9
roen
in het harL,
Morgen landt
Den
Helicopter bij
Burg
De boer en de
ruilverkaveling
SS Marsdiep door de ]N.V. T.E.S.O. verkocht
VOENSDAG 4 JANUARI 1956
70e JAARGANG No. 7006
E X E LS E® COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel- 11
Verschijnt Woensdags en Zaterdags.
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl-
Bank Postgiro 652- - Abonn. pr. f 1,95 p
kwart. 20 ct incasso. Adv- 3 ct p- mm.
Na de stemming over de ruilverkave
ling van een groot deel van ons eiland
kon ons kopje „Ingezonden stukken" ook
weer eens voor andere onderwerpen
worden gebruikt, maar het ligt voor de
hand, dat er na de stemming en de
daarop begonnen werkzaamheden, ver
band houdend met de ruilverkaveling,
nog wel eens vragen met betrekking tot
dit grote object zouden rijzen. De land
bouwers zien weliswaar hoe de werk
zaamheden verlopen, maar daarnaast
willen zij toch ook wel eens weten hoe
straks alles reilt en zeilt. Het was dan
ook een goed idee van het Bestuur van
de Hollandse Maatschappij van Land
bouw, Afdeling „Texel", op de Donder
dag j.l. gehouden vergadering gelegen
heid te geven tot het stellen van vragen
niet betrekking tot de ruilverkaveling.
De leden van de Plaatselijke Commis
sie en de heer Poortman, landmeterdes-
kundige, verklaarden zich dadelijk be
reid tot de volle medewerking, waar
het hun voorkwam, dat een en ander de
verstandhouding enkel maar zou kun
nen bevorderen.
In zijn openingswoord verheugde de
voorzitter, de heer Jac. Roeper, zich over
de grote opkomst: op een „normale" ver
gadering kan men het aantal bezoekers
meestal op de vingers aftellen, niet
waar!
Spreker zei, dat ook het verleden
vraagstukken gekend heeft, die de ge
moederen in beweging brachten, zoals
thans de ruilverkaveling, die uiteraard
diep ingrijpt in het bestaan van de
landbouwer. Daarom is het nuttig, dat
de landbouwer zo af en toe eens naar
voren kan brengen wat hem op het hart
ligt en de voorzitter hoopte dan ook, dat
men t.z.t. nog eens een dergelijk agenda
punt aan de vergadering zou kunnen
voorleggen. Dit laatste merkte hij op aan
het eind van de besprekingen, waaruit
moge blijken, dat deze gevoerd zijn zo
als men dat op ons eiland gewend is: in
gemoedelijke, vertrouwelijke sfeer. Er
werden verstandige vragen gesteld en
men heeft getracht deze zo duidelijk mo
gelijk te beantwoorden.
Nadat de secretaris, de heer F R.
Keijser, de notulen van de op 15 Decem
ber gehouden vergadering had voorgele
zen, deed de voorzitter mededeling van
een schrijven van het hoofdbestuur, dat
wees op de moeilijkheden inzake de
voorziening van arbeidskrachten. Het
hoofdbestuur noemde als een der fakto-
ren, die de schaarste aan werkkrachten
in de hand werken 't dikwijls ontbreken
van de scholing. Het hoofdbestuur
vraagt wat men denkt van de schoolop
leiding voor zoons van landarbeiders.
De heer C. P. Laan, hoofd van de land
bouwschool alhier, deelde mee, dat dit
voor Texel zeer gunstig ligt, want van
de 84 leerlingen behoren er 15 tot de
gezinnen van landarbeiders, een pet. dus
van 18 pet, terwijl dit landelijk slechts 4
pet. bedraagt. Voor Texel is dit dan ook
z.i. geen factor verband houdend met ge
noemd probleem. Eén der faktoren, die
voor Texel wèl een rol spelen achtte men
het woningvraagstuk, want verschillende
werkgevers konden juist hun arbeiders
behouden door de aanwezigheid van een
dienstwoning. B. en W. toonden open
oog te hebben voor deze kwestie en dit
college wilde dan ook gaarne medewer
ken om vergroting van het bouwvolume
te verkrijgen ten behoeve van de land
arbeiders resp. de landbouw. Gevraagd
werd hoe groot de behoefte is. Er kwa
men evenwel slechts 1012 aanvragen
binnen.
De voorzitter meende, dat dit aantal
te gering is om er in Haarlem mee te
kunnen werken. Intussen was hem be
kend, dat in Eierland landbouwers zijn,
die een goede woning kunnen aanbieden,
maar toch geen arbeiden(s) kunnen aan
trekken. Wie willen bouwen, gelieven hun
verlangen hiertoe kenbaar te maken. Al
dus besloot de voorzitter, die B. en W.
namens het bestuur heeft toegezegd deze
aangelegenheid nogmaals onder dc aan
dacht te zullen brengen.
Na de bestuursverkiezing, waarvan
wij de uitslag reeds publiceerden, werd
de ruilverkaveling besproken.
De heer M. Roeper: Wanneer wordt
met het eigenlijke verkavelingswerk be
gonnen? Antwoord: Wij hopen daar in
1957 mee te kunnen beginnen. De werk
zaamheden inzake het graven of verbe
teren van de waterlopen, de aanleg van
nieuwe of verbetering van bestaande we
gen zijn al tamelijk goed gevorderd en
volgend jaar gaan we daarmee verder
De voornaamste waterlopen zijn aange
bracht. Daarna volgt het maken van de
kavelsloten. Vervolgens worden de z.g.
wenszittingen gehouden (Ik hoop, dat U
allen komt, zegt de heer Poortman en
wij kregen de indruk, dat niemand zich
afzijdig zal houden!). Daarna komt het
werk van de landmeters, want uiteraard
zal men eerst moeten weten hoeveel
grond er te verdelen zal zijn.
Volgend jaar hopen wij de wenszit
tingen te houden en als dit alles te boek
is gesteld kan met de toewijzing der
gronden worden begonnen.
De heer-F. R. Keijser zag moeilijkhe-
j den inzake de hooioogst, waar straks de
veebezetting z.i. een probleem zou kun
nen worden. De heer C. van Groningen,
secretaris der Plaatselijke Commissie,
raadde aan dé veestapel te beperken,
vooral als men reeds een zekere overbe
zetting heeft en adviseerde verder de
toepassing van een zwaardere stikstof
bemesting. De heer C. H. Roeper meen
de, dat een en ander voor de grasland-
bedrijven nog wel mee zou vallen. Mej.
Gr. Dijt: „Als men enige bunders tijde
lijk moet missen is het toch nog al duur
om er doorheen te komen". Geantwoord
werd, dat haar bedrijf dan ook tot een
der „zwaarst getroffenen" behoorde. De
hooioogst kan echter binnen zijn, wat
b.v. in De Eendracht gebleken is. De
heer H. J. Keijser: „We zitten met de
pijn en moeten maar door de zure appel
heenbij ten".
De heer P. Koorn, Westergeest: „De
extra stikstof moet ook betaald worden!"
Antwoord: U krijgt schadevergoeding
voor het land, dat U mist. Na een jaar
wordt de schade bekeken en uitbetaald.
Dit gebeurt na ieder jaar. De pacht dient
men op de oude voet te betalen, de ge
bruiker krijgt de schade uitbetaald. Het
is dus een tijdelijk verlies, dat met de
schadevergoeding wordt opgeheven.
De heer Joh. Bakker: De uitvoerders
zijn anders wel eens erg gemakkelijk.
Hij omschreef de moeilijkheden en het
ongemak, dat hij van de ruilverkave
lingswerkzaamheden ondervindt. Ant
woord: Het is raadzaam, dat de belang
hebbenden zelf een oogje in het zeil hou
den en zich zonodig tot de opzichters van
de Grontmij en de Heidemij wenden. In
redelijk overleg moet men de moeilijk
heden zoveel mogelijk zien te beperken,
wij kunnen nu eenmaal niet ambtelijk
te werk gaan.
De heer J. C. Rab: Maakt U het land
weer zo vlug mogelijk in orde als het
werk ter plaatse beëindigd is. Dan wordt
de schade aan het betrokken land ook
automatisch kleiner. Antwoord: De com
missie is het geheel met Uw opmerking
eens. Het opruimen van schotwal kan
ogenschijnlijk stagneren, maar dan loop
je de kans, dat als je het meteen op
ruimt, straks geen voldoende grond aan
wezig is om de oude sloten te dempen.
Over het algemeen wordt door de com
missie in het oog gehouden, waar de
schotwal kan worden opgeruimd en waar
deze nog moet wachten.
De heer Van Groningen: Wij advise
ren steeds: Ploeg maar om en ga nor
maal je gang, wacht niet tot het voor
jaar.
De heer J. C Roeper: Het talud aan
de wegkant is 1-lVt, aan de landkant
1-1. De wegkant blijft beter staan dan
aan de landkant. De heer J. Bakker,
Atlas: Wij hadden rechtaf 1-lVs moeten
maken.. De heer H. J. Keijser meende,
dat het afkalven zal verminderen als
men de waterafvoer kan beheersen. De
heer C. H. Roeper merkte op, dat het
graven naar grondslag in verband met
de aanbesteding niet mogelijk is.
De heer Joh. Bakker: „Vooi* de stem
ming was ons van het maken van een
weg naar het Horntje niets bekend".
Antwoord: Het gaat hier om een z.g.
iandbouwweg, die later als fietspad (3
meter) dienst zal doen. De pontweg krijgt
twee van zulke fietspaden aan weers
zijden van de hoofdweg.
De heer Jurr Beumkes wees op de
moeilijkheden voor de jeugd van de
Prins en het Horntje om de school te Den
Hoorn te bereiken. Hij zag dan ook
graag, dat het fietspad, resp. de groene
weg door het Nieuwland verbeterd wer
den en vroeg of wegen, gelegen buiten 't
verkavelingsblok, welke door R.V.-au-
to's worden stuk gereden, door de be
trokken instantie hersteld worden. Ge
antwoord werd, dat men tot herstel ver
plicht is.
De heer P. Kikkert, Zuidhaffel, vond
het niet meer dan billijk, dat geleden
schade behoorlijk wordt vergoed: gelijke
lusten, gelijke lasten. Geantwoord werd
dat betwijfeld moet worden of t.z.t. nog
wel bedrijven gevonden zullen worden,
welke „de dans" ontsprongen waren.
De heer J. Bakker, Hogerstraat, achtte
het in het algemeen belang, dat de ver
goeding voor de Plaatselijke Commissie
verhoogd wordt, want wat haar thans
uitgekeerd wordt, is in geen verhouding
tot hetgeen zij moeten verrichten, maar
de heer Poortman zei, dat de vergoeding
door de Centrale Commissie landelijk is
geregeld en hij betwijfelde het zeer of
van die regeling afgeweken zou kunnen
worden.
De heer M. Roeper vroeg of er na de
verkaveling opnieuw taxatie van de
gronden plaats vindt. Antwoord: Inder
daad en men kan dan of bij betalen of
dit doen verrekenen in de toedelings-
waarde.
Uitvoerig werd ook gesproken over de
vraag of het wel nodig is, dat de land-
bouwwegen met inbegrip van de bermen
de standaardmaat krijgen van negen
meter breedte. Antwoord: In de toe
komst zullen nog hoger eisen aan wegen
worden gesteld dan nu, waar de mecha
nisatie zich blijft ontwikkelen.
De heer KI. Zuidewind vroeg hoe het
staat met de aansluitingsmogelijkheden
aan het electrische net. De heer C. van
TEXEL VIERDE DE JAARWISSELING
Er zijn tal van manieren om de jaar
wisseling te vieren. U kunt dit met
oliebollen-aan-de-lopende-band doen,
met punch en metvuurwerk-in-mi-
niatuur. De Texelse jeugd heeft er bo
vendien nog (te Den Hoorn dan) het
schoonschipmaken bij gevreëerd.
Alles wat los en verlaten langs de
Hoornder straten of op de Hoornder er
ven wordt aangetroffen, slepen ze weg,
liefst naar de duinen. Iemand heeft een
aannemersbedrijf een tip gegeven „Man,
let op je betonmolen!" Maar de firma
zag het zo somber niet in: „Zo'n zwaar
apparaat, dat lopen ze niet mee weg!"
De werkelijkheid werd anders: in het
roetdonker waagde een club jongens zich
op het bouwterrein en een uurtje later
stond de betonmolen op een duintop.
In Den Burg heeft de jeugd de vreugde
over de gehele dag uitgesmeerd: ze be
gonnen al bij het krieken van de ouwe
jaarsdag te „donderen" en hielden dit
tot een uur na de jaarwisseling dapper
vol. De verkopers van het miniatuur-
vuurwerk zullen goede zaken gedaan
hebben, maar de vreugde bleef niet on
verdeeld: emge jongens of jongemannen
werden de dupe van de grap, die zij op
touw zetten. Zo melddt zich een werk
man bij het PWN zich omtrent de jaar
wisseling bij een dokter, die drie ge
scheurde vingers in de lappen mocht
rollen. Het schijnt dat de ongelukjes ver
oorzaakt werden door het vroegtijdig ex-
ploideren van het vuurwerk. Het knallen
was sommige perioden niet van de lucht.
De materiële schade bleef beperkt tot
een vernielde ruit.
De gemeentelijke politieverordening
verbiedt het afsteken van vuurwerk zon
der daartoe verleende vergunning, maar
op ouwejaarsdag schijnt de overheid de
jeugd een bijzonder goed hart toe te
dragen - of wordt het ontsteken van z.g.
„bommen" niet als vuurwerk be
schouwd?
Hoe dan ook, wij spreken stellig na
mens vele dorpsgenoten als wij de hoop
uitspreken, dat de vreugde om de jaar
wisseling ons voortaan in wat meer ge-
concenteerde vorm wordt aangeboden!
P S Tijdens de kerkdiensten bleef het
rustig, wat wij dus als een lichtpunt
mogen zien.
Groningen kon mededelen, dat in het ka
der van de Ruilverkaveling een regeling
in voorbereiding is. Feitelijk kan iedere
dag de regeling inzake de subsidie voor
aansluiting op een (het) electrisch net
worden verwacht, maar men stelle deze
weer niet zó voor, dat men straks wel
haast voor niemendal aangesloten wordt:
per bedrijf zal er f 400,moeien worden
betaald, plus f40,per ha. Dit kan
-•venwel als ruilverkavelingsrente wor
den afbetaald. Dit moge op zichzelf een
groot bedrag lijken, in feite is het slechts
een tiende deel van de totale aansluit
kosten. Gehoopt wordt, dat ook t.a.v. de
waterleiding een dergelijke gunstige re
geling kan worden getroffen.
De TEM heeft reeds grote gebieden
aangesloten, die onrendabel zijn en dus
geld kosten. Vaak werd bij die aanslui
ting 20 pet gedekt door het belangheb
bende bedrijf en thans zullen dan die ge
bieden aan de beurt kunnen komen, die
nog ongunstiger liggen. Zo zal Texel
straks dank zij de Ruilverkaveling alom
over electriciteit kunnen beschikken,
wat een grote overwinning genoemd mag
worden.
De heer P. Kikkert vond het intussen
niet meer dan billijk, dat waar door de
ruilverkavelingswerkzaamheden het be
schikbare water ontnomen is, men een
tegemoetkoming ontvangt. Hierover wa
ren allen het volkomen eens.
In antwoord op een vraag van de
heer P. Dros werd gezegd, dat men nog
steeds het volste recht heeft tot onder
ling ruilen van grond.
De heer P. Koorn vroeg of het nog
mogelijk was veranderingen aan te
brengen, als een bepaalde weg reeds
uitgezet is. Antwoord: Als er bezwaren
zijn zullen die gaarne worden bekeken,
opdat men de meest bevredigende oplos
sing zal verkrijgen.
De heer R. Eelman vroeg waarom er in
de nieuwe weg De Waal-Oudeschild nog
zoveel (4) bochten liggen. De heer Eel
man zag hierdoor de economische kant
van de zaak op de achtergrond gedron
gen. Antwoord: De landschapdeskundige
is tegen eentonigheid.
De heer Jurr Beumkes: „De volksmond
wil nog al eens beweren, dat het veel
meer gaat kosten dan men bij de start
had gedacht." Antwoord: Wij hebben ons
er over verwonderd, dat die vraag niet
als nummer één gesteld is!
Uit de hieromtrent gedane mededelin
gen bleek overduidelijk, dat „de volks
mond" wel zeer slecht „ingelicht" is.
Hierna volgde sluiting.
DE EERLIJKE VINDER
Een trouw lezer van ons blad schrijft
ons, dat een huisvrouw, wonende in de
Kantoorstraat, Den Burg, de door haar
verloren portemonnee terugvond. Ze
slaakte een zucht van verlichting, maar
schrok bij de opening van de portemon
nee niet weinig, toen zij ontdekte, dat
het geld - f 15,ontbrak. Wend U tot
de politie: even een speurhond erbij en
de dader „zit".
Nog nooit is hier een helicopter offi
ciéél geland, ook niet in 1953, toen wij
met grote koppen het voorgenomen be
zoek van zulk een hypermodern vlieg
tuig aankondigden, want dat was een
Aprilmop. Heel wat mensen zijn er toen
ingelopen, niet in de helicopter, maar in
de mop.
Morgen komt er echter werkelijk een
helicopter, niet om een vergeten Zwarte
Piet op te halen, niet om een jutter in
ijltempo naar de Helderse kantonrechter
te vervoeren, niet om een patiënt over
het Marsdiep te brengen. O nee: de
komst en het landen van de helicopter
zal louter staan in het teken van de
vreugde, want hij komt ter gelegenheid
van de heropening van C. Huisman
Zoons Levensmiddelenbedrijf, Wever
straat, Den Burg.
Dit bedrijf - een der oudste van ons
eiland - heeft zich aangesloten bij de
grootste landelijke inkoopvereniging, de
ENKABE, waarin meer dan 1000 voor
aanstaande kruideniers zijn georgani
seerd.
Een belangrijke dag dus voor C.
Huisman Zoon, maar een belangrijk
feit tevens voor Texel, dat de premiere
van een helicopterlanding gaat beleven.
Het landen van gewone vliegtuigen heeft
nauwelijks meer onze belangstelling:
dao\ is - op ons vliegveld in Eierland -
immers strijk en zet - maar de komst
van een helicopter is een gloednieuw
evenement.
TEXELAARS OP HET MATJE
Op de voorlaatste dag van het oude
jaar heeft de politierechter te Den Hel
der verschillende Texelaars laten aan
treden. Al met al vielen de straffen nog
al mee: een dame had haar schoonzuster,
die haar had uitgescholden, aan de haren
getrokken en tevens met de tanden be
werkt, welks karwei de rechter met
f 7,50 of drie dagen wilde honoreren; een
bejaarde man van Den Burg, die door
jongens was getreiterd, nadat zij enige
ruiten bij hem hadden vernield, was zo
kwaad geworden, dat hij een hunner
(maar toevallig een niet-medepliahtige)
met een bijl had geraakt. Hij moest
daar een tientje of vijf dagen voor op
brengen. Het hakwerktuig werd ver
beurd verklaard.
Ook in de landbouwwereld kan de
liefde niet van één kant komen: de boer
dient goed voor zijn dieren te zijn. Een
veehouder behandelde een kalf zo stief
moederlijk, dat een dame hem spontaan
had verklaard, dat hij niet voor zijn vak
deugde. Dit nam de man echter niet: hij
ging haar te lijf! De rechter zag hem
niet verschijnen en veroordeelde hem
dus bij verstek: f 50,of 25 dagen.
TE WESTZAAN BENOEMD
De heer J. Zwart, hoofd o.l. school De
Cocksdorp, is met algemene stemmen
benoemd tot hoofd van de Zuiderschool
te Westzaan.
TEXELSE MARKT
Aangevoerd 2 januari 1956:
2 koeien 650750, 15 biggen 4555; 5
schapen 8595; 9 nuchtere kalveren
40—60.
DIENSTREGELING T.E.S.O.
Voor het tijdvak van 27 November 1955
tot en met 29 Februari 1956
Op werkdagen:
Van Texel: 5,20; 7,45; 12,00; 14,55, 18,00
Van Den Helder: 6,30; 10,35; 13,25;
16,25; 19,35.
Op Zon- en alg. erk. Chr. feestdagen:
Van Den Helder: 10,35; 13,00; 17,20; 19,35
Van Texel: 7,45; 11,35; 16,00; 18,20
Waar hij zal landen Op het terrein bij
de prof Keesomlaan, Den Burg Hoe Iaat?
Tussen half elf en elf uur. Uiteraard gaat
dit feest niet door als het weer té slecht is
Als bijzondere attractie zal het toestel
daar een groot pak Van Nelles thee drop
pen, tot voordeel van de klanten en te
vens brengt het toestel de sleutel mee,
die de heropening van de zaak mogelijk
zal maken. Zorgt dus, dat U er bij isII
(Zie ook de adv. en ingesloten folder).
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Heden woensdag consultatiebureau
De moeders van GEHEEL Texel wor
den verwacht: De Cocksdorp 1.45 uur;
Oosterend 2,15 uur; Oudeschild 2,45 uur;
De Hoorn 3,15 uur; De Koog 3.45 uur.
Ook de moeders van Den Burg wor
den verwacht van 4 tot 5 uur.
PUBLICATIE VAN DE
CULTURELE RAAD
Donderdag 5 januari
Den Burg, Casino, R. K. Ontwikkelings
club, Pater C. Meeuwssen, ontdekker van
de Kon. Julianarivier, spreekt over
„Nieuw Guinea".
Vrijdag 6 januari
Den Burg, Oranjeboom, de bootscholie
ren voeren op het toneelstuk „De tante
van Charley" ten bate van de vluchte
lingenhulp.
Zaterdag 7 januari
Den Burg, Oranjeboom, de bootscholie
ren voeren op het toneelstuk „De tante
van Charley" ten bate van de vluchte
lingenhulp.
DAMCLUB TEXEL
Uitslagen van 23 december
A.:
W. van Zeijlen-A. v.d. Slikke 11
C. Dijker-S. v. Heerwaarden 11
Joh. D. Bakker^G. Dros 02
J. v. Heerwaarden-Nic. de Graaf 20
B.:
J. J. de Beurs-S. v. Heerwaarden 02
Jo Schoo-J. Stam 20
C. v.d. Werf-A. Vinke 1—1
P. W. Kooi-C. P. Burger 0—2
C.:
J. A. v. Enst-F. Witte 20
H. Witte-Jn Barhorst 30
J. J. Hillen-A. de Vries 11
P. Bakker-R. Zijm 20
Jn Koorn-D. v.d. Werf 11
P. Keijser-J. J. Lafeber 20
F. Witte-Jn Barhorst 02
F. Witte-P. Keijser 20
H. Witte-J. A. v. Enst 02
Jn Koorn-H. Witte 20
Uitslagen 30 december
A.:
A. v.d. Slikke-C. Dijker 02
S. v. Heerwaarden-C. v. Heerwaarden
0—2
J. Vinke-Nic. de Graaf 11
G. Dros-W. v. Zeijlen 20
J. v. Heerwaarden-S. Ros 02
B.:
A. Vinke-S. v. Heerwaarden 02
C. v.d. Werf-J. J. de Beurs 1—1
C. P. Burger-C. Medendorp 02
P. W. Kooi-J. Schoo 1—1
C.:
R. Zijm-Jn Koorn 11
J. J. Lafeber-J. J. Hillen 0—2
A. de Vries-Jn Barhorst 02
J. A. van Enst-P. Keijser 02
D. v.d. Werf-P. Bakker 2—0
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild:
l jan. 0,15 en 13,05; 5 jan. 1,00 en 13,45;
j jan 1,45 en 14,40; 7 jan. 2,45 en 15,45.
Aan het strand ongeveer een uur eer
der hoog water.
12 Mei 1926. De „Mars
diep", „een nieuwe parel
aan T.E.S.O.'s kroon",
legt met gunstig resul
taat een proeftocht af op
de Waddenzee.
4 Januari 1956. De
„Marsdiep" wordt over
gedragen aan een. Han
delsonderneming te Rot
terdam.
Ja, de „Marsdiep" is
verkocht. Bijna 30 jaar
lang heeft dit stoom
schip op de Waddenzee
tussen Texel en Den
Helder gedobberd, de
laatste jaren als reserve
schip.
Het was een slechte
dag voor de „Marsdiep"
toen de N.V. TESO in
1934 de „Dokter Wage-
ker" als vlaggeschip in
de vaart bracht, maar.... de papieren
van de „Marsdiep" stegen altijd met
sprongen als de winter de Waddenzee
in één onafzienbaar ijsveld veranderde,
want het was om zo te zeggen een ge
boren ijsbreker.
Intussen wordt de stille hoop gekoes
terd, dat het nieuwste vlaggeschip „De
Dageraad" ook met succes de strijd te-
12 Mei 1926: Het stoomschip Marsdiepvaart voor
het eerst de haven van Oudeschild binnen- Links ziet
U het uiteinde van de toenmalige havenmond
gen het toekomstige ijs zal kunnen aan
binden.
Vandaag verandert de „Marsdiep" dus
van eigenaar. Jammer, dat wij het geen
uitgelnde kunnen doen: het schip ligt
thans te Den Oever, Wieringen, en vaart
vandaar vandaag naar Den Helder.
Omtrent de verdere bestemming van
de „Marsdiep" is nog geen besluit geno
men.