0F O Vandaag begin der Waddenconferentie Mijnhardfs tabletten 6ffiKEEBZ5351ï^55EliEI3g mmmiMji» wBB&KP verzorgde de eerste van Texels jongste echtpaar op zijn huwelijksreis met voor ons (nogal iogisch) onbekende bestemming „Texels jongste echtpaar", zo stelden wij Donderdagmiddag vast, toen wij de heer en mevouw C. Mantje en N. Mantje-Wuis, die enkele uren tevoren door de heer T. v.dHeerik ten Raadhuize in het huwelijksbootje waren ge holpen, zich zagen inschepen op „De Dageraad", tevens dus als het eerste echtpaar, dat met de nieuwe boot zijn huwelijksreis begonWel een reden om dat even te vereeuwigen. Naar aanleiding van de heden en morgen op ons eiland te houden „Wad denconferentie" vertegenwoordigers der VW's van de vijf Nederlandse Wad deneilanden en andere belanghebbende instanties komen daar samen - heeft „De Leeuwarder Courant" een aantal vraag stukken onder de loupe genomen. Daaraan ontlenen wij: De Kampeerders De klachten over de kampeerderij op de Waddeneilanden zijn - voor zover zij niet betrekking hebben op de outillage - naar onze mening terug te brengen tot één oorzaak: het feit, dat een groot deel van de in tenten huizende jeugd zich i ten onrechte „kampeerder" noemt. Deze jongeren, belust op lol, op dansen, op een avontuurtje, hebben niets gemeen met de categorie vacantiegangers, die bewust het linnen tot dak hebben geko zen, omdat er volgens hen geen plezie riger besteding van de vrije tijd moge lijk is, omdat je op deze wijze volkomen je eigen baas blijft en omdat je nooit in nauwer contact komt te staan met de natuur dan als kampeerder. De groep ware kampeerders heeft zich in de laatste zomerseizoenen grondig ge ërgerd aan de wijze, waarop him vacan- tiegenoegens werden bedorven door de jongelui, die de ongeschreven èn de ge schreven kampeerwetten met de voeten traden. Gaat dat zo door, dan zullen deze kampeerders - en tot hen mag men op de Waddeneilanden artsen, burgemeesters, industriëlen en anderen rekenen, die heus niet een tentje opslaan, omdat zij geen hotel- of pensionkosten zouden kunnen betalen - de eilanden mijden. Dan zullen de kampeerterreinen op de eilanden op een naam komen te liggen, die in de volksmond na verloop van zeer korte tijd zal kunnen overslaan op het gehéle eiland: „het is er een bende". In niet mindere mate gelden de klach ten de jongelui, die nog minder recht hebben zich kampeerder te noemen: de gebruikers van de kampeerboerderijen. Vele houders van kampeerboerderijen - de goede niet te na gesproken - hebben in de afgelopen periode getoond, dat hun niet in de eerste plaats het heil van de in hun boerderij vertoevende jeugd ter harte gaat maar de portemonnaie. Er hebben in de afgelopen zomers in sommi ge boerderijen toestanden geheerst, die ten hemel schreiend zijn en die duizen den ouders de schrik om het hart zouden doen slaan, zo ze ook maar even zouden beseffen, aan welke gevaren hun kinde ren blootgesteld zijn geweest. Wij hebben tot ons genoegen gecon stateerd, dat op de agenda van de Woensdag en Donderdag op Texel te houden Waddenconferentie 1955 het on derwerp „kampeerproblemen" staat. Wij hopen, dat de behandeling van en de dis cussie over dit probleem mag leiden tot een krachtige uitspraak van de verte genwoordigers van de Waddeneilanden; een uitspraak, inhoudende, dat men met allé middelen de misstanden, die er in de laatste jaren in de kampen hebben ge heerst, niet alleen zal trachten tegen te gaan, maar zal proberen te voorkomen. Naar onze mening zal men moeten stre ven naar: 1. volledige uniformiteit op de vijf Waddeneilanden ten aanzien van het kamperen, zowel voor de kampeerders (vereiste papieren, verschuldigd kamp geld, reglement van orde) als voor de be heerders van de kampeerterreinen en de k ampeerboerderij en 2. betere en afdoende scheiding tussen de kampeerterreinen voor meisjes en die voor jongens, zo nodig met de bepaling, dat de meisjeskampen ontoegankelijk zijn voor jongens en omgekeerd; 3. de kampeerboerderijen rigoreus scheiden in jongensboerderijen, meisjes boerderijen, gezinsboerderijen en boer derijen voor groepen (bij welke laatste de verantwoording niet berust bij de be heerder, maar bij de leidster en leider van de groep); 4. meer afdoende maatregelen inzake het toezicht: nauwer contact met de po li tie-autoriteiten (gebleken is, dat het politietoezicht op enkele eilanden be paald onvoldoende is) en eventuele aan stelling van een bezoldigde controleur - zoals in 1956 in Ameland zal geschieden - door de V.V.V. of de kampbeherende instantie, misschien in samenwerking tussen deze beide. Enorme belangstelling Het kamperen op de eilanden is geen liefhebberijtje meer van een stuk of wat mensen. Op het kampeerterrein „Duinoord" te Nes op Ameland boekte men in het afgelopen seizoen bijna 60.000 overnachtingen tegen 52.000 in 1954, op het kampeerterrein in Vlieland waren 40.000 en verleden jaar 35.000 overnachtingen genoteerd en op het kam peerterrein van Schiermonnikoog kwa men 1600 kampeerders (het aantal over nachtingen is dus een veelvoud van dit cijfer). Van Terschelling, waar men der tig, voor het merendeel particuliere, kampeerterreinen heeft, zijn de cijfers niet bekend. Rijk in gebreke „Het badplaats-zijn stelt aan de ei landgemeenten hoge eisen", zo schrijft de Leeuwarder Courant verder. Als U begrijpt waar deze krant heen wil natuurlijk, onze Waddeneilanden beho ren wel degelijk tot de „uitzonderings gevallen" ten aanzien van de jaarlijkse uitkering uit het Gemeentefonds. „De gemeentebesturen kunnen niet alle werken, die zij uitvoeren zelf bekos- tigen en het rijk draagt daarom op ver schillende manieren bij. Onder andere j door een jaarlijkse uitkering uit het Ge- i meentefonds. De bijdrage uit dit fonds hangt samen met het inwonertal en het is duidelijk, dat dit de eilanden voor grote problemen stelt. De bevolking is in i de zomermaanden immers verdubbeld of 1 verdrie-, viervoudigd. Men heeft zich te richten naar de eisen, die deze tijdelijk grote bevolking stelt en krijgt middeler wijl 'n rijksbijdrage op basis van de enke le honderden autochthone ((eigen) zielen. Het is duidelijk, dat de pessimistisch ge stelde algemene circulaire van de minis ter van Binnenlandse Zaken aangaande de uitkeringen uit het Gemeentefonds niet alleen in het Friese Ontwikkelings gebied de nodige onrust heeft gezaaid. Voor de eilanden is deze maatregel dub bel teleurstellend, cmdat daar toch al zo bitter weinig in de gemeentekas vloeif uit de opbrengst van de Ondernemings belasting. Men hoopt nu maar, dat men in Den Haag ook terdege rekening zal houden met de uitzonderlijke positie van j de eilandgemeenten, wanneer straks de „uitzonderingsgevallen" ter tafel komen. Wij en de toekomst Hoe zal de toekomst van de Wadden eilanden zijn? Ook een vraag, waard ge steld en onderzocht te worden. Moet de accomodatie uitgebreid worden of moet men zeggen wij zijn vol en de accomoda tie laten zoals zij is? Uiteraard zouden de eilanders graag zien, dat ze meer gasten zouden kunnen ontvangen met het zelfde aantal bedden, maar - aldus de Leeuwarder Courant - de vacantie- spreiding is mislukt en het droeve feit zal zich dus blijven voordoen, dat men in het voor- en naseizoen te weinig en in het hoogseizoen te veel vraag heeft. „Het zou, naar onze mening, fnuikend zijn voor de economische ontwikkeling van de eilanden en het zou ook bepaald niet getuigen van een overdaad aan ge meenschapsgevoel, wanneer men zei: „zo kan het wel deuren dicht". Onze eilanden immers kunnen nog aan eens zoveel vacantiegangers een plaats in dë vrije natuur bieden, zonder dat die het gevoel hebben in een mierenhoop te recht te zijn gekomen. Maar als men dan dus lot de slotsom komt, dat de accomo datie uitgebreid zal moeten worden om zoveel vacantiegangers als mogelijk en verantwoord is toe te laten, zit men met een midden in het vraagstuk: is het voor de ondernemer inderdaad economisch verantwoord om uit te breiden op basis van ten hoogste twee maanden seizoen en zo ja, in welke richting zal de eiland badplaats zich dan moeten ontwikkelen? Het heeft ons verbaasd, dat deze alles beheersende vraag eigenlijk nooit op een Waddenconferentie in discussie is ge weest: worden wij gedreven in de rich ting Zandvoort-Scheveningen of kunnen wij in de toekomst onze taak naar beho- ren vervullen met behoud van het ka rakteristieke? Het is geen vraag waarop men in twee dapen het antwoord vindt en het zou daarom van wijs beleid ge tuigen, menen wij, wanneer men een commissie van deskundigen ((met ten minste één vertegenwoordiger van elk der eilanden) uitnodigde, deze vraag: „Wat is de toekomst van onze eilanden?" eens op de keper te beschouwen. R.K. KERKDIENSTEN TE DE KOOG In ..Bosch en Zee" zal gedurende de wintermaanden iedere Zondag de H. Mis worden opgedragen. Van deze diensten „in eigen dorp" wordt reeds een druk gebruik gemaakt: Zondag jl. b.v. waren er tachtig Parochianen uit De Koog en Omgeving aanwezig. Doordat bij winterdag de N.V. TESO haar busdiensten beperkt, wordt op deze manier een reeds lang gekoesterde wens vervuld. „DE TONEELVERENIGING" Op uitnodiging van de Bestuurders- bond van het NW hoopt „De Toneel vereniging" - stichting Het Nederlands Volkstoneel - Dinsdagavond in „De Oranjeboom" op te treden met het suc cesstuk „Mr Gillie". „De Tijd" schreef o.a. „De Toneelver eniging heeft het seizoen in het Centraal Theater te Amsterdam geopend met „Mijnheer Gillie" van James Birdie en het doet goed aanstonds te kunnen con stateren, dat het een goed begin is ge weest. Op een zeer hoog peil staand to neel, waarvoor in de eerste plaats lof toekomt aan de regie van A. Defresne". En zo (gunstig) waren alle perscritie- ken, zodat Texel Dinsdag een genotvolle toneelavond wacht. Wie dus nog geen kaarten heeft, doet verstandig er zich omgaand van te ver zekeren. HOE BESTAAT HET!! 't Is eigenlijk ongelooflijk, maar wij vernamen uit goede bron, dat een of andere vandalist een gat gestoken heelt in een der kunstleren zittingen van de 2de klasse salon der nieuwe boot. TESO heeft de politie op de hoogte gesteld. SVC-Nieuws A.s. Zondag is het programma weer volledig. Het eerste krijgt ZAP 3 op be zoek om half twee. Het. tweede gaat naar De Koog 2 om 2,30 uur. De adsp. gaan Zaterdag naar Oosterend om 3 uur. Donderdagavond trainen voor het le en 2e om kwart over acht. Komt allen! KNOLGROEN EN BIETENLOOF De tijd voor het voederen van knol- groen en bietenloof is weer aangebroken. Voor zeer veel bedrijven zijn deze pro ducten onmisbaar voor het verkrijgen van goede bedrijfsresultaten. Maar of schoon deze voedermiddelen vele voor treffelijke eigenschappen hebben, kan men hiervan ook teveel geven. Aldus de afd. Voorlichting van het Landbouw schap. Endat geschiedt nog wel eens. De verdediging luidt dan, dat men dat voer toch heeft. Dit mag echter geen reden zijn verkwistend er mede om le gaan. Geef de toelaatbare hoeveelheden (let vooral op de mest) en.... conser veert de rest tijdig. Er is echter nog een reden waarom men voorzichtig moet zijn met te grote hoeveelheden: de knollen- en bietenloofsmaak is bij de consument berucht. Al vindt de boer dat wellicht aanstellerij, met het feit heeft hij reke ning te houden. TESO EN DE HERFSTSTORMEN Is bij zomerdag het verwerken van de enorme stroom vacantiegangers voor de mannen van TESO een hele tour, als de „R" in de maand is, kan de boot voor nieuwe moeilijkheden komen te staan, wanneer de omstandigheden een beetje tegenzitten. Wat dit laatste betreft is het erg jam mer, dat de steigers te Den Helder en Oudeschild nog niet klaar zijn. Die te Den Helder zal zeker nog een maand of drie op de aflevering moeten wachten, terwijl wij voor Oudeschild ook stellig nog een week of drie geduld dienen fe koesteren, eer de boot daar in de mond kan meren. Dit alles is een tegenslag voor TESO; de nieuwe boot, „De Dage raad" is sinds Zaterdag uit de dienst ge nomen wegens de door het ruwe weer veroorzaakte hoge waterstanden, waar door moeilijkheden ontstonden bij het laden en lossen aan de meer dan primi tieve rijks-kade te Den Helder. En het schip kan nu eenmaal niet aan het uit stekende loswalletje ligplaats kiezen: het schip is daarvoor niet alleen te groot, maar bovendien is dat geen geschikte gelegenheid om te laden en .te lossen. De „Dokter Wagemaker" is wat lager en kan juist nog aan deze kleine steiger liggen, zodat men besloot om dit schip weer de dienst te doen onderhouden. De „Dokter Wagemaker" moet echter hoog nodig naar Harlingen wegens het perio dieke onderhoud. Een tweede pech voor TESO is, dat de „Voorwaarts", de hulp boot, die steeds zulk een belangrijke rol heeft gespeeld, nog steeds in revisie is. Zodra „De Voorwaarts" weer gebruikt kan worden, kan deze eventueel samen met de „Marsdiep" de dienst gaan waar nemen, opdat de „Dokter Wagemaker" eindelijk haar jaarlijkse beurt kan on dergaan. Dit zijn intussen maar vooruit lopende mogelijkheden, want als wij nog weer eens een poosje mooi, rustig weer krijgen (en daardoor regelmatiger water stand) kan uiteraard „De Dageraad" de verbinding weer onderhouden. DIENSTPLICHT Uitspraken inzake vrijstelling De Burgemeester van Texel brengt ter algemene kennis, dat de Minister van Oorlog omtrent vrijstelling van dienst als gewoon dienstplichtige de volgende uitspraken heeft gedaan: Pieter de Wit, lichting 1954. Met ingang van 25 November 1955 voorgoed vrijstelling van dienst als ge woon dienstplichtige, wegens persoon lijke onmisbaarheid. Bij beschikking van 11 October 1955, no. 620015. Tegen elke omtrent vrijstelling gedane uitspraak kan iedere belang hebbende uiterlijk de tiende dag na de dag waarop de uitspraak ter algemene kennis is gebracht, in be roep komen. Indien de ingeschrevene, wie de uitspraak geldt, buiten Neder land verblijft, kan, voor zover het door deze in te stellen beroep betreft, mei overschrijding van de termijn van tien dagen genoegen worden genomen. Zo lang omtrent zodanige overschrijding geen beslissing is' genomen, wordt de uitspraak na het verloop van de termijn van tien dagen als onherroepelijk be schouwd. Plet tot Hare Majesteit de Koningin te -ichten beroepschrift moet met redenen omkleed zijn en worden ingeleverd op afd militaire zaken van de secretarie de zer gemeente Texel, 17 October 1955. De Burgemeester voornoemd. C. DE KONING DE STRAALJAGER IS NIET GEVAARLIJK! Maar de mens kent zijn eigen krachten niet. Van tijd tot tijd ontmoet de kranten lezer op de voorpagina van zijn lijfblad de sombere mededeling dat er een straaljager is verongelukt en dat een jonge vlieger bij dat ongeluk zijn leven verloren heeft. „Alweer een", zucht men dan en onwillekeurig vindt men dan dat zo'n straaljager maar een levens gevaarlijk apparaat is dat steeds meer slachtoffers eist. Waarom moet men dan ook zo snel vliegen en waarom moeten jonge levens worden opgeofferd aan deze gevaarlijke snelheidsmonsters? Deze reacties zijn volkomen begrijpe lijk, maar toch.... zij zijn tegelijk on gemotiveerd. De straaljager is wel snel. tegenwoordig komt hij met gemak over de duizend kilometer per uur, maar daarom is hij nog niet persé gevaarlijk; snelheid op zichzelf is nooit gevaarlijk en ook in geen enkel opzicht schadelijk voor het menselijk lichaam. Iets anders ligt de zaak wanneer het versnellingen of vertragingen betreft, want hierop reageert het menselijk lichaam wel de gelijk, zoals iedereen in een schommel of een lift wel eens zal hebben onder vonden! Het is derhalve niet juist om de conclusie te trekken dat de straaljager gevaarlijk is omdat hij snel is. Een moderne straaljager wordt zo dikwijls voorgesteld als een wild, on handelbaar apparaat vol vreemde ku ren dat te pas en te onpas weigert op de stuurbewegingen van de vlieger te re ageren en hem dan onherroepelijk in ;t verderf stort. Dit is beslist onjuist en vliegers, die veel met straalvliegtuigen hebben gevlogen, hebben herhaaldelijk verklaard dat een straaljager een goe dig en gewillig vliegtuig is, dat hele maal geen nukken vertoont; men heeft in dit verband zelfs de uitdrukkig „ou- weherenkist" gebezigd. Technische ku ren heeft dit vliegtuig ook niet meer, want voor zover aanwezig zijn die er al lang tevoren na vele en langdurige ex perimenten uitgehaald voordat men de gewone militaire vlieger met het toestel de lucht in stuurde. Aan het ontwerp is alle zorg besteed; urenlange berekeningen en windtunnel- proeven, sterktemetingen en materiaal- controles hebben tijdens de bouw en daarvoor plaats gevonden; de beste in- vliegers hebben het toestel in de lucht onder allerlei omstandigheden uitge dokterd en alle fouten en kuren er zorg- ZENUW - HOOFDPIJN-LAXEER vuldig uitgehaald voordat het toes Lel aan de luchtmacht werd afgeleverd. De vliegtuigen, die bij de luchtmacht in ge bruik zijn, zijn dus volkomen veilige en beproefde typen. Maar de luchtmacht zelf aanvaardt ook geen enkel risico. In uitgebreide en goed geoutilleerde werkplaatsen worden de vliegtuigen en hun onderdelen door geschoolde vaklieden nagezien en onder houden. Er is een doorlopende en scher pe inspectie en alles wat maar enigszins onder de maat'is en niet aan de scherp gestelde eisen voldoet, wordt niet meer gebruikt. In de luchtvaart moet men nu eenmaal secuurder zijn dan in andere gevallen, want de kleinste storing kan verlies aan mensenlevens veroorzaken. Men is zich in luchtmachtkringen van deze verantwoordelijkheid zeer goed be wust en men handelt dan ook dienover eenkomstig. Ieder vliegtuig, iedere mo tor en ieder belangrijk onderdeel moet na een bepaald aantal bedrijfsuren uit elkaar worden genomen en grondig wor den geïnspecteerd eri men heeft een uit gebreide technische administratie, die het aantal bedrijfsuren van elk vliegtuig en elk onderdeel zorgvuldig bijhoudt en er op toeziet, dat een vliegtuig, dat „aan zijn uren" is, uit bedrijf wordt genomen en in revisie gaat. Risico neemt men niet, in geen enkel geval. En tochtoch verongelukken er steeds straaljagers en komen er jonge mensen om het leven. Hoe is dat dan mogelijk? Zit er dan toch nog een hiaat in het mooie, technisch schijnbaar vol maakte systeem, dat men heeft opgezet? Ja, er zit een hiaat in, en wel één, waar aan de mens zelf weinig veranderen kan. Het belangrijkste onderdeel in elke straaljager is, ondanks de zeer vergaan de modernisering, die men tegenwoor dig kent, de mens die het toestel be stuurt. En juist die mens faalt wel eens op een critiek moment. Hij vliegt met enkele collega's in formatie, stuurt naar links inplaats van naar rechts, een ont zettende klap en twee straaljagers dwarrelen vleugellam naar beneden. Waarom voerde de bewuste man op hét critieke moment juist de verkeerde stuurbeweging uit? Een van de mense lijke fouten, die men dikwijls zo moei lijk kan verklaren. Maar ook als de vlieger alleen vliegt,, kan hij zichzelf in gevaar brengen. Wan neer een jonge vlieger, een enthousiaste knaap, die leeft tot in de kleinste vezels van zijn sterke body, zich op een mooie,- stralende dag daar hoog boven in de lucht bevindt, vrij van alles wat hem op de aarde zou kunnen irriteren en hinderen, dan wordt er een geest over hem vaardig, die hem moedig maakt, ja zelfs overmoedig. Hij vergeet dat hij nog maar een klein aantal uren op straalja gers heeft en dat hij zijn toestel dus nog niet ten volle kent; hij vergeet.de wijze vermaningen van zijn instructeur, die hem nog zo gezegd heeft -dat hij geen manoeuvres moet maken, die zij samen nog niet hebben geoefend, hij weet il- leen dat hij leeft en een mooie, snelle machine bestuurt, die o zo veel kan. Dan laat hij zich verleiden tot duiken en rollen en zwiepertjes maken; hij schiet vlak onder de staart van een col- lega door of vlak voor hem langs, hij j gaat dingen met zijn toestel doen, die nog boven zijn kunnen liggen. En dan op een gegeven moment kan hij het snelle toestel niet meer in de band hou den, hij nadert de aarde, steeds sneller en sneller, totdat hij met een klap rr tegenaan slaat en slechts een hoopje verwrongen metaal over is van wat eens een mooie straaljager was. En daartus sen ligt het stoffelijk overschot van de overmoedige vlieger. De krant brengt des avonds het sombere bericht en het publiek schuift de schuld op de gevaar lijke straaljager. Maar, zoals men nu weet, de werke lijkheid is anders. Het is niet de straal jager, die gevaarlijk is en zijn inzitten den in de dood sleept, maar de mens zelf, die overmoedig wordt en zijn eigen krachten overschat. STREMMING VAN HET VERKEER Burgemeester en Wethouders van Texel maken bekend, dat de Hoornder- weg, ter plaatse van het kruispunt E-m- malaan-Molenstraat, ;n verband met rio leringswerkzaamheden vanaf Woensdag j 19 October 1955 voor enige dagen ge- sloten is. Texel, 17 October 1555. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, C. de Koning De Secretaris, P. Beemsterboer TEXELAARS VOOR DE RADIO Zaterdagmiddag hebben wij in het KRO-programma met groot genoegen geluisterd naar het optreden van "onze eilandgenoten Piet en Gerrit Keijser uit De Waal. Piet was weer zoals wij van hem gewend zijn: een (Texelse) nachte gaal gelijk en Gerrit begeleidde hem zeer geslaagd op zijn accordeon. Tussen i de bedrijven door maakte de radio-pm- •roeper nog even een mooi stukje recla- me voor „het Vogeleiland", waarvoor onze dank namens de WV! GYMNASTIEKNIEUWS Zondag jl. werd door Piet Schoorl deelgenomen aan de districtswedstrijden van het KNGV in district A, bevattende heel Noord-Holland. Hij wist zich daarbij als No. 10 re plaatsen, een goede prestatie, gezien de kwaliteit der verdere deelnemers, waar bij o.a. de Ned. Kampioen KI. Boot en nog 2 leden van het Ned. Keurcorps, nl. Sallé en Blits. Daar hij kans zag met 44.45 pnt meer dan 70 van het. max. te behalen aantal punten (60) te verove- j ren, is hij nu ook gerechtigd om mee te doen aan de halve finales om het Ned. j kampioenschap. Nu de leider, de heer Van der Veen, een paar maanden bij ons in dienst is, zijn we in staat, ons reeds een voorlopig oordeel te vormen en we kunnen niet anders zeggen, dan: het gaat prima. De opkomst is bij de ouderen zeer goed en er wordt flink geoefend, hetgeen zeker ook in de toekomstige prestaties van de Ver. wel tot uiting zal komen. Bij de jongste klassen, vooral de kleu- - ters, laat de opkomst nog wel eens te wensen over, waarvan misschien een groot gedeelte wegens ziektegevallen, maar het komt toch ook voor, dat de jeugd zonder reden wegblijft, waardoor veel wan de waarde der lich. oefening j wegvalt. Het is dan ook hierom, dat wij nogmaals een dringend beroep op de ou ders doen, om toch vooral de kinderen aan te sporen om regelmatig de lessen j té bezoeken, hetgeen hun lichamelijke geoefendheid zeer ten goede zal komen en bovendien om hen een zeker verant woordelijkheidsgevoel tegenover de ver eniging, hun vereniging, bij te brengen. Dit is ook voor de toekomst van belang, waar wij tegenwoordig in 't algemeen bij de jeugd toch al weinig verantwoorde lijkheidsgevoel mogen aantreffen. Ook de volleybalafdeling voor dames en heren blijkt wel bestaansmogelijk heid te hebben, al kunnen er zowel bij de dames- als bij de herenafdeling nog wel enkele nieuwe leden worden opge nomen. Ook voor heren boven 30 jaar is dit een mooie gelegenheid om althans nog iets aan sport te doen, dus heren,, twijfel niet langer en geef U nu nog: op voor deze afdeling. j Donderdagavond (morgen) 8 uur is er vergadering van de volleybalafdëling in Hotel De Graaf, waar wij alle leden verwachten, mede met het oog op het afscheid van de heer Aarts. Tenslotte nog even een berichtje voör- onze donateurs. Binnen enkele dagen''zul len U de donateurskaarten weer worden aangeboden. Daar wij regelmatig voor grote uitgaven komen te staan als ge- j volg van de aanstelling van een vaste leider, hopen en vertrouwen wij er op, i dat U ons juist nu zult blijven steunen met Uw donaties, waardoor U daadwer kelijk bijdraagt tot het bereiken van ons ideaal. „Een gezonde geest in een gezond lichaam", hetgeen wij hopen te bereiken door een goede, verantwoorde lichamelijke opvoeding voor allen, van 4 tot 50 jaar {en ouder). Het Bestuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1955 | | pagina 2