rocn /wa in het harL, Jaarvergadering N.V. T.E.S.O. had een zeer vlot verloop De Sluftervallei zaterdag officieel geopend WOENSDAG 17 APRIL 1957 TEXELSE Uitgave N.V. t.h- Langeveld de Rooij Boekhandel -- Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 71e JAARGANG No. 7138 COURANT Verschijnt woensdags en zaterdags- Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p. kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm De vrijdagavond in „De Oranjeboom" gehouden algemene vergadering van aan deelhouders der N.V. T.E.S.O. werd door 127 personen bezocht. De vergadering, die om half negen begon, was reeds om tien uur afgelopen. De aandeelhouders kozen de heer J. de Wit, aftredend com missaris, met 142 van de 170 stemmen, opnieuw in het bestuur en tijdens de rondvraag, die doorgaans vele tongen losmaakt, werd slechts één vraag ge steld en wel door de heer J. Witte, Mo lenstraat, die zich afvroeg of dat nou maar kón, dat de politie de auto's, die voor de boot hadden besproken, netjes in de lange rij van wachtende auto's liet staan met als gevolg, dat de besproken boot voor je neus wegvoer. De heer Witte vroeg of de N.V. TESO er voor kon zorgen, dat zulks zich niet meer zou herhalen. Het bestuur bleek van dit incident niet op de hoogte te zijn, maar vond het zéker zeer vreemd, dat de politie in deze de gewenste medewerking niet zou hebben verleend, waar zij steeds tot volle mede werking bereid blijkt te zijn. Deze aan gelegenheid zou derhalve worden onder zocht. (Wij hebben naar aanleiding hier van ons tot de politie gewend, maar haar kwam genoemd voorval als onmogelijk voor. Hier moet absoluut van een mis verstand sprake geweest zijn. - red.). De leiding van deze vergadering be rustte bij de heer E. Noordijk, daar de president-commissaris, de heer C. J. de Lugt, wel ter vergadering aanwezig, na zijn ziekte nog niet geheel hersteld was. Een bijzonder woord van welkom richt te spreker tot de heren W. H. Lap, G. J. B. Mulder, oud-pres.-commissarissen, J. de Vries, oud-walcommissaris en Jurr. Beumkes, oud-hoofdconducteur en last but not least tot het personeel. 1956 stemt tot tevredenheid, het ver voer van personen, post en vrachtgoede ren bereikte een recordhoogte. Het goe derenvervoer speelde een zeer belang rijke rol. De exploitatie van het nieuwe schip, de verhoging van lonen en sala rissen veroorzaakten hogere lasten, die, naar verwacht moet worden, nog meer zullen stijgen, zodat de vraag moet worden gesteld of de N.V. TESO aan een verhoging van de tarieven zal kun nen ontkomen. Sinds 1952 bleven de boottarieven ongewijzigd. 1956 was een moeilijk jaar: een lange, strenge winter met zwaar ijs, lage wa terstanden met als gevolg een ernstige stagnatie van de dienst. Toen volgde 'n zeer slechte zomer, waardoor de in komsten in belangrijke mate ongunstig werden beïnvloed. De Dageraad is nu anderhalf jaar in gebruik en afgezien van de moeilijkhe den, die zich met de' schroef hebben voorgedaan, voldoet het schip goed. Zij vaart belangrijk sneller dan de Dokter Wagemaker, zodat doorgaans volgens het schema kan worden gevaren. Het laden en lossen gaat sneller en gemakkelijker dan bij de Wagemaker. Het valt te be treuren, dat het promenadedek alleen toegankelijk is voor passagiers, die eerste klasse reizen. Aanvankelijk is overwo gen dit dek ook voor de passagiers, die tweede klasse reizen beschikbaar te stellen, maar dit zou op onoverkomelijke moeilijkheden stuiten. De Dageraad, zo stelde spreker verder nog gaarne vast, is dank zij de omkeer bare schroef zeer goed manoeuvreerbaar en wij menen te weten, dat de kapiteins aan het varen met dit schip de voorkeur geven boven de Dokter Wagemaker. Teleurstellingen met de omkeerbare schroef zijn ons niet bespaard gebleven. Toch was deze noodzakelijk en kon geen enkele andere voorziening het probleem oplossen: bij het bestellen van het schip moest immers rekening worden gehou den met het feit, dat in een kleine haven moest worden gemanoeuvreerd. Het schip moest op zeer korte afstand kun nen stoppen. Volgens nautische experts zou de kans op schade aan de schroef belangrijk kleiner zijn, wanneer wij de beschikking hadden over een behoorlijke haven met voldoende diepte, zodat het schip ook bij laag water nog voldoende water onder de kiel zou hebben. Bij de bestaande toestand schuurt het schip bij zeer laag water niet zelden over de bo dem en het zal duidelijk zijn, dat hier door schade kan optreden. Op grond van ervaringen zal getracht moeten worden de autoriteiten te bewe gen de haven en de geul voor de haven zo te baggeren, dat bij lage waterstand nog voldoende water, nl. ongeveer 75 cm. onder de kiel overblijft; daarnaast zal de geul verbreed moeten worden. Hierdoor zal de schade aan de schroef tot een minimum worden beperkt. Er wordt wel beweerd dat alleen al het feit van het achteruit varen te Ou- deschild en Den Helder, zonder dat er iets bijzonders met de schroef gebeurt, de oorzaak zou zijn van het verloren gaan van bladen van de schroef. De ingenieurs van de Schelde en van Lips verklaren dit voor onmogelijk; vol gens hun mening móet de schroef op een hard voorwerp hebben geslagen wil er een blad verloren gaan. Men staaft deze mening door te wijzen op de ervaringen met dergelijke schroe ven op de veerdienst Vlissingen-Bres- kens. Hier worden dezelfde schroeven gebruikt en men heeft daar nog nooit bladen verloren. Men wijst er dan tevens op dat daar havens zijn met voldoende diepte. De ontstane schaden werden door de verzekering gedekt. Men bedenke intus sen wél, dat onder de ongunstigste om standigheden moest worden gevaren: te Den Helder werden steeds werkzaam heden verricht en te Oudeschild bleken na oplevering van de nieuwe steiger nog grote stenen en stukken hout op de bo dem van de haven bij de aanlegplaats te zijn achtergebleven. In juni werd overgegaan tot de ver koop van plaatskaarten aan de wal, een methode, die bij andere veerdiensten reeds jaren wordt toegepast. Deze wijze van verkoop loopt thans vlot. De con trole werd door deze maatregel ver scherpt en gedurende het seizoen zal het niet meer voorkomen, dat de schepen niet kunnen binnenlopen omdat vele passagiers nog niet van een plaatskaart zijn voorzien. Door het overlijden van de heer Th. Reuvers verviel het met hem gesloten contract betreffende de busdiensten op De Cocksdorp en zodoende vond de al- wikkeling van het lopende proces plaats. Het bestuur stelt er prijs op hier te verklaren, dat deze afwikkeling van za ken op de meest aangename wijze ge schiedde. In 1956 ontstond een ernstig verschil van mening met de Rijkswaterstaat over ligplaats van de Dokter Wagemaker. Ver langd werd nl., dat dit schip te Den Hel der zou worden opgelegd. Wij stelden ons op het standpunt, dat een goede be drijfsvoering dan onmogelijk zou wor den, terwijl Texel tevens ten aanzien van het ziekenvervoer in de grootste moeilijkheden zou komen te verkeren. Deze kwestie werd tenslotte tot tevreden heid van beide partijen opgelost. Het schip kon normaal te Oudeschild blijven liggen, terwijl slechts bij hoge uitzonde ring het schip voor enkele dagen naar Den Helder zou moeten worden ge bracht. Het autobusbedrijf Op dit bedrijf werd dit jaar een be langrijk verlies geleden, welk verlies echter werd gecompenseerd door de ver koop van het gebouw in de Parkstraat en van enige autobussen. De gang van zaken in dit bedrijf vervult ons echter met zorgen, ook al omdat de aanschaffing van nieuw materiaal noodzakelijk is. Aan tariefsverhoging viel dan ook niet te ontkomen. In Plan-Zuid te Den Burg werd bouw terrein gekocht voor een eigen gebouw, dat, behalve een directeurswoning met kantoor ook een dienstwoning zal om vatten. Dit pand zal vlak bij het door de gemeente geprojecteerde parkeerterrein voor autobussen verrijzen. Ten gerieve van de reizigers werden vijf wachthuisjes geplaatst. Wij wilden dit aantal langzamerhand gaan uitbrei den, maar de jeugd heeft de ruiten van deze huisjes (die ruim duizend gulden kosten!) grondig vernield. Daarom zul len voorlopig geen nieuwe wachthuisjes worden geplaatst. Nadat de heer G. Bakker zijn keurig verzorgde notulen had voorgelezen, was het woord aan de directeur, de heer J. J. van der Vlies, die zijn uitvoerig jaarver slag uitbracht. Daaraan ontlenen wij het volgende: In overeenstemming met artikel 25 der statuten brengen wij U verslag uit over de gang van zaken in de vennoot schap en hebben tevens de eer U de balans en de verlies- en winstrekening over het boekjaar 1956 over te leggen, zoals deze door ons zijn opgemaakt. De algemene vergadering van aandeel houders werd dit jaar gehouden in hotel Texel op 12 april. In deze vergadering werd de heer Noordijk als commissaris herkozen en werden tevens de balans en verlies- en winstrekening overgelegd en goedgekeurd. Op 1 januari werd ons s.s. Marsdiep, welk schip bij ons in bedrij is geweest vanaf 14 mei 1926 verkocht naar Rotter dam, terwijl in mei het klipperschip de Twee Gebroeders van onze vloot werd afgevoerd. Ondervonden de gehele maand febru ari veel last van zwaar ijs en laag water, waardoor de dienst zeer onregelmatig werd onderhouden. Onze schepen had den van het ijs veel te lijden gehad en moesten dan ook vrij spoedig na de vorstperiode voor herstel in dok worden opgenomen, wat belangrijke kosten met zich bracht. Gedurende het gehele jaar werden op werkdagen 6 diensten gevaren met uit zondering van de maanden januari, fe bruari en december, gedurende welke maanden 5 diensten per dag werden onderhouden. In het hoogseizoen werden de diensten uitgebreid tot 9 op werkda gen door het in de vaart brengen van het m.s. Dokter Wagemaker. Op zondagen werden 4 en in het sei zoen 5 of 6 diensten gevaren. Totaal werden er dit jaar 2580 diensten over het Marsdiep gemaakt, waarvan: 1440 met het m.s. De Dageraad; 624 met het m.s. Dokter Wagemaker en 516 met het m.s. Voorwaarts. Door het in de vaart brengen van het m.s. De Dageraad kon het aantal reizen van de Voorwaarts belangrijk worden teruggebracht. Gedurende een groot deel van het jaar hebben wij te kampen gehad met schroefschade aan het m.s. De Dageraad. Tweemaal geraakte een tros in de schroef, waardoor belangrijke schade ontstond en voorts als gevolg van de werkzaamheden in de haven van Den Helder en de slechte outtillage van de haven van Texel werd schade aan de schroef belopen. De grootste moeilijkheid ontstond door het feit, dat het schip niet in Harlingen kon worden gedokt doch hiervoor naar Amsterdam moest stomen. Het gevolg hiervan was dat het schip langer dan normaal uit de vaart moest worden ge nomen. De aanlegplaats te Den Helder is in middels gereed gekomen waardoor een belangrijke verbetering is ingetreden en ♦iet risico van de vaart op Den Helder belangrijk is verminderd. In tegenstelling echter tot de haven van Den Helder blijft de haven van Oudeschild ons veel zorgen geven. Een regelmatige dienst op deze haven is volgens nautische deskun digen en ook volgens onze eigen erva ringen onder bepaalde omstandigheden niet te verwezenlijken. Ondanks de moeilijkheden echter die wij door verschillende oorzaken met de schroef hebben gehad, voldoet het nieuwe schip zeer goed in de veerdienst. Het blijft echter een groot schip voor de haven van Oudeschild met de daaraan verbonden moeilijkheden en risico's. Op 2 maart was onze hoofdmachinist Karsman 25 jaar in dienst van onze maatschappij. Mutaties onder het per soneel hadden niet plaats. Door het overlijden van de heer Th. Reuvers verviel het met hem gesloten contract en vond een algehele afwikke ling plaats. Hoewel de bedrijfslasten ten opzichte van 1955 weder met 12% zijn gestegen, de vorst in februari en de slechte zomer ons bedrijf veel schade hebben berok kend, stemt het bedrijfsresultaat toch nog tot tevredenheid. De stijging van de bedrijfskosten kon voor een groot deel worden opgevangen door een belangrijke toename in het goederenvervoer en een kleine toename in het passagiersvervoer. Met verdere stijging der bedrijfslasten in 1957 moet echter rekening worden ge houden. De ontvangsten in het bootbedrijf aan personen- engoederenvervoer bedroegen over het afgelopen jaar 646.236,73 (in 1955 586.881,69). Een verhoging van 59.355,04. De bedrijfslasten in het bootbedrijf zonder afschrijving beliepen 492.280,33. In 1955 440.547,52 of een toename van 12%. Deze toename is een gevolg van de stijging van de lonen alsmede van onderhoud, intrest, assurantie en pen sioenverzekering. De afschrijving in het bootbedrijf be droeg 126.061,94 en 12.500,in het busbedrijf of totaal 138.561,94 tegen 145.563,77 vorig jaar. De verkoop van het s.s. Marsdiep en het m.s. Twee Gebroeders gaf een winst van 60.750,en de verkoop van gebouw Parkstraat en 4 autobussen een winst van 19.000,of totaal een winst op verkopen van 79.750, De totale gecombineerde winst be draagt 115.303,24. Verminderen wij deze winst met de winst op verkopen ad 79.750,dan bedraagt de uiteindelijke bedrijfswinst 35.553,24 tegen ƒ47.661,51 vorig jaar. Derhalve een teruggang van rond 12.000,—. Dit bedrijfsresultaat is behaald zonder dat ook dit jaar tot tariefverhoging is overgegaan. De gemiddelde opbrengst per betalen de passagier bedroeg 0,81 en de gemid delde bezetting van onze schepen voor het autovervoer 44% (in 1955 46%). De dienst op Vlieland werd dit jaar (Zie vervolg pagina 4) Voor de mooiste keuze in mantels naar SPOORSTRAAT HOEK KONINGSTRAAT^ „Wij streven naar uitbreiding van de vakantietijd door zoveel mogelijk con- fort te bieden waardoor de vakantie- spreiding wordt gestimuleerd", aldus sprak zaterdagmiddag de heer H. W. Meijer, directeur van de N.V. BUKA (Bungalow- en Kampbedrijven), Den Haag, ter gelegenheid van de officiële opening van „De Sluftervallei", het fraaie buitencentrum in „De Krim". Wij geloven, dat „De Sluftervallei" daar wel succes mee zal hebben. Zaterdag zagen wij althans de eerste bungalows betrek ken en weldra kronkelde de rook uit een der schoorstenen! Wij hebben vorige week een en ander over dit prachtige kamp verteld. Er staan vijftig bungalows, er is een hoofd gebouw, een zelfbedieningswinkel en 'n zoetwaterzwembad. Wie per sé z.out wa ter wil proeven behoeft maar een kwar tiertje te wandelen, want de Noordzee ligt dicht bij. Een uitgebreid gezelschap, waaronder B. en W. van Texel, de voorzitter en de directeur van de V.V.V. „Texel", ir. Van der Kloot, inspecteur bij het Staatsbos beheer en de heer M. Mantje, bosbouw kundig ambtenaar A, woonde de opening bij. Lidy Reuvers en Mieke Slag boden de j heer Meijer een symbolische sleutel aan en weldra behoorde „De Sluftervallei" i er officieel bij. De directeur van de V.V.V. „Texel", de heer J. C. Quint, stelde huldigend ^ast, dat je lang en ver moet zoeken wil je in ons land iets ontdekken, dat een vergelijking met dit bungalowdorpje kan doorstaan. De heer Meijer dankte het gemeentebestuur voor zijn vlotte mede werking. Ook richtte hij een woord van cank tot de architect, de heer M. van der Veen, Hattum, en de fa. Hogenboom, j Delft, die op haar beurt de firma Gerre- vink, Beekbergen, de uitvoering opdroeg, i De fa. J. C. Rab N.V. werd eveneens dank gebracht voor de vlotte medewer king. Dit is het tiende BUKA-bedrijf. Er gaan wel geruchten, dat de N.V. BUKA j de exploitaties gaat staken, maar dit moet met klem worden tegengesproken. Ook meende spreker, dat de kritiek, die van de zijde van de horeca wordt geuit, misplaatst is: men moet de N.V. BUKA zeker niet als een concurrent zien, maar als een goede relatie, die de mens horeca- minded maakt. Spreker noemde diverse malen het woord „algemeen" toerisme, waaraan hij de voorkeur zei te geven boven het woord „sociaal" toerisme. Burgemeester De Koning wenste „De Sluftervallei", wier dagelijkse belangen zijn toevertrouwd aan het echtpaar Reu vers en hun staf, van harte geluk, te meer waar het hier om de voltooiing gaat van een oorspronkelijk plan, door de gemeente Texel opgezet: de stichting van drie centra voor sociaal toerisme. Te Den Hoorn en De Koog zijn die reeds tot stand gekomen, zij het, dat de inrichting ervan in wat langzamer tempo moet ge schieden. Toch heeft de gemeente Texel ook haar medewerking kunnen verlenen aan dit centrum en wel door de aanleg van een weg naar de Noordzee. „De Cocksdorp zal naar onze verwachting 'n goede toekomst tegemoet gaan". Ir. Van der Kloot merkte op dat het Staatsbosbeheer de stichting van bedrij ven aan de rand van de terreinen van het Staatsbosbeheer toejuicht, mits deze, zoals hier, aan de eisen voldoen. Het Sterling, lij en ik gaan vaak over de tonq TEXELSE MARKT Aangevoerd maandag 15 april 1957 10 koeien 800950; 35 biggen 4060; 60 nuchtere kalveren 4075. AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Woensdag 17 april De Koog, „De Toekomst", bromfiets cursus Ver. voor Veilig Verkeer. Donderdag 18 april De Koog, „De Toekomst", bromfiets- cursus Ver. voor Veilig Verkeer. Staatsbosbeheer beheert niet alleen een 60.000 ha. domeingronden, waarvan 14.000 ha. als natuurreservaat, maar het geeft ook de nodige bosbouwkundige voorlichting, het verleent zijn medewer king inzake de landschapsverzorging en de natuurbescherming. Ook het reservaat „De Slufter" behoort tot de terreinen van het Staatsbosbeheer. De heer N. van Schoonhoven voerde het woord namens de Orkava, die „De Sluftervallei" als het tiende Texelse be drijf heeft mogen inschrijven. Hierna werd men in de gelegenheid gesteld het 30 ha. grote terrein met zijn riante huisjes te bezichtigen. Dat dit terrein een uitstekende indruk maakte, behoeft wel niet te worden vermeld. Ook het tot de rand gevulde zwembad genoot aller belangstelling - zij het op enige afstand Er waren vele vlaggen gehesen: de Nederlandse vlag wapperde lustig naast de Groen-Zwarte kleuren van ons Gou den Bolt je en voorts zagen wij een vlag, waarop de lepelaar in volle glorie stond afgebeeld, alsmede een dundoek waarop een der huisjes domineerde. Deze laatste twee vlaggen waren een geschenk van de fa. Hoogenboom, Delft. AANSLUITING OP DE WATERLEIDING Burgemeester en Wethouders vestigen de aandacht op artikel 39 van de „Bouw verordening der gemeente Texel", waar bij is bepaald, dat een woning moet zijn aangesloten op de waterleiding, indien enig deel van de woning niet meer dan 40 meter verwijderd is van een hoofd buis dier waterleiding of van de as van de weg, waarin ter plaatse een zodanige hoofdbuis aanwezig is. Over plm. 3 maanden zal worden gecontroleerd, welke woningen, die aan de bovenomschreven eisen voldoen, nog niet op de waterleidmg zijn aangesloten. Degenen, die dan nog niet aan deze aansluitplicht hebben voldaan, zal ver zocht worden aan te tonen dat zij een installateur opdracht hebben gegeven de aansluiting tot stand te brengen. Zoals bekend is, heeft het gemeente bestuur de bevoegdheid zonodig op kos ten van de nalatigen de aansluiting tot stand te doen brengen. Indien de betaling ineens van de met de aansluiting gemoeid zijnde kosten be zwaren oplevert, kunnen van gemeente wege voor dit doel voorschotten worden verleend. Nadere inlichtingen hierom trent kunnen worden verkregen ter ge meentesecretarie. Texel, 15 april 1957. Burgemeester en Wethouders van Texel, De Burgemeester, C. de Koning De Secretaris, P. Beemsterboer RUILVERKAVELING „TEXEL" Moeilijkheden bij de toedeling Nadat eind vorig jaar op de wens- zitting vele gegevens verzameld waren, is een begin gemaakt met het werken aan de toedeling van de nieuwe kavels. In een grote ruilverkaveling als „Texel" zit hier vrij veel aan vast. Eerst is een totaal overzicht gemaakt van alle wensen. Met dit overzicht als basis begint dan het gepuzzel, dat na veel besprekingen en rekenwerk tot het uiteindelijke doel moet leiden. Hierbij wordt getracht, de indeling van de eigendommen zoveel mogelijk te verbeteren. Nu hebben verschillende eigenaren ergens in het ruilverkavelingsblok grond gekocht in de hoop, dit met htm andere eigendommen samengevoegd te krijgen. Wij zullen zeker meewerken om dit te bereiken, waar het mogelijk is. Maar dit kan slechts tot een bepaald moment. Het is ondoenlijk om gedurende de indeling steeds nieuwe wijzigingen le blijven verwerken. Vanzelfsprekend is ieder vrij land te kopen zoveel hij wil. Maar laat men wel bedenken, dat het voor ons in het algemeen nu niet meer mogelijk zal zijn, met deze aankopen bij de indeling rekening te houden. Naast de ligging van de eigendommen trachten wij, zo nodig door pachtruil, de gebruikstoestand te verbeteren. Maar hier zijn wij op moeilijkheden gestuit, waar zonder de medewerking van de gebruikers zelf niet uit te komen is. Het komt nog talloze malen voor, dat land van gebruiker verandert, zonder dat dit aan de Secretaris van de Plaatselijke Commissie doorgegeven wordt. Daar komt nog bij, dat vele bestaande pacht- verhoudingen ons evenmin bekend zijn, doordat men verzuimde, deze pacht te laten registreren. Met nadruk wijzen wij op de funeste invloed, die deze nalatigheden op de in deling van de pacht zullen moeten heb ben, wanneer men, voor zover dit nog niet gebeurd is, ons niet op de hoogte brengt en houdt van alle bestaande en te wijzigen pachtverhoudingen. Namens de plaatselijke Comissie doe ik dan ook een dringend beroep op alle gebruikers in de ruilverkaveling „Texel" om deze gegevens, zonder welke een maximum profijt van dit grote werk ze ker niet bereikt zal kunnen worden, steeds direct aan de Secretaris door te geven. Ir. H de Ridder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1957 | | pagina 1