g JAA
sch' Texels Eigeu Stoomboot Onderneming.
^TRASSEN
Grijp Uw laatste kans op de Nescafe kan
Maak deze limerick afl
EDE BLAD
TEXELSE COURANT
ZATERDAG 20 APRIL 1957
wol ll
té
^gjlGAAN NU ZEER GOEDKOOP VAREN, wat ons geld zal kosten. - Welnu,
'fr de Redacteur, dat hebben we ervoor over. Dit is voor de Texelaars al-
en lichtpunt. Zij zullen, zolang de concurrentie duurt voor een schijntje
'ij althans - voor zover ze durven ongehoorzaam te zijn aan hun dokter, aan
|n Toontje!", aldus schreef mr. J. P. Bosman, directeur van de N.V. Alk-
'acket, die de grimmigheid zelve was geworden toen de bewoners van het
Texel het besluit hadden genomen om een eigen boot in de vaart te
T af had Bosman het traject
'ben Helder beheerst, nadat hij
gaa$current, de Amsterdam-Texelse
■^rtjóotrederij. directeur notaris W
'•"Mio Bok, wonende te Den Burg
)en ten uit te schakelen.
,an ging van de veronderstelling
1 de Texelaars, met dokter Wage-
aan het hoofd, er op een goeie dag
lIBGer de brui aan zouden geven. In
;ezonden stuk in de Texelaar van
1st us 1907 laat hij namelijk flink
in, dat z.i. het streven van dok-
ge maker c.s. ongetwijfeld op een
aislukking zal moeten uitlopen,
hij geeft wel wat toe: „Tijdelijk
de mensen gehypnotiseerd wor-
nsdagpiijk kunnen laster, verdacht-
- ^erj marktgeschreeuw en bangmaken
werken, maar op den duur niet.
;ond verstand van de Texelaar is
Irvoor een volkomen waarborg,
bliek laat zich op den duur niet
ning.ëren, noch door de krant, noch
j geneesheer, noch door wie ook",
aad chreef mr. Bosman.
iijzonder boze brief, een schrijven
it. en, dat kant noch wal raakt en
14 cor de heer Bosman zich alleen
rg belachelijk maakte. „Wanneer
meer dan een kwart eeuw de
tatuJussen Texel en het Nieuwediep
ijk rienig ongeluk en met de grootste
ontlat te hebben vervuld, niet dade-
;ot if dienst stopzetten („uitscheiden"
hij n.b.) om voor een vaarlustig
BESuecr onze Plaats *e ruimen, dan
i daaruit de gevolgtrekking, dat
vroeger te veel hebben laten be-
f thans onverstandig handelen",
l/^/ezelfde krant vinden wij een in-
LÏAjn stuk van de hand van de
.u die Texel aan een betere ver-
Tanjf winen helpen. Dat schrijven was
jramkend door (de Hoodcommissie)
rij. agemaker, H. Flens, H. Over, H.
ree Pn en (de commissie van bij-
W. F. Hiddingh (burgemeester
peel), G. J. O. D. Dikkers, R. P.
ICzn., P. A. Dros, J. C. Visser,
Keijser, Adrie Dros Azn., H. W.
nafi.en J- s- Da
tief van deze partij was heel wat
uil vfder ingekleed. „Al onze hande
waren gericht tegen de directie
;nedjpa Bosma en nooit was het een
ondjlijke kwestie. Dit heeft de heer
er zelf van gemaakt met zijn
5 jn den stuk van 13 juli jl., dat niet
voo bevatte dan persoonlijke hatelijk-
;rs 2 lie met de kern van de zaak mets
)t.nejea hadden. Wilden wij in per-
e hatelijkheden vervallen dan
1 ar ruimschoots gelegenheid voor,
lam.è naam Bosman is daardoor op
ok voldoende bekend. Wij zouden
iter schamen voor een vieze tak-
'als de heer Bosman volgt en zijn
^inzielig genoeg om ons naar zijn
ltd te richten, want van ons
int uit gezien is de zaak te nobel
erheven om haar door dergelijke
hten te bezoedelen". Tot zover
8^njmannen van de Texelaars, die 'n
s oin r vaart zouden brengen,
omhebben ons artikel geopend met
m) msneden uit de ingezonden stuk-
ern&jarvan het in de Texelse kranten
rrier 1907 wemelde, want Texel
"^n het teken van een naderende
ae op de Waddenzee zou moeten
uitgevochten, een strijd tussen
u „die de rnacht van het kapitaal
Ide Texelaars, die de macht van
Iptit aan hun zijde hadden".
,c om er stemmen waren opgegaan
i stichting van een eigen boot?
tarieven voor passagiers, vracht
ENDE^ 'U-en zeer hoog, de boot zelf was
10 $onconfortabel, de beperkte dienst
te langzaam varende boot, die
P" yendien niet zeewaardig achtte.
I -Jin een vorig artikel gemeld had-
Texelaars Moojen en Noordijk
l 1896 gepoogd een eigen boot te
maar ze ontmoetten te weinig
[in de Texelaar van 24 februari
gon het vuur echter weer op te
jQ pen inzender bepleitte de wense-
van een betere en snellere ver-
ids Twee maanden later, op 19 april
vam een aantal Texelaars onder
frschap van dokter Wagemaker
óm te bestuderen, hoe men de
'sman bestaande grieven het
de weg zou kunnen ruimen. Er
commissie benoemd, die Bos-
inwilliging van Texels redelijke
jns als eis zou moeten stellen. Op
dalf.iield men een conferentie met
kk*$, maar deze verschool zich tel-
ig zthler onwetendheid, waar hij nog
«enkele maanden de directie voer-
■sfeltj eiste ook, dat onmiddellijk zou
I, zlnl
s«e».
begonnen met de bouw van een
o(j!chip. Op 18 juni 1907 kon de
va°"jie de Texelaars mededelen, dat
f wel tot concessies bereid was,
nsi egt hij de tarieven niet zo ingrij-
3olc ilde verlagen als van hem ver-
al* verd. Zijn boot „De Kampioen"
advi* hij een best schip.
Crgadering besloot nu alle relaties
man te verbreken en een eigen
"Tjotdicnst in het leven te roepen.
nJ Wagemaker wekte de Texelaars
Enthousiaste rede op tot de strijd,
«gezindheid, tot solidariteit. „De
TZcPnderneming moet niet door par-
jn worden geëxploiteerd; want
J slhen wij van de regen in de drop,
een algemene zaak worden, een
Jl belang voor heel Texel. Van
rg, '?ang of stand ook, ieder moet er
'kken zijn. Wij moeten een ieder
nooit meer met Bosman mee
fma
potl
maar gebruik te maken van
onze eigen boot. Neringdoenden moeten
voortaan alleen zaken doen met reizigers,
die met onze eigen boot zijn meegeko
men en zij, die met Bosman kwamen
moeten de deuren op ons eiland onher
roepelijk gesloten vinden. De leveran
ciers van buiten moet de verplichting
worden opgelegd om goederen, die over
Nieuwediep komen, uitsluitend te ver
zenden met de nieuwe Texelse boot, an
ders zullen ze geweigerd worden. Aan de
haven van Oudeschild zullen wij een
controledienst instellen om na te gaan
wie met Bosman komt. Wij zullen trach
ten deze mensen tot ander inzicht te
brengen en bij weigering desnoods tot
boycot overgaan
Op alle dorpen werden openbare ver
gaderingen gehouden. Dokter Wagema-
ken en zijn staf mochten overal vele be
langstellenden welkom heten. Te Den
Hoorn in Loodsmanswelvaren, te De
Waal in het voormalige lokaal Bellevue,
te De Koog in het lokaal Dalmeijer, te
De Cocksdorp in lokaal Buys, te Oude
schild in de „Zeven Provinciën", te
Oosterend in Het Wapen van Amster
dam, te Den Burg in Hotel Texel.
Als leden van de plaatselijke commis
sie te Den Hoorn werden benoemd de
heren Q. Huyser, KI. Kuiper en Alb
Bruin Jr.; te De Waal de heren W. Duin-
ker, Jb. Former en D. Kikkert; te Oos
terend de heren J. Daalder Dzn., J. J.
Roeper, Joh. Eelman en IJ. Koppen; voor
Eierland bestond de plaatselijke com
missie uit de heren D. C. Dros, Jac.
Roeper, C. Stoepker, M. Reuvers en G.
Alderlieste; voor De Cocksdorp uit de
heren D. Buijs, Joh. P Dros Pzn., J. M.
Witte en P. Zeylemaker; de commissie
voor De Koog bestond uit de heren M.
Langeveld, L. Daalder, C. Kuip Jr. en
C. Maas Pzn.
Inmiddels zon Bosman op middelen
om de Texelaars van hun z.i. „dwaze
voornemen" af te brengen. Hij zeide
„niet te kunnen vatten hoe men geld kon
steken in een onderneming, bestuurd
door volkomen „ondeskundigen". De
reactie van de zijde der Texelaars was
geweldig: de aandelen werden vlot ge
plaatst. Te De Waal voor 1400,te
Oosterend voor 1600,te De Cocks
dorp zelfs voor 4000,enz. Niemahd
mocht voor meer dan 1000,aan aan
delen nemen. Opdat voorkomen werd,
dat de onderneming in handen van een
bepaalde groep belanghebbenden zou
komen, werd bepaald, dat alle aandelen,
ook de kleinste, op naam moesten staan.
Om ook de minst-draagkrachtigen in de
gelegenheid te stellen deel te nemen,
waren er ook aandelen van 5,be
schikbaar.
De eerste boot
Texels Eigen Stoomboot Onderneming
wilde liefst zo vlug mogelijk van wal
steken. Daartoe moest eerst met een te
huren boot worden gevaren Men koos
de Baron Rengers, die in 1902 was ge
bouwd en 400 passagiers kon vervoeren.
Op 15 augustus 1905 begon men daar
mee de dienst op Den Helder. Vijfmaal
daags v.v. tegen een tarief, zoals men
van Bosman had geëist, nl. 50 ct. en 30
ct. enkele reis voor resp. eerste en twee
de klas en 80 ct. en 50 ct. retour.
Bosman nam zijn tegenmaatregelen. In
de Texelse Courant van 11 augustus 1907
kondigde hij zijn nieuw, verlaagd tarief
aan: Maandretour le kajuit 50 cent, 2de
kajuit 30 ct. Wie met Bosman overstak
kon dus geld verdienen, maar.nie
mand trapte erin en zo kon de eigen
boot in het verslag van haar eerste boek
jaar het volgende vastleggen: „Dat de
passagiers waardeerden alles wat de
directie in het werk stelde om de dienst
zo volkomen en zo regelmatig mogelijk
te doen plaats hebben en de waarde van
een eigen stoombootdienst op prijs wis
ten te stellen, is volkomen duidelijk ge
worden door het feit, dat van stonde af
aan, na het in dienst komen van de
Baron Rengers de boten van de Alkmaar
Packet zo goed als zonder passagiers en
vrachtgoederen hebben gevaren, ondanks
de bespottelijk lage tarieven, die de Alk
maar Packet ging heffen als lokaas om
de mensen tot zich te trekken".
Alleen enkele passagiers van buiten,
die niet voldoende met de redenen van
de strijd bekend waren, maakten soms
nog gebruik van de boot van Alkmaar
Packet, doch na voldoende te zijn inge
licht werd meestal de terugreis met onze
boot gemaakt".
....Onze „Dageraad" is een uitste
kend schip, dat heeft bewezen, zowel bij
ijsbezetting als bij stormweer, een
prachtig voldoend schip te zijn voor het
eigenaardige vaarwater tussen Texel en
de vaste wal. Van het grootste belang
voor Texel en zijn handel is, dat het
stoombootverkeer zelfs gedurende de
zwaarste ijsgang dagelijks kan plaats
hebben.
Wat een enorm verschil met vroeger
toen Texel dagen en weken geïsoleerd
kon zijn, want immers bij de ijsbezetting j heer Bosman acht maal gevaren. Een
omstreeks Nieuwjaar, werd behalve de
communicatie op het Horntje geregeld
eenmaal per dag een reis door het ijs
naar de haven van Texel gemaakt, een
feit, nimmer tevoren voorgekomen,
waardoor Texel geheel uit zijn isolement
werd gerukt en bijna ophoudt een eiland
te zijn".
Voorts wordt geconstateerd, „dat de
beruchte tochten per ijsvlet tot het ver
leden behoren, (althans bij hoge uitzon
dering zullen voorkomen), zodat niemand
zich meer aan de onaangename gevol
gen, die een reis in de winter van of
naar Texel teweegbracht, heeft bloot te
stellen".
In een geestig stukje spotte Slaman,
smid te Oudeschild, met de oude boten
van Bosman, waarvan de ketels werden
opgelapt met versleten vlampijpen en
met f lensplaatjes, die met klinknagels
waren vastgezet. De boot van Bosman
was dus besmet terrein.
zware dag voor de bemanning. De ge
hele dag was er muziek aan boord, wat
wel enige passagiers meer lokte dan ge
woonlijk, doch niet in zodanige mate,
dat men bevreesd behoeft te zijn, dat
het de TESO enig nadeel zal berokke
nen".
Om sterker te staan werd op 15 mei
.1909 besloten een reserveboot aan te
schaffen. Dit werd de„Ada", de boot
van Bosman: op 11 mei 1909 werd de
dienst van de Alkmaar Packet aan TESO
overgedragen.
De strijd was gestreden, de Texelaars
had de overwinning behaald.
Dit alles is nu al weer bijna een halve
eeuw geleden.
Op 18 juni 1957 gaat de N.V. TESO
haar vijftig-jarig bestaan vieren. Er is
alle reden om dit feit feestelijk te vieren,
want de N.V. TESO is voor ons eiland
tot een grote zegen geworden. Na de
„Dageraad" kwam weer een grote boot
veKKOPtN AU-etN
De redaktie van de Texelaar schrijft:
„Bij de voldoening, welke men daar
over nu mag gevoelen, doet het toch
weemoedig aan, wanneer men die oude
getrouwen (de bemanning van de post
boot) daar op haar post ziet staan, ver-
ontacht door hen die haar vroeger
vriendschap betoonden. Het is voor de
zen hard zulks te moeten ervaren, ook
al kunnen zij weten, dat de strijd niet
tegen hen gericht is."
1 sept. 1907 schreef de vrachtrijder G.
Bakelaar, woonachtig te Eierland, in een
ingezonden stuk o.a.: „Ik heb vijf jaar
lang het particuliere vrachtgoed gereden
van de Texelse stoombootdienst naar
Den Burg, maar je schrok ervan als je
de vracht moest betalen. Ik heb menig
maal gebukt naast mijn wagen gelopen,
vanwege de zware adressen, die ik in
mijn jas had en het ergste was als je er
mee voor de mensen moest verschijnen".
Intussen voer Bosman met groot ver
lies. Practisch kwam het vervoer van
zijn boten neer op de overbrenging van
de post, die hij nog enige jaren gecon
tracteerd had.
In de vergadering van 19 oktober 1907
werden de statuten vastgesteld en het
bestuur gekozen: dokter Adr. Wagema
ker, voorzitter, H. Haakman, voorl. direc
teur, H. Over, vice-voorzitter, P. Dros,
secretaris en H. W. Keesom, commissaris.
Tot leden van de Raad van Advies wer
den benoemd de heren P. Koning Szn.,
voor Oosterend, J. de Jong voor De
Waal; K. Kuiper voor Den Hoorn; C.
Kuip Jr. voor De Koog en A. Dros Pzn.
voor De Cocksdorp.
De tijd ging verder en de strijd werd
voortgezet. „Toont je solidair" was en
bleef het parool, hetgeen wel eens min
der prettige gevoelens had voor wie als
vreemdeling van de prins (alias Bosman)
geen kwaad wetende per Ada of Kam
pioen arriveerde. Hiervan getuigt een
ingezonden stuk in het Handelsblad van
juni 1908:
„Het heeft mij ten zeerste verwonderd
- zo staat er - dat op Texel aan de haven
enz. een fanatieke geest heerst tegen
reizigers, die met de Alkmaar Packet
naar het eiland zijn gekomen. Het lijkt
wel een opgewonden, zinloze menigte,
die voor niets zou terugdeinzen en de
lelijkste en laagste verwensingen toe
voegt aan wie met de postboot durft rei
zen. Het is meer dan erg, dat in een z.g.
beschaafd land een dergelijke toestand
bestaat. Dergelijke wantoestanden moe
ten de reizigers afschrikken".
Het is niet aan te nemen, dat het op
Texel zó bar gesteld was, maar dat vele
Texelaars in die dagen, waarin het ging
om het behoud van de eigen boot, niet
voor de poes waren, kan menigeen ons
thans nog verzekeren.
Op dinsdag 4 augustus 1908 arriveerde
de lang verbeide „Dageraad" in de ha
ven van Oudeschild. Met schipper C.
Mets voer de Texelstroom, afgeladen
met passagiers, het nieuwe schip tege
moet. Aan het gejuich scheen welhaast
geen einde te komen. De belangstelling
cp de haven zelf was enorm. Toch was
de tegenpartij nog niet door de knieën.
Met muziek
De boten van de rederij Bosman, die
zoveel reden hadden gegeven tot een
klaagzang, verschenen op zekere dag
met een gloednieuwe attractie- orkest
aan boord. In de Texelaar van donder
dag 24 september 1908 lezen wij nl. het
volgende: „Zondag heeft de boot van de
in de vaart, de „Marsdiep". Vervolgens
mochten wij het schip begroeten, dat
naar de voorvechter van deze onderne
ming is genoemd, en nog steeds is de
„Dokter Wagemaker" in gebruik. Het
vlaggeschip werd genoemd naar de eer
ste boot, de „Dageraad".
In al die vijftig jaren heeft Texels
Eigen Stoomboot Onderneming de dienst
onderhouden op een wijze die ons aller
respect afdwingt. Zeker, er wordt wel
eens niet precies volgens het tijdschema
gevaren ten gevolge van allerlei oor
zaken, maar in nagenoeg alle gevallen
moet dan worden gesproken van force
majeur. Als er (op tijd) gevaren kan wor
den, wórdt er (op tijd) gevaren. Zelfs
onder zeer ongunstige omstandigheden.
50 jaren een eigen boot, een reden om
trots en dankbaar te zijn. Wij denken
vooral terug aan de grote strijd die een
halve eeuw geleden gevoerd moest wor
den en waarbij de Texelaars hun soli
dariteit hebben bewezen. Onder moeilij
ke omstandigheden zijn wij '(tóch) één.
Voor ons ligt een Texelse Courant van
1932, waarin pagina's gewijd zijn aan het
zilveren jubileum van de N.V. TESO.
En ook de verslaggever van toen heeft
het accent gelegd op de strijd, die tus
sen TESO en Bosman werd gevoerd.
Geen wonder, toen de strijd was geluwd,
herkreeg het leven rond de bootkwestie
zijn gewone aspect: er valt né de 11de
december van het jaar 1909 weinig bij
zonders meer te putten uit de geschie
denis van de N.V. TESO: jaarlijks von
den de goed bezochte aandeelhouders
vergaderingen plaats, op gezette tijden
werd er nieuw materiaal aangeschaft,*
de steeds groeiende stroom van vakan
tiegangers noodzaakte tot de bouw van
groter schepen, het snelverkeer eiste
ook zijn deel. TESO floreerde en de
winst kwam Texel ten goede: diverse ob
jecten werden gefinancierd, zoals rij
wielpaden, een jeugdherberg werd ge
sticht, subsidies aan tal van instellingen,
de bootscholieren genieten gratis ver
voer. TESO ging ook over tot de exploi
tatie van een busdienst met lijnen naar
alle dorpen.
En zo werd de N.V. TESO tot een
maatschappij, die op bijzondere wijze
haar bestaansrecht heeft mogen aanto
nen.
Gaarne besluiten wij met haar ook een
goede toekomst toe te wensen.
ZONDAGSDIENST DEN BURG
beide Paasdagen
DOKTER ELIAS
(ingaande zaterdagmiddag 12 uurj
INGEKOMEN PERSONEN
Cornelis M. Veeger, van Hoorn, Bea-
trixlaan 4 naar H 100; Agatha van Kla
veren, van Alphen a.d. Rijn, Hoorn 59,
naar Weststraat 59, Oosterend; Wille-
mina M. Stoepker, van Harderwijk, Leu-
venumseweg 91 naar B 30; Ridder Dijks
hoorn, van Vlaardingen, Zuidbuurtseweg
4 naar C 37 (met gezin); Hendrika Hoo-
gesteger, van Apeldoorn, Mendelsohns! r
59 naar Prof. Keesomlaan 13; Marinus H.
van Kranenburg, van Doorn, Mariniers
weg 7 naar H 131; Theodorus A. Willem-
se, van Velsen, van Leeuwenstraat 12
naar K 35.
VERTROKKEN PERSONEN
Sijbe Dijkstra met echtgen. van
Schoonoordweg 10 naar Vlieland, Haven
weg 24.
HOE LEERT AMERIKA?
De heer Van Dam, inspecteur bij het
gymnasiaal en middelbaar onderwijs,
heeft dinsdagavond in de h.b.s. een cau
serie met foto's gehouden over zijn reis
door Amerika, waar hij zich op de hoogte
heeft gesteld van het onderwijs in Ame
rika. De belangstelling voor deze avond
was groot, waarover ook de directeur
van de r.h.b.s. „Texel", de heer C. van
der Eijk, zich uiteraard zeer verheugde,
waar onze h.b.s. nu eenmaal niet alleen
de belangstelling van de leerlingen dient
te genieten, maar evenzeer die van de
ouders, omdat hun stimulerende invloed
nu eenmaal veelal inhaerent is aan het
succes van hun studerende kinderen.
De heer Van Dam heeft tal van facet
ten belicht en de aanwezigen zodoende
een uitstekend beeld weten te geven van
ae huidige stand van het onderwijs in
Amerika.
Wij kregen sterk de indruk, dat ze in
Amerika, het land van de onbegrensde
mogelijkheden, inderdaad geen proble
men kennen, doch zich uitsluitend met de
mogelijkheden wensen te confronteren.
Het gaat bovendien, hoe kan het ook
anders, op z'n Amerikaans.
Wij bezochten scholen, die met enorme
paleizen kunnen worden vergeleken,
waar zo'n zevenduizend leerlingen bij
eenkomen en wij zagen scholen, gevestigd
in zeer dunbevolkte gebieden, waar de
meester niet alleen leraar maar tevens
concierge is.
Sterling,
jij bent een pak naar
De heer Van Dam besprak de ver
houding tussen leraren en leerlingen
(Beter nog zouden wij kunnen schrijven
leraressen en leerlingen, waar er veel
meer leraressen zijn dan leraren), hij gaf
ons een uitstekend beeld van de menta
liteit der Amerikanen, die in vele opzich
ten van die der Europeanen verschilt,
althans van de Nederlandse kinderen.
Bleu zijn ze in ieder geval niet en het
spreken in het openbaar vergt beslist
geen bijzondere inspanning van hen. Het
land telt niet alleen staatsscholen, maar
ook particuliere instellingen en vele
miljonairs vinden het een hele eer om
door het schenken van een indrukwek
kende som een of ander gebouw naar
hun naam te laten luisteren. Overigens:
een land vol tegenstellingen: de leraren
verdienen er over het algemeen en naar
verhouding veel te weinig. Een geschool
de vakman brengt het er heel wat beter
af. Toch is er een algemene leergierig
heid, die niet bij het verlaten van de
scholierenleeftijd eindigt: avondcursus
sen trekken personen van allerlei leeftijd
aan en ook mensen die reeds zeer veel
gestudeerd hebben komen er nog dik
wijls hun kennis uitbreiden.
De heer Van Dam vertelde ook van
de onderwijsmethoden, die ook nogal
met de onze verschillen, van de vrije
tijdsbesteding, van het rassenvraagstuk,
waar de Amerikanen trouwens ook al
geen vraagstuk op zich van wensen te
maken.
Een uitgelezen serie dia's, door de
heer Van Dam zelf genomen, gaf een
prima illustratie van het woord.
Deze interessante lezing werd o.a. bij
gewoond door burgemeester De Koning.
Zeg bureman, weet jee ok wat die
klopsinjale saterdagmiddag in Ouweskil
betekende?
Weet je dat dan nog gieniens?
Er stond een beunhaas in de brand.
Gelukkig dat de brandweer d'r gauw
bee wös.
Nescafé geeft U de laatste kans op zo'n sierlijke, handige
Nescafé kan De prijswinnaars op de derde limerick
advertentie hebben inmiddels ook reeds bericht ontvangen.
Zorg dat U nü bij de gelukkigen bent Ziehier Uw laatste
kans! Doe als volgt:
Een schuchtere bakker uit Laren,
kon geen moed tot zoenen vergaren.
„Zij" schonk Nescafé,
toen viel het best mee
Schrijf op de achterkant van het volledige
etiket van een bus Nescafé (formaat doet
er niet toe!) Uw naam en adres in blok-
letters plus de laatste regel van dc limerick
en zend dit aan: Nescafé, Postbus 8043,
Amsterdam. In linkerbovenhoek ver
melden: PRIJSVRAAG Laatste datum
van inzending 25 apnl 1957 Alléén prijs- Jmi„ b„ L43 155
winnaars krijgen bericht vóór 15 mei a.s. Familie bus f 920
Geef t.v.p. de naam van Uw winkelier op. CoBeincvnj - Normaal f 2.90
Familie bus 10.45
'Nascofó Is het gedeponeerde merk oplos baro koffie, waarvoor do Icon is ontworpen.