9
roen wa
in het hart..
Honderden Texelaars zagen landing deelnemers Rondvlucht 1954 in polder Eierland
Leo Garritsen overwinnaar met
grote
voorsprong
s
weer het grootste
„Ronde van Texel'
sportevenement van het seizoen
Vele kijkers bij de
Openluebtfilui
Klampje erwten verbrand
WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1954
68e JAARGANG No. 6866
TEXELSEWCOURANT
Uitgave N.V. v.h. Langevald de Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,95 p.
kwart. 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm.
DIE BLONDE EIERLANDSE KNAAP
gelooft eerst, dat wij hem beduvelen:
weet die man werkelijk niet, dat dat
ranke vliegtuigje, dat daar zo speels
komt aanglijden, een Piper Cub is? En
ziet die man dan niet dadelijk en reeds
van verre, dat daar een Fair Child in de
lucht hangt? Nou mot je toch ophouwe!
Maar heus, geachte lezerS, wij lichtten
eerbiedig onze hoed voor de wetenschap
der jeugdige Eierlanders op het terrein
der luchtvaart, dat sinds 1937 zo nauw
met ons eiland is verbonden. Och, de
jongeheer Zegers, Boon of Van Benne-
kom - want dat zijn toch zo'n beetje de
gangbare Eierlandse namen, niet waar?!
- zijn ons vele slagen voor: toen zij ge
boren werden was het vliegveld al klaar
en een hunner weet ons te vertellen,
dat hij in 1937 geboren is, dus in het
jaar, dat daar in Eierland het eerste
toestel aan de grond werd gezet! Wij
waren daar als man van de Texelaar
meteen als de kippen bij, edoch, dat het
wiegekind van toen ons thans radicaal
uitlacht als wij een Piper Cub voor een
Tiger Moth aanzien.„Maar dat moet
U toch wéten?!" zo wijst de knaap ons
terecht
Als zovele andere eilandgenoten wa
ren wij Zondag vlak na de koffie naar
het Vliegveld gestevend om getuige te
kunnen zijn van de aankomst der deel
nemers aan Rondvlucht 1954.
Bij de opening van het gebouw was
gesproken over een eventuele deelname
van dertig toestellen, maar het werden
er vijftien, wat toch nog wel een aardig
aantal is, en ook dan kan zo'n vliegdag
ook voor de toeschouwers nog wel iets
aantrekkelijks worden. Men genoot dan
ook volop, toen enige toestellen op ge
ringe hoogte vlak langs het stationsge
bouw vlogen, maar bij die stunts bleef
het jammer genoeg: het zou zo aardig
geweest zijn, als wij wat stuntvliegen
hadden mogen meemaken, zoals destijds,
bij de opening van het veld in 1937 en
de grote luchtvaartdag, die daar al spoe
dig op volgde. Nu moeten de honderden
toeschouwers zich wel wat bekocht heb
ben gevoeld, temeer, waar de meeste
toestellen helemaal achterin het uitge
strekte veld aan de grond werden gezet
en dan rustigjes naar hun standplaats
wandelden.
Omstreeks twaalf uur was het eerste
en snelste toestel - een Beech Craft
Bomanza - opvallend vooral door zijn
schuin op staande staartvlakken, van
vliegveld Leeuwarden het luchtruim in
geschoten, op weg naar Texel. 19 Minu
ten later kwam het vliegtuig over het
Texelse stationsgebouw scheren. Dit
toestel bracht als passagier de heer
Kolff, voorzitter der Kon. Ned. Ver.
voor Luchtvaart. En zo kwamen de
vliegtuigen successievelijk binnen. Ha
venmeester Van Harn had het maar
druk! De kleinsten kregen een plaatsje
in de luwte van een der bunkers: er
stond nogal wat wind en daar stonden
ze rustig! De kalm vliegende Piper Cubs
deden over Leeuwarden-Texel een mi
nuut of vijftig, maar hun kruissnelheid
ligt dan ook aanmerkelijk lager dan die
van de genoemde Bomanza, die met 250
km het luchtruim doorkruist!
„A, een fantastisch mooi gebouw
heeft U hier!" Aldus een der deelnemers
in een compliment tot burgemeester De
Koning, die evenals mevrouw De Ko
ning aanwezig was om de gasten te be
groeten op het terrein van de N.V.
Luchtvaartterrein Texel, waarvan onze
burgemeester het voorzitterschap be
kleedt.
De vliegtuigen hadden diverse routes
genomen: de een koos het traject langs
De 19-jarige Leo Garritsen kwam Zondagmiddag ineens handen tekort: als
overwinnaar van de „Ronde van Texel" werd hij in „Casino" te Den Burg over
laden met geschenken: een beker, een fles met dit, een fles met dat, bonnen
goed voor dit en bonnen goed voor dat. De triomfator werd rijkelijk beloond en
allen, die deze tour hebben meegemaakt weten, dat Leo deze „bijval" dubbel
en dwars had verdiend: hij was meteen zeer snel van start gegaan, had kilo
meters lang de kop gehouden, was een stukje van de voorgrond verdrongen ge
raakt, maar spoedig daarop weer naar voren gekomen om geen enkele tegen
stander meer een schijn van kans te geven en toen hij na 60 kilometer de finish
passeerde viel voorshands geen spoor van zijn achtervolgers te ontdekken! Zo
werd hij onbedreigd eerste in 1 uur, 43 minuten en 1 seconde, met een voor
sprong van 5 minuten en 49 seconden op nummer 2, Kees Kuip, die een sport-
fiels met versnellingen bereed, terwijl Leo op een „doodgewone" tourfiets zijn
kilometers had verslonden.
HAND IN HAND
vliegen Leo Gar
ritsen (tourfiets)
en Jan Zuidewind
(racefiets) over de
eindstreep. Jan
reed de Ronde
buiten mededin
ging.
Toen de 34 deelnemers aan de start
kwamen scheen heel Den Burg wel uit
gelopen om er getuige van te kunnen
zijn! Ja, deze Ronde geniet grote popu
lariteit en het was dan ook een goede
gedachte van de organiserende vereni
ging voor Volksfeesten en Texelse Folk
lore om na de première van het vorige
jaar deze Ronde als vast punt op haar
jaarprogramma te plaatsen.
Wat is er snel gereden: vier minuten
harder nog dan vorig jaar, toen de snel
heid reeds allen verbaasde en het tijd
schema van de commissie finaal in de
war werd gestuurd. Dat de renners er
best trek in hadden, bewees al meteen
hun vaart op het eerste deel, de route
naar De Waal. Leo Garrritsen had met
een de kop genomen en het ging zo
hard, dat enige bromfietsers, die in vol
maakte argeloosheid besloten hacWen de
tour op hun gemak te volgen, de renners
De start der 34
deelnemers aan de
Ronde van Texel.
Start en finish
waren op de Wil-
helminalaan te
Den Burg.
al dadelijk uit het oog verloren! Bij De
Waal wisten een paar renners op sport-
fietsen met versnelling de favoriet te
passeren. Het gelukte hem echter zich
weer spoedig bij de weglopers te voegen
en Oosterend zag Leo daar weer in het
leidende peloton. In polder Het Noor
den raakte het peloton uit elkaar: Leo,
Aat Dijker en Jan Zuidewind (die op 'n
racefiets buiten mededinging reed), lie
pen weg, waarbij Leo de kop nam. Hun
voorsprong werd groter en groter en in
De Cocksdorp lagen zij zeker reeds vijf
honderd meter voor. Een erg taai stuk
was de lange rechte weg van De Cocks
dorp naar Waalenburg, op welk stuk de
jongens bovendien te worstelen hadden
met een krachtige tegenwind.
Alom trok de ronde grote belangstel
ling, maar bij het vliegveld stellig het
meest: daar hadden leden van de Kon.
Ned. Vereniging voor Luchvaart een 15-
tal toestellen aan de grond gezet, wat 'n
hele sensatie en veel publiek gaf, maar
toen de wielrenners passeerden stroom
den ineens het vliegveld leeg
Het moge paradoxaal klinken, maar de
publieke belangstelling ging ineens niet
meer uit naar de vliegtuigen, naar de
luchtvaart, doch naar de eenvoudige
tour- en sportfietsen
Door De Koog naar Den Hoorn. Van
daar door de Prins Hendrikpolder naar
Oudeschild. Ook daar werd weer zeer
hard gereden: de kilometerteller van
onze volgwagen stond daar op 49 km!
De laatste kluif was de Hogeberg en
toen die eenmaal achter de smalle wie
len lag, stoven Leo Garritsen en Jan
Zuidewind op de finish af. Omdat zij
practisch de gehele ronde bij elkaar
hadden gezeten, besloten zij gelijktijdig
te finishen, wat dan ook hand in hand
gebeurde.
Het zou 5 minuten en 49 seconden
duren eer de volgende renner zou arri
veren, wat geenszins afbreuk doet 'aan
de prestaties van vele andere deelne
mers: door Leo en Jan was uitzonder
lijk hard gereden en wij kunnen ons
dan ook heel goed voorstellen, dat Aat
Dijker het op de duur niet meer in
zulk een hoog tempo kon bolwerken!
En toen kwamen dan de overige ren
ners druppelsgewijs binnen. Steeds
weer werden zij hartelijk toegejuicht en
wel door een bijzonder groot aantal toe
schouwers.
In „Casino" vond een uurtje later
reeds de prijsuitreiking plaats. Wij
schreven reeds over de wijze waarop
Leo Garritsen gevierd werd. Wel, ook
de andere renners-prijswinnaars werden
goed bedacht: Tjeerd Douma, 2de in de
rubriek tourfietsers, verwierf een fraaie
medaille. Zijn tijd was 1.59.2; 3. werd
Theo Reij, medaille, tijd 1.59.5; no. 1 van
de Sportfietsen werd Meijert Boon in
1.49.39. Hij verwierf een beker; 2. Jo
Schoo 1.50.37, medaille; 3. zelfde tijd,
Piet van Heerwaarden, medaille; Sport
fietsen met versnelling: 1. C. Kuip,
1.48.50, beker; 2. Kees Wetsteen, 1.49.3,
medaille; 3. Jan Blankevoort, 1.49,32,
medaille.
Deze en diverse andere renners ont
vingen bovendien een of meerdere pre
mies uitgeloofd door de firma's M S.
Langeveld, S. Ros, J. C. Rab, „De Smul-
pot", „Het IJsbeertje", Siersma's Wijn-
de Waddeneilanden, terwijl weer een
ander de Afsluitdijk onder zich wilde
hebben.
Nadat alle toestellen gearriveerd waren
begaven de Rondvliegers zich per auto
bus naar Hotel „De Lindeboom", waar
de koffietafel gebruikt werd. Vervolgens
werd onder leiding van de Directeur
der VVV „Texel" een rondrit door Zuid-
Texel gemaakt.
Daarna kozen de vliegtuigen weer
hun element. De Zondagsrust hernam
WIJ BIEDEN U hierbij een overzicht
van ons vliegveld kort nadat alle vlieg
tuigen veilig en wel uit Leeuwarden op
dc Eierlandse bodem waren neergezet.
weer bezit van ons vliegveld en de
hoofdbrandmeester Spigt kon zijn
brandweerauto-nevelblusser, waarvan
gelukkig geen gebruik gemaakt be
hoefde te worden, weer naar de garage
aan de Haffelerweg rijden.
De door de Oosterender Ontwikke
lingsclub georganiseerde openluchtfilm
avond, Zaterdag jl. op het plein van de
o.l. school aldaar gehouden, trok een
gioot aantal toeschouwers. Ter inleiding
werden door de muziekvereniging VIOS
enige pittige marsen gespeeld, onder
leiding van haar dirigent, de heer H.
Westerdijk, die zich daarna met een har
telijk woord tot het publiek richtte. Het
bestuur had beslag weten te leggen op
een serie Amerikaanse Voorlichtings
films, die elk wat wils zouden bieden.
De eerste film, die hierna vertoond
werd', betrof het werk van de ijsberg
opsporingsdienst, die de scheepvaart
daarmede onschatbare diensten bewijst,
want een botsing met zo'n ijsberg, die
wel honderdduizend ton kan wegen,
moet altijd eindigen in de nederlaag van
het betrekkelijk zwakke schip. Een groot
aantal landen, die belang hebben bij de
veiligheid ter zee, verlenen de dienst
financiële steun.
Na deze film, die uiteraard vooral va
rend Oosterend belang inboezemde, kre
gen de schapenboeren van Strend hun
kans: de volgende film had nl. de wol
veeteelt als onderwerp en wel het scha-
penhouden in de bergen, waar het oer
oude beroep van schaapsherder nog in
zwang is. Het was een aantrekkelijke
film, daar men een zoontje van een
schapenboer de hoofdrol had toebedeeld
en zijn wens was natuurlijk een waar
dig opvolger van vader te worden!
De derde en laatste film was aan het
muziekleven gewijd. Wij zagen hier de
opleiding van adspirant-componisten,
wat weer kaasje was voor muziekmin-
nend Oosterend!
Omstreeks half elf was het program
ma ten einde en trok men weer, zeer
voldaan, dorpwaarts.
GEMEENTE-REKENING VOOR HET
DIENSTJAAR 1952
Burgemeester en Wethouders van
Texel brengen ter openbare kennis, dat
de rekening van inkomsten en uitgaven
van de gemeente voor het dienstjaar
1952 vanaf heden gedurende veertien
dagen ter gemeente-secretarie voor een
ieder ter lezing is nedergelegd en tegen
betaling der kosten algemeen verkrijg
baar gesteld.
Texel, 26 Augustus 1954.
Burgemeester en Wethouders van Texel
De Burgemeester, C. DE KONING.
De Secretaris, P. BEEMSTERBOER
handel, Gebr. M. en A. J. Vonk, Ran,
De Lindeboom en Texel, Kooiman en
Casino.
De beker voor de Tourrenners was
aangeboden door de Pontiac horlogefa
brieken. Alle bekers zijn wisselbekers.
Wie deze tweemaal achter elkaar win
nen worden definitief bezitter.
Op deze sportdag werd ook nog een
wedstrijd voor kinderen tot 16 jaar ge
houden. Deze route ging over de Hoge-
BESTUUR POLDER EIERLAND
De heer P. C. van Exel werd bij en
kele candidaatstelling herkozen tot
Hoofdingeland van polder Eierland.
AFSCHEID VAN DE GEMEENTE
Het officiële afscheid van de heer P.
Spigt, van de Dienst Gemeentewerken
is bepaald op Donderdagmiddag a.s.
CABARET IN „DE ORANJEBOOM"
Hedenavond, aanvang 8 uur precies,
begint in „De Oranjeboom,, te Den Burg
een Marine-Cabaretavond, aangeboden
door O. S. O. Besloten wordt met
groot bal, dat tot 2 uur zal voortduren.
Kaartverkoop voor zover voorradig
f 0,25 vanaf 7 uur aan de zaal.
„Hallo!" „Hallo!" De heer H. Broek
man, Tienhoven, trachtte de telefoon
centrale te bereiken, maar hij kreeg
geen gehoor. Dat was bijzonder erg: hij
wilde de hulp van de brandweer inroe
pen, daar een klamp erwtenstro in
brand was geraakt. „Hallo!!" Maar het
antwoord bleef uit. Later vernamen wij,
dat deze abonné verzuimd had tijdig de
abonnementskosten te voldoen, hetgeen
U en ons en iedereen kan overkomen!
Intussen ging het vuur gretig voort
met het zoeken naar nieuw voedsel. De
heer Broekman sprong op zijn fiets en
rende als een tweede Leo Garritsen naar
de boerderij van zijn buurman, de heer
Van Egmond, waar het abonnements
geld gelukkig wèl op tijd voldaan was.
„De brandweer was er bijzonder vlug:
vijf minuten nadat ik gebeld had, zag ik
de auto al aan komen vliegen", aldus de
heer Van Egmond.
Eerst werd het vuur met de nevel-
blusser bestreden en burgemeester De
Koning kon zich er weer eens van over
tuigen, dat de Raad geen kat in de zak
had gekocht: terwijl de overige leden
van ons Vrijwilligers Corps naar water
zochten en de brandslangen uitrolden,
ging de nevelblusser het vuur meteen
krachtig te lijf zonder dat er dus kost
bare minuten verloren behoefden te
gaan, zoals voorheen niet te vermijden
was. Uiteraard kan zo'n brandende
klamp met kurkdroog materiaal niet
worden gered als hij behoorlijk in brand
staat, maar soms kan de boerderij zelf
ook worden bedreigd, wat in dit geval
anders lag: de wind stuwde de verstik
kende rook van de boerderij af.
De brand was ontstaan door vonken
uit de schoorsteen van een waskacheltje,
dat een 15 meter van de klamp stond.
Toen de heer Broekman na de thee op
het erf kwarn, 'ontdekte hij de brand.
Naar wij vernemen is de klamp, de
oogst van plm. drie bunder, verzekerd
bij de Nederlandse Brandwaarborg Mij,
agent de heer J. A. Eelman.
Leo Garritsen won
als nummer één
van alle drie ru
brieken de grote
beker, uitgeloofd
door de Pontiac-
Horlogefabrieken.
Hier ziet U de
overhandiging
door de voorzitter
der Vereniging
voor Volksfeesten
en Texelse Folk
lore, de heer De
Wilt. Helemaal
rechts de secreta
ris, de heer Idema.
berg, Zuidhaffel en Hoornderweg. Het
traject moest tweemaal worden gereden.
Leo Brons werd nummer 1 in 26 min. en
12 sec. Hij werd op het wiel gevolgd
door Martien de Wolf, die er slechts één
seconde meer voor Tiodig had en 3de
werd Chiel de Graaf in 27 minuten en
28 sec. Zij hadden ongeveer 13 kilometer
af te leggen. Alle drie verwierven een
medaille, de eerste twee bovendien eni
ge premies.