Cjrocn 'fwarL-ffexels in het Eerste bestek kavelwerk voor polder Het Noorden aanbesteed )e ruilverkavelingswerkzaamheden vorderen goed Wegen en waterlopen voltooid werk begon zomer 1954) Over anderhalf jaar automatisch telefoneren TEXELSE Jitgave N.V. v.h. Lcmgeveld de Rooi] Joekhandel Drukkerij Bibliotheek )en Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 De uitvoering van de werkzaamheden in verband met de in het verschiet lig- ende ruilverkaveling vinden gestaag voortgang en binnenkort zal de laatste ilometer weg voltooid zijn. Zoals bekend worden voor de uitvoering van een uilverkaveling allereerst wegen en waterlopen in orde gebracht. Op Texel viel er, rat dat betreft nogal wat te doen, want de ruilverkaveling omvat voornamelijk iet oude Texel, opgebouwd uit heuvels en dalen. De mededeling, dat dezer dagen iet eerste bestek van het z.g. kavelwerk voor polder Het Noorden ook onder le ruilverkaveling vallende is aanbesteed (voor 232.000,bleek de firma Viersma uit Heiloo de voordeligste aanbieding te doen), levert het bewijs, dat er link schot in de werkzaamheden zit. ATERDAG 18 OKTOBER 1958 73e JAARGANG No. 7294 COURANT Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. 2,25 p. kwart. -|- 20 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm Als dat kavelwerk uitgevoerd is kan iractisch gesproken tot de nieuwe toede- ing van gronden worden overgegaan. Het ;avelwerk zelf is dus voor de boeren ligenlijk het belangrijkste werk! De firma Wiersma (die eventjes twaalf irocent beneden de begroting wist te ilijven, een vriendelijk gebaar!) gaat lieuwe sloten graven en oude sloten ver- ieteren c.q. dempen. Zwin blijft voedseldepót Op de nieuwste kaart van polder het foorden de oudste is overigens nog ;cen honderd jaar! ziet U naast het oude zwin een nieuwe hoofdwaterloop iggen. Het zwin blijft namelijk bestaan, il oefende het voorheen de functie van oofdwaterloop uit. Zo op het eerste ge- ucht een wonderlijk iets, maar een en mder houdt verband met bezwaren wei van natuur-wetenschappelijke zijde ïijn gerezen. Van die zijde stond men er i.l. op, dat het Zwin behouden bleef om dat men dit water van belang achtte als oedseldepöt voor de vogels. (En polder Het Noorden is nu eenmaal altijd een •ogelrijke streek geweest). Tussen het win en het nieuwe kanaal vindt ge thans dijk: dat is echter nu grond-in-depöt. Het zwin hadden de mensen van de cul- luur-technische dienst anders best willen opruimen, omdat dit water nu eenmaal eel te breed is als waterloop, wat het onderhoud zoals men begrijpt niet ten goede kan komen. De hoofdwaterloop is een dezer dagen gereed gekomen. Dit werk is uitgevoerd docr de firma De Vries en Van der Wiel Hilversum. Uit een en ander blijkt, dat ook met de belangen van de natuurliefhebbers wel degelijk rekening wordt gehouden bij de uitvoering van de ruilverkaveling: de natuur-wetenschappelijke dienst heeft immers ook een vinger in de pap! Grote veranderingen Wie het eiland in enige jaren niet heeft bezocht, bemerkt, dat er zich de laatste jaren grote veranderingen heb ben voltrokken. Mèt de tentwagens zijn als het ware automatisch ook de grint wegen met paardenpad uit het land schap verdwenen. Tot vreugde van ve len, want in de plaats daarvan lopen nu prachtige, effen asfaltwegen over het eiland. Als curiositeit had men mis schien een stukje grintweg met paarden pad kunnen laten liggen om de moderne mens er een voorstelling van te kunnen geven, hoe men vroeger heeft moeten modderen om vanxde boerderij naar de markt te kunnen komen. Overigens valt er nog door cén ca tegorie Texelaars volop te modderen: bijzondere Texelaars: wij bedoelen de manschappen van het Amfibisch Oefenkamp De Mok, want de (snelle) trucks kunnen thans weliswaar over de zo goed als voltooide weg door polder De Kuil racen, maar na het passeren van het laatste hek staan ze meteen weer in de rimboe en moeten de chauffeurs hun wagens over fun deringen van brokken beton en wat dies meer zij laten dokkeren. Toch nog een rit van een paar kilo meter. Door terrein, dat in beheer is bij het Staatsbosbeheer Begrijpelijk voelt „De Staat" er niets voor om duizenden guldens uit te trekken ten prof ij te van defensie, maar even onbegrijpelijk komt het ons voor, dat defensie het goede ma teriaal aan een in zulk een schrikbarend slechte staat verkerende „weg" prijs geeft. Op deze wijze raakt het geld even goed op, niet waar! Tuinwal in ere gehouden De bezoeker (die zo lange tijd het oog niet over het Texelse landschap kon laten wijden) zal met genoegen constateren, dat de tuinwal nog altijd in hoge ere wordt gehouden. Het merkwaardige is, dat bij de aanleg of verbetering van we gen in totaal meer kilometers tuinwal is aangebracht dan geslecht! Wij herinneren ons, (tijdens de polemiek rond de op han den zijnde stemming inzake de ruilver kaveling) dat velen de vrees koesterden, dat het Texelse landschap met het hart van Mientje-uit-de-mobilisatietijd ver eenzelvigd zou kunnen worden, maar het aantal meters (prikkel-) draadafrastering te miniem geworden en alom kunnen de jonge lammeren beschutting vinden te gen de striemende noordenwind. Mis schien zullen sommigen zeggen „Ja, maar die wegen zijn zoveel breder en minder landschappelijk dus. Antwoord: het kon niet anders, het moderne (snel-)verkeer liet geen andere keus over. Over de honderd kilometer wegen Momenteel wordt de laatste hand dus gelegd aan de geprojecteerde ruilverka velingswegen. Activiteit heerst wat dit betreft nog rond Den Hoorn, in Dijk manshuizen en men is bezig in Spang de bermen te verbreden. Deze breedte be draagt minimaal drie meter. Ook in Spang worden momenteel weer heel wat metertjes tuinwal verplaatst. De ruilverkaveling vormt een enorm karwei: er moesten b.v. 110-120 kilometer nieuwe wegen worden aangelegd of be staande wegen worden verbeterd. Die verbetering was veelal een dankbare taak, want jarenlang had men niets of nagenoeg niets aan de wegen gedaan, om dat het wachten was op de ruilverkave ling. Bij de wegvermeuwing kon men dikwijls niet aan een rigoureuze bocht verbetering ontkomen. Landschappelijk gezien heel erg jammer, maar de practijk spreekt ook een woordje mee en wie zal het betreuren, dat binnenkort b.v. die gevaarlijke bochten bij „Mennohoeve" aan het verkeer onttrokken zullen wor den? Dat zal dan behoren tot een object, dat buiten de ruilverkaveling valt. plaatsen. Vijf mogelijkheden Het zal de bezoeker opvallen, dat men thans vijf (of zes) mogelijkheden geboden ziet om Den Hoorn te bereiken: langs de oude Hoornderweg, door de Hemmer (de kortste verbinding Den Hoorn-Den Burg), langs de Hoornderweg tot de Oude Kamp en dan dus door de landen ten Noorden van Den Hoorn, langs de Westerweg en langs de weg die vanaf „Heidehof" onder de duinen naar Het Klif loopt. Een zesde mogelijkheid is geopend door de nieuwe strandweg: komend van de zeezijde kan men ook al gemakkelijk Den Hoorn be reiken. De uitvoering van de werkzaamheden is in een behoorlijk tempo gegaan, want de eerste wegen werden eerst in de zo mer van 1954 aanbesteed. Het leeuwen deel is in handen gekomen van de firma De Vries en Van der Wiel, Hilversum, die vooral op het gebied van de water lopen enorm veel werk verzet heeft. De landtoedeling De landtoedeling is weer een geheel ander chapiter. Het doel van een ruilver kaveling is, zoals bekend, het vormen van bedrijven, waarop economisch kan wor den gewerkt. Door erving of aankoop van grond zijn de bedrijven meer en meer gaan bestaan uit een lap grond hier en een lap grond daar, wat uiteraard het economisch werken niet kan bevorderen. Al die gronden worden nu samenge voegd en een ieder krijgt weer „zijn" deel terug, maar dan als een aaneenge sloten oppervlakte, waarbij de boerderij zelf zoveel mogelijk het middelpunt zal zijn. De toewijzing van gronden is dit jaar begonnen en deze is, althans op pa pier, voltooid voor de Prins Hendrik polder en polder Het Noorden. Thans is het stadium bereikt, waarin die toedeling gerealiseerd kan worden. Voor volgend jaar staan op het pro gramma de omgeving van Oosterend en het gebied van de Hogeberg. Waar in het laatstgenoemde gebied tuinwallen gaan verdwijnen zullen deze ook weer opge richt worden. Dat heeft de al eerder ge noemde natuur-wetenschappelijke dienst weten te bedingen. Werk voor velen De uitvoering van de ruilverkaveling werd vooral toegejuicht door degenen, die bij winterdag veelal geen werk kun nen vinden. Deze winter zal veel werk dat eigenlijk voor machinale uitvoering in aanmerking komt (goedkoper en vlug ger) door werklozen ter hand worden ge nomen. Vorig jaar verschafte de ruilver kaveling meermalen aan een paar hon derd man werk. Wanneer straks de ruilverkavelings werkzaamheden hun beslag hebben kregen is nog niet al het grote werk van AGENDA VAN DE CULTURELE RAAD Zaterdag 18 oktober De Waal, Dorpshuis, bazar t.b.v. de Ned. Herv. kerk. Woensdag 22 oktober Den Burg, Landbouwschool, praatavond Ver. Oudleerlingen. Donderdag 23 oktober Den Burg, „De Zwaan", onderlinge avond r.-k. ontwikkelingsclub. Den Burg, Hotel „Lakeman", Kaderver gadering over „Arbeidstijdverkorting Bestuurdersbond NVV. Vrijdag 24 oktober Den Burg, „De Oranjeboom" jeugdvoor stellingen van „Bastien en Bastienne", zangspel van W. A. Mozart. Den Burg, „De Oranjeboom", Avond voorstelling van „Bastien en Bastienne" en van „La Serva Padrona" (De meid de baas) van G. B. Pergolesi. Zaterdag 25 oktober Den Burg, „Oranjeboom", „De Jonge Maskers" uit Zwolle spelen voor de ANAB „Peter, mijn zoon" van Gene Crewley. Zondag 26 oktober Den Burg, 2 u. Waalderstraat, Start be- trouwbaarheidsrit voor motoren. de baan: wij denken hierbij aan de aan passing van het Texelse wegennet aan de zoveel efficiëntere verbinding over het Horntje. Allereerst is de aanleg nodig van een weg Horntje-Den Burg. De hoofdweg door de Prins, waarop thans kinderen nog rustig touwtje springen en knikkeren en in het midden waarvan de melkrijder zijn voertuig rustig laat staan om te la den of te lossen, die hoofdweg zal het drukke verkeer uiteraard niet kunnen verwerken. Hij zal minstens tweemaal zo breed moeten worden. Door het gebied van de Gemeenschappelijke Polders zal een weg, via Zuid- en Noordhaffel, naar Den Burg voeren of juister, tot een punt op enige honderden meters ten Noorden van de Texelse hoofdplaats, want daar komt de aansluiting op een weg, die langs het gebouw van het Provinciale Water leidingbedrijf zal lopen. Deze zal de Westerweg ter hoogte van de Dooiemans- weg kruisen en tenslotte, linea-recta bij .Berkhoeve" uitkomen. De Koog krijgt dus een zeer vlotte verbinding met het Horntje en datzelfde geldt voor De Cocksdorp. Met een gracieuze bocht zul len de auto's bij „Buitenheim" naar de Waalderweg afzwenken, zodat ook De Waal en Oosterend ten volle van de kor tere verbinding zullen kunnen profiteren. De Hoornders boffen het meest, want die slaan straks bij „Sint Donatus" rechts af om regelrecht op de pont te kunnen rijden. Minder aanlokkelijk voor Oudeschild Niet alle eilanders zullen overigens tevreden gesteld kunnen worden: de Oudeschilders zullen niet meer zo vlot op de boot kunnen stappen: zij zullen de tocht naar Den Helder straks in twee etappes moeten ondernemen en het is dus geen wonder, dat de Skilders de toekom stige ontwikkeling met enig wantrouwen tegemoet zienwaar er voor hen nu eenmaal méér belangen op het spel staan dan die van een nieuwe verbinding alleen!! Ofschoon de pont toekomstmuziek is kan reeds van een aanmerkelijk kortere verbinding worden gewaagd: door de anleg van een heuse weg door de lage landen tussen Oudeschild en De Waal zijn Eierland en De Cocksdorp stukken dich ter bij de (handels-)haven gekomen. Voorheen moest men helemaal over Den Burg rijden, wat een grotere omweg betekende en de vervoerders van land- bouwprodukten, zoals vlas en bieten, nogal wat hoofdbrekens gekost zal heb ben. het aantal partijen vlas, dat op de beruchte hoek Schilderend-Wilhelmina- laan van de auto's is gegleden valt niet te tellen. De kosten gaan niet helemaal voor de baat uit De oorspronkelijke begroting van de ruilverkaveling Texel kwam neer op een bedrag van 12,5 miljoen gulden. Een vierde deel komt voor rekening van de belanghebbende boeren. Het is een ge lukkige omstandigheid, dat de kosten mogen worden afgelost over een periode van dertig jaar, wat velen welgevallig zal zijn trouwens! Toch zal de ruilverkaveling wel iets meer vergen dan 12 miljoen en wel we gens de stijging van lonen en materiaal- prijzen. Bovendien is meer werk verzet dan het voorlopige plan omschreef. In het voorlopige plan waren de hoofdwate ringen op de bestaande plaats geprojec teerd. Men zou zich beperken tot het verbreden en verdiepen ervan, maar tij dens de februariramp van het jaar 1953 bleek, dat waar de waterlopen direct langs de dijk lagen de schade, door de elementen aangericht, aanmerkelijk gro ter was dan op plaatsen, waar de „dijk- sloot" ontbrak. Van hogerhand is toen opdracht gegeven om de waterlopen op grotere afstand van de dijk aan te bren gen. En zo krijgt dit gigantische werk (naar Texelse maatstaven gerekend) langzamer hand gestalte. Een gebied van rond acht duizend hectaren, veelal zeer vruchtbaar land, met in totaal 400 bedrijven, kan straks een belangrijk element vormen in de nationale produktieslag, waarbij het rendement tot de hoogste graad kan wor den opgevoerd. Tijdens deze woensdag gemaakte opname was men druk bezig met het storten van de keldervloer voor het te bouwen pand, waarin de automatische telefoon installatie voor Texel zal worden ondergebracht. IJs en weder dienende hoopt men het gebouw volgen jaar gereed te hebben. De abonnees zullen dan vanaf voorjaar 1960 automatisch kunnen bellen. Momenteel worden reeds de daarvoor benodigde toestellen geplaatst. Met voortvarendheid wordt momenteel gewerkt aan de bouw van een pand, waarin de automatische telefooninstalla tie over twee jaar zal functioneren. Het gebouw verrijst aan de Waalderweg. Een echt verrijzen is er in zekere zin nog niet bij, want tot nog toe vinden de werkzaamheden een behoorlijk stuk on der het maaiveld plaats. Om precies te zijn drie meter. Nadat de firma Barhorst, uitvoerder van grondwerken, een kolos saal gat had gegraven verschenen legio vrachten cement, zand, grint en bewape- ningsstaal: aan de keldervloer, die afme tingen heeft van 9,5 bij 30 meter, zal honderd kubieke meter beton worden verwerkt, alsmede 10 ton bewapenings- staal. Aldus vertelde ons de heer M. Bakker, Alkmaar, die door het Helderse rchitectenbureau Peters en Roelofs be last is met het dagelijks opzicht. Uit voerder is de firma Koopman en Sepers, Nieuwe Niedorp, die het werk voor 360.000,— gegund kregen. Al eerder had er een aanbesteding plaats gehad, maar door de bestedings beperking kwam die helemaal op losse schroeven te staan, wat een tegenvaller werd voor de firma J. Drijver Zonen, want die hadden toen de beste (laagste) papieren in zee gestuurd. De zeer kostbare installatie is, zoals U begrijpt, niet bij die 360.000,inbe grepen. De firma Jn. Klomp, Oudeschild zal het schilderwerk verrichten voor de som van 15.990,— en de firma Verste gen en Boeijen het loodgieterswerk, zo dat ook enige Texelse firma's bij het werk betrokken zijn. Trouwens, bij de nu volle gang zijnde werkzaamheden za gen wij ook verschillende Texelse vak lieden ingeschakeld. Schuilkelder ofschuilkolder? Tussen kelderdak en keldervloer ko men diverse vertrekken te liggen. De voorzijde van de ruimte zal worden ge reserveerd voor een doel, dat naar wij vurig hopen mogen, voor altijd fictief zal blijven: op de tekening staat die ruimte namelijk aangegeven als schuilkelder. Wij dachten: In ieder geval een hele ge ruststelling, als ze met die atoombom metjes gaan mikken! Maar ons werd duidelijk gemaakt, dat die kelder enkel berekend is voor het opvangen van brandbommen en uiteraard zullen de ste vige wanden ook best weerstand kunnen bieden tegen in de naaste omgeving uit eenspattende brisantbommen; naar onze bescheiden mening heeft de bouw van GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN tot en met 16 oktober 1958 Gevonden te Den Burg: bril; huissleu tel; mariniersmuts; muntbiljet; groen jongensmutsje; schaal van weegschaal groentehandelaar; Bijbel. (Nieuwe Testa ment en Psalmen; jongenspet; plastieken zakje met wasgoed; te Oudeschild: da mesportemonnee met inhoud. Verloren te Den Burg: grijze half- lederen dameshandschoen; wieldop Volkswagen; blauw-grijs windjack met wit koord; schaap (ramlam); jonge grijze poes; dolkmes met geel heft; zwart-witte dameshandschoen; blauwe blazer met rood-wit-blauwe streepjes, donkerblauwe alpinomuts; te De Cocksdorp: bruine pa raplu met licht handvat. die kelder dus geen zin, want waarom zou men niet de doeltreffendste bommen aanwenden, als de vijand toch vernietigd moet worden?! Maar laten wij van dit minder prettige onderwerp afdwalen. Onder het kelderdek komen voorts een kolenopslagplaats (voor het geval de olie- stook niet kan functioneren), de centrale verwarmingsinstallatie en andere ruim ten; in het achterstuk zijn een kabelberg plaats geprojecteerd, een machinekamer en een accu-bewaarplaats. Het gebouw, waarmede wij, gaande langs de Waalderweg, geconfronteerd worden, krijgt afmetingen van 32,60 bij 30 meter. Het zal een automatische zaal omvatten, een aantal werkruimten en kantoren, een instructielokaal en diverse magazijnen, garderobe en toiletten. Voorts een aggregaat, die in werking treedt als de stroomvoorziening vanaf het Schilderend gestagneert raakt. Er komen een bijgebouwtje voor de haspels en een karrenloods. Het gebouw tje, waarin thans nog de handcentrale wordt bediend door een korps van in to taal 19 telefonistes, zal worden afgebro ken. Het grootste deel van de telefonistes zal denkelijk wel bij de PTT werkzaam blijven, maar dan worden overgeplaatst naar de Vastewal, waar na de automati sering met twee krachten op het eiland kan worden volstaan. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 10 tot en met 16 oktober 1958: Geboren: Cornelis Jacob, zv. Antoon van Sijp en Cornelia Koopman; Johan Willem Petrus Jozef, zv. Cornelis J. Hin en Barbera Witte; Petrus Jacobus, zv. Pieter M. Reij en Maartje van Heerwaar den; Sylvia, dv. Simon Dogger en Aaltje Medema; Esther, dv. Johannes H. van der Veen en Petronella de Jong. Ondertrouwd: Keimke Holtewes en Roelofje ten Kate. Getrouwd: Klaas M. Frans en Jacoba G. T. Jas; Lammert de Waard en Corne- lisje Kikkert; Hendrikus Witte en Clasina J. Hoogeduin. INGEKOMEN PERSONEN Gerardus C. M. A. van Waesberge, van Zaandam, Oostzijde 12 naar De Cocks dorp 1; Anna G. Eelman van Den Helder naar Den Burg, Schilderend 101; Petrus T. Luyckx, van Den Helder, Willem Ba- rendszstraat 83 naar De Koog, Vogel- mient 17; Adolf F. Keijser, van Den Hel der, Ankerpark 27 naar W 54a; Jacob M. Witte, van Oudenbosch, Markt 34, naar S 12; Pieter H. Schalkwijk, van Den Hel der, Ankerpark 27, naar Den Burg, We verstraat 15; Hendrika Reijse, van Apel doorn, Gardenierslaan 26, naar Den Burg, De Zes 12; Johannes Stevens, van Vlagt- wedde, Sellingen, Westerkamp 18 naar Den Burg, Emmalaan 2. VERTROKKEN PERSONEN Antje van der Meer (echtgenote van Wennink) van S 6 naar Doetinchem, Wrangelaan 4; Anna H. Idema, van Den Burg, Schoonoordsingel 41 naar Den Hel der, Ruijghweg 100; Arie L. N. Kooiman, van H 131 naar Den Helder, Buitenhaven 5; Joanna A. Kooiman (wed. v. Van Loon) van Den Burg, Kogerstraat 33 naar Am sterdam, Waalstraat 34 hs; Martha M. C. v.d. Hoort, van Den Burg, Weverstraat 65, naar Amsterdam, Servasiusstr. 213hs.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1958 | | pagina 1