Cjrocn "/warL-Jexels in het
oase
KE
nde
„Vergadering van het jaar"
De N.V. T.E.S.O. hield haar (rustige)
jaa r verga dering
Toneelgroep „Het Masker" bracht
Bartje en de niezende Koning
Het echtpaar L. Vermeulen en C. Vermeulen-Wegman
in het goud
°p reis
KEN -
J(«-
ETfE
enz:
fg
T 49,
■R
OENSDAG 13 MEI 1953
TEXELSE
66e JAARGANG. No. 6733
COURANT
undit
19, tel
imotoi
elbedr
litgaveN.V. v.h. Langeveld De Rooij
oekhandel Drukkerij Bibliotheek
)en Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank, Coop. BoerenL
Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1.80 p.
kwart. 15 ct. incasso. Adv. 8 c. p. mm.
VOO
Vrijdagavond jl. opende de president-
ommissaris van de N.V. TESO, de heer
J. B. Mulder, tegen 9 uur de in Hotel
exel gehouden vergadering van aan-
eeLhouders. Hij riep een 'hartelijk woord
an welikom toe tot de heer W. H. Lap,
id^president-commlssaris van de N.V.
an wie hij tot zijn genoegen constateer-
e, dat hij „stil1 going strong" was en
erder hoopte, dat hij nog vele keren de
1CF- jaarvergadering zou mogen bijwonen,
o" Iet een enkel woord herdacht de voor-
itter de verleden jaar overleden heer
■fpi 'r. Zegel, mede-opnchter van de N. V.
Tloe men vroeger de heer Zegel waar-
leerde, aldus voorzitter, bleek wel uit
et feit dat hij gedurende een lam?e
11 reeks van jaren steeds zonder tegencan-
J ïdaat als commissaris werd herkozen.
.tiaar ook hij is de weg gegaan die wij
13 llen zullen gaan en waarlangs niemand
erugkeert.
Sprekende, over de resultaten over het
oekjaar 1952, zei de heer Mulder, dat
ie zeker niet ongunstig te noemen wa-
en. Het vervoer was toegenomen door
e vergroting van de Dokter Wagema-
:er. Ook het busbedrijf is door verho
ging van de tarieven en inkrimping op
ie lijnen wat gunstiger geworden. Als
rouwens die maatregelen niet genomen
ouden zijn, zou het op een catastrophe
ijn uitgedraaid. Goed is het ook nu nog
ang niet, aldus spreker. De resultaten
•ver het eerste kwartaal van dit jaar
varen belangrijk slechter, waar het al-
hans het busbedrijf betrof, dan over
952. Daarentegen vertoont de boot ver-
iere stijging van inkomsten.
Hoewel beslist met alle problemen
ijn opgelost, gaat het met de verbouw-
4,6 'pfre Wagemaker zeer behoorlijk. Aan een
jeheel nieuwe boot behoeft voorlopig
liet te worden gedacht. De oorzaak is
I liet uitsluitend van financiële aard; er
immers ook nog de kwestie van de
weriventuele nieuwe haven; of de verbete-
oma ting van de haven Oudeschild.
YM-
V.
iadd<
p-;
;-Blo:
45,
13,5 p
N. c
0,05
Wui
5 p.
65 p
P-.
P-i
05
s 34
14
i,85
►,5 p
85 d
Ee
ns 3
eisje
men
esui
he
rrek
>per
t ge
p di
•nde
oke:
•Jeok
On-
Hi
obij
pen
;roc
dinj
ond
el
Geen klachten.
Klachten van de zijde van het publiek
varen er in het afgelopen jaar nauwe-
ijks. Natuurlijk wel eens in het hoog-
:eizoen, maar dat is bij de tremen ook
tv el eens het geval. En kijk eens naar de
erkeersstagnaties, die optreden bij de
Hembrug of Velsen. De daardoor veroor
zaakte last is immers vele malen groter
dan coit bij ons vervoer het geval is.
Aan de aanlegsteigers zal enige verbe
tering worden gebracht; echter nog niet
binnenkort te Den Helder, omdat er eni-
*e moeilijkheden zijn met de marine.
Tot slot brengt voorzitter een woord
van dank aan de directeur, de heer Van
vma ^er Vlies, voor wie het jaar zeer zwaar
is geweest. Had hij zich niet tot het ui
terste ingespannen, dan zo de verbou
wing van de dokter Wagemaker waar
schijnlijk nog enige maanden langer ge
duurd hebben.
De sercetans, de heer E. Noor-dijk,
leest dan de notulen van de vorige jaar
vergadering, welke zonder commentaar
worden goedgekeurd en door postdirec
teur Eelman mede ondertekend.
onii
van
;en-
:tr«
on
Het jaarverslag.
De directeur, de heer Van der Vlies,
leest dan het jaarverslag. Hij constateert
daarin, dat de ombouw van de Dokter
Wagemaker van stoom- tot motorschip,
een zeer belangrijke besparing op de
brandstoffenrekening tot gevolg had. De
totale verbouwing kwam de TESO op
een bedrag van f 324,694,91 te staan.
Buiten de normale afschrijving van 5
pet. werd over '52 een extra afschrijving
van 10 pet. toegepast, terwijl wordt voor
gesteld de netto winst, na aftrek van di
vidend en tantièmes, geheel voor verdere
afschrijving te benutten.
(Aangezien veel cijfermateriaal reeds
in de Texelse Courant van 18 April jl.
werd gepubliceerd, zullen wij, waar het
althans gaat om cijfers, die ook op de ba
lans en winst- en veliesrekening voor
komen, thans niet in herhaling verval
len. Red.)
Ingaande 16 Juni '52 werden de ta
riefsverhogingen voor de boot doorge
voerd Deze waren noodzakelijk in ver
band met de veel grotere afschrijving op
de Dokter Wagemaker.
Vergeleken met vóór de oorlog, liggen
de tarieven thans 50 pet. hoger dan in
1939, maar de bedrijfskosten liggen 150
pet. hoger! De grote vlucht, die het ver
voer sinds '39 heeft genomen, is de ge
lukkige oorzaak van het feit, dat de
zaak tóch is blijven renderen.
Op de veerdienst bedroeg de gemiddel
de opbrengst per passagier in 1952 f 0,67
(In '51 f 0,62). De gemiddelde autobezet
ting op de schepen liep terug van 45 pet.
in '51 tot 39 pet. in '52. Oorzaak: onge
voerde vervoerscapaciteit van de Dokter
Wagemaker.
Vergeleken met bv. de grote veren in
Z.-Holland, staat de TESO, wat betreft
de losgelegenheid aan de havens, er
slecht voor. Maar er zijn gelden beschik
baar gesteld aan de Rijkswaterstaat, zo
wel voor Den Helder als Oudeschild. Er
mag nu op worden vertrouwd, dat de
inmiddels steeds urgenter wordende zaak
in orde komt.
Zolang de aanlegsteigers niet zijn ver
beterd, moet een ieder, die er belang bij
heeft, er rekening mee houden, dat een
vlotte uitoefening van de dienst niet al
tijd mogelijk is. De TESO doet haar ui
terste best.
Het seizoen '52 was zeer druk en bij
zonder kort. De grootste drukte lag tus
sen half Juli en half Augustus. Daarna
werd het snel minder. Het totale aantal
reizen, dat het afgelopen jaar door de
TESO over het Marsdiep werd gemaakt,
bedroeg 2711.
Busbedrijf, het zorgenkind
Het jaarverslag spreekt dan over het
eeuwige zorgenkind, het busbedrijf. In
een reeks van jaren, beginnend in '48,
werd een steeds verder schrijdende te
ruggang geboekt. Ingrijpen was dan ook
zeer noodzakelijk en dit jaar werd een
kleine winst van f 1500.geboekt. Maar,
zoals hiervoor al gezegd, de opbrengsten
van de lijndiensten gaan nog steeds on
rustbarend achteruit. Een algehele reor
ganisatie zal misschien noodzakelijk
blijken. Het is nu eenmaal zo dat al het
materiaal in de zomer hard nodig is,
terwijl een belangrijk deel voor de rest
van het jaar zonder emplooi is. wat de
totale resultaten uiteraard sterk drukt.
Het tourwagenbedrijf moet nu het lijn-
bedrijf de winst toeschuiven; dat is een
ongezonde toestand. De afschrijvingen op
de bussen zijn normaal, maar onvoldoen
de voor de aanschaf van nieuw rijdend
materiaal.
In de dienst Texel-Den Helder v.v.
werden in '52 331.382 betalende passa
giers vervoerd ('51: 324.820); Gratis ver
voerde scholieren en zieken 54,400 ('51
51,300). Het aantal auto's bedroeg in
'52 24,833, ('51: 21,730) en het aantal rij
wielen 86,754 ('51: 92,797).
Dan volgt de aanbieding van de ba-
'.ans en verlies- en winstrekening. Van
de vergadering komen geen bezwaren.
Voorziening in vacatures
De heer G. Bakker is aan de beurt van
aftreden en stelt zich herkiesbaar. To-
laal worden uitgebracht 207 stemmen,
als volgt verdeeld: 179 op de heer G.
Bakker, die hiermee herkozen is, 1 A.
v.d. Slikke, 1 P. Vos; 5 J. N. Bruin; 6 op
P. Kaan, 1. op C. Heule, 2 op Remmers,
1 op Stoepker, 1 op K. Beumlkes, 1 op
Koegelberg. Er blijken 6 blanco stemmen
te zijn en er is 1 stem van onwaarde.
De herkozen heer Bakker spreekt een
woord van dank uit voor het in hem ge
stelde vertrouwen.
Rondvraag.
De heer J. C. Dros wil weten hoeveel
de Dokter Wagemaker per dag aan
brandstof verbruikt en hoe lang zij per
dag vaart. De heer v.d. Vlies antwoordt:
1 ton gasolie en de vaartijd is per dag 11
uur. De bewuste brandstof is nodig voor
motor, hulpwerk tuigen, verwarming en
voorverwarming aan de kade. De heer
Dros vraagt dan iets omtrent eventueel
gevaarlijk afwijken van het kompas, ver
oorzaakt door ijzeren voorwerpen op het
dek en over een echolood (hetgeen be
steld blijkt te zijn).
Hij stelt dan een aantal vragen die op
het busbedrijf betrekking hebben. Hij
vindt dat de bussen in korter tijd moeten
worden afgeschreven. De voorz. vraagt
zich af, of dat op Texel nodig is. Het
materiaal, ook het oudere is toch goed7
De heer Dros zegt, dat er ook een ram
melend geval tussen loopt. Hij wil ook
graag weten wat de lijndienst apart
kost, en wat het tourbedrijf. De heer
De Lugt doet nog eens de algemene
moeilijkheden bij het busbedrijf uit de
doeken: Zomers veel materiaal nodig, 's
winters staat veel st.il. Dank zij het sei
zoen kan TESO daarvóór en erna met
de busdienst blijven draaien Het is jam
mer dat het ook uw verslaggever niet he
lemaal duidelijk kon worden, welke
voorstellen en vragen de heer Dros ver
der deed. Van achter de groene tafel viel
men hem nogal eens in de rede,
zodat het geheel daardoor wel eens
verwarrend werd. De heer Dros
krijgt nog antwoord op zijn vraag hoe 't
komt, dat het verschillende malen voor
komt, dat Texelaars van „overkantse"
touringcars gebruik maken. De heer De
Lugt antwoordt dat dat met de grootte
van de wagens te maken heeft. Texel is
door zijn B-wegen aan een bepaalde
grootte voor de wagens gebonden.
Onvoldoende hulpmiddelen?
De heer Schermer wil weten of er aan
boord wel voldoende technische hulp
middelen aanwezig zijn in geval van
nood. Hij komt tot zijn vraag omdat het
de laatste tijd gewoonte lijkt te zijn dat
schepen elkaar doormidden varen. De
heer Mulder gelooft, dat de boten altijd
nog wel op tijd een veilige plek zouden
weten te bereiken, waarmee de heer
Schermer zegt het oneens te zijn. Dan
geeft de heer Schermer een klacht van
hem bezoekende kennissen door betref
fende het vuil zijn van het sanitair aan
boord. „Moeilijk!", zegt de heer Mul
der. Er wordt uiteraard zoveel mogelijk
op gelet. Onder gelach van de aanwezi
gen constateert de heer Schermer, dat er
bepaald een vrouwenhand aan boord ont
breekt!
Is de winst wel netto?
De heer J. N. Bruin zegt niet goed te
begrijpen hoe het zit met de verlies- en
winstrekening en winstverdeling. Waar
staan de te betalen belastingen genoemd?
En is het wel juist dat er van een netto
winst wordt gesproken? De heer Mul
der zegt dat er naast deze balans een fis
cale balans komt, die in het geheel -?en
winst vermeldt. De heer Bruin vindt
dat er dan van 'n gunstig resultaat hele
maal niet mag worden gesproken. In
plaats van 40, zou het nu wel eens 80
jaar kunnen duren dat er een nieuwe
boot komt!
De heer K. Beumkes verdenkt de T.E.
S.O. ervan zonderling met de tarieven
om te springen. Een groep vrouwen uit
Den Hoorn vroeg prijs voor vervoer via
de P.H. Polder naar Oudeschild en terug.
Dat bleek f 1,25 per km. te moeten kos
ten, terwijl bv. naar de Jaarbeürs een
netto prijs van f 0,15 per km. voldoende
was. De heer v.d. Vlies antwoordt, dat
de normale prijs van bedoelde (enkele)
rit van Den Hoorn f 20,- is, maar dat de
prijs tot f 25 werd verhoogd omdat via
Den Hoorn de P.H. Polder moest worden
gereden. Een rit naar de Jaarbeurs kost
f8 - Het aantal gegadigdenis nu eenmaal
een gek; dat is het risico. Buitendien
wordt alleen bij voldoende deelname (en
dat is al bij een halve bus) gereden.
De heer A. Dros doet ook een vraag
over de netto winst. De heer Mulder
zegt, dat het de winst na afschrijving is.
De heer Dros kan het tóch geen netto
winst noemen. Dan vraagt hij of de aan
boord zijnde reddingsmiddelen voldoen
de zijn. De heer v.d. Vlies antwoordt,
dat de TESO onder toezicht staat van de
Scheepvaartinspectie die tweemaal per
jaar geheel controleert, terwijl buiten
dien ieder ogenblik de kans bestaat op
onverwachte controle.
De heer P. Kaan wil het eens hebben
over de kleppen aan de boot. Hij zou ze
willen doen verwijderen en er een
schuivend gedeelte voor in de plaats zet
ten. Zoals het nu is, is het vrijwel onmo
gelijk goed met een grote vrachtauto te
manoeuvreren. De heer De Lugt ant
woordt ,dat straks de kleppen over de
gehele breedte kunnen worden benut en
dat het dan wel zal gaan. De heer
Kaan blijft van mening, dat de Wagema
ker voor die kleppen niet geschikt is; de
boot is er te smal voor. De heer Mul
der zegt dat ze volgende week kunnen
werken. De heer Kaan wil dat wel eens
zien. - De heer Mulder zegt, dat de voor
waarde natuurlijk is dat de kade aange
past is, en dat is nu eenmaal nog niet
'het geval.
De heer J.Zwan betreurt het, dat eni
ge tijd geleden de bussen waren vertrok
ken toen een bepaalde uitvoering nog
niet was afgelopen, zodat de mensen ho
peloos vast kwamen te zitten. De heer
Mulder zegt, dat de dienstbussen in ieder
geval op tijd dienen te vertrekken omdat
anders andere wachtenden gedupeerd
zouden zijn. Er kan altijd een speciale
bus tegen normaal tarief worden aange
vraagd.
Ook de heer Dogger komt met het
geval van de groep dames uit Den
Hoorn. 50 km. voor f 50. Hij vindt het
maar een gekke beweging. De heer
Mulder zegt, dat het mischien wel wat
duur is geweest. De heer Beumkes
zegt er nog over dat de rit met een ge
wone taxi waarachtig goedkoper bleek!
De heer J. N. Bruin neemt met de
winstomschrijving nog geen genoegen.
Er wordt afgeschreven en er blijft winst.
Er wordt wéér afgeschreven" en de winst
is weg' Er is weliswaar een behoorlijke
afschrijving gemaakt, maai' beslist feen
winst! De heer S. de Waard is het geheel
met de heer Bruin eens. Er is een comm.
balans en een fiscale balans. De winst
van de fiscale balans is nihil. Wat de
fiscus toelaat is zéker normaal en zéker
noodzakelijk. Gewoonlijk is men er op
uit uit méér te doen dan de fiscus toe
laat; hier is 't net andersom. Wat de T.
E.SO. thans ter tafel brengt is zeer ge
flatteerd en misleidend. De heer Mul
der: „Dan is er maar geen winst ge
maakt. Dat is ook niet zo belangrijk".
De heer J. Grisnigt beklaagt zich er
dan over, dat bij een rit van kinderen ie
mand 380 km. op 'n groentenkistje in de
bus moest zitten, omdat er geen normale
plaats meer beschikbaar was. Als je be
hoorlijk betaalt, heb je er ook recht op
behoorlijk te zitten.
In het antwoord wordt gezegd, dat er
ibij iedere rit natuurlijk voldoende plaats
voor ieder aanwezig dient te zijn. Over
het algemeen wordt daar dan ook goed
op gelet.
Reeds om 11 uur komt dan het slui
tingswoord van de voorzitter, waarmede
de „vergadering van het jaar" ten einde
was. Het ging er heel wat rustiger toe
dan verleden jaar!
99
„Nog nooit heb ik hier op Texel zoveel
kinderen bijeengezien", aldus Burge
meester De Koning, die, voordat het kin
derstuk „Bartje en de niezende Koning"
begon, een woord van dank sprak na
mens de kinderen aan de toneelgroep
„Het Masker". Hij hoopte, dat deze
toneelgroep zou doorgaan om ook de
jeugd datgene te geven wat haar blij
maakt.
De „grote mensen" zeggen nogal eens:
„O, die jeugd van tegenwoordig". Maar
Zaterdagmiddag hebben de „grote" men
sen iets kunnen leren.. De uitvoering van
dit kinderfeest zou om half 3 beginnen
en het kon ook om half 3 beginnen;
de zaal was vol, de kinderen waren op
tijd. Wel moet ik zeggen, dat het vóór de
tijd in de Zwaanstraat „puur" rumoerig
was. Maar laten we afspreken, jongens
en meisjes, dat we bij een volgend kin-
dersluk (we hopen dat het komt, hè?) 'n
klein beetje rustig naar binnen gaan.
De inhoud van dit stuk zal ik niet
weergeven. In de krant van 29 April
heeft een verslag gestaan Maar wel iets
over de spelers.
Als een kind op school bijzondei* z'n
best gedaan heeft, dan krijgt hij wel
eens een pluim van meester. En die
pluim heeft in de eerste plaats Boob (de
heer G. Witvliet) de hofnar, verdiend.
Zijn spel was goed en voor de kinderen
het meest geestige. Als een poes
sloop hij achter de minister aan (de heer
B. Heerschap). Die minister had het al
gauw bij de jeugd verbruid. Maar van
de meester zou hij voor het spel dat hij
bracht toch zeker een 9 hebben gekre
gen. Vol bewondering keek de jeugd
naar de schone prinses (mw. Vetter) en
de stoere (niezende) koning (de heer H
Prins). Wat hadden ze met hem te doen.
't Was maar goed dat hij vaak moest nie
zen, de rolkennis was niet koninklijk. De
prinses bracht het ejr beter af. Bartje
Bartels (mej. E. Verstegen), een deksel
se kwaje aap, was goeie maatjes met ie
dereen, uitgezonderd de minister Maar
de veldwachter (de heer J. Veltikamp) en
ouwe Sientje (mw. Breet), die gingen
zelfs voor hem naar de koning. Het spel
van Bartje was fris en de thermometer
(de jeugd in de zaal) steeg tot het „brui-
punt" toen Bartje bij de genezing van
de koning mocht komen. De Hofarts (de
heer C. Hillen) was de statigheid in
hoogst eigen persoon. Ook zijn spel heeft
er toe bijgedragen dat het geheel goed is
geworden In ieder stuk zijn rollen van
kleiner formaat In dit stuk zagen we
een schoolmeisje Walda (mej. W. Bos-
graaf), de boef (de heer K. Mant je) en
dan Kopstuk, de lakei van de koning (de
heer B. Jullens). De stem van de heer
Jullens is toch voor toneelspel minder
geschikt. Hij heeft wèl z'n figuur mee.
Met bewondering hebben we gekeken
naar de kleding van de spelers. Het was
allemaal prima verzorgd. Toneelgroep
„Het Masker" heeft zeker menig hart
veroverd van de jeugd. Tot slot zij nog
vermeld, dat in de pauze de jeugd ge-
tracteerd werd op ijs. Mw. Craanen
zorgde voor -vrolijke zang.
HOOG WATER TER REDE VAN TEXEL
13 Mei 9.06 en 9,45. 14 Mei 9,53 en
10,33. 15 Mei 10,41 en 11,17.
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
INTERNATIONALE
VOLKSDANSEN TE LONDEN
Meer dan 300 dansers uit verschillen
de landen, w.o. groepen uit Griekenland
en Joegoslavië, namen deel aan een de
monstratie van nationale dansen in de
Albert Hall te Londen, georganiseerd
door de Internationale Vereniging voor
Volksdansen. Gemiddeld omvatte iedere
groep 16 tot 20 dansers, die de authen
tieke costumes van hun land droegen.
,y;- -
In De Waal is het morqen qroot feest.
Het is dan vijftiq jaar qeleden dat de
heer L. Vermeulen en mevrouw C.
V ermeulen-W eqman de Grote Stap
waaqden. Wel, zij hebben er nooit ook
maar één seconde spijt van qehad. Zij
vormen noq een bijzonder kras paar;
de bruid is 69 jaar, de bruideqom even
in de 70.
Het spreekt vanzelf, dat het hun in
het leven niet altijd maar voor de wind
is qeqaan. Toen de heer Vermeulen in
dan Uw spoorkaartje ge- 7j
haaldbijdeV.V.V.„Texel" 31
PROGRAMMA UITVOERING FANFA
RECORPSEN IN HET PARK
HEDENAVOND HALF NEGEN
Door omstandigheden kan het concert
van hedenavond niet om acht uur aan
vangen maar om half negen. Daar VIOS
verhinderd is zal alleen worden deelgeno
men door D E K. van Den Hoorn en Ko
ninklijk Texels Fanfare. Hier volgt het
programma:
D.E.K.:
Mit Klingendem Spiel, mars, Th. Furter
Rococo Suite, 1 Allemande, 2. Gavott, 3
Sarabanda, 4. Corranto, G. H. Boedijn
Stavia, ouverture Albert Thiry
Rembrandt ouverture Gust de Roeck
Kon. Texels Fanfare:
Frei weg! mars C. Latann
Suite Classique Meindert Boekei
Le Rocher Fantöme, ouverture, F. Popy
Gloire et Puissance, mars Pr. Francois
1914 in dienst was, kreeq hij 30 ets. per
daq uitbetaald. Dat was in den Briel,
De vrouw moest dan maar uit werken
qaan. De bruideqom is bij de troep ook
noq barbier qeweest. Eerst moest hij
daartoe „proefkrabben" bij de kapitein;
die was enthousiast en dus was Ver
meulen barbier.
De teqenwoordiqe arbeidsvoorwaar
den zijn volqens de bruideqom een
beetje al te mooi. „Teqenwoordiq zijn
velen qraaq ziek, mijnheer!" zeqt hij.
,,Ze krijqen hun loon toch doorbetaald.
In mijn tijd moest er hard voor worden
qewerkt".
De bruideqom heeft z'n hart aan de
jacht verpand. Hij heeft in z'n leven al
40 jachtakten versleten. En dan het
„wilsteren". Hij snapte meniq qoudplu-
viertje, die brachten toen tot 50 cent op.
En nu woont dan het echtpaar al ver
scheidene jaren in een eiqen huis te De
Waal. „Het is veel te qroot voor ons",
zeqt mevrouw Vermeulen, maar iets
qeschikts is niet zo qemakkelijk te vind-
den.
Wij wensen het flinke paar een prach-
tiqe daq toe. En als het aan hen liqt, ko
men er noq ettelijke jaren bijl
OVER JAN KOOGER EN FOUWTJE
GRAAF
Ten gemeentehuize werd één dezer da
gen ontvangen een handgetekend ge
schrift vermeldende dat op 25 October
1829 in de R.K. kerk te Den Buig zijn
gehuwd Jan Kooger en Frouwtje Graaf.
Mochten eventuele nabestaanden er
prijs op stellen dit geschrift te bewaren,
dan kunnen deze zich vervoegen ter ge
meente-secretarie te Den Burg.