sr^r Texelaar nam deel aan expeditie door de rimboe Op reis DE TESO-VERGADERING (Vervolg van pagina 1.) zen vragen reeds beantwoord te hebben. Mocht er behoefte zijn nader op deze zaak in te gaan, dan verzoek ik U dit tot de rondvraag uit te stellen. In het bestuur hebben enkele mutaties plaats gehad. De heer Noordijk is vice- voorzitter geworden en de heer G. Bak ker secretaris. In de hoop, dat de besprekingen vriendschappelijk zullen zijn, open ik hiermee de vergadering. Het jaarverslag van de heer G. Bak ker werd zonder opmerkingen goedge keurd, evenals het jaarverslag van de directeur, de heer J. J. v.d. Vlies. De voorzitter dankt de heer Van der Vlies en zijn staf voor het vele werk ten bate van TESO verricht. De balans en verlies- en winstrekening heeft gedurende de vastgestelde tijd ter inzage gelegen, maar niemand heeft er inzage van gevraagd. De heer S. de Waard vraagt wat het bedrag van f 5000,crediteuren debet op de balans betekent. Antwoord: is re serve voor proces Reuvers. Hierna wer den balans en verlies- en winstrekening goedgekeurd. De aftredende commissaris, de heer C. J. de Lugt, werd herkozen met 211 van de 223 uitgebrachte stemmen. De heer Noordijk feliciteert de heer De Lugt. Hij vond dit een uitstekende beslissing. Wij hebben onder de leiding van de heer De Lugt steeds prima vergaderingen, waar mee de belangen van de maatschappij ten zeerste zijn gediend. Wij hopen nog lang van zijn leiding te kunnen profite ren ten bate van onze mooie TESO. De heer De Lugt dankt voor het ge stelde vertrouwen. Het is niet eenvoudig in deze woelige tijden een goed beleid te voeren, maar we hebben steeds ge tracht te bereiken wat bereikbaar was en in het belang van TESO. Er zijn nog bergen van moeilijkheden op te lossen, maar we hopen ons er doorheen te slaan. Ik zie deze stemming dan ook als een motie van vertrouwen in het TESO-be- stuur. Om het Witte Kruis aan wat geld te helpen, is een verloting georganiseerd a f 1,per lot, uitsluitend voor de aan deelhouders. 5 Winnaars kunnen de proeftocht meemaken. De aandeelhou ders hebben nog 14 dagen gelegenheid de resterende loten te kopen. Verkrijgbaar bij de heer A. de Wilt. Rondvraag. De heer A. v.d. Meulen wil voorver koop van kaarten in het seizoen en ver koop van buskaartjes direct als de men sen de bus binnenkomen. Antw.: Alleen mogelijk als we over een afgesloten ter rein beschikken. Misschien als de nieuwe steiger er is. Buskaarten mogelijk te ver kopen op de boot. De heer S. de Waard vraagt bijzonder heden over de zaak Reuvers. Is TESO werkelijk veroordeeld tot f 20.000, schadevergoeding? Antw.: de heer Reu vers reed de dienst De Cocksdorp-Oost- Oosterend-Den Burg. Door onze recht streekse diensten De Cocksdorp-Den Burg en Oosterend-Den Burg voelt de heer Reuvers zich benadeeld, omdat pas sagiers worden afgetapt. Wij willen een redelijke schade betalen. Het bedrag van f 20.000,gaat over 6 jaar van 1945-'51. Wij hebben professor Pitlo een rapport laten maken wat wel door ons maar niet door de heer Reuvers is geaccepteerd en gaan nu in hoger beroep. De heer J. Grisnigt vraagt naar de naam van het nieuwe schip. Antw.: Is usance dat dit pas bekend te maken als het schip te water gelaten wordt. De heer Schermer wil in verband met de stijgende onkosten de tarieven voor de vacantiegangers verhogen. Antw.: Zijn daar beslist tegen, we moeten de vacantiegangers aantrekken, niet afsto ten. De opbrengsten en onkosten gaan momenteel ongeveer gelijk omhoog. Als de nieuwe boot er is, wordt de rentelast vrij zwaar. Bij de provincie konden we lenen voor 23/j en moeten nu 5°/o be talen. Dat kost ons f 20.000,per jaar extra. Als het beslist noodzakelijk is, zullen we ingrijpen, maar misschien worden de kosten door groter vervoer gecompenseerd. De heer J. N. Bruin zegt gehoord te hebben dat al tot tariefsverhoging is be sloten. Hoe hoog? Hij vraagt hoe de af lossing is van het geleende bedrag. Antw.: Er is geen verhoging vastgesteld en dus ook geen tijdstip bepaald. Aflos sing 5 jaar f 70.000,dan 5 jaar f 80.000,—. De heer J. P. Verberne vraagt of de boot van kwart voor vijf enkele minuten later kan vertrekken in verband met aankomst van de trein. Antw.: Is onmo gelijk, de boot van Texel sluit dan weer niet aan op trein 19,15 uur en we moeten ook rekening houden met de schoolkin deren. Misschien dat het met de nieuwe boot door vlugger manoeuvreren wel zal gaan. De heer D. Hin vindt f 20.000,extra rente begrotelijk geld. Raadt aan nog eens met de provincie te gaan praten. Antw.: Hebben dit reeds in bestuur be sproken. Maar als het verkeer nog meer toeneemt hebben wij misschien een boot met koplading nodig. Dan moeten we de Provincie om garantie vragen, want een particuliere maatschappij zal ons dan stellig niet meer lenen. De heer C. Dogger vindt het onbillijk, dat lichte en zware motorfietsen even veel moeten betalen. Antw.: Zullen de zaak bekijken, eventueel op basis van wegenbelastingkaart. De heer P. Kaan heeft bezwaar tegen verkoop van buskaartjes op de boot, dan komen de taxihouders nog meer in het gedrang. Hij vraagt of de kapiteins geraad pleegd zijn bij de bouw van het schip en waarom dit niet voorzien is van 2 mo toren. En of er weer zijkleppen zijn ge projecteerd. Antw.: De kapiteins zullen stellig gemoeid worden als het schip wordt afgewerkt. Uitrusting met 2 mo toren kostte iVz a 2 ton meer en heeft ook bezwaren. Ons voorstel was een brug met hydraulische kleppen. Dit is echter door Waterstaat verworpen en we zullen dus een andere oplossing moeten zoeken. De heer J. Witte vraagt hoe de grotere boot zich zal houden bij zware ijsgang. De winter had zijn intrede gedaan en alles was met een flinke laag sneeuw be dekt, soms woedden er flinke stormen, maar soms ook hing er een doodse win terse stilte over het land, een eenzaam groots land met grote mogelijkheden en ongekende afmetingen, waar een mens is overgeleverd aan de natuur. Het werd ook tijd dat de wintervoor raden kwamen. Aan de rivier lagen reeds duizenden liters benzine en stook olie opgeslagen, ook hout voor de vloe ren in de tenten, bedden, kachels. Maar de bulldozer kon er niet doorkomen van wege de modder en slipperige hellingen. De enige oplossing was het vliegtuig en dat heeft meer dan een week gevlogen van de rivier naar het meertje in de bergen. Soms konden ze niet vliegen door de laaghangende wolken, maar het was soms ook een pracht gezicht, als je de wolken beneden je langs zag drijven. Met een heldere dag kon je het vlieg- 7 Antw.: Waarschijnlijk beter dan de hui dige boten. De heer M. Bakker wil A.T.O. goede ren rechtstreeks per auto vervoeren om laden en lossen en dus vertraging te voorkomen. Antw.: zal waarschijnlijk gebeuren, maar dan met eigen auto om kleine vrachtrijders niet te duperen. De heer J. Buisman wil busbedrijf van de hand doen. Antw.; niemand zal nood lijdend bedrijf van ons overnemen. Maar het is toch ook van belang, dat we zelf kunnen regelen, dat busdiensten op boot aansluiten. De heer Jn. Dogger vraagt het gratis vervoer van Texelaars, die naar een specialist moeten opnieuw in te stellen. Antw.: We menen, dat er misbruik van wordt gemaakt en hebben hiervoor in de afgelopen 5 jaar geen oplossing kun nen vinden. Bovendien vindt specialis- tenbezoek maar enkele keren plaats. Het ziekenbezoek is van veel groter belang. Hierover ontstaat een drukke discussie. De heer S. de Waard meent, dat het zeer goed mogelijk is om op een briefje van de 5 Texelse huisartsen vrij vervoer toe te staan als betaling voor dat gezin erg bezwaarlijk is. Wij kunnen wat dat be treft volkomen op de heren vertrouwen. De heer De Lugt zegt voor individuele gevallen de zaak nog eens te zullen over wegen. Volledig vrij vervoer zal echter stellig niet weer worden ingevoerd. De heer De Lugt dankte hierna voor de vlotte en prettige wijze waarop de agenda was afgewerkt. Hij deelde nog mede, dat de boot zal worden voorzien van een omkeerbare schroef, die niet vanuit de machinekamer, maar door de kapitein zal worden bediend. Het zal ziin voorzien van radar, echolood en mo- bilefoon, waardoor men tijdens het va ren kan telefoneren met de overkant. Dat stoute kleine nijlpaard toch! Hij wil z'n tanden niet poetsen en moeder Nijlpaard heeft er veel verdriet van, want nijlpaardjes moeten net als kinderen ook schone tan den hebben, anders moeten ze door de nijlpaardentandarts getrokken worden. Maar zoals gewoonlijk weten Bim en Bam wel weer raad. Natuur lijk hebben ze een ontzettend grote tandenborstel nodig en die maken ze vast tussen twee bomen.Zo, flink wat tandpas ta op de borstel. Dan klimt Bim in de boom met een wor tel aan een touwtje, dat hij vlak voor de tandborstel heen en weer laat slingeren. En daar komt Baby Nijlpaard, 't water loopt hem in de mond, want op wortelsmm. mm Hij volgt de wortel met zijn ogen en natuurlijk gaat zijn hoofd dan heen en weer en. langs de borstel, met tand pasta. Wanneer Bim denkt, dat de tanden nu wel vol doende schoon zijn, krijgt Ba by Nijl de heerlijke wortel. tuig ver beneden je zien opstijgen en op klimmen. Soms moest het zij weegs bin nenkomen door de wind, want ze kon den maar van één kant binnenkomen en opstijgen door de omliggende bergen. Wat niet in het vliegtuig kon werd er op één of andere manier van buiten aan vastgebonden, zoals buizen en planken. Toen de airlift over was hadden we 60 vaten olie en benzine en stapels planken aan het meer opgeslagen, ook voedsel, Onze vroegere eilandgenoot, de heer Theus Bakker, die sinds zijn eerste vertrek naar Canada al weer met vacantie op Texel is geweest, maar tóch weer emi greerde, daar het bollenlandje aan de Duinweg bij de Wester- mient hem niet meer zo erg kon boeien, heeft een uitgebreid relaas geschreven over een ex peditie naar het land van de Middernachtzon. Wij publiceren hierbij het laatste deel van zijn reisbeschrijving. Pioniers op weg maar nog steeds 3 km van het kamp en een ieder was in de weer om het binnen te krijgen, ondanks de sneeuw. Zelfs met de hondenslee en op onze ruggen, maar de paarden kregen 't zwaarste deel, we hadden er toen 10 in gebruik met sleeën. Maar het meeste werd op hun ruggen vervoerd, daar een slee niet veel waard was, doordat de weg te ruw was. Maar we hebben het er gekregen en hadden warme tenten met vloeren en oliekachels en ook bedden en matrassen, waar we onze slaapzakken oplegden, want dekens zijn hier niets waard, te koud. Op 7 October zou ik terugkeren naar de bewoonde wereld. Vóór die tijd was er bijna iedere dag een vliegtuig, maar nu niets. Ook konden we door het slech te weer geen radioverbinding met White Horse krijgen. 8 Oct. Nog geen vliegtuig, het weer begint steeds slechter te worden, veel sneeuwstormen en de temperatuur be gint angstvallig te dalen. 11 Oct. Ik kan het niet langer uit staan en ga al vast naar het meer in de hoop, dat er misschien een vliegtuig zal komen. Ik wacht er de hele dag. Het is erg kopd, maar ik houd een vuur de gehele dag brandend en slaan van 's avonds 5 tot 's morgens 8 uur. Het is te koud om uit de slaapzak te gaan daar er geen kachel in de tent is. Ik vind 's ochtends grisly voetsporen in de sneeuw, het meer is al half dicht gevroren. Ik wacht toch de hele dag nog, maar ga 's avonds terug naar het kamp, daar ik de hele dag niets te eten gehad heb. Het begint nu critiek te worden, daar de winter hier al goed begonnen is en er een tijd komt dat er geen vliegtuig kan landen, daar er in White Horse nog geen sneeuw of ijs is en de vliegtuigen daar dus nog van het water opstijgen. Maar hier zal het niet kunnen dalen vanwege het ijs. Als er daar ook een maal genoeg sneeuw is, kunnen ze op ski's opstijgen en hier weer op de sneeuw landen, maar dat kan nog wel 6 weken duren. 13 Oct. 's Morgens vroeg er uit om te proberen de rivier te bereiken. Ik heb een hele vracht mee te sjouwen, maar als we een 1000 voet gedaald zijn, wordt de omgeving anders, daar is geen sneeuw meer en is het gemakkelijker lo pen en tegen de middag bereiken we de rivier. We waren met zijn tweeën, een Engelse ingenieur, die weer naar Enge land terugging, was bij me. Gelukkig hadden we onderweg nog een paar pa trijzen geschoten, want er was daar niet veel eetbaars te vinden. We overnachten nl. in een oude Indiaanse blokhut. Het was daar een heel verschil met waar we vandaan kwamen; 16 km kan een heel verschil in temperatuur brengen, vooral j haaldbii als je bergafwaarts gaat. Hier waren de bladeren hoewel al verkleurd, nog aan de bomen en er heerste een vredige rust, een echte mooie herfstdag aan de rivier. Het was net of je al meer in de bewoon de wereld terug was, tenminste 's avonds. We waren net zo wat van plan cm in de slaapzak te kruipen, toen we gestommel buiten de hut hoorden. Het was donker en toen we de deur openden, zagen we een zwarte gestalte om de hoek van de hut verdwijnen, gauw het ge weer geladen en één van ons op het dak van de hut. We dachten dat het een beer was, maar vonden gauw anders uit: het was een dronken Indiaan en al gauw kwam er ook een tweede opdagen. Ze hadden wel een beetje te diep in het druivensap gekeken. Ze maken de drank hier nl. zelf van rozijnen en asperine, wat ze dan koken. 14 Oct. Het is een prachtige dag en mooi vliegweer. We wachten de hele morgen. Ik ga 's middags een stuk wan delen langs de rivier en hoor iets in de verte. Het is het geronk van een vlieg tuig. De stip in de lucht wordt groter en komt recht op de rivier aan en ja hoor, het gaat dalen en ik kan wel juichen van geluk. De tijd heeft hier 2V2 maand stil gestaan, de dagen telden niet, het was als een roes. Gauw het vliegtuig uitge laden en onze spullen erin; het water in de rivier begint al angstvallig laag te worden, daar alles op de bergen al be vroren is en de piloot dacht dat het voorlopig zijn laatste vlucht wel zou zijn. Het was een goed uur vliegen naar White Horse, tussen de bergen door, want velen waren te hoog om er over te gaan. Soms scheerden we laag over de toppen. Het was een pracht vlucht, de groene dalen en de met sneeuw be dekte toppen onder je langs te zien schuiven. Zodra we in White Horse aankwamen, gauw een hotel gezocht en eens goed ge wassen, want we waren nu niet bepaald erg fris meer. De hele dag bij een open vuur in de rook, daar gaat vast wel wat van in je kleren zitten. Het leek alles wel een droom, weer huizen, auto's en winkels te zien. Het lopen viel eerst niet mee, vooral niet op een trottoir, het was alles zo vlak. We hebben daarna gauw een glaasje genomen op de goede afloop en zijn toen heerlijk tussen de schone lakens gekro pen. De volgende middag om 4 uur ver trok mijn vliegtuig naar Edminton. De ingenieur ging eerst naar Vancouver. En zo arriveerde ik op 16 October 's och tends 11 uur weer in Toronto. dan Uw spoorkaartje ge- TiY iideV.V.V.„Texel" FEUILLETON: De zoon Door Tom Lodewijk van de Burgemeester 27. Nu antwoordde Rie en greep op eens haar beide handen, ik ben nét zo blij. Rob heeft me zoveel over je verteld. Ik was zo nieuwsgierig. Kom je Rob eens opzoeken en.kom je dan ook eens bij ons. Thuis? Dat was ik al meteen van plan, zei Vera, moeder zegt dat ik veel te demo cratische bevliegingen heb, die komen dan nu eens te pas. Frits, dat is mijn cavalier de la mèr, z'n beste vrind is de zoon van een trawlschipper, daar zwéért ie bij. O Rie, al die dwaze verschillen. Ze zijn er, hield Rie vol en ze zijn soms écht. Dat merk ik nu ook wel. Niet tussen ons, zei Vera warm. Nee, zei Rie zacht, niet tussen ons. Je moet Rob niet in de steek laten, Vera. Daar komt ie net, lachte Vera. Kon je niet eventjes buiten je andere helft, jongetje. Een verloving zullen we er maar niet van maken, had Rie somber gezegd. Dat is ook niet nodig, wij weten wat we aan elkaar hebben, antwoordde Rie monter, maar haaf ogen stonden zorge lijk en om haar mond was een harde trek. Haar bezoek aan het burgemees tershuis had haar wel duidelijk gemaakt, dat standsverschil in theorie wel kan worden opgelost, maar in de praktijk tal van hinderpalen schept. De koele hou ding van haar aanstaande schoonmoeder ze kon aan de burgemeestersvrouw niet erg goed denken als zodanig de vriendelijke welwillendheid, maar zon der hartelijkheid, van de burgemeester, ze hadden haar pijn gedaan. Gelukkig begreep ze hoe ook Rob hieronder leed, en ze maakte hem geen verwijten. Een lichtpunt was de vriendschappelijke houding van Vera.... het schoonzusje had ze meteen in haar hart gesloten. Maar de moeilijkheden waren nog niet aan een eind. Meneer Korrenga had, door zijn vriend Bikkers, van het geval gehoord en op een middag riep hij Rob in zijn bureau. Ga zitten, zei hij, kortaf zoals ge woonlijk, wij moeten eens praten, jong. Rob ging zitten met een gevoel van naderend onheil. Als ik het wél heb, viel Korrenga met de deur in huis, zijn jij en de doch ter van Koster, de chef, het met elkaar eens. Rob keek hem verwonderd en wat afwerend aan. Korrenga glimlachte. Je wilt natuurlijk zeggen.... wat gaat mij dat aan? Gelijk heb je. Alleen, ik zou je toch raden, naar een andere baan om te zien. Hij zag hoe Rob's gezicht verstrakte. Ik heb daar m'n reden voor. Je bent toch al een buitenbeentje, en wanneer je nu nog in zo'n familieverhouding komt te staan tot je onmiddellijke chef, maakt dat de situatie niet gemakkelijker. Ik zie dat liever niet. Maar, haastte hij zich, dit wil ik je wél zeggen: het is niet om je werk. Integendeel. Intégendeel, be klemtoonde hij nog eens, kijk maar niet zo sip. van Liempden, want wat ik je zeg zeg ik alléén omdat je tóch weggaat: ik laat je gaan met een bloedend hart. Je bent me bést bevallen. Je doet je werk prima. Zoals jij wil ik nog wel een dozijn jongelui in mijn zaak. Ik zeg dat tegen jou, en ik heb het je vader laten weten. Hij zag hoe Rob kleurde. Je bent hier niet voorgetrokken, je hebt het hier niet makkelijk gehad, en je hebt je er doorheen geslagen als een kerel van karakter. Daarom, Rob (en op eens werd zijn toon veel vriendelijker en vertrouwelijker) wat ik zoëven gezegd heb, moet je je niet aantrekken. Het is voor je bestwil. Ik heb zelfs al een an dere baan voor je opgezocht in Rotter dam. Een betere baan. Bij een baas, die wel een baas naar je hart zal zijn. Ik heb je rondom aanbevolen en hij had zin in je. Ik wou hier toch liever niet weg, zei Rob verlegen. Om het werk of om Om allebei. Luister eens Rob, ging Korrenga verder, we praten nu eens van man tot man. Vind je 't wel verstandig wat je gedaan hebt? Ik ken Koster, een beste vent, een man van innerlijke beschaving, duizendmaal meer waard dan velen die zich meneren wanen. Hij zag Rob instemmend knikken. Ik heb zijn dochter een paar maal terloops gezien, ging Korrenga verder, en eerlijk ik zou je feleciteren met je keus. Maar jongen, vergeet niet welke moeilijkheden je wachten. Jullie bent uit zo heel verschillende kring. Het is maar niet een kwestie van geld Ik weet het, meneer, antwoordde Rob, en zij weet het ook. Maar wat doe je er aan als je voelt, dat je bij elkaar hoort? De strenge trekken van de baas ver zachtten zich. Ik mag dat horen, jong. Het bewijst dat je ook dit serieus neemt. Maar luis ter, Rob. Als jullie van elkaar houdt, is het geen bezwaar dat je elkaar niet alle dagen ziet. Met de weekeinden kun je overkomen, en met de trein is het drie kwartier van Rotterdam naar hier. Je gaat daar ginds goed verdienen, veel meer dan hier. Het is een grote zaak, en meneer Souterius wil je opleiden tot vertegenwoordiger. Rob leefde op. Ja, dat is niet zo gek. Jij hebt wat velen niet hebben, beschaving en goede manieren, van thuis meegekregen. Sou terius heeft heel goede merken. Merce des, Jaguar, Buick, het duurdere genre. Met jouw naam en jouw manieren kom je daar wel in. Ik vind het heel mooi, zei Rob na denkend, en vindt U me niet ondankbaar Ik heb bij U veel geleerd en ik werkte hier prettig. En ik vind het geweldig van U, dat U me nu in Rotterdam er in wilt draaien. Maar wat dat andere betreft.. Het zijn inderdaad mijn zaken niet, stemde Korrenga toe. Ik sprak even met je als. als vriend, en niet als je pa troon. Je kunt bij Souterius begin vol gende maand komen. Wat denk je er van? Er zal niet veel anders opzitten, aarzelde de jongen. Integendeel, je bent gek als je het niet doet. En wat. dat andere betreft, nu kun je zien of het is: uit het oog, uit het hart. Een goeie vuurproef, mijn zoon. Nou, saluut., morgen hoor ik van je! Hij zag de jongen in nadenken ver zonken. naar de werkplaats lopen. Eigenlijk ben ik een mispunt van een vent, dacht hij, om op verzoek van papa die jongen gedaan te geven en hem verder weg te sturen. Maar allain alle opzichten is het voor zijn bestwil. En als hij is die hij lijkt, wordt Rietje Koster tóch nog mevrouw van Liempden van Heerwaarden! Met een glimlach onder zijn snor boog hij zich weer over zijn papieren. Dat moet je altijd doen, zei Rie be slist, en wat geeft het, jong, al zit je in Rotterdam. Je kunt me vaak genoeg zien. En andersga ik zelf in Rotterdam werken! Als dat zou kunnen! zei Rob ver heugd. doen, kwam vader Koster er bedacht- Dat zou ik nog maar niet zo meteen zaam tussen in. Rob zal daar z'n tijd hard nodig hebben. En als gezegd, hij kan vaak genoeg overkomen. Laat jullie het maar even zo. Intussen, Rob, een baan bij Souterius, zegt men in de auto wereld, is een baan voor 't leven! We zullen zien, zei de jongen filo sofisch. Het was de enige moeilijkheid niet. De volgende was van gans andere aard. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 4