Cjrocn '7wa in het hart-, mooi weer kan Zeemeeuw Vlielandvaarders nauwelijks bergen omantische tocht naar het domein der robben LJ- HALVE EEUW GELEDEN SDAG 20 AUGUSTUS 1958 72e JAARGANG No. 7276 re N.V. v.h. Lcmgeveld do Rooij icmdel Drukkerij Bibliotheek lurg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 da* *è'32t haeldlioi/t boStL ind is een smalle strook grond, waaiop helm waait en dennenbossen geuren, heel goed zoekt zult u ook nog een enkel graspolletje vinden, het voedsel dedertig runderen van het eiland, dat hij zomerdag dus op melk- aer uit Friesland is aangewezen. COURANT Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart, -f 20 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm Vl.ehors het feit, dat er voor de trip Texel- ind v.v. zulk een grote belangstel- bestaat, blijkt, dat de moderne, tere mens tóch ergens in zijn hart ;en plaatsje heeft kunnen reserveren de aloude romantiek. Want dit is irip, waarbij de romantiek nog een dje meespreekt. Het avontuur, mo- vij wel zeggen. Iedere trip daarheen er anders en iedere trip vergt weer re inspanning en meer of minder begint al zo: als de Bilt windkracht voorspelt, zegt de bemanning van Zeemeeuw": „Een verloren dag, er t niet gevaren". Dan blijft de mo- >ot, die nog een honderd man kan >eren, aan het geïmproviseerde stei- tussen De Cocksdorp en de vuur- aan zijn touwen gemeerd. Kittig op eer dansend, want bij windkracht is het Eierlandse Gat geen spiegel- water meer: dan hult ze zich in een van kruivende golven, die tegen de ipswand opspringen, die met geweld t smalle strand van Texel's Noord- iunt te pletter slaan. Of een onzalig vinden op de graniet-harde gordel, e dienst van de Rijkswaterstaat sik- >rmig voor de bedreigde toren heeft aanleggen. Bij windkracht zeven is gen kilometer lange zandplaats, die e laatste duinen van Vlieland begint chuin tegenover de Texelse vuur- en de Eierlandse Gronden in zee wijnt, een onherbergzaam gebied; U er weg. Die zandplaat is dan een iweging zijnde zandzee, die alle leven jdt. Geen gras en geen vee lar er was geen leven: geen gras en vee. Geen wonder, dat dit terrein iahara van het Noorden wordt ge ld. Dadelpalmen treft U er evenmin noch fata's morgana: de schipbreu- ig kan er te allen tijde een veilig te- vinden: midden op die zandplaat, door metershoge palen getorst ge itje, waarin het hele jaar door pro aanwezig is en een telefoon om in act te kunnen komen met de be lde wereld. Die bewoonde wereld is als de stormwind loeit en het zicht ien minimum beperkt is. Als grijze nwolken laag over de zandplaat ren en zee en lucht onzichtbaar in ar overvloeien. Dan moet U er dus zijn. U zult er ook moeilijk kunnen en, want „De Zeemeeuw" vaart al bij zomerdag en dan nog bij gunstig Bij dat gunstige weer moet U ove is niet helemaal denken aan een c-blauwe lucht met een windkracht wak om een vlieger op te laten [wens Varen zullen ze! erlaat met een staalblauwe lucht de 'lse noordkust, maar een halve dag komen er donderwolken aan de einder naderbij schuiven en de wind steekt op. Dacht U, dat de gebroeders Boon U dan moederziel op de Vliehors zouden laten staan7 Desnoods komt de reddingboot U terughalen. Vindt U het romantisch, zo'n trip of niet? Het begint overigens allemaal erg nor maal: in Den Burg stapt U in de bus, die langs De Koog rijdt om ook daar nog enige liefhebbers voor de Vlielandreis in te nemen. Door de uitgestrekte Eierland se polder naar de uiterste noordpunt. Links en rechts de ijverige landbouwers op hun machines of kruipend tussen de planten. Boven U een rank vliegtuigje, dat speelse soldaatjes zoet gaat houden bij de Helderse vuurtoren. Cocksdorps bomendijk leent zich altijd voor een vluchtig doorkijkje, een visitekaartje, dat het wel doen zal en aanleiding zal geven tot het verkennen ook van dit knusse, landelijke dorpje. Waarom niet vanuit De Cocksdorp? Maar de bus gaat links af. Waarom de „Zeemeeuw" niet vanuit de Cocksdorper haven vertrekt? Verzandt?ie? Moet de boot dan een èxtra aantal sleuven door varen? Hoe dan ook, U gaat opnieuw de polder in, regelrecht op de vuurtoren af. Ogenschijnlijk, want ineens zwaait de bus naar rechts en een dijk op. Over een zéér oud fundament. Het fundament van een oude muur? Van de Atlantic Wall? Geen tijd voor een diepgaand onderzoek, want na twee honderd meter heeft de bus het eindpunt bereikt. Smalste strand ter wereld Verder rijden zou neerkomen op een zich vervaarlijk vastbijten in het kleffe, zuigende zand van het smalste strand ter wereld. Langs dat strand stroomt de zee, met zulk een kracht, dat men door mid del van een bord geattendeerd wordt op het levensgevaar, dat de zwemmer daar dreigt: tien meter uit de kust is de zee er tien meter diep. Nergens ter wereld ook is de stroom krachtiger: U zoudt dat het beste kunnen controleren aan de hand van de olierekening van de „Zee meeuw". Uitstappen en embarkeren. Een fraaie pier met vissers en vogels? Nee, zo maar een in enkele verloren uurtjes in elkaar geslagen bruggetje met geen ander doel dan U het inschepen te vergemakkelijken. Het strand buigt omlaag, de vloer van het landingshoofd is waterbouwkundig en horizontaal aangelegd, zodat U bij de boot gekomen zeker drie meter boven moeder aarde staat wat allemaal ook weer dagelijks verschilt, want de zee dringt tweemaal daags op en wijkt even- vaak berustend terug. Geen tijdschema Aan boord gestapt gaan we niet meer op ons horloge kijken, want er is geen Zeehondje, geboren in het Eierlandse gat? tijdschema. We gaan een dagje naar Vlieland en daarbij hebben we slechts twee dingen nauwkeurig te controleren: het tijdstip van de afvaart aan de Texel se Noordkust en het tijdstip van vertrek van de autobusonderneming op Vlieland. Die buslijn start in het dorp. Prompt om kwart over negen verlaat U Texel, prompt om drie uur rijdt de eerste dienst richting Texel door Vlielands enige dorp. Verder kunt en moet ge alles maar op zijn beloop laten. Dat geldt ook voor de mensen, die speciaal voor de robben ko men. Want tweemaal per dag vallen de .robbenplaten" droog en tweemaal per dag duiken ze onder water. Vierhonderd robben Er zijn nog robben. Schipper Boon ga randeert U een aantal van vierhonderd stuks. Hij heeft stellig niet overdreven, want aan de noordwestpunt van de Vlie hors zagen we er meer dan honderd lig gen zonnen. Waren wij zakelijker ingeslagen, wij hadden van de week onze slag kunnen slaan, want iedereen wilde die robben zien en lang niet iedereen had een verre kijker om de schouder. Maar men had, zo bleek naderhand geen verrekijker nodig. Schipper Boon had vanuit zijn stuurhut het gescherm op dek al met een speelse glimlach op de verweerde wangen gade geslagen. Hij stuurde al lang op de rob benplaat aan. Nee, niet regelrecht: regel recht kun je daar eerst varen als de zee over de Vliehors jaagt, maar wij schre ven het al de windkracht lag (ver) be neden zeven. Als Columbus Ineens werd er geroepen „Zeehonden, zeehonden", geen roepen, maar jubelen. Zo moet Columbus eens gejubeld hebben, toen hij Indië ontdekte en de Indianen ontwaarde. Inderdaad, geen loos alarm: zeehonden. Op een zandplaat. De verre kijker geeft ons de fijnste details weer: zeehonden in alle afmetingen en alle kleur. De dieren lagen er prinsheerlijk te zonnen. Broederlijk deelden ze het als maar kleiner wordende zandbankje met een legio aantal grauw-gevederde meeu wen. Ze lagen kennelijk te dutten en bleken voorshands maar half-geïnteres- seerd in het naderende bootje. Schipper Boon schakelde op een bepaald moment de motor uit en geruisloos gleed ons schip naar de zandplaat. Er lagen zes zeehonden. Vier hunner doken kalm, maar vastberaden, het water in, de twee anderen waren te lui (of te mak?) om ook hun vinnen te vervoeren. De boot kwam schuin op het water te liggen, want iedereen was naar stuur boord gedrongen. Camera's klikten, film toestellen snorden. Er werd gejuicht en gesommeerd tot stilte. tot een visser van Wieringen op de zandplaat aanliep. Jammer, want dit werd de zeehonden te machtig: de laatste twee gaven er de brui aan en zochten het (vochtige) element op Jammer, dat de visser in ons vaarwater kwam, maar verklaarbaar, want wie is de grootste vijand van de visser? De zeehond 1 Per dag verorberen de robben namelijk veertig of meer vissen en als U nagaat, dat hier honderden robben rond zwemmen, allemaal snuiters met een ge zonde maag, die de lekkerste vis er het eerst uit frutselen, wel, dan kan een aan komend badgastje begrijpen, dat de vis sers die zeehonden wel kunnen schieten. Jaren achtereen hébben ze dat trou wens zeer intensief gedaan én omdat ze daardoor concurrenten uit de weg ruim den én omdat ze een paar rijksdaalders uitgekeerd kregen bij inlevering van een zeehondenpootje. Gelukkig is de jacht op deze dieren verboden. Omdat de zeehond zo langzamerhand aan het uitsterven gaat? In de kajuit Zeehondjes gezien, camera dicht en dan langs een smal trapje de kajuit in om mevr. Boon goede dag te wensen en een kopje koffie te genieten. Nergens smaakt de koffie lekkerder dan in de kajuit van De Zeemeeuw". Mevrouw Boon, stellig ook deze regels onder ogen krijgend, zal ons weer van opsnijderij en overdrijving beschuldigen (wat ons reeds op voorba rige wijze te verstaan werd gegeven), maar de waarheid dienendeen volle digheidshalve willen wij dat toch wel even vaststellen. Temeer, daar we tóch de tijd aan onszelf hebben: we varen welis waar al kilometers lang gelijk met de stuivende massa's zand van de Vliehors op, maar het Vlielandse steigertje is voorlopig nog onvindbaar-ver. Dichterbij duiken de straaljagers. Gek, maar nie mand zegt: „Die rotdingen in de vrije natuur"?, maar iedereen vindt ze inte- ïessant als ze hun granaten op de Vlie hors afvuren. Niet zo maar in het wilde weg, hoor: op die zandplaat ontdekken we talrijke objecten: oude, verroeste, scheef in het zand weggezakte tanks, hopen puin, rode vakken. Langs de rand vogels: duizenden scholeksters, zil vermeeuwen, trekvogels: rose grutto's en bonte strandlopers, eidereenden, die zich telkens weer door de „Zeemeeuw" op de wieken laten drijven. Van ver hebt ge Vlieland al zien lon ken. Met donkergroene duinrichels, waar naast de blinkende zandplaat als een kostbaar diadeem 't zonlicht weerkaatst. (Slot volgt) „VOORWAARTS" MAAKTE EEN EXTRA REIS De „Voorwaarts" heeft zaterdag een extra reis gemaakt ten behoeve van een badgast, die zo ongelukkig was komen te vallen, dat hij een enkel brak. Hij moest daartoe in een ziekenhuis te Den Helder worden opgenomen. M.A.B.-CLUB NIEUWS Zondag a.s. is er een puzzelrit voor auto's, motoren en bromfietsen. Deze rit is uitgezet door drie dames. Het moet een heel mooie rit zijn en we hebben het vermoeden dat u goed uit moet kij ken. Enfin dat komt u zondag wel aan de weet. De start is of 2 uur bij het Cen traal Bureau aan de Waalderstraat. De inschrijving staat open vanaf 1.30 uur aldaar. Het inschrijfgeld voor leden f 1,25 en voor niet-leden f 2,50. KLAVERJAS-NIEUWS De uitslag van de drive van 15 aug. 1 P. Hartog-G. Kaspers 6011 pnt 2 Echtpaar Komen 5458 pnt 3 A. de Jong-v. Oostrem 5439 pnt 4 Jn. Borgman-Jn. Gieles 5364 pnt 5 C. v. Hoort-P. v.d. Molen 5137 pnt Troostprijs D. Huizinga-G. Mollenhof 3256 pnt Vrijdag 22 augustus wordt de laatste drive gehouden in het Dorpshuis te Den Burg. Aanvang 8 uur. TIJD IS TIJD I Niet alleen de TESO-walcom- missaris op Texel heeft het te genwoordig bar druk, maar ook de TESO-commissaris van Den Helder. Ze werken daarbij hoogst econo misch en hopen, dat de passa giers wat willen meewerken. Op tijd bij de boot, dan kan de TESO op tijd varen. Zondagmiddag liep het helemaal gesmeerd: de trein kwam op zo danig tijdstip binnen, dat de bus, waarvoor heel wat liefhebbers gereed stonden, nog maar nauwe lijks de boot kon halen. Maar we gingen dan toch mee, mede dank zei de tip van de walcom- missaris „opschieten mensen, het is tijd". De laatste passagier aan boord, de plank weg en de schuif dicht. Draaien maar! Maar net op het moment, dat de schuif in het slot viel kwam een dame met een kindje aanhollen: ze had aan boord een praatje ge maakt met een der bemannings leden en had daarbij blijkbaar tijd en schuif uit het oog verlo ren. Ze bonsde tegen het raam. „Hé, riep ze naar de wal, „ik moet er af!" De walcommissaris scheen 'n moment geneigd om de plank weer neer te leggen, maar ineens verstarde zijn blik. Hij stak zijn handen in de zakken en zei vast beraden „Nee, het is tijd, we moeten varen!" De dame stoomde als een maan- raket en sprak dreigend „Ik krijg je vanavond wel!" „Mevrouw", waagden we, „weet u dan waar hij woont?" „Of ik het weet", zei ze „het is .mijn eigen man!" „Dat is wat voor onder de pomp" meende hofmeester Snoek. Maar meneer de hofmeester, je kunt toch niet alles onder de pomp zetten. Gelukkig verledentijd Tegenwoordig worden robbentochten georganiseerd: TESO laat dagelijks, al thans bij gunstig weer, een bootje va ren om de toeristen in de gelegenheid te stellen de zeehonden van het Eier landse- Gat van nabij gade te slaan. De zeehonden worden van jaar tot jaar tammer. Ze vrezen de mens niet meer, nu van die zijde blijkbaar geen gevaar meer dreigt, want zoals bekend, mogen de robben niet meer worden geschoten. Hierdoor wil men het uitsterven van deze dieren proberen te voorkomen. Precies een half eeuw terug publiceer de de Texelaar een bericht over een zeer geslaagde zeehonden jacht: Oosterend, 12 augustus 1908: De rob- benvanger D. (de naam mocht blijkbaar niet voluit in de krant!) bemachtigde de ze week op één dag 15 zeehonden, waar onder slechts één jong, dat een manne tje was. De 14 oude dieren waren alle wijfjes, zodat hiervoor alleen aan Rijks premie ontvangen kan worden f 44,50 Voor dat wijfje toch wordt f 3.en voor een mannetje f 2,50 uitgekeerd, waarvoor men niets behoeft af te staan dan de vinpooten. NATIONALE TREKPAARDENTENTOONSTELLING De jaarlijkse tentoonstelling van de Koninklijke Vereniging „Het Nederland- sche Trekpaard" wordt dit jaar gehouden op dinsdag 9 en woensdag 10 september, natuurlijk in de grote veemarkthallen te 's-Hertogenbosch. In vergelijking met de zilveren jubi leum-tentoonstelling van vorig jaar, zal dit jaar de feestelijkheid en de demon stratie een, zo mogelijk, nog luisterrijker karakter dragen. De eigenlijke tentoon stelling en de keuringen zullen bovendien uitgebreider zijn, omdat nog weer 40 paarden méér werden aangegeven dan in 1957. Zo zal op deze nationale show onze vaderlandse trekpaardfokkerij met 458 elite-dieren vertegenwoordigd zijn. De toestand van de Nederlandse land bouw dwingt de boer tot scherp rekenen om na te gaan hoe hij zijn bedrijf zo ren dabel mogelijk kan leiden. Besparing en bezuiniging is thans het devies. Bij goed rekenen en bij een goede bedrijfsvoering is reeds voldoende gebleken, dat op vele bedrijven in ons land het paard de meest voordelige krachtbron is. Ook blijkt steeds meer, dat op de grote bedrijven het paard, naast de trekker, niet alleen royaal zijn eigen kost kan verdienen, doch bovendien, door de fokkerij, voor de boer nog aanzienlijk wat in het laatje brengt. Maar dan moet het een goed paard d.w.z. een stamboekpaard zijn. Daarom wordt aan de fokkerij van het Nederlandse trekpaard de uiterste zorg besteed. Wat op dit terrein werd bereikt, toont de Koninklijke Vereniging op 9 en 10 september a.s. in 's-Hertogenbosch. Z.K.H. Prins Bernhard, een groot paar denvriend, heeft zich zoals reeds 'is meegedeeld bereid verklaard het voor zitterschap van het Ere-Comité te aan vaarden. In dit Ere-Comité hebben onder meer ook zitting Z. Exc. de Minister van Land bouw, Visserij en Voedselvoorziening, Dr. Ir. A. Vondeling en Z.Exc. de Minister van Oorlog en Marine, Ir. C. Staf. S.V. Texel Dat Texel het moeilijk zou krijgen legen HRC 1 was te verwachten. Niet alleen dat de bezoekers in techniek en conditie veel te sterk waren, maar ook de warmte was een lastige factor. Texel was nog niet compleet door de vakanties en misschien hier en daar nog seizoenarbeid, maar ook nog onvoldoen de conditie maakte het verschil te groot. Toch hebben onze jongens zich, voor al verdedigend, goed geweerd en het was vaak moeilijk om de steeds weer aankomende aanvallers te weerstaan. Bob deed het als spil heel behoorlijk, ook de backs en kanthalfs weerden zich goed. Het tactisch element, zoals de juiste op stelling moet nog bestudeerd worden. In de aanval, waarin Ab Wilkens voor het eerst meespeelde was de stootkracht te gering, de beste combinaties vormden nog Ab en Piet. Onze midvoor liet soms aardige dingen zien, maar het duurt te lang als er een kans is. Te veel werd te hoog door het mid den gespeeld, waardoor de spil en ach terhoede van H gemakkelijk werk kre gen. Na de rust toen Ab zijn kans kreeg werd hij onbehoorlijk tegen de grond gewerkt, ook Henk kreeg een pracht kans maar de H keeper gebruikte zijn handen verkeerd en maakte H kansloos. Dat H een grote overwinning ging be halen wisten we het werd 9-0, maar Bertus heeft tot van moeilijke ballen en schoten op voortreffelijke wijze gekeerd. Zo mag H dus door bekeren en gaan wij ons via vriendschappelijke oefenwed strijden gereed maken voor de compe titie. Woensdagavond half zeven speelt een T combinatie tegen St Oedenrode. A.s. zondag komt een Alkmaar com binatie op bezoek, van de grote semi profclub, reserves. Nu de vakanties ten einde lopen mo gen we verwachten dat al onze spelers zich bewust worden van de naderende competitie en dus via training zich ter dege gaan voorbereiden. St. Oedenrode kampeert, even als vo rige jaar, hier op Texel Dit belooft een goede spormeting te worden. Voetbaltoto Deze week gaat weer de toto starten en worden onze leden de formulieren toegezonden. Deze moeten dan vrijdags avonds uiterlijk 9 uur ingeleverd wor den bij Hotel De Graaf. Voor bezorgen en ophalen der formu lieren worden enige medewerkers ge zocht. Zij gelieven zich te melden bij de secretaris de heer G. J. ten Cate. HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild: 20 aug. 0.11 en 12.11; 21 aug. 0,40 en 12 40; 22 aug. 1.07 en 13.11; 23 aug. 1,46 en 14.07. Aan het strand ongeveer een uur eer der hoog water.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1958 | | pagina 1