Cjroen *2wartsJexeU in het ïen tocht met de nieuwe TX 88 Toeristen en Texelaars genieten van vers gekookte garnalen Deken J. P. A. Brinkman 45 jaar priester ÏOENSDAG 10 AUGUSTUS 1960 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7478 COURANT Jitgave N.V. v.h. Lanqeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij )en Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt woensdags en zaterdag» Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm GESLAAGD Oudeschild Voor het diploma schip per Binnenvaart voor heel Nederland, slaagde met lof de heer P. J. Schagen. Hij werd opgeleid door de heer D. M. Vlas alhier. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Heden, woensdag, consultatiebureau Heden, woensdag 10 aug. worden de moeders van de buitendorpen verwacht op de volgende uren: Den Hoorn 1.15 uur; Oosterend 2.00 uur; HOOG WATER Hoog water ter rede van Oudeschild. 10 aug. 11.10 en 23.11; 11 aug. 11.40 en 23.43; 12 aug. 12.13 en 13 aug. 0.10 en 12.38. Aan het strand ongeveer een uur eer der hoog water. HORLOGERIE LEIJDEKKERS OPENT NIEUWE ZAAK Het is ongeveer drie en half jaar ge leden, dat de heer C. J. Leijdekkers zich op Texel vestigde als horlogemaker. Hij opende een pand in de Warmoesstraat. Maandagmorgen is een ander pand, hoek Zwaanstraat-Warmoesstraat, in ge bruik genomen. Als Uw verslaggever wethouder was, zou hij een voorstel in dienen om gemeentelijke subsidie. Hier is een stukje stedelijk schoon gewrocht. De veelkleurige muur is verdwenen en het geheel is hierdoor zeer verfraaid. De winkel zelf is ruim en licht. Als we een vergelijking zouden moeten maken rnet het vorige pand is de winkelruimte zeker eens zo groot. In de etalages, diverse armbandhorloges, ringen, zilve ren vaasjes en wekkertjes voor de lang slapers. De entree is prettig, modern en toch rustig. De heer Leijdekkers heeft zijn sortering uitgebreid met het mooiste W.M.F.-bestek. Keurige cassettes zijn aan de moderne wand bevestigd Ook voor 'n souveniertjes kan men nu terecht. De bekende lepeltjes met meeuw of kerktoren zijn altijd een welkom geschenk. Zaanse stoeltjes klokken zijn een lust voor het oog en de Kienzle uurwerken zijn te kust en te keur aanwezig Het is zeker de moeite waard een bezoek te brengen in dit hoekpand. Honderden ringen voor groot en klein kunt U er bewonderen, alles blinkt tegen je aan. Of alles goud is wat daar blinkt? dat zal de vakman U vertellen. Wij hebben het alleen maar bewonderd. De betimmering werd aangebracht door de fa. Bakker en Koorn en de heer Joh. Bakker, Den Hoorn. Fa. Z. Graaf heeft de moderne kleurtjes aangebracht, de fa. Lunter zorgde voor de vloerbedek king en stoffering. Wij wensen de heer Leijdekkers veel succes in zijn nieuwe zaak. De TX 88 in volle zee. Schipper Boom is trots op zijn schuit en dat kan hij zonder blozen zijn. De „Anna Maria" is een voortreffelijk schip voor de plezier tochten. Is de Anna Maria" de naam van de echtgenote van de schipper? Niks hoor! Alle vrouwelijke personen uit het gezin Boom zijn hierin ondergebracht. We willen het U wel vertellen: het zijn er vier. De eerste letters zijn van ..moeder" Boom. Eén der zoons verkoopt aan boord schitterende souvenirs. Keu rig gedroogde zeesterren, gedroogde knorhanen, die de dames als japonversie ring kunnen gebruiken. De TX 88 is een aanwinst voor de Texelse vloot. Zij, die de zeeën bevaren en talrijke havens aandoen, kunnen bij thuiskomst hanteerde Wim, één der zoons, het roer. ,,Hoe diep is het hier, stuurman?" „Kijk, dat kunt U daar van aflezen!" Nu hebben wij in de loop der jaren wel lezen geleerd, maar we konden toch niet direct aflezen hoe diep het op dat punt was. Een meter wees aan hoeveel voet water er onder de kotter was. Dat was zeer verschillend. Op enkele plaatsen was dat 30 voet, maar op weer andere punten nog geen tien. En dan moest de schipper opletten, dat hij niet aan de grond kwam te zitten. „We gaan straks een trekkie doen rond de Balg", zo werd ons verteld. Het is daar wel oppassen, want wrakken zitten er genoeg!" Net over boord En dan, na een uurtje varen, gaat het net over boord. Dat is oppassen geblazen, want de kabels worden gevierd en lang zaam zakt het net naar de diepte. De diepte waar van alles te vinden is Rustig gaat de kotter door, het net onder water. Passagiers en schipper wachten geduldig af. „Hoe lang trekt U?" „Dat is ongeveer drie kwartier. Soms iets langer en soms korter. Als we kor ter trekken dan is het niet best. Dan is dikwijls het net gescheurd. En dat scheu ren is niet zo erg. Maar de gasten hebben geen vis. En dat is het doel van de tocht. De gasten laten zien wat de zee oplevert. U moet de garnaal", zo vertelde de heer Boom", zien als een „trekvogel". In deze tijd van het jaar zitten er hier maar zeer weinig. U moet dan ook geen net vol verwachten. Wij maken deze tochten uit nood. (En toen moest schip per Boom even lachen). Nou uit nood ook *.veer niet helemaal. We doen dit graag, en hebben een bruin leven vergeleken bij het normale vissen. Je krijgt een inter nationale kennissenkring. Steeds ontmoet je mensen, die in de loop der jaren een tochtje met ons hebben meegemaakt". Wij vertelden hem dat we in Naarden een tekening hadden gezien. Bij nadere bestudering ontdekten we dat het schip per Jan Boom was Van de TX 88. Een gast had deze vervaardigd na een dag tocht te hebben gemakt met de garnalen- kotter. Tussen al deze babbeltjes door had zoon Kees de kookpot gereed gemaakt. Onder een grote ketel op dek, voorzien van het schoonste water uit de ruime zee, werd het gas aangestoken. Weldra begon het water te borrelen en was ze gereed om de vis voor consumptie te be reiden. „We gaan halen", was de roep van de schipper. En als bij donderslag waren alle passagiers aan de kant waar het net zou binnenkomen. Wat zou het zijn9 Eindelijk kwam het laatste eindje net boven water. Een laatste waarschuwing van de schipper: „Wilt U geen vis weg halen, die U niet kent? En kan namelijk wel eens een visje tussen zitten wat U pijn kan doen!" En daar kwamen ze: de zeesterren bij tientallen, krabben, ponen, scharren, knorhaantjes, zeenaalden, puitaaltjes en garnalen. Alles werd gesorteerd en de Al worden er dan niet veel garnalen gevangen, er is voor ieder toch een be legde boterham Deken Brinkman werd 1 februari 1889 te Amsterdam geboren. Nadat hij zijn studie aan het Klein-Seminarie Hageveld te Voorhout en daarna aan het Groot Seminarie Warmond had voltooid, werd hij 15 augustus 1915 tot priester gewijd. Maandag zal het dus 45 jaar geleden zijn dat deze wijding plaats vond. Een mijlpaal om wel even bij stil te staan. Vele Texelaars zullen zich de tijd her inneren dat pastoor Brinkman in de Pastorie woonde aan de Molenstraat te Den Burg. Tal van vrienden heeft de pastoor hier op het eiland behouden. Na Texel werd de pastoor in Rotterdam ge plaatst en thans is hij Deken te Noord- wijk. Voor hen die Deken Brinkman een felicitatie willen sturen laten wij hier even het adres volgen: Van Limburg Stirumstraat 24, Noordwijk. Deken Brinkman ontwierp in zijn Texelse tijd reeds een plan voor de bouw van een R.-K. Rusthuis. De oorlog werd hier spelbreker, anders was het zeker verrezen. In 1940 heeft Deken Brinkman zijn 25- jarig Priesterschap op ons eiland gevierd. Talrijke parochianen hebben toen gezon- gen: F eest'lijk vieren wij met U mee, Blij de dag Uwer priesterwijding En wij kennen slechts ene beê: Schenk' God U eens Zijn Hemelvreê. Wij wensen U, Zeer Eerwaarde, nog vele gezegende jaren. DUITSER TIJDENS BADEN OVERLEDEN Zaterdagmiddag is nabij De Koog de 25-jarige heer H Isringhaus tijdens het baden in zee om het leven gekomen. Zijn arts had hem echter verboden in zee te baden daar hij enkele maanden geleden een zware hersenschudding had opge lopen. Mede-gasten zagen hem op een goed moment vreemde bewegingen ma ken en in elkaar zakken. Hij was niet ver in zee. Toen hij aan de kant was gebracht kon men slechts de dood constateren. TE VER IN ZEE De Koog Zondagmiddag waagde een Duitse badgast, die niet zwemmen kon, zich buiten het bewaakte gedeelte te ver in zee, waardoor hij in nood kwam. Een onbekende dame heeft hem naar het strand gebracht. De man was reeds be wusteloos en had veel water binnen ge kregen. Met de jeep van de heer Maas is hij naar de heer Veldman gebracht en daar werd onder leiding van Dokter van Loon kunstmatige ademhaling toegepast. Dit had succes en de politieauto kon hem later naar zijn vakantieverblijf „Om de Noord" overbrengen. garnalen gingen de ketel in. Gretig wer den ze na een korte kookperiode veror berd. De gasten zitten als volslagen gar- nalenpellers aan dek en genieten zicht baar van dit verse produkt. Land in zicht Nu trekt de TX 88 niet zó ver uit de kust dat deze niet meer is te zien. Maar als we plotseling van ons garnalenbedrijf opzien dan is er dicht bij land in zicht. Een prachtige haven gaan we tegemoet. Wieringen beschikt over een heel wat ruimere haven dan Texel. Moesten we bij het verlaten der haven opletten geen ander schip te raken, in Wieringen is alles even ruim en groot. Enkele garna- lenvissers liggen in de haven en een bag germolen doet zijn best de gewenste diepte te behouden of te herkrijgen. We krijgen een uurtje om te passa gieren. Het was stil in het dorpje. En kele middenstanders hadden echter ge rekend op de dagelijkse bezoekers en stonden te wachten in hun bedrijf. Kooplustig waren we niet, maar wel hadden we trek in een bakkie troost. Op een der horeca-bedrijven stond de naam Koorn. Dat deed ons aan Texelaars den ken en we stapten binnen. De waard had drukke zaken, maar toen allen waren reel verhalen. Maar zij die een tocht met de TX 88 meemaken, weten waar het reilig zwemmen is langs de Texelse kust. Dit zijn we aan de weet gekomen na ;en reisje met de heer Boom, schipper van de „Anna Maria". DE ZON probeerde door de wolken- lemel heen te dringen. Zo af en toe werd le haven van Oudeschild door enkele itralen beschenen. De Dageraad, van de tf.V. TESO, kwam juist de haven binnen ;oen wij aan boord stapten van de nieuwe rx 88. Het is de eerste zomer, dat schipper Boom met zijn zoons de huidige TX 88 gebruiken voor de pleziertochten met passagiers. Het was druk aan de haven. Talrijke vaarlustigen, die niet besproken hadden, moesten worden teleurgesteld. Maar zij, die wel de moeite hadden genomen om even bij de WV een plaats te reserveren op de kotter, hebben die dag genoten op de woelige baren. OM HALF ELF gaf schipper Boom het rein dat de touwen konden worden los gemaakt. Met volle kracht achteruit. Die volle kracht moet echter in onze kleine haven maar beperkt blijven, want de „Voorwaarts" was juist bezig met draaien. Heelhuids wist Boom Jr. het schip de haven uit te krijgen. Toen be gon de pret In de haven hadden wij gezien dat vele gasten hun jas, trui en soms nog meer, hadden uitgetrokken. „Dit wordt een pracht dag", hadden wij horen roepen. En dat is het ook geworden. De eerste golven bruisten tegen de boeg. Een luid gejuich steeg op. Sommigen namen de benen van de boeg en stevenden naar achter. De stuurhut was een veilige be schutting. Anderen echter vonden het een genot om de golven te zien komen. De schipper maakte duidelijk, dat de golven niet alleen door de wind worden veroorzaakt; ook het getij spreekt een woordje mee. Als we een kwartier gevaren hebben is het ergste voorbij. De zee wordt kal mer en de passagiers nemen plaats op de keurige zitplaatsen. Goed verteller De heer Boom is niet alleen schipper, maar ook verteller. Hij vertelt zijn gas ten hoe er straks zal worden gevist. De netten, die worden gebruikt, hangen nu nog aan boord, maar het is ons duidelijk geworden hoe die onder water hun taak zullen verrichten. en dan hopen we maar op veel garnalen „Nu moet U daar niet teveel op reke nen", zo ging de heer Boom verder, want in deze tijd van het jaar is het zeer zuinig. Wij zijn daarom blij deze tochten te kunnen houden". Eén van de gasten vroeg iets over de De heer J. Boom schipper - causeur stroming langs de kust en wilde graag weten hoe de schipper nu wist waar hij wel en waar hij niet kon varen. Ook hier had de heer Boom een antwoord gereed. „Gaat U zwemmen langs de Noordzee, dan heeft U daar last van stromingen, die van diverse kanten de kust bereiken. Dat heeft U aan de andere kant van het eiland niet. Als mijn jongens te zwemmen gaan naar het Westerslag, dan vind ik dat minder prettig. (Gelukkig wordt het strand bij Westerslag goed bewaakt red.). Maar gaan zij aan de dijk zwem men dan weet ik dat er veel minder ge vaar is. Daar loopt de stroom langs het eiland" Midden op het dek werden verschil lende situaties getekend en aan de hand daarvan waren de passagiers op de hoog te gebracht van de verschillende stro mingen. Ook van de stroming rond De Cocksdorp werd verteld. Aan de hand van een kaart, waarop diverse ondiepe plaatsen waren aangetekend, en de haaksgronden waren weergegeven, werd ons duidelijk dat zeeman zijn toch een bijzonder vak is. „Wat betekenen die boeien daar?" „We kennen", zo vervolgde de schipper zijn praatje, of misschien moeten wij het cursus noemen, „twee soorten boeien, rode en zwarte. Elke boei heeft een be tekenis en die moet je als stuurman on der de knie hebben, want passeer je soms een bepaalde boei aan de verkeerde kant, dan heb je kans dat je een paar meter verder aan de grond zit. En nu is dat met vloed niet zo erg, maar loopt de eb, dan heb je kans dat je een uur of tien kan blijven zitten". We zijn na deze les op de woelige baren even de stuurhut in gestapt. Daar voorzien van een dronk, maakten we een praatje met hem. „Ja, ik kwam dikwijls op Texel. Maar dan om te voetballen. Henk Ran is geen onbekende voor me". De wereld is dus maar klein, zo kom je in elke streek mensen tegen die op Texel bekend zijn, of kennissen hebben. Om twee uur werd de terugtocht aan vaard. Er werd niet gevist, maar we gin gen dicht langs de mosselpercelen. Over een zeer lange afstand waren de stokken in het water te zien, die de percelen af scheidden. Zeeuwse mosselen rond Texels kust. De meeste Zeeuwse mosselen wor den in deze wateren gekweekt. Het is daarom niet te verwonderen dat burge meester De Koning zijn best doet om voor de Texelse vissers een dergelijk per ceel te bemachtigen. We kwamen weer behouden Texels haven binnen. Het gezelschap verliet met een groet aan de schipper in beste stem ming het schip. We kunnen de gasten hechts één raad geven: Maakt U, voor dat U het eiland verlaat een tocht met de kotter mee. Het zal een onvergetelijke tocht worden! verlieten wij de (kleine) haven van Skil

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1960 | | pagina 1