9 roen wa in het hart.. Honderden Texelaars zagen landing deelnemers Rondvlucht 1954 in polder Eierland Leo Garritsen overwinnaar met grote voorsprong s weer het grootste „Ronde van Texel' sportevenement van het seizoen Vele kijkers bij de Openluebtfilui Klampje erwten verbrand WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1954 68e JAARGANG No. 6866 TEXELSEWCOURANT Uitgave N.V. v.h. Langevald de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank. Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,95 p. kwart. 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. DIE BLONDE EIERLANDSE KNAAP gelooft eerst, dat wij hem beduvelen: weet die man werkelijk niet, dat dat ranke vliegtuigje, dat daar zo speels komt aanglijden, een Piper Cub is? En ziet die man dan niet dadelijk en reeds van verre, dat daar een Fair Child in de lucht hangt? Nou mot je toch ophouwe! Maar heus, geachte lezerS, wij lichtten eerbiedig onze hoed voor de wetenschap der jeugdige Eierlanders op het terrein der luchtvaart, dat sinds 1937 zo nauw met ons eiland is verbonden. Och, de jongeheer Zegers, Boon of Van Benne- kom - want dat zijn toch zo'n beetje de gangbare Eierlandse namen, niet waar?! - zijn ons vele slagen voor: toen zij ge boren werden was het vliegveld al klaar en een hunner weet ons te vertellen, dat hij in 1937 geboren is, dus in het jaar, dat daar in Eierland het eerste toestel aan de grond werd gezet! Wij waren daar als man van de Texelaar meteen als de kippen bij, edoch, dat het wiegekind van toen ons thans radicaal uitlacht als wij een Piper Cub voor een Tiger Moth aanzien.„Maar dat moet U toch wéten?!" zo wijst de knaap ons terecht Als zovele andere eilandgenoten wa ren wij Zondag vlak na de koffie naar het Vliegveld gestevend om getuige te kunnen zijn van de aankomst der deel nemers aan Rondvlucht 1954. Bij de opening van het gebouw was gesproken over een eventuele deelname van dertig toestellen, maar het werden er vijftien, wat toch nog wel een aardig aantal is, en ook dan kan zo'n vliegdag ook voor de toeschouwers nog wel iets aantrekkelijks worden. Men genoot dan ook volop, toen enige toestellen op ge ringe hoogte vlak langs het stationsge bouw vlogen, maar bij die stunts bleef het jammer genoeg: het zou zo aardig geweest zijn, als wij wat stuntvliegen hadden mogen meemaken, zoals destijds, bij de opening van het veld in 1937 en de grote luchtvaartdag, die daar al spoe dig op volgde. Nu moeten de honderden toeschouwers zich wel wat bekocht heb ben gevoeld, temeer, waar de meeste toestellen helemaal achterin het uitge strekte veld aan de grond werden gezet en dan rustigjes naar hun standplaats wandelden. Omstreeks twaalf uur was het eerste en snelste toestel - een Beech Craft Bomanza - opvallend vooral door zijn schuin op staande staartvlakken, van vliegveld Leeuwarden het luchtruim in geschoten, op weg naar Texel. 19 Minu ten later kwam het vliegtuig over het Texelse stationsgebouw scheren. Dit toestel bracht als passagier de heer Kolff, voorzitter der Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart. En zo kwamen de vliegtuigen successievelijk binnen. Ha venmeester Van Harn had het maar druk! De kleinsten kregen een plaatsje in de luwte van een der bunkers: er stond nogal wat wind en daar stonden ze rustig! De kalm vliegende Piper Cubs deden over Leeuwarden-Texel een mi nuut of vijftig, maar hun kruissnelheid ligt dan ook aanmerkelijk lager dan die van de genoemde Bomanza, die met 250 km het luchtruim doorkruist! „A, een fantastisch mooi gebouw heeft U hier!" Aldus een der deelnemers in een compliment tot burgemeester De Koning, die evenals mevrouw De Ko ning aanwezig was om de gasten te be groeten op het terrein van de N.V. Luchtvaartterrein Texel, waarvan onze burgemeester het voorzitterschap be kleedt. De vliegtuigen hadden diverse routes genomen: de een koos het traject langs De 19-jarige Leo Garritsen kwam Zondagmiddag ineens handen tekort: als overwinnaar van de „Ronde van Texel" werd hij in „Casino" te Den Burg over laden met geschenken: een beker, een fles met dit, een fles met dat, bonnen goed voor dit en bonnen goed voor dat. De triomfator werd rijkelijk beloond en allen, die deze tour hebben meegemaakt weten, dat Leo deze „bijval" dubbel en dwars had verdiend: hij was meteen zeer snel van start gegaan, had kilo meters lang de kop gehouden, was een stukje van de voorgrond verdrongen ge raakt, maar spoedig daarop weer naar voren gekomen om geen enkele tegen stander meer een schijn van kans te geven en toen hij na 60 kilometer de finish passeerde viel voorshands geen spoor van zijn achtervolgers te ontdekken! Zo werd hij onbedreigd eerste in 1 uur, 43 minuten en 1 seconde, met een voor sprong van 5 minuten en 49 seconden op nummer 2, Kees Kuip, die een sport- fiels met versnellingen bereed, terwijl Leo op een „doodgewone" tourfiets zijn kilometers had verslonden. HAND IN HAND vliegen Leo Gar ritsen (tourfiets) en Jan Zuidewind (racefiets) over de eindstreep. Jan reed de Ronde buiten mededin ging. Toen de 34 deelnemers aan de start kwamen scheen heel Den Burg wel uit gelopen om er getuige van te kunnen zijn! Ja, deze Ronde geniet grote popu lariteit en het was dan ook een goede gedachte van de organiserende vereni ging voor Volksfeesten en Texelse Folk lore om na de première van het vorige jaar deze Ronde als vast punt op haar jaarprogramma te plaatsen. Wat is er snel gereden: vier minuten harder nog dan vorig jaar, toen de snel heid reeds allen verbaasde en het tijd schema van de commissie finaal in de war werd gestuurd. Dat de renners er best trek in hadden, bewees al meteen hun vaart op het eerste deel, de route naar De Waal. Leo Garrritsen had met een de kop genomen en het ging zo hard, dat enige bromfietsers, die in vol maakte argeloosheid besloten hacWen de tour op hun gemak te volgen, de renners De start der 34 deelnemers aan de Ronde van Texel. Start en finish waren op de Wil- helminalaan te Den Burg. al dadelijk uit het oog verloren! Bij De Waal wisten een paar renners op sport- fietsen met versnelling de favoriet te passeren. Het gelukte hem echter zich weer spoedig bij de weglopers te voegen en Oosterend zag Leo daar weer in het leidende peloton. In polder Het Noor den raakte het peloton uit elkaar: Leo, Aat Dijker en Jan Zuidewind (die op 'n racefiets buiten mededinging reed), lie pen weg, waarbij Leo de kop nam. Hun voorsprong werd groter en groter en in De Cocksdorp lagen zij zeker reeds vijf honderd meter voor. Een erg taai stuk was de lange rechte weg van De Cocks dorp naar Waalenburg, op welk stuk de jongens bovendien te worstelen hadden met een krachtige tegenwind. Alom trok de ronde grote belangstel ling, maar bij het vliegveld stellig het meest: daar hadden leden van de Kon. Ned. Vereniging voor Luchvaart een 15- tal toestellen aan de grond gezet, wat 'n hele sensatie en veel publiek gaf, maar toen de wielrenners passeerden stroom den ineens het vliegveld leeg Het moge paradoxaal klinken, maar de publieke belangstelling ging ineens niet meer uit naar de vliegtuigen, naar de luchtvaart, doch naar de eenvoudige tour- en sportfietsen Door De Koog naar Den Hoorn. Van daar door de Prins Hendrikpolder naar Oudeschild. Ook daar werd weer zeer hard gereden: de kilometerteller van onze volgwagen stond daar op 49 km! De laatste kluif was de Hogeberg en toen die eenmaal achter de smalle wie len lag, stoven Leo Garritsen en Jan Zuidewind op de finish af. Omdat zij practisch de gehele ronde bij elkaar hadden gezeten, besloten zij gelijktijdig te finishen, wat dan ook hand in hand gebeurde. Het zou 5 minuten en 49 seconden duren eer de volgende renner zou arri veren, wat geenszins afbreuk doet 'aan de prestaties van vele andere deelne mers: door Leo en Jan was uitzonder lijk hard gereden en wij kunnen ons dan ook heel goed voorstellen, dat Aat Dijker het op de duur niet meer in zulk een hoog tempo kon bolwerken! En toen kwamen dan de overige ren ners druppelsgewijs binnen. Steeds weer werden zij hartelijk toegejuicht en wel door een bijzonder groot aantal toe schouwers. In „Casino" vond een uurtje later reeds de prijsuitreiking plaats. Wij schreven reeds over de wijze waarop Leo Garritsen gevierd werd. Wel, ook de andere renners-prijswinnaars werden goed bedacht: Tjeerd Douma, 2de in de rubriek tourfietsers, verwierf een fraaie medaille. Zijn tijd was 1.59.2; 3. werd Theo Reij, medaille, tijd 1.59.5; no. 1 van de Sportfietsen werd Meijert Boon in 1.49.39. Hij verwierf een beker; 2. Jo Schoo 1.50.37, medaille; 3. zelfde tijd, Piet van Heerwaarden, medaille; Sport fietsen met versnelling: 1. C. Kuip, 1.48.50, beker; 2. Kees Wetsteen, 1.49.3, medaille; 3. Jan Blankevoort, 1.49,32, medaille. Deze en diverse andere renners ont vingen bovendien een of meerdere pre mies uitgeloofd door de firma's M S. Langeveld, S. Ros, J. C. Rab, „De Smul- pot", „Het IJsbeertje", Siersma's Wijn- de Waddeneilanden, terwijl weer een ander de Afsluitdijk onder zich wilde hebben. Nadat alle toestellen gearriveerd waren begaven de Rondvliegers zich per auto bus naar Hotel „De Lindeboom", waar de koffietafel gebruikt werd. Vervolgens werd onder leiding van de Directeur der VVV „Texel" een rondrit door Zuid- Texel gemaakt. Daarna kozen de vliegtuigen weer hun element. De Zondagsrust hernam WIJ BIEDEN U hierbij een overzicht van ons vliegveld kort nadat alle vlieg tuigen veilig en wel uit Leeuwarden op dc Eierlandse bodem waren neergezet. weer bezit van ons vliegveld en de hoofdbrandmeester Spigt kon zijn brandweerauto-nevelblusser, waarvan gelukkig geen gebruik gemaakt be hoefde te worden, weer naar de garage aan de Haffelerweg rijden. De door de Oosterender Ontwikke lingsclub georganiseerde openluchtfilm avond, Zaterdag jl. op het plein van de o.l. school aldaar gehouden, trok een gioot aantal toeschouwers. Ter inleiding werden door de muziekvereniging VIOS enige pittige marsen gespeeld, onder leiding van haar dirigent, de heer H. Westerdijk, die zich daarna met een har telijk woord tot het publiek richtte. Het bestuur had beslag weten te leggen op een serie Amerikaanse Voorlichtings films, die elk wat wils zouden bieden. De eerste film, die hierna vertoond werd', betrof het werk van de ijsberg opsporingsdienst, die de scheepvaart daarmede onschatbare diensten bewijst, want een botsing met zo'n ijsberg, die wel honderdduizend ton kan wegen, moet altijd eindigen in de nederlaag van het betrekkelijk zwakke schip. Een groot aantal landen, die belang hebben bij de veiligheid ter zee, verlenen de dienst financiële steun. Na deze film, die uiteraard vooral va rend Oosterend belang inboezemde, kre gen de schapenboeren van Strend hun kans: de volgende film had nl. de wol veeteelt als onderwerp en wel het scha- penhouden in de bergen, waar het oer oude beroep van schaapsherder nog in zwang is. Het was een aantrekkelijke film, daar men een zoontje van een schapenboer de hoofdrol had toebedeeld en zijn wens was natuurlijk een waar dig opvolger van vader te worden! De derde en laatste film was aan het muziekleven gewijd. Wij zagen hier de opleiding van adspirant-componisten, wat weer kaasje was voor muziekmin- nend Oosterend! Omstreeks half elf was het program ma ten einde en trok men weer, zeer voldaan, dorpwaarts. GEMEENTE-REKENING VOOR HET DIENSTJAAR 1952 Burgemeester en Wethouders van Texel brengen ter openbare kennis, dat de rekening van inkomsten en uitgaven van de gemeente voor het dienstjaar 1952 vanaf heden gedurende veertien dagen ter gemeente-secretarie voor een ieder ter lezing is nedergelegd en tegen betaling der kosten algemeen verkrijg baar gesteld. Texel, 26 Augustus 1954. Burgemeester en Wethouders van Texel De Burgemeester, C. DE KONING. De Secretaris, P. BEEMSTERBOER handel, Gebr. M. en A. J. Vonk, Ran, De Lindeboom en Texel, Kooiman en Casino. De beker voor de Tourrenners was aangeboden door de Pontiac horlogefa brieken. Alle bekers zijn wisselbekers. Wie deze tweemaal achter elkaar win nen worden definitief bezitter. Op deze sportdag werd ook nog een wedstrijd voor kinderen tot 16 jaar ge houden. Deze route ging over de Hoge- BESTUUR POLDER EIERLAND De heer P. C. van Exel werd bij en kele candidaatstelling herkozen tot Hoofdingeland van polder Eierland. AFSCHEID VAN DE GEMEENTE Het officiële afscheid van de heer P. Spigt, van de Dienst Gemeentewerken is bepaald op Donderdagmiddag a.s. CABARET IN „DE ORANJEBOOM" Hedenavond, aanvang 8 uur precies, begint in „De Oranjeboom,, te Den Burg een Marine-Cabaretavond, aangeboden door O. S. O. Besloten wordt met groot bal, dat tot 2 uur zal voortduren. Kaartverkoop voor zover voorradig f 0,25 vanaf 7 uur aan de zaal. „Hallo!" „Hallo!" De heer H. Broek man, Tienhoven, trachtte de telefoon centrale te bereiken, maar hij kreeg geen gehoor. Dat was bijzonder erg: hij wilde de hulp van de brandweer inroe pen, daar een klamp erwtenstro in brand was geraakt. „Hallo!!" Maar het antwoord bleef uit. Later vernamen wij, dat deze abonné verzuimd had tijdig de abonnementskosten te voldoen, hetgeen U en ons en iedereen kan overkomen! Intussen ging het vuur gretig voort met het zoeken naar nieuw voedsel. De heer Broekman sprong op zijn fiets en rende als een tweede Leo Garritsen naar de boerderij van zijn buurman, de heer Van Egmond, waar het abonnements geld gelukkig wèl op tijd voldaan was. „De brandweer was er bijzonder vlug: vijf minuten nadat ik gebeld had, zag ik de auto al aan komen vliegen", aldus de heer Van Egmond. Eerst werd het vuur met de nevel- blusser bestreden en burgemeester De Koning kon zich er weer eens van over tuigen, dat de Raad geen kat in de zak had gekocht: terwijl de overige leden van ons Vrijwilligers Corps naar water zochten en de brandslangen uitrolden, ging de nevelblusser het vuur meteen krachtig te lijf zonder dat er dus kost bare minuten verloren behoefden te gaan, zoals voorheen niet te vermijden was. Uiteraard kan zo'n brandende klamp met kurkdroog materiaal niet worden gered als hij behoorlijk in brand staat, maar soms kan de boerderij zelf ook worden bedreigd, wat in dit geval anders lag: de wind stuwde de verstik kende rook van de boerderij af. De brand was ontstaan door vonken uit de schoorsteen van een waskacheltje, dat een 15 meter van de klamp stond. Toen de heer Broekman na de thee op het erf kwarn, 'ontdekte hij de brand. Naar wij vernemen is de klamp, de oogst van plm. drie bunder, verzekerd bij de Nederlandse Brandwaarborg Mij, agent de heer J. A. Eelman. Leo Garritsen won als nummer één van alle drie ru brieken de grote beker, uitgeloofd door de Pontiac- Horlogefabrieken. Hier ziet U de overhandiging door de voorzitter der Vereniging voor Volksfeesten en Texelse Folk lore, de heer De Wilt. Helemaal rechts de secreta ris, de heer Idema. berg, Zuidhaffel en Hoornderweg. Het traject moest tweemaal worden gereden. Leo Brons werd nummer 1 in 26 min. en 12 sec. Hij werd op het wiel gevolgd door Martien de Wolf, die er slechts één seconde meer voor Tiodig had en 3de werd Chiel de Graaf in 27 minuten en 28 sec. Zij hadden ongeveer 13 kilometer af te leggen. Alle drie verwierven een medaille, de eerste twee bovendien eni ge premies.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1954 | | pagina 1