rocn /wa in het harL, RANG rf)e vezsftdpeitfuf. van cfcms& PANG !jk ih 38\G M Het verkeer neemt toe, oude glorie verdwijnt Rijwielen Lut Tan lenuwemf wenst u naast LDNTER V&2 RANG is alken RANG als er RANG op staat MG ZATERDAG 30 MAART 1957 TEXELSE Uitgave N.V. *.h. Langeveld de Rooij Boekhandel Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 71e JAARGANG No. 7133 COURANT Verschijnt woensdags en zaterdags- Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p. kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm De Stenenplaats ontleent zijn schoonheid voornamelijk aan de fraaie kas tanjeboom, die. moet worden gerooid, moet vallen ten gerieve van het verkeer, dat al meer parkeerruimte opeist. Velen zullen het verdwijnen van deze historische boom (men heeft er om gehuppeld toen het „Vrijheid, Gelijk heid en Broederschap" de leus was) ter harte gaan, waar Den Burg de laatste halve eeuw toch al zoveel bomen kwijt geraakt is. Dat het verkeer toeneemt geven wij toe en blijkt ook wel uit bovenstaande opname - zondagmiddag ge maakt - maar deze concessie lijkt ons toch wel een beetje te ver te gaan. Echterwat de heren wijzen, moeten de gekken prijzen ONZE GEMEENTERAAD heeft tijdens zijn laatste bijeenkomst uitvoerig ge sproken over het 15 ha. omvattende bos plan ten westen van Texel's hoofdstad. Dit is inderdaad een belangrijke aange legenheid, waar wij ons eiland als boom- arm moeten beschouwen. Of het verstan dig is om het bos daér te projecteren zullen wij buiten beschouwing laten, daar wij in zulke kwesties liever de zaak aan de deskundigen overlaten. En aan deskundigen heeft de wereld nu eenmaal groot gebrek. Laat ons dus verheugd zijn over het feit, dat wij-van-Texel het klaar gespeeld hebben om in het schaarse corps een (gelukkige) greep te hebben mogen doen. Maar.... wij dwalen finaal af (of wórdt dat bos soms een doolhof??) Wij willen het wél over een boom heb- i ben, maar géén boom opzetten over het bosplan, dat deel uitmaakt van het uit- breidingsplan-in-onderdelen voor Den Burg, dat aan de goede zorgen van ons gemeentebestuur is toevertrouwd. Wij willen de alarmklok in werking stellen vanwege het onzes inziens onbekookte besluit om de fraaiste boom van ons eiland - en zeker van Den Burg - de kastanjeboom, die het plein de Stenen- plaats beheerst, te" gaan rooien ten ge- rieve van. het zich verontrustend snel ontwikkelende verkeer. Het verkeersprobleem - maken wij hier dus tóch een probleem van, geachte gemeenteleiders? - wordt keer op keer aan de orde gesteld. Straten moeten de borden met de beruchte „Verboden in te rijden" cirkel gaan voeren, alsof hier een Nasser wel eventjes een olie-doorvoer \raagstuk ter hand zal nemen. De auto bussen mogen straks niet meer op het oude, vertrouwde plein de Groeneplaats geparkeerd worden en een landbouwer, die straks op de markt een jonge koe wil kopen, moet eerst een Marathonnetje maken om van zijn auto naar het cen trum van Den Burg te komen. Wij zien het verkeersprobleem veel te somber in. Meer vrijheid en minder borden, borden overigens, die men plotseling kan ver hangen, want de Weverstraat b.v. mag je straks weer alleen van af het Schil derend in. Maar hoe dan ook: er moet op de Stenenplaats meer ruimte worden ge schaft. Waarom? Opdat men nóg onbe suisder vanuit de Kogerstraat de Bin- nenburg kan inracen? Straks wordt ook de Hogerstraat nog tot één richtingsver keer gedegradeerd! Wie tegenwoordig zondags de Stenen plaats in ogenschouw neemt, ziet daar zwermen bromfietsen geparkeerd staan. Het heeft veel weg van een bromfiets- show en wat dat laatste betreft schieten we toch wel midden in de roos, want iedere jongen moet zijn vriendenschaar demonstreren hoeveel geluid-ie wel pro duceren kan en hoe snel-ie wel kan optrekken. Wij weten, dat dit plein bij marktdag maar weinig van het enorme aantal vracht- en personenauto's kan bergen, zodat een deel van de Hollebol en de Parkstraat een soort openlucht-R.A.I. zijn geworden, wij weten, dat die boom, als men het als verkeersdeskuridige be kijkt, een grote sta in de weg is, maar laat men hier inderdaad wel het zwaarst wegen wat het zwaarst weegt? Weegt 't verdwijnen van deze historische boom (tijdens de Franse revolutie geplant) wel op tegen de winst aan ruimte? Dè op lossing is het rooien van deze boom toch niet, waar het verkeer hand over hand zal blijven toenemen, waar wij nu een maal leven in de tijd van het snelver keer. Wie gaat nog te voet? Welk kind is tevreden met een fiets-zonder-motor? Wie, die even het geld er voor heeft liggen - schaft zich niet een auto aan? En wordtzulks niet van hogerhand zelfs in de hand gewerkt, waar men een groot deel van de lasten, die het bezit van zo'n autootje met zich brengen, een voudig als bedrijfsonkosten kan boeken en als zodanig de belasting een mooi centje kan afsnoepen?? Wij hebben in de aanhef betoogd, dat ons eiland beslist niet beroemd zou zijn geworden vanwege zijn rijkdom aan bo men, afgezien natuurlijk het onvolprezen bos, door „De Staat" geplant. De laatste tijd hebben wij keer op keer gewag ge maakt van het rooien van allerlei bomen in de dorp, voornamelijk in Den Burg. De Gasthuisstraat is ze reeds allemaal kwijt, de Weverstraat-van-vroeger ken je niet meer terug, in de Binnenburg zijn vorige maand ook al diverse bomen ten dode opgeschreven. Een zomerstorm vel de een grote boom van de Groeneplaats en een fraaie iep in de Hogerstraat. Dit laatste kan niemand bezweren: de mens moet nu eenmaal bukken voor het ge weld der elementen, maar het nemen van (menselijke) besluiten hebben wijzelf in onze macht. Maar dit besluit, het rooien van de boom op de Stenenplaats wil men blijk baar beslist uitvoeren, met verwerping van ieder redelijk argument, dat het behoud, de bescherming van deze boom en.dit plein zelf impliceert. Gelukkig leven wij op een eiland, waar men zijn mening nog vrijelijk kan uiten (al heeft dit in de practijk niet steeds de gewen ste vrucht tot gevolg!), en van die ge legenheid maken wij dan ook bij deze naarstig gebruik. Wij hopen, dat ons standpunt door velen wordt gedeeld. In eerste instantie uiteraard door de be woners van aan de Stenenplaats gelegen woningen en zaken. Wij geloven zelfs, dat dit wel eens een dure boom '(of een zure bom) zou kunnen worden, waar men destijds zijn zaken aan dit plein vestigde vanwege de gezelligheid, die de Stenen plaats met zijn bloeiende kastanjeboom BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 22 tot en met 28 maart 1957 Geboren: Mar ja, dv Pieter Dam en Lena Broekman; Gerbrandina Trijntje Alida, dv Teunis Wuis en Neeltje van aer Werf; Henrike Jantien, dv Gijsber- tus A. Oskam en Aagje van der Sterre; Everardus Jozef, zv Cornelis Bakker en Maria G. Schraag; Lex, zv Willem Al- bers en Elisabeth I. van Zonneveld; Paulus Johannes, zv Dirk Prins en Jan netje Feeleus; Margaretha Suzanna, dv Jacob Boon en Dirkje M. Dijker; Mari anne Petronella, dv Jan Klippel en Cor nelia Plaatsman; Elisabeth Maria Aga tha, dv Mattheus Witte en Maria A Hin. Overleden: Cornelis Vlaming, oud 80 jaar. VERTROKKEN PERSONEN Johanna M. Vermeulen, van De Koog 23 naar Loosdrecht, Rembrandtlaan 7; Maria J. Smits, van De Koog 23 naar Loosdrecht, Rembrandtlaan 7; Hinke G. Geerligs en Jantje J. Geerligs, van De Koog 23 naar Loosdrecht, Rembrandtlaan 7; Gerrit Westdorp van Oudeschild 182 naar Canada; Gijsbert Snoeij van De Waal 24b naar Beverwijk, Leliestraat 20; Cornelia M. Smit, van Molenstraat 37, Den Burg naar Leiden, Hooigracht 15. van zeer eenvoudig tot een pronk, vindt U bij M. EN A. J. VONK BRIDGEN Uitslag competitiewedstrijd 20 maart: A.: 1. P. Dam-G. Dros 57,50°'o (3) 2. Mantje-Veenema 56,67°'o »(1) 3. Bos-Gieze 53.33° (6) 4. mevr. Kooyman-Wessels 49,17° n (5) 5. mevr. Keijser-Bruin 43,33( (2) 6. Raven-v. Dam 40.00° (4) B.: 1. Bakker-Brücher 72,92° 4 (1) 2. Echtpaar Pelgrim 65,28°'0 (6) 3. Echtpaar S. Bakker 55,55°/« (5) 4. Echtpaar Beemsterboer 52,78° 0 (4) I 5. Backer-Broekman 49,30°/o (7) 6. Roeper-v.d. Werf 47,22° <9) 7Vs. mevr. Wonder-Stolk 40,28° (8) 7V2. mevr. de Vries-Wiegers 40,28° (3) 1 9. mevr. de Graaf-Blom 26,39 (10) Volgende drive 3 april a.s. VIER MAANDEN ZONDER RIJBEVOEGDHEID Aangezien de landbouwer R. uit de Eendrachtpolder niet helemaal de hand had gehouden aan het devies „veiligheid vóór alles", werd hij door de Helderse kantonrechter, mr. Pot, veroordeeld tot 100,boete en ontzegging van de rij bevoegdheid voor de duur van vier maanden. Dit was de nasleep van een ongeluk op de Wageningseweg, waarbij R. met zijn auto in een sloot belandde en er ondanks een salto mortale heelhuids af kwam. Het ongeluk ontstond doordat de heer R., die nogal wat haast scheen te hebben, een voor hem rijdende auto, be stuurd door de heer D., wilde passéren op het ogenblik, dat deze ging uitwijken voor een wielrijdster. De heer R. koos, om een botsing te vermijden, de weg berm, maar raakte daarin de macht over zijn stuur kwijt, schoot vervolgens naar rechts en nog juist vóór de wielrijdster langs de sloot in. De eis was slechts 25,boete zonder meer geweest. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN tot en met 26 maart 1957: Gevonden: rode vulpen met gr. inkt; groene kinderwant met gele noppen; aangeklede pop; glassnijder; zakmes; wit hand-fietspompje; zwarte pet met grijze rand (H.W.); 1 paar leren motorhand schoenen; veelkl. handschoen; groene plastic port.; 1 paar witte gymschoenen; blauwe ceintuur met gesp; zwart-gr. kinderhandschoen; sleutel; bruin kinder jasje; linker kinderklompje; br. étui met melkmonsterboekje; rood kinderwantje; rozenkrans; geel-bruine r. want. Verloren: een pluche beer; fototoestel „Vöghlander Vito 2"; br. lederen kinder handschoen; zak gerst; 1 paar lichtbr. dameshandschoenen met rode voering; grijs-groene herenwant; zw. gebr. wollen want; sleutelbos (6); rode port. met knipsl. met inhoud; bruine port. met geld; zwarte vulpen; gele wieldop; zwart lederen motorhandschoen met kap (De Koog). Het bureau is hiervoor dagelijks ge opend van 16.00 tot 18.00 uur. INGEKOMEN PERSONEN Hijltje Dijkstra, van Meppel, Zuid einde 84a naar Eierland C 1 met gezin. M* nhardt't Z«aawtabUtt*i helpen U er •▼erheea. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 31 maart op om 6.18 uur en gaat onder om 7,12 uur. Maan: 7 april E.K.; 14 april V.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: 30 mrt. 7,43 en 20,14; 31 mrt. 8,23 en 20,49, 1 apr. 9.00 en 21,20; 2 apr. 9,34 en 21,51; 3 apr. 10.07 en 22,21; 4 apr. 10.40 en 22,55; 5 apr. 11,17 en 23,32; 6 apr. 11,52 en Aan het strand ongeveer een uur eer ier hoog water. .VLOTTE MODELLEN .pracht kuauteit .OOK voordelig T£ kopen O bood. Talloze vreemdelingen zagen wij in verrukking dit pleintje in zich opne men en de omwonenden namen het al tijd voor lief, dat de actieve jeugd bij herfstdag stokken of stenen in de rich ting van de kruin wierp, teneinde de mooie kastanjes in de wacht te slepen. „Maar neem je Holland's water weg, zijn sloten en zijn vaarten". Zo zal ook van de Stenenplaats moeten worder ge zegd met betrekking tot de boom, die men maandagochtend in contact gaat brengen met de bijl. Op die ochtend zal het verkeer vanuit de Kogerstraat en vanuit de Hogerstraat naar de Wever straat moeten worden omgelegd. Waarom juist op marktdag? Om de noodzaak van de Stenenplaats als par keerterrein te beklemtonen? Ook deze vraag zal ons geen hoofdpijn (meer be zorgen, waar ons het waarom van zovele maatregelen in deze gecompliceerde maatschappij al ver boven het hoofd is gegroeid. BOU W VERGUNNINGEN De heer S. Langeveld, Stenenplaats 2, verandering voorgevel cafetaria „De Ijs beer"; de heer P. C. Bakker, K 20, bouw van een woonhuis. S.V.C.-nieuws Het eerste gaat zondag naar SVW. We vertrekken om 10,30 uur van garage Ba- rends. Willen we in Heerhugowaard een goed figuur slaan, dan zullen we allen zeker ons best moeten doen. Hedenavond gymuitvoering in de ga rage van de heer B. Dros, aanvang 8 uur. Komt allen op tijd, opdat we op tijd kunnen beginnen. De kaarten zijn aan de zaal verkrijgbaar. S.V. De Koog De Koog 1 wist zondag de uitwedstrijd tegen St. Boys met 43 te winnen. De Koog 2 verloor met 30 van Tex. Boys 3. Zondag speelt De Koog 1 zijn laatste competitiewedstrijd; en wel uit tegen WGW 3. Vertrek boot 11,25 uur. RECHTER ACHTTE VERHAAL NIET AANNEMELIJK Veertien dagen lang mag de op Texel werkzaam geweest zijnde heer N. er in alle eenzaamheid over peinzen, waardoor zijn handige verdediger er tóch niet in geslaagd is de rechter te overtuigen, want N. hield op de rechtszitting immers halsstarrig vol, dat hij beslist niet achter het stuur zat, toen zijn auto op het Schil derend in een sleuf belandde, even na dat hijzelf een feestavondje in „De Oranjeboom" in vrolijke staat had ver laten. Noch de officier noch de rechter kon zijn verhaal geloven. Toch heeft men verdachte N. niet al te zwaar willen straffen: de eis was een maand gevan genisstraf met anderhalf jaar ontzegging van de rijbevoegdheid, maar de milde rechter bracht dit terug tot twee weken gevangenisstraf en intrekking van de rijbevoegdheid voor de duur van zes maanden. FIETSPAD VERNIELD Aan het fietspad Dennen-De Koog wordt met voortvarendheid gewerkt en dat is nodig, want de tijd staat niet stil en men hoopt de voor-seizoeners reeds een gloednieuw rijwielpad aan te bieden. Het werk is plotseling echter gestagneerd en wel doordat de bestuurder van een auto de moed had een kersvers aange legd gedeelte over een afstand van ca. zestig meter te berijden. Daar was het nog weke asfaltbeton uiteraard niet te gen bestand, zodat de wielsporen er duidelijk in uitkomen. Dit zal de politie mogelijk van goede dienst zijn bij haar poging om de dader aan een flinke bon te helpen. ALLE KOTTERS WEER THUIS Alle zestien Texelse kotters zijn weer uit Breskens teruggekeerd en onze uit gebreide, moderne vloot had zaterdag de binnenhaven van Oudeschild dan ook weer voor de volle honderd procent in beslag genomen. Maandag zijn de sche pen weer vertrokken om opnieuw de Noordzee een hoeveelheid vis, platvis, te ontfutselen. ZAKENNIEUWS: „DIT ENE WEET U Naar wij vernemen zal de fa. J. M. Moerbeek binnenkort het nieuwe pand Parkstraat nr. 8 betrekken (gebouwd op het terrein van de voormalige Wijnhandel van de fa. A. P. Koorn). In dit pand zal de firma Moerbeek haar afdeling heren mode en herenconfectie onderbrengen, terwijl de afdeling damesmode, dames- confectie en manufacturen in het be staande pand blijft gevestigd. D.E.K. VERGADERDE Den Hoorn Onder leiding van haar nieuwe voorzitter, de heer G. Kiljan, hield D.E.K. haar jaarvergadering in Loodsmans Welvaren. Een bijzonder woord van welkom werd gericht tot de heren A. Slegh Sr. en H. Kiljan. De heer Slegh vertegenwoordigde bovendien de afd. der V.V.V. De heer A. Smit las de notulen alsmede het jaarverslag, dat weer van een zeer actief jaar blijk gaf. Het financiële gedeelte, dat in handen is van de heer Jn. Kiljan stemde tot te vredenheid, maar door aankoop van een nieuwe tenorsaxofoon raakt de kas weer leeg. Bij de bestuursverkiezing werden de aftredende heren A. Smit en J. Kiljan met grote meerderheid herkozen. De rondvraag leverde niet zoveel be langrijks op. De muzieknis kwam na tuurlijk nog even ter sprake, maar de bouw daarvan gaat nog steeds de finan ciële draagkracht te boven. De heer Slegh dankte het fanfare namens de V.V.V. voor de medewerking aan het strandfeest. Ook de komende zomer zal D.E.K. weer het bekende spel de strijd om de vrouw en de man organiseren. De voorzitter dankte de fam. Rotgans voor hetgeen zij voor het fanfare gedaan heeft. GERINGE BELANGSTELLING VOOR VISSERIJSCHOOL Op de jaarvergadering van de visserij- vereniging D.E.T.V. te Den Oever ge houden, werd een brief voorgelezen van de gemeente Den Helder en van de heer Drost, inspecteur van de visserij-inspec tie, betreffende de visserijschool te Den Helder De belangstelling voor deze school is zo gering, dat de gemeente mis schien genoodzaakt zal zijn de school op te heffen. Vooral inspecteur Drost liet naar aanleiding hiervan een waarschu wend geluid horen en wekte de ouders op hun kinderen, die een toekomst in de visserij zoeken, naar de visserijschool te zenden. Wanneer de school wordt opge heven, aldus het schrijven van de heer Drost, zal dit in de toekomst schadelijke gevolgen hebben. Voorzitter Bakker adviseerde de leden van de visserij vereniging toch vooral hun jongens naar de visserijschool te zenden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1957 | | pagina 1