9- ■■li I 0ÈL rocn in het hart. ||BH| Heel Texel nu dag en nacht bereikbaar PffpaBH Eerste deel Muziekconcours uitstekend geslaagd Belangrijke Telefoon verbetering llssiSiSilfJ D.E.K.Uitmuntendheid, en „V.I.O.S.", derde afdeling, ieder een tweede prijs WR1GLEY ZATERDAG 21 MEI 1955 69e JAARGANG No. 6941 T E X E LS E® COU RANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 -Tel. 11 Verschijnt Woensdags en Zaterdags. Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652.-Abonn. pr. f 1,95 p. kwart, -f- 20 ct. incasso. Adv. 8 c. p.mm. De Directeur van het Telefoondistrict Haarlem, de heer De Vos, licht hier de werking van het apparatuur der auto matische telefooncentrale toe. Van links naar rechts: Wet houder Hin, de heer De Vos, Burgemeester De Koning, Wethouder De Waard en de heer A. J. Eelman. Nee, Rita Wilner snapt niks van dat ingewikkelde apparaat, dat ze telefoon noemen. Je drukt dat ding tegen je ooi en er komt een stem. Vader zegt altijd, dat die stem niet uit het kastje komt, maar dat Aat Slegh, wérkelijk helemaal thuis zit. En Bert Zijm wérkelijk héle maal op het Loodsmansduin. Dat is kras en gaat haar boven de donkere lokken. „Dan hoeven ze niet te lopen, paps!" zegt ze verstandig. „En straks behoeft mam ma ook niet meer te lopen!" Inderdaad, en dat „straks" is inmiddels een feit ge worden, nu Den Hoorn, De Koog, Oos terend, De Cocksdorp en Eierland thans bellen kunnen zonder de hulp van het postkantoor. Dat wil zeggen het onder ling bellen gaat daar nu automatisch, want hebben ze enig ander deel van •geven inzake het voltooide werk. Bij deze plechtigheid waren o.a. tegen woordig Burgemeester C. de Koning, de wethouders S. de Waard en Th. R. Hin, gemeentesecretaris P. Beemsterboer, de Directeur van Gemeentewerken, ir. J. F. Kipperman, de adjunct-directeur van 't Telefoondistrict, de heer H. Mulders, de administrateur, de heer J. van Ginkel, de oud-adjunctdirecteur, de heer C. H. van Riel, de chef Buitendienst, de heer W. J. van den Burg, de technische amb tenaren, de heren J. A. de Haan en J. Bon, de dienstgeleider van Texel, de heer G. Visser, de inspecteur der poste rijen, de heer L. Kersten, de directeur van het Postkantoor Den Helder, de heer E. J. Bongers, de heer en mevrouw Ku- neman, de heer A. J. Eelman en de heer In Den Hoorn fotografeerden we voor de ingebruikname van de automatische centrale aldaar de toenmalige toestand: het bekende prikplankje, dat de abonné's in staat stelde tot telefoneren. Het kleine meisje dat als figurante optreedt is Rita Wilner Gd. Texel en de wereld nodig, dan moet dat nog via het telefoonkantoor van Den Burg gaan. Ook dat is echter binnen af zienbare tijd, een jaar of drie, niet meer nodig. Dan zal héél Texel geautomati seerd zijn. Dan hebben wij weer een der achterstanden ingelopen! De ingebruikneming van de automa tische centrales is niet onopgemerkt voorbij gegaan: de directeur van het Te lefoondistrict Haarlem, de heer J. M. de Vos, heeft Dinsdagmiddag in het Bad hotel te De Koog een uiteenzetting ge- Busby, Liverpool, vertegenwoordiger van de Engelse fabriek, welke de appa ratuur geleverd heeft, de heer J. van der Pijl, namens de Waterschappen en de heer H. Veenema, aannemei-. De heer J. M. de Vos, Directeur van het Telefoondistrict Haarlem, verwel komde in het bijzonder het Dagelijks Be stuur onzer gemeente. „Bij de geleidelij ke automatisering van ons land wordt Texel niet vergeten. Natuurlijk hadden wij het prettiger gevonden als wij van daag héél Texel automatisch hadden Nog een kijkje in de Telefooncentrale te De Koog. Van links naar rechts de heren D. van der Wal, chef monteur J. Paliugdood, opzichter Binnendienst Den Helder, P. van de Burgt, monteur 1, Middenmeer, de heer G. Visser, dienst geleider Texel en A. J. Pennnekamp, monteur, Texel. kunnen inschakelen, maar de in gebruik- name van de vijf eindcentrales alhier is toch al belangrijk genoeg om dat niet zonder meer voorbij te laten gaan. Im mers, dit betekent voor velen een ver lossing uit het betrekkelijke isolement, daar ook deze abonné's nu na het slui tingsuur van de kantoren bereikbaar blijven. Dat was trouwens een toestand, die in deze moderne tijd niet meer ge doogd kon worden. Zij zijn nu eveneens dag en nacht bereikbaar. Voorheen was slechts een klein percentage doorver bonden, èn om technische redenen èn wegens de financiële bezwaren, daaraan verbonden. Dat niet heel Texel vandaag of al eer der geautomatiseerd is, is te wijten aan het feit, dat in de na-oorlogse herstel periode het bouwvolume niet toeliet, binnen de aanvankelijk gestelde termijn het knooppunt der centrales te Den Burg reeds te bouwen. Maar wij hopen, dat in 1960 héél Nederland geautomatiseerd zal zijn, Texel kan daar reeds eerder op re kenen. De z.g. buitendorpen e.a. kunnen nu dus automatisch onderling contact op nemen en dag en nacht met alle andere abonné's, waar ook ter wereld, d.w.z. via de centrale te Den Burg. Het verdwijnen van de handcentrale neemt inmiddels een stukje romantiek weg. Wij ontberen daardoor allerlei fa ciliteiten. Immers, als ons een officiële naam niet te binnen wil schieten, kun nen wij in de kleine dorps- of eilandge meenschap veelal volstaan met een min der officiële aanduiding zoals „Mag ik Piet - van - Jan even van U? Dat neemt echter niet weg, dat Texel graag zo gauw mogelijk opgenomen dient te worden in het internationale verkeer". Spreker schetste de verdiensten van de telefoonbeambten, welke functie veelal door de echtgenote van de be steller wordt en werd vervuld. Haar taak was vooral van belang in tijden van nood. Zo b.v. in Zeeland, waar dank zij de plichtsgetrouwheid van de tele fonisten ongetwijfeld vele mensenlevens gered konden worden. Vervolgens sloeg de heer De Vos een foliant van een boek oo: een gedenkboek, waarin Texel toch wel een ere-plaats in neemt. Nee, wij zijn geen geleerde rijk geweest, die de telefoon uitvond, maar wél mogen wij trots zijn op het feit, dat te De Cocksdorp de eerste diensttelefoon van ons land geplaatst en bediend werd! Dat was op 15 Februari 1881 en dus vier jaar nadat de telefoon in ons land be kend geworden was! Toen werd nl. de postdirecteur van Vlieland in de gele genheid gesteld om aan de te De Cocks dorp gestationneerde postschipper mede delingen te doen aangaande de postver zending in verband met storm, hoog water enz. Deze berichten werden opge nomen en doorgegeven door de brief- gaarder in De Cocksdorp. Die brief- gaarder heeft kort daarop ook telefoon verbinding gekregen met het kantoor te Den Burg, eveneens ten behoeve van de dienstuitvoering. Eerst toen deze eerste telefrondienstverbinding een succes bleea te zijn, achtte de minister de tijd gekomen om de telefoon bij wijze van proef aan het algemene telegraafverkeer dienstbaar te maken. Tot dat doel moes ten de directeur te Den Burg en de brie vengaarder te De Cocksdorp geoefend worden in het gebruik van de telefoon voor het overbrengen van berichten, waarmee een telegrafist eerste klasse van Amsterdam belast werd. De twaalf dagen, welke die voor zijn instructie nodig had werden grotendeels besteed aan de brievengaarder, die te weinig, schoolkennis bleek te bezitten om de nieuwe taak naar behoren te kun nen vervullen. Vooral als er vreemde ta len bij te pas kwamen. Tenslotte werd goedgevonden, dat zijn zoon dit werk voor hem deed. Zo werd op 15 Februari 1881 het eer ste Rijkstelegraafkantoor, ingericht voor telefoondienst, te De Cocksdorp geopend. Hoe zo'n apparaat werkt „Hoe werkt zo'n apparaat?" moet de brievengaarder van De Cocksdorp zich destijds hoofdkrabbend hebben afge vraagd. Wel, hij kreeg een uitvoerige handleiding ter bestudering daarvan: „Om het verwijderde kantoor op te roe pen draaie men de kruk enige malen rond in de richting van zich af en houde men tegelijkertijd de withouten knop aan de voorzijde stevig neergedrukt. Vervolgens late men de kruk en knop los totdat men de wekker hoort aan slaan. Dan eerst neme men de telefoon van de haak af en roept daarin het be trokken kantoor. Men spreke bedaard, duidelijk en niet te hard en houde de telefoon niet te dicht bij de mond. Na de oproep of gesproken te hebben luis tere men aan de telefoon om te horen of alles goed begrepen is. Men brenge de opening van de telefoon dicht bij of tegen het oor. Is de correspondentie afgelopen dan zegt men „klaar" en hange men de telefoon aan de daartoe bestemde haak op. Verzuimt men dit laatste dan zijn de kantoren in de onmogelijkheid elkander op te roepen". (Dit toestel, lezers, was nog geen microfoon rijk, zodat men van een en het zelfde instrument gebruik moest maken, zowel om te horen als om te spreken). De heer De Vos dankte B. en W. van Zo behoort de Eerste Concoursdag weer tot het verleden en. wij mogen zeg gen: „Gefeliciteerd", want het is uitste kend geslaagd, dankzij de voorbeeldige samenwerking èn de zo snel verbeterde weersomstandigheden: toen Woensdag avond het openingsconcert plaats vond door de Texelse muziekcorpsen, regende het niet alleen als op een herfstdag, maar bovendien stond er een complete storm. U kunt dus nagaan, dat de orga nisatoren en allen, die met het muziek leven sympathiseren hun hart stevig vasthielden. De Eerste Concoursdag evenwel brak aan met een zon die de gehele dag het luchtruim beheerste en de straffe wind namen wij dus maar op de koop toe. Bij gunstiger weer zou het aantal bezoekers stellig groter zijn ge weest: nu bleven velen absent. Wel, zij hebben erg veel moeten missen en we raden de muziekliefhebbers dan ook aan, morgen van de partij te zijn. Twee tweede prijzen. Een spannend moment was weer het ogenblik, waarop de Jury de prijzen be kend maakte. Onze Texelse corpsen VIOS, derde afdeling, en DEK, afdeling Uitmuntendheid, werd ieder een twee de prijs toegekend, met resp. 263 en 277 punten. (Ieder een zilveren lauwertak). Voor een eerste prijs kwam Den Hoorn dus juist elf punten tekort. De cijferlijst zag er overigens lang niet kwaad uit en bij doorzetten zal het t.z.t. stellig geluk ken een eerste prijs en misschien wel met lof te behalen. VIOS bleek jammer- genoeg aan de zwakke kant bij het sa menspel en de rhythmiek. Overigens mo gen ook de Oosters tevreden zijn. Het oordeel der Jury De Jury verklaarde: Onze algemene indruk en vakkundig gezien: de presta ties waren door elkaar genomen goed, vooral die van de hogere afdelingen. Noemt U daarbij vooral het werk van „West-Frisia", dat de aantekening „met lof" kreeg, terwijl dit corps vorig jaar door pech maar nauwelijks aan de eerste prijs toekwam. Er is niet één derde prijs gevallen en als er Zondag a.s. weer zo gespeeld wordt mogen ze tevreden zijn. „De prestaties van de corpsen zijn, sinds ik als jurylid aanwezig was, (1948) vooruitgegaan. Zes jaar geleden moesten wij meer derde dan eerste prijzen toe kennen". Aldus de heer Henri Verhaar. „Ik wil ook nog de prestatie van Win kel 'noemen. 308 Punten en dat voor Harmonie. Uitstekend!" Tot zover de heer Verhaar. Wij hebben even het lijstje van diri gent Koolhaas van „West-Frisa" ingeke ken en dat was werkelijk een sprookje gelijk: allemaal negens en tienen, meer tienen dan negens!! Al meerdere malen kwamen zij trou wens met het hoogste aantal punten uit de bus! Hier volgt de volledige uitslag: Aan de mars wedstrijd, gehouden op de Wilhelminalaan - dit wegens de harde wind - namen slechts twee corpsen deel: „Volharding", Berkhout en „Schagens's Harmoniekapel". Beiden verwierven een eerste prijs. Texels Fanfarecorps doet morgen aan de marswedstrijd mee, evenals aan het concours. Het programma voor morgen staat in de Concoursgids vermeld. Derde afdeling Fanfare: VIOS, Oost, 2e prijs, 263 punten; Tweede afdeling Harmonie: „De Een dracht", Kolhorn, 2e prijs, 277 punten; Eerste afdeling Fanfare: „Hugo", Heer- hugrwaard, le prijs, 289 pnt; ere-wed- strijd 135 pnt.; „Volharding", Berkhout, 2e prijs 271 pnt; Niedorps Fanfarecorps, Oude en Nieuwe Niedorp, 2e prijs, 261 pnt; T.A.V.E.N.U., Opperdoes, le prijs, 306 pnt, ere-wedstrijd 140 pnt; Afdeling Uitmuntendheid Fanfare: „Con cordia", Hoogkarspel, le prijs, 299 pnt; D.E.K., Den Hoorn, 2e prijs, 277 pnt; Afdeling Uitmuntendheid Harmonie: Schagen's Harmoniekapel, 2 prijs, 253 pt. Ere-afdeling Harmonie: Winkel's Har monie, le prijs, 308, ere-wedstrijd 136 pt. Ere-afdeling Fanfare: „Onder Ons", Dirkshorn, le prijs, 312 pnt, ere-wed strijd 138 pnt; Vaandel-afdeling Fanfare: Koninklijk Fanfarecorps „West Frisia", Twisk, le prijs, 341 pnt, met lof, ere-wedstrijd 146 pnt. {Zie vervolg 2de pagina) Texel en de Directeur van Gemeente werken voer de medewerking; ook werd een woord van dank gericht tot de Wa terschappen en Polders. De aannemer, de fa. Wed. I. Voigt, werd dank ge bracht voor de vlotte bouw: doordat de centrales voor het invallen van de vorst onder de kap waren kon het werk zon der stagnering worden voltooid. Last but not least werd een woord van dank gericht aan de heren technici van de PTT zelf. Ons land. zo vervolgde de directeur, telt ruim 700.000 abonné's, waarvan 821 op Texel. Daarvan zijn thans 349 Texelse percelen automatisch geworden. In 1911 kreeg Texel een telefoondienst: in Sep tember van dat jaar werd nl. een kabel gelegd tussen Den Helder en Texel. Toen werd het eerste dienstgesprek gevoerd. Er waren in 1912 zeven abonné's, die met luchtlijnen aangesloten waren. Het zwaarst getroffen In het district Haarlem is Texel het meest getroffen gebied geweest en wel door de opstand van de Russen en de daarmee gepaard gaande verwoestingen. Het PTT-kantoor te Den Burg werd een ruïne. Tijdelijk is de dienst onderge bracht geweest in de oude pastorie van de Doopsgezinde gemeente aan de Park straat. In 1950 kon de centrale aan de Waalderweg is gebruik worden genomen. Er waren toen 609 abonné's. In 1939 werd De Koog met een nieuw postkan toor verrijkt. Spreker sprak de hoop uit, dat de au tomatische telefoon voor Texel een grote verbetering zal blijken te zijn en dat ieder daar met vrucht gebruik van zal maken. Tevens sprak hij de wens uit, dat de apparaturen spoedig bezet zullen zijn: uitbreiding blijft onbeperkt moge lijk. De Cocksdorp telt 58 abonné's, Den Hoorn 48 en Eierland 57. Ieder dezer netten hebben thans een apparatuur be rekend voor 100 aansluitingen. Ooster end heeft 96 abonné's, De Koog 100, ie der apparatuur is berekend voor 200 aansluitingen. Vervolgens werd het woord gevoerd door burgemeester C. de Koning, die op merkte bij herhaling te hebben gecon stateerd en betoogd, dat Texel in vele opzichten in een uitzonderingspositie verkeert. 2 Pet van de percelen, gelegen in de provincie Noordholland is niet aangesloten op de waterleiding. Ik ben ervan overtuigd, dat die 2 pet precies ons eiland betreffenMaar gelukkig is de waterleiding op komst! Ik hoop, dat wij binnen korte tijd ook ien aanzien van de automatisering van de telefoon niet meer in een uitzonde ringspositie zullen verkeren. Ik ben U hoogst erkentelijk voor de voortvarend heid waarmede het werk is uitgevoerd. Moge de capaciteit der apparaten snel volledig benut worden". Hierna werd de centrale, staande ach ter het Postkantoor, bezichtigd. Wij wa gen het niet U de finesses van deze in gewikkelde apparatuur' uiteen te zetten; de directeur van het Telefoon-district hield zich ten deze ook veilig aan de op pervlakte, waar zijn auditorium een die per doceren toch wel niet geapprecieerd zou hebben De apparatuur is het modernste van het moderne en wij hopen, dat Texel er het volle profijt van zal maken. Zoals wij reeds schreven is het nu voor de aangesloten abonné's mogelijk rechtstreeks onderling - dus abonné's op hetzelfde net - te bellen. Mevr. Kune- man, mevr. Wilner, mevr. Bakker, mevr. Troost, zij zullen er stellig geen traan over laten, dat hun fae functie van tele foniste ineens uit handen is gegleden, want zo'n apparaat dient op z'n wenken bediend te worden en wij zouden geen schatting kunnen geven van het aantal overgekookte pannen melk ten huize' van de postkantoorhouders ter wille van abonné's!! KAuW heerlijk - verfrissend zuivert uw adem goed voor de tanden tHl' .tflNG

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 1