V
IJsclub Den Burg
met film
Lezing
JAAR
VOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER"
„De dochters
van de baas"
Toneelver.O.D.I.T
oliewijk
jongen 18 jaar
NORDUCHT
een waterknechf
woonruimte
een tractor
IJsclub De Koog
Algemene
ledenvergadering
Bekendmaking.
verboden is riet e.d.
Onze uitverkoop gaat gewoon
door.
Speciaal koopje
Verstelbare strijktafel
f 17,95
Firma C. WITTE
een consumptietent
te verpachten
huishoudster
Morg
donderdag
24 jan.
en,
over de betekenis van
sporenelementen in de
landbouw
Zendings-samenkomst
Ds. H. L. Beek,
Loontabellen 1957
Land- en Tuinbouw f 5.50
Boekhandel Parkstraat
si
Koninklijk Texels Fanfarecorps
Uitvoering
Kwaliteit
Lage prijzen
Gratis Dividendzegels
Op de rijbaan mogen geen fietsen ge
plaatst worden. Als iemand er tegenaan
stoot of de wind een beetje speels gaat
doen, vormen ze een gevaarlijk obstakel.
Dit geldt natuurlijk ook voor bromfiet
sen.
Het is misschien wel erg gemakkelijk
om voor „dat éne ogenblikje maar" uw
fiets of bromfiets door een stevige stoep
rand te laten schragen, maar de ver
keersveiligheid gaat voor!
LENTEBODEN
Al is het waar, dat één zwaluw nog
geen zomer maakt, en al is het ook waar
waar, dat één voorjaarsbloem nog geen
bewijs is voor de lente, het is toch een
verheugende gewaarwording, wanneer
men ontdekt, dat deze eerste bloem het
kopje opsteekt.
Bloemen, mogen wij wel zeggen, want
het is een voltallig boeketje, dat zich uit
de kille aarde heeft beviijd! In de tuin
van de heer Arn. Daalder, De Koog,
bloeien zij thans, een fraaie bos Laurens
Kosters - en dat in een tijd, die zelfs de
sneeuwklokjes zou doen aarzelen.
DE UITGESTOKEN HAND TOT
REDDING
Iets over het ontstaan en wezen van de
Noord- en Zuid-Iiollandse Redding Mij.
door Mr. N. W. A. van Eijk
Al moge de scheepvaart dan veiliger
worden, de schepen sterker en zee
waardiger, toch zullen er, zolang de
zeeën door schepen worden bevaren
scheepsrampen en schipbreuken blijven
bestaan.
Wanneer het zover is gekomen, dat de
losgebarsten natuurelementen het men
selijk kunnen de baas zijn geworden,
zullen de opvarenden van een schip, dat
volslagen hulpeloos zijn einde tegemoei
snelt, alleen dan niet aan de zee ten
prooi vallen, indien het de kleine red
dingboot, dat notedopje, bemand met
onverschrokken kustbewoners, gelukt
hen in veiligheid te brengen.
Is het wonder, dat dit nobele redding-
werk, dat zoveel doodsverachting, zee-
mansmoed en zeemanskunst vereist,
telkens opnieuw ontroert?
Ieder land met een voor de scheep
vaart gevaarlijke kustlijn voelt het he
den ten dage als zijn plicht ervoor te
zorgen, dat het reddingwezen aan de
hoogst denkbare eisen voldoet. Hoe zou
de bevolking reageren, indien onbekende
zeelieden, die op de kust strandden, hun
leven zouden verliezen zonder dat was
getracht de zee *haar prooi te ontnemen?
Zonder twijfel zou een storm van ver
ontwaardiging opgaan, omdat diep wordt
beseft, dat het onze plicht is een hand
tot redding uit te steken.
Er moet dus getracht worden in nood
verkerende opvarenden te redden.
Zoiets kan alleen met de grootste kans
op succes geschieden, indien het ge
beurt in georganiseerd verband. Wij
kunnen ons gelukkig prijzen thans een
georganiseerd reddingwezen, geconcen
treerd o.m. in de Noord- en Zuid-Hol
landse Redding-Maatschappij (N.Z.H.R.
M.), te bezitten, zij het ook, dat deze
Redding-Maatschappij, die opereert van
Loosduinen tot Ameland, eerst 11 no
vember 1824 werd opgericht. Een won
derlijk verschijnsel, indien men bedenkt,
dat de idee van de „hand tot redding"
toen toch reeds lang onder onze bevol
king leefde.
Op het kustgedeelte bezuiden Loos
duinen is werkzaam de Zuid-Hollandse
Maatschappij tot Redding van Schip
breukelingen, welke reddingmaatschap
pij eveneens in 1824 (9 dagen na de op
richting van de N.Z.H.R.M.!) tot stand
kwam.
Reeds kort na de oprichting heeft men
van regerings- zowel als van particuliere
zijde aangedrongen 'op een fusie van
beide maatschappijen. Het resultaat was
echter nihil. In juni 1825 doet de rege
ring opnieuw een poging, maar ook thans
komen de Amsterdammers en Rotter
dammers niet tot elkaar. Drie jaar latei-
probeert de regering het opnieuw en
belooft zelfs Staatssubsidie als er een
fusie komt. Doch zelfs met subsidie kon
men de oprichters der N.Z.H.R.M. niet
vermurwen. Zij waren van oordeel dat
regeringsbemoeiing funest zou werken
op het reddingwezen en wensten in volle
vrijheid en zelfstandigheid de N.Z.H.R.
M. tot ontwikkeling te brengen.
De beide maatschappijen behielden
dus hun eigen karakter en beijverden
zich in goede harmonie het gedeelte van
de kust, waarvoor zij de verantwoorde
lijkheid droegen, van uitstekende red
dingsmiddelen te voorzien. De oprich
ting van de N.Z.H.R.M. was een feit van
zeer grote betekenis, doch de dagbladen
van november 1825 maakten er geen
melding van.
In het begin van haar bestaan kreeg
de N.Z.H.R.M. met allerlei moeilijkhe
den te kampen. Het was b.v. niet een
voudig de regering ervan te overtuigen
dat het de N.Z.H.R M. alleen te doen
was om schipbreukelingen te redden, en
dat de vrees, als zouden de redding
bootbemanningen zich ook met het
bergen van goederen of schepen bezig
houden, volkomen ongegrond was.
Toen de praktijk had geleerd, dat aan
het strenge verbod om zich met het ber
gingswerk te bemoeien door de redders
de hand werd gehouden, werd men van
regeringszijde soepeler en kregen ver
schillende ambtenaren de opdracht mede
te werken tot het bereiken van het goe
de doel. Het wantrouwen der strand
vonders, dat ongetwijfeld niet zonder
grond zal zijn geweest, maakte langza
merhand plaats voor een zekere mate
van waardering. Of de jonge maatschap
pij voldoende levensvatbaarheid zou
1
blijken te bezitten was niet in de eerste
plaats afhankelijk van de verhouding
van de regering of de zustermaatschap
pij; het ging er veeleer om of men in
staat was het reddingwezen op iedere
kustplaats te populariseren. En het
heeft, gezien het conservatisme van ons
volk, wel enige tijd geduurd alvorens op
de enthousiaste medewerking der kust
bevolking kon worden gerekend. Uitein
delijk wisten de oprichters, dank zij
veel geduld en tact, de sympathie en
volle medewerking van de kustbevol
king voor het reddingwezen te winnen.
Het spreekt vanzelf, dat de keuze van
het materieel uiterst belangrijk was.
Als type boot werd de z.g. Groenlandse
sloep gekozen, die, omdat zij lichter
was dan de Greathead boot, voor onze
kusten veel geschikter was. Weet U
hoeveel deze eerste reddingboten der
N.Z.H.R.M. kostten? J 225,— a 300,—
per stuk. (Het grootste type motorred
dingboot kost thans ca. 230.000!).
Andries Scheerboom leverde met
Overijselse biezen gevulde drijf toestellen
en „scaphanders" (biezen zwemvesten)
voor de bemanning. De Groenlandse
sloepen, algemeen bij de walvisvaarders
in gebruik, waren van voren en achte
ren gelijk en zonder roer. Gestuurd werd
dus met een riem. De sloepen waren 29
Amsterdamse voeten lang en werden
bemand door 6 roeiers en een stuurman.
Zelf lozend waren ze niet; wilde men 't
overtollige water kwijt, dan moest het
óf eruit gehoosd worden óf eruit lopen
door de aangebrachte prop voor dat doel
te verwijderen!
Drie maanden na de oprichting der
N.Z.H.R.M., in februari 1825, waren reeds
9 boten op hun station „in dienst". Voor
het vervoer dezer boten liet men drie-
wielige bootwagens maken en het mate
riaal werd opgeborgen in speciaal voor
dat doel gemaakte houten boothuizen.
De plaatselijke leiding van elk red
dingstation werd opgedragen aan een
paar plaatselijke bestuurders, notabelen,
die geacht werden een zeker overwicht
op de bevolking te hebben. De leden van
de plaatselijke commissies hadden een
zeer verantwoordelijke taak.
Zij waren het immers, die bij stran
dingen de leiding der reddingspogingen
op zich moesten nemen, ervoor zorgen,
dat er steeds een goed geoefende ploeg
reddingbootroeiers beschikbaar was en
het materiaal in prima staat verkeerde.
Hoewel zij geen geldelijke vergoeding
voor hun werk kregen, is het zelden
voorgekomen, dat tengevolge van gebrek
aan tact, ernst en toewijding, de keuze
van de plaatselijke bestuurder onjuist
bleek te zijn.
Ondanks de in onze ogen gebrekkige
hulpmiddelen de bouw van speciale
reddingboten stond nog in haar kinder
schoenen! waarmede de eerste red
ders der N.Z.H.R.M. hun leven waagden,
zagen zij al direct kans talrijke schip
breukelingen behouden aan wal te
brengen.
De eerste redding vond plaats op de
Tweede Kerstdag van 1824. De Egmon-
ders haalden toen met de te Egmond
gestationneerde Groenlandse sloep de
zes man van de „Twee Gebroeders" Met
dit feit werd de lange lijst reddingen
geopend.
Een eeuw na de oprichting was het
aantal geredde schipbreukelingen, dat
door de reddingbootbemanningen van de
N.Z.H.R.M., behouden aan wal werd ge
bracht, aangegroeid tot 5267 en men
zou een boekdeel kunnen vullen met
hetgeen er in al die jaren op de stations
der N.Z H.R.M. is gepresteerd.
Uit de verschillende uitingen in pers
en geschrift bleek het verheugende ver
schijnsel, dat het publiek zo langzamer
hand reddingboot-„minded" was gewor
den: men „nam" het niet meer, dat
schipbreukelingen op onze kust verdron
ken! Ook de Staat liet het reddingwezen
niet langer onverschillig. Twee keer,
t.w. in 1889 en in 1907, heeft namelijk
een Staatscommissie het reddingwezen
aan onze kust aan een onderzoek onder
worpen en beide rapporten gewagen met
erkentelijkheid van hetgeen tot stand
werd gebracht. Het rapport van 1907 ad
viseert met klem in deze niets te ver
anderen, m.a.w. van het reddingwezen
toch vooral geen tak van Staatszorg te
maken. Dezelfde ondervinding, dat dit
werk waarbij de vrijwillige daad zulk
een grote rol speelt, het best gedijt in
handen van een particuliere vereniging,
deed men ook in het buitenland op. Het
is immers geen toeval, dat zowel in En
geland, Frankrijk, Duitsland, Finland,
Noorwegen. Zweden en IJsland de orga
nisatie van het reddingwezen op dezelf
de leest is geschoeid als bij ons. In 192?
kende het bestuur van de Stichting „De
Ruyter-medaille" de gouden de Ruyter-
medaille, die slechts eens in de vijf jaar
wordt uitgereiKt, toe aan de beide Red
ding-Maatschappijen, „als hulde voor.
tevens erkenning van de bijzondere ver
diensten, in de eerste plaats van philan-
thropische aard, welke de Maatschappij
zich gedurende'eerlang een tijdperk van
een eeuw heeft verworven ten opzichte
van de Zeevaart en ue Zeevarenden'
Een jaar lang werd net eeuwfeest op
grootse wijze gevierd ter gelegenheid
waarvan de regering ae beide Maat
schappijen huldigde tijdens een feeste
lijke ontvangst in de Ridderzaal.
(Slot volgt)
TEXELAARTJES
3 regels ƒ0,80; elke regel
méér 0,20. Onder adres
te bevr. (niet eerder dan
11 u. in Bcekh.) en onder
nr. 0,20 meer.
Radio herstellen?
VONK opbellen
Telefoon 78 en 273
U kunt voordelig terecht op
zaterdag in onze groentenhal
in de Kantoorstraat geopend
van 9 tot 17 uur. De markt
groenteboer
Te k. 2 pers. houten ledikant
m. spiraal ook gen. te ruilen
voor 1 pers. Wilhelminalaan 10
B.z a. net meisje voor he
le dagen, Wilhelminalaan 86
Te k. e.i.g.s.z. tandem, prijs
f50,- Den Hoorn 125a Nu
is het tijd om een nieuwe
hakker te bestellen of een
nieuw blad aan Uw hakker.
Adres Oost 0110 Biedt
zich aan R.K. meisje voor
winkel of huishouding. Adres
te bevr. Te k. gevr. een
i.g st.z. handwringer. C. Vla
ming „Eutopia" telef. 297.
Oosterend Te k. I trompet.
Schildereinde 42
Biggen te koop. W. Rijker,
„Modestia" Eierland
Met blijdschap en dank
baarheid geven wij kennis
van de geboorte van onze
zoon en broertje
Frederik Hendrik
Wij noemen hem Frits
A. Veltkamp-Agter
J. Veltkamp
Dries
Jan
Nieuwstraat 7, Den Burg
20 januari 1957
Met blijdschap geven wij
U kennis van de geboorte
van onze dochter
Cicilia
die bij het H. doopsel de
namen ontving
Cicilia Corolina Maria
C. Bakker-Slot
|oh. A Bakk'
Texel, 18 jan. 1957
Den Hoorn 28
Met blijdschap en dank
aan God geven wij U ken
nis van de geboorte van
ons dochtertje en zusje
Ina
dat bij het H. Doopsel de
namen ontving
Catharina Maria Agnes
Th. v Heerwaarden
E. v Heerwaarden-
Witte
Co
Den Burg, 21 jan 1957
Wilhelminalaan 31
Heden overleed na
een kortstondige ziekte
mijn lieve vrouw, onze
geliefde moeder, groot-
en overgrootmoeder
Macirtje Blom
echtgen. van
K Duinker Pz
in de ouderdom van 84
jaar.
K. Duinker Pz.
C. Bakker-Duinker
A. Bakker
klein- en
achterkleinkinderen
Oudeschild, 18 jan. '57
Radio, televisie, was
machines, centrifuges,
stofzuigers.
Kortom elk electrisch
apparaat kunnen wij U
leveren op gemakkelijke
betalingsvoorwaarden.
Wij berekenen een zeer
billijk tarief. Geheim
houding verzekerd.
MARTIEN BAKKER
Mededeling
voor onze leden I
G'tevens voor de bezet-
tinglijst moeten uiterlijk
25 januari
in ons bezit zijn wijzi
gingen, aanvullingen en
ath ertenties voor het fe
b uarinummer van ons blad
uiterlijk
31 januari
V.V.V. Texel
De toneelafd. van S.V.C
brengt U
ten bate van de
bejaarden
op vrijdagavond 25 jan. a.s
om 8 uur in Bethel Zuid
Eierland het blijspel
Lachen. Gieren. Brullen
Entree f 1,—
Kaarten verkrijgbaar bij fa
C. Lagerveld en aan de zaal
voor zaterdag a.s.
opvoering
„De Dorpsdokter"
nog enkele kaarten ver
krijgbaar
Ondergetekende deelt
hierbij mede dat hij zijn
heeft overgedragen aan de
heer C. Visman
Deze is voornemens voor
taan op dinsdag teventen
G. Bakker, De Cocksdorp
BIEDT ZICH AAN:
voor smidsvak of iets
dergelijks
Br. no 899 bur. v. d. blad
Voor
Familie-drukwerk
Drukkerij
Texelse Courant
de ideale rijwiellamp
voorradig in sport- en
tourmodellen f 18,50
Rijwielhandel ZEGEL
tel. 150
Te koop gevraagd
Joop Langeveld,
De Koog, tel. 317
Aannemersmaatschappij
vraagt voor enige maanden
Brieven onder no. 898
bureau van dit blad
TE KOOP
Massey Harris Pony 15 pk
met werktuigen.
Goënga, Duinweg
MARTIEN BAKKER
op donderdag 24 januari
in Het Witte Huis.
Bij voldoende opkomst
wordt een paar schaatsen
verloot.
Het Bestuur.
Het Bestuur van het waterschap de Gemeenschap
pelijke Polders maakt bekend, dat het wegens hel
bepaalde in artikel 29 lid g van het Wegenreglement
Noordholland
afkomstig uit bermsloten op de wegbermen neer te
werpen en te laten liggen
Wij verzoeken dringend, voor zover nodig met bo
venstaande rekening te houden, daar anders bekeu
ring kan volgen.
Het Bestuur voornoemd,
S. Keijser Jbz., dijkgraaf
E. L. j. Lap, secretaris
geheel metaal
Ziet onze etalage
Den Burg Tel 79 Oosterend Tel. 296
is voornemens
voor seizoen 1956-'57
De condities kunnen worden afgehaald
Bruin, Wilhelminalaan 108a.
Inschrijvingen t.m. 26 jan. bij bovengenoemde in te
dienen.
C M
GEVRAAGD
Bakker, De Westen
s avonds 8 uur in het restaurant
van het vliegveld
door het inlichtingenbureau van Chilisalpeter
ledereen is welkom
op DONDERDAG 24 JAN. om 8 uur in
de Herv. kerk te Den Burg.
zendingspredikant op Nieuw-Guinea
spreekt over zijn ervaringen aldaar.
Er worden lichtbeelden vertoond.
Toegang vrij
Na afloop collecte.
GECOMBINEERDE
voor de
In voorraad bij
Alleen deze week
(24-31 Januari)
met toch
10% korting
fn Sparzegels
25
[Appelmoes, Spar, pot i 720 gram
van 68 voor 62 ct, 12 zegels
Appelmoes, Spar, pot i 375 gram
van 40 voor 36 ct, 7 zegels
Tutti frutti 200 gram
voor slechts 55 ct, 11 zegels
Kokosstorren, 250 gram
voor slechts64 ct; 13 zegels
Chocrokantjes, Spar, 200 gram
van 70 voor 58 ct, 12 zegels
Appelstroop, Spar, per pot of beker
van 50"voor 44 ct, 7 zegels
Schoencrême, spar, 2 dozen
van 56 voor 42 ct, t zegels
EXTRA
Bij 1 pakje i 100 gr. EDELCACAO, Spar,
4 72 ct
100 gr.LANGE VINGERS
voor slechts 25 ct en toch
10% korting In Sparzegels
op vrijdag 1 februari en zaterdag 9 februari 1957
avonds 8 uur in de Oranjeboom.
Beide avonden BA(T NA
G legenheid tot plaat--bespreken voor beide uit
voeringen op zond ig 27 jan van 12 tot 1 uur in
de Oranjeboom ingang Zwaanstraat.
Donateurskaart meenemen.
Het Bestuur
VOOR, ruiTSERV
LAMGeveiD4 Of ROO'>
EM EEN
PHILIPG
PLITSLAMPTE
KOST 6EN KWftftUC
Enkh. zandmelange
prima koekje 250 gr 53
met 15 punten extra
Brusselse kermis
250 gram 59 ct
met 10 punten extra
Elite melange fijn
snoepje 200 gr 64 ct
met 10 punten extra
Molda vet het fijne vet
van Duyvis 500 gr 90 c
met 10 punten extra
Leverpastei
per groot blik 72 ct
met 10 punten extra
Tutti Frutti pracht kwal.
200 gr 64 ct
met 10 punten extra.
250 gr Div. koffie 40 pnt
1 gr. bus tafelkoeken 55 c 30 pnt
Totaal 70 pnt
100 gr. Div. thee 20 pnt
150gr.Zeeuwsekussentjes35 10 pnt
Totaal 30 pnt
1 carton appelstroop
55 ct
met 10 punten extra
500 gr tarwegries
30 ct
met 10 punten extra.
1 fles Grocsi
citroensap 85 ct
met 10 punten extra.
Pé Dé - Cor de Jong - Cor Lagerveld