9-
rocn /wa
in het harL,
i
r
fel
a
TT
De „Koningin Wilhelmina,' nog niet
door TESO gekocht
Krijgt „de Dageraadeen zusterschip
KNS
NI
K NS
Echtpaar Commandeur-Bakker
50 jaar getrouwd
V oor
4 x Z.N.
ZATERDAG 23 APRIL I960
TEXELSE
74e JAARGANG No. 7448
COURANT
Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11
Verschijnt woensdags en zaterdags
Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL
Bank. Postgiro 652. - Abonn-pr. ƒ2,25 p.
kwart 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm
De belangrijkste mededeling, die tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van
Texels Eigen Stoomboot Onderneming werd gedaan door de president-commis
saris, de heer C. J. de Lugt was: „Ik, ben er niet zeker van dat de nieuwe haven
aan het Horntje in 1962 gebruikt kan worden. De werkzaamheden stagneren op
het ogenblik en het kan nu wel een of twee jaar later worden dat wij daar een
ligplaats voor ons materiaal zullen hebben die aan alle eisen voldoet.
De heer De Lugt richtte in zijn ope
ningswoord een speciaal welkom tot het
personeel. („Er zullen maar weinig maat
schappijen zijn waar het personeel ook
aandeelhouder is"), tot de oud-commis
saris, de heer W. H. Lap (het doet ons
buitengewoon veel genoegen de heer Lap
weer te kunnen begroeten) en tot het
oud-presoneelslid de heer Beumkes
Aan het openingswoord van de heer
De Lugt ontlenen wij het volgende:
„Het wordt zo langzamerhand een
eentonige geschiedenis; ieder j&ar maar
weer te moeten vertellen, dat de bedrijfs
resultaten en daarmee parallel de ver
voerscijfers weer gunstiger liggen. Het is
niettemin geen onaangename taak dit te
kunnen meedelen.
Mocht ik vorig jaar aanstippen, dat de
ontvangsten het miljoen begonnen te na
deren, in het jaar 1959 is deze mijlpaal
juist overschreden. Dit stemt dus alles
zins tot tevredenheid. De zeer mooie
zomer zal op het gunstige resultaat van
1959 ook wel van invloed geweest zijn,
maar de toenemende behoefte aan re
creatie zowel in Nederland als in de ons
omringende landen, schept een steeds
groter wordende vervoersbehoefte, welke
soms zeer moeilijk is te bevredigen.
De netto resultaten van ons busbedrijf
zijn dit jaar ook gunstiger dan in 1958.
Het busbedrijf is zo goed als geheel ver
nieuwd in de laatste jaren; er zijn nu 5
nieuwe Mercedes-bussen in bedrijf, wel
ke zeer goed voldoen. Wij hopen voor-
lopig geen nieuwe investeringen in het
busbedrijf te moeten doen, hoewel een
nieuwe werkplaats annex grote garage
voor standplaats van al het busmateriaal
tot de noodzakelijke voorzieningen be
hoort.
Het bootbedrijf heeft zeer gunstige
resultaten afgeworpen. Het m s. „De Da
geraad" heeft na de aangebrachte ver
beteringen in voorjaar 1958 zonder enige
storing gevaren en voldoet dan ook vol
komen aan de gestelde verwachtingen
Dit is dus een zorgenkind minder, maar
nu dreigt er een ander zorgenkind voor
in de plaats te komen, n.l. de veerboot
„Koningin Wilhelmina".
Het vorig jaar heb ik al gesteld dat wij
enige zeer moeilijke jaren tegemoet gin
gen in verband met de verwezenlijking
van de plannen van een haven aan het
Horntje, waardoor het niet mogelijk is,
tijdig onze vloot te vernieuwen. Ik heb
toen gezegd, dat volgens mededelingen
van de R.W. 'de nieuwe haven aan de
Zuidpunt van Texel in 1962 in gebruik
kon worden genomen.
Ik ben er echter op het ogenblik niet
20 zeker van, dat dit zal gebeuren; dit
kan ook wel één of twee jaar later het
geval zijn. Tegen deze achtergrond moet
U het nu volgende dan ook zien.
In de vorige jaarvergadering heb ik U
meegedeeld, dat wij pogingen in het
werk stelden om bij de Prov. Zeeuwsche
Stoombootdiensten een schip te huren om
in de tijden van het topvervoer de
stroom auto's enz. te kunnen verwerken.
Dit heeft tot resultaat gehad, dat begin
van dit jaar ons het m.s. „Koningin
Wilhelmina" werd aangeboden. We heb
ben dit schip bekeken en er mee proef
gevaren in Zeeland en meenden, dat hier
een mogelijkheid was om de tijdelijke
moeilijkheden op te lossen. De vraagprijs
was echter vrij hoog. Na enige bespre
kingen met de Prov. Stoomboot Dienst,
Ged. Staten van Zeeland en Rijkswater
staat werd ons toegestaan gedurende
enige weken het schip op onze dienst te
beproeven en daarna, uiterlijk 1 mei a.s.
lot eventuele aankoop te beslissen. In
tussen was op een nadere bespreking
tussen partijen, de prijs 100.000,ver
laagd. In de praktijk van de veerdienst
is wel gebleken, dat het schip zeer veel
bezwaren heeft. Het is gebouwd voor een
fuik en kan daarom moeilijk aan de nor
male stoepen meren, de diepgang is te
groot voor de haven van Oudeschild, de
doorrij hoogte te laag, de inrijpoorten te
smal, de kajuiten verouderd en te klein,
de trapopgangen te steil en te nauw, de
verwarming onvoldoende, de machine
kamer-installatie is oud en zo zijn er nog
wel enige bezwaren op te noemen
De zeewaardigheid van het schip is
voldoende, alleen heeft men bij ruwe
zee en tegenwind dat het opspattend
zoute stofwater over het gehele dek ge
blazen wordt.
Enige van de belangrijkste bezwaren
zijn wel grotendeels op te heffen, zoals
de moeilijkheden bij het meren door het
aanbrengen van lieren aan dek, z.g.
kaapstanders", de inrijpoorten kunnen
worden verbreed en verhoogd, de ka
juiten gerestaureerd, maar de bezwaren
van de diepgang en doorrijhoogte blijven.
Deze veranderingen en verbeteringen
kosten vrij veel geld en de vraag doet
zich voor of het economisch verantwoord
is dit schip aan te kopen.
Een andere oplossing van het ver
voersprobleem is te trachten de „Konin
gin Wilhelmina" tot september te huren,
terwijl daarnaast zo spoedig mogelijk tot
bouw van een z.g. „Dageraad II" met een
capaciteit van 40 auto's wordt overge
gaan, mits deze april/mei 1961 in de vaart
kan worden gebracht. We hebben dan
een prima passend schip voor onze dienst
en kunnen met deze schepen varen tot de
nieuwe haven klaar is.
Het eerste jaar moeten we toch met
zij ladingschepen op de nieuwe haven
varen, daar de fuiken dan nog niet klaar
zijn. Zijn deze dan klaar, dan verkopen
we één van de schepen en is intussen het
schip met koplading gereed.
We hebben beide plannen van de voor
ons zeer belangrijke financiële kant be
keken met behulp van onze accountant.
Het resultaat van dit onderzoek is ge
weest, dat, indien de nieuv/e haven uiter
lijk voor 1 januari 1964 klaar is, het ko
pen van de K.W. voorkeur geniet. Valt
dit tijdstip later dan heeft het plan van
een nieuw schip de voorkeur.
De aankoopprijs van een nieuw schip
hebben we geraamd op 1.500.000,
terwijl de kostprijs van de Koningin Wil
helmina inclusief verbouwing 400 000,
a ƒ500.000,zal bedragen.
Ik stel mij voor aan het eind van de
vergadering dit punt in bespreking te
brengen, dan heeft U intussen gelegen
heid over deze zaak Uw gedachten te
laten gaan.
Uit deze beschouwingen merkt U wel,
dat directie en TESO-bestuur alles in het
werk stellen om de toenemende stroom
vreemdelingen, maar vooral de vele
auto's te kunnen verwerken.
Gezien de huidige impasse is dit niet
zo'n eenvoudige zaak. Ik hoop echter dat
door een gezonde uitwisseling van ge
dachten hiervoor ook weer een oplossing
gevonden zal worden".
Na deze openingswoorden werden de
notulen door de heer G. Bakker gelezen
en onveranderd goedgekeurd.
Uit het jaarverslag van de directeur,
de heer J J. v.d. Vlies, blijkt eveneens
dat de N.V. TESO een bijzonder goed
jaar achter de rug heeft. Het volledige
jaarverslag zullen wij in een volgend
nummer opnemen.
De balans en verlies- en winstrekening
werden zonder commentaar van de aan
deelhouders aanvaard.
De heer C. J. de Lugt herkozen
Hierna gaf de heer De Lugt de voor
zittershamer aan de heer E. Noordijk, die
het volgende punt van de agenda zou
behartigen: Verkiezing commissaris. Af
tredend was de heer C. J. de Lugt.
De heer De Lugt werd met grote meer
derheid van stemmen herkozen. De her
kozen president-commissaris dankt de
aandeelhouders voor het vertrouwen in
hem gesteld.
De heer De Lugt brengt hierna in
discussie „De Wilhelmina". Er worden
heel wat plannen door de aandeelhouders
geopperd, maar er blijven bezwaren. Het
bestuur heeft nog geen beslissing geno
men, maar is zich er wel van doordron
gen, dat er spoedig iets moet gebeuren.
De heer B. Rab vraagt of het niet
mogelijk is de haven zo uit te baggeren
(Zie vervolg pagina 4)
K K< G
TOT PASTOOR BENOEMD
De Bisschop van Haarlem heeft tot
bouwpastoor van Haarlem-Noord be
noemd de Eerw. heer kapelaan C. Graaf
(oud-Texelaar).
STREEKONTWIKKELINGSCOMMISSIE
WORDT GEÏNSTALLEERD
De Provinciale Landbouwvoorlich-
tingsraad zal op maandag 2 mei a.s. de
Streekontwikkelingscommissie voor
Texel officieel installeren. Deze installa
tie zal geschieden door de heer G. C
Knibbe, voorzitter van genoemde raad.
VUURTOREN BLIJFT TABOE
Ook het komende seizoen zal de vuur
toren van De Cocksdorp gesloten blijven
voor publiek.
Nogmaals heeft de V.V.V.-Texel dezer
dagen gepoogd openstelling te verkrij
gen. Van de zijde van het Loodswezen is
echter meegedeeld, dat „lichttorens,
waarin tevens de kustwachten zijn opge
nomen, voor het publiek gesloten zijn".
Bovendien is meegedeeld, dat „een
groot aantal bezoekers een belemmering
vormt voor een goede dienstuitvoering
van de kustwacht, terwijl bovendien door
het bezoek de toren vervuilde en schade
werd aangebracht".
DEZE ZOMER WEER EEN
MELKCURSUS
Ook in de komende zomer zal op Texel
een handmelkcursus worden gehouden.
Deelnemers aan deze cursus moeten op
1 mei 1960 tenminste 16 jaar zijn en be
hoorlijk kunnen melken. Kosten zijn aan
deze cursus niet verbonden.
Voor deelname of het verkrijgen van
meerdere inlichtingen kan men zich wen
den tot de heer J. Kikkert, ass. Vet. Hyg.
Dienst, telefoon De Koog 378.
WANDELTOCHT OP TEXEL
Een van de vele groepen, die tweede
paasdag op ons eiland deelnamen aan de
wandeltocht. De jongste deelneemster,
Paula van de Meer (5 jaar) kwam uit
Rotterdam en tippelde de afstand van 15
kilometer. Opa Koedam uit Harlingen
was de oudste wandelaar. Als 74-jarige
volbracht hij de 25 kilometer zonder pijn.
De wandeltocht op ons eiland geniet
een groeiende belangstelling. In 1958
waren er 100 deelnemers, in 1959 200 en
nu 1960 waren er 800 wandelaars, die
deelnamen. Ook Texel leverde een record
aantal, nl. 250.
DIT JAAR WORDT
BEGONNEN MET
RESTAURATIE
Het gaat dan toch gebeuren! Dit jaar
hoopt men een aanvang te nemen met de
restauratie van de Hervormde kerk te
Oudeschild. Er is veel over te doen ge
weest, maar de Oudeschilders hebben
getoond een kerkgebouw te willen be
zitten. Vandaar dat er indertijd heel wat
personen op de lijst getekend hebben
voor de restauratie.
Volgende week maakt de commissie
een begin met het ophalen van de gete
kende bedragen. Ook is het mogelijk het
getekende bedrag via de Rotterdamsche
Bank over te maken. Wij wensen de he
ren commissieleden veel succes en een
heel groot beginkapitaal.
CONCERT IN DE NED. HERVORMDE
KERK TE DEN BURG
Volgende week zaterdag, de verjaardag
van Koningin Juliana, wordt er in de
kerk aan de Binnenburg een concert ge
geven. Aan dit concert werken mee het
Koninklijk Texels Fanfare, het dames
koor van de heer J. Visser, de heren
Broer en Kraaima, orgel, en mevrouw
Beumkes-Breen, viool. (Zie ook adv.)
In een van de gezellige kamers van
„Sint Jan" waren we een ogenblik op
bedoek bij het echtpaar Commandeur-
Bakker. Dinsdag a.s. is het vijftig jaar
geleden, dat de heer en mevrouw Com
mandeur zijn getrouwd. Een enorme tijd,
als je er vóór staat.
Maar, zo verzekerde ons de heer Com
mandeur, het is zó om. „Ik weet nog best
dat we in Den Hoorn begonnen; op de
plaats waar wij ruim veertig jaar hebben
geboerd, zit nu een zoon van ons".
Schapenkaas en Commandeur, namen
die bij elkaar horen. Wie van de Texe
laars zal in z'n leven geen schapenkaasje
van Commandeur in huis gehad hebben
Niet alleen op Texel: dit handproduct,
dat jaren met zorg en liefde werd ver
vaardigd, is tot ver over Nederlands
grens gegaan. Zelfs in Amerika kwam de
kaas van Commandeur ter tafel.
„Het is jammer, dat de boeren er te
genwoordig geen tijd meer voor hebben,
of liever nemen. Het moet allemaal even
vlug gaan. De lekkerste schapenkaas
krijg je als je ze tot ongeveer juli laat
liggen. Maar er zijn heel wat boeren ge
weest die ze direct na het maken aan de
man brachten, en dat is jammer".
Dat er vroeger meer schapenkaas werd
gegeten dan tegenwoordig, blijkt wel ui*
de cijfers. De heer Commandeur maakie
tr per seizoen zo'n slordige 3500, die vlug
van de hand gingen
Er zijn ook nog andere dingen in het
leven van de bruidegom geweest.
Toen er sprake was van de oprichting
van D.E.K. was Commandeur er direct
voor. De eerste jaren heeft hij deel uitge
maakt van het bestuur en jaren is de
bruidegom, geboren in Blokker, maar
Texelaar met hart en ziel, gewoon lid ge
weest.
De bruid, geboren in Den Hoorn, ver
telt ons iets over de oorlogsjaren. Waar
volk is, wil volk zijn, zegt men wel eens
Ondanks haar drukke werk in huis en
boerderij zijn er in de laaste oorlogsjaren
10 „vaste" onderduikers geweest. „Ze
hadden een eigen kamer waar zelfs de
radio niet ontbrak. We hebben zestien
van die „duikers" gehad en ze hebben
het allen naar de zin gehad. Er komen er
nog regelmatig naar ons toe. Het waren
niet alleen Texelaars, maar zelfs uit Bra
bant vonden ze onze boerderij. Drie Rus
sen zijn er ook geweest, dat waren even
eens piekfijne kerels. Ik zal het nooit
vergeten, zo vertelt mevrouw Comman
deur, het wachtwoord was „Stalino" en
als ze dan moesten eten moest ik dat zeg
gen, dan wisten ze dat de kust veilig
was. Toen de oorlog voorbij was hebben
ze een groot bord gemaakt met „Duikers
nest" en dat hebben ze toen op de plaats
gezet".
De bruidegom lag in bed toen wij kwa
men, maar hij lag te popelen om er uit
te komen. „Is dat wat, volgende week
feest en over veertien dagen viert mijn
zwager feest, dan kan ik toch niet in bed
blijven". Dat is de bruidegom ook zeker
niet van plan.
Het is nog een levenslustig en dank
baar echtpaar, de heer en mevrouw Com
mandeur. Komen Uw kleinkinderen ook
allemaal op het feest? „Dat zijn er 68. en
als die zouden komen dan moeten ze
eerst Sint Jan maar verbouwen en ver
bouwen dat kost geld".
Commandeur vertelt ons iets over een
verbouwing en weet ons nog haarfijn
voor te rekenen wat dat kost.
Al komen al de kleinkinderen niet a.s.
dinsdag, het zal het gouden echtpaar
(beiden 75 jaar) zeker niet aan belang
stelling ontbreken.
Ook de „Texelaar" wenst U nog vele
goede jaren.
ZONDER GELUK VAART
NIEMAND WEL
Dinsdag is de heer J. Bruin, Den Burg,
aan de dood ontsnapt. Met een flinke
vaart reed hij met zijn auto tegen een
wagen die stond te wachten voor het
rode stoplicht bij de spoorwegovergang
aan de Rijksweg nabij de Kooy. De bot
sing kwam zo hard aan dat de wachtende
wagen de rails overschoot, gevolgd door
de heer Bruin.
Dit was op het nippertje: de beide wa
gens waren nog maar net over de rails,
toen er een trein passeerde
Beide chauffeurs waren ongedeerd.
BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL
van 15 tot en met 21 april 1960
Geboren: Ronald Nicolaas, zv. Pieter R.
Blankevoort en Marry Schermer; Rudi
Eric, zv. Rienk Gaasbeek en Wilhelmina
Moor; Hendrik, zv. Daniël van Wilsum
en Akke Hoekstra; Erik, zv. Jan Hooij-
berg en Maartje Blom; Hendricus Johan
nes, zv. Jan Kikkert en Cornelia Looije-
slein; Anne Marie, dv. Jan C. Bremer en
Anna M. Buisman.
Ondertrouwd: Franziskus Martinus
Groot Kormelink en Anna Cornelia Reij.
Overleden: Neeltje Krijnen, oud 91 jr.,
wv. Almer Visser; Aaltje Bonne, oud 72
jaar, echtgen. van Adriaan Henkes.
INGEKOMEN PERSONEN
Clazina A, M. Roest, van Delft, Ko
ningsplein 27 naar Oosterend, Mulder
straat 19.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Woensdag 27 april consultatiebureau
Woensdag 27 april a.s. worden de
moeders van Den Burg en Oudeschild
verwacht tot vier uur.
De meisjes van de Zonnebloemte Den Burg hebben zich maandag op de
markt goed geweerd. Door hen zelf vervaardigde kleedjes werden aan de
man gebracht voor de actie 4 xZ....N. Het materiaal voor de kleedjes werd uit
de clubkas aangeschaft en met grote stempels werden de kleedjes bedrukt.
120 kleedjes werden klaar gemaakt en er zijn er nog slechts enkele over. Als
er nog liefhebbers zijn, de leidster mevr. Wieten, Burgerhoutstraat, zal ze U
gaarne verkopen.
De netto-opbrengst, f 100,60, zal waarschijnlijk per giro worden overgemaakt.
Een reis naar een Ster-avond is voor een niet kapitaalkrachtige vereniging te
kostbaar.