9 rocn in het harL, T.E.S.O. in het goud i PUROL Huid genezing HOOFDPIJN! Snerpende pijnen van brandend maagznnr? ZATERDAG 22 JUNI 1957 TEXELSE 71e JAARGANG No. 7157 COURANT Uitgave N.V. uh Langeveld de Rooij Boekhandel -- Drukkerij Bibliotheek Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boeren! Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p. kwart, -f- 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm mI 50 jaar TESO. Op de voorste rij, links, de heer C. Stoepker, die 36 jaar was toen de „Eigen Boot" werd gesticht. Naast hem de heer W. H. Lap, tal van jaren commissaris en president-commissaris. Derde van links de heer C. Kuip, even als de heer Stoepker destijds lid van de Propagandacommissies. De heer J. C. Bab, rechts, droeg de jongenskiel nog toen de eerste Dageraad Oudeschild binnenliep. Sinds enige jaren is de heer Rab commissaris der N.V.; achterste rij van links naar rechts de heren J. de Wit, commissaris, de heer G. J. B. Mul der, die een reeks van jaren commissaris en daarna nog enige tijd president commissaris is geweest, de heer J. J. van der Vlies, sinds 1937 directeur, de heer C. J. de Lugt, president-commissaris, de heer G. Bakker, commissaris, de heer E. Noor dijk, commissaris. De toto is in „De Lindeboom" gemaakt, kort na de feestelijke bijeenkomst, dinsdag jl. gehouden. ,,'T IS OVERWELDIGEND!" aldus de heer C. J .de Lugt, president-commissaris der N.V. TESO, toen hij de in een bloementuin herschapen zaal van „De Linde- boom-Texel" betrad, waar de jubilerende Stoombootonderncming dinsdagmiddag van 2 tot 3 uur recipieerde: tientallen van de fraaiste boeketten pronkten met een rijke variatie aan bloemen, die de sympathie vertolkten van particulieren en organisaties. Bovendien onderhield de PTT een pendeldienst op „De Lindeboom- Texel" om de vele telegrammen en expresses te bezorgen. Ja, TESO geniet nog altijd de sympathie van velen, de strubbelingen met „De Dageraad" ten spijt. Over de pech van de laatste tijd werd nauwelijks gesproken, wel zullen velen met voldoening hebben vastgesteld, dat de Rijkswaterstaat het die dag niet bij bloe men heeft willen laten, maar een baggermolen naar Oudeschild stuurde om de verzande geul voor de haveningang weer op peil te brengen. Dit was feitelijk nog het belangrijkste jubileumgeschenk! TESO 50 jaar. Als met zovele zaken zullen de jongeren de betekenis hiervan nauwelijks beseffen. Zij hebben de ge schiedenis immers niet meegemaakt, de strijd tussen Bosman en Wagemaker c.s. niet aanschouwd. Zij waren niet van de partij toen de eerste eigen boot, „De Da geraad, de haven van Oudeschild binnen liep, toegejuicht door een duizendkoppige menigte, die de oorlogsverklaring aan Bosman met grote voldoening had vernomen. Toegejuicht tevens door hon derden aandeelhouders: voor vijf gulden toch kon je reeds een aandeel kopen! Voor vijf gulen ook kon je meebeslissen over de wijze waarop het beleid zou wor den gevoerd. Daarom sprak men terecht van „de eigen boot". De boten van Bos man negeerde je finaal en je zwichtte niet voor diens verleidelijke stunts: voor een paar centen naar Den Helder, soms opgeluisterd met muziek. Je steunde je eigen boot, want je toonde je solidair. Dokter Wagemaker, de „vaarlustige arts", zoals mr. Bosman hem kwalifi ceerde, zag zijn vertrouwen in de eiland genoten niet beschaamd en aan de solida riteit ook van de Texelaars (en de inwo ners van Nieuwediep) is het te danken, dat de eigen boot zegevierde. 50 jaar de eigen boot. Wij hebben tij dens de receptie en daarna - want na tuurlijk werd het een lalertje wegens het grote aanbod van spreeklustige Texe laars en Overkanters - o.a. kunnen ge nieten van een sigaar, die versierd was met een bijzonder bandje, waarop een afbeelding stond van het vlaggeschip met de jaartallen 1907-1957. Het bandje heb- ben wij bewaard en wij hopen over vijf- en aan de overkant, bestaan grote moei- tig jaar een tweede bandje, met weer 'n lijkheden. Wij lezen immers van tunnel- in een hotsende deli vervoerd werden, 't begon terwijl er reeds een dienst bestond, maar die bestaande dienst is juist de aanleiding geweest tot de stichting van de „eigen boot", omdat men zich onheus bejegend gevoelde: te hoge tarieven voor passagiers- en vrachtvervoer, verouderd materiaal, te weinig overtochten. Het is verleidelijk om de geschiedenis nog eens uit de doeken te doen, maar wij zouden in herhaling vallen, waar wij onlangs deze geschiedenis reeds beschreven heb ben. Wèl moet U beslist lezen hetgeen de heer Noordijk uit de vergeelde notu lenboeken heeft weten op te duiken, wat door ons in dit verslag ook verwerkt is. TESO recipiëerde: Ze kwamen in „De Lindeboom-Texel" welhaast ruimte te kort. Maar wie heeft zulks verwonderd? In TESO eren wij nog steeds degenen, die in 1907 het schone initiatief namen om zélf de hand aan de ploeg te slaan! De heer C. J. de Lugt, president-com missaris, richtte een speciaal woord van welkom tot de overheidsinstanties (B. en W., de rijkswaterstaat en de vertegen woordigers van diverse organisaties): „Uw aanwezigheid sterkt ons in de over tuiging, dat de N.V. TESO een belang rijke plaats inneemt in het openbare le ven van ons eiland, hoe kón dit ook an ders, waar TESO de enige schakel is voor het vervoer van auto's en passagiers tussen Texel en Den Helder. De verant woordelijkheid is derhalve zeer groot en ik hoop, dat U ervan overtuigd is, dat wij de zwaarte daarvan ten volle onderken nen. Op het gebied van het verkeer, hier geheel ander vlaggeschip en de jaartal len 1907-2007 te kunnen bijplakken. Dat is geen overdreven voorstelling van zaken, want TESO is een gezond, bloeiend bedrijf, dat de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien, zéker als zij erin slaagt om met haar tijd te blijven mee gaan. TESO behoeft ook geen concurren tie te duchten als zij op de bres blijft slaan voor de belangen van de eilandbe woners en.hun talloze gasten, TESO behoeft geen gevaar te duchten, als wij er allemaal voor waken, dat Texel het rijkgezegende Gouden Boltje blijft. Daar om was er alle aanleiding het gouden jubileum te vieren Daarom waren er zoveel bloemen, o.a. van de bootscholie- ren, aangeboden door Lody van der Wulp en Annie Bays, daarom was er een trio van de Nutskleuterschool, dat TESO zijn erkentelijkheid toezong voor de wijze, waarop de schoolreisjes worden verzorgd. Door haar busdienst. Ja, TESO zorgt sinds 1942 ook voor het vervoer te land, waaraan eveneens steeds hoger eisen worden gesteld. Dat TESO ook dit onder deel de nodige aandacht geeft, bewijst de voortdurende aanvulling met gloed nieuw, modern materiaal. Vijftig jaar TESO Het begon met een huurbootje, waarop bij winterdag een paar tweedehands petroleumkacheltjes brandden, het begon toen tussen de be langrijkste Texelse dorpen de passagiers en pontmisères en wie zal het dan ook kunnen verwonderen dat Texel eveneens zijn vervoersprobleem kent, zij het, dat de moeilijkheden hier nog lang niet zo groot zijn als elders. Het gaat erom de moeilijkheden tijdig te onderkennen, ten einde pogingen in het werk te ^tellen de gewenste oplossingen tot stand te bren gen. Ik zal in deze geen visie op de toe komst geven, want wij zijn niet bijeen om vandaag moeilijkheden op te lossen, maar om het gouden jubileum te vieren. TESO kan trots zijn op hetgeen zij ge presteerd heeft. Als ik terugdenk aan het AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Zaterdag 22 juni Den Burg, Jubileum-feestavond TESO- personeel. Donderdag 27 juni Den Burg, Oranjeboom, De Toneelver. „Klein Toneel" voert op het stuk „Een huis vol gekken", aanvang 8.15 uur. Vrijdag 28 juni Den Burg, Oranjeboom, Texelfilm. Zaterdag 29 juni Den Burg, Ned. Herv. kerk, concert door de „Haerlemsche Musyckcamer" m.m.v. Aafje Heynis (alt) en Gertrude Maclaine (clavecyniste). Den Helder, Sportuitwisseling Den Hel- der-Texel, mede georganiseerd door de Texelse Sportraad. initiatief van dokter Wagemaker c.s. is het mij een grote voldoening de zoon van de heer Wagemaker, die hier de familie vertegenwoordigt, een bijzonder woord van welkom te kunnen toeroepen. Gaarne betuig ik hulde aan de nagedachtenis van Adriaan Wagemaker. In ons midden zijn voorts twee mede oprichters, de heren C. Stoepker en C. Kuip, die evenals de heer Joh. Eelman, Oosterend, in 1907 deel uitmaakten van de propagandacommissies. (Applaus). De heer De Lugt gaf hierna het woord aan de heer E. Noordijk. Aan het met zorg samengesteld histo risch overzicht, uitgebracht door de heer E. Noordijk, secretaris, ontlenen wij het volgende: De verbinding werd sinds 1882 onder houden door de Alkmaar Packet, direc teur de heer mr. J. P. Bosman. De Texe laars waren over het algemeen zeer on tevreden over de uitvoering van deze dienst en over de tarieven. Reeds op 14 augustus 1896 werden door de heren J. H. Moojen en J. P. Noordijk pogingen gedaan een „Texelse Stoombootrederij" op te richten. Zij wilden hiertoe bij de Texelaars aandelen plaatsen van 25, Men dacht 35.000,nodig te hebben. De pogingen leverden evenwel geen succes op, doordat de bevolking nog niet rijp bleek te zijn voor deze plannen. Dokter Wagemaker, arts te Den Burg, belegde op 19 april 1907 met enige Texelaars een vergadering, waarop de tegen „Bosman" bestaande grieven wer den besproken. Er werd een commissie gevormd, bestaande uit de heren Wage- maker, Over, P. Dros Albzn, H. Flens en Haakman, met als plaatsvervangende leden mr. Hiddingh, burgemeester van Texel en notaris Dikkers, welke com missie met Bosman moest gaan onder handelen, maar ook deze heren kregen nul op het request. Op 12 augustus 1907 werd ten over staan van notaris Dikkers een acte ge passeerd, waarin o.a. te lezen staat, dat men voornemens is om op 15 augustus een boot in de vaart te brengen en „Dat de ondergetekenden zich verbinden om bij aldien de mede-ondergetekende Adriaan Wagemaker geldelijk schade mocht lijden door de in de vaart bren ging en exploitatie van bedoelde boot, om die schade of het tekort gezamenlijk met de mede-ondergetekende, Adriaan Wagemaker. te zullen dragen en op de eerste maning aan hem te zullen vol doen. „Domicilie werd gekozen ter Se cretarie der Gemeente Texel". De onder getekenden waren: A. Dros Albzn., P. Dros Albzn., H. Over, B. C. H. Haakman, H. W. Keesom, A. C. Keijser, J. S. Dijt, J. C. Visser, H. Flens, R. P. Keijser Czn., mr. W. F. Hiddingh, G. J. O. D. Dikkers. Op 23 oktober 1907 werd de Raad van Beheer als volgt samengesteld: Wagema ker, Over, Haakman, Keesom en P. Dros Albzn. De eerste boot was een gehuurd schip, de Baron Rengers, de Minister Havelaar voer als reserveschip. Op 5 augustus 1909 werd De Dageraad in gebruik genomen. Bij het bestellen van dit scheepje moest rekening worden gehouden met de geringe ruimte in de haven te Oudeschild, de ondiepte van de haven en de geringe diepte van de haven mond. (Een probleem, dat zich voortdu rend zou doen gevoelen). De heer Wagemaker genoot bij zijn pogingen om een eigen boot in de vaart te brengen het vertrouwen van heel Texel. Op ieder dorp belegde hij openbare vergaderingen en kon een plaatselijke commissie worden benoemd. In totaal omvatten deze commissies 23 personen, van wie de heren C. Stoepker, Eierland, C. Kuip, De Koog, en Joh. Eelman, Oos terend, nog in leven zijn. In 1909 gaf Bosman de strijd op en kon TESO het bedrijf voor 33.000, overnemen. TESO is zeer bescheiden gestart: de eerste directeur moest het doen met een salaris van ƒ150,per.... jaar, vast gesteld in de vergadering van 20 okto ber 1907. Ook werd besloten aan de bur gemeester een vrijkaart te verstrekken voor reizen, uitsluitend in zijn kwaliteit van Hoofd van de politie. De burgemees ter wenste hiervan echter geen gebruik te maken. De eerste TESO-boot kostte 74 000, het was De Dageraad, de tegenwoordige Dageraad heeft wel anderhalf miljoen gulden gekost! De tijden zijn veranderd:: in 1907 bestond er nog geen autovervoer, vorig jaar zette TESO 45.000 auto's over!; tijdens het jongste pinksterweekend al leen reeds 1200Ï Op 30 december 1907 werd met Beum- kes aan 't Horntje overeengekomen om voor een ïjsvlet met bemanning te zorgen wanneer de dienst over 't Horntje moest worden gevaren. Tijdens ijsgang zou het tarief voor vrachtgoederen met 5 ct. wor den verhoogd. In de notulen van 21 januari 1908 staat, dat de heer J. Boon, diligence-rijder, goe deren vervoert die met rederij Bosman zijn meegekomen. De voorzitter zegt dat hieraan onmiddellijk een einde zal wor den gemaakt! 9 maart 1908: Besloten nog geen tele foonaansluiting te nemen, daar hiermede 30,per jaar gemoeid is. 14 juni 1908. Besloten op zondag een gewijzigde dienst in te stellen en het per soneel, uitgezonderd de kapitein en de BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 14 tot en met 20 juni 1957 Geboren: Gerrit Jan, zv Gerrit Betse- ma en Trijntje Slik; Annie, dv Adam Krotje en Dorica Buis; Pietje, dv Corne- lis Drijver en Arina de Bloois; Pieter Jacobus, zv Willem Zijm en Jannetje van Heerwaarden; Martinus Cornelis Jozef, zv Willem C. Veeger en Cornelia T. van Roij; Ingnd Agnes Maria, dv Johannes J. Kager en Johanna C. Smit. Ondertrouwd: Antoon van Sijp en Cornelia Koopman; Jacob H. Bakker en Theodora C. Veeger. Gehuwd: Ide Moerbeek en Klazina C. Koning. Overleden: Gerrit Burger, oud 60 jaar; Cornelis Maas, oud 74 jaar; Neeltje Bakker, ev Ellen, oud 82 jaar. ZONDAGSDIENST DEN BURG DOKTER ELLAS (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Huidzuiverheid - Huidgezondheid Voeten en oksels Iris door Purol-poeder „vrije man", voor die dag 0,25 extra te betalen. 16 juni 1908 wordt besloten op verzoek van het personeel de gratificatie voor de zondagsdienst te brengen op 0,50. 3 sept. 109 wordt het salaris van de buffetjuffrouw vastgesteld op 7,per week. Op die datum wordt de admini strateur (directeur) opgedragen de door de heer Dekker te Oudeschild aangebo den tweedehands petroleumkachels te bezichtigen en indien ze in goede staat verkeren, aan te kopen voor gebruik op De Dageraad. De eigenaar van de locali- teit waar vergaderd wordt zal een tege moetkoming worden toegekend van 0,50 per avond en de te gebruiken con sumptie uit de kas te betalen. 22 maart 1909: „Van Plaatsman is inge komen een verzoek om schadevergoeding tengevolge van een verzuimde reis der boot, bedragende 10,Besloten wordt een voorstel te doen van 5, 10 nov. 1909: „Thans kwam aan de orde het vervoeren van een automobiel met „De Dageraad", wegende 9000 kg naar Texel en terug. De voorzitter ver klaart dat op zijn verlangen de admini strateur naar Den Helder is geweest om de machine te bezichtigen en met de ka pitein overleg te plegen omtrent het al of niet kunnen laden. Het gevaarte woog zo bleek naderhand 10.000 kg. De verga dering adviseerde niet te laden, doch desverkiezend geladen op een lichter deze te slepen. Waarschijnlijk was het een locomobiel en geen automobiel. In 1909 verloor de (eerste) Dageraad haar eerste blad van de schroef doordat de geul voor de haven niet erg schoon was. Naast de raad van beheer werd een raad van advies gekozen, bestaande iut de heren J. de Jongh, De Waal; C. Kuip, De Koog; K. Kuiper, Den Hoorn; A. de Waard, Den Burg; P. Koning Szn., Oos terend; A. Dros Pzn., De Cocksdorp, en F. Zegel, Oudeschild. Op 10 mei 1910 werd de heer Stompff tot directeur-administrateur benoemd, voordien werd de administratie verzorgd door de heren Munnik, Goeman, Admi raal en H. Flens. Op 27 mei 1910 werd de raad van be heer omgezet in een raad van commissa rissen en de raad van advies werd toen opgeheven. Dat TESO het de eerste jaren zeer moeilijk had getuige wel het feit, dat sinds 1914 de Prov. Staten een jaarlijkse subsidie verleende van 4000,zolang er geen sprake was van dividend-uitke ring. Eerst over 1920 kon dividend wor den uitbetaald. Op 10 april 1920 stelde de heer J. C. Visser voor óf de mij over te doen aan de provincie óf de zaak te liquideren. Nergens staat vermeld hoe op dit voorstel werd gereageerd. Op 6 mei 1922 drong de heer A. Boon er met klem op aan om de gehele dienst aan de gemeente Texel ter overname aan te bieden en dit adres te richten aan de raad en niet aan B. en W., waarop de heer D. P. Bakker, wethouder, opmerkte, dat de gemeente dan in dezelfde moei lijkheden zou komen als waarin TESO verkeerde. „Aangezien de vergadering meer en meer rumoerig wordt en het licht is uitgegaan (men zit bij kaarslicht te schrijven), stelt de voorzitter voor aan de Raad der Gemeente te vragen of deze in principe bereid is, de dienst over te nemen en na ingekomen berichten op nieuw te vergaderen. Op 9 december 1922 wordt besloten na een van de ge meente ingekomen schrijven de aanbie ding weer in te trekken. Dit besluit werd met 103 tegen 39 stemmen aangenomen. In 1922 werd de Ada buiten dienst ge steld, op 14 mei 1926 de Marsdiep in de vaart gebracht, het vlaggeschip, dat drie auto's kon vervoeren. De Dageraad kon na verbouwd te zijn ook 3-4 auto meenemen. i(Slot in volgend nummer) Mijnhirdt t Hoofdpijnpotdcn. Doos 50 ceflt DE STRUD GAAT WEER ONTBRANDEN U heeft een paar weken geleden kun nen lezen, dat een bekend Texelaar in of bij Den Hoorn een deel van zijn kunst gebit heeft verloren. Wij zeiden meteen: „Maar dat is die arme drommel vast en zeker kwijt geraakt bij de strijd om de Vrouw!" Naderhand bleek ons echter, dat de traditionele Strijd om de Man en de Vrouw te Den Hoorn nog beginnen moest. Elders in dit blad treft U een advertentie aan, waarin alle gewenste bijzonderheden worden vermeld. Natuur lijk hebben ze maistro Gerardo Couverti weer bereid gevonden om zich met de beproefde leiding te willen belasten, na tuurlijk zal het strijdperk weer aan de Kerkstraat gelegen zijn, natuurlijk zal jong en oud weer met enthousiasme deel nemen en de familie Bakker weer tot de favorieten behoren. Iedere week zal dit spel dinsdags avonds worden gehouden. Het Hoornder Fanfarekorps zal zich weer als Bieten- bouwers vermommen, wat óók zijn praktische kant heeft, want je kunt dan zo van de bollen en zó van de schapen vacht naar het feestterrein, wel effies handen wassen natuurlijk, want aars worre de muziekblaadjes zo vet! Wij wensen de bewoners van Den Hoorn en hun vele gasten weer prettige feestavonden toe, zo mogelijk - en wen selijk? - bij uitgelezen zomerweer en als het toch moet regenen, want ook daar zit Den Hoorn om te springen, laat het buitje dan 's nachts komen, ook al uit praktische overwegingen. UITSLAG PRIJSVRAAG ELECTROHUIS BAKKER Groot was de belangstelling voor de prijsvraag. Uit alle delen van het land kwamen inzendingen binnen. Naast de foutieve inzendingen waren er zoveel goede, dat het lot moest beslissen. De gelukkige prijswinnaars zijn: 1ste prijs Rita Bruin, Kogerweg 16, Den Burg, een pick-up; 2de prijs Th. H. Smit, Beatrix- laan 27, Den Burg, waardebon van 35,3de prijs J. Keijser, Waalderweg B 203, waardebon van 15, KATHOLIEKE KERKLIJST Parochie van St. Joannes de Doper te Den Burg met bijkerken van Den Hoorn en Oosterend. Zondag 23 juni: H.H. Missen in Den Burg 7.30, 8.45 en 10 uur, in Oosterend 7.30 en 10 uur en in Den Hoorn alleen om 10 uur; Lof in Den Burg om 7 uur. Maandag 24 juni: H.H. Missen in Den Burg 7, 7.45 en 8.15 uur. Dinsdag 25 juni: H.H. Missen in Den Burg 7, 7.45 en 8.15 uur. Woensdag 26 juni: H.H. Missen 7, 7.45 u. en in Den Hoorn 7.30 uur; Lof in Den Burg om 7.30 uur. Donderdag 27 juni: H.H. Missen in Den Burg 7, 7.45 uur en in Oosterend 8 uur. Vrijdag 28 juni: H.H. Missen in Den Burg 7, 7.45 en 's avonds om 8 uur. Zaterdag 29 juni: H.H. Missen in Den Burg 7. 7.45 en 8.15 uur. Biechtgelegen heid om 5-8 uur op hele uren. Maar neem dan toch Bennies. Die doven de zunrbrand dadelijk. Vele tienduizenden lijders aan bradnend maagzuur verbreiden de roem van Rennies. Ze zijn dan ook een ware uit komst - ook in de hardnekkigste geval len. En U hoeft helemaal niet in het onzekere te zijn over het resultaat, ze helpen vanaf 't eerste ogenblik dat ge Uw eerste Rennies laat smelten op de tong. U voelt de zuurbrand doven; één of twee minuten en alle leed is geleden. DOOR HEK GEREDEN: EEN JAAR GEEN RIJBEWIJS J. C. v. B. uit Haarlemmermeer was op Texel met een auto, waarmee hij een vriend en diens meisje even naar huis zou brengen, door de omheining van een weiland gereden en zonder zich bekend te maken verdwenen. Dat hij dit onder invloed van alcohol houdende drank had gedaan, achtte de officier van Justitie bij de Alkmaarse rechtbank, waar Van B. zich had te ver antwoorden, niet bewezen. Hij nam het de jongeman, die nu als matroos dienst doet, ernstig kwalijk, dat hij na die aanrijding op de feestelijke tweede paas dag zonder meer was doorgereden. Mr Vellinga eiste een boete van 75, of 25 dagen en ontzegging van de rijbe voegdheid voor de tijd van een jaar. De verdachte meende daardoor „in zijn brood" te worden aangetast. Hij werd nl. opgeleid voor chauffeur bij de marine. De president, mr. Van de Wall Bake, zeide echter, dat dit niet op zijn eventueel militair rijbewijs van toe passing zou zijn. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 23 juni op om 4.19 uur en gaat onder om 9.05 uur. Maan: 27 juni N.M.; 4 juli E.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: 22 juni 1.57 en 14.43; 23 juni 3.08 en 15.57; 24 juni 4.30 en 17.14; 25 juni 5.50 en 18.27; 26 juni 6.59 en 19.31; 27 juni 8.03 en 20.32; 28 juni 9.00 en 21.29; 29 juni 9.50 en 22.20. Aan hei strand ongeveer een uur eer- Ier hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1957 | | pagina 1