V IJsclub Den Burg met film Lezing JAAR VOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER" „De dochters van de baas" Toneelver.O.D.I.T oliewijk jongen 18 jaar NORDUCHT een waterknechf woonruimte een tractor IJsclub De Koog Algemene ledenvergadering Bekendmaking. verboden is riet e.d. Onze uitverkoop gaat gewoon door. Speciaal koopje Verstelbare strijktafel f 17,95 Firma C. WITTE een consumptietent te verpachten huishoudster Morg donderdag 24 jan. en, over de betekenis van sporenelementen in de landbouw Zendings-samenkomst Ds. H. L. Beek, Loontabellen 1957 Land- en Tuinbouw f 5.50 Boekhandel Parkstraat si Koninklijk Texels Fanfarecorps Uitvoering Kwaliteit Lage prijzen Gratis Dividendzegels Op de rijbaan mogen geen fietsen ge plaatst worden. Als iemand er tegenaan stoot of de wind een beetje speels gaat doen, vormen ze een gevaarlijk obstakel. Dit geldt natuurlijk ook voor bromfiet sen. Het is misschien wel erg gemakkelijk om voor „dat éne ogenblikje maar" uw fiets of bromfiets door een stevige stoep rand te laten schragen, maar de ver keersveiligheid gaat voor! LENTEBODEN Al is het waar, dat één zwaluw nog geen zomer maakt, en al is het ook waar waar, dat één voorjaarsbloem nog geen bewijs is voor de lente, het is toch een verheugende gewaarwording, wanneer men ontdekt, dat deze eerste bloem het kopje opsteekt. Bloemen, mogen wij wel zeggen, want het is een voltallig boeketje, dat zich uit de kille aarde heeft beviijd! In de tuin van de heer Arn. Daalder, De Koog, bloeien zij thans, een fraaie bos Laurens Kosters - en dat in een tijd, die zelfs de sneeuwklokjes zou doen aarzelen. DE UITGESTOKEN HAND TOT REDDING Iets over het ontstaan en wezen van de Noord- en Zuid-Iiollandse Redding Mij. door Mr. N. W. A. van Eijk Al moge de scheepvaart dan veiliger worden, de schepen sterker en zee waardiger, toch zullen er, zolang de zeeën door schepen worden bevaren scheepsrampen en schipbreuken blijven bestaan. Wanneer het zover is gekomen, dat de losgebarsten natuurelementen het men selijk kunnen de baas zijn geworden, zullen de opvarenden van een schip, dat volslagen hulpeloos zijn einde tegemoei snelt, alleen dan niet aan de zee ten prooi vallen, indien het de kleine red dingboot, dat notedopje, bemand met onverschrokken kustbewoners, gelukt hen in veiligheid te brengen. Is het wonder, dat dit nobele redding- werk, dat zoveel doodsverachting, zee- mansmoed en zeemanskunst vereist, telkens opnieuw ontroert? Ieder land met een voor de scheep vaart gevaarlijke kustlijn voelt het he den ten dage als zijn plicht ervoor te zorgen, dat het reddingwezen aan de hoogst denkbare eisen voldoet. Hoe zou de bevolking reageren, indien onbekende zeelieden, die op de kust strandden, hun leven zouden verliezen zonder dat was getracht de zee *haar prooi te ontnemen? Zonder twijfel zou een storm van ver ontwaardiging opgaan, omdat diep wordt beseft, dat het onze plicht is een hand tot redding uit te steken. Er moet dus getracht worden in nood verkerende opvarenden te redden. Zoiets kan alleen met de grootste kans op succes geschieden, indien het ge beurt in georganiseerd verband. Wij kunnen ons gelukkig prijzen thans een georganiseerd reddingwezen, geconcen treerd o.m. in de Noord- en Zuid-Hol landse Redding-Maatschappij (N.Z.H.R. M.), te bezitten, zij het ook, dat deze Redding-Maatschappij, die opereert van Loosduinen tot Ameland, eerst 11 no vember 1824 werd opgericht. Een won derlijk verschijnsel, indien men bedenkt, dat de idee van de „hand tot redding" toen toch reeds lang onder onze bevol king leefde. Op het kustgedeelte bezuiden Loos duinen is werkzaam de Zuid-Hollandse Maatschappij tot Redding van Schip breukelingen, welke reddingmaatschap pij eveneens in 1824 (9 dagen na de op richting van de N.Z.H.R.M.!) tot stand kwam. Reeds kort na de oprichting heeft men van regerings- zowel als van particuliere zijde aangedrongen 'op een fusie van beide maatschappijen. Het resultaat was echter nihil. In juni 1825 doet de rege ring opnieuw een poging, maar ook thans komen de Amsterdammers en Rotter dammers niet tot elkaar. Drie jaar latei- probeert de regering het opnieuw en belooft zelfs Staatssubsidie als er een fusie komt. Doch zelfs met subsidie kon men de oprichters der N.Z.H.R.M. niet vermurwen. Zij waren van oordeel dat regeringsbemoeiing funest zou werken op het reddingwezen en wensten in volle vrijheid en zelfstandigheid de N.Z.H.R. M. tot ontwikkeling te brengen. De beide maatschappijen behielden dus hun eigen karakter en beijverden zich in goede harmonie het gedeelte van de kust, waarvoor zij de verantwoorde lijkheid droegen, van uitstekende red dingsmiddelen te voorzien. De oprich ting van de N.Z.H.R.M. was een feit van zeer grote betekenis, doch de dagbladen van november 1825 maakten er geen melding van. In het begin van haar bestaan kreeg de N.Z.H.R.M. met allerlei moeilijkhe den te kampen. Het was b.v. niet een voudig de regering ervan te overtuigen dat het de N.Z.H.R M. alleen te doen was om schipbreukelingen te redden, en dat de vrees, als zouden de redding bootbemanningen zich ook met het bergen van goederen of schepen bezig houden, volkomen ongegrond was. Toen de praktijk had geleerd, dat aan het strenge verbod om zich met het ber gingswerk te bemoeien door de redders de hand werd gehouden, werd men van regeringszijde soepeler en kregen ver schillende ambtenaren de opdracht mede te werken tot het bereiken van het goe de doel. Het wantrouwen der strand vonders, dat ongetwijfeld niet zonder grond zal zijn geweest, maakte langza merhand plaats voor een zekere mate van waardering. Of de jonge maatschap pij voldoende levensvatbaarheid zou 1 blijken te bezitten was niet in de eerste plaats afhankelijk van de verhouding van de regering of de zustermaatschap pij; het ging er veeleer om of men in staat was het reddingwezen op iedere kustplaats te populariseren. En het heeft, gezien het conservatisme van ons volk, wel enige tijd geduurd alvorens op de enthousiaste medewerking der kust bevolking kon worden gerekend. Uitein delijk wisten de oprichters, dank zij veel geduld en tact, de sympathie en volle medewerking van de kustbevol king voor het reddingwezen te winnen. Het spreekt vanzelf, dat de keuze van het materieel uiterst belangrijk was. Als type boot werd de z.g. Groenlandse sloep gekozen, die, omdat zij lichter was dan de Greathead boot, voor onze kusten veel geschikter was. Weet U hoeveel deze eerste reddingboten der N.Z.H.R.M. kostten? J 225,— a 300,— per stuk. (Het grootste type motorred dingboot kost thans ca. 230.000!). Andries Scheerboom leverde met Overijselse biezen gevulde drijf toestellen en „scaphanders" (biezen zwemvesten) voor de bemanning. De Groenlandse sloepen, algemeen bij de walvisvaarders in gebruik, waren van voren en achte ren gelijk en zonder roer. Gestuurd werd dus met een riem. De sloepen waren 29 Amsterdamse voeten lang en werden bemand door 6 roeiers en een stuurman. Zelf lozend waren ze niet; wilde men 't overtollige water kwijt, dan moest het óf eruit gehoosd worden óf eruit lopen door de aangebrachte prop voor dat doel te verwijderen! Drie maanden na de oprichting der N.Z.H.R.M., in februari 1825, waren reeds 9 boten op hun station „in dienst". Voor het vervoer dezer boten liet men drie- wielige bootwagens maken en het mate riaal werd opgeborgen in speciaal voor dat doel gemaakte houten boothuizen. De plaatselijke leiding van elk red dingstation werd opgedragen aan een paar plaatselijke bestuurders, notabelen, die geacht werden een zeker overwicht op de bevolking te hebben. De leden van de plaatselijke commissies hadden een zeer verantwoordelijke taak. Zij waren het immers, die bij stran dingen de leiding der reddingspogingen op zich moesten nemen, ervoor zorgen, dat er steeds een goed geoefende ploeg reddingbootroeiers beschikbaar was en het materiaal in prima staat verkeerde. Hoewel zij geen geldelijke vergoeding voor hun werk kregen, is het zelden voorgekomen, dat tengevolge van gebrek aan tact, ernst en toewijding, de keuze van de plaatselijke bestuurder onjuist bleek te zijn. Ondanks de in onze ogen gebrekkige hulpmiddelen de bouw van speciale reddingboten stond nog in haar kinder schoenen! waarmede de eerste red ders der N.Z.H.R.M. hun leven waagden, zagen zij al direct kans talrijke schip breukelingen behouden aan wal te brengen. De eerste redding vond plaats op de Tweede Kerstdag van 1824. De Egmon- ders haalden toen met de te Egmond gestationneerde Groenlandse sloep de zes man van de „Twee Gebroeders" Met dit feit werd de lange lijst reddingen geopend. Een eeuw na de oprichting was het aantal geredde schipbreukelingen, dat door de reddingbootbemanningen van de N.Z.H.R.M., behouden aan wal werd ge bracht, aangegroeid tot 5267 en men zou een boekdeel kunnen vullen met hetgeen er in al die jaren op de stations der N.Z H.R.M. is gepresteerd. Uit de verschillende uitingen in pers en geschrift bleek het verheugende ver schijnsel, dat het publiek zo langzamer hand reddingboot-„minded" was gewor den: men „nam" het niet meer, dat schipbreukelingen op onze kust verdron ken! Ook de Staat liet het reddingwezen niet langer onverschillig. Twee keer, t.w. in 1889 en in 1907, heeft namelijk een Staatscommissie het reddingwezen aan onze kust aan een onderzoek onder worpen en beide rapporten gewagen met erkentelijkheid van hetgeen tot stand werd gebracht. Het rapport van 1907 ad viseert met klem in deze niets te ver anderen, m.a.w. van het reddingwezen toch vooral geen tak van Staatszorg te maken. Dezelfde ondervinding, dat dit werk waarbij de vrijwillige daad zulk een grote rol speelt, het best gedijt in handen van een particuliere vereniging, deed men ook in het buitenland op. Het is immers geen toeval, dat zowel in En geland, Frankrijk, Duitsland, Finland, Noorwegen. Zweden en IJsland de orga nisatie van het reddingwezen op dezelf de leest is geschoeid als bij ons. In 192? kende het bestuur van de Stichting „De Ruyter-medaille" de gouden de Ruyter- medaille, die slechts eens in de vijf jaar wordt uitgereiKt, toe aan de beide Red ding-Maatschappijen, „als hulde voor. tevens erkenning van de bijzondere ver diensten, in de eerste plaats van philan- thropische aard, welke de Maatschappij zich gedurende'eerlang een tijdperk van een eeuw heeft verworven ten opzichte van de Zeevaart en ue Zeevarenden' Een jaar lang werd net eeuwfeest op grootse wijze gevierd ter gelegenheid waarvan de regering ae beide Maat schappijen huldigde tijdens een feeste lijke ontvangst in de Ridderzaal. (Slot volgt) TEXELAARTJES 3 regels ƒ0,80; elke regel méér 0,20. Onder adres te bevr. (niet eerder dan 11 u. in Bcekh.) en onder nr. 0,20 meer. Radio herstellen? VONK opbellen Telefoon 78 en 273 U kunt voordelig terecht op zaterdag in onze groentenhal in de Kantoorstraat geopend van 9 tot 17 uur. De markt groenteboer Te k. 2 pers. houten ledikant m. spiraal ook gen. te ruilen voor 1 pers. Wilhelminalaan 10 B.z a. net meisje voor he le dagen, Wilhelminalaan 86 Te k. e.i.g.s.z. tandem, prijs f50,- Den Hoorn 125a Nu is het tijd om een nieuwe hakker te bestellen of een nieuw blad aan Uw hakker. Adres Oost 0110 Biedt zich aan R.K. meisje voor winkel of huishouding. Adres te bevr. Te k. gevr. een i.g st.z. handwringer. C. Vla ming „Eutopia" telef. 297. Oosterend Te k. I trompet. Schildereinde 42 Biggen te koop. W. Rijker, „Modestia" Eierland Met blijdschap en dank baarheid geven wij kennis van de geboorte van onze zoon en broertje Frederik Hendrik Wij noemen hem Frits A. Veltkamp-Agter J. Veltkamp Dries Jan Nieuwstraat 7, Den Burg 20 januari 1957 Met blijdschap geven wij U kennis van de geboorte van onze dochter Cicilia die bij het H. doopsel de namen ontving Cicilia Corolina Maria C. Bakker-Slot |oh. A Bakk' Texel, 18 jan. 1957 Den Hoorn 28 Met blijdschap en dank aan God geven wij U ken nis van de geboorte van ons dochtertje en zusje Ina dat bij het H. Doopsel de namen ontving Catharina Maria Agnes Th. v Heerwaarden E. v Heerwaarden- Witte Co Den Burg, 21 jan 1957 Wilhelminalaan 31 Heden overleed na een kortstondige ziekte mijn lieve vrouw, onze geliefde moeder, groot- en overgrootmoeder Macirtje Blom echtgen. van K Duinker Pz in de ouderdom van 84 jaar. K. Duinker Pz. C. Bakker-Duinker A. Bakker klein- en achterkleinkinderen Oudeschild, 18 jan. '57 Radio, televisie, was machines, centrifuges, stofzuigers. Kortom elk electrisch apparaat kunnen wij U leveren op gemakkelijke betalingsvoorwaarden. Wij berekenen een zeer billijk tarief. Geheim houding verzekerd. MARTIEN BAKKER Mededeling voor onze leden I G'tevens voor de bezet- tinglijst moeten uiterlijk 25 januari in ons bezit zijn wijzi gingen, aanvullingen en ath ertenties voor het fe b uarinummer van ons blad uiterlijk 31 januari V.V.V. Texel De toneelafd. van S.V.C brengt U ten bate van de bejaarden op vrijdagavond 25 jan. a.s om 8 uur in Bethel Zuid Eierland het blijspel Lachen. Gieren. Brullen Entree f 1,— Kaarten verkrijgbaar bij fa C. Lagerveld en aan de zaal voor zaterdag a.s. opvoering „De Dorpsdokter" nog enkele kaarten ver krijgbaar Ondergetekende deelt hierbij mede dat hij zijn heeft overgedragen aan de heer C. Visman Deze is voornemens voor taan op dinsdag teventen G. Bakker, De Cocksdorp BIEDT ZICH AAN: voor smidsvak of iets dergelijks Br. no 899 bur. v. d. blad Voor Familie-drukwerk Drukkerij Texelse Courant de ideale rijwiellamp voorradig in sport- en tourmodellen f 18,50 Rijwielhandel ZEGEL tel. 150 Te koop gevraagd Joop Langeveld, De Koog, tel. 317 Aannemersmaatschappij vraagt voor enige maanden Brieven onder no. 898 bureau van dit blad TE KOOP Massey Harris Pony 15 pk met werktuigen. Goënga, Duinweg MARTIEN BAKKER op donderdag 24 januari in Het Witte Huis. Bij voldoende opkomst wordt een paar schaatsen verloot. Het Bestuur. Het Bestuur van het waterschap de Gemeenschap pelijke Polders maakt bekend, dat het wegens hel bepaalde in artikel 29 lid g van het Wegenreglement Noordholland afkomstig uit bermsloten op de wegbermen neer te werpen en te laten liggen Wij verzoeken dringend, voor zover nodig met bo venstaande rekening te houden, daar anders bekeu ring kan volgen. Het Bestuur voornoemd, S. Keijser Jbz., dijkgraaf E. L. j. Lap, secretaris geheel metaal Ziet onze etalage Den Burg Tel 79 Oosterend Tel. 296 is voornemens voor seizoen 1956-'57 De condities kunnen worden afgehaald Bruin, Wilhelminalaan 108a. Inschrijvingen t.m. 26 jan. bij bovengenoemde in te dienen. C M GEVRAAGD Bakker, De Westen s avonds 8 uur in het restaurant van het vliegveld door het inlichtingenbureau van Chilisalpeter ledereen is welkom op DONDERDAG 24 JAN. om 8 uur in de Herv. kerk te Den Burg. zendingspredikant op Nieuw-Guinea spreekt over zijn ervaringen aldaar. Er worden lichtbeelden vertoond. Toegang vrij Na afloop collecte. GECOMBINEERDE voor de In voorraad bij Alleen deze week (24-31 Januari) met toch 10% korting fn Sparzegels 25 [Appelmoes, Spar, pot i 720 gram van 68 voor 62 ct, 12 zegels Appelmoes, Spar, pot i 375 gram van 40 voor 36 ct, 7 zegels Tutti frutti 200 gram voor slechts 55 ct, 11 zegels Kokosstorren, 250 gram voor slechts64 ct; 13 zegels Chocrokantjes, Spar, 200 gram van 70 voor 58 ct, 12 zegels Appelstroop, Spar, per pot of beker van 50"voor 44 ct, 7 zegels Schoencrême, spar, 2 dozen van 56 voor 42 ct, t zegels EXTRA Bij 1 pakje i 100 gr. EDELCACAO, Spar, 4 72 ct 100 gr.LANGE VINGERS voor slechts 25 ct en toch 10% korting In Sparzegels op vrijdag 1 februari en zaterdag 9 februari 1957 avonds 8 uur in de Oranjeboom. Beide avonden BA(T NA G legenheid tot plaat--bespreken voor beide uit voeringen op zond ig 27 jan van 12 tot 1 uur in de Oranjeboom ingang Zwaanstraat. Donateurskaart meenemen. Het Bestuur VOOR, ruiTSERV LAMGeveiD4 Of ROO'> EM EEN PHILIPG PLITSLAMPTE KOST 6EN KWftftUC Enkh. zandmelange prima koekje 250 gr 53 met 15 punten extra Brusselse kermis 250 gram 59 ct met 10 punten extra Elite melange fijn snoepje 200 gr 64 ct met 10 punten extra Molda vet het fijne vet van Duyvis 500 gr 90 c met 10 punten extra Leverpastei per groot blik 72 ct met 10 punten extra Tutti Frutti pracht kwal. 200 gr 64 ct met 10 punten extra. 250 gr Div. koffie 40 pnt 1 gr. bus tafelkoeken 55 c 30 pnt Totaal 70 pnt 100 gr. Div. thee 20 pnt 150gr.Zeeuwsekussentjes35 10 pnt Totaal 30 pnt 1 carton appelstroop 55 ct met 10 punten extra 500 gr tarwegries 30 ct met 10 punten extra. 1 fles Grocsi citroensap 85 ct met 10 punten extra. Pé Dé - Cor de Jong - Cor Lagerveld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1957 | | pagina 3