4
STERLING
Karaktervorming
Het Jeugdverhaal „De avonturen van Bim en Bam"
Op
reis
Het Mysterie
Voor de Vrouw
Zou er voor ons vrouwen wel een
moeilijker opgave bestaan dan het op
voeden van kinderen? En toch is dit
een van de belangrijkste taken, die op
onze schouders is gelegd, want wij
vormen de karakters van onze kinde
ren. Kinderen, die later in de maat
schappij misschien een belangrijke post
zullen bekleden. En ook wanneer dit
laatste niet het geval is, blijft de factor
karakter eveneens van groot belang.
Uiteindelijk is een deel van het we
reldgebeuren aan de vrouwen te dan
ken, zij toch hebben er aan meege
werkt karakters te vormen, te beïnvloe
den ten goede of ten kwade.
Het karakter is medebepalend voor
het al of niet slagen in het leven
U moet karakter niet verwarren met
aanleg. Aanleg is iets wat ons bij de
geboorte is meegegeven. Karakter daar
entegen is iets wat wordt opqebouwd.
Aan de vorming van een karakter zijn
wij ouders voor het grootste deel ver
antwoordelijk. Niet alleen onze levens
houding, ook ons doen en laten in het
dagelijkse leven wordt door een kind
heel scherp waargenomen.
Laten we kinderen nooit leugentjes
uit gemak op de mouw spelden.
Laten we ook nooit om de dingen heen-
praten, maar win het vertrouwen door
ronduit te spreken. Geef uw kind nooit
iets om er wat anders voor terug te
verlangen. Leer uw kind eerlijkheid,
oprechtheid, behulpzaamheid, offerzin
en breng het respect voor elke vorm
van arbeid bij. Kweek ze liefde aan
voor de natuur. Laat hen niet altijd aan
hun lot over. Wees net zo min vlug met
een beloning als met een pak slaag.
Maar probeer er vooral geen model
kinderen van te maken. Wees evenmin
een despoot als een slaat, maar be
wandel de gulden middenweg.
Door het juiste woord kunnen we
meehelpen aan de vorming van het ka
rakter, in het tegenovergestelde geval,
zullen we het verminken, waarvan onze
kinderen levenslang de gevolgen moe
ten dragen.
Voor ons ouders ligt hier een grote
verantwoordeli jkh eid.
Maar het zal een lichte taak zijn, wan
neer we haar volbrengen met liefde,
geduld en begrip. ADA.
TOT 1 NOVEMBER WEER MILITAIR VIS VAN 3,45 METER AANGESPOELD
TEHUIS
De leerlingen die gewend waren om in
ons Dorpshuis hun twaalf uurtje te ge
bruiken, waarbij hun voor de spotprijs
van 5 ct een kop thee werd aangeboden,
mitsgaders een behaaglijke temperatuur,
voelden zich daar best thuis, maar
thans is dit gebouw weer tot Militair Te
huis verklaard en dit zal het weer tot 1
November blijven. Natuurlijk hoopt de
Dorpshuiscommissie de leerlingen dan
weer te ontvangen, zij het, dat gezien
het nadelig saldo!.de thee dan wel iets
hoger geprijsd zal moeten worden!
JAARGANG 1935 TEXELSE
COURANT
Geruime tijd geleden moet
Jaargang 1935 van de Texelse
Courant zijn uitgeleend. Degene
die deze onder zijn (haar) be
rusting heeft, verzoeken wij
vriendelijk dit boek onverwijld
terug te zenden aan redactie
Texelse Courant.
K.L.M.: IEDERE 4 Va MINUUT START
OF LANDING
De gezamenlijke inspaninng van ruim
13,000 KLM'ers (w.o. 453 vliegers, 240
BWK's, 203 telegrafisten, 197 stewards en
205 stewardessen) maakt het mogelijk,
dat onafgebroken iedere 4Vè minuut van
dag en nacht ergens ter wereld een
Vliegende Hollander aankomt of ver
trekt. Deze vloot, die alleen al in het zo
merseizoen plm. 57000 starts en landin
gen zal maken, heeft hiervoor in deze
maanden plm. 80 millioen liter brand
stof nodig
De gemiddelde afstand, die een KLM-
vliegtuig in de zomerdienst tussen start
en een landing zal afleggen, bedraagt
936 km. Alleen op de Atlantische dien
sten zal de totale zitplaatscapaciteit per
week 2468 bedragen, met daarnaast nog
ruimte voor vrije bagage en een laad
ruimte van 75000 kg. voor vracht, post
en exlra-bagagevervoer.
Ondanks een gezonde ontwikkeling
belemmerende luchtvaartpolitieke
restricties tracht de Nederlandse burger
luchtvaart er ook dit jaar weer toe bij
te dragen de wereld een stukje kleiner
en de mogelijkheden tot onderling be
grip en welvaart een stukje groter te
maken
Op het Wad voor De Cocksdorp is Vrij
dagmiddag een grote vis aangespoeld
Uit de eerste telefonische berichten
kreeg de heer De Haan, conservator van
Texels Museum, de indruk, dat dit een
exemplaar van de Butskop betrof, een
vis, welke het Museum nog niet bezit.
Om de meeuwen een slag voor te kunnen
zijn, werd terstond koers gezet naar het
hoge Noorden. Het bleek echter geen
Butskop te zijn, maar een tuimelaar,
maar dan toch een bijzonder mooi exem
plaar, dat vooral opviel door zijn enor
me omvang! De lengte bedroeg 3,45 m.
De vis woog misschien wel 800 kg.! Een
volwassen tuimelaar wordt 2,5-3,5 me
ter, zelden bijna 5 meter. Het gewicht
varieert van 150-200 kg., terwijl de
traanproductie 100 liter bedraagt. Deze
vis had een laag spek van minstens 5
cm. dikte.
Evenals alle dolfijnen zijn de tuime
laars uitstekende zwemmers en sprin
gers. Zij springen meters boven het wa
ter uit om met de kop vooruit weer naar
beneden te komen of zich van een zijde
in het water te laten vallen. In het voor
jaar trekken zij naar het Noorden om in
de herfst weer naar het Zuiden terug te
keren. Hun voedsel bestaat uit vis.
VACANTIEREISJE NAAR CANADA
De 70-jarige Mart. de Graaf van De
Cocksdorp is 14 April voor een vacanttie-
reis naar Canada vertrokken. Daar wo
nen sinds vier jaar zijn dochter mevr. H.
van Beek-de Graaf en zijn schoonzoon R.
van Beek. De Texelse Canadezen maken
het goed. De heer Van Beek heeft samen
met zijn broer Jan een farm gekocht,
waarop zij volgend jaar zullen gaan
boeren.
De heer Mart. de Graaf is voornemens
enkele maanden te blijven, misschien
wordt het wel een half jaar, in ieder ge
val hoopt hij zijn vacantie goed te be
steden en van verveling zal wel geen
sprake zijn, want hij heeft zijn overall
en klompen meegenomen!
HANDELSREGISTER
In „Handelregister" lezen we onder
wijzigingen: „Garage Botax", Texel, Ou-
desohild 56. Transportbedrijf en luxe
verhuur. Uittredend E. Wed. G. van Bo-
ven-Wuis. Bedrijf wordt voortgezet door
een V.o.f. onder dezelfde naam. Venno
ten: Wed. G. van Boven-Wuis en A. M.
van Boven.
Bim en Bam hebben met
Bernhard de Vos gewed.
Ze zullen hem eens laten
zien dat ze van een mug
een olifant kunnen maken.
Bernhard heeft hun dui
zend gulden beloofd als ze
het kunnen, en Bim en
Bam hebben hem hetzelfde
bedrag beloofd, als het hun
niet lukt. Hun plan is ech
ter om Bernhard voor de
mal te houden, omdat hij
hen ook zo vaak voor de
gek heeft gehouden en zij
spreken met Jumbo af, dat
hij zich in een grote kist zal
schuil houden. Dan roeoen
ze Bernhard. „Nu Bern
hard", zeggen ze, „daar is
de mug in de kist. Hocus-
Pocus, kom er uit olifant",
mompelt Bam ernstig en
werkelijk, als ze de deur
open doen, komt er een
olifant uit! Bernhard is to
taal verbluft en zonder een
woord geeft hij hun het
geld, hij vergeet zelfs het
jammer te vinden, dat hij
het heeft verloren. Maar
Bim, Bam, Jumbo en de
mug gaan vlug naar huis,
i'
waar ze kunnen lachen zon
der dat Bernhard hen
hoort.
FILMNIEUWS.
„TRAMLIJN BEGEERTE"
„Tramlijn Begeerte". Het toneelstuk
van Tennessee Williams, dat een paar
jaar geleden met veel succes in Neder
land is opgevoerd, is verfilmd.
Een burgerlijk drama, waarin de teke
ning van de uit een bepaald milieu
voortkomende karakters een grote rol
speelt. Men krijgt de indruk, dat Tennes
see Williams in zijn stuk in de eerste
plaats de personen heeft willen beschrij
ven en dat het dramatisch conflict in de
tweede plaats komt.
Blanche, de enigszins geletterde vrouw
die in het huishouden van haar zuster
terechtkomt, omdat zij geen andere uit
weg meer weet, komt in conflict met de
echtgenoot, omdat hier twee levenswij
zen, eerder dan twee levensopvattingen
met elkaar in botsing komen.
Belangwekkend is de opvatting van de
regisseur Elia Kazan, die ook het toneel
stuk op Broadway regisseerde omtrent'
de verschillende figuren: de primitieve
Stanley, de zwager van Blanche, uitste
kend gespeeld door Marlon Brando, is
een onverdraaglijke bruut geworden.
Blanche is huiliger dan men bij het le
zen van het stuk en ook bij een opvoe
ring zou veronderstellen, wellicht omdat
de vele van dichtbij genomen opnamen
Vivian Leigh de uitdrukking van haar
gelaat, dat rekening houdt met toneel
spel en dus met de afstand tot het pu
bliek, onnodig verscherpt. Kim Huntler
is, eveneens voortreffelijk, Stella, de
zuster van Blanche en de vrouw van
Stanley.
„MARA MARU"
Errol Flynn speelt de hoofdrol in „Ma-
ra Maru". H'- waarborgt doorgaans een
flinke hoeveelheid spanning, die gehuld
gaat in vuist- en revolvergevechten. Zo
ook in „Mara Maru". Als kapitein Ma
son geraakt hij in moeilijkheden, door
dat zijn compagnon zich in een zaakje
heeft gestoken, dat een millioen dollar
zou opleveren. De compagnon wordt .ver
moord en dan volgen de handelingen el
kaar in een razendsnel tempo op. Het
gevolg is, dat Mason met de moorde
naars en zoekers naar de schat op het
schip ..Mara Maru" belandt. De schat
blijkt uiteindelijk.
Enfin, de afloop zullen wij u niet ver
tellen. Errol Flynn. Ruth R man, Ray
mond Burr en Paul Picerni garanderen
een zeer spannende geschiedenis, die
door Gordon Douglas op ui4.slekende wij
ze werd geregisseerd.
„CIRCUS-ARENA"
Een prachtige film over het circus. Al
lemaal buitengewone nummers: paar-
dendressuur, leeuwentemmen, jongleren
het optreden van beren, luchtacrobaten
koorddansers enz. Wat mens en dier hiei
presteren grenst aan het ongelooflijke
Neem bv. het nummer waarin een leeuv
op een dravend paard springt! Of dij
beer-motorrijder met duo-passagier! Di
liefhebbers van de edele paardenspor
worden bij circusvoorstellingen nie
gauw teleurgesteld; ook in deze film niet
Zie de kozakken in hun stijgbeugels han
gen, zich rond het hollende paard sim
geren om aan de andere kant weer op tc
duiken. Een hoogst interessante film!
Neerlands nieuws.
O.a.: ,,'n Heitje voor een karweitje"
Padvinders verrichten werkjes op Soest-
dijk. De prinsessen Beatrix en Irene ne
men deel aan jeugdruiterwedstrijden
Rhenen. Voortdurende strijd tegen 'he:
water op Sohouwen-Duiveland.
Buitenlands nieuws.
O.a.: Een onderzeeër blijft twee maan
den onder water. Japanse krijgsgevan
genen komen thuis. Truman op Hawaii
„Gekleed voor een tientje" (of meer.
Confectie-show in Parijs. Een vorsten
huwelijk in Luxemburg.
(ian Uw spoorkaartje ge- (/jf
haald bij de V.V.V.„Texel" 4+
„IK TROUW DE MELKBOER"
De Cocksdorp. Dinsdagavond brach
Toneelclub „De Cocksdorp" in de Kapel
te Zuid-Eierland het blijspel „Ik trouvi
met de melkboer". Het gebouw was ma
tig bezet, stellig een gevolg van het ver
gevorderde seizoen. Ds Soesan opend<
de bijeenkomst met een hartelijk wel
kom. Gezamenlijk werd gezongen Ge
zang 135
Evenals te De Cocksdorp is er heë
goed gespeeld. In de pauze werd eer
verloting gehouden. De le prijs, 'n taart
werd gewonnen door de heer J. v. Len
ten Jzn.; de fruitmand was voor de heer
C. Lagerveld.
Aan het einde bedankte Ds Soesan al
le medewerkenden; een daverend ap
plaus bewees, dat het stuk goed in d(
smaak was gevallen. Na allen bedank
te hebben voor hun betoonde belangstel
ling werd na samenzang van Gez. 281
met gebed gesloten.
INGEZONDEN
Den Burg, 16 April 1953.
Geachte heer redacteur.
Is, zo vraagt de heer v.d. Boomgaard, de
door u veronderstelde groei van het
openbaar onderwijs gegrond op gege
vens uit de „Burgerlijke Stand"? Ik
moet deze vraag ontkennend beantwoor-
a an tal leerl.
16 Jan. 1951
Openbaar 338,791
Prot. Chr. 336,606
R. K. 542,513
Ander Bijz. Onderwijs 22,748
en in procenten:
1949 1950 1951 1952
Openbaar 27,0 27,1 27,3 27,6
Prot. Chr. 27,3 27,2 27,1 27,0
R.K. 43,8 43,8 43,7 43,6
Ander Bijz. Onderw. 1,9 1,9 1,9 1,8
De groei van het openbaar onderwijs
den. Er staan mij nl. betere gegevens ter
besohikking, nl. cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek. Cijfers die
dikwijls droog en dor zijn, maar in on
derstaand overzicht sprekend en ver
heugend.
aantal leerl.
16 Jan. 1952
350,175
343,564
553,698
23,378
toename
11,384
6,958
11,185
630
per 100
3,4
2,1
2,1
2,8
lm-
is dus zowel absoluut als relatief,
mers met alleen het aantal leerlingen be-j
weegt zich in stijgende lijn, doch, wal
voor mij veel belangrijker is, de stiigingjj
is bij het openbaar onderwijs prooentu-l
eel gesproken, het grootst.
Hoogachtend,
M. L KEMPENAAR.
FEUILLETON
van de Blauwe Tram
door T. LODEWIJK
44.) Ja en nee, viel Marja geïrriteerd
dat lijkt je stopwoord wel vanavond.
Wat is dat: Ja en nee.
Wel, vatte Jochem moed, ik zal dui
delijker zijn: ik wéét wel een meisje,
maar die krijg ik niet.
Hoe zo. wil ze je niet?
'k Heb het haar nog niet gevraagd.
Waarom niet?
Het heeft geen zin.
Als je van een meisje houdt heeft
het altijd zin het te wagen. Anders ben
je een vent van niks.
't Is niets voor mij.
Waarom? Uit een slecht milieu? Er
felijk belast? Niet gezond?
Ach nee
Wat danwat mankeert er aan?
Niets dat is 't em juist!
Je spreekt in raadsels, zuchtte Mar
ja. Wees duidelijk, Jochem Verkruysen,
als je er tenminste prijs op stelt, me nog
vijf minuten in je gezelschap te houden.
Er mankeert haar niets.en het
mankeert haar aan niets, gooide Jo
chem er onverwacht heftig uit. Eu dat
is juist de ellende. Zo'n kind, dat alles
heeft wat haar hart begeert, dat is toch
niets voor mij? een arme jongen, die
werken moet voor zijn broodje? Die mis
schien over een paar jaar een inspec
teursbaantje heeft, een étagewoning kan
huren in Amsterdam en met vacantie
veertien dagen naar Ermelo of Katwijk.
Hmoverlegde Marja. Is wat
voor te zeggen. Maar eh.... als dat
meisje zo rijk is. dat ze toch, niet?.....
dan heeft ze zelf toch ook geld en dan
zou je toch niet aan die étagewoning
vastzitten en aan Ermelo of Katwijk?
Nu richtte Jochem zich op. Dacht je
dat ik van het geld van m'n vrouw wou
leven? Ik wil zelf m'n kost verdienen,
geen genadebrood eten.
Het meisje naast hem barstte in la
chen uit. Jochem keek haar verdwaasd
aan. Wat is daar om te lachen? vroeg hij
toen boos.
O! riep Marja en wiste zich een paar
denkbeeldige tranen uit de ogen. Het
was net wat ik verwacht had. Ik voelde
dat je dat zeggen zou. Zo echt manne
lijk. mannelijk dom, bedoel ik, licht
te ze toe, en Jochem keek lichtelijk uit
de koets gevallen. Luister, knappe speur
der en probeer of je mij volgen kunt.
Zo'n meisje, waar jij het over hebt,
moet dus noodzakelijk trouwen met een
man, die evenveel geld heeft, of nog
meer, als zij. Want manlief moet altijd
de boventoon voeren. Nu, laat ik je ver
tellen, dat in onze kringen men er an
ders over denkt. Er zijn heel wat jon
gens zonder kapitaal (al waren ze niet
bepaald arm) getrouwd met meisjes die
aardig wat meebrachten. En al werkten
ze hard, zonder het geld van hun vrouw
hadden ze het zover niet geschopt. Denk
je dat ze zichzelf daardoor vernederd
achtten? Heb je wel eens het contract
van een vennootschap gezien? Partij A
brengt in tienduizend gulden, partij B al
zijn arbeid en vlijt, zo heet dat, geloof ik
En als ik nu het geld inbreng en jij je
hersens en je verdere capaciteiten, zie
ik niet in, wat daar voor jou voor ver
nederends aan is!
Een ogenblik duizelde het Jochem.
Toen ze in dat voorbeeld plotseling zich
zelf en hém betrok, was het alsof er een
hemel vol onvermoede mogelijkheden
openging. Maar terstond trok hij het gor
dijn van z'n gezond verstand voor dat vi
sioen.
Als ik dat meisje was, ging Marja
met nadruk verder, dan wist ik het wel.
Ik liet jou stiekum ploeteren tot je alles
wist wat er te weten was, maar ik zorg
de dat je in allerlei kringen kwam, waar
een politieman over 't algemeen met an
ders dan beroepsmatig misschien eens
komt. Ik zorgde dat je je onkosten kon
veroorloven, die je van je chef niet ver
goed krijgt Kortom: ik zorgde, dat je,
onder ideale omstandigheden kon wer
ken totdat je uit de dienst kon gaan en
voor je zelf beginnen!
Voor mezelf beginnen? vroeg Jo
chem stomverwonderd. Hoe krijg je dat
in je hoofd?
Wel als particulier detective of zo
iets.
Zeker ondeugende mannen en weg
gelopen vrouwen naspeuren, verwierp
Jochem met al de minachting van de po
litieman voor de amateur, voor de pri-
vé-detective.
Natuurlijk niet, viel Marja in, als
je het doet, zoals ik zei, zul je niet an
ders kunnen. Dan zullen allerlei mensen
bij je komen met belangrijke zaken,
waar ze de politie niet in gemoeid wil
len zienmensen, die weten dat je
een vakman bent, en wat meer zegt, een
man die succes heeft. Je blijft beste
vrienden met de politie, werkt met ze
9amen en helpt ze zo nodig. man,
doe je ogen open. Je zoudt kansen
krijgen waar je nog nimmer van hebt
gedroomd. Je zoudt de zaken kunnen
nemen die je aanstaan, en wat je niet
zint laat je liggen. Je kunt je specialise
ren, je kunt je veroorloven bepaalde
zaken zelfs zonder enige vergoeding,
zuiver uit liefhebberij, af te werken. Nee
als ik jou was, zette ik al die bezwaren
aan de kant. Als ze nee zegt, kun je al
tijd nog zien!
En haar vader is er dan zeker met
een mee accoord! smaalde Joahem.
Zo'n groot zakenman zal daar zo'n
gesjochte politie-agent de hand van z'n
dochter geven!
Wel, wierp Marja tegen, denk je
dat bijvoorbeeld John van Lier minder
gesjooht is dan jij? Hij zou graag met je
ruilen, jij met je onbesmette naam en
zonder kogel in je corpus. Maar ik ^eef
je op een briefje, dat Lenie met John
gaat trouwen en met de zegen van m'n
ouwe heer!
Jochem lachte om haar onverschillige
woordenkeus. Hij betrapte er zichzelf
op, dat hij lachte. Langzaam aan was in
zijn hart een oude melodie opnieuw, lui
der, dringender beginnen te zingen.
Een te lang reeds onderdrukt verlan
gen steeg onstuimig in hem op.
Zeg Marja, vroeg hij en iets in zijn
stem deed haar opkijken, vlak in zijn
ogen, om daarna onmiddellijk haar blik
ken weer te laten dwalen over het nu
geheel verlaten strand. Stel je eens een
ogenblik voor. zo maar voor de aar
digheid, dat jij dat meisje.... dat jij in
zo'n situatiehij zocht naar woorden,
z'n hart bonsde, een vreemd gevoel be
klemde zijn borst en z'n keel was droog.
Wat zou jij dan doen?
Ze keek op. Haar ogen schenen hem te
taxeren, de uitdrukking van z'n gezacht,
z'n jongensachtige slanke gestalte. Ze
glimlachte.
Dat kan ik zo moeilijk zeggen zó,
Jochem Dat voel je pas héél zeker op
het ogenblik, dat het je wordt gevraagd.
Maar.
Stel je eens een ogenblik voor,
bootste ze hem na, dat ik dat meisje was,
vergiste hij zich, of beefde haar stem
heel licht.wat zou jij dan doen?
Hij stond op. Recht, gespannen. Hij
staarde naar de horizon waar nog een
flauwe lichtglans de plaats verried, waar
de zon ter ruste was gegaan. Hij keek
opzij. Het meisje was naast hem gaan
staan. Hij zag haar gebruind gezicht met
de mooie witte tanden, de glanzende,
warrige lokken, de levendige oogopslag
met daarachter die open eerlijkheid, die
hem de eerste avond zo getroffen had,
hem zo openhartig en mededeelzaam
had gemaakt. Déze vrouw, déze kame
raad, voor héél z'n leven het kon
niet waar zijn. Hij legde z'n handen
op haar schouders en keek haar diep aan.
Marja.ik durf het niet aan. Ik
kan je niet binden. Ik wil zo niet bij je
•Cl
>110
O IT
vader komen. En als je in die tussen
tijd. dan moet je vrij zijn. Onze ver
houding is té teer, Marja, dan dat die]
door gewoonte of plichtsbesef zou wor
den geregeld. Ik kan je niet binden, her
haalde hij, en jij mag je met binden.
Ze strekte haar handen uit. Hij greep]
ze met vaste greep in de zijne.
Weet je. wat ik die eerste avoncF
tegen je zei? Je was te veel héér, ore|
me daar in 't zonnetje te zetten.
En nu ben je te veel gentleman, orc|
mij ook maar enigszins te binden, 't
goed, Jochem. Ik versta je enikl
geloof dat je gelijk hebt. We zuller
vnenden zijn, goeie vrienden, weet je.
Die elkaar geregeld zien, die samen eens
uitgaan. We moeten elkaar nog beter le
ren kennen. Wat je zei is.heel ver
standig. Jij laat me vrij.ik laat ook
jou vrij
Ze zag hoe zijn gezicht vertrok bij die
laatste woorden en haar ogen lichtten
op. Hij wilde z'n handen wegtrekken
maar ze hield ze vast.
Nu heb ik nog altijd geen antwoorc
op mijn vraag, plaagde ze. Haar wangen
bloosden, haar ogen straaldentoen
ze zijn blik ontmoetten, sloeg ze ze neer
Ik weet nog altijd niet, fluisterde ze, wal
jij zou doen als ik dat meisje was.
Toen vergat Jochem de zee, het strand
en heel de wereld. Enkele ogenblikken
trad hij op de wolken. Toen maakte ze
zioh zachtjes uit zijn omhelzing los.
We moeten naar huis, zuchtte ze.
zie eens, hoe donker het wordt en het is
nog wel een half uur lopen naar de wa
gen.
Voor mijn part was het een jaar.
lachte Jochem stoutmoedig. Maar toch
gingen ze, zonder woorden. Ginds wiek
te het witte licht van de vuurtoren
Langzaam wandelden ze langs de zee-
reep terug.
En zo eindigde het mysterie van <k]
blauwe tram...., mijmerde Jochem.
Marja zag hem aan en lachte. En hoe!
Helemaal in stijl, met een gelukkig slot!
EINDE.