?" Wie kent Abbot en Costello ndet? "e zijn minstens zo gevierd als Stan en Oli ver. Zaterdagavond en Zondagmiddag komen ze als vliegeniers op het witte doek in de klucht „Zie je ze vliegen?" Geld terug als u zich niet zult krom la chen om de manoeuvres van deze sna ken, die de wonderlijkste en sensatio neelste avonturen meemaken en on gelooflijk ook alle overleven. Zij brengen de stoutmoedigste loopings op hun naam. „STORMDUIVELS" Als u nagaat, dat de Metro Goldwyn Mayer deze film op één lijn durft zetten met „Muiterij op de Bounty" en „De Grote Parade'', toen nog een stomme film waar de hele wereld over sprak, dan is het duidelijk, dat de directie van ons Bioscoop Theater met de keuze van „Stormduivels" een goede slag heeft geslagen! De zoon van een rijk zaken man valt over boord van een Oceaan stomer, hij wordt door een visser gered. Deze is op weg naar de visserij, welke tocht drie maanden zal duren. Od deze reis krijgt de jongen grote genegenheid voor de schipper, die hem beter begrijpt, dan zijn échte vader (die weduwnaar is). In een hevige storm komt de schipper om het leven. Met veel tact slaagt de rijke koopman er tenslotte in het hart van zijn zoon te winnen. Neerlands nieuws. O.a.: Berlijns burgemeester, Prof. Ernst Reuter, passeert ons land op weg naar de V.S. Z.K.H. Prins Bernhard o^nt nieuwe, naar hem genoemde Jaarbeurs hal. Nina Ricci toont de nieuwe Franse voorjaarsmode. Buitenlands nieuws. O.a.: In memoriam Clement Gottwald. Kamperen in de Poolcirkel. De Hertog van Windsor en de Princess Royal op weg naar Koningin Mary. Een bommen werper stort in volle zee. De vluchtelin genstroom uit O.-Duitsland houdt aan. Maarschalk Tito bezoekt Londen. Het echtpaar Moens-Verschelling, te Zuid-Eierland, dat morgen zijn 50-ja- rig huwelijksfeest viert. MORGEN, Donderdag 2 April, viert het echtpaar J Moens en A. Moens- Verschelling, wonende aan de Slufter- weg te Zuid-Eierland, zijn gouden hu welijksfeest. Wij hebben ter gelegenheid van dit heugelijk feit een praatje met de echte lieden gemaakt. Beiden bleken nog in een goede gezondheid te verkeren. Al leen is het erg jammer, dat de bruide gom stokdoof is. „Als de kleinkinderen opa wat willen vertellen, schrijven ze het op een leitje", zegt de bruid. Ouder dom komt nu eenmaal zeer dikwijls met gebreken: de heer Moens zit in het luwt je van de negentig moet u weten: 20 November wordt hij 89! Mevrouw Moens is in verhouding met haar 75 len tes nog jong! Op 9 Februari jl. heeft zij de driekwart eeuw volgemaakt. Beiden zijn in Zeeuw-Vlaanderen ge boren, maar zij zijn toch echte Texe laars, echte Eierlanders, want ze wonen al zo'n 40 jaar op ons eiland! Mevr. Moens zag het levenslicht te Axel, haar man te IJzendijke. Te Axel zijn ze ge trouwd. voorzitter: „Hedenmiddag om één uur (de klok wees half één in de nacht) ver wachten wij hem op Texel". Opdat alle eilandgenoten de heli zul len kunnen begroeten, zal het toestel neerstrijken op het Middenpad van de Groeneplaats. Wij complimenteren de initiatiefne mers met dit grote succes. Texel moet ook op dit gebied met zijn tijd meegaan! Het is een prachtig antwoord op de stunt van Ameland, dat weliswaar reeds enke le maanden 'n vliegtuig heeft, maar toch geen heli en een heli is toch nog altijd verre te verkiezen boven een „gewoon" vliegtuig, dat op een bepaald terrein is aangewezen. Bovendien kunnen met een heli practisch geen brokken worden ge- (Zie vervolg op pagina 4). Het onderwerp gaat zoals van zelf spreekt onwillekeurig naar het verle den, naar de goeie ouwe tijd om zo te zeggen. Als meisje van 10 jaar werkte mevr. Moens al op het land, tot haar huwelijk toe heeft zij bij dezelfde boer gewerkt. Haar man oefende in Zeeland het beroep van rietdekker uit, hij deed dat samen met zijn broer. Op Texel werd hij landarbeider. Op Texel heeft hij de eerste 13 jaar op „Madura" gewerkt, daarna in losse dienst. Hoe ze op Texel kwamen? Wel, haar broer woonde er al een poosje en in Zeeland waren de verdiensten slecht, mede doordat daar zoveel Belgen ar beidden. Het grote aanbod aan werk krachten drukte de lonen moet ge den ken. En die Belgen waren blij als ze wét hadden! Moens heeft drie broers en één zuster gehad. Slechts één broer is nog in leven, hij woont in Zeeland, mevr. Moens komt uit een gezin van elf kinderen. Al haar broers en zusters zijn al overleden. Het echtpaar heeft drie kinderen en 16 'kleinkinderen. Dat waren zo enige van de bijzonder heden die wij aan de Slufterweg verna men. Wij hadden ze graag op de foto in de krant. Mevr. Moens zocht in een stapel foto's naar een plaatje, maar we slaag den niet uit „het archief". Daarop heb ben wij hen even ter plaatse vereeuwigd. Moens zo in zijn blauwe kiel en me vrouw Moens zo in haar schort. Wij had den natuurlijk ook terug kunnen komen om hen later op z'n Paasbest te fotogra feren, maar échter is de kiek zoals wij die nu hebben gemaakt: in het volle leven, onopgesmukt, zonder enige vorm van enscenering. Zo ook kennen him vrienden en buren hen het beste, dunkt ons. Wij wensen het bruidspaar en de hun nen een plezierige dag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1953 | | pagina 1