Cjroen '^wartsJexelsin het harL, TROOST Frisse vreugde ELKE MORGEN Nieuwe Oosterender haven bleef jammer genoeg een illusie Z EE 2 U I dTÏÏ Een gloednieuwe Afdeling TROOST ZATERDAG 2 APRIL 195S 69e JAARGANG No. 6027 TEXELSE® COURANT Uitgave N.V. v.h. Lang«y*ld «Sr d® Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdag* en Zaterdag*. Bank: R'damee Bank, Coöp. Boeresl. Bank. Postgiro 852. - Abonn. pr. f 1,95 p. kwart, -f- 20 ct. incasso. Ady. 8 c, p.rnm. DE KOTTERVLOOT WEER UITGEBREID De Oosterender kottervloot is weer verrijkt met een pracht schip, de „Soli Deo Gloria", TX 4, schipper-eigenaar de heer B. van der Vis Jzn. Het is een van de grootste schepen van de Tex. kottervloot geworden, 24,60 m. lang en uitgerust met een 200 P.K. Industriemotor (het 3e schip met zulk een motor). In de stuurhut vindt men de nieuwste hulpmiddelen, o.a. een schrijfdieptelood, dat de zeediepte op rollen registreert en een vlamdieptelood, waarop men de zee diepte direct kan aflezen. Onmisbare hulpmiddelen bij de visvangst en ook bij de nadering van de kust. Voorts de nieuwste zender-ontvanger van Radio- Holland en een nieuw apparaat: een richtingzoeker. Een oliedrukkeerkoppeling van de fa. Kuiper uit Rotterdam maakt dat het sturen thans een genoegen is, vergele ken bij het zware werk aan het stuur rad, zoals dat op oudere kotters nog is. Een zware winch vergemakkelijkt het werk, vooral als bij het vissen op rond- vis veel lijnen gebruikt worden. Het schip is tevens voorzien van een zwaar zoeklicht en heeft een dichte kop, die beschutting geeft bij overkomend water. De kotter is gebouwd bij de firma Sij- mensbergen te Amsterdam en afge bouwd (o.a. de gehele bovenbouw) bij de fa. Visser te Den Helder. Op de proefvaart, waarbij o.a. tegen woordig waren afgevaardigden van de Scheepvaartinspectie, de heer Visser en de verzorger van de electrische instal latie, liep het schip ruim 9 mijl. Dinsdagavond, na slechts enkele uren in de haven gelegen te heggen, vertrok het schip met diverse familieleden van de schipper aan boord naar Rotterdam, waar het anti-magnetisch gemaakt moest worden. Wij wensen de heer Van der Vis veel succes en behouden vaart. Voor een goed overhemd DE SPECIAALZAAK Spoorstraat 40 - telefoon 2606 Den Helder BRIDGECLUB .GROOT SLEM" Laatste competitieuitslag: A.-lijn, max. 84 punten 1. Mantje-Veenema 521/2 pnt 2. Echtpaar Bakker 51 pnt 3. Echtpaar Jouwersma 46 pnt 4. Bruin-Wessels 41 pnt 514Van Lenten-Van Santen 3914 pnt 514Bakker-Brücher 3914 pnt 7. Kramer-Vennik 34 pnt 8. Echtpaar Beemsterboer 32 V2 pnt B.-lijn, max. 72 punten 1. Backer-Broekman 40 pnt 2V2. Mevr. Kooiman-Boeder 39 pnt 2%. Echtpaar Boersma 39 pnt 4. Gebr. Van Sambeek 3814 pnt 5. Hin-Van Dam 3714 pnt 6. Dob-Bos 37 pnt 714. Keijser-Michels 3214 pnt 714. Roeper-Van der Werf 3214 pnt 9. Mevr. De Graaf-Gieze 28 pnt Slotavond Woensdag 27 April. PUBLICATIE VAN DE CULTURELE RAAD Zaterdag 2 April Den Burg", Hotel Texel, 15-17 uur Re ceptie t.g.v. het 25-jarig bestaan van het Ziekenfonds „Texel". Oudeschild, Eigen Gebouw, „Klein To neel" voert op „Op een mooie dag ir Mei". Zaterdag 9 April Midden-Eierland, o.L school, toneeluit voering „De rauwe grond". DE VRIJE NATUUR IN Zij, die graag door bos en veld trek ken om hazen en konijntjes te verschal ken - of om andere diepmenselijke re denen - zullen het wel leuk vinden, als hun rugzak weinig weegt en toch „ijzer- sterk" mag heten. Wel, de perlon-fabrie- ken zijn al enthousiast bezig om voor hun plezier een grote voorraad rugzak ken te naaien, die maar 250 gram wegen en ongevuld in een jaszak meegenomen kunnen worden. Er zitten dubbelsterke draagriemen aan, die in geen geval draaierige allures zullen vertonen en op minstens 18 kg ballast berekend zijn. De bruikbaarheid van bedoelde zak ken is uitvoerig bewezen door de Duits- Oostenrijkse Karakorum-Himalaya ex peditie van vorig jaar, die er mee was uitgerust op kosten van de fabrikant. Ze bleven soepel, scheurden nergens in en konden na thuiskomst eenvoudigweg uitgewassen worden om er weer al* ni«uw uit t* ai en. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL 1 van 25 tot en 31 Maart 1955 Geboren: Daniël, zv Lammert J. van der Steeg en Dina G. Vendel; Bartholo- meus Anthonius, zv Cornelis J. Witte en Janna Wassenaar. j Ondertrouwd: Joannes Bos en Theo- j dora A. Witte; Pieter H. Kingma en Hendrika J. Luchies. Gevonden voorwerpen: Rode portemonnaie, autoped. INGEKOMEN PERSONEN Dirk S. Boon, van Zevenhuizen, Noord einde 63 naar O 148; Martina H. J. Plug, ev. van Ruitenbeek, van Hilversum, Zon en Maanstraat 43 naar Den Hoorn, Loodsmansduin; Nikolaas A. Swaerts van Oudorp, Hoornseweg 24 naar B 35, met gezin. VERTROKKEN PERSONEN Marinus van Cappelle, van De Koog 18 naar Haarlem, Barrevoetstraat 21 en echtgen.; Marigje van Tuijl, van K 30 naar 's-Gravenzande, Loosduinweg 47; Adriaan Boonaerts, van Weststraat 4, Den Burg, naar Hoorn, Drieboomlaan 50; Agatha T. Baken, van Beatrixlaan 15 naar Den Helder, Hoogstraat 111; Cornelis van der Knaap, van O 175 naar Rotterdam, Koninginneweg 294; Pieternella A. de Leeuw, ev. van Eer den, van Weverstraat 49 naar Sliedrecht Merwestraat 50, met kind; Jacob C. Koom, van Nieuwstraat 22, naar Hoorn, Veenenlaan 178, met gezin. NAAR DE TEXELBERG Vt*f0 R' r» binnenmcn ■UVtNrtfïtiN Dit was een tekening van de Waterbouwkundig architect J. P. Visser, uit Utrecht, gemaakt in Mei 1890. „Ontwerp eener visserijhaven bij de Oostkaap op het eiland Texel. Hoofdzakelijk bestemd voor de bewoners van Oosterend en nabij gelegen Buurten'' stond er boven. De Binnenhaven was volgens dit plan 50 meter breed, de voorhavens 25 m. Het remmingswerkplankier was 200 meter lang en zou negen toegangsbruggetjes en trappen naar de laagwaterlijn be vatten. De dubbele lijn, links onder is het „binnenpad naar Oosterend". Deze havei* bezit dus twee ingangen, waar door verzanding uitgesloten zou zijn, omdat het doorstromende water verzanding zou voorkomen. U kunt nog mee!! Tot onze verbazing heeft zich gisteren niemand aangemeld tot deelname aan onze excursie naar de Texelberg, Hotel „Texel" enz., gelegen in Noord-Italië. Zoals wij schreven zal de tocht om streeks begin Juni {lange dagen en veel al beter weer dan in het volle seizoen) worden gemaakt en wel per motorfiets. Misschien is de aanmeldingstermijn aan de krappe kant geweest, waarom wij nog gedurende één week de gelegenheid bieden tot aanmelding. (Velen meenden, dat het hier om een 1 April-mop ging, maar dat is werkelijk een jammerlijk misverstane^. Toevallig kwam dit bericht enkele dagen vóór 1 April en viel, zo ontdekken wij nu, de aanmeldingstermijn op Vrijdag. Dit laatste hield echter louter verband met de verschijning van onze eerstvolgende editie op Zaterdag. Omdat aan zo'n reis heel wat paperassen vast zitten, hebben wij gaarne vroegtijdig de aanmelding in ons bezit - red.) SPROETEN-* -omen vroeg in b voorjaar 'oop tijdig SPRUTOL (Slot) Op 2 Maart 1896 werd in „Het Wapen van Texel" te Oosterend een druk be zochte vergadering gehouden bijeen geroepen door de leden der permanente havencommissie. „Ter bezichtiging was gesteld een ontwerp voor een haven bij de Oostkaap. Kosten f 125.000,of een f 50.000,lager dan het vroeger aange boden project''. „De heer C. Mossel deelde ter ver gadering mede, dat de zaken thans goed marcheren en dat hij de verwachting durft uit te spreken, dat binnen een jaar reeds een begin van uitvoering gegeven zal kunnen worden. Hij was nl. samen met de heren A. P. Staalman, Lid van de Tweede Kamer en J. P. Visser, Wa terbouwkundige, op audiëntie geweest bij de minister en Z.E. had gezegd, dat de zaak thans zijn volle sympathie had en dat, met enige medewerking van de Prov. Staten van Nil thans een goed ?inde daaraan gemaakt zou kunnen worden. Had Z.E. het vorige jaar ge zegd dat hij de helft der begrotingssom wilde toezeggen, than? wil hij nog meer voorstellen''. Op 12 Maart 1896 besloot de Raad met algemene stemmen de. havenplannen te steunen door een adres van adhaesie aan de minister en de Prov. Staten. De voorzitter merkte intussen op, dat „hoe weinig rooskleurig de toestand schijnt ten opzichte van de visserij, uit de her haalde aandrang tot 't verkrijgen van 'n haven het zich toch laat aanzien, dat OOK ZIJ KUNNEN INGESCHAKELD WORDEN Diverse malen hebben wij op Texel een avond gehad, waarvan het program ma door blinden werd verzorgd. Mis schien waren er blinden bij, die altijd 't licht hebben moeten missen, misschien waren er bij, die op latere leeftijd blind werden. Jaarlijks worden in ons land talrijke volwassenen, hetzij door een ongeluk, hetzij door ziekte, blind. Zijn „nieuwe" leven vereist sociale revalida tie en dat is slechts mogelijk in een centrum, waar men over tijd, kennis en krachten beschikt en waar men hem op beroepsmogelijkheden onderzoekt, test en observeert. Maar. zo'n centrum ontbreekt. Omdat de behoefte daaraan j evenwel zeer dringend is, meent het be stuur van de Stichting Het Nederlandse 31indenwezen thans met kracht de uit werking van reeds lang gekoesterde plannen ter hand te moeten nemen. De kosten zijn hoog en daarom doet zij een beroep op ons aller steun. Uw bijdrage kunt U storten op gironr. 3910 van de Stichting „Het Ned. Blindenwezen" te Amsterdam, onder vermelding van „Centrum". IN EEN GOEDE HOED STAAT TROOST Spoorstraat 40 - telefoon 2606 Den Helder Uitsluitend de betere exclusieve herenkleding FALCON MALININE STURKA Sportcolberts en Pantalons Gabardine Jassen Regenjassen .de zaak voor de man van smaak. Spoorstraat 40 - telefoon 2606 Den Helder DAMCLUB TEXEL A.: S. Ros-A. v.-d. Slikke 2—0 S. v. Heerwaarden-C. v. Heerwaarden 2—0 B.: A. Vinke-Jac. v. Heerwaarden 02 C. P. Burger-Jn Stam 11 P. W. Kooi-Jo Schoo 1—1 C.: J. J. de Beurs-J. Koorn 20 J. A. v. Enst-F. v. Sambeek 20 J. J. de Beurs-J. A. Barhorst 20 J. Koorn-Jn Barhorst 02 F. v. Sambeek'-J. Hillen - 11 Jac. van Heerwaarden trok zich op naar de 2de plaats in B, doordat C. v.d. Werf niet speelde. In C. ging J. J. de Beurs weer voorbij A. de Vries, maar doordat ook J. A. van Enst weer won bleef de 2de plaats nog anbereikbaar. ZONDAGSDIENST DEN BURG DOKTER ELIAS (Ingaande Zaterdagavond 6 uur) VISAFSLAG OUDESCHILD Aangevoerd in de week van 14-19 Maart 24 kg schol; 225 kg schar; 139 kg bot; 1048 kg Exportgarnalen; 380 kg krukels; 484 kg wulken. Aangevoerd in de week van 21-26 Maart 147 kg schol; 345 kg schar; 423 kg bot; 2392 kg Exportgarnalen; 118 kg wulken. HUN OUDERS VERLOREN Is het niet verschrikkelijk, als jonge kinderen hun ouders verliezen, door welke oorzaak dan ook?! Is het niet even verheugend, dat er tehuizen zijn, zoals die van de Ned. Centrale voor Practische hulp aan alleenstaanden van iedere leeftijd en gezindte?! En zijn wij dan niet begenadigd, dat wij in de gele genheid zijn deze stichting te steunen? Welnu, dezer dagen zal voor het Kin derhuis „Prinses Beatrix", te Groesbeek, in onze gemeente gecollecteerd worden. S.V. Texel Programma voor a.s. Zondag: Texel 1 en 2 vrij door Interlandwed strijd Nederland-België. Texel a gaat 's morgens naar JVC. Hedenmiddag: Texel b thuis tegen Tex. Boys a; Texel Welpen-Tex. Boys Welpen. Handbal: Texel 1 gaat naar JVC, evenals Texel 2. in het vissersbedrijf een bestaan is te vinden, anders zou het bedoeld verzoek niet gerechtvaardigd zijn. In een nieuwe phase De Commissaris der Koningin gaf de heren Mossel en Brouwer, Juli 1896 ter audiëntie verschenen, de raad dat de commissie zelf het initiatief neme tot het maken van een haven: bij eventuele aanvrage om subsidie zou hij alsdan zijn steun verlenen. Door dit besluit trad de beweging 'n geheel nieuwe phase in, waardoor ongetwijfeld een zwaarder juk op de schouders der Oosterender be volking gelegd werd. „Moge die last nimmer te zwaar zijn en moge langs deze weg verkregen kunnen worden wat langs andere weg, helaas, niet te ver krijgen v/as". Op 21 Jul 1896 werden in „Het Wa pen van Amsterdam'' Ontwerpstatuten tot oprichting van een Vereniging tot stichting en instandhouding van een ha- ven nabij Oosterend ter tafel gebracht. De contributie werd bepaald op f 1,50. Staande de vergadering traden ruim 50 personen toe. Op deze statuten zou goedkeuring gevraagd worden voor de tijd van 29 jaar. In 1897 de eerste spade?? Op 5 Jan. 1897 behandelde bovenge noemde vereniging een schrijven van het Prov. bestuur voor NH, waarin er op gewezen werd, dat de begroting van j f 167.000,door Waterstaat becijferd, f27.000,te hoog was. Met. dat bedrag j diende de begroting te worden ontlast, i G.S. waren bereid aan de Prov. Staten j voor 'te stellen in de kosten van aan- 1 leg een prov. subsidie te verlenen van f 50.000,mits aan diverse voorwaar- i den werd voldaan. O.a. moest de zeker- I heid bestaan, dat in de nieuwe haven per jaar een havengeld van 30 gulden per botter zou worden geheven, ten einde in de eerste plaats daaruit te kwijten de kosten, welke uit een be hoorlijk onderhoud zouden voortvloeien. De heffing van 30 gulden kwam bijna iedereen te bezwarend voor. Daarom werd een nieuwe berekening opge maakt, welke hierop neerkwam, dat de grootste vaartuigen 25 gld. per jaar zou den moeten betalen, de kleinere minder. Dit voorstel nam de vergadering bij ac clamatie aan. De vereniging telde in middels 98 leden. Besloten werd met de wens, dat nog in 1897 de eerste spade voor een haven in de grond zou worden gestoken. Op 26 November 1899 meldde de krant, dat de Prov. Staten besloten een subsidie toe te staan van f 50.000, Door enige leden was een amendement ingediend om deze op f 80.000,te be palen. Niet best voor de havenplannen leek ons het bericht, opgenomen in de Texe laar van 8 Juli 1900, dat de vissersvloot „zo langzamerhand begint te verminde ren''. „In korte tijd werden reeds drie schuiten verkocht om naar elders te vertrekken, terwijl er een ander onder de bijl van de sloper moest bezwijken". Lange tijd bladeren wij door ons ar chief zonder ook maar één enkel bericht inzake de havenplannen te vernemen Totdat de Texelaar van 16 November 1902 mededeelt, dat de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, ver gezeld van de heer Doffegnies, hoofd der afdeling Waterstaat aan het Depar tement, een bezoek had gebracht aan het terrein bij de Oostkaap, „vermoedelijk in verband met de nog steeds hangende havenplannen''. Dit is het laatste bericht over de plannen tot het maken van een haven nabij Oosterend. In die tijd leverde de visserij geen zwaar gemeubileerde bo terham meer op en door het verminde ren van de vissersvloot was er voors hands geen aanleiding meer uit te zien naar een nieuwe haven, omdat die van Oudeschild allengs voldoende ruimte teeod. VROEGER TE VOET NAAR HUN SCIHP „Nabij het dorp Oude Schild vindt men een haven, die zowel door, de vis sers van dat plaatsje, als door. dien van Oosterend en Oost gebruikt Wordt. Te voet bedraagt de afstand van die haven tot Oosterend langs de küs.tweg 2,5 uur. Wel kan men, ov^r de zeedijk gaande, die afstand in vijf kwartier, dien tot het gehucht Oost in anderhalf uur afleggen. Bij harde wind, bij avond of bij nacht en gedurende de winter, kan men die weg over de dijk echter ter nauwernood begaanbaar achten. En dit te minder voor voetgangers^ die zo als met naar huis terugkerende of zich weer naar hun schepen begevende vis- schers het geval is, met verschillende lasten (kleren, levensmiddelen en an dere artikelen) bezwaard zijn". Aldus de commissie, welke voor het college van de Visserijen in 1891 een onderzoek in stelde inzake de wenselijkheid tot de aanleg van een haven bij Nieuwe- schild. Deze commissie bepleitte met klem de aanleg van deze haven. Zij noemde de belanghebbenden een „bevolking, die blijk geeft van grote ondernemingsgeest die waarlijk wel verdient, dat de be zwaren, waarmee zij tot dusverre te kampen had, zo mogelijk van overheids wege uit de weg worden geruimd''. Wij weten, dat de aanleg evenwel niet doorging, stellig voornamelijk door het feit, dat de visserij omstreeks 1896 haar grootste bloei scheen te hebben gehad. Bovendien bleek het rijk geen groot enthousiasme voor het plan aan de dag te kunnen leggen. Hierbij gaat het slotartikel over de pogingen, welke de vissers van Ooster end en Oost een halve eeuw geleden ondernamen om te komen tot de aanleg van een haven bij Nieuweschild. DAT WAS WERKELIJK EEN MOP Nee, die luciferfabriek is maar een 1 April-mop gebleken. Of er mensen in gelopen zijn weten wij niet. In ieder ge val is het misschien een suggestie voor mogelijkheden in die richting? DIENSTREGELING N.V. TESO Werkdagen: Van Texel: 5,30: 7,45, 10,25; 12,55; 15,30; 18,00. Van Den Helder: 6,30; 9,20; 11,40; 14,10; 16,45; 19,30. Op Zon- en Alg. erk. Chr. Feefltdagen Van Texel: 7,55; 11,45; 16,00; 18,15. Van Den Helder: 10,30: 13,10; 17 10; 19,30. PREDIKBEURTEN HERVORMDE GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds Van Reijendam Bevestiging nieuwe lidmaten Maandcollecte voor de Kerkvoogdij De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan Bevestiging nieuwe lidmaten Den Hoorn 10 uur Ds van Rhijn Medewerking van het kerkkoor Extra collecte Herv. Jeugdwerk De Waal 11 uur Ds Janse De Koog 7.30 uur Ds Janse Oostefend 10 uur Ds Klijnsma Maandcollecte voor de Kerkeraadskas 7.30 uur Lijdenszangdienst ter inlei ding van de Stille Week, Met medewerking van het Kerkkoor. Oudeschild 9,30 uur Ds Janse Dinsdagavond om half 8, Doopzitting in de kerkekamer. Beide ouders worden daar verwacht. GEREF. KERK Den Burg 10 uur .Ds P. J. Lambooy 3 uur Ds P. J. Lambooy Extra collecte voor de Zending Oosterend 10 en 3 uur Ds J. de Lange van Haarlemmermeer Oostzijde GEREF. KERK (onderh. art. 31, K.O.) Hoekstraat 38 Oosterend 10 en 3 uur Dienat. DOOPSGEZ. GEMEENTE Den Burg 10 uur Ds T. van der Zwaag Oosterend 10 uur Ds J- J- J. van Sluijs Den Hoorn 19,30 uur Ds J. J. J. v. 'Sluijs Av®ndm»al

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 1