Groen rfwarL-Jexels in het harL,
'ontweg (in 1963 gereed) zal
twee miljoen gulden kosten
m
nexel raakt zijn gevaarlijke bochten kwijt
Siem de Waal werkt in Griekenland
en Israël aan nieuw filmprogram
Nog deze maand met materiaal naar Texel
Na
de
brand
m
v
- J
a
ATERDAG 4 APRIL 1959
EXELSE
73e JAARGANG No. 7341
COURANT
uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
ekhandel Drukkerij Bibliotheek
Burg Texel Poetbui 1) - Tel. 11
Verschijnt woensdags en zaterdags
Bank: Ft'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p.
kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm
Het gigantische werk, dat enkele
naanden geleden door de firma De Vries
Van der Wiel, Hilversum, werd aan
genomen voor de som van één miljoen
weehonderdduizend gulden, krijgt reeds
jestalte. Dit betreft zoals men weet de
iitvoering van verscheidene bochtafsnij-
lingen, de aanleg van enkele nieuwe
wegen of verbreding van bestaande we
ken. Op Texel liggen in de oude wegen
kaart heel wat routes met flauwe althans
betrekkelijk ruime bochten en het ver
keer heeft dan de neiging om die ruime
bochten met een behoorlijke straal gas
te nemen. Dat dit zeer gevaarlijk kan
ïjn heeft de geschiedenis helaas meer-
Talen moeten bewijzen. Ook daarom is
et werk, dat thans wordt uitgevoerd en
Ide belangstelling van vele eilandgenoten
Iheeft, hoogst belangrijk. Uiteraard heeft
een en ander te maken met de op handen
zijnde ruilverkaveling, maar wellicht
ineer nog met de toekomstige pontver
binding, die Texel dichter bij het vaste
land zal brengen en waardoor dagelijks
veel grotere aantallen auto's vervoerd
kunnen worden. Laten wij veronderstel
len, dat de pont twaalf tochten vice-
versa maakt en zo'n vytfig auto's tege
lijkertijd kan overzetten, dan komen (en
gaan) er iedere dag zeshonderd auto's.
Die moeten wegen vinden, brede wegen
liefst, want je kunt niet het hele Texelse
wegennet tot een éénrichtingsverkeer
bombarderen. Brede wegen zonder hin
derlijke bochten, opdat de factor gevaar
tot een verantwoorde grootte terugge
drongen kan worden. Daarom ook dit
werk, dat omstreeks oktober gereed
moet zijn.
Texel-kenners zien dan dat het Dooie-
man het Dooieman al niet meer is: de
mooie zeer hoge tuinwal aan een smalle
weg, niet meer berekend op ons heden
daags verkeer, is rustig weggehapt
door de draglines van De Vries en Van
de Wiel en het nieuwe wegtracée is reeds
duidelijk zichtbaar. Men ziet dan, dat die
weg in de richting van de Hoornderweg,
nabij hoeve „Mont Rosa" moet uitkomen.
Daar ter plaatse vinden we reeds het
aanstaande fietspad, dat langs de pont-
weg zal lopen en dat voorlopig nog als
landbouwweg te boek staat. Naar het
Noorden vervolgt de „nieuwe" weg zich
over de te verbreden Laanweg om links
van „Us Thüs", het woonhuis van de
tamilie O. Goënga, Duinweg, over de
landerijen van het Gerritsland aanslui
ting te krijgen op de te verbreden Koger-
weg (bij Berkhoeve, waar de dragline
ook al actief geworden is).
Voor de weg door de Prins moest de
eerste spade nog in de grond gestoken
worden, maar dit dringt niet, want de
ponthaven aan het Horntje zal eerst in
1963 in gebruik genomen worden. De
hoofdweg door de Prins zal stellig wel
een provinciale weg worden. Aanvanke
lijk werd door de provincie aangenomen,
dat de aanlegkosten van de weg Horntje-
Den Burg op rond één miljoen gulden
zouden komen, maar naderhand heeft
men uitgerekend, dat die weg zeker twee
miljoen gaat kosten. Over de respectieve
lijke bijdragen welke provincie en ge
meente zullen moeten verlenen is men 't
intussen nog niet eens. Daar zal nog uit
voerig over gesproken moeten worden.
Het is dus maar gelukkig, dat ook de
aanleg van de ponthaven zelf nog in het
verschiet ligt.
GIFTEN WITTE KRUIS
De Koog: E. 2,50; B. 2,50; N.N 3x 2,50.
GESLAAGD
Oudeschild. De heer Henk van der
Meer, leerling van de Abel Tasmanschool
te Delfzijl, is bij de in Den Haag gehou
den examens geslaagd voor het aanvul
lend stuurmans-examen, dat de bevoegd
heid geeft om als kapitein te varen op de
kleine handelsvaart (kustvaart).
„INSTUIF" DEN BURG
Vanavond is er voor de „na-negen-
groep" een speciale slotavond. Denken
jullie aan de afspraak?
Kom niet alleen! B.
LEVENSVERZEKERING KAN UW
BELASTINGBILJET PRETTIGER
AANZIEN GEVEN
Op uitnodiging van de Algemene
Texelse Middenstandsvereniging heeft de
heer Hagelen woensdagavond in „Casino"
een causerie gehouden over „Fiscale pro
blemen voor de middenstand. Is daar
een oplossing voor?" De heer Hagelen
sprak namens de voorlichtingsdienst van
ae levensverzekeringen. Er werken alleen
reeds in ons land zo'n zestig levensver
zekeringen.
Voor deze causerie bestond niet veel
belangstelling, ofschoon de spreker de
opkomst lang niet slecht vond. Blijkbaar
wil men zelfs geen goeds van de belasting
horen?! Een (arme?) dichter heeft eens
gezegd: „Ik hou van belasting als.die
niet te hoog is". Daar zit 'm dus de kneep.
Natuurlijk, aldus spreker, zijn we het
er allemaal over eens, dat er geld nodig
is om allerlei strikt noodzakelijke dingen
te kunnen uitvoeren. Zonder belasting
zou een staat niet kunnen functioneren,
maar dan.... bijdragen naar kracht en
de heer Hagelen was dan ook een voor
stander van een progressief systeem: hoe
meer men verdient, hoe hoger het per
centage wordt, dat in de schatkist rolt.
Dit is billijk. Maar hoe hoog is het juiste
percentage? Hoe groot moet, billijkheids
halve ons aandeel zijn? Al te goed is nog
steeds buurmans gek. Als wij zelf een
weg door dat labyrinth trachten te zoe
ken, raken we onvermijdelijk hopeloos
vast, we komen er niet uit. Daarom ne
men wij een gids in de arm. een adviseur
of een belastingconsulent, zo ge wilt,
Soms ook de notaris.
De heer Hagelen sprak zoals gezegd
namens de levensverzekeringsmaatschap
pijen. Sommigen zeggen als ze dat woord
horen „Oh, die kerels, die je geld op het
oog hebben", maar heus, evenals de mid
denstander hebben ook zij recht op een
betere behandeling. Ook zij hebben een
dienende taak. In Uw belang. Ja, want
door een levensverzekering te sluiten,
kan men belastinggeld in de knip houden.
Een sprookje? Zeker niet! Klakkeloos
aannemen? Hoeft niet en de heer Hage
len heeft zelfs zijn uiterste best gedaan
om ons enig idee te geven van de vele
voordelen, die ons het sluiten van een of
ander soort levensverzekering opleveren.
U neemt dan een adviseur in de arm en
speelt helemaal open kaart. Door hem
Uw volste vertrouwen te schenken kan
hij U het best voorlichten en daar gaat
het toch om. Hij moet de omstandigheden
van U en Uw bedrijf kennen, door en
door. In een enkel geval zal hij zelfs ad
viseren géén levensverzekering af te slui
ten omdat U Uw centjes beter kunt spen
deren. Door een vlottere aflossing van de
schulden of door het moderniseren van
Uw bedrijf. Spreker toonde aan, dat soms
50 - 60 pet. belasting bespaard kan wor
den door een levensverzekering te sluiten.
In 1958 werd in ons land voor 4 mil
jard aan nieuwe levensverzekeringen ge
sloten. De bestedingsbeperking gaf een
gunstige reactie en ook dat is verklaar
baar, want worden de tijden moeilijker,
dan denkt men ernstiger na over de toe
komst. De 60 levensverzekeringsmaat
schappijen hebben gezamenlijk voor een
bedrag van 30 miljard gulden verzekerd
bij een premie van 850 miljoen gulden.
Ja, de levensverzekering is inherent aan
In de derde week van maart is onze
vroegere eilandgenoot, Siem de Waal,
trouw en op de voet gevolgd zo hoort
het! door zijn niet minder reislustige
echtgenote, Alie, in Zuid-Afrika in een
vliegtuig gestapt, dat na een voorspoedige
vlucht over het onmetelijk grote Afrika,
en o.a. over de kerk van Pater Witte, de
wielen voor het vliegveld van Athene,
de Griekse hoofdstad, uitgooide om daar
even later een perfecte landing te maken.
Siem stond dus weer na drie jaar in
Europa, dat weinig geheimen meer voor
hem verborgen heeft kunnen houden,
want reeds als jongeman (en hij is thans
nog maar 45) heeft hij op de met de espe-
ranto-vlag versierde fiets, tal van landen
doorkruist.
Griekenland had hij echter nog niet
gezien. Wél er heel veel over gelezen en
waarom, op weg naar Texel, dus niet
even van de gelegenheid gebruik gemaakt
om nader met dit land, waar de mytho
logie zo'n geweldige vlucht kon nemen,
kennis te maken? Waarom niet even een
kort, bescheiden, maar innig contactje
gelegd met de goden van de Olympus?!
Lang zouden ze daar overigens niet
blijven, want hoofddoel was Israël. De
bijbelse geschiedenis heeft altijd grote
indruk op onze globetrotter gemaakt en
een langgekoesterde wens, eens een be
zoek te mogen brengen aan Jeruzalem,
Bethlehem en Jericho en die vele andere
plaatsen, waar de Messias vertoeft heeft
gaat nu eveneens in vervulling.
Natuurlijk heeft Siem zijn filmtoestel
meegenomen en we hopen, dat hij ons
t.z.t. weer op zo'n kostelijke filmavond
met causerie zal vergasten
Dat het programma interessant zal
worden, blijkt uit zijn brief die hij zater
dag voor Pasen in Athene gepost heeft
en welke ons woensdag 1 april bereikte.
„In haast", stond erbij, „tik het maar
even over!" Hier is dan het woord aan
onze reiziger:
„Het enige dat Griekenland gemeen
heeft met andere landen zijn de
taxi-chauffeurs. Het neemt een kwartier
om van het vliegveldkantoor in de stad
naar ons hotel te rijden, maar als we
later de werkelijke afstand te voet terug
ons bestaan. Gewezen werd ook op de
voordelen die deze vorm van verzekering
ons biedt ten opzichte van de vermogens
belasting.
Een vol uur lang heeft de heer Hage
len over deze materie gesproken „Voor
zitter", zo vroeg hij ergens in zijn betoog,
„mag ik nog even door gaan, ja, ziet U,
dit onderwerp is feitelijk onuitputtelijk".
De spreker legde toen veiligheidshalve
maar een horloge naast zijn schat van
gegevens, omdat ook de middenstanders
(al vormen zij dan volgens sommige pers
mensen op Texel het gros van het uit
gaand publiek) toch wel graag op tijd op
hun basis terug zijn.
Dat werd dan nog over elven, want na
de pauze heeft de heer C. P. Laan enige
interessante films vertoond, die zeer in
de smaak vielen.
De heer C. J. van der Kooi, voorzitter,
dankte de spreker voor het gebodene en
l-oopte, dat de leden profijt zouden weten
te trekken van hetgeen op deze avond
uiteengezet is. In elk geval is thans nog
eens duidelijk naar voren gebracht, dat
de levensverzekeringsmaatschappijen ten
aanzien van de middenstand een bijzon
dere taak te vervullen hebben.
gaan, doen we er eveneens niet langer
dan een (Texels) kwartiertje over. Maar
dit is dan ook werkelijk het enige, dat
ons vertrouwd voor kwam
Verder zijn Athene en het gedeelte van
Griekenland dat we naderhand gezien
hebben, een wereld apart.
We zijn hier nu een week aan het rond
neuzen en hebben onvergetelijke indruk
ken opgedaan. We hebben de Acropolis
gezien en ons verbaasd over de bouw
kunst, ja kunst van het grijs verleden.
We hebben geprobeerd om dat alles te
verwerken en te beseffen hoe zoiets in
die dagen mogelijk was. We hebben op
ongeveer honderd kilometer van Athene
dat geweldige amfitheater, het meest per
fecte ter wereld, de Epidauris, gezien, ge
bouwd honderden jaren voor Christus,
waar de acoustiek zo goed is, dat de dui
zenden in die dagen tot de hoogste zetels
zelfs een diepe zucht van ver in de diepte
konden horen. We zagen Mykinae, waar
de beschaafde wereld van 1700 jaar voor
Christus leefde.
We hebben een grafkelder gezien of
liever een grafheuvel in de vorm van een
bijenkorf, tientallen meters hoog. Boven
de ingang van een korf hoort een regen-
dorpel, niet waar. Welnu, ook die was
niet vergeten. Hij bestond uit een massief
bewerkt stuk steen uit één stuk, 12 ton
zwaar. En zelfs de Amerikaan in ons ge
zelschap vond dat de moeite toch wel
waard om het aan „the folkshome" te
vertellen.
We bezochten Corinthië, waar de apos
tel Paulus gepreekt heeft en we verbaas
den ons over de spleet in de aarde, diep
in de heuvels gegraveerd, zes kilometer
lang, die het kanaal van Corinthië heet.
En dan rijden we verder, stoppen hier en
daar, waar men voorzichtig aan het gra
ven is, soms met lepels, beetje voor
beetje, want elke vierkante voet heeft 'n
stukje geschiedenis.
Alles is hier oud. Alles wat je in Grie
kenland aanraakt heeft de eeuwen over
zich heen laten ademen.
We zagen huizen zo gezellig in hoekjes
en gaatjes weggebouwd, dat je het opti
misme van de bouwer moet bewonderen.
Hoe heeft hij het allemaal in elkaar weten
te knoeien!
Modern Athene? Dat heeft in moderne
stijl opgetrokken gebouwen, die blinken
in de gulle zon, welke hier meer dan
driehonderd dagen schijnen wil. Moderne
fiats en ons hotel is voorzien van de aller
laatste snufjes.
De ondergrondse tram wordt dit jaar
in gebruik genomen, de bouwnijverheid
bedient zich van de modernste werkwij
zen, maar toch is daarnaast nog tijd voor
het oude". We zagen b.v. een groot plein
in aanleg, dat door tientallen mannen met
kleine kiezelsteentjes bestraat werd. Ja,
tientallen mannen, in lange rijen op hun
knieën, geduldig aan het plakken, een
werk, waar duizenden uren mee heen
moeten gaan. Maar dat kan in Grieken
land gelukkig nog.
De Griekse hoofdstad heeft zoveel, dat
ons bezighoudt. Nog nooit zag ik zoveel
v/inkels, zoveel kiosken en we vroegen
ons af hoe die andere duizenden sjache
raars aan de kost komen. Het antwoord
hierop zou werkelijk interessant zijn. In
cud en nieuw Griekenland is echter zo
véél waar geen antwoord op gegeven kan
worden. En dat is het misschien wat het
zo interessant maakt.
Siem de Waal
Athene, maart 1959.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 27 maart tot en met 2 april 1959
Geboren: Anneke, dv. Jan G. Reme-
link en Antje Valk; Henderika Margare-
tha Jozephina, dv. Willem Witte en Anna
M. Rutten; Amaranda Cornelia, dv.
Christiaan Barhorst en Antonia A. v.d.
Hoff; Jacob, zv. Jacob Kooger en Anna
C. de Waard; Afina Cornelia Maria, dv.
Cornelis J. Hoogenbosch en Anna M. Hin;
Allewicia Cornelia Trecia, dv. Cornelis
N. Haarsma en Maria M. Scholten.
Ondertrouwd: Cornelis Vlas en Treijn-
tje C. v.d. Vlies.
Getrouwd: Cornelis A. de Grave en
Josephina M. Smit.
Overleden: Jan Boon, oud 56 jaar. echt-
gen. van Hermina Former; Pieter Daal
der. oud 71 jaar.
INGEKOMEN PERSONEN
Cornelis Tollenaar, van Wieringermeer,
Hippolytushoeverweg 5 naar Oosterend,
Weststraat 15; Pietje Tabak en Hiltje de
Haas van Beetsterzwaag, Hoofdstr. 3 naar
De Koog, Dorpsstraat 36; Adriaan Kuip,
van Medemblik, Ridderstraat 10 naar S
19b; Inse Bonne, van Haarlem, Konin
ginneweg 43 naar K 45.
VERTROKKEN PERSONEN
Hildegard G. Koopman, van Molenstr.
str. 28, Den Burg, naar Den Helder, Dah
liastraat 105; Pieter C. Bonne, van K 45,
naar Amsterdam, Vossiusstr. 56; Dirk
Toolens, van Kogerstraat 43, Den Burg,
naar Heemstede, Achterweg 5; Joke B.
Schuitenmaker, van E 37 naar Amster
dam, Bennebroekstraat 44 II; Jacob Wie-
ringa (en gezin) van E 126 naar Kreiler-
oord, Vlasstraat 5.
S.V. DE KOOG
Maandag kwam alleen het eerste in 't
veld en wel tegen DWOW 2. Het werd
een 81 nederlaag. Een zeer geflatteerde
nederlaag, daar De Koog voor de rust
sterker was en daarna ook goed partij
gaf. Het modderige veld speelde hen ech
ter parten, terwijl DWOW hiervan pro-
li teerde. In het laatste kwartier liep de
score op van 31 tot 81, nadat de rust
ingegaan was met een 21 score.
Het programma voor dit weekend luidt:
ZDH a-De Koog a, 4 uur. De Koog 2-
WGW 4, 1.30 uur. Speel zo als tegen Hel
der 5, jongens en jullie houden de punten
thuis.
De jaarvergadering is vastgesteld op
15 april a.s.. De leden krijgen hier nog
vel bericht van.
MEER BIJZONDERHEDEN OVER DE
R.-K. JEUGDHERBERG
Dat de r.-k. jeugdherberg, welke te
Den Burg zal worden gebouwd, een ge
bouw van royale afmetingen gaat worden,
blijkt ons uit de tekening: de eetzaal
wordt 14.5 bij 9 meter, de slaapzaal 18.90
bij 12 meter; de keuken etc. 4,6 bij 14.,5,
de hal 4 bij 6 meter.
Men heeft op de hoek Dooieman-Wes-
terweg trouwens volop de ruimte. Het
gebouw komt met het front op 30 meter
*an de (verbrede) Dooieman en op niet
minder dan 75 meter van de huidige
Westerweg, welke straks trouwens ge
deeltelijk van de kaart gaat verdwijnen,
daar de Gasthuisstraat door de firma De
Vries en Van de Wiel lijnrecht zal wor
den doorgetrokken. Die komt dan haaks
uit op de „Pontweg", dus achter de per
celen van de heren Bakker en Van der
Slikke om.
AFZICHTELIJKE BELT WORDT RIANT
BOSJE
Op de vuilnisstortplaats „De Roode
Zee" gelegen ten oosten van de Haller-
weg, kunnen ook particulieren vuilnis
storten. Voorheen kon men daar dagelijks
terecht, maar thans is deze stortplaats
alleen voor het publiek toegankelijk op
dinsdag en zaterdag en wel van 2-5 uur.
Deze beperking houdt verband met de
plannen om deze belt te herscheppen in
een aardig bosje met meidooms, vlieren
en elzen. Ten behoeve van deze boompjes
is het gestorte gedeelte (een derde bun
der) met een halve meter teeltaarde af
gedekt. De laatste dagen hebben parti
culieren echter vuilnis gestort op een
ander tijdstip dan hierboven gemeld,
met het gevolg, dat door hun lukraak
gooien als ze de boel maar kwijt zijn?
enige boompjes hebben vernield. Ook
dit was trouwens niet nodig geweest,
want het toekomstige bosje is duidelijk
door een draadafrastering gemarkeerd.
Laten wij ons allen aan de voorschrif
ten houden.
HANDELSREGISTER
In Handelsregister lezen we onder
nieuwe inschrijvingen van zaken:
Gebr. Hoogenbosch, Texel, Zuid-Haffel
B 80. De uitoefening van het veehouders-
c-n landbouwbedr. Venn.: C. J. Hoogen
bosch, S. P. Hoogenbosch (Bep. bep.)
(In centrum van
Den Hoorn)
Toen we de ochtend na de brand de
schade in ogenschouw namen, bleek,
dat het met de verwoesting, welke het
vuur had willen aanrichten nogal mee
viel, tenminste zo op het eerste gezicht,
want toen we de blik (en vervolgens de
cameradoor de glasloze kozijnen richt
ten, zagen we een enorme ravage: half
verbrande balken, resten van wat eens
meubilair mocht heten. En de stralende
zon maakte het geheel nog rauwer. De
gangafscheiding was finaal verdwenen,
maar de brandmuur had zich ongeloof
lijk goed gehouden en daardoor had 't
vuur het voorste deel van deze woning
niet kunnen aantasten. Rechts is nog
een deel zichtbaar van de woning van
de familie C. Boon, welke men tijdens
de brand ontruimde, maar die door tact
vol optreden van de brandweer zelfs
geen waterschade kreeg.
Dit was het eindresultaat van de heftige strijd tussen brandweer en vuurzee.
We vragen ons at of het verantwoord is de woning te herstellen. De heer Pur-
mer was weliswaar verzekerd, maar zo'n oud gebouw ligt niet hoog in de markt!