rocn /wa
in het harL,
RANG rf)e vezsftdpeitfuf. van cfcms& PANG
!jk ih
38\G
M
Het verkeer neemt toe, oude glorie verdwijnt
Rijwielen
Lut Tan lenuwemf
wenst u naast
LDNTER
V&2
RANG is alken
RANG als er
RANG op staat
MG
ZATERDAG 30 MAART 1957
TEXELSE
Uitgave N.V. *.h. Langeveld de Rooij
Boekhandel Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
71e JAARGANG No. 7133
COURANT
Verschijnt woensdags en zaterdags-
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p.
kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm
De Stenenplaats ontleent zijn schoonheid voornamelijk aan de fraaie kas
tanjeboom, die. moet worden gerooid, moet vallen ten gerieve van het
verkeer, dat al meer parkeerruimte opeist. Velen zullen het verdwijnen van
deze historische boom (men heeft er om gehuppeld toen het „Vrijheid, Gelijk
heid en Broederschap" de leus was) ter harte gaan, waar Den Burg de laatste
halve eeuw toch al zoveel bomen kwijt geraakt is. Dat het verkeer toeneemt
geven wij toe en blijkt ook wel uit bovenstaande opname - zondagmiddag ge
maakt - maar deze concessie lijkt ons toch wel een beetje te ver te gaan.
Echterwat de heren wijzen, moeten de gekken prijzen
ONZE GEMEENTERAAD heeft tijdens
zijn laatste bijeenkomst uitvoerig ge
sproken over het 15 ha. omvattende bos
plan ten westen van Texel's hoofdstad.
Dit is inderdaad een belangrijke aange
legenheid, waar wij ons eiland als boom-
arm moeten beschouwen. Of het verstan
dig is om het bos daér te projecteren
zullen wij buiten beschouwing laten,
daar wij in zulke kwesties liever de zaak
aan de deskundigen overlaten. En aan
deskundigen heeft de wereld nu eenmaal
groot gebrek. Laat ons dus verheugd zijn
over het feit, dat wij-van-Texel het klaar
gespeeld hebben om in het schaarse corps
een (gelukkige) greep te hebben mogen
doen. Maar.... wij dwalen finaal af
(of wórdt dat bos soms een doolhof??)
Wij willen het wél over een boom heb- i
ben, maar géén boom opzetten over het
bosplan, dat deel uitmaakt van het uit-
breidingsplan-in-onderdelen voor Den
Burg, dat aan de goede zorgen van ons
gemeentebestuur is toevertrouwd. Wij
willen de alarmklok in werking stellen
vanwege het onzes inziens onbekookte
besluit om de fraaiste boom van ons
eiland - en zeker van Den Burg - de
kastanjeboom, die het plein de Stenen-
plaats beheerst, te" gaan rooien ten ge-
rieve van. het zich verontrustend
snel ontwikkelende verkeer.
Het verkeersprobleem - maken wij
hier dus tóch een probleem van, geachte
gemeenteleiders? - wordt keer op keer
aan de orde gesteld. Straten moeten de
borden met de beruchte „Verboden in te
rijden" cirkel gaan voeren, alsof hier een
Nasser wel eventjes een olie-doorvoer
\raagstuk ter hand zal nemen. De auto
bussen mogen straks niet meer op het
oude, vertrouwde plein de Groeneplaats
geparkeerd worden en een landbouwer,
die straks op de markt een jonge koe wil
kopen, moet eerst een Marathonnetje
maken om van zijn auto naar het cen
trum van Den Burg te komen. Wij zien
het verkeersprobleem veel te somber in.
Meer vrijheid en minder borden, borden
overigens, die men plotseling kan ver
hangen, want de Weverstraat b.v. mag
je straks weer alleen van af het Schil
derend in.
Maar hoe dan ook: er moet op de
Stenenplaats meer ruimte worden ge
schaft. Waarom? Opdat men nóg onbe
suisder vanuit de Kogerstraat de Bin-
nenburg kan inracen? Straks wordt ook
de Hogerstraat nog tot één richtingsver
keer gedegradeerd!
Wie tegenwoordig zondags de Stenen
plaats in ogenschouw neemt, ziet daar
zwermen bromfietsen geparkeerd staan.
Het heeft veel weg van een bromfiets-
show en wat dat laatste betreft schieten
we toch wel midden in de roos, want
iedere jongen moet zijn vriendenschaar
demonstreren hoeveel geluid-ie wel pro
duceren kan en hoe snel-ie wel kan
optrekken.
Wij weten, dat dit plein bij marktdag
maar weinig van het enorme aantal
vracht- en personenauto's kan bergen,
zodat een deel van de Hollebol en de
Parkstraat een soort openlucht-R.A.I.
zijn geworden, wij weten, dat die boom,
als men het als verkeersdeskuridige be
kijkt, een grote sta in de weg is, maar
laat men hier inderdaad wel het zwaarst
wegen wat het zwaarst weegt? Weegt 't
verdwijnen van deze historische boom
(tijdens de Franse revolutie geplant) wel
op tegen de winst aan ruimte? Dè op
lossing is het rooien van deze boom toch
niet, waar het verkeer hand over hand
zal blijven toenemen, waar wij nu een
maal leven in de tijd van het snelver
keer. Wie gaat nog te voet? Welk kind is
tevreden met een fiets-zonder-motor?
Wie, die even het geld er voor heeft
liggen - schaft zich niet een auto aan?
En wordtzulks niet van hogerhand
zelfs in de hand gewerkt, waar men een
groot deel van de lasten, die het bezit
van zo'n autootje met zich brengen, een
voudig als bedrijfsonkosten kan boeken
en als zodanig de belasting een mooi
centje kan afsnoepen??
Wij hebben in de aanhef betoogd, dat
ons eiland beslist niet beroemd zou zijn
geworden vanwege zijn rijkdom aan bo
men, afgezien natuurlijk het onvolprezen
bos, door „De Staat" geplant. De laatste
tijd hebben wij keer op keer gewag ge
maakt van het rooien van allerlei bomen
in de dorp, voornamelijk in Den Burg.
De Gasthuisstraat is ze reeds allemaal
kwijt, de Weverstraat-van-vroeger ken
je niet meer terug, in de Binnenburg zijn
vorige maand ook al diverse bomen ten
dode opgeschreven. Een zomerstorm vel
de een grote boom van de Groeneplaats
en een fraaie iep in de Hogerstraat. Dit
laatste kan niemand bezweren: de mens
moet nu eenmaal bukken voor het ge
weld der elementen, maar het nemen van
(menselijke) besluiten hebben wijzelf in
onze macht.
Maar dit besluit, het rooien van de
boom op de Stenenplaats wil men blijk
baar beslist uitvoeren, met verwerping
van ieder redelijk argument, dat het
behoud, de bescherming van deze boom
en.dit plein zelf impliceert. Gelukkig
leven wij op een eiland, waar men zijn
mening nog vrijelijk kan uiten (al heeft
dit in de practijk niet steeds de gewen
ste vrucht tot gevolg!), en van die ge
legenheid maken wij dan ook bij deze
naarstig gebruik. Wij hopen, dat ons
standpunt door velen wordt gedeeld. In
eerste instantie uiteraard door de be
woners van aan de Stenenplaats gelegen
woningen en zaken. Wij geloven zelfs,
dat dit wel eens een dure boom '(of een
zure bom) zou kunnen worden, waar men
destijds zijn zaken aan dit plein vestigde
vanwege de gezelligheid, die de Stenen
plaats met zijn bloeiende kastanjeboom
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 22 tot en met 28 maart 1957
Geboren: Mar ja, dv Pieter Dam en
Lena Broekman; Gerbrandina Trijntje
Alida, dv Teunis Wuis en Neeltje van
aer Werf; Henrike Jantien, dv Gijsber-
tus A. Oskam en Aagje van der Sterre;
Everardus Jozef, zv Cornelis Bakker en
Maria G. Schraag; Lex, zv Willem Al-
bers en Elisabeth I. van Zonneveld;
Paulus Johannes, zv Dirk Prins en Jan
netje Feeleus; Margaretha Suzanna, dv
Jacob Boon en Dirkje M. Dijker; Mari
anne Petronella, dv Jan Klippel en Cor
nelia Plaatsman; Elisabeth Maria Aga
tha, dv Mattheus Witte en Maria A Hin.
Overleden: Cornelis Vlaming, oud 80
jaar.
VERTROKKEN PERSONEN
Johanna M. Vermeulen, van De Koog
23 naar Loosdrecht, Rembrandtlaan 7;
Maria J. Smits, van De Koog 23 naar
Loosdrecht, Rembrandtlaan 7; Hinke G.
Geerligs en Jantje J. Geerligs, van De
Koog 23 naar Loosdrecht, Rembrandtlaan
7; Gerrit Westdorp van Oudeschild 182
naar Canada; Gijsbert Snoeij van De
Waal 24b naar Beverwijk, Leliestraat 20;
Cornelia M. Smit, van Molenstraat 37,
Den Burg naar Leiden, Hooigracht 15.
van zeer eenvoudig tot een
pronk, vindt U bij
M. EN A. J. VONK
BRIDGEN
Uitslag competitiewedstrijd 20 maart:
A.:
1. P. Dam-G. Dros 57,50°'o (3)
2. Mantje-Veenema 56,67°'o »(1)
3. Bos-Gieze 53.33° (6)
4. mevr. Kooyman-Wessels 49,17° n (5)
5. mevr. Keijser-Bruin 43,33( (2)
6. Raven-v. Dam 40.00° (4)
B.:
1. Bakker-Brücher 72,92° 4 (1)
2. Echtpaar Pelgrim 65,28°'0 (6)
3. Echtpaar S. Bakker 55,55°/« (5)
4. Echtpaar Beemsterboer 52,78° 0 (4) I
5. Backer-Broekman 49,30°/o (7)
6. Roeper-v.d. Werf 47,22° <9)
7Vs. mevr. Wonder-Stolk 40,28° (8)
7V2. mevr. de Vries-Wiegers 40,28° (3) 1
9. mevr. de Graaf-Blom 26,39 (10)
Volgende drive 3 april a.s.
VIER MAANDEN ZONDER
RIJBEVOEGDHEID
Aangezien de landbouwer R. uit de
Eendrachtpolder niet helemaal de hand
had gehouden aan het devies „veiligheid
vóór alles", werd hij door de Helderse
kantonrechter, mr. Pot, veroordeeld tot
100,boete en ontzegging van de rij
bevoegdheid voor de duur van vier
maanden.
Dit was de nasleep van een ongeluk
op de Wageningseweg, waarbij R. met
zijn auto in een sloot belandde en er
ondanks een salto mortale heelhuids af
kwam. Het ongeluk ontstond doordat de
heer R., die nogal wat haast scheen te
hebben, een voor hem rijdende auto, be
stuurd door de heer D., wilde passéren
op het ogenblik, dat deze ging uitwijken
voor een wielrijdster. De heer R. koos,
om een botsing te vermijden, de weg
berm, maar raakte daarin de macht over
zijn stuur kwijt, schoot vervolgens naar
rechts en nog juist vóór de wielrijdster
langs de sloot in. De eis was slechts
25,boete zonder meer geweest.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN
tot en met 26 maart 1957:
Gevonden: rode vulpen met gr. inkt;
groene kinderwant met gele noppen;
aangeklede pop; glassnijder; zakmes; wit
hand-fietspompje; zwarte pet met grijze
rand (H.W.); 1 paar leren motorhand
schoenen; veelkl. handschoen; groene
plastic port.; 1 paar witte gymschoenen;
blauwe ceintuur met gesp; zwart-gr.
kinderhandschoen; sleutel; bruin kinder
jasje; linker kinderklompje; br. étui met
melkmonsterboekje; rood kinderwantje;
rozenkrans; geel-bruine r. want.
Verloren: een pluche beer; fototoestel
„Vöghlander Vito 2"; br. lederen kinder
handschoen; zak gerst; 1 paar lichtbr.
dameshandschoenen met rode voering;
grijs-groene herenwant; zw. gebr. wollen
want; sleutelbos (6); rode port. met
knipsl. met inhoud; bruine port. met
geld; zwarte vulpen; gele wieldop; zwart
lederen motorhandschoen met kap (De
Koog).
Het bureau is hiervoor dagelijks ge
opend van 16.00 tot 18.00 uur.
INGEKOMEN PERSONEN
Hijltje Dijkstra, van Meppel, Zuid
einde 84a naar Eierland C 1 met gezin.
M* nhardt't Z«aawtabUtt*i
helpen U er •▼erheea.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
De zon komt 31 maart op om 6.18 uur
en gaat onder om 7,12 uur.
Maan: 7 april E.K.; 14 april V.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
30 mrt. 7,43 en 20,14; 31 mrt. 8,23 en
20,49, 1 apr. 9.00 en 21,20; 2 apr. 9,34 en
21,51; 3 apr. 10.07 en 22,21; 4 apr. 10.40
en 22,55; 5 apr. 11,17 en 23,32; 6 apr.
11,52 en
Aan het strand ongeveer een uur eer
ier hoog water.
.VLOTTE MODELLEN
.pracht kuauteit
.OOK voordelig
T£ kopen O
bood. Talloze vreemdelingen zagen wij
in verrukking dit pleintje in zich opne
men en de omwonenden namen het al
tijd voor lief, dat de actieve jeugd bij
herfstdag stokken of stenen in de rich
ting van de kruin wierp, teneinde de
mooie kastanjes in de wacht te slepen.
„Maar neem je Holland's water weg,
zijn sloten en zijn vaarten". Zo zal ook
van de Stenenplaats moeten worder ge
zegd met betrekking tot de boom, die
men maandagochtend in contact gaat
brengen met de bijl. Op die ochtend
zal het verkeer vanuit de Kogerstraat en
vanuit de Hogerstraat naar de Wever
straat moeten worden omgelegd.
Waarom juist op marktdag? Om de
noodzaak van de Stenenplaats als par
keerterrein te beklemtonen? Ook deze
vraag zal ons geen hoofdpijn (meer be
zorgen, waar ons het waarom van zovele
maatregelen in deze gecompliceerde
maatschappij al ver boven het hoofd is
gegroeid.
BOU W VERGUNNINGEN
De heer S. Langeveld, Stenenplaats 2,
verandering voorgevel cafetaria „De Ijs
beer"; de heer P. C. Bakker, K 20, bouw
van een woonhuis.
S.V.C.-nieuws
Het eerste gaat zondag naar SVW. We
vertrekken om 10,30 uur van garage Ba-
rends. Willen we in Heerhugowaard een
goed figuur slaan, dan zullen we allen
zeker ons best moeten doen.
Hedenavond gymuitvoering in de ga
rage van de heer B. Dros, aanvang 8 uur.
Komt allen op tijd, opdat we op tijd
kunnen beginnen. De kaarten zijn aan
de zaal verkrijgbaar.
S.V. De Koog
De Koog 1 wist zondag de uitwedstrijd
tegen St. Boys met 43 te winnen. De
Koog 2 verloor met 30 van Tex. Boys
3. Zondag speelt De Koog 1 zijn laatste
competitiewedstrijd; en wel uit tegen
WGW 3. Vertrek boot 11,25 uur.
RECHTER ACHTTE VERHAAL
NIET AANNEMELIJK
Veertien dagen lang mag de op Texel
werkzaam geweest zijnde heer N. er in
alle eenzaamheid over peinzen, waardoor
zijn handige verdediger er tóch niet in
geslaagd is de rechter te overtuigen,
want N. hield op de rechtszitting immers
halsstarrig vol, dat hij beslist niet achter
het stuur zat, toen zijn auto op het Schil
derend in een sleuf belandde, even na
dat hijzelf een feestavondje in „De
Oranjeboom" in vrolijke staat had ver
laten. Noch de officier noch de rechter
kon zijn verhaal geloven. Toch heeft men
verdachte N. niet al te zwaar willen
straffen: de eis was een maand gevan
genisstraf met anderhalf jaar ontzegging
van de rijbevoegdheid, maar de milde
rechter bracht dit terug tot twee weken
gevangenisstraf en intrekking van de
rijbevoegdheid voor de duur van zes
maanden.
FIETSPAD VERNIELD
Aan het fietspad Dennen-De Koog
wordt met voortvarendheid gewerkt en
dat is nodig, want de tijd staat niet stil
en men hoopt de voor-seizoeners reeds
een gloednieuw rijwielpad aan te bieden.
Het werk is plotseling echter gestagneerd
en wel doordat de bestuurder van een
auto de moed had een kersvers aange
legd gedeelte over een afstand van ca.
zestig meter te berijden. Daar was het
nog weke asfaltbeton uiteraard niet te
gen bestand, zodat de wielsporen er
duidelijk in uitkomen.
Dit zal de politie mogelijk van goede
dienst zijn bij haar poging om de dader
aan een flinke bon te helpen.
ALLE KOTTERS WEER THUIS
Alle zestien Texelse kotters zijn weer
uit Breskens teruggekeerd en onze uit
gebreide, moderne vloot had zaterdag de
binnenhaven van Oudeschild dan ook
weer voor de volle honderd procent in
beslag genomen. Maandag zijn de sche
pen weer vertrokken om opnieuw de
Noordzee een hoeveelheid vis, platvis, te
ontfutselen.
ZAKENNIEUWS:
„DIT ENE WEET U
Naar wij vernemen zal de fa. J. M.
Moerbeek binnenkort het nieuwe pand
Parkstraat nr. 8 betrekken (gebouwd op
het terrein van de voormalige Wijnhandel
van de fa. A. P. Koorn). In dit pand zal
de firma Moerbeek haar afdeling heren
mode en herenconfectie onderbrengen,
terwijl de afdeling damesmode, dames-
confectie en manufacturen in het be
staande pand blijft gevestigd.
D.E.K. VERGADERDE
Den Hoorn Onder leiding van haar
nieuwe voorzitter, de heer G. Kiljan,
hield D.E.K. haar jaarvergadering in
Loodsmans Welvaren. Een bijzonder
woord van welkom werd gericht tot de
heren A. Slegh Sr. en H. Kiljan. De heer
Slegh vertegenwoordigde bovendien de
afd. der V.V.V. De heer A. Smit las de
notulen alsmede het jaarverslag, dat
weer van een zeer actief jaar blijk gaf.
Het financiële gedeelte, dat in handen
is van de heer Jn. Kiljan stemde tot te
vredenheid, maar door aankoop van een
nieuwe tenorsaxofoon raakt de kas weer
leeg.
Bij de bestuursverkiezing werden de
aftredende heren A. Smit en J. Kiljan
met grote meerderheid herkozen.
De rondvraag leverde niet zoveel be
langrijks op. De muzieknis kwam na
tuurlijk nog even ter sprake, maar de
bouw daarvan gaat nog steeds de finan
ciële draagkracht te boven. De heer
Slegh dankte het fanfare namens de
V.V.V. voor de medewerking aan het
strandfeest. Ook de komende zomer zal
D.E.K. weer het bekende spel de strijd
om de vrouw en de man organiseren.
De voorzitter dankte de fam. Rotgans
voor hetgeen zij voor het fanfare gedaan
heeft.
GERINGE BELANGSTELLING VOOR
VISSERIJSCHOOL
Op de jaarvergadering van de visserij-
vereniging D.E.T.V. te Den Oever ge
houden, werd een brief voorgelezen van
de gemeente Den Helder en van de heer
Drost, inspecteur van de visserij-inspec
tie, betreffende de visserijschool te Den
Helder De belangstelling voor deze
school is zo gering, dat de gemeente mis
schien genoodzaakt zal zijn de school op
te heffen. Vooral inspecteur Drost liet
naar aanleiding hiervan een waarschu
wend geluid horen en wekte de ouders
op hun kinderen, die een toekomst in de
visserij zoeken, naar de visserijschool te
zenden. Wanneer de school wordt opge
heven, aldus het schrijven van de heer
Drost, zal dit in de toekomst schadelijke
gevolgen hebben.
Voorzitter Bakker adviseerde de leden
van de visserij vereniging toch vooral hun
jongens naar de visserijschool te zenden.