9
rocn
in het harL,
T.E.S.O. in het goud
i
PUROL
Huid genezing
HOOFDPIJN!
Snerpende pijnen
van brandend maagznnr?
ZATERDAG 22 JUNI 1957
TEXELSE
71e JAARGANG No. 7157
COURANT
Uitgave N.V. uh Langeveld de Rooij
Boekhandel -- Drukkerij Bibliotheek
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
Verschijnt woensdags en zaterdags
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boeren!
Bank- Postgiro 652. - Abonn- pr- 2,25 p.
kwart, -f- 20 ct incasso. Adv- 10 ct p. mm
mI
50 jaar TESO. Op de voorste rij, links, de heer C. Stoepker, die 36 jaar was
toen de „Eigen Boot" werd gesticht. Naast hem de heer W. H. Lap, tal van jaren
commissaris en president-commissaris. Derde van links de heer C. Kuip, even
als de heer Stoepker destijds lid van de Propagandacommissies. De heer J. C.
Bab, rechts, droeg de jongenskiel nog toen de eerste Dageraad Oudeschild
binnenliep. Sinds enige jaren is de heer Rab commissaris der N.V.; achterste
rij van links naar rechts de heren J. de Wit, commissaris, de heer G. J. B. Mul
der, die een reeks van jaren commissaris en daarna nog enige tijd president
commissaris is geweest, de heer J. J. van der Vlies, sinds 1937 directeur, de
heer C. J. de Lugt, president-commissaris, de heer G. Bakker, commissaris, de
heer E. Noor dijk, commissaris. De toto is in „De Lindeboom" gemaakt, kort na
de feestelijke bijeenkomst, dinsdag jl. gehouden.
,,'T IS OVERWELDIGEND!" aldus de heer C. J .de Lugt, president-commissaris
der N.V. TESO, toen hij de in een bloementuin herschapen zaal van „De Linde-
boom-Texel" betrad, waar de jubilerende Stoombootonderncming dinsdagmiddag
van 2 tot 3 uur recipieerde: tientallen van de fraaiste boeketten pronkten met
een rijke variatie aan bloemen, die de sympathie vertolkten van particulieren en
organisaties. Bovendien onderhield de PTT een pendeldienst op „De Lindeboom-
Texel" om de vele telegrammen en expresses te bezorgen. Ja, TESO geniet nog
altijd de sympathie van velen, de strubbelingen met „De Dageraad" ten spijt.
Over de pech van de laatste tijd werd nauwelijks gesproken, wel zullen velen met
voldoening hebben vastgesteld, dat de Rijkswaterstaat het die dag niet bij bloe
men heeft willen laten, maar een baggermolen naar Oudeschild stuurde om de
verzande geul voor de haveningang weer op peil te brengen. Dit was feitelijk nog
het belangrijkste jubileumgeschenk!
TESO 50 jaar. Als met zovele zaken
zullen de jongeren de betekenis hiervan
nauwelijks beseffen. Zij hebben de ge
schiedenis immers niet meegemaakt, de
strijd tussen Bosman en Wagemaker c.s.
niet aanschouwd. Zij waren niet van de
partij toen de eerste eigen boot, „De Da
geraad, de haven van Oudeschild binnen
liep, toegejuicht door een duizendkoppige
menigte, die de oorlogsverklaring aan
Bosman met grote voldoening had
vernomen. Toegejuicht tevens door hon
derden aandeelhouders: voor vijf gulden
toch kon je reeds een aandeel kopen!
Voor vijf gulen ook kon je meebeslissen
over de wijze waarop het beleid zou wor
den gevoerd. Daarom sprak men terecht
van „de eigen boot". De boten van Bos
man negeerde je finaal en je zwichtte
niet voor diens verleidelijke stunts: voor
een paar centen naar Den Helder, soms
opgeluisterd met muziek. Je steunde je
eigen boot, want je toonde je solidair.
Dokter Wagemaker, de „vaarlustige
arts", zoals mr. Bosman hem kwalifi
ceerde, zag zijn vertrouwen in de eiland
genoten niet beschaamd en aan de solida
riteit ook van de Texelaars (en de inwo
ners van Nieuwediep) is het te danken,
dat de eigen boot zegevierde.
50 jaar de eigen boot. Wij hebben tij
dens de receptie en daarna - want na
tuurlijk werd het een lalertje wegens het
grote aanbod van spreeklustige Texe
laars en Overkanters - o.a. kunnen ge
nieten van een sigaar, die versierd was
met een bijzonder bandje, waarop een
afbeelding stond van het vlaggeschip met
de jaartallen 1907-1957. Het bandje heb-
ben wij bewaard en wij hopen over vijf- en aan de overkant, bestaan grote moei-
tig jaar een tweede bandje, met weer 'n lijkheden. Wij lezen immers van tunnel-
in een hotsende deli vervoerd werden, 't
begon terwijl er reeds een dienst bestond,
maar die bestaande dienst is juist de
aanleiding geweest tot de stichting van
de „eigen boot", omdat men zich onheus
bejegend gevoelde: te hoge tarieven voor
passagiers- en vrachtvervoer, verouderd
materiaal, te weinig overtochten. Het is
verleidelijk om de geschiedenis nog eens
uit de doeken te doen, maar wij zouden
in herhaling vallen, waar wij onlangs
deze geschiedenis reeds beschreven heb
ben. Wèl moet U beslist lezen hetgeen
de heer Noordijk uit de vergeelde notu
lenboeken heeft weten op te duiken, wat
door ons in dit verslag ook verwerkt is.
TESO recipiëerde: Ze kwamen in „De
Lindeboom-Texel" welhaast ruimte te
kort. Maar wie heeft zulks verwonderd?
In TESO eren wij nog steeds degenen, die
in 1907 het schone initiatief namen om
zélf de hand aan de ploeg te slaan!
De heer C. J. de Lugt, president-com
missaris, richtte een speciaal woord van
welkom tot de overheidsinstanties (B. en
W., de rijkswaterstaat en de vertegen
woordigers van diverse organisaties):
„Uw aanwezigheid sterkt ons in de over
tuiging, dat de N.V. TESO een belang
rijke plaats inneemt in het openbare le
ven van ons eiland, hoe kón dit ook an
ders, waar TESO de enige schakel is
voor het vervoer van auto's en passagiers
tussen Texel en Den Helder. De verant
woordelijkheid is derhalve zeer groot en
ik hoop, dat U ervan overtuigd is, dat wij
de zwaarte daarvan ten volle onderken
nen. Op het gebied van het verkeer, hier
geheel ander vlaggeschip en de jaartal
len 1907-2007 te kunnen bijplakken.
Dat is geen overdreven voorstelling van
zaken, want TESO is een gezond, bloeiend
bedrijf, dat de toekomst met vertrouwen
tegemoet kan zien, zéker als zij erin
slaagt om met haar tijd te blijven mee
gaan. TESO behoeft ook geen concurren
tie te duchten als zij op de bres blijft
slaan voor de belangen van de eilandbe
woners en.hun talloze gasten, TESO
behoeft geen gevaar te duchten, als wij
er allemaal voor waken, dat Texel het
rijkgezegende Gouden Boltje blijft. Daar
om was er alle aanleiding het gouden
jubileum te vieren Daarom waren er
zoveel bloemen, o.a. van de bootscholie-
ren, aangeboden door Lody van der Wulp
en Annie Bays, daarom was er een trio
van de Nutskleuterschool, dat TESO zijn
erkentelijkheid toezong voor de wijze,
waarop de schoolreisjes worden verzorgd.
Door haar busdienst. Ja, TESO zorgt
sinds 1942 ook voor het vervoer te land,
waaraan eveneens steeds hoger eisen
worden gesteld. Dat TESO ook dit onder
deel de nodige aandacht geeft, bewijst
de voortdurende aanvulling met gloed
nieuw, modern materiaal.
Vijftig jaar TESO Het begon met een
huurbootje, waarop bij winterdag een
paar tweedehands petroleumkacheltjes
brandden, het begon toen tussen de be
langrijkste Texelse dorpen de passagiers
en pontmisères en wie zal het dan ook
kunnen verwonderen dat Texel eveneens
zijn vervoersprobleem kent, zij het, dat
de moeilijkheden hier nog lang niet zo
groot zijn als elders. Het gaat erom de
moeilijkheden tijdig te onderkennen, ten
einde pogingen in het werk te ^tellen de
gewenste oplossingen tot stand te bren
gen. Ik zal in deze geen visie op de toe
komst geven, want wij zijn niet bijeen
om vandaag moeilijkheden op te lossen,
maar om het gouden jubileum te vieren.
TESO kan trots zijn op hetgeen zij ge
presteerd heeft. Als ik terugdenk aan het
AGENDA VAN DE
CULTURELE RAAD
Zaterdag 22 juni
Den Burg, Jubileum-feestavond TESO-
personeel.
Donderdag 27 juni
Den Burg, Oranjeboom, De Toneelver.
„Klein Toneel" voert op het stuk „Een
huis vol gekken", aanvang 8.15 uur.
Vrijdag 28 juni
Den Burg, Oranjeboom, Texelfilm.
Zaterdag 29 juni
Den Burg, Ned. Herv. kerk, concert door
de „Haerlemsche Musyckcamer" m.m.v.
Aafje Heynis (alt) en Gertrude Maclaine
(clavecyniste).
Den Helder, Sportuitwisseling Den Hel-
der-Texel, mede georganiseerd door de
Texelse Sportraad.
initiatief van dokter Wagemaker c.s. is
het mij een grote voldoening de zoon van
de heer Wagemaker, die hier de familie
vertegenwoordigt, een bijzonder woord
van welkom te kunnen toeroepen. Gaarne
betuig ik hulde aan de nagedachtenis van
Adriaan Wagemaker.
In ons midden zijn voorts twee mede
oprichters, de heren C. Stoepker en C.
Kuip, die evenals de heer Joh. Eelman,
Oosterend, in 1907 deel uitmaakten van
de propagandacommissies. (Applaus).
De heer De Lugt gaf hierna het woord
aan de heer E. Noordijk.
Aan het met zorg samengesteld histo
risch overzicht, uitgebracht door de heer
E. Noordijk, secretaris, ontlenen wij het
volgende:
De verbinding werd sinds 1882 onder
houden door de Alkmaar Packet, direc
teur de heer mr. J. P. Bosman. De Texe
laars waren over het algemeen zeer on
tevreden over de uitvoering van deze
dienst en over de tarieven. Reeds op 14
augustus 1896 werden door de heren J.
H. Moojen en J. P. Noordijk pogingen
gedaan een „Texelse Stoombootrederij"
op te richten. Zij wilden hiertoe bij de
Texelaars aandelen plaatsen van 25,
Men dacht 35.000,nodig te hebben.
De pogingen leverden evenwel geen
succes op, doordat de bevolking nog niet
rijp bleek te zijn voor deze plannen.
Dokter Wagemaker, arts te Den Burg,
belegde op 19 april 1907 met enige
Texelaars een vergadering, waarop de
tegen „Bosman" bestaande grieven wer
den besproken. Er werd een commissie
gevormd, bestaande uit de heren Wage-
maker, Over, P. Dros Albzn, H. Flens en
Haakman, met als plaatsvervangende
leden mr. Hiddingh, burgemeester van
Texel en notaris Dikkers, welke com
missie met Bosman moest gaan onder
handelen, maar ook deze heren kregen
nul op het request.
Op 12 augustus 1907 werd ten over
staan van notaris Dikkers een acte ge
passeerd, waarin o.a. te lezen staat, dat
men voornemens is om op 15 augustus
een boot in de vaart te brengen en „Dat
de ondergetekenden zich verbinden om
bij aldien de mede-ondergetekende
Adriaan Wagemaker geldelijk schade
mocht lijden door de in de vaart bren
ging en exploitatie van bedoelde boot,
om die schade of het tekort gezamenlijk
met de mede-ondergetekende, Adriaan
Wagemaker. te zullen dragen en op de
eerste maning aan hem te zullen vol
doen. „Domicilie werd gekozen ter Se
cretarie der Gemeente Texel". De onder
getekenden waren: A. Dros Albzn., P.
Dros Albzn., H. Over, B. C. H. Haakman,
H. W. Keesom, A. C. Keijser, J. S. Dijt,
J. C. Visser, H. Flens, R. P. Keijser Czn.,
mr. W. F. Hiddingh, G. J. O. D. Dikkers.
Op 23 oktober 1907 werd de Raad van
Beheer als volgt samengesteld: Wagema
ker, Over, Haakman, Keesom en P. Dros
Albzn.
De eerste boot was een gehuurd schip,
de Baron Rengers, de Minister Havelaar
voer als reserveschip.
Op 5 augustus 1909 werd De Dageraad
in gebruik genomen. Bij het bestellen
van dit scheepje moest rekening worden
gehouden met de geringe ruimte in de
haven te Oudeschild, de ondiepte van de
haven en de geringe diepte van de haven
mond. (Een probleem, dat zich voortdu
rend zou doen gevoelen).
De heer Wagemaker genoot bij zijn
pogingen om een eigen boot in de vaart
te brengen het vertrouwen van heel
Texel. Op ieder dorp belegde hij openbare
vergaderingen en kon een plaatselijke
commissie worden benoemd. In totaal
omvatten deze commissies 23 personen,
van wie de heren C. Stoepker, Eierland,
C. Kuip, De Koog, en Joh. Eelman, Oos
terend, nog in leven zijn.
In 1909 gaf Bosman de strijd op en
kon TESO het bedrijf voor 33.000,
overnemen.
TESO is zeer bescheiden gestart: de
eerste directeur moest het doen met een
salaris van ƒ150,per.... jaar, vast
gesteld in de vergadering van 20 okto
ber 1907. Ook werd besloten aan de bur
gemeester een vrijkaart te verstrekken
voor reizen, uitsluitend in zijn kwaliteit
van Hoofd van de politie. De burgemees
ter wenste hiervan echter geen gebruik
te maken.
De eerste TESO-boot kostte 74 000,
het was De Dageraad, de tegenwoordige
Dageraad heeft wel anderhalf miljoen
gulden gekost! De tijden zijn veranderd::
in 1907 bestond er nog geen autovervoer,
vorig jaar zette TESO 45.000 auto's over!;
tijdens het jongste pinksterweekend al
leen reeds 1200Ï
Op 30 december 1907 werd met Beum-
kes aan 't Horntje overeengekomen om
voor een ïjsvlet met bemanning te zorgen
wanneer de dienst over 't Horntje moest
worden gevaren. Tijdens ijsgang zou het
tarief voor vrachtgoederen met 5 ct. wor
den verhoogd.
In de notulen van 21 januari 1908 staat,
dat de heer J. Boon, diligence-rijder, goe
deren vervoert die met rederij Bosman
zijn meegekomen. De voorzitter zegt dat
hieraan onmiddellijk een einde zal wor
den gemaakt!
9 maart 1908: Besloten nog geen tele
foonaansluiting te nemen, daar hiermede
30,per jaar gemoeid is.
14 juni 1908. Besloten op zondag een
gewijzigde dienst in te stellen en het per
soneel, uitgezonderd de kapitein en de
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 14 tot en met 20 juni 1957
Geboren: Gerrit Jan, zv Gerrit Betse-
ma en Trijntje Slik; Annie, dv Adam
Krotje en Dorica Buis; Pietje, dv Corne-
lis Drijver en Arina de Bloois; Pieter
Jacobus, zv Willem Zijm en Jannetje van
Heerwaarden; Martinus Cornelis Jozef,
zv Willem C. Veeger en Cornelia T. van
Roij; Ingnd Agnes Maria, dv Johannes
J. Kager en Johanna C. Smit.
Ondertrouwd: Antoon van Sijp en
Cornelia Koopman; Jacob H. Bakker en
Theodora C. Veeger.
Gehuwd: Ide Moerbeek en Klazina C.
Koning.
Overleden: Gerrit Burger, oud 60 jaar;
Cornelis Maas, oud 74 jaar; Neeltje
Bakker, ev Ellen, oud 82 jaar.
ZONDAGSDIENST DEN BURG
DOKTER ELLAS
(ingaande zaterdagmiddag 12 uur)
Huidzuiverheid - Huidgezondheid
Voeten en oksels Iris door Purol-poeder
„vrije man", voor die dag 0,25 extra te
betalen.
16 juni 1908 wordt besloten op verzoek
van het personeel de gratificatie voor de
zondagsdienst te brengen op 0,50.
3 sept. 109 wordt het salaris van de
buffetjuffrouw vastgesteld op 7,per
week. Op die datum wordt de admini
strateur (directeur) opgedragen de door
de heer Dekker te Oudeschild aangebo
den tweedehands petroleumkachels te
bezichtigen en indien ze in goede staat
verkeren, aan te kopen voor gebruik op
De Dageraad. De eigenaar van de locali-
teit waar vergaderd wordt zal een tege
moetkoming worden toegekend van
0,50 per avond en de te gebruiken con
sumptie uit de kas te betalen.
22 maart 1909: „Van Plaatsman is inge
komen een verzoek om schadevergoeding
tengevolge van een verzuimde reis der
boot, bedragende 10,Besloten wordt
een voorstel te doen van 5,
10 nov. 1909: „Thans kwam aan de
orde het vervoeren van een automobiel
met „De Dageraad", wegende 9000 kg
naar Texel en terug. De voorzitter ver
klaart dat op zijn verlangen de admini
strateur naar Den Helder is geweest om
de machine te bezichtigen en met de ka
pitein overleg te plegen omtrent het al
of niet kunnen laden. Het gevaarte woog
zo bleek naderhand 10.000 kg. De verga
dering adviseerde niet te laden, doch
desverkiezend geladen op een lichter
deze te slepen. Waarschijnlijk was het
een locomobiel en geen automobiel.
In 1909 verloor de (eerste) Dageraad
haar eerste blad van de schroef doordat
de geul voor de haven niet erg schoon
was.
Naast de raad van beheer werd een
raad van advies gekozen, bestaande iut
de heren J. de Jongh, De Waal; C. Kuip,
De Koog; K. Kuiper, Den Hoorn; A. de
Waard, Den Burg; P. Koning Szn., Oos
terend; A. Dros Pzn., De Cocksdorp, en
F. Zegel, Oudeschild.
Op 10 mei 1910 werd de heer Stompff
tot directeur-administrateur benoemd,
voordien werd de administratie verzorgd
door de heren Munnik, Goeman, Admi
raal en H. Flens.
Op 27 mei 1910 werd de raad van be
heer omgezet in een raad van commissa
rissen en de raad van advies werd toen
opgeheven.
Dat TESO het de eerste jaren zeer
moeilijk had getuige wel het feit, dat
sinds 1914 de Prov. Staten een jaarlijkse
subsidie verleende van 4000,zolang
er geen sprake was van dividend-uitke
ring. Eerst over 1920 kon dividend wor
den uitbetaald. Op 10 april 1920 stelde
de heer J. C. Visser voor óf de mij over
te doen aan de provincie óf de zaak te
liquideren. Nergens staat vermeld hoe
op dit voorstel werd gereageerd.
Op 6 mei 1922 drong de heer A. Boon
er met klem op aan om de gehele dienst
aan de gemeente Texel ter overname aan
te bieden en dit adres te richten aan de
raad en niet aan B. en W., waarop de
heer D. P. Bakker, wethouder, opmerkte,
dat de gemeente dan in dezelfde moei
lijkheden zou komen als waarin TESO
verkeerde. „Aangezien de vergadering
meer en meer rumoerig wordt en het
licht is uitgegaan (men zit bij kaarslicht
te schrijven), stelt de voorzitter voor aan
de Raad der Gemeente te vragen of deze
in principe bereid is, de dienst over te
nemen en na ingekomen berichten op
nieuw te vergaderen. Op 9 december
1922 wordt besloten na een van de ge
meente ingekomen schrijven de aanbie
ding weer in te trekken. Dit besluit werd
met 103 tegen 39 stemmen aangenomen.
In 1922 werd de Ada buiten dienst ge
steld, op 14 mei 1926 de Marsdiep in de
vaart gebracht, het vlaggeschip, dat
drie auto's kon vervoeren. De Dageraad
kon na verbouwd te zijn ook 3-4 auto
meenemen.
i(Slot in volgend nummer)
Mijnhirdt t Hoofdpijnpotdcn. Doos 50 ceflt
DE STRUD GAAT WEER
ONTBRANDEN
U heeft een paar weken geleden kun
nen lezen, dat een bekend Texelaar in
of bij Den Hoorn een deel van zijn kunst
gebit heeft verloren. Wij zeiden meteen:
„Maar dat is die arme drommel vast en
zeker kwijt geraakt bij de strijd om de
Vrouw!" Naderhand bleek ons echter,
dat de traditionele Strijd om de Man en
de Vrouw te Den Hoorn nog beginnen
moest. Elders in dit blad treft U een
advertentie aan, waarin alle gewenste
bijzonderheden worden vermeld. Natuur
lijk hebben ze maistro Gerardo Couverti
weer bereid gevonden om zich met de
beproefde leiding te willen belasten, na
tuurlijk zal het strijdperk weer aan de
Kerkstraat gelegen zijn, natuurlijk zal
jong en oud weer met enthousiasme deel
nemen en de familie Bakker weer tot de
favorieten behoren.
Iedere week zal dit spel dinsdags
avonds worden gehouden. Het Hoornder
Fanfarekorps zal zich weer als Bieten-
bouwers vermommen, wat óók zijn
praktische kant heeft, want je kunt dan
zo van de bollen en zó van de schapen
vacht naar het feestterrein, wel effies
handen wassen natuurlijk, want aars
worre de muziekblaadjes zo vet!
Wij wensen de bewoners van Den
Hoorn en hun vele gasten weer prettige
feestavonden toe, zo mogelijk - en wen
selijk? - bij uitgelezen zomerweer en als
het toch moet regenen, want ook daar
zit Den Hoorn om te springen, laat het
buitje dan 's nachts komen, ook al uit
praktische overwegingen.
UITSLAG PRIJSVRAAG
ELECTROHUIS BAKKER
Groot was de belangstelling voor de
prijsvraag. Uit alle delen van het land
kwamen inzendingen binnen. Naast de
foutieve inzendingen waren er zoveel
goede, dat het lot moest beslissen. De
gelukkige prijswinnaars zijn: 1ste prijs
Rita Bruin, Kogerweg 16, Den Burg, een
pick-up; 2de prijs Th. H. Smit, Beatrix-
laan 27, Den Burg, waardebon van
35,3de prijs J. Keijser, Waalderweg
B 203, waardebon van 15,
KATHOLIEKE KERKLIJST
Parochie van St. Joannes de Doper te
Den Burg met bijkerken van Den Hoorn
en Oosterend.
Zondag 23 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7.30, 8.45 en 10 uur, in Oosterend
7.30 en 10 uur en in Den Hoorn alleen
om 10 uur; Lof in Den Burg om 7 uur.
Maandag 24 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7, 7.45 en 8.15 uur.
Dinsdag 25 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7, 7.45 en 8.15 uur.
Woensdag 26 juni: H.H. Missen 7, 7.45 u.
en in Den Hoorn 7.30 uur; Lof in Den
Burg om 7.30 uur.
Donderdag 27 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7, 7.45 uur en in Oosterend 8 uur.
Vrijdag 28 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7, 7.45 en 's avonds om 8 uur.
Zaterdag 29 juni: H.H. Missen in Den
Burg 7. 7.45 en 8.15 uur. Biechtgelegen
heid om 5-8 uur op hele uren.
Maar neem dan toch Bennies.
Die doven de zunrbrand dadelijk.
Vele tienduizenden lijders aan bradnend
maagzuur verbreiden de roem van
Rennies. Ze zijn dan ook een ware uit
komst - ook in de hardnekkigste geval
len. En U hoeft helemaal niet in het
onzekere te zijn over het resultaat, ze
helpen vanaf 't eerste ogenblik dat ge
Uw eerste Rennies laat smelten op de
tong. U voelt de zuurbrand doven; één
of twee minuten en alle leed is geleden.
DOOR HEK GEREDEN: EEN JAAR
GEEN RIJBEWIJS
J. C. v. B. uit Haarlemmermeer was
op Texel met een auto, waarmee hij een
vriend en diens meisje even naar huis
zou brengen, door de omheining van een
weiland gereden en zonder zich bekend
te maken verdwenen.
Dat hij dit onder invloed van alcohol
houdende drank had gedaan, achtte de
officier van Justitie bij de Alkmaarse
rechtbank, waar Van B. zich had te ver
antwoorden, niet bewezen. Hij nam het
de jongeman, die nu als matroos dienst
doet, ernstig kwalijk, dat hij na die
aanrijding op de feestelijke tweede paas
dag zonder meer was doorgereden.
Mr Vellinga eiste een boete van 75,
of 25 dagen en ontzegging van de rijbe
voegdheid voor de tijd van een jaar. De
verdachte meende daardoor „in zijn
brood" te worden aangetast.
Hij werd nl. opgeleid voor chauffeur
bij de marine. De president, mr. Van de
Wall Bake, zeide echter, dat dit niet op
zijn eventueel militair rijbewijs van toe
passing zou zijn.
ZON, MAAN EN HOOG WATER
De zon komt 23 juni op om 4.19 uur en
gaat onder om 9.05 uur.
Maan: 27 juni N.M.; 4 juli E.K.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
22 juni 1.57 en 14.43; 23 juni 3.08 en
15.57; 24 juni 4.30 en 17.14; 25 juni 5.50
en 18.27; 26 juni 6.59 en 19.31; 27 juni
8.03 en 20.32; 28 juni 9.00 en 21.29; 29
juni 9.50 en 22.20.
Aan hei strand ongeveer een uur eer-
Ier hoog water.