Cjroen '^wartsJexelsin het harL,
TROOST
Frisse vreugde
ELKE MORGEN
Nieuwe Oosterender haven bleef jammer genoeg een illusie
Z EE
2 U I dTÏÏ
Een gloednieuwe
Afdeling
TROOST
ZATERDAG 2 APRIL 195S
69e JAARGANG No. 6027
TEXELSE® COURANT
Uitgave N.V. v.h. Lang«y*ld «Sr d® Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11
Verschijnt Woensdag* en Zaterdag*.
Bank: R'damee Bank, Coöp. Boeresl.
Bank. Postgiro 852. - Abonn. pr. f 1,95 p.
kwart, -f- 20 ct. incasso. Ady. 8 c, p.rnm.
DE KOTTERVLOOT WEER
UITGEBREID
De Oosterender kottervloot is weer
verrijkt met een pracht schip, de „Soli
Deo Gloria", TX 4, schipper-eigenaar de
heer B. van der Vis Jzn.
Het is een van de grootste schepen
van de Tex. kottervloot geworden, 24,60
m. lang en uitgerust met een 200 P.K.
Industriemotor (het 3e schip met zulk
een motor).
In de stuurhut vindt men de nieuwste
hulpmiddelen, o.a. een schrijfdieptelood,
dat de zeediepte op rollen registreert en
een vlamdieptelood, waarop men de zee
diepte direct kan aflezen. Onmisbare
hulpmiddelen bij de visvangst en ook
bij de nadering van de kust. Voorts de
nieuwste zender-ontvanger van Radio-
Holland en een nieuw apparaat: een
richtingzoeker.
Een oliedrukkeerkoppeling van de fa.
Kuiper uit Rotterdam maakt dat het
sturen thans een genoegen is, vergele
ken bij het zware werk aan het stuur
rad, zoals dat op oudere kotters nog is.
Een zware winch vergemakkelijkt het
werk, vooral als bij het vissen op rond-
vis veel lijnen gebruikt worden.
Het schip is tevens voorzien van een
zwaar zoeklicht en heeft een dichte kop,
die beschutting geeft bij overkomend
water.
De kotter is gebouwd bij de firma Sij-
mensbergen te Amsterdam en afge
bouwd (o.a. de gehele bovenbouw) bij de
fa. Visser te Den Helder.
Op de proefvaart, waarbij o.a. tegen
woordig waren afgevaardigden van de
Scheepvaartinspectie, de heer Visser en
de verzorger van de electrische instal
latie, liep het schip ruim 9 mijl.
Dinsdagavond, na slechts enkele uren
in de haven gelegen te heggen, vertrok
het schip met diverse familieleden van
de schipper aan boord naar Rotterdam,
waar het anti-magnetisch gemaakt
moest worden.
Wij wensen de heer Van der Vis veel
succes en behouden vaart.
Voor een goed overhemd
DE SPECIAALZAAK
Spoorstraat 40 - telefoon 2606
Den Helder
BRIDGECLUB .GROOT SLEM"
Laatste competitieuitslag:
A.-lijn, max. 84 punten
1. Mantje-Veenema 521/2 pnt
2. Echtpaar Bakker 51 pnt
3. Echtpaar Jouwersma 46 pnt
4. Bruin-Wessels 41 pnt
514Van Lenten-Van Santen 3914 pnt
514Bakker-Brücher 3914 pnt
7. Kramer-Vennik 34 pnt
8. Echtpaar Beemsterboer 32 V2 pnt
B.-lijn, max. 72 punten
1. Backer-Broekman 40 pnt
2V2. Mevr. Kooiman-Boeder 39 pnt
2%. Echtpaar Boersma 39 pnt
4. Gebr. Van Sambeek 3814 pnt
5. Hin-Van Dam 3714 pnt
6. Dob-Bos 37 pnt
714. Keijser-Michels 3214 pnt
714. Roeper-Van der Werf 3214 pnt
9. Mevr. De Graaf-Gieze 28 pnt
Slotavond Woensdag 27 April.
PUBLICATIE VAN DE
CULTURELE RAAD
Zaterdag 2 April
Den Burg", Hotel Texel, 15-17 uur Re
ceptie t.g.v. het 25-jarig bestaan van het
Ziekenfonds „Texel".
Oudeschild, Eigen Gebouw, „Klein To
neel" voert op „Op een mooie dag ir
Mei".
Zaterdag 9 April
Midden-Eierland, o.L school, toneeluit
voering „De rauwe grond".
DE VRIJE NATUUR IN
Zij, die graag door bos en veld trek
ken om hazen en konijntjes te verschal
ken - of om andere diepmenselijke re
denen - zullen het wel leuk vinden, als
hun rugzak weinig weegt en toch „ijzer-
sterk" mag heten. Wel, de perlon-fabrie-
ken zijn al enthousiast bezig om voor
hun plezier een grote voorraad rugzak
ken te naaien, die maar 250 gram wegen
en ongevuld in een jaszak meegenomen
kunnen worden. Er zitten dubbelsterke
draagriemen aan, die in geen geval
draaierige allures zullen vertonen en op
minstens 18 kg ballast berekend zijn.
De bruikbaarheid van bedoelde zak
ken is uitvoerig bewezen door de Duits-
Oostenrijkse Karakorum-Himalaya ex
peditie van vorig jaar, die er mee was
uitgerust op kosten van de fabrikant.
Ze bleven soepel, scheurden nergens in
en konden na thuiskomst eenvoudigweg
uitgewassen worden om er weer al*
ni«uw uit t* ai en.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL 1
van 25 tot en 31 Maart 1955
Geboren: Daniël, zv Lammert J. van
der Steeg en Dina G. Vendel; Bartholo-
meus Anthonius, zv Cornelis J. Witte en
Janna Wassenaar. j
Ondertrouwd: Joannes Bos en Theo- j
dora A. Witte; Pieter H. Kingma en
Hendrika J. Luchies.
Gevonden voorwerpen:
Rode portemonnaie, autoped.
INGEKOMEN PERSONEN
Dirk S. Boon, van Zevenhuizen, Noord
einde 63 naar O 148; Martina H. J. Plug,
ev. van Ruitenbeek, van Hilversum, Zon
en Maanstraat 43 naar Den Hoorn,
Loodsmansduin; Nikolaas A. Swaerts
van Oudorp, Hoornseweg 24 naar B 35,
met gezin.
VERTROKKEN PERSONEN
Marinus van Cappelle, van De Koog 18
naar Haarlem, Barrevoetstraat 21 en
echtgen.; Marigje van Tuijl, van K 30
naar 's-Gravenzande, Loosduinweg 47;
Adriaan Boonaerts, van Weststraat 4,
Den Burg, naar Hoorn, Drieboomlaan
50; Agatha T. Baken, van Beatrixlaan
15 naar Den Helder, Hoogstraat
111; Cornelis van der Knaap, van O 175
naar Rotterdam, Koninginneweg 294;
Pieternella A. de Leeuw, ev. van Eer
den, van Weverstraat 49 naar Sliedrecht
Merwestraat 50, met kind; Jacob C.
Koom, van Nieuwstraat 22, naar Hoorn,
Veenenlaan 178, met gezin.
NAAR DE TEXELBERG
Vt*f0 R'
r»
binnenmcn
■UVtNrtfïtiN
Dit was een tekening van de Waterbouwkundig architect J. P. Visser, uit Utrecht, gemaakt in Mei 1890. „Ontwerp
eener visserijhaven bij de Oostkaap op het eiland Texel. Hoofdzakelijk bestemd voor de bewoners van Oosterend en
nabij gelegen Buurten'' stond er boven. De Binnenhaven was volgens dit plan 50 meter breed, de voorhavens 25 m.
Het remmingswerkplankier was 200 meter lang en zou negen toegangsbruggetjes en trappen naar de laagwaterlijn be
vatten. De dubbele lijn, links onder is het „binnenpad naar Oosterend". Deze havei* bezit dus twee ingangen, waar
door verzanding uitgesloten zou zijn, omdat het doorstromende water verzanding zou voorkomen.
U kunt nog mee!!
Tot onze verbazing heeft zich gisteren
niemand aangemeld tot deelname aan
onze excursie naar de Texelberg, Hotel
„Texel" enz., gelegen in Noord-Italië.
Zoals wij schreven zal de tocht om
streeks begin Juni {lange dagen en veel
al beter weer dan in het volle seizoen)
worden gemaakt en wel per motorfiets.
Misschien is de aanmeldingstermijn aan
de krappe kant geweest, waarom wij
nog gedurende één week de gelegenheid
bieden tot aanmelding.
(Velen meenden, dat het hier om een
1 April-mop ging, maar dat is werkelijk
een jammerlijk misverstane^. Toevallig
kwam dit bericht enkele dagen vóór 1
April en viel, zo ontdekken wij nu, de
aanmeldingstermijn op Vrijdag. Dit
laatste hield echter louter verband met
de verschijning van onze eerstvolgende
editie op Zaterdag. Omdat aan zo'n reis
heel wat paperassen vast zitten, hebben
wij gaarne vroegtijdig de aanmelding in
ons bezit - red.)
SPROETEN-*
-omen vroeg in b voorjaar
'oop tijdig SPRUTOL
(Slot)
Op 2 Maart 1896 werd in „Het Wapen
van Texel" te Oosterend een druk be
zochte vergadering gehouden bijeen
geroepen door de leden der permanente
havencommissie. „Ter bezichtiging was
gesteld een ontwerp voor een haven bij
de Oostkaap. Kosten f 125.000,of een
f 50.000,lager dan het vroeger aange
boden project''.
„De heer C. Mossel deelde ter ver
gadering mede, dat de zaken thans goed
marcheren en dat hij de verwachting
durft uit te spreken, dat binnen een jaar
reeds een begin van uitvoering gegeven
zal kunnen worden. Hij was nl. samen
met de heren A. P. Staalman, Lid van
de Tweede Kamer en J. P. Visser, Wa
terbouwkundige, op audiëntie geweest
bij de minister en Z.E. had gezegd, dat
de zaak thans zijn volle sympathie had
en dat, met enige medewerking van de
Prov. Staten van Nil thans een goed
?inde daaraan gemaakt zou kunnen
worden. Had Z.E. het vorige jaar ge
zegd dat hij de helft der begrotingssom
wilde toezeggen, than? wil hij nog meer
voorstellen''.
Op 12 Maart 1896 besloot de Raad met
algemene stemmen de. havenplannen te
steunen door een adres van adhaesie
aan de minister en de Prov. Staten. De
voorzitter merkte intussen op, dat „hoe
weinig rooskleurig de toestand schijnt
ten opzichte van de visserij, uit de her
haalde aandrang tot 't verkrijgen van 'n
haven het zich toch laat aanzien, dat
OOK ZIJ KUNNEN INGESCHAKELD
WORDEN
Diverse malen hebben wij op Texel
een avond gehad, waarvan het program
ma door blinden werd verzorgd. Mis
schien waren er blinden bij, die altijd 't
licht hebben moeten missen, misschien
waren er bij, die op latere leeftijd blind
werden. Jaarlijks worden in ons land
talrijke volwassenen, hetzij door een
ongeluk, hetzij door ziekte, blind. Zijn
„nieuwe" leven vereist sociale revalida
tie en dat is slechts mogelijk in een
centrum, waar men over tijd, kennis en
krachten beschikt en waar men hem op
beroepsmogelijkheden onderzoekt, test
en observeert. Maar. zo'n centrum
ontbreekt. Omdat de behoefte daaraan j
evenwel zeer dringend is, meent het be
stuur van de Stichting Het Nederlandse
31indenwezen thans met kracht de uit
werking van reeds lang gekoesterde
plannen ter hand te moeten nemen. De
kosten zijn hoog en daarom doet zij een
beroep op ons aller steun. Uw bijdrage
kunt U storten op gironr. 3910 van de
Stichting „Het Ned. Blindenwezen" te
Amsterdam, onder vermelding van
„Centrum".
IN EEN GOEDE HOED
STAAT
TROOST
Spoorstraat 40 - telefoon 2606
Den Helder
Uitsluitend de betere
exclusieve herenkleding
FALCON
MALININE
STURKA
Sportcolberts en Pantalons
Gabardine Jassen
Regenjassen
.de zaak voor de man van
smaak.
Spoorstraat 40 - telefoon 2606
Den Helder
DAMCLUB TEXEL
A.:
S. Ros-A. v.-d. Slikke 2—0
S. v. Heerwaarden-C. v. Heerwaarden
2—0
B.:
A. Vinke-Jac. v. Heerwaarden 02
C. P. Burger-Jn Stam 11
P. W. Kooi-Jo Schoo 1—1
C.:
J. J. de Beurs-J. Koorn 20
J. A. v. Enst-F. v. Sambeek 20
J. J. de Beurs-J. A. Barhorst 20
J. Koorn-Jn Barhorst 02
F. v. Sambeek'-J. Hillen - 11
Jac. van Heerwaarden trok zich op
naar de 2de plaats in B, doordat C. v.d.
Werf niet speelde.
In C. ging J. J. de Beurs weer voorbij
A. de Vries, maar doordat ook J. A. van
Enst weer won bleef de 2de plaats nog
anbereikbaar.
ZONDAGSDIENST DEN BURG
DOKTER ELIAS
(Ingaande Zaterdagavond 6 uur)
VISAFSLAG OUDESCHILD
Aangevoerd in de week van 14-19 Maart
24 kg schol; 225 kg schar; 139 kg bot;
1048 kg Exportgarnalen; 380 kg krukels;
484 kg wulken.
Aangevoerd in de week van 21-26 Maart
147 kg schol; 345 kg schar; 423 kg bot;
2392 kg Exportgarnalen; 118 kg wulken.
HUN OUDERS VERLOREN
Is het niet verschrikkelijk, als jonge
kinderen hun ouders verliezen, door
welke oorzaak dan ook?! Is het niet
even verheugend, dat er tehuizen zijn,
zoals die van de Ned. Centrale voor
Practische hulp aan alleenstaanden van
iedere leeftijd en gezindte?! En zijn wij
dan niet begenadigd, dat wij in de gele
genheid zijn deze stichting te steunen?
Welnu, dezer dagen zal voor het Kin
derhuis „Prinses Beatrix", te Groesbeek,
in onze gemeente gecollecteerd worden.
S.V. Texel
Programma voor a.s. Zondag:
Texel 1 en 2 vrij door Interlandwed
strijd Nederland-België.
Texel a gaat 's morgens naar JVC.
Hedenmiddag: Texel b thuis tegen
Tex. Boys a; Texel Welpen-Tex. Boys
Welpen.
Handbal: Texel 1 gaat naar JVC,
evenals Texel 2.
in het vissersbedrijf een bestaan is te
vinden, anders zou het bedoeld verzoek
niet gerechtvaardigd zijn.
In een nieuwe phase
De Commissaris der Koningin gaf de
heren Mossel en Brouwer, Juli 1896 ter
audiëntie verschenen, de raad dat de
commissie zelf het initiatief neme tot
het maken van een haven: bij eventuele
aanvrage om subsidie zou hij alsdan zijn
steun verlenen. Door dit besluit trad de
beweging 'n geheel nieuwe phase in,
waardoor ongetwijfeld een zwaarder
juk op de schouders der Oosterender be
volking gelegd werd. „Moge die last
nimmer te zwaar zijn en moge langs
deze weg verkregen kunnen worden wat
langs andere weg, helaas, niet te ver
krijgen v/as".
Op 21 Jul 1896 werden in „Het Wa
pen van Amsterdam'' Ontwerpstatuten
tot oprichting van een Vereniging tot
stichting en instandhouding van een ha-
ven nabij Oosterend ter tafel gebracht.
De contributie werd bepaald op f 1,50.
Staande de vergadering traden ruim 50
personen toe. Op deze statuten zou
goedkeuring gevraagd worden voor de
tijd van 29 jaar.
In 1897 de eerste spade??
Op 5 Jan. 1897 behandelde bovenge
noemde vereniging een schrijven van
het Prov. bestuur voor NH, waarin er
op gewezen werd, dat de begroting van
j f 167.000,door Waterstaat becijferd,
f27.000,te hoog was. Met. dat bedrag
j diende de begroting te worden ontlast,
i G.S. waren bereid aan de Prov. Staten
j voor 'te stellen in de kosten van aan-
1 leg een prov. subsidie te verlenen van
f 50.000,mits aan diverse voorwaar-
i den werd voldaan. O.a. moest de zeker-
I heid bestaan, dat in de nieuwe haven
per jaar een havengeld van 30 gulden
per botter zou worden geheven, ten
einde in de eerste plaats daaruit te
kwijten de kosten, welke uit een be
hoorlijk onderhoud zouden voortvloeien.
De heffing van 30 gulden kwam bijna
iedereen te bezwarend voor. Daarom
werd een nieuwe berekening opge
maakt, welke hierop neerkwam, dat de
grootste vaartuigen 25 gld. per jaar zou
den moeten betalen, de kleinere minder.
Dit voorstel nam de vergadering bij ac
clamatie aan. De vereniging telde in
middels 98 leden. Besloten werd met de
wens, dat nog in 1897 de eerste spade
voor een haven in de grond zou worden
gestoken.
Op 26 November 1899 meldde de
krant, dat de Prov. Staten besloten een
subsidie toe te staan van f 50.000,
Door enige leden was een amendement
ingediend om deze op f 80.000,te be
palen.
Niet best voor de havenplannen leek
ons het bericht, opgenomen in de Texe
laar van 8 Juli 1900, dat de vissersvloot
„zo langzamerhand begint te verminde
ren''. „In korte tijd werden reeds drie
schuiten verkocht om naar elders te
vertrekken, terwijl er een ander onder
de bijl van de sloper moest bezwijken".
Lange tijd bladeren wij door ons ar
chief zonder ook maar één enkel bericht
inzake de havenplannen te vernemen
Totdat de Texelaar van 16 November
1902 mededeelt, dat de Minister van
Waterstaat, Handel en Nijverheid, ver
gezeld van de heer Doffegnies, hoofd
der afdeling Waterstaat aan het Depar
tement, een bezoek had gebracht aan het
terrein bij de Oostkaap, „vermoedelijk
in verband met de nog steeds hangende
havenplannen''.
Dit is het laatste bericht over de
plannen tot het maken van een haven
nabij Oosterend. In die tijd leverde de
visserij geen zwaar gemeubileerde bo
terham meer op en door het verminde
ren van de vissersvloot was er voors
hands geen aanleiding meer uit te zien
naar een nieuwe haven, omdat die van
Oudeschild allengs voldoende ruimte
teeod.
VROEGER TE VOET NAAR HUN
SCIHP
„Nabij het dorp Oude Schild vindt
men een haven, die zowel door, de vis
sers van dat plaatsje, als door. dien van
Oosterend en Oost gebruikt Wordt. Te
voet bedraagt de afstand van die haven
tot Oosterend langs de küs.tweg 2,5
uur. Wel kan men, ov^r de zeedijk
gaande, die afstand in vijf kwartier,
dien tot het gehucht Oost in anderhalf
uur afleggen. Bij harde wind, bij avond
of bij nacht en gedurende de winter,
kan men die weg over de dijk echter
ter nauwernood begaanbaar achten. En
dit te minder voor voetgangers^ die zo
als met naar huis terugkerende of zich
weer naar hun schepen begevende vis-
schers het geval is, met verschillende
lasten (kleren, levensmiddelen en an
dere artikelen) bezwaard zijn". Aldus de
commissie, welke voor het college van
de Visserijen in 1891 een onderzoek in
stelde inzake de wenselijkheid tot de
aanleg van een haven bij Nieuwe-
schild.
Deze commissie bepleitte met klem de
aanleg van deze haven. Zij noemde de
belanghebbenden een „bevolking, die
blijk geeft van grote ondernemingsgeest
die waarlijk wel verdient, dat de be
zwaren, waarmee zij tot dusverre te
kampen had, zo mogelijk van overheids
wege uit de weg worden geruimd''.
Wij weten, dat de aanleg evenwel
niet doorging, stellig voornamelijk door
het feit, dat de visserij omstreeks 1896
haar grootste bloei scheen te hebben
gehad. Bovendien bleek het rijk geen
groot enthousiasme voor het plan aan
de dag te kunnen leggen.
Hierbij gaat het slotartikel over de
pogingen, welke de vissers van Ooster
end en Oost een halve eeuw geleden
ondernamen om te komen tot de aanleg
van een haven bij Nieuweschild.
DAT WAS WERKELIJK EEN MOP
Nee, die luciferfabriek is maar een
1 April-mop gebleken. Of er mensen in
gelopen zijn weten wij niet. In ieder ge
val is het misschien een suggestie voor
mogelijkheden in die richting?
DIENSTREGELING N.V. TESO
Werkdagen:
Van Texel: 5,30: 7,45, 10,25; 12,55;
15,30; 18,00.
Van Den Helder: 6,30; 9,20; 11,40;
14,10; 16,45; 19,30.
Op Zon- en Alg. erk. Chr. Feefltdagen
Van Texel: 7,55; 11,45; 16,00; 18,15.
Van Den Helder: 10,30: 13,10; 17 10;
19,30.
PREDIKBEURTEN
HERVORMDE GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds Van Reijendam
Bevestiging nieuwe lidmaten
Maandcollecte voor de Kerkvoogdij
De Cocksdorp 10 uur Ds Soesan
Bevestiging nieuwe lidmaten
Den Hoorn 10 uur Ds van Rhijn
Medewerking van het kerkkoor
Extra collecte Herv. Jeugdwerk
De Waal 11 uur Ds Janse
De Koog 7.30 uur Ds Janse
Oostefend 10 uur Ds Klijnsma
Maandcollecte voor de Kerkeraadskas
7.30 uur Lijdenszangdienst ter inlei
ding van de Stille Week,
Met medewerking van het Kerkkoor.
Oudeschild 9,30 uur Ds Janse
Dinsdagavond om half 8, Doopzitting in
de kerkekamer. Beide ouders worden
daar verwacht.
GEREF. KERK
Den Burg 10 uur .Ds P. J. Lambooy
3 uur Ds P. J. Lambooy
Extra collecte voor de Zending
Oosterend 10 en 3 uur Ds J. de Lange
van Haarlemmermeer Oostzijde
GEREF. KERK (onderh. art. 31, K.O.)
Hoekstraat 38
Oosterend 10 en 3 uur Dienat.
DOOPSGEZ. GEMEENTE
Den Burg 10 uur Ds T. van der Zwaag
Oosterend 10 uur Ds J- J- J. van Sluijs
Den Hoorn 19,30 uur Ds J. J. J. v. 'Sluijs
Av®ndm»al