Cjroen 'ZwartsJ~exels in het 1962uur dienst t Horntje- Den Helder Burgemeester opende Burgse Winkeliers Beurs Jhxcort- 3NSDAG 16 APRIL 1958 fEXELSE 72e JAARGANG No. 7240 COURANT ave N.V. v.h. Langeveld de Rooij ihandel Drukkerij Bibliotheek Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. 2,25 p. kwart. -J- 20 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm ver vier jaar zo zijn de plannen zullen wij niet meer via Oudeschild Den Helder varen, maar via een nieuwe ponthaven, even ten zuiden van het ntje. Een grote pont, die voor rekening van Texel's Eigen Stoomboot Onder ling zal worden gebouwd en 3,5 tot 4 miljoen zal kosten, zal een ccn-uur- st gaan onderhouden. Men hoopt, dat de tarieven niet verhoogd behoeven te den, althans de boottarieven niet, want het buskaartje naar 't Horntje zal even rder moeten worden. Verwacht wordt, dat door stijging van het vervoer de ist geen nadelig saldo zal opleveren. TESO hoopt haar service te kunnen blijven en cn ook het bestaande gratis vervoer (scholieren en ziekenbezoek) te kun- handhaven. et is algemeen bekend, dat de „schroef" van de „De Dageraad" vaak onklaar it. Dit zal spoedig tot het verleden behoren, want na het seizoen zal een ver- id voortstuwingssysteem worden aangebracht. it waren de voornaamste mededelin- welke zijn gedaan op de vrijdag- id in „Hotel Texel" gehouden verga ng van aandeelhouders der N.V. 10, welke gepresideerd werd door de C. J. de Lugt, president-commissaris, eze vergadering werd ook bijgewoond de oud-pres. comm., de heer W. H. de oud-walcommissaris, de heer J. fries en de oud-hoofdconducteur, de Jurr. Beumkes, tot wie een bijzon - woord van welkom werd gericht, het openingswoord van de heer De ontlenen wij het volgende: )57 was niet alleen een jubileumjaar ook een recordjaar, daar de be- fsresultaten nog nimmer zo gunstig geweest; een bruto bedrijfswinst 256.000,met na voldoende af- •ijvmgen een netto resultaat van 16.000,is in de geschiedenis van >0 nog nooit voorgekomen. )e Dageraad" voorziet in een grote oefte; de grotere opbrengst door de lame van het vervoer dekt niet alleen nschoots de hogere uitgaven, maar treft deze zelfs verre, it schitterende resultaat van 1957 iten wij echter niet volledig als maat- ïnd voor de toekomst beschouwen, de gevolgen van de huidige econo- :he inzinking ook nog wel van in- ;d kunnen zijn op ons totale vervoer, i 1957 is ook nog een hartewens van 0 in vervulling gegaan, nl. het stich- van een eigen kantoorgebouw, waar- Kik gelegenheid voor het Bestuur om ergaderen. Het pand kunt U zien ver in in plan Zuid en wij hopen, dat het enkele maanden geheel gereed zal 'at de moeilijkheden met „De Dage- 1" betreft, kan ik U mededelen, dat in de loop van 1957 nog weer enkele en moeilijkheden met de schroef en hydraulisch bediende manoeuvreer ten hebben gehad, hetgeen natuurlijk ir ernstige storing in de dienstregeling gevolge had. eze moeilijkheden zijn vanzelfspre- d verschillende malen met de fa. Lips proken en het resultaat is nu, dat wc in aanvaardbare voorwaarden in het aar 1958 een gewijzigd hydraulisch leem en een zwaardere schroefnaaf en den krijgen. fij hopen dat dan de moeilijkheden mede tot het verleden zullen beho- Het is ons gebleken, dat de kapiteins stuurlieden liever met „De Dageraad" met de „Dokter Wagemaker" varen, toch wel een bewijs is, dat het schip Irtechmsch aan dc hoogste eisen vol- ht de toekomst betreft het volgende: veet, dat wij sinds 1948 geijverd heb- voor het in de vaart brengen van veerboot met koplading. die dan in verbeterde en vergrote haven van ieschild haar thuishaven zou hebben ftj meenden dat dit de juiste oplos- 1 was omdat: hoewel geografisch en verkeerstech- :h de verbinding met het Horntje mis- ien juister is, de vreemdelingen, die i» de grootste bron van inkomsten van SO uitmaken, liever de mooie bootreis Oudeschild maakten; bijna onze gehele bemanning in Ou- child woont en bij vertrek vandaar dit ilderachtige dorp van Texel nog meer verval zou geraken; TESO in Oudeschild haar gebouwen pakhuizen heeft; Oudeschild, gezien het wegennet van tel zéér centraal als haven is gelegen; nautisch de route ook veiliger en fóger is omdat veel minder dwarszee aren behoeft te worden, lier kwam nog bij, dat men van de ie van de Rijkswaterstaat een haven n het Horntje projecteerde, die als lishaven voor ons niet aanvaardbaar s en waardoor het gehele bedrijf naar n Helder verplaatst zou moeten wor- waardoor TESO als Texelse onder ging verloren zou gaan. b' kent allen de ontwikkeling van deze [K er is zéér veel over gesproken en ichreven. De Provincie stond achter de vattingen van TESO. Het zou mij te f voeren de geschiedenis geheel te thalen. De Raad van de gemeente Texel heeft h ook tweemaal uitgesproken en deze in meerderheid voor het plan het rntje Ook de Alg Vergadering van 'SO heeft in 1954 een uitspraak gedaan deze was ten gunste van het plan ideschild. Voor TESO werd de vernieuwing van haar vloot steeds dringender en toen tenslotte geen overeenstemming te berei ken viel heeft TESO de knoop doorge hakt en „De Dageraad" als zijlading- schip besteld. Dit heeft toen wel enige deining en wrijving met de Rijkswaterstaat veroor zaakt, maar daaruit werd de noodoplos sing Oudeschild geboren, wat inderdaad ten noodoplossing gebleken is. De ontwikkeling van het verkeer en wel speciaal van het wegverkeer gaat echter in snel tempo verder, waardoor, ook als gevolg van de behoefte aan re creatie, het vervoer speciaal in de zomer en najaar zulke vormen aanneemt, dat wij ons alweer moeten beraden om tot de bouw van een groter schip met koplading over te gaan. Om een dergelijk schip in de vaart te brengen zijn echter andere aanlegplaat sen nodig en de Rijkswaterstaat is nog steeds van mening, dat de nieuwe veer haven aan 't Horntje moet komen. Men heeft intussen van de zijde van de Rijkswaterstaat een veel betere en ruime re haven ontworpen, zodat het mogelijk is deze haven als thuishaven te gebrui ken, waardoor TESO dus een Texelse onderneming blijft. De Provincie heeft nu ook haar stand punt gewijzigd en ondersteunt de plan nen van de Rijkswaterstaat. Het stand punt van de Gemeente Texel is U be kend, zodat het tenslotte TESO was, die een snelle oplossing van het verkeers- vraagstuk zou kunnen tegenhouden. Wij stellen ons op het standpunt, dat TESO de ontwikkeling van Texel, speciaal op het gebied van de recreatie, niet in de weg mag staan. Er stonden ons dus twee wegen open om op korte termijn in de steeds stijgen de vervoersbehoefte te voorzien, n.l.: Ie. een zusterschip van „De Dageraad" te laten bouwen en nog jaren op de uiterst moeilijke en slechte haven van Oude schild te moeten varen of 2e. onder bepaalde voorwaarden het plan 't Horntje te aanvaarden. Na vele gesprekken met de Rijkswater staat hebben wij ook wel begrip gekregen voor de argumenten, die mede de beslis sing van de Rijkswaterstaat bepalen. Het Bestuur heeft zich over deze zaak zéér ernsyg beraden en is tot de conclu sie gekomen, dat wij onze medewerking aan het binnen afzienbare tijd tot een oplossing brengen van het verkeerspro bleem niet moeten en kunnen onthouden. Bij een onlangs gehouden bespreking te Haarlem, waarbij de directeur-gene raal van de Rijkswaterstaat Ir. Maris, zo wel als de Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland aanwezig waren, is wel gebleken, dat TESO haar werk in volle vrijheid kan blijven ont plooien. Resumerende kunnen we dus vast stellen, dat de weerstand en de strijd die TESO in deze heeft gevoerd tot resultaat heeft gehad dat wij: lc. een goede veilige haven krijgen; 2e. dat TESO als Texelse onderneming in haar huidige vorm kan blijven bestaan. (Het jaarverslag, uitgebracht door de directeur, de heer J. J. van der Vlies, publiceren wij in volgend nummer red.). Na behandeling van het financiële ge deelte volgde verkiezing van een commis saris. De heer G. Bakker werd met 153 van de 168 stemmen herkozen. Rond(pont-)vraag De heer J. N. Bruin wilde graag de tarieven voor de pont vernemen; hij had v aak vernomen, dat de tarieven voor 't "Torntje belangrijk lager zouden komen te liggen. Antwoord: Gezien de kortere afstand zou men zulks inderdaad kun nen verwachten, maar uit de opgezette exploitatie van de dienst op 't Horntje blijkt, dat de rekening bij gehandhaafde tarieven met een klein nadelig saldo zal sluiten Het personentariëf, thans be staande uit een eerste en tweede klas, wordt teruggebracht tot één klas bij een gemiddeld tarief van 91 ct per persoon voor de auto's blijven de tarieven in de huidige vorm. Er is rekening gehouden met een stij ging van het vervoer, maar hoedanig deze stijging zal zijn valt moeilijk te voorspellen. Door het in de vaart bren gen van „De Dageraad" ontstond reeds een groter vervoer, maar die stijging vond tevens plaats ten tijde van een hoogconjunctuur. De Rijkswaterstaat heeft in een rapport diverse cijfers neer gelegd. Thans vervoeren wij 50.000 auto's én dit aantal zou gedurende het eerste pontjaar tot 80.000 auto's oplopen. Spreker merkte nogmaals op, dat eerst van tariefsverlaging zou kunnen worden gesproken als de exploitatie zulks ge doogt. „Momenteel hangt dat nog in de lugt". Naast de exploitatie als zodanig is er de consequentie van de huisvesting. Wie zal dat bekostigen? Dat zijn betrekkelijk duistere zaken. De pres.-comm. merkte ook nog op, dat de tarieven sinds 1952 niet zijn verhoogd, terwijl dat redelijker wijs toch wel verwacht had kunnen wor den, gezien de algemene kostenstijgingen. „In vergelijking met soortgelijke bedrij ven liggen de TESO-tarieven niet hoog, overigens kunnen wij ons niet vergelij ken met bepaalde Zeeuwse veren, die door het Rijk met miljoenen worden ge subsidieerd". In antwoord op een tweede vraag van de heer J. N. Bruin zei de pres.-comm., dat verondersteld wordt, dat ook het zware vervoer wel zal worden toegelaten maar het is niet onmogelijk, dat dit eni germate afgeremd zal worden. De heer A. van der Meulen wilde we ten of een schip met koplading is voor geschreven. Antwoord: Wij zijn al jaren lang bezig met een schip met koplading, omdat er dan vlotter kan worden ge laden en gelost. Wij hebben destijds een schip met zijlading besteld omdat de rijkswaterstaat niet genegen was in Oudeschild een geschikte aanlegplaats te bouwen. Vandaag de dag zouden wij het nog steeds toejuichen als de rijkswater staat plan 't Horntje liet varen en Oude schild geschikt maakte voor een boot met koplading. Wat het onderwerp overheidssubsidie aangaat, zo verklaarde de pres.-comm. nog, er behoeft niet op te worden gere kend, dat het Rijk in de kosten bijdraagt. TESO zal zichzelf moeten bedruipen. De heer G. Dros wilde weten of de aan- leggelegenheid te Den Helder geschikt is voor de toekomstige pont. Antwoord: De huidige aanleggelegenheid is daar niet op berekend en wij hebben helaas de indruk, dat er nog veel strijd zal moeten worden geleverd om ons van de gewenste voor zieningen te kunnen verzekeren. Het zal moeilijk zijn een oplossing te vinden, die voor de volle honderd procent een veilige ligplaats garandeert. De marine is in Den Helder een van de machtige partijen en wanneer de Rijkswaterstaat genegen is tegemoet te komen aan onze verlangens, dan zou het toch nog weer heel goed mo gelijk zijn, dat de Marine het plan torpe deert en. de Marine schijnt meer in de melk te brokkelen te hebben dan de Rijkswaterstaat. TESO zal echter alles in het werk stellen om ook voor Den Helder een afdoende oplossing te bewerkstelli gen. De heer W H. Lap (die als pres.-comm. de dienst op het Horntje al eens heeft be cijferd en daarbij tot een behoorlijk na delig saldo kwam red.) stelde voor aan de regering een garantie te vragen inzake het uit te keren dividend. „De overheid is zelf immers optimistisch ge noeg'!" Voorts vroeg de heer Lap of de pres.-comm. ook niet van mening was, dat het bustarief naar het pont hoger zal komen te liggen. Antwoord: Inder daad zal het bustarief verhoogd moeten worden. Gevraagd werd nog, waar de pont te Den Helder zal moeten aanleggen. De pont zal aanleggen op de plaats van de tegenwoordige steiger van de Voorwaarts De heer A. Slegh had wel eens verno men, dat bij het in de vaart brengen van een pont het gratis vervoer zal komen te vervallen. Antwoord: Het is het streven van het bestuur om het vrije vervoer voor scholieren en zieken (ziekenbezoek) onder alle omstandigheden te handhaven, maar als de dienst een nadelig saldo zou opleveren, dan zou het intrekken van het gratis vervoer wel eens een zaak van overweging kunnen worden.. De heer A. Backer merkte op, dat de voorstanders van plan 't Horntje ons al tijd koeien met gouden hoorns hebben beloofd: de tarieven zouden worden ver laagd en er zouden minstens tien dien sten per dag worden uitgevoerd. Tot dus verre hebben wij vanavond echter alleen maar vernomen, dat wij uiteindelijk meer zullen moeten betalen om over te komen. (Totaal met inbegrip van de buskosten dan). Over het feit, dat een heel dorp (Oudeschild) de nek wordt omgedraaid heb ik hier vanavond nog niets horen op merken. Antwoord: TESO heeft dezelfde gedachtengang. Wanneer men in het verleden beter geluisterd had naar wat wij altijd verkondigd hebben, dan geloof ik niet, dat wij tot een verbinding ge komen waren, waar wij straks mee ge confronteerd zullen worden. Door een foutieve voorlichting van de grote massa is de zaak deze richting uitgegaan. De heer C. de Wit vroeg of er in Oudeschild een reserveschip blijft liggen teneinde daarmee te kunnen varen, wan neer het weer te slecht is om van 't Horntje gebruik te maken. Antwoord: Die mogelijkheid zal niet aanwezig zijn, want het ligt in de bedoeling om de aan gebrachte stoepen te Oudeschild weg te Tot en met zaterdagavond wordt in „Casino" te Den Burg de „Burgse Win keliers Beurs", de B.W.B., gehouden. De zeventien deelnemende bedrijven komen stuk voor stuk op bewonderenswaardige wijze voor de dag met een keur van arti kelen. Uiteraard in vele gevallen „een greep" uit de overdadige collectier waar uit moge blijken, dat deze middenstan ders tegen iedere concurrentie ruim schoots opgewassen zijn èn wat de kwa liteit der artikelen aangaat èn vooral ook ten opzichte van de service. Het was de Burgse Winkeliers vereni ging, die het initiatief nam tot deze bij zondere show en het moet haar een grote eer geweest zijn, dat burgemeester De Koning bereid bevonden werd deze ten toonstelling te openen. Deze plechtigheid werd bijgewoond door de beide wethou ders, de heren C. H. Roeper en Th. R. Hin en gemeente-secretaris P. Beemster- boer. De genodigden werden van harte wel kom geheten door de voorzitter, de heer J. Agter, die in een frisse, originele speech het doel van deze tentoonstelling uiteenzette. Allereerst wilde de heer Ag ter dan stilstaan bij de vraag wat het winkelier zijn inhoudt. Hij bevindt zich zeker niet in de positie van de man, die slapende rijk wordt: er moet hard wor den aangepakt, niet alleen door hemzelf, maar ook zijn vrouw en veelal helpen de kinderen ook reeds op jeugdige leeftijd (met enthousiasme) een pittig handje mee. Het is geen uitznodering als zo'n middenstandsgezin samen per week 140 uur in touw is. Er komt meer voor kijken dan menige buitenstaander denkt, wil men zijn bedrijf bloeiende houden. Het middenstandsgezin is, zo merkte spreker op, een zeer hard werkend team, dat vele kwaliteiten in zich moet verenigen, het moet de diensten aanbieden van loop jongen, knecht, chef, etaleur, inkoper, verkoper, bankier en directeur. Bovenal echter moet de middenstander in staat en genegen zijn om te dienen, zoals een trouw dienaar zijn koning dient. Tenein de meer nog dan voorheen aan deze ver langens tegemoet te kunnen komen, kwamen de winkeliers van Den Burg tot het besluit zich ter wille van een bijzon dere actie, bijzondere diensten aan de cliëntèle, een beurs in het leven te roe pen om de klanten op een kleine opper vlakte te tonen wat de handel brengt. breken en er een handelskade van te maken, zodat daar dan geen gelegenheid meer zal bestaan tot 't lossen van auto's. In antwoord op een desbetreffende vraag van de heer M. Bakker zei de heer De Lugt, dat door de kortere verbinding een uurdienst mogelijk zal zijn. Thans wordt een twee-uur-dienst onderhouden. Misschien zal via 't Horntje op het mid den van de dag geen uur-dienst nodig zijn. De heer Bakker was ook benieuwd of er een latere dienst komt. Antwoord: Wij hebben vooralsnog met plannen te maken, naar de verwezenlijking waarvan gestreefd wordt. U weet hoe het met de rijksfinanciën gesteld is... Er wordt naar gestreefd om vanaf 1962 de kortere dienst te kunnen uitvoeren. Algemene vragen De heer A. van der Meulen wees op- de winst van het busbedrijf. Hij vroeg waar om er in het topseizoen geen busdienst op het Westerslag en omgeving kan worden geopend Ook Den Hoorn (nieuwe strand weg) heeft daar z.i. recht op. Geantwoord werd, dat deze kwestie ernstig onder het oog zal Worden gezien; indien mogelijk zal aan de wens tegemoet worden geko men. De heer Van der Meulen wees voorts op de „chaos" op zaterdag door het één- richtingverkeer te Den Burg. Hij vroeg o) voor de bussen, die helemaal om moeten rijden, geen uitzondering kan worden gemaakt, (Een dergelijke opmerking werd vorige week ook in de raad gelanceerd red.). De heer G. Dros zei, dat iedere goed geladen vrachtauto beter rijdt dan de ziekenauto. Antwoord: Wij ontvangen de laatste tijd meer klachten over de zieken auto. Overwogen wordt een betere auto aan te schaffen, maar de constructie van de brancards is zo goed, dat deze in alle ziekenauto's wordt toegepast. In antwoord op een vraag van mej. Noordijk de enige vrouwelijke aanwe zige aandeelhouder kon worden mede gedeeld, dat er binnenkort een bonboekje voor personenvervoer zal worden uitge geven met 50 biljetten geldig voor de duur van twee jaar. Dat komt neer op een korting van 30 pet. De heer A. Eelman acht het beschik baar zijn van meer bussen voor de laatste boot op zondag wenselijk. Hierna volgde sluiting. Daarbij het mooiste en het beste ten toon te stellen, artikelen voor minder geld bij een hogere service. De heer Ag ter hoopte, dat deze beurs tot heil zou zijn van de klanten, tot heil van de za kenlieden, tot heil van het personeel en last but not least tot heil ook van de overheid. Mede zal het succes van derge lijke activiteiten een verdere ontplooiing van de bedrijven ten gevolge kunnen hebben in de vorm van een nog betere sortering, waarvan zowel de eilandgenoot als de toerist kan profiteren. De heer Agter verzocht hierna burge meester De Koning de beurs te willen openen. Alvorens aan dit verzoek te voldoen wilde de burgemeester eerst het bestuur hartelijk dank zeggen voor de ontvangen uitnodiging, die door B. en W. met genoegen is aanvaard. Spreker dacht terug aan de voormalige tentoonstelling door de mdidenstand, waarbij hij zijn waardering had uitgesproken voor de wijze, waarop men voor de dag was ge komen. Het is van het allergrootste be- lan" aldus de burgemeester, dat de Texelse middenstand op zijn qui vive blijft, vooral nu het eiland straks door het in de vaart brengen van een pont op een kortere verbinding met het vasteland minder geïsoleerd zal zijn en dat tijdstip ligt niet zover meer in het verschiet. En kel door Uw concurrentievermogen te vergroten zult U in staat zijn om de groei en bloei van Uw bedrijven te ver zekeren. Een tentoonstelling als deze en tameert een en ander in niet onbelang rijke mate. Ik heb mogen constateren, dat U tevens doordrongen is van Uw taak ten opzichte van het toerisme, dat een uitstekende indruk mag hebben van de Texelse zaken. B. en W. zijn hier gaarne aanwezig om dat het college meeleeft met Texelse be langen. Het verheugt mij, zo besloot de burgemeester, dat U Uw functie op de juiste wijze ziet en zich niet de loef wilt laten afsteken door collega's van de overkant. Met de wens, dat de Beurs het be oogde resultaat zal mogen afwerpen, ver klaarde de burgemeester de tentoonstel ling voor geopend, B. en W. hebben hierna geruime tijd op de beurs vertoefd en zich alom uitvoerig door de deskundigen laten voorlichten. Deze Beurs heeft recht op de algemene belangstelling en zal die dan ook zeker genieten. Er is voor elck wat wils. Aan de hand van grote advertentie van de aangesloten winkeliers, willen wij even in de daarin aangegeven volgorde de di verse stands in vogelvlucht langs flitsen. (Zie vervolg pagina 2) DRUMBAND NAAR HALFWEG Op 19 en 20 april zal de Drumband van de Margaretha Sinclairgroep zich in Halfweg bevinden om er een jubileum van de plaatselijke Middenstand luister bij te zetten. KONINKLIJKE ONDERSCHEIDING De heer Sj. Visser, bedrijfsleider fa. Lunter, afdeling Texel, is vorige week ter gelegenheid van zijn gouden dienstjubi- leum onderscheiden met de zilveren me daille, verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau. De onderscheiding is hem bij de officiële huldiging in Bolsward uitgereikt. Onze hartelijke gelukwensen! DIPLOMA MIDDELBARE LANDBOUWSCHOOL C. G. Vlaming behaalde het diploma van de middelbare landbouwwinter- school te Schagen. VERGADERING ,,'T AMATEURTJE" Morgenavond vergadert de toneelclub van De Waal in het dorpshuis. Zie ook de adv. AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Woensdag 16 april Den Burg, „De Zwaan", bijeenkomst K.V.G. (Kath. Vrouwen gilde). Donderdag 17 april Den Burg, 13.30 en 14.45 uur. Jeugdcon- cert door het Haags Piano Trio. Den Ëurg, Landbouwhuishoudschool, bij eenkomst Ver. oudleerl. L.B.H.H.S. UITBREIDINGSPLANNEN Het hoofd van het gemeentebestuur van Texel maakt bekend, dat door de raad dier gemeente op 10 april 1958 is besloten tot voorbereiding van een wijzi ging van het „Uitbreidingsplan-in-hoofd- zaken voor de gemeente Texel" en een aanvulling en een wijziging van het „Uit- wijziging van het ,,Uitbreidingsplan-in- breidingsplan-in-onderdelen voor Den Burg" alsmede van een aanvulling en een onderdelen voor De Koog". Texel, 11 april 1958 Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, C. DE KONING Voor de mooiste keuze in mantels naa SPOORSTRAAT HOEK KONING STR A AT_

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1958 | | pagina 1