9 rom /wa in het harL, Werkcomité zal actie vergroting voorbereiden De te kleine haven van Oudeschild kost de gemeenschap veel geld staop SWUNGf Bij de Afrikaanse Texelaars Een tocht naar de Victoria water-vallen 4-5 maal hoger dan de toren van Den Burg JVl g]flglf WOENSDAG 9 FEBRUARI 1955 69e JAARGANG No. 6912 TEXELSE® COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn. pr. f 1,95 p. kwart. -f- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. Vacantieplannen? Eigenlijk hadden we ze niet. We had den gehoopt dat Pater Witte op zijn reis naar Holland via de Kaap en Durban zou reizen, maar het zat „teuge" en de pionier van Kenya zat net met Sunder- klaas op Texel. „Happy go lucky" zijn we er toen met z'n drieën, Ali, Kees en ik, op uit ge trokken. Als voorlopig doel kozen wij de Victoria Watervallen. In geval hotels of schuurtjes langs de weg schaars zouden zijn, namen we een auto-tent mee en zo vertrokken we in de vroege Natalse morgen naar Johannesburg. Deze weg van 600 km hebben we al zoveel gere den, dat we blij waren in Johannesburg bij de familie Slagter-Buis aan te ko men, die op sprong stonden naar Ame- door Siem de Waal y rika te vertrekken. Dit was het eerste stukje Texel dat we op onze tocht ont moetten. Johannesburg is echter nóg 'n Texelaar rijk. Heel onverwachts „ont dekt" door Hannie „Buis". De oud- Texelaar (Ik vind dit maar een onwoord dat „oud") Sieme Dros, thans kapitein in het Leger des Heils, woont hier aan de rand van een van Johannesburgs grootste kafferdorpen en wie heeft ge zien wat daar allemaal woont en huist en niet huist, zal begrijpen wat ik be doel als ik zeg dat hij voorlopig nog ar beidsterrein genoeg heeft. Als school- bankmaats van af onze prille jeugd bij juffrouw Klaasie en later bij meester Eelderink totdat we de school verlieten, was het interessant om elkaar weer eens te zien en wij wensen hem alle succes, want er is nog zo het een ander op te gnappe tussen de mijnzand- hopen van de meest cosmopolitische stad op deze soms zo droef draaiende wereld. Toen naar Pretoria via Krugersdorp waar we de voortrekkersfamilies Rijk en Hin even gelukkig Kerstfeest Nieuwjaar moesten wensen. Met niks begonnen zijn ze nu met zijn dertienen. In Pretoria wordt de Texelse kolonie kleiner, nu familie J. C. Graaf juist aan het inpakken was om naar Natal te trekken. En toen naar het Noorden. Eerst weer over honderden km bekende wegen, want we hebben ook in het N. gebouwd. Het viel ons op, dat in de ja ren dat we hier niet geweest zijn, dit jonge land rustig is doorgegaan met zijn ontwikkeling. Overal in Zd. Afrika bruist het leven. Nog steeds, nu al voor jaren, is er een tekort aan alles wat maar geschoold is en werken wil. In alle mogelijke bedrijven. Particuliere overheids. De spoorwegen b.v. Daarom was het zo droevig onlangs in een Ne derlands blad te lezen wat spoorweg mannen uit Nederland in Zuid-Af rika zouden hebben ondervonden. Zelden las ik zoveel nonsens in één artikel bij el kaar en gelukkig was het maar een minderwaardige minderheid die hier het woord voerde. Het was te zot om er kwaad over te worden, maar toch zou het jammer zijn, als niet terzake kundi- gen in Nederland zich door die nonsens laten afschrikken om te emigreren. Maar ja.als je met de kous op de kop thuiskomt door eigen schuld, valt het óók niet mee om je gezicht te red den, vooral als je getrouwd bent en toch moeilijk aan moeder kan vertellen dat je de centen versnoept hebt. Maar ik dwaal af. Op onze reis naar het Noorden, hadden we nog een aardi ge ontmoeting.. „Er zit in Potgieters- rust nog een Texelaar met de naam van Dros, had Jaap Rijk ons verteld. Toen we dan ook de eerste garage in het dorp aandeden en terloops vroegen aan een monteur of hij ook iemand met de naam van Dros kende, „van Texel" verduide lijkte we er nog bij, zei de aangesproke ne „Ja, maar die is er nu niet". Het is trouwens ook geen Texelaar, maar IK ben er een. ((Ziet U wel, hij zei niet ik ben er vandaan gekomen of oud-Texe laar, maar ik ben er een). Het was An- dries Meindertsma die ons aansprak en al spoedig keuvelden we over Texel als of we er nog nooit vandaan geweest wa ren. Ja, precies 4 jaar geleden dronk ik een „hassie bassie" met zijn vader Piet in „Durp" ter gelegenheid van de Ouwe Sunderklaasviering, die ook op die avond nog lang niet verloren was ge gaan. en nu was het'zijn zoon in het N. van Transvaal. Hij zal het hier best redden en zelden ontmoette ik iemand die het Afrikaans gauwer meester was dan Andries. Dan via Messina, waar we koffie dronken met onze vroegere sergeant uit de Brigade, die hier nu werkt op de ge weldige kopermijn, naar de grens. De regen stroomde toen we de grens over gingen. De douane was het zelfs te nat om naar buiten te komen. En zo waren we weer in Rhodesia. We hebben er een paar weken rondgekruist en heel veel van het land gezien. Het is een land. jonger dan Zuid-Afrika, MEER Afrika en nog bij lange na niet zo ver-euro- peest als Zuid-Afrika. Het is een land met enorme nog niet bewoonde delen. Dat ontdek je best als je zo per auto rondtoert. In Z.-Afrika liggen de benzi ne-stations in uiterste gevallen 100 km uit elkaar, maar hier is het normaal als je 200 km rijdt zorïder een spoor van le ven, nou ja zonder een spoor van men selijk leven, want apen, bokken, bobia- nen enz. zijn er in overvloed en soms borden op de weg „Pas op voor olifan ten!" In de avond kan dat lastig zijn, want ze kuieren zonder licht op en je rijdt er niet zo gemakkelijk overheen als over een springhaan. De wegen zijn hier wel eigenaardig. Het zijn meestentijds z.g. stripwegen. Het zijn geasfalteerde stroken van twee voet breed. Voor een Texelaar niet moeilijk om uit te leggen. Denk maar aan de oude Texelse wegen met het paardepad in het midden en het s links en rechts daarvan. Denk het paar- depaadje weg, het slag geasfalteerd en je hebt een stripweg. Duizenden km hebben we er over getoerd tot je er tu reluurs van werd, maar het is de oplos sing en de verbindingen zijn daarom goed. Minder goed zijn de bruggen. Dat wil zeggen, ze zijn te laag. Ons verblijf viel samen met de regentijd en het meermalen gebeurd tijdens de hevige stortbuien dat de rivier „afkwam" net water 17 voet over het brugdek stroomde. De weg tussen de hoofdsteden Salisbury en Bulewayo was soms voor drie dagen niet om door te komen. Tien tallen, ja honderden auto's voor de bruggen en maar wachten. Wij hebben nog erg gesloft. Eenmaal een halve c...0 wachten en eenmaal terug. Maar laat ik niet te veel vooruit lopen. 325 Km over de grens was onze eerste pleisterplaats in Rhodesia, Bulewayo. Daar brachten we de nacht door, terwijl de regen on onderbroken stroomde. Hoewel de stad in sommige aspecten „Amerikaans" aan doet, heeft men nog geen ondergronds afwateringssysteem en het was leuk om te zien, hoe na afloop van de bioscoop de mannen het vrouwelijk geslacht op de arm namen en hen zelf barrevoets naar de auto droegen. Aan auto's Rhodesia geen gebrek. Als er ooit een noodzakelijk vervoermiddel is, dan is 't hier wel de auto. Vroeg in de morgen weer verder. Het landschap kan nu maar één naam heb ben: uiterst eentonig. Links en rechts „Bush", laag geboomte waar je net niet over heen kunt zien en meestentijds maar een paar meter in kunt kijken. Het wild bleef dan ook veilig voor ons oog verborgen, met uitzondering van de apen, een paar herten en souvenirs van olifanten. „Droppings", aldus door een Engelsman keurig uitgeduid. Een lange dag reden we door dit landschap in de richting van de watervallen, de grootste ter wereld. Naar mate wij ze naderden steeg de spanning, mede door de eento nigheid van de weg. Op ongeveer 20 km afstand kregen we de eerste glimp te zien. De weg liep even stijl omhoog en toen we op de top kwamen, zagen we aan de einder enorme witte wolken in prachtig coritrast tegen de fel blauwe lucht. Ze rezen als het ware op uit deze groene wildernis, want van de rivier was nog niets te zien. Dit was dus de beroemde spree, de waterwolk, die ver oorzaakt wordt door de neerstortende watermassa's, een zee van millioenen liters per seconde, die, op de rotsen ver pletterd, omhoog slaat en wolken ver oorzaakt. Het trok als een Meierblis en we snorden er met over de 100 km op af. Eerst echter passeert men de grens, want de watervallen liggen in N.-Rho- desia. Veel drukte geeft dat niet. Er staat een neger met een bordje waar op staat, wat je wel en niet doen mag, wat je wel en niet meenemen mag. Nadat je geknikt hebt, rijd je verder. Hoe sneller je kunt lezen, hoe sneller je knikt, hoe gauwer je de grens over bent. En zo stonden we even later op de zelfde plek, waar jaren geleden Living stone stond. Het is moeilijk om de grootsheid van dit wereldwonder te be schrijven. Nog moeilijker voor hen, die op ons vlakke eiland wonen en nog nimmer een waterval zagen. Of hoorden! Want de naam die de inboorlingen er aan geven is „Rook dat dondert". Water dat naar beneden dondert, met oorver dovend geraas te pletter slaat, wolken schept en die weer honderden meters hoog de lucht in slingert. Je voelt je alleen maar klein en nietig, Vier tot vijf maal hoger dan de toren van Den Burg, en 1600 meter lang dondert het water hier in een enorme spleet. Van de bo- REIS NAAR OOSTENRIJK 27 MEI - 6 JUNI 1955 Gedurende de maand Juli 1954 be zocht een groep Oostenrijkse platte landsjongeren Nederland. Naar aanlei ding van deze reis ontving de Stichting voor Europees Volkshogeschoolwerk, die voor deze groep het programma had sa mengesteld, een uitnodiging in de zo mer van 1955 een tegenbezoek aan Oos tenrijk te brengen met een groep Ne derlandse plattelandsjongeren. Deze uitnodiging is gaarne aanvaard en in overleg met de jongerenafdeling van de Hollandse Maatschappij van Landbouw werd besloten in de eerste plaats jongeren uit Noord- en Zuid-Hol land voor deze reis in aanmerking te la ten komen. De reis, waaraan een dertigtal jonge ren deel zullen kunnen nemen, zal per bus worden gemaakt. Zowel op de heen als op de terugreis zal in Hessen worden overnacht, door bemiddeling van de Hessische Landvolkshochschule. Uit het voorlopige programma kunnen reeds de volgende punten worden me degedeeld: De reisroute in Oostenrijk zal zijn: Linz, Wenen, Semmering, Graz, Karaten, Salzburg, Tirol, Vorarlberg. Men zal tijdens de reis volop kunnen genieten van het prachtige Oostenrijkse bergland. De reis zal echter meer bie den dan dat alleen: ze zal gelegenheid geven kennis te maken met een zo zeer van de Nederlandse verschillende land bouw; kennismaking met de bevolking van dit land zal mogelijk zijn; men zal een enkele maal in een boerderij over nachten, terwijl daarnaast tal van boer derijen en instellingen zullen worden bezocht. Op het programma staat o.a. een be zoek aan de Volkshogeschool Sankt Martin, gehuisvest in een bijzonder mooi oud kasteel, aan een tractorenfabriek enz. Het hoogtepunt van de reis zal een tweedaags verblijf in Wenen zijn. De stad zal onder deskundige leiding wor den bezichtigd; men zal een toneel- of opera uitvoering bezoeken, terwijl er te vens de mogelijkheid zal zijn op eigen gelegenheid Wenen te doorkruisen. Deze reis staat open voor plattelands jongeren - jongens z'owel als meisjes - en zal worden gehouden van 27 Mei - 6 Juni 1955. De deelnemerskosten be dragen f 200,daarbij alle kosten voor vervoer, verblijf in Duitsland en Oos tenrijk, entreeprijzen enz. zijn inbegre pen. Opgaven kunnen worden gericht tot Stichting voor Europees Volkshoge schoolwerk, ,,'t Huis Kinhem", Breelaan 55, Bergen N.H. of Secretariaat der Jon geren Organisatie, Anna Paulownastaat 22, Den Haag. In verband met de voorbereidingen, zouden wij Uw opgave gaarne vóór 15 Maart a.s. ontvangen. Bij aangifte ver melden: naam, adres, leeftijd en „Reis Oostenrijk van 27 Mei - 6 Juni 1955". DIENSTREGELING N.V. TESO Tijdvak 28 Nov. 1954 t.m. 28 Febr. 1955 Werkdagen: Van Texel: 5,30; 7,45; 11,45, 14,45; 17,45. Van Den Helder: 6.30; 10,30; 13,10; 16,20; 19,30. Op Zon- en Alg. erk. Chr. Feestdagen ingaande 3 October 1954 Van Texel: 7,55; 11,45; 16,00; 18,15. Van Den Helder: 10,30; 13,10; 17,10; 19,30. dem in die „spleet" valt deze tijd van het jaar niet veel te zien. De regenwol ken beletten het uitzicht, maar indruk wekkender is het niet mogelijk. De volgende dag in stralende zon was het nog mooier. Een enorme, fel ge kleurde regenboog spande zich tegen het wolkendek en veranderde van vorm en grootte naar de zon wentelde, hoog in de lucht en onder op de bodem. De tocht was erg voorspoedig gegaan, de nog nieuwe Ford bleek er tegen te kunnen en daarom besloten we nog even door te gaan. De volgende dagen hebben we een uitstekend beeld van het land gekregen; zo heel veel natuurschoon heeft het in het Westen echter niet. Al leen maar enorme kudden wilde dieren, alle mogelijke soorten, spekvette zebra's je zou wel een leeuw willen wezen. Naarmate wij echter met een grote boog naar het Oosten reden, veranderde dit. De eentonige alsmaar met bush bedekte vlakten, vertoonden meer bouwgrond, de boerenplaatsen werden talrijker en 't viel ons op, hoeveel boeren uit de Unie wel naar Rhodesia zijn vertrokken. Met boerderijtjes van soms 10.000 bunder heb je voorlopig ook nog geen ruilver- kavelingszorgen. En er zijn er ook net zo groot als ons hele eiland; zoals ik het gekend hebOok zijn er enorme Ranches, jachtboerderijen. De eenzaam heid drukt soms sterk op de rondreizen de trekker. Hele kleine nederzettingen op heel grote afstanden: land van nog weinig comfort. Land van 45 zwarten op elke blanke, land van pioniers. 18 Jaar geleden zou ik hier naar toe zijn gegaan. Nu niet meer. (Slot volgt). „EENDRACHT maakt macht!" De bijeenkomst inzake het havenprobleem stond ontegenzeggelijk in dit teken. Vijftig personen - uit de landbouw, uit de visserij, uit het transportwezen en uit de middenstand - hebben Vrijdagavond in Hotel „De Graaf" onder ogen gezien wat gedaan kan worden om Texel aan een grotere haven te helpen. Vijftig personen ook bleken met dezelfde geest be zield: zo kan het niet langer, wij moeten met de tijd mee en dus moet óók de haven met de tijd mee. Wij hebben eilandgenoten horen spreken, die wij als pro-Horntje mensen kennen en wij hebben eilandgenoten horen spreken, die de bestaande route be stendigd willen zien, maar allen bleken er ten volle van overtuigd, dat de haven van Oudeschild vergroot dient te worden en zo mogelijk op korte termijn, want iedere dag, dat Texel, het zich nog>steeds ontwikkelende Texel, is aangewezen op deze veel te kleine haven, kost de gemeenschap geld, ja méér dan de meesten stellig zullen vermoeden. Is het daarom niet verheugend, dat beide partijen, wij willen dit, gezien de onpartijdigheid van ons blad in deze kwestie, nadruk kelijk vaststellen - zich achter de initiatiefnemers hebben geschaard en dat beide partijen hier een voor Texel hoogst belangrijke aangelegenheid aan de orde zien? In zijn openingswoord had de voor zitter van deze bijeenkomst er met klem op gewezen, dat het havenprobleem ge heel los staat van de verbinding Texel- Den Helder en dit werd door alle aan wezigen beaamd, ofschoon tijdens de daarna volgende besprekingen, visies en conclusies toch onwillekeurig het ver bindingsprobleem zelf ook steeds weer bij het onderwerp werd betrokken. Ech ter: in geen enkel opzicht bleek het feit, dat de Texelaars ten opzichte van het verbindingsprobleem twee partijen heb ben gevormd, een struikelblok te zijn in zake het havenprobleem zelf, want, van de noodzaak tot vergroting van Oude- schild's haven bleek iedereen overtuigd, waar het z.g. massa-vervoer altoos over Oudeschild zal blijven gaan. Zoals reeds eerder gemeld waren de besturen van onze beide middenstands verenigingen door een aantal belang hebbenden verzocht deze aangelegen heid in bespreking te brengen. „Wij zien het havenprobleem als een algemeen Texels probleem, waarmede zowel de beurtschippers, de transportbedrijven, de vissers, als de landbouwers ten nauwste betrokken zijn. Ik wil met na druk vaststellen, dat de verbinding op deze vergadering buiten de discussie dient te blijven, omdat dat een apart probleem is, waarmee verschillende in stanties zich reeds bezig houden en waarover reeds door de minister een beslissing genomen is", aldus de heer C. J. van der Kooi, die deze vergadering leidde. Vorige maand, zo vervolgde spreker, werden wij door belanghebben den attent gemaakt op de grote moei lijkheden, welke zich, met betrekking tot de kaderuimte in de haven van Ou- OORLOGSGETROFFENEN ATTENTIE! Aanvullende bijdrage voor bedrijfsuit- rusting en vee Voor hen, die een vragenformulier van de Rijksdienst voor Landbouwher- stel hebben ontvangen zal het Advies bureau van de Stichting voor de Land bouw in Noord-Holland 2 zitdagen hou den op Texel, Den Burg, Hotel „De Lin deboom", Groeneplaats 11, t.w. op Dins dag 15 Februari a.s. van 15 tot 18 uur en van 19,30 tot 21 uur; op Woensdag 16 Februari a.s. van 9 tot 12 uur. Verzocht wordt ter zitting mede te nemen: het overzicht van de geleden schade (recapitulatie Landbouwherstel), molestgegevens en een overzicht van de herstelkosten van de landbouwinventa- met eventueel enkele rekeningen of kwitanties van aangekochte machine rieën. Het Adviesbureau van de Stichting voor de Landbouw in Noord-Holland. deschild voordoen. Er is daar nl. een re gelmatig tekort aan kaderuimte, waar door de aan- en afvoer wordt belem merd hetgeen dikwijls belangrijke extra kosten met zich brengt. Wij kwamen tot de conclusie, dat het wenselijk was dit probleem in grotere kring te be spreken met allen die belang hebben bij de aan- en afvoer van goederen. Ons doel is: in de eerste plaats om vast te stellen of wij met elkander de zelfde mening zijn toegedaan of deze in grote lijnen gemeen hebben en in de tweede plaats om te beraadslagen wat er gedaan moet worden in het kader van een actie tot vergroting van de ha ven. Hiertoe zou o.i. een werkcomité moeten worden opgericht". Na deze inleiding gaf spreker in eer ste instanties het woord aan de verga dering. De heer J. N. Bruin bracht allereerst naar voren, dat volgens Ir Maandag door het uitvoering van het Ruilverka velingsplan Texel de productie met 25 pet zou toenemen. Wij zouden, zo zei hij, in een request aan de Minister van Wa terstaat moeten aanvoeren, dat de haven te klein is. Aan alle toporganisaties, waarvan belanghebbenden bij de haven lid zijn, zouden wij een afschrift moeten zenden, evenals aan ons gemeente bestuur met het verzoek bovendien tot ondersteuning van het request. De heer Van der Kooi merkte op, dat B W in een onderhoud met de verte genwoordigers van de middenstand heb ben verklaard, dat het gemeentebestuur ongetwijfeld zijn adhaesie zou willen be tuigen als men met een behoorlijk ge fundeerd request ter tafel kwam. De heer R. J. Timmer: „Voor het ver voer van de massagoederen zal Oude schild altijd de aangewezen haven blij ven". De heer Van der Kooi: De kotter vloot telde enkele jaren geleden nog maar 5 schepen, nu al 10 en over enkele jaren kan dit aantal wel verdubbeld zijn. En als de nodige ruimte aanwezig was, zou den waarschijnlijk ook andere vissers worden aangetrokken, b.v. de Zeeuwen en de Urker Noordzeevissers". De heer J. Roeper, Spang: „Ook zou kunnen worden overwogen, welke goe deren in de toekomst via Oudeschild en welke via het Horntje vervoerd zullen worden". Vervolg 2de pagina. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild: 9 Febr. 10,25 en 22,10; 10 Febr. 11,00 en 22,50; 11 Febr. 11,25 en 23,20; 12 Febr. 11,50 en 23,45. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water- Ontleend aan „De getijtafels voor Ne derland 1955" bewerkt» bij de Directie Algemene Dienst van de' Rijkswater staat. IJhe.&eM 7f£ï$'Suas£fé//xl fi&pipe and d.0n< 'ie. tfe>$

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 1