9- rocn /wa in het harL, i r fel a TT De „Koningin Wilhelmina,' nog niet door TESO gekocht Krijgt „de Dageraadeen zusterschip KNS NI K NS Echtpaar Commandeur-Bakker 50 jaar getrouwd V oor 4 x Z.N. ZATERDAG 23 APRIL I960 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7448 COURANT Uitgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burg - Texel - Postbus 11 - Tel. 11 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. BoerenL Bank. Postgiro 652. - Abonn-pr. ƒ2,25 p. kwart 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm De belangrijkste mededeling, die tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van Texels Eigen Stoomboot Onderneming werd gedaan door de president-commis saris, de heer C. J. de Lugt was: „Ik, ben er niet zeker van dat de nieuwe haven aan het Horntje in 1962 gebruikt kan worden. De werkzaamheden stagneren op het ogenblik en het kan nu wel een of twee jaar later worden dat wij daar een ligplaats voor ons materiaal zullen hebben die aan alle eisen voldoet. De heer De Lugt richtte in zijn ope ningswoord een speciaal welkom tot het personeel. („Er zullen maar weinig maat schappijen zijn waar het personeel ook aandeelhouder is"), tot de oud-commis saris, de heer W. H. Lap (het doet ons buitengewoon veel genoegen de heer Lap weer te kunnen begroeten) en tot het oud-presoneelslid de heer Beumkes Aan het openingswoord van de heer De Lugt ontlenen wij het volgende: „Het wordt zo langzamerhand een eentonige geschiedenis; ieder j&ar maar weer te moeten vertellen, dat de bedrijfs resultaten en daarmee parallel de ver voerscijfers weer gunstiger liggen. Het is niettemin geen onaangename taak dit te kunnen meedelen. Mocht ik vorig jaar aanstippen, dat de ontvangsten het miljoen begonnen te na deren, in het jaar 1959 is deze mijlpaal juist overschreden. Dit stemt dus alles zins tot tevredenheid. De zeer mooie zomer zal op het gunstige resultaat van 1959 ook wel van invloed geweest zijn, maar de toenemende behoefte aan re creatie zowel in Nederland als in de ons omringende landen, schept een steeds groter wordende vervoersbehoefte, welke soms zeer moeilijk is te bevredigen. De netto resultaten van ons busbedrijf zijn dit jaar ook gunstiger dan in 1958. Het busbedrijf is zo goed als geheel ver nieuwd in de laatste jaren; er zijn nu 5 nieuwe Mercedes-bussen in bedrijf, wel ke zeer goed voldoen. Wij hopen voor- lopig geen nieuwe investeringen in het busbedrijf te moeten doen, hoewel een nieuwe werkplaats annex grote garage voor standplaats van al het busmateriaal tot de noodzakelijke voorzieningen be hoort. Het bootbedrijf heeft zeer gunstige resultaten afgeworpen. Het m s. „De Da geraad" heeft na de aangebrachte ver beteringen in voorjaar 1958 zonder enige storing gevaren en voldoet dan ook vol komen aan de gestelde verwachtingen Dit is dus een zorgenkind minder, maar nu dreigt er een ander zorgenkind voor in de plaats te komen, n.l. de veerboot „Koningin Wilhelmina". Het vorig jaar heb ik al gesteld dat wij enige zeer moeilijke jaren tegemoet gin gen in verband met de verwezenlijking van de plannen van een haven aan het Horntje, waardoor het niet mogelijk is, tijdig onze vloot te vernieuwen. Ik heb toen gezegd, dat volgens mededelingen van de R.W. 'de nieuwe haven aan de Zuidpunt van Texel in 1962 in gebruik kon worden genomen. Ik ben er echter op het ogenblik niet 20 zeker van, dat dit zal gebeuren; dit kan ook wel één of twee jaar later het geval zijn. Tegen deze achtergrond moet U het nu volgende dan ook zien. In de vorige jaarvergadering heb ik U meegedeeld, dat wij pogingen in het werk stelden om bij de Prov. Zeeuwsche Stoombootdiensten een schip te huren om in de tijden van het topvervoer de stroom auto's enz. te kunnen verwerken. Dit heeft tot resultaat gehad, dat begin van dit jaar ons het m.s. „Koningin Wilhelmina" werd aangeboden. We heb ben dit schip bekeken en er mee proef gevaren in Zeeland en meenden, dat hier een mogelijkheid was om de tijdelijke moeilijkheden op te lossen. De vraagprijs was echter vrij hoog. Na enige bespre kingen met de Prov. Stoomboot Dienst, Ged. Staten van Zeeland en Rijkswater staat werd ons toegestaan gedurende enige weken het schip op onze dienst te beproeven en daarna, uiterlijk 1 mei a.s. lot eventuele aankoop te beslissen. In tussen was op een nadere bespreking tussen partijen, de prijs 100.000,ver laagd. In de praktijk van de veerdienst is wel gebleken, dat het schip zeer veel bezwaren heeft. Het is gebouwd voor een fuik en kan daarom moeilijk aan de nor male stoepen meren, de diepgang is te groot voor de haven van Oudeschild, de doorrij hoogte te laag, de inrijpoorten te smal, de kajuiten verouderd en te klein, de trapopgangen te steil en te nauw, de verwarming onvoldoende, de machine kamer-installatie is oud en zo zijn er nog wel enige bezwaren op te noemen De zeewaardigheid van het schip is voldoende, alleen heeft men bij ruwe zee en tegenwind dat het opspattend zoute stofwater over het gehele dek ge blazen wordt. Enige van de belangrijkste bezwaren zijn wel grotendeels op te heffen, zoals de moeilijkheden bij het meren door het aanbrengen van lieren aan dek, z.g. kaapstanders", de inrijpoorten kunnen worden verbreed en verhoogd, de ka juiten gerestaureerd, maar de bezwaren van de diepgang en doorrijhoogte blijven. Deze veranderingen en verbeteringen kosten vrij veel geld en de vraag doet zich voor of het economisch verantwoord is dit schip aan te kopen. Een andere oplossing van het ver voersprobleem is te trachten de „Konin gin Wilhelmina" tot september te huren, terwijl daarnaast zo spoedig mogelijk tot bouw van een z.g. „Dageraad II" met een capaciteit van 40 auto's wordt overge gaan, mits deze april/mei 1961 in de vaart kan worden gebracht. We hebben dan een prima passend schip voor onze dienst en kunnen met deze schepen varen tot de nieuwe haven klaar is. Het eerste jaar moeten we toch met zij ladingschepen op de nieuwe haven varen, daar de fuiken dan nog niet klaar zijn. Zijn deze dan klaar, dan verkopen we één van de schepen en is intussen het schip met koplading gereed. We hebben beide plannen van de voor ons zeer belangrijke financiële kant be keken met behulp van onze accountant. Het resultaat van dit onderzoek is ge weest, dat, indien de nieuv/e haven uiter lijk voor 1 januari 1964 klaar is, het ko pen van de K.W. voorkeur geniet. Valt dit tijdstip later dan heeft het plan van een nieuw schip de voorkeur. De aankoopprijs van een nieuw schip hebben we geraamd op 1.500.000, terwijl de kostprijs van de Koningin Wil helmina inclusief verbouwing 400 000, a ƒ500.000,zal bedragen. Ik stel mij voor aan het eind van de vergadering dit punt in bespreking te brengen, dan heeft U intussen gelegen heid over deze zaak Uw gedachten te laten gaan. Uit deze beschouwingen merkt U wel, dat directie en TESO-bestuur alles in het werk stellen om de toenemende stroom vreemdelingen, maar vooral de vele auto's te kunnen verwerken. Gezien de huidige impasse is dit niet zo'n eenvoudige zaak. Ik hoop echter dat door een gezonde uitwisseling van ge dachten hiervoor ook weer een oplossing gevonden zal worden". Na deze openingswoorden werden de notulen door de heer G. Bakker gelezen en onveranderd goedgekeurd. Uit het jaarverslag van de directeur, de heer J J. v.d. Vlies, blijkt eveneens dat de N.V. TESO een bijzonder goed jaar achter de rug heeft. Het volledige jaarverslag zullen wij in een volgend nummer opnemen. De balans en verlies- en winstrekening werden zonder commentaar van de aan deelhouders aanvaard. De heer C. J. de Lugt herkozen Hierna gaf de heer De Lugt de voor zittershamer aan de heer E. Noordijk, die het volgende punt van de agenda zou behartigen: Verkiezing commissaris. Af tredend was de heer C. J. de Lugt. De heer De Lugt werd met grote meer derheid van stemmen herkozen. De her kozen president-commissaris dankt de aandeelhouders voor het vertrouwen in hem gesteld. De heer De Lugt brengt hierna in discussie „De Wilhelmina". Er worden heel wat plannen door de aandeelhouders geopperd, maar er blijven bezwaren. Het bestuur heeft nog geen beslissing geno men, maar is zich er wel van doordron gen, dat er spoedig iets moet gebeuren. De heer B. Rab vraagt of het niet mogelijk is de haven zo uit te baggeren (Zie vervolg pagina 4) K K< G TOT PASTOOR BENOEMD De Bisschop van Haarlem heeft tot bouwpastoor van Haarlem-Noord be noemd de Eerw. heer kapelaan C. Graaf (oud-Texelaar). STREEKONTWIKKELINGSCOMMISSIE WORDT GEÏNSTALLEERD De Provinciale Landbouwvoorlich- tingsraad zal op maandag 2 mei a.s. de Streekontwikkelingscommissie voor Texel officieel installeren. Deze installa tie zal geschieden door de heer G. C Knibbe, voorzitter van genoemde raad. VUURTOREN BLIJFT TABOE Ook het komende seizoen zal de vuur toren van De Cocksdorp gesloten blijven voor publiek. Nogmaals heeft de V.V.V.-Texel dezer dagen gepoogd openstelling te verkrij gen. Van de zijde van het Loodswezen is echter meegedeeld, dat „lichttorens, waarin tevens de kustwachten zijn opge nomen, voor het publiek gesloten zijn". Bovendien is meegedeeld, dat „een groot aantal bezoekers een belemmering vormt voor een goede dienstuitvoering van de kustwacht, terwijl bovendien door het bezoek de toren vervuilde en schade werd aangebracht". DEZE ZOMER WEER EEN MELKCURSUS Ook in de komende zomer zal op Texel een handmelkcursus worden gehouden. Deelnemers aan deze cursus moeten op 1 mei 1960 tenminste 16 jaar zijn en be hoorlijk kunnen melken. Kosten zijn aan deze cursus niet verbonden. Voor deelname of het verkrijgen van meerdere inlichtingen kan men zich wen den tot de heer J. Kikkert, ass. Vet. Hyg. Dienst, telefoon De Koog 378. WANDELTOCHT OP TEXEL Een van de vele groepen, die tweede paasdag op ons eiland deelnamen aan de wandeltocht. De jongste deelneemster, Paula van de Meer (5 jaar) kwam uit Rotterdam en tippelde de afstand van 15 kilometer. Opa Koedam uit Harlingen was de oudste wandelaar. Als 74-jarige volbracht hij de 25 kilometer zonder pijn. De wandeltocht op ons eiland geniet een groeiende belangstelling. In 1958 waren er 100 deelnemers, in 1959 200 en nu 1960 waren er 800 wandelaars, die deelnamen. Ook Texel leverde een record aantal, nl. 250. DIT JAAR WORDT BEGONNEN MET RESTAURATIE Het gaat dan toch gebeuren! Dit jaar hoopt men een aanvang te nemen met de restauratie van de Hervormde kerk te Oudeschild. Er is veel over te doen ge weest, maar de Oudeschilders hebben getoond een kerkgebouw te willen be zitten. Vandaar dat er indertijd heel wat personen op de lijst getekend hebben voor de restauratie. Volgende week maakt de commissie een begin met het ophalen van de gete kende bedragen. Ook is het mogelijk het getekende bedrag via de Rotterdamsche Bank over te maken. Wij wensen de he ren commissieleden veel succes en een heel groot beginkapitaal. CONCERT IN DE NED. HERVORMDE KERK TE DEN BURG Volgende week zaterdag, de verjaardag van Koningin Juliana, wordt er in de kerk aan de Binnenburg een concert ge geven. Aan dit concert werken mee het Koninklijk Texels Fanfare, het dames koor van de heer J. Visser, de heren Broer en Kraaima, orgel, en mevrouw Beumkes-Breen, viool. (Zie ook adv.) In een van de gezellige kamers van „Sint Jan" waren we een ogenblik op bedoek bij het echtpaar Commandeur- Bakker. Dinsdag a.s. is het vijftig jaar geleden, dat de heer en mevrouw Com mandeur zijn getrouwd. Een enorme tijd, als je er vóór staat. Maar, zo verzekerde ons de heer Com mandeur, het is zó om. „Ik weet nog best dat we in Den Hoorn begonnen; op de plaats waar wij ruim veertig jaar hebben geboerd, zit nu een zoon van ons". Schapenkaas en Commandeur, namen die bij elkaar horen. Wie van de Texe laars zal in z'n leven geen schapenkaasje van Commandeur in huis gehad hebben Niet alleen op Texel: dit handproduct, dat jaren met zorg en liefde werd ver vaardigd, is tot ver over Nederlands grens gegaan. Zelfs in Amerika kwam de kaas van Commandeur ter tafel. „Het is jammer, dat de boeren er te genwoordig geen tijd meer voor hebben, of liever nemen. Het moet allemaal even vlug gaan. De lekkerste schapenkaas krijg je als je ze tot ongeveer juli laat liggen. Maar er zijn heel wat boeren ge weest die ze direct na het maken aan de man brachten, en dat is jammer". Dat er vroeger meer schapenkaas werd gegeten dan tegenwoordig, blijkt wel ui* de cijfers. De heer Commandeur maakie tr per seizoen zo'n slordige 3500, die vlug van de hand gingen Er zijn ook nog andere dingen in het leven van de bruidegom geweest. Toen er sprake was van de oprichting van D.E.K. was Commandeur er direct voor. De eerste jaren heeft hij deel uitge maakt van het bestuur en jaren is de bruidegom, geboren in Blokker, maar Texelaar met hart en ziel, gewoon lid ge weest. De bruid, geboren in Den Hoorn, ver telt ons iets over de oorlogsjaren. Waar volk is, wil volk zijn, zegt men wel eens Ondanks haar drukke werk in huis en boerderij zijn er in de laaste oorlogsjaren 10 „vaste" onderduikers geweest. „Ze hadden een eigen kamer waar zelfs de radio niet ontbrak. We hebben zestien van die „duikers" gehad en ze hebben het allen naar de zin gehad. Er komen er nog regelmatig naar ons toe. Het waren niet alleen Texelaars, maar zelfs uit Bra bant vonden ze onze boerderij. Drie Rus sen zijn er ook geweest, dat waren even eens piekfijne kerels. Ik zal het nooit vergeten, zo vertelt mevrouw Comman deur, het wachtwoord was „Stalino" en als ze dan moesten eten moest ik dat zeg gen, dan wisten ze dat de kust veilig was. Toen de oorlog voorbij was hebben ze een groot bord gemaakt met „Duikers nest" en dat hebben ze toen op de plaats gezet". De bruidegom lag in bed toen wij kwa men, maar hij lag te popelen om er uit te komen. „Is dat wat, volgende week feest en over veertien dagen viert mijn zwager feest, dan kan ik toch niet in bed blijven". Dat is de bruidegom ook zeker niet van plan. Het is nog een levenslustig en dank baar echtpaar, de heer en mevrouw Com mandeur. Komen Uw kleinkinderen ook allemaal op het feest? „Dat zijn er 68. en als die zouden komen dan moeten ze eerst Sint Jan maar verbouwen en ver bouwen dat kost geld". Commandeur vertelt ons iets over een verbouwing en weet ons nog haarfijn voor te rekenen wat dat kost. Al komen al de kleinkinderen niet a.s. dinsdag, het zal het gouden echtpaar (beiden 75 jaar) zeker niet aan belang stelling ontbreken. Ook de „Texelaar" wenst U nog vele goede jaren. ZONDER GELUK VAART NIEMAND WEL Dinsdag is de heer J. Bruin, Den Burg, aan de dood ontsnapt. Met een flinke vaart reed hij met zijn auto tegen een wagen die stond te wachten voor het rode stoplicht bij de spoorwegovergang aan de Rijksweg nabij de Kooy. De bot sing kwam zo hard aan dat de wachtende wagen de rails overschoot, gevolgd door de heer Bruin. Dit was op het nippertje: de beide wa gens waren nog maar net over de rails, toen er een trein passeerde Beide chauffeurs waren ongedeerd. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 15 tot en met 21 april 1960 Geboren: Ronald Nicolaas, zv. Pieter R. Blankevoort en Marry Schermer; Rudi Eric, zv. Rienk Gaasbeek en Wilhelmina Moor; Hendrik, zv. Daniël van Wilsum en Akke Hoekstra; Erik, zv. Jan Hooij- berg en Maartje Blom; Hendricus Johan nes, zv. Jan Kikkert en Cornelia Looije- slein; Anne Marie, dv. Jan C. Bremer en Anna M. Buisman. Ondertrouwd: Franziskus Martinus Groot Kormelink en Anna Cornelia Reij. Overleden: Neeltje Krijnen, oud 91 jr., wv. Almer Visser; Aaltje Bonne, oud 72 jaar, echtgen. van Adriaan Henkes. INGEKOMEN PERSONEN Clazina A, M. Roest, van Delft, Ko ningsplein 27 naar Oosterend, Mulder straat 19. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 27 april consultatiebureau Woensdag 27 april a.s. worden de moeders van Den Burg en Oudeschild verwacht tot vier uur. De meisjes van de Zonnebloemte Den Burg hebben zich maandag op de markt goed geweerd. Door hen zelf vervaardigde kleedjes werden aan de man gebracht voor de actie 4 xZ....N. Het materiaal voor de kleedjes werd uit de clubkas aangeschaft en met grote stempels werden de kleedjes bedrukt. 120 kleedjes werden klaar gemaakt en er zijn er nog slechts enkele over. Als er nog liefhebbers zijn, de leidster mevr. Wieten, Burgerhoutstraat, zal ze U gaarne verkopen. De netto-opbrengst, f 100,60, zal waarschijnlijk per giro worden overgemaakt. Een reis naar een Ster-avond is voor een niet kapitaalkrachtige vereniging te kostbaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1960 | | pagina 1