Cjrocn "/warL-Jexels in het oase KE nde „Vergadering van het jaar" De N.V. T.E.S.O. hield haar (rustige) jaa r verga dering Toneelgroep „Het Masker" bracht Bartje en de niezende Koning Het echtpaar L. Vermeulen en C. Vermeulen-Wegman in het goud °p reis KEN - J(«- ETfE enz: fg T 49, ■R OENSDAG 13 MEI 1953 TEXELSE 66e JAARGANG. No. 6733 COURANT undit 19, tel imotoi elbedr litgaveN.V. v.h. Langeveld De Rooij oekhandel Drukkerij Bibliotheek )en Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coop. BoerenL Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1.80 p. kwart. 15 ct. incasso. Adv. 8 c. p. mm. VOO Vrijdagavond jl. opende de president- ommissaris van de N.V. TESO, de heer J. B. Mulder, tegen 9 uur de in Hotel exel gehouden vergadering van aan- eeLhouders. Hij riep een 'hartelijk woord an welikom toe tot de heer W. H. Lap, id^president-commlssaris van de N.V. an wie hij tot zijn genoegen constateer- e, dat hij „stil1 going strong" was en erder hoopte, dat hij nog vele keren de 1CF- jaarvergadering zou mogen bijwonen, o" Iet een enkel woord herdacht de voor- itter de verleden jaar overleden heer ■fpi 'r. Zegel, mede-opnchter van de N. V. Tloe men vroeger de heer Zegel waar- leerde, aldus voorzitter, bleek wel uit et feit dat hij gedurende een lam?e 11 reeks van jaren steeds zonder tegencan- J ïdaat als commissaris werd herkozen. .tiaar ook hij is de weg gegaan die wij 13 llen zullen gaan en waarlangs niemand erugkeert. Sprekende, over de resultaten over het oekjaar 1952, zei de heer Mulder, dat ie zeker niet ongunstig te noemen wa- en. Het vervoer was toegenomen door e vergroting van de Dokter Wagema- :er. Ook het busbedrijf is door verho ging van de tarieven en inkrimping op ie lijnen wat gunstiger geworden. Als rouwens die maatregelen niet genomen ouden zijn, zou het op een catastrophe ijn uitgedraaid. Goed is het ook nu nog ang niet, aldus spreker. De resultaten •ver het eerste kwartaal van dit jaar varen belangrijk slechter, waar het al- hans het busbedrijf betrof, dan over 952. Daarentegen vertoont de boot ver- iere stijging van inkomsten. Hoewel beslist met alle problemen ijn opgelost, gaat het met de verbouw- 4,6 'pfre Wagemaker zeer behoorlijk. Aan een jeheel nieuwe boot behoeft voorlopig liet te worden gedacht. De oorzaak is I liet uitsluitend van financiële aard; er immers ook nog de kwestie van de weriventuele nieuwe haven; of de verbete- oma ting van de haven Oudeschild. YM- V. iadd< p-; ;-Blo: 45, 13,5 p N. c 0,05 Wui 5 p. 65 p P-. P-i 05 s 34 14 i,85 ►,5 p 85 d Ee ns 3 eisje men esui he rrek >per t ge p di •nde oke: •Jeok On- Hi obij pen ;roc dinj ond el Geen klachten. Klachten van de zijde van het publiek varen er in het afgelopen jaar nauwe- ijks. Natuurlijk wel eens in het hoog- :eizoen, maar dat is bij de tremen ook tv el eens het geval. En kijk eens naar de erkeersstagnaties, die optreden bij de Hembrug of Velsen. De daardoor veroor zaakte last is immers vele malen groter dan coit bij ons vervoer het geval is. Aan de aanlegsteigers zal enige verbe tering worden gebracht; echter nog niet binnenkort te Den Helder, omdat er eni- *e moeilijkheden zijn met de marine. Tot slot brengt voorzitter een woord van dank aan de directeur, de heer Van vma ^er Vlies, voor wie het jaar zeer zwaar is geweest. Had hij zich niet tot het ui terste ingespannen, dan zo de verbou wing van de dokter Wagemaker waar schijnlijk nog enige maanden langer ge duurd hebben. De sercetans, de heer E. Noor-dijk, leest dan de notulen van de vorige jaar vergadering, welke zonder commentaar worden goedgekeurd en door postdirec teur Eelman mede ondertekend. onii van ;en- :tr« on Het jaarverslag. De directeur, de heer Van der Vlies, leest dan het jaarverslag. Hij constateert daarin, dat de ombouw van de Dokter Wagemaker van stoom- tot motorschip, een zeer belangrijke besparing op de brandstoffenrekening tot gevolg had. De totale verbouwing kwam de TESO op een bedrag van f 324,694,91 te staan. Buiten de normale afschrijving van 5 pet. werd over '52 een extra afschrijving van 10 pet. toegepast, terwijl wordt voor gesteld de netto winst, na aftrek van di vidend en tantièmes, geheel voor verdere afschrijving te benutten. (Aangezien veel cijfermateriaal reeds in de Texelse Courant van 18 April jl. werd gepubliceerd, zullen wij, waar het althans gaat om cijfers, die ook op de ba lans en winst- en veliesrekening voor komen, thans niet in herhaling verval len. Red.) Ingaande 16 Juni '52 werden de ta riefsverhogingen voor de boot doorge voerd Deze waren noodzakelijk in ver band met de veel grotere afschrijving op de Dokter Wagemaker. Vergeleken met vóór de oorlog, liggen de tarieven thans 50 pet. hoger dan in 1939, maar de bedrijfskosten liggen 150 pet. hoger! De grote vlucht, die het ver voer sinds '39 heeft genomen, is de ge lukkige oorzaak van het feit, dat de zaak tóch is blijven renderen. Op de veerdienst bedroeg de gemiddel de opbrengst per passagier in 1952 f 0,67 (In '51 f 0,62). De gemiddelde autobezet ting op de schepen liep terug van 45 pet. in '51 tot 39 pet. in '52. Oorzaak: onge voerde vervoerscapaciteit van de Dokter Wagemaker. Vergeleken met bv. de grote veren in Z.-Holland, staat de TESO, wat betreft de losgelegenheid aan de havens, er slecht voor. Maar er zijn gelden beschik baar gesteld aan de Rijkswaterstaat, zo wel voor Den Helder als Oudeschild. Er mag nu op worden vertrouwd, dat de inmiddels steeds urgenter wordende zaak in orde komt. Zolang de aanlegsteigers niet zijn ver beterd, moet een ieder, die er belang bij heeft, er rekening mee houden, dat een vlotte uitoefening van de dienst niet al tijd mogelijk is. De TESO doet haar ui terste best. Het seizoen '52 was zeer druk en bij zonder kort. De grootste drukte lag tus sen half Juli en half Augustus. Daarna werd het snel minder. Het totale aantal reizen, dat het afgelopen jaar door de TESO over het Marsdiep werd gemaakt, bedroeg 2711. Busbedrijf, het zorgenkind Het jaarverslag spreekt dan over het eeuwige zorgenkind, het busbedrijf. In een reeks van jaren, beginnend in '48, werd een steeds verder schrijdende te ruggang geboekt. Ingrijpen was dan ook zeer noodzakelijk en dit jaar werd een kleine winst van f 1500.geboekt. Maar, zoals hiervoor al gezegd, de opbrengsten van de lijndiensten gaan nog steeds on rustbarend achteruit. Een algehele reor ganisatie zal misschien noodzakelijk blijken. Het is nu eenmaal zo dat al het materiaal in de zomer hard nodig is, terwijl een belangrijk deel voor de rest van het jaar zonder emplooi is. wat de totale resultaten uiteraard sterk drukt. Het tourwagenbedrijf moet nu het lijn- bedrijf de winst toeschuiven; dat is een ongezonde toestand. De afschrijvingen op de bussen zijn normaal, maar onvoldoen de voor de aanschaf van nieuw rijdend materiaal. In de dienst Texel-Den Helder v.v. werden in '52 331.382 betalende passa giers vervoerd ('51: 324.820); Gratis ver voerde scholieren en zieken 54,400 ('51 51,300). Het aantal auto's bedroeg in '52 24,833, ('51: 21,730) en het aantal rij wielen 86,754 ('51: 92,797). Dan volgt de aanbieding van de ba- '.ans en verlies- en winstrekening. Van de vergadering komen geen bezwaren. Voorziening in vacatures De heer G. Bakker is aan de beurt van aftreden en stelt zich herkiesbaar. To- laal worden uitgebracht 207 stemmen, als volgt verdeeld: 179 op de heer G. Bakker, die hiermee herkozen is, 1 A. v.d. Slikke, 1 P. Vos; 5 J. N. Bruin; 6 op P. Kaan, 1. op C. Heule, 2 op Remmers, 1 op Stoepker, 1 op K. Beumlkes, 1 op Koegelberg. Er blijken 6 blanco stemmen te zijn en er is 1 stem van onwaarde. De herkozen heer Bakker spreekt een woord van dank uit voor het in hem ge stelde vertrouwen. Rondvraag. De heer J. C. Dros wil weten hoeveel de Dokter Wagemaker per dag aan brandstof verbruikt en hoe lang zij per dag vaart. De heer v.d. Vlies antwoordt: 1 ton gasolie en de vaartijd is per dag 11 uur. De bewuste brandstof is nodig voor motor, hulpwerk tuigen, verwarming en voorverwarming aan de kade. De heer Dros vraagt dan iets omtrent eventueel gevaarlijk afwijken van het kompas, ver oorzaakt door ijzeren voorwerpen op het dek en over een echolood (hetgeen be steld blijkt te zijn). Hij stelt dan een aantal vragen die op het busbedrijf betrekking hebben. Hij vindt dat de bussen in korter tijd moeten worden afgeschreven. De voorz. vraagt zich af, of dat op Texel nodig is. Het materiaal, ook het oudere is toch goed7 De heer Dros zegt, dat er ook een ram melend geval tussen loopt. Hij wil ook graag weten wat de lijndienst apart kost, en wat het tourbedrijf. De heer De Lugt doet nog eens de algemene moeilijkheden bij het busbedrijf uit de doeken: Zomers veel materiaal nodig, 's winters staat veel st.il. Dank zij het sei zoen kan TESO daarvóór en erna met de busdienst blijven draaien Het is jam mer dat het ook uw verslaggever niet he lemaal duidelijk kon worden, welke voorstellen en vragen de heer Dros ver der deed. Van achter de groene tafel viel men hem nogal eens in de rede, zodat het geheel daardoor wel eens verwarrend werd. De heer Dros krijgt nog antwoord op zijn vraag hoe 't komt, dat het verschillende malen voor komt, dat Texelaars van „overkantse" touringcars gebruik maken. De heer De Lugt antwoordt dat dat met de grootte van de wagens te maken heeft. Texel is door zijn B-wegen aan een bepaalde grootte voor de wagens gebonden. Onvoldoende hulpmiddelen? De heer Schermer wil weten of er aan boord wel voldoende technische hulp middelen aanwezig zijn in geval van nood. Hij komt tot zijn vraag omdat het de laatste tijd gewoonte lijkt te zijn dat schepen elkaar doormidden varen. De heer Mulder gelooft, dat de boten altijd nog wel op tijd een veilige plek zouden weten te bereiken, waarmee de heer Schermer zegt het oneens te zijn. Dan geeft de heer Schermer een klacht van hem bezoekende kennissen door betref fende het vuil zijn van het sanitair aan boord. „Moeilijk!", zegt de heer Mul der. Er wordt uiteraard zoveel mogelijk op gelet. Onder gelach van de aanwezi gen constateert de heer Schermer, dat er bepaald een vrouwenhand aan boord ont breekt! Is de winst wel netto? De heer J. N. Bruin zegt niet goed te begrijpen hoe het zit met de verlies- en winstrekening en winstverdeling. Waar staan de te betalen belastingen genoemd? En is het wel juist dat er van een netto winst wordt gesproken? De heer Mul der zegt dat er naast deze balans een fis cale balans komt, die in het geheel -?en winst vermeldt. De heer Bruin vindt dat er dan van 'n gunstig resultaat hele maal niet mag worden gesproken. In plaats van 40, zou het nu wel eens 80 jaar kunnen duren dat er een nieuwe boot komt! De heer K. Beumkes verdenkt de T.E. S.O. ervan zonderling met de tarieven om te springen. Een groep vrouwen uit Den Hoorn vroeg prijs voor vervoer via de P.H. Polder naar Oudeschild en terug. Dat bleek f 1,25 per km. te moeten kos ten, terwijl bv. naar de Jaarbeürs een netto prijs van f 0,15 per km. voldoende was. De heer v.d. Vlies antwoordt, dat de normale prijs van bedoelde (enkele) rit van Den Hoorn f 20,- is, maar dat de prijs tot f 25 werd verhoogd omdat via Den Hoorn de P.H. Polder moest worden gereden. Een rit naar de Jaarbeurs kost f8 - Het aantal gegadigdenis nu eenmaal een gek; dat is het risico. Buitendien wordt alleen bij voldoende deelname (en dat is al bij een halve bus) gereden. De heer A. Dros doet ook een vraag over de netto winst. De heer Mulder zegt, dat het de winst na afschrijving is. De heer Dros kan het tóch geen netto winst noemen. Dan vraagt hij of de aan boord zijnde reddingsmiddelen voldoen de zijn. De heer v.d. Vlies antwoordt, dat de TESO onder toezicht staat van de Scheepvaartinspectie die tweemaal per jaar geheel controleert, terwijl buiten dien ieder ogenblik de kans bestaat op onverwachte controle. De heer P. Kaan wil het eens hebben over de kleppen aan de boot. Hij zou ze willen doen verwijderen en er een schuivend gedeelte voor in de plaats zet ten. Zoals het nu is, is het vrijwel onmo gelijk goed met een grote vrachtauto te manoeuvreren. De heer De Lugt ant woordt ,dat straks de kleppen over de gehele breedte kunnen worden benut en dat het dan wel zal gaan. De heer Kaan blijft van mening, dat de Wagema ker voor die kleppen niet geschikt is; de boot is er te smal voor. De heer Mul der zegt dat ze volgende week kunnen werken. De heer Kaan wil dat wel eens zien. - De heer Mulder zegt, dat de voor waarde natuurlijk is dat de kade aange past is, en dat is nu eenmaal nog niet 'het geval. De heer J.Zwan betreurt het, dat eni ge tijd geleden de bussen waren vertrok ken toen een bepaalde uitvoering nog niet was afgelopen, zodat de mensen ho peloos vast kwamen te zitten. De heer Mulder zegt, dat de dienstbussen in ieder geval op tijd dienen te vertrekken omdat anders andere wachtenden gedupeerd zouden zijn. Er kan altijd een speciale bus tegen normaal tarief worden aange vraagd. Ook de heer Dogger komt met het geval van de groep dames uit Den Hoorn. 50 km. voor f 50. Hij vindt het maar een gekke beweging. De heer Mulder zegt, dat het mischien wel wat duur is geweest. De heer Beumkes zegt er nog over dat de rit met een ge wone taxi waarachtig goedkoper bleek! De heer J. N. Bruin neemt met de winstomschrijving nog geen genoegen. Er wordt afgeschreven en er blijft winst. Er wordt wéér afgeschreven" en de winst is weg' Er is weliswaar een behoorlijke afschrijving gemaakt, maai' beslist feen winst! De heer S. de Waard is het geheel met de heer Bruin eens. Er is een comm. balans en een fiscale balans. De winst van de fiscale balans is nihil. Wat de fiscus toelaat is zéker normaal en zéker noodzakelijk. Gewoonlijk is men er op uit uit méér te doen dan de fiscus toe laat; hier is 't net andersom. Wat de T. E.SO. thans ter tafel brengt is zeer ge flatteerd en misleidend. De heer Mul der: „Dan is er maar geen winst ge maakt. Dat is ook niet zo belangrijk". De heer J. Grisnigt beklaagt zich er dan over, dat bij een rit van kinderen ie mand 380 km. op 'n groentenkistje in de bus moest zitten, omdat er geen normale plaats meer beschikbaar was. Als je be hoorlijk betaalt, heb je er ook recht op behoorlijk te zitten. In het antwoord wordt gezegd, dat er ibij iedere rit natuurlijk voldoende plaats voor ieder aanwezig dient te zijn. Over het algemeen wordt daar dan ook goed op gelet. Reeds om 11 uur komt dan het slui tingswoord van de voorzitter, waarmede de „vergadering van het jaar" ten einde was. Het ging er heel wat rustiger toe dan verleden jaar! 99 „Nog nooit heb ik hier op Texel zoveel kinderen bijeengezien", aldus Burge meester De Koning, die, voordat het kin derstuk „Bartje en de niezende Koning" begon, een woord van dank sprak na mens de kinderen aan de toneelgroep „Het Masker". Hij hoopte, dat deze toneelgroep zou doorgaan om ook de jeugd datgene te geven wat haar blij maakt. De „grote mensen" zeggen nogal eens: „O, die jeugd van tegenwoordig". Maar Zaterdagmiddag hebben de „grote" men sen iets kunnen leren.. De uitvoering van dit kinderfeest zou om half 3 beginnen en het kon ook om half 3 beginnen; de zaal was vol, de kinderen waren op tijd. Wel moet ik zeggen, dat het vóór de tijd in de Zwaanstraat „puur" rumoerig was. Maar laten we afspreken, jongens en meisjes, dat we bij een volgend kin- dersluk (we hopen dat het komt, hè?) 'n klein beetje rustig naar binnen gaan. De inhoud van dit stuk zal ik niet weergeven. In de krant van 29 April heeft een verslag gestaan Maar wel iets over de spelers. Als een kind op school bijzondei* z'n best gedaan heeft, dan krijgt hij wel eens een pluim van meester. En die pluim heeft in de eerste plaats Boob (de heer G. Witvliet) de hofnar, verdiend. Zijn spel was goed en voor de kinderen het meest geestige. Als een poes sloop hij achter de minister aan (de heer B. Heerschap). Die minister had het al gauw bij de jeugd verbruid. Maar van de meester zou hij voor het spel dat hij bracht toch zeker een 9 hebben gekre gen. Vol bewondering keek de jeugd naar de schone prinses (mw. Vetter) en de stoere (niezende) koning (de heer H Prins). Wat hadden ze met hem te doen. 't Was maar goed dat hij vaak moest nie zen, de rolkennis was niet koninklijk. De prinses bracht het ejr beter af. Bartje Bartels (mej. E. Verstegen), een deksel se kwaje aap, was goeie maatjes met ie dereen, uitgezonderd de minister Maar de veldwachter (de heer J. Veltikamp) en ouwe Sientje (mw. Breet), die gingen zelfs voor hem naar de koning. Het spel van Bartje was fris en de thermometer (de jeugd in de zaal) steeg tot het „brui- punt" toen Bartje bij de genezing van de koning mocht komen. De Hofarts (de heer C. Hillen) was de statigheid in hoogst eigen persoon. Ook zijn spel heeft er toe bijgedragen dat het geheel goed is geworden In ieder stuk zijn rollen van kleiner formaat In dit stuk zagen we een schoolmeisje Walda (mej. W. Bos- graaf), de boef (de heer K. Mant je) en dan Kopstuk, de lakei van de koning (de heer B. Jullens). De stem van de heer Jullens is toch voor toneelspel minder geschikt. Hij heeft wèl z'n figuur mee. Met bewondering hebben we gekeken naar de kleding van de spelers. Het was allemaal prima verzorgd. Toneelgroep „Het Masker" heeft zeker menig hart veroverd van de jeugd. Tot slot zij nog vermeld, dat in de pauze de jeugd ge- tracteerd werd op ijs. Mw. Craanen zorgde voor -vrolijke zang. HOOG WATER TER REDE VAN TEXEL 13 Mei 9.06 en 9,45. 14 Mei 9,53 en 10,33. 15 Mei 10,41 en 11,17. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. INTERNATIONALE VOLKSDANSEN TE LONDEN Meer dan 300 dansers uit verschillen de landen, w.o. groepen uit Griekenland en Joegoslavië, namen deel aan een de monstratie van nationale dansen in de Albert Hall te Londen, georganiseerd door de Internationale Vereniging voor Volksdansen. Gemiddeld omvatte iedere groep 16 tot 20 dansers, die de authen tieke costumes van hun land droegen. ,y;- - In De Waal is het morqen qroot feest. Het is dan vijftiq jaar qeleden dat de heer L. Vermeulen en mevrouw C. V ermeulen-W eqman de Grote Stap waaqden. Wel, zij hebben er nooit ook maar één seconde spijt van qehad. Zij vormen noq een bijzonder kras paar; de bruid is 69 jaar, de bruideqom even in de 70. Het spreekt vanzelf, dat het hun in het leven niet altijd maar voor de wind is qeqaan. Toen de heer Vermeulen in dan Uw spoorkaartje ge- 7j haaldbijdeV.V.V.„Texel" 31 PROGRAMMA UITVOERING FANFA RECORPSEN IN HET PARK HEDENAVOND HALF NEGEN Door omstandigheden kan het concert van hedenavond niet om acht uur aan vangen maar om half negen. Daar VIOS verhinderd is zal alleen worden deelgeno men door D E K. van Den Hoorn en Ko ninklijk Texels Fanfare. Hier volgt het programma: D.E.K.: Mit Klingendem Spiel, mars, Th. Furter Rococo Suite, 1 Allemande, 2. Gavott, 3 Sarabanda, 4. Corranto, G. H. Boedijn Stavia, ouverture Albert Thiry Rembrandt ouverture Gust de Roeck Kon. Texels Fanfare: Frei weg! mars C. Latann Suite Classique Meindert Boekei Le Rocher Fantöme, ouverture, F. Popy Gloire et Puissance, mars Pr. Francois 1914 in dienst was, kreeq hij 30 ets. per daq uitbetaald. Dat was in den Briel, De vrouw moest dan maar uit werken qaan. De bruideqom is bij de troep ook noq barbier qeweest. Eerst moest hij daartoe „proefkrabben" bij de kapitein; die was enthousiast en dus was Ver meulen barbier. De teqenwoordiqe arbeidsvoorwaar den zijn volqens de bruideqom een beetje al te mooi. „Teqenwoordiq zijn velen qraaq ziek, mijnheer!" zeqt hij. ,,Ze krijqen hun loon toch doorbetaald. In mijn tijd moest er hard voor worden qewerkt". De bruideqom heeft z'n hart aan de jacht verpand. Hij heeft in z'n leven al 40 jachtakten versleten. En dan het „wilsteren". Hij snapte meniq qoudplu- viertje, die brachten toen tot 50 cent op. En nu woont dan het echtpaar al ver scheidene jaren in een eiqen huis te De Waal. „Het is veel te qroot voor ons", zeqt mevrouw Vermeulen, maar iets qeschikts is niet zo qemakkelijk te vind- den. Wij wensen het flinke paar een prach- tiqe daq toe. En als het aan hen liqt, ko men er noq ettelijke jaren bijl OVER JAN KOOGER EN FOUWTJE GRAAF Ten gemeentehuize werd één dezer da gen ontvangen een handgetekend ge schrift vermeldende dat op 25 October 1829 in de R.K. kerk te Den Buig zijn gehuwd Jan Kooger en Frouwtje Graaf. Mochten eventuele nabestaanden er prijs op stellen dit geschrift te bewaren, dan kunnen deze zich vervoegen ter ge meente-secretarie te Den Burg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1953 | | pagina 1