Cjroen '/wirL-Jexels in het harL. C De bootverbindingen in Zeeland J Zaterdag 7 Augustus Sportdag in Oosterend Vandaag opening Stationsgebouw Vliegveld „Texel" Om 72 millioeu WOENSDAG 21 JULI 1954 TEXELSE 68e JAARGANG No. 6854 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,95 p. kwart. 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. WESTGAT lïUwfCK QOOMPOT KttTen .vtwsse 0U0V05S MPeOLAND -f.-rr.e f AAGJE* serooS^kl £„,..KERKE I"* v/OtPHAAPTSC'JK WEST^PCUE GOES WEKClOl ARNtMUluEH •KAPEult HEEO*BUi&>.tSnt kjounr A /oost soo HEJHUHSZA.ND LbiEZEIM CQiEWEGEN «OVE WARWjCh 0/6BES0IÏS OUDEIANOE A nitwouTï f: -Tc BETRANC<«^CHT «AN^X^HUIOU OÖ5TBUBG ,JZCtfo;JKï ,4 AARO^NBUBG NEUZEN 'KRUIS L G V^.CfcNT ^-' Bootverbindingen in Zeeland Troost U, Texelaars! Niet alleen voor U is de bootverbinding een brandend probleem! Niet alleen door U wordt dit probleem van alle kanten bekeken en be- critiseerd! Ook in Zeeland, de eilanden-provincie bij uitstek, is één van de voornaamste problemen: de bootverbinding- door G. W. Oskamp j Daar het U zeer zeker zal interesseren hoe in Zeeland deze verbindingen zijn, zullen wij U daar in het kort iets over vertellen. Er moet geld bij Laten wij U maar vast bij voorbaat zeggen, dat elke bootverbinding in Zee land aan de Overheid veel geld kost- Toen in 1828 de Maatschappij opge richt werd, die de verbindingen tussen Walcheren en Zeeuws Vlaanderen zou exploiteren, bleek al heel spoedig, dat deze dienst nooit gedreven kon worden zonder finantiele steun van de Provin ciale Overheid en Rijk. Als we de be scheiden naslaan die handelen over de beginperiode, dan is het één en al ge vraag om meer gelden en om meer steun. Niet alleen de Provinciale Overheid moest bijleggen, doch ook de verschil lende z.g. belanghebbende dorpen en steden zoals Oostburg, Breskens, Middel burg en Vlissingen enz. De vrachtprijzen waren t.t.t. ook al hoog- Men moest namelijk f 1.beta len als men op het dek ging zitten- Wil de men beschut zitten tegen de harde wind, die over de vaak woeste Wester- Schelde aan kwam gieren, dan kon men in de kajuit gaan, doch moest dan f 1,50 betalen. En toch wist men, ondanks de subsi dies, practisch met het gestorte kapitaal geen winst te behalen. Ook niet, als er extra reizen gemaakt werden die bijv. f 1446,05 per jaar opleverden. Of er af en toe wegens sleepdiensten, behalve het geredde schip, nog eens f 2100.in de wacht gesleept werd. In de jaren 1838 en 1839 kon er zelfs geen rente van het kapitaal opgebracht worden. In Overheidshanden Tot 1866 hield deze. door subsidies ge steunde particuliere onderneming het vol. Maar in dat jaar nam de Overheid de diensten over. Vanaf 1912 heeft de Provinciale Overheid ook de andere diensten tussen de eilanden in Zeeland in eigen beheer genomen- Momenteel verzorgt zij dus de dienst: VlissingenBreskens ;(één uur dienst) TerneuzenHoedekenskerke (7xper dag) KruiningenPerkpolder (halfuurdienst) VeereKamperland (9xper dag) KortgeneWolphaartsdijk (uurdienst) KatseveerZierikzee (6xper dag) De dienst ZijpeAnna Jacoba (elk half uur) wordt door de Rotterdamse Tramweg Maatschappij onderhouden- Boten met koplading komen De boten moesten steeds groter en groter worden. In 1928 werd, tussen Vlissingen en Breskens, de Koningin Wilhelmina in dienst gesteld. Dit was de eerste keer dat in Holland een boot gebouwd werd met koplading. hetgeen zeggen wil. dat de boot met de kop in een soort fuik kan varen. Deze fuik is dan zodanig geconstrueerd dat de afrit van de boot op gelijke hoogte komt met de oprit van de fuik en het laden en los sen aan voor- en achterzijde der boot( (die volkomen gelijk zijn) geschiedt. U begrijpt dat dit het laden en lossen vin de boten zeer bespoedigt. Op deze Koningin Wilhelmina dan, konden honderden passagiers en 30 au to's per keer vervoerd worden. Al spoedig bleek dat ook deze boot het toenemend vervoer niet aan kon. Het toerisme, dat voor Zeeland (en speciaal voor Walcheren) zeer belangrijk is, was er de oorzaak van, dat men wegen moest zoeken, nieuwe vervoersmogelijkheden te scheppen. (Stelt U zich Texel eens voor dat er alleen op één dag plm. 7000 dagjesmensen komen om Uw markt te bekijken-) Voor Middelburg kwamen de ze mensen dan van de Belgische kust (3520) vandaan om te genieten van de oude klederdrachten die op de Middel burgse markten te zien waren en nog te zien zijn- Er moesten dus nieuwe boten gebouwd worden. Boten die ook ge schikt waren voor het snel laden en lossen, dus met z.g. koplading. Als U nu eens aan de haven van Vlissingen staat en het binnenkomen van de Prins Bern- hard .gadeslaat, wordt U even stil van de geweldige vervoerscapaciteit van die boot. Als het schip de woelige wateren van de Schelde overgevaren is en de veilige haven van Vlissingen binnen- koerst, weet de kapitein precies in de fuik te varen. Even later openen zich automatisch de geweldige deuren van het schip en rolt er een lawine van au to's uit de buik van het schip. Want door elkaar genomen kunnen 75 auto's tegelijk de overtocht meemaken- De boot is binnen de vijf minuten leeg- Het laden kan beginnen. Zou U in de eerste wagen zitten die de boot op mag rijden, dan zag U het binnenste van het schip als één. ontzaggelijk grote fabriekshal. Er is echter maar één boots knecht. die aan het begin van de boot staat en de wagens links en rechts diri geert Om het middenpad kunnen 3 rij en wagens naast elkaar staan, terwijl er in de zijpaden ieder 1 rij kan staan. Vijf rijen wagens naast elkaar dus- De boot is binnen de vijf minuten vol; de kleppen schuiven automatisch dicht, de fuik wordt automatisch opgehaald, even een ruk aan de stoomfluit en de Prins Bernhard verdwijnt weer om een kwartier later al die auto's en passa giers af te zetten aan de Zeeuws Vlaam se kant. Zo het vervoer is bij Vlissingen, zo is het ook bij het zeer drukke veer KruiningenPerkpolder. U zult zich nog wel herinneren dat de Kruiningse polder bij de stormramp 1953 geheel ingelo pen is. De haven van Kruiningen werd totaal vernield en grote caissons kwa men in de voormalige havenmond te liggen. De Rijkswaterstaat heeft zeer hard gewerkt, om de haven weer in ge bruik te kunnen stellen- 1 Mei j.l- moch ten wij het, door Minister Aïgera weer in dienst stellen van dit veer, bijwonen. Ook bij dit veer wordt nu met z.g. kop lading gevaren. Maar dit zijn dan ook de enige ver bindingen in Zeeland, waar met kopla ding gevaren wordt. (Het veer Zijpe Anna Jacoba heeft sinds kort ook een z.g. veer met koplading.) Ook nog zijlading De bootverbindingen tussen de andere delen van Zeeland, worden onderhou den door boten met z-g. zijladingen- Doordat echter de boten meer op het gebruik op brede rivieren gebouwd zijn dan op zee-armen, kunnen de boten van een andere constructie zijn, dan bijv. de boten van de N.V. TESO. De boten in Zeeland zijn breder, zodat het op- en af laden vlotter gaat. Geweldige toename van het bootvervoer Nog even een opmerking over de in tensiviteit van het verkeer. Het verkeer over de veren te Vlissingen en te Krui ningen is van 1938 tot 1952 geweldig' toegenomen Voor het Veer Kruiningen - Perkpolder bedroeg deze stijging in 1951 t.o-v. 1938 1285%; voor het Veer Vlissingen-Breskens was dit 5540-5%. Gezien deze ontwikkeling, is de Provin ciale Overheid genoodzaakt nog grotere boten in de vaart te brengen. Binnen kort zal opdracht worden gegeven twee schepen te bouwen met een lengte van 100 meter en waarop plm. 100 auto's te- gelijk vervoerd kunnen worden. De oor zaak van deze toename van het verkeer, mogen we o.a. wel zoeken in de grote toename van het aantal vrachtauto's in Zeeland. (De stijging van het aantal vrachtauto's van 1939 op 1949 bedraagt Tot onze voldoening vonden wij onze vroegere eilandgenoot de heer G. W. Oskamp, thans Direc teur van de Provinciale Zeeuwse Vereniging voor Vreemdelingen verkeer, bereid voor ons blad een exclusief artikel te schrijven over de bootverbindingen in Zee land. Hoe, zo was onze vraag, staat het daarmee in Uw nieuwe domein? Welnu, bijgaand artikel geeft ons een duidelijk beeld van de gang van Zaken in Zeeland Redactie. V_ hier voor Zeeland 160%, voor Neder land slechts 33%). En dan niet te ver geten de zeer grote toename van het toerisme- Het gebeurt dikwijls, dat een onafgebroken rij auto's en autobussen uit België en Noord Frankrijk naar het Noorden komt om Zeeland te zien. De tarieven. In het begin van dit artikel wezen wij er reeds op, dat de Overheid geld toe legt op deze verbindingen- (Voor 1952 werd het tekort door de Minister van Verkeer en Waterstaat geschat op f 2.500.000,Maar nu komt een eigen aardigheid, waar wij wel zeer van op keken toen wij pas in Zeeland waren, nl. de verbindingen over de Wester- schelde (naar Zeeuws Vlaanderen dus), zijn voor de tweede klasse passagiers geheel gratis. Eerste klasse betaal je tussen de f 0,20 of f 0,30; Auto's (luxe) betalen tussen de f 0,40 en f 0,60 /(uitge zonderd het Veer Terneuzen-Hoede- kenskerke, waar het tarief f 1,20 is). Vrachtauto's kosten tussen de f 0.80 en f 1,20- De verbindingen evenwel tussen de andere eilanden van Zeeland kosten wel geld! Gaat men bijv. van Katseveer (Zuid Beveland) naar Zierikzee (Schou- wen-Duiveland), dan betaalt een tweede klasse passagier f 0,80 en een eerste klasse passagier f 1.00- Personenauto's kosten v.a. f 1,00, terwijl vrachtauto's f 1,50 moeten betalen. U zult zich kunnen indenken, dat deze verschillen in tarief voor vele Zeeuwen 'n steen des aanstoots zijn. Wat is echter de oorzaak van dit verschil in prijs? Als voornaamste oorzaak mogen we wel noemen, dat de Zeeuws Vlaming geo grafisch grotendeels op België aangewe zen is Dit bleek o-a. nog eens duidelijk uit de vervoerscijfers van de boten over de Westerschelde in de .jaren 1914 tot 1919, toen de grenzen met België ge sloten waren- Het vervoer sprong toen met grote sprongen omhoog. Onze nog korte ervaring in Zeeland heeft ons in derdaad geleerd, dat de Zeeuws Vla ming meer naar het Zuiden kijkt dan naar het Noorden. De rivier de Schelde vormt een natuurlijke barrière, terwijl grote steden als Antwerpen, Brussel, Gent, Brugge en de drukke, mondaine, Belgische kustplaatsen zeer gemakkelijk te bereiken zijn. Om nu de Zeeuws Vla ming het gaan naar het Noorden aan trekkelijk te maken, besloot de Neder landse regering cm met ingang van 19 November 1945 de veerdiensten over de Westerschelde van tarieven vrij te stel len. De tekorten zouden door het Rijk gedragen worden. Op 1 Juni 1950 echter werden op deze lijnen de hierboven ge noemde tarieven weer ingevoerd. Naar de Minister van Verkeer en Waterstaat aanvoerde, geschiedde dit met het oog op de toenemende tekorten, die het Rijk niet geheel wilde dekken. De toekomst Zo liggen ook hier dus in Zeeland gro te problemen op het terrein van het bootvervoer. Voor de Westerschelde moet de oplossing gezocht worden op het gebied van steeds grotere boten- Grotere boten kosten echter steeds meer geld en tenslotte moet er toch iemand zijn die de kosten draagt. Komt het niet uit particuliere bron, dan zal de beste weg zijn die, welke de Britse Staats commissie inzake de veerverbindmgen in Groot Brittanië aangeeft, nl- dat men de bootverbindingen moet zien als een ondeelbaar geheel van de grote wegen en dat deze dan gratis moeten zijn Een tunnel onder de Westerschelde zou veel te duur worden en.als men het voorbeeld zou volgen van de tunnel onder de Schelde bij Antwerpen, dan moet er ook voor elke doortocht betaald worden. Voor de overige delen van Zeeland kunnen we optimistischer zijn. Binnen zeer korte tijd zal men beginnen met het afsluiten van de zee-arm. die loopt tussen Walcheren en Zuid-Beve land enerzijds en Noord-Beveland an derzijds. Is dit object uitgevoerd (ver moedelijk reeds in 1960), dan zal het niet lang meer duren of de gehele Delta zal afgesloten worden, zodat ook Goeree- Overflakkee en Schouwen-Duiveland vast verbonden zullen zijn aan de ove rige delen van Zeeland en Nederland. Dan zal het probleem der bootverbin dingen voor Zeeland grotendeels ver dwenen zijn. Of tegen die tijd ook uw problemen verdwenen zullen zijn mogen wij slechts hopen. Zo lang u kunt blijven beschik ken over een Maatschappij als de N.V- TESO, die haar weerga in ons land niet extui n^tu* Ons Texels Museum heeft nu een fraaie toegangspoort gekregen: een enor me boog, gevormd door kaken van de blauwe vinvis, een walvis, welke seizoen 1952-1953 door de Walvisvaarder ..Wil lem Barendsz" in het Zuidpoolgebied werd geschoten. De kaken zijn 5% me ter lang en iedere kaak weetg zeker 300 kg ,,Op de vrachtbrief naar Texel stond 800 kg, maar hou het maar aan de veili ge kant!" Aldus de heer G. de Haan, die wij even bij zijn pleegkind dat leuke levenslustige zeehondje vandaan lok ten om ons iets rneer te vertellen van de nieuwe entree. De blauwe vinvis is de grootste soort der walvissen en tevens het grootste levende zoogdier ter we reld. Men heeft er eens één geharpoe neerd van ruim 33 meter lang In tegen stelling tot de algemene opinie, wordt de levensduur van deze knapen op slechts 20 jaar geschat, terwijl ons zee hondje bij leven en welzijn, en dat ziet er naar uit, wel 25-40 jaar oud kan wor den, ja, sommigen beweren zelfs van 60 jaar! De nieuwe toegangspoort is niet alleen een bezienswaardigheid, maar tevens een S.V. Oosterend houdt ook dit jaar weer zijn Sportdag en wel op 7 Augustus, aanvang 2.15 uur. Het programma ver meldt ook nu weer iets nieuws, name lijk Ballonrace voor motoren- Verder is er zoals elk jaar Athletiek: 100 m heren, 100 m dames en 2V* km voor heren. Voorts: gecostumeerd voetbal, koppel wedstrijd voor fietsen en 's avonds op treden van de Gymnastiek Vereniging „Texel". Daarna Strijd om de Vrouw en om de Man Het avondprogramma wordt opgeluisterd door V.I.Ó.S. Athletiekwinnaars 1953: 100 m heren M. Boogaard 13 sec. 100 m dames Ina Boon 14-6 sec 21/2 km heren N. v. Egmond 9 m. 25.5 sec Degenen, die mee willen uitkomen op één of meerdere nummers, worden ver zocht hiervan vroegtijdig bericht te doen aan het bestuur van S.V.O. Vooral voor het gecostumeerd voetbal, want dit is het eerste nummer. Zorg dat we op tijd kunnen beginnen! ZEEVAARTSCHOOL DEN HELDER Bij de in Juli gehouden eindexamens van de Zeevaartschool te Den Helder slaagden voor AS. (A Stuurmansleer ling), onze plaatsgenoten M. Mantje. Dijkmanshuizen en C. Vlas, Oudeschild ARM GEBROKEN Bij de strijd om de Man aan Den Hoorn kwam Elly Bakker zo ernstig in botsing, dat ze een arm brak- ER MOEST EEN HEINING KOMEN Opdat de berm langs De Brink te De Koog niet langer als manoeuvreer- en parkeerterrein wordt gebruikt is er rondom een heining geplaatst. Jammer, want dit verfraait het geheel niet en bovendien is het niet ongevaarlijk met het oog op het passeren van auto's in tegenovergestelde richtingen vanaf de toch al zo smalle Kamerweg- KRIJGT DEN HOORN WEER FEEST? Het is zo'n beetje de gewoonte gewor den, dat Den Hoorn cm de twee jaar haar volksfeest houdt, nu is 1954 weer aan de beurt. De feestcommissie heeft voor Donderdag 29 Juli een algemene vergadering vastgesteld in „Loodsmans- Welvaren", aanvang 8 uur. Wie nieuwe ideeën heeft, kan ze naar voren brengen. Er wordt op een goede opkomst gere kend, want van de vergadering zal het afhangen of het feest doorgaat vindt en waar de Texelaars met reden zeer trots op mogen zijn, zullen de fi- nantiële problemen te overzien zijn. Mocht de economische ontwikkeling op Texel zodanig zijn. dat ook de N V. TESO het vervoersprobleem niet meer weet te overwinnen, dan zullen o.i. Rijk en Provincie dezelfde weg dienen te be wandelen als die, welke in Zeeland be wandeld werd, d.w.z. met finantiële steun een goede verbinding garanderen, opdat Texel zijn zeer belangrijke plaats in het Nederlandse economische leven kan blijven behouden. G- W. O. lokmiddel om verder te gaan en rechts van de entree vindt men dan allereerst een kleinere soortgenoot, een 9 meter lange dwergvinvis, die, zoals U zich her innert, enige jaren geleden door de heer De Haan en zijn assistent op de Vliehors werd aangetroffen en gedemonteerd. Hij pronkt daar nu in een keurig skelet-sta dium met kaken van 160 cm lang. Dan heeft ons Museum vogels, vissen, oud heden enz. enz. Omdat er te veel is om op te noemen raden wij onze toeristen aan eens zelf te gaan kijken. Het is beslist de moeite waard. Zo zal vandaag het nieuwe, stijlvolle stationsgebouw van ons vliegveld offi ciéél worden geopend. Zoals bekend zal de Texelse luchtha ven door de N.V- Luchtvaartterrein Texel i.o. worden geexploiteerd. Van verschillende zijden is ons de vraag ge steld, hoe die maatschappij nu feitelijk „in elkaar zit". Wel, het bestuur wordt gevormd door twee vertegenwoordigers van het Rijk, één van de Provincie en twee van onze eigen gemeente. Burge meester De Koning is met het voorzit terschap bekleed, terwijl de heer C. H- Roeper tot lid werd benoemd. In de kosten van het vliegklaar ma ken, alsmede in die van de grondaan koop heeft het Rijk het grootste deel voor zijn rekening genomen, daarop volgt de gemeente Texel zelf met een belangrijke som, terwijl ook de Provin cie Noordholland financiële betrekkin gen met ons vliegveld aanknoopt, ter wijl de Kamer van Koophandel te Alk maar een „symbolische bijdrage" levert. Ofschoon de KLM-vogels er nog ver stek laten gaan, geniet ons vliegveld toch al veel belangstelling van de zijde der luchtvaart, in 1952 landden er 131 toestellen, in 1953 633 en dit jaar tot 1 Juli 514. In Maart van dit jaar landden er 11 sportvliegtuigen en 3 lesvliegtui- gen, in April resp- 4 en 10, in Mei resp. 3 en 16, in Juni resp. 2 en 51. In April streek er bovendien 1 zakenvliegtuig neer, in Mei 2 en in Juni 3. In Mei en Juni landden er ook nog resp. 25 en 29 militaire toestellen- De heer P. Visser uit Wijdewormer heeft het vertrouwen weten te winnen van 4500 personen om een aandeel te nemen in een bergingscoöperatie, die als eerste object haar geluk zal beproeven op het wrak van het Duitse Goudschip „Renate Leonard", dat in 1917 tussen Texel en Den Helder door een torpedo- boot naar de bodem van de zee werd gedirigeerd. De aandeelhouders hebben f 350.000,bijeen gebracht. Dit kapitaal wordt bijna helemaal versnoept aan de bouw van een installatie, die bovenop het wrak zal worden geplaatst en waar in o.a. een schacht met een lift wordt geconstrueerd. De installatie, die 26 me ter hoog wordt en f 285 000.zal kos ten, zal omstreeks half Augustus gereed zijn en dan naar het goudschip worden gesleept. De installatie heeft een mid dellijn van 16 meter. Naar ,,Het Vrije Volk" verneemt is men thans bezig om onder in de 13 mefer hoge cylinder een vloer te maken, waarop straks cement zal worden gestort- Er blijven echter on geveer negentig gaten in de vloer open voor de palen, die de werkput straks vast moeten houden op de ongeveer ze ven meter dikke kleilaag, boven het wrak van het goudschip. Met een beweegbare schacht, die vol gens de berekeningen droog moet blij ven, zal men de kleilaag doorboren en na de bodem van die schacht verwijderd te hebben, hoopt men zonder veel moei te in het wrak, dat voor 72 millioen gul den aan goud moet bevatten!, te kunnen doordringen. De put zal namelijk pre cies boven de plaats worden gezet, waar zich volgens peilingen in het dek een luik bevindt. Voor de zekerheid neemt men enkele duikers mee. Er zal dag en nacht worden gewerkt in ploegen van twintig tot vijf en twin tig man .,In twee of drie etmalen zullen wij het goud te pakken moeten hebben", meent de heer Visser.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 1