rocn /wa
in het harL,
Jaarvergadering N.V. T.E.S.O. had
een zeer vlot verloop
De Sluftervallei zaterdag officieel geopend
WOENSDAG 17 APRIL 1957
TEXELSE
Uitgave N.V. t.h- Langeveld de Rooij
Boekhandel -- Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
71e JAARGANG No. 7138
COURANT
Verschijnt woensdags en zaterdags-
Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL
Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p.
kwart. 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm
De vrijdagavond in „De Oranjeboom"
gehouden algemene vergadering van aan
deelhouders der N.V. T.E.S.O. werd door
127 personen bezocht. De vergadering,
die om half negen begon, was reeds om
tien uur afgelopen. De aandeelhouders
kozen de heer J. de Wit, aftredend com
missaris, met 142 van de 170 stemmen,
opnieuw in het bestuur en tijdens de
rondvraag, die doorgaans vele tongen
losmaakt, werd slechts één vraag ge
steld en wel door de heer J. Witte, Mo
lenstraat, die zich afvroeg of dat nou
maar kón, dat de politie de auto's, die
voor de boot hadden besproken, netjes
in de lange rij van wachtende auto's liet
staan met als gevolg, dat de besproken
boot voor je neus wegvoer. De heer
Witte vroeg of de N.V. TESO er voor
kon zorgen, dat zulks zich niet meer zou
herhalen.
Het bestuur bleek van dit incident niet
op de hoogte te zijn, maar vond het zéker
zeer vreemd, dat de politie in deze de
gewenste medewerking niet zou hebben
verleend, waar zij steeds tot volle mede
werking bereid blijkt te zijn. Deze aan
gelegenheid zou derhalve worden onder
zocht. (Wij hebben naar aanleiding hier
van ons tot de politie gewend, maar haar
kwam genoemd voorval als onmogelijk
voor. Hier moet absoluut van een mis
verstand sprake geweest zijn. - red.).
De leiding van deze vergadering be
rustte bij de heer E. Noordijk, daar de
president-commissaris, de heer C. J. de
Lugt, wel ter vergadering aanwezig, na
zijn ziekte nog niet geheel hersteld was.
Een bijzonder woord van welkom richt
te spreker tot de heren W. H. Lap, G. J.
B. Mulder, oud-pres.-commissarissen,
J. de Vries, oud-walcommissaris en Jurr.
Beumkes, oud-hoofdconducteur en last
but not least tot het personeel.
1956 stemt tot tevredenheid, het ver
voer van personen, post en vrachtgoede
ren bereikte een recordhoogte. Het goe
derenvervoer speelde een zeer belang
rijke rol. De exploitatie van het nieuwe
schip, de verhoging van lonen en sala
rissen veroorzaakten hogere lasten, die,
naar verwacht moet worden, nog meer
zullen stijgen, zodat de vraag moet
worden gesteld of de N.V. TESO aan
een verhoging van de tarieven zal kun
nen ontkomen. Sinds 1952 bleven de
boottarieven ongewijzigd.
1956 was een moeilijk jaar: een lange,
strenge winter met zwaar ijs, lage wa
terstanden met als gevolg een ernstige
stagnatie van de dienst. Toen volgde 'n
zeer slechte zomer, waardoor de in
komsten in belangrijke mate ongunstig
werden beïnvloed.
De Dageraad is nu anderhalf jaar in
gebruik en afgezien van de moeilijkhe
den, die zich met de' schroef hebben
voorgedaan, voldoet het schip goed. Zij
vaart belangrijk sneller dan de Dokter
Wagemaker, zodat doorgaans volgens het
schema kan worden gevaren. Het laden
en lossen gaat sneller en gemakkelijker
dan bij de Wagemaker. Het valt te be
treuren, dat het promenadedek alleen
toegankelijk is voor passagiers, die eerste
klasse reizen. Aanvankelijk is overwo
gen dit dek ook voor de passagiers, die
tweede klasse reizen beschikbaar te
stellen, maar dit zou op onoverkomelijke
moeilijkheden stuiten.
De Dageraad, zo stelde spreker verder
nog gaarne vast, is dank zij de omkeer
bare schroef zeer goed manoeuvreerbaar
en wij menen te weten, dat de kapiteins
aan het varen met dit schip de voorkeur
geven boven de Dokter Wagemaker.
Teleurstellingen met de omkeerbare
schroef zijn ons niet bespaard gebleven.
Toch was deze noodzakelijk en kon geen
enkele andere voorziening het probleem
oplossen: bij het bestellen van het schip
moest immers rekening worden gehou
den met het feit, dat in een kleine haven
moest worden gemanoeuvreerd. Het
schip moest op zeer korte afstand kun
nen stoppen. Volgens nautische experts
zou de kans op schade aan de schroef
belangrijk kleiner zijn, wanneer wij de
beschikking hadden over een behoorlijke
haven met voldoende diepte, zodat het
schip ook bij laag water nog voldoende
water onder de kiel zou hebben. Bij de
bestaande toestand schuurt het schip bij
zeer laag water niet zelden over de bo
dem en het zal duidelijk zijn, dat hier
door schade kan optreden.
Op grond van ervaringen zal getracht
moeten worden de autoriteiten te bewe
gen de haven en de geul voor de haven
zo te baggeren, dat bij lage waterstand
nog voldoende water, nl. ongeveer 75
cm. onder de kiel overblijft; daarnaast
zal de geul verbreed moeten worden.
Hierdoor zal de schade aan de schroef
tot een minimum worden beperkt.
Er wordt wel beweerd dat alleen al
het feit van het achteruit varen te Ou-
deschild en Den Helder, zonder dat er
iets bijzonders met de schroef gebeurt,
de oorzaak zou zijn van het verloren
gaan van bladen van de schroef.
De ingenieurs van de Schelde en van
Lips verklaren dit voor onmogelijk; vol
gens hun mening móet de schroef op een
hard voorwerp hebben geslagen wil er
een blad verloren gaan.
Men staaft deze mening door te wijzen
op de ervaringen met dergelijke schroe
ven op de veerdienst Vlissingen-Bres-
kens. Hier worden dezelfde schroeven
gebruikt en men heeft daar nog nooit
bladen verloren. Men wijst er dan tevens
op dat daar havens zijn met voldoende
diepte.
De ontstane schaden werden door de
verzekering gedekt. Men bedenke intus
sen wél, dat onder de ongunstigste om
standigheden moest worden gevaren: te
Den Helder werden steeds werkzaam
heden verricht en te Oudeschild bleken
na oplevering van de nieuwe steiger nog
grote stenen en stukken hout op de bo
dem van de haven bij de aanlegplaats te
zijn achtergebleven.
In juni werd overgegaan tot de ver
koop van plaatskaarten aan de wal, een
methode, die bij andere veerdiensten
reeds jaren wordt toegepast. Deze wijze
van verkoop loopt thans vlot. De con
trole werd door deze maatregel ver
scherpt en gedurende het seizoen zal het
niet meer voorkomen, dat de schepen
niet kunnen binnenlopen omdat vele
passagiers nog niet van een plaatskaart
zijn voorzien.
Door het overlijden van de heer Th.
Reuvers verviel het met hem gesloten
contract betreffende de busdiensten op
De Cocksdorp en zodoende vond de al-
wikkeling van het lopende proces plaats.
Het bestuur stelt er prijs op hier te
verklaren, dat deze afwikkeling van za
ken op de meest aangename wijze ge
schiedde.
In 1956 ontstond een ernstig verschil
van mening met de Rijkswaterstaat over
ligplaats van de Dokter Wagemaker. Ver
langd werd nl., dat dit schip te Den Hel
der zou worden opgelegd. Wij stelden
ons op het standpunt, dat een goede be
drijfsvoering dan onmogelijk zou wor
den, terwijl Texel tevens ten aanzien
van het ziekenvervoer in de grootste
moeilijkheden zou komen te verkeren.
Deze kwestie werd tenslotte tot tevreden
heid van beide partijen opgelost. Het
schip kon normaal te Oudeschild blijven
liggen, terwijl slechts bij hoge uitzonde
ring het schip voor enkele dagen naar
Den Helder zou moeten worden ge
bracht.
Het autobusbedrijf
Op dit bedrijf werd dit jaar een be
langrijk verlies geleden, welk verlies
echter werd gecompenseerd door de ver
koop van het gebouw in de Parkstraat
en van enige autobussen. De gang van
zaken in dit bedrijf vervult ons echter
met zorgen, ook al omdat de aanschaffing
van nieuw materiaal noodzakelijk is.
Aan tariefsverhoging viel dan ook niet
te ontkomen.
In Plan-Zuid te Den Burg werd bouw
terrein gekocht voor een eigen gebouw,
dat, behalve een directeurswoning met
kantoor ook een dienstwoning zal om
vatten. Dit pand zal vlak bij het door de
gemeente geprojecteerde parkeerterrein
voor autobussen verrijzen.
Ten gerieve van de reizigers werden
vijf wachthuisjes geplaatst. Wij wilden
dit aantal langzamerhand gaan uitbrei
den, maar de jeugd heeft de ruiten van
deze huisjes (die ruim duizend gulden
kosten!) grondig vernield. Daarom zul
len voorlopig geen nieuwe wachthuisjes
worden geplaatst.
Nadat de heer G. Bakker zijn keurig
verzorgde notulen had voorgelezen, was
het woord aan de directeur, de heer J. J.
van der Vlies, die zijn uitvoerig jaarver
slag uitbracht. Daaraan ontlenen wij het
volgende:
In overeenstemming met artikel 25
der statuten brengen wij U verslag uit
over de gang van zaken in de vennoot
schap en hebben tevens de eer U de
balans en de verlies- en winstrekening
over het boekjaar 1956 over te leggen,
zoals deze door ons zijn opgemaakt.
De algemene vergadering van aandeel
houders werd dit jaar gehouden in hotel
Texel op 12 april. In deze vergadering
werd de heer Noordijk als commissaris
herkozen en werden tevens de balans
en verlies- en winstrekening overgelegd
en goedgekeurd.
Op 1 januari werd ons s.s. Marsdiep,
welk schip bij ons in bedrij is geweest
vanaf 14 mei 1926 verkocht naar Rotter
dam, terwijl in mei het klipperschip de
Twee Gebroeders van onze vloot werd
afgevoerd.
Ondervonden de gehele maand febru
ari veel last van zwaar ijs en laag water,
waardoor de dienst zeer onregelmatig
werd onderhouden. Onze schepen had
den van het ijs veel te lijden gehad en
moesten dan ook vrij spoedig na de
vorstperiode voor herstel in dok worden
opgenomen, wat belangrijke kosten met
zich bracht.
Gedurende het gehele jaar werden op
werkdagen 6 diensten gevaren met uit
zondering van de maanden januari, fe
bruari en december, gedurende welke
maanden 5 diensten per dag werden
onderhouden. In het hoogseizoen werden
de diensten uitgebreid tot 9 op werkda
gen door het in de vaart brengen van
het m.s. Dokter Wagemaker.
Op zondagen werden 4 en in het sei
zoen 5 of 6 diensten gevaren. Totaal
werden er dit jaar 2580 diensten over het
Marsdiep gemaakt, waarvan:
1440 met het m.s. De Dageraad;
624 met het m.s. Dokter Wagemaker
en 516 met het m.s. Voorwaarts.
Door het in de vaart brengen van het
m.s. De Dageraad kon het aantal reizen
van de Voorwaarts belangrijk worden
teruggebracht.
Gedurende een groot deel van het jaar
hebben wij te kampen gehad met
schroefschade aan het m.s. De Dageraad.
Tweemaal geraakte een tros in de
schroef, waardoor belangrijke schade
ontstond en voorts als gevolg van de
werkzaamheden in de haven van Den
Helder en de slechte outtillage van de
haven van Texel werd schade aan de
schroef belopen.
De grootste moeilijkheid ontstond door
het feit, dat het schip niet in Harlingen
kon worden gedokt doch hiervoor naar
Amsterdam moest stomen. Het gevolg
hiervan was dat het schip langer dan
normaal uit de vaart moest worden ge
nomen.
De aanlegplaats te Den Helder is in
middels gereed gekomen waardoor een
belangrijke verbetering is ingetreden en
♦iet risico van de vaart op Den Helder
belangrijk is verminderd. In tegenstelling
echter tot de haven van Den Helder
blijft de haven van Oudeschild ons veel
zorgen geven. Een regelmatige dienst op
deze haven is volgens nautische deskun
digen en ook volgens onze eigen erva
ringen onder bepaalde omstandigheden
niet te verwezenlijken.
Ondanks de moeilijkheden echter die
wij door verschillende oorzaken met de
schroef hebben gehad, voldoet het
nieuwe schip zeer goed in de veerdienst.
Het blijft echter een groot schip voor de
haven van Oudeschild met de daaraan
verbonden moeilijkheden en risico's.
Op 2 maart was onze hoofdmachinist
Karsman 25 jaar in dienst van onze
maatschappij. Mutaties onder het per
soneel hadden niet plaats.
Door het overlijden van de heer Th.
Reuvers verviel het met hem gesloten
contract en vond een algehele afwikke
ling plaats.
Hoewel de bedrijfslasten ten opzichte
van 1955 weder met 12% zijn gestegen,
de vorst in februari en de slechte zomer
ons bedrijf veel schade hebben berok
kend, stemt het bedrijfsresultaat toch
nog tot tevredenheid. De stijging van de
bedrijfskosten kon voor een groot deel
worden opgevangen door een belangrijke
toename in het goederenvervoer en een
kleine toename in het passagiersvervoer.
Met verdere stijging der bedrijfslasten
in 1957 moet echter rekening worden ge
houden.
De ontvangsten in het bootbedrijf aan
personen- engoederenvervoer bedroegen
over het afgelopen jaar 646.236,73 (in
1955 586.881,69). Een verhoging van
59.355,04.
De bedrijfslasten in het bootbedrijf
zonder afschrijving beliepen 492.280,33.
In 1955 440.547,52 of een toename van
12%. Deze toename is een gevolg van
de stijging van de lonen alsmede van
onderhoud, intrest, assurantie en pen
sioenverzekering.
De afschrijving in het bootbedrijf be
droeg 126.061,94 en 12.500,in het
busbedrijf of totaal 138.561,94 tegen
145.563,77 vorig jaar.
De verkoop van het s.s. Marsdiep en
het m.s. Twee Gebroeders gaf een
winst van 60.750,en de verkoop van
gebouw Parkstraat en 4 autobussen een
winst van 19.000,of totaal een winst
op verkopen van 79.750,
De totale gecombineerde winst be
draagt 115.303,24. Verminderen wij
deze winst met de winst op verkopen ad
79.750,dan bedraagt de uiteindelijke
bedrijfswinst 35.553,24 tegen ƒ47.661,51
vorig jaar. Derhalve een teruggang van
rond 12.000,—.
Dit bedrijfsresultaat is behaald zonder
dat ook dit jaar tot tariefverhoging is
overgegaan.
De gemiddelde opbrengst per betalen
de passagier bedroeg 0,81 en de gemid
delde bezetting van onze schepen voor
het autovervoer 44% (in 1955 46%).
De dienst op Vlieland werd dit jaar
(Zie vervolg pagina 4)
Voor de mooiste keuze in
mantels naar
SPOORSTRAAT HOEK KONINGSTRAAT^
„Wij streven naar uitbreiding van de
vakantietijd door zoveel mogelijk con-
fort te bieden waardoor de vakantie-
spreiding wordt gestimuleerd", aldus
sprak zaterdagmiddag de heer H. W.
Meijer, directeur van de N.V. BUKA
(Bungalow- en Kampbedrijven), Den
Haag, ter gelegenheid van de officiële
opening van „De Sluftervallei", het
fraaie buitencentrum in „De Krim". Wij
geloven, dat „De Sluftervallei" daar wel
succes mee zal hebben. Zaterdag zagen
wij althans de eerste bungalows betrek
ken en weldra kronkelde de rook uit een
der schoorstenen!
Wij hebben vorige week een en ander
over dit prachtige kamp verteld. Er
staan vijftig bungalows, er is een hoofd
gebouw, een zelfbedieningswinkel en 'n
zoetwaterzwembad. Wie per sé z.out wa
ter wil proeven behoeft maar een kwar
tiertje te wandelen, want de Noordzee
ligt dicht bij.
Een uitgebreid gezelschap, waaronder
B. en W. van Texel, de voorzitter en de
directeur van de V.V.V. „Texel", ir. Van
der Kloot, inspecteur bij het Staatsbos
beheer en de heer M. Mantje, bosbouw
kundig ambtenaar A, woonde de opening
bij.
Lidy Reuvers en Mieke Slag boden de j
heer Meijer een symbolische sleutel aan
en weldra behoorde „De Sluftervallei" i
er officieel bij.
De directeur van de V.V.V. „Texel",
de heer J. C. Quint, stelde huldigend
^ast, dat je lang en ver moet zoeken wil
je in ons land iets ontdekken, dat een
vergelijking met dit bungalowdorpje kan
doorstaan. De heer Meijer dankte het
gemeentebestuur voor zijn vlotte mede
werking. Ook richtte hij een woord van
cank tot de architect, de heer M. van der
Veen, Hattum, en de fa. Hogenboom, j
Delft, die op haar beurt de firma Gerre-
vink, Beekbergen, de uitvoering opdroeg, i
De fa. J. C. Rab N.V. werd eveneens
dank gebracht voor de vlotte medewer
king.
Dit is het tiende BUKA-bedrijf. Er
gaan wel geruchten, dat de N.V. BUKA j
de exploitaties gaat staken, maar dit
moet met klem worden tegengesproken.
Ook meende spreker, dat de kritiek, die
van de zijde van de horeca wordt geuit,
misplaatst is: men moet de N.V. BUKA
zeker niet als een concurrent zien, maar
als een goede relatie, die de mens horeca-
minded maakt. Spreker noemde diverse
malen het woord „algemeen" toerisme,
waaraan hij de voorkeur zei te geven
boven het woord „sociaal" toerisme.
Burgemeester De Koning wenste „De
Sluftervallei", wier dagelijkse belangen
zijn toevertrouwd aan het echtpaar Reu
vers en hun staf, van harte geluk, te
meer waar het hier om de voltooiing
gaat van een oorspronkelijk plan, door
de gemeente Texel opgezet: de stichting
van drie centra voor sociaal toerisme. Te
Den Hoorn en De Koog zijn die reeds tot
stand gekomen, zij het, dat de inrichting
ervan in wat langzamer tempo moet ge
schieden. Toch heeft de gemeente Texel
ook haar medewerking kunnen verlenen
aan dit centrum en wel door de aanleg
van een weg naar de Noordzee. „De
Cocksdorp zal naar onze verwachting 'n
goede toekomst tegemoet gaan".
Ir. Van der Kloot merkte op dat het
Staatsbosbeheer de stichting van bedrij
ven aan de rand van de terreinen van
het Staatsbosbeheer toejuicht, mits deze,
zoals hier, aan de eisen voldoen. Het
Sterling, lij en ik
gaan vaak over de tonq
TEXELSE MARKT
Aangevoerd maandag 15 april 1957
10 koeien 800950; 35 biggen 4060;
60 nuchtere kalveren 4075.
AGENDA VAN DE
CULTURELE RAAD
Woensdag 17 april
De Koog, „De Toekomst", bromfiets
cursus Ver. voor Veilig Verkeer.
Donderdag 18 april
De Koog, „De Toekomst", bromfiets-
cursus Ver. voor Veilig Verkeer.
Staatsbosbeheer beheert niet alleen een
60.000 ha. domeingronden, waarvan
14.000 ha. als natuurreservaat, maar het
geeft ook de nodige bosbouwkundige
voorlichting, het verleent zijn medewer
king inzake de landschapsverzorging en
de natuurbescherming.
Ook het reservaat „De Slufter" behoort
tot de terreinen van het Staatsbosbeheer.
De heer N. van Schoonhoven voerde
het woord namens de Orkava, die „De
Sluftervallei" als het tiende Texelse be
drijf heeft mogen inschrijven.
Hierna werd men in de gelegenheid
gesteld het 30 ha. grote terrein met zijn
riante huisjes te bezichtigen. Dat dit
terrein een uitstekende indruk maakte,
behoeft wel niet te worden vermeld. Ook
het tot de rand gevulde zwembad genoot
aller belangstelling - zij het op enige
afstand
Er waren vele vlaggen gehesen: de
Nederlandse vlag wapperde lustig naast
de Groen-Zwarte kleuren van ons Gou
den Bolt je en voorts zagen wij een vlag,
waarop de lepelaar in volle glorie stond
afgebeeld, alsmede een dundoek waarop
een der huisjes domineerde. Deze laatste
twee vlaggen waren een geschenk van de
fa. Hoogenboom, Delft.
AANSLUITING OP DE
WATERLEIDING
Burgemeester en Wethouders vestigen
de aandacht op artikel 39 van de „Bouw
verordening der gemeente Texel", waar
bij is bepaald, dat een woning moet zijn
aangesloten op de waterleiding, indien
enig deel van de woning niet meer dan
40 meter verwijderd is van een hoofd
buis dier waterleiding of van de as van
de weg, waarin ter plaatse een zodanige
hoofdbuis aanwezig is.
Over plm. 3 maanden zal worden
gecontroleerd, welke woningen, die aan
de bovenomschreven eisen voldoen, nog
niet op de waterleidmg zijn aangesloten.
Degenen, die dan nog niet aan deze
aansluitplicht hebben voldaan, zal ver
zocht worden aan te tonen dat zij een
installateur opdracht hebben gegeven de
aansluiting tot stand te brengen.
Zoals bekend is, heeft het gemeente
bestuur de bevoegdheid zonodig op kos
ten van de nalatigen de aansluiting tot
stand te doen brengen.
Indien de betaling ineens van de met
de aansluiting gemoeid zijnde kosten be
zwaren oplevert, kunnen van gemeente
wege voor dit doel voorschotten worden
verleend. Nadere inlichtingen hierom
trent kunnen worden verkregen ter ge
meentesecretarie.
Texel, 15 april 1957.
Burgemeester en Wethouders van Texel,
De Burgemeester, C. de Koning
De Secretaris, P. Beemsterboer
RUILVERKAVELING „TEXEL"
Moeilijkheden bij de toedeling
Nadat eind vorig jaar op de wens-
zitting vele gegevens verzameld waren,
is een begin gemaakt met het werken
aan de toedeling van de nieuwe kavels.
In een grote ruilverkaveling als „Texel"
zit hier vrij veel aan vast.
Eerst is een totaal overzicht gemaakt
van alle wensen. Met dit overzicht als
basis begint dan het gepuzzel, dat na
veel besprekingen en rekenwerk tot het
uiteindelijke doel moet leiden.
Hierbij wordt getracht, de indeling van
de eigendommen zoveel mogelijk te
verbeteren.
Nu hebben verschillende eigenaren
ergens in het ruilverkavelingsblok grond
gekocht in de hoop, dit met htm andere
eigendommen samengevoegd te krijgen.
Wij zullen zeker meewerken om dit te
bereiken, waar het mogelijk is.
Maar dit kan slechts tot een bepaald
moment. Het is ondoenlijk om gedurende
de indeling steeds nieuwe wijzigingen
le blijven verwerken. Vanzelfsprekend is
ieder vrij land te kopen zoveel hij wil.
Maar laat men wel bedenken, dat het
voor ons in het algemeen nu niet meer
mogelijk zal zijn, met deze aankopen bij
de indeling rekening te houden.
Naast de ligging van de eigendommen
trachten wij, zo nodig door pachtruil, de
gebruikstoestand te verbeteren. Maar
hier zijn wij op moeilijkheden gestuit,
waar zonder de medewerking van de
gebruikers zelf niet uit te komen is.
Het komt nog talloze malen voor, dat
land van gebruiker verandert, zonder dat
dit aan de Secretaris van de Plaatselijke
Commissie doorgegeven wordt. Daar
komt nog bij, dat vele bestaande pacht-
verhoudingen ons evenmin bekend zijn,
doordat men verzuimde, deze pacht te
laten registreren.
Met nadruk wijzen wij op de funeste
invloed, die deze nalatigheden op de in
deling van de pacht zullen moeten heb
ben, wanneer men, voor zover dit nog
niet gebeurd is, ons niet op de hoogte
brengt en houdt van alle bestaande en
te wijzigen pachtverhoudingen.
Namens de plaatselijke Comissie doe
ik dan ook een dringend beroep op alle
gebruikers in de ruilverkaveling „Texel"
om deze gegevens, zonder welke een
maximum profijt van dit grote werk ze
ker niet bereikt zal kunnen worden,
steeds direct aan de Secretaris door te
geven.
Ir. H de Ridder