Cjroen *2wartsJexeU in het
ïen tocht met de nieuwe TX 88
Toeristen en Texelaars genieten
van vers gekookte garnalen
Deken
J. P. A. Brinkman
45 jaar priester
ÏOENSDAG 10 AUGUSTUS 1960
TEXELSE
74e JAARGANG No. 7478
COURANT
Jitgave N.V. v.h. Lanqeveld de Rooij
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
)en Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt woensdags en zaterdag»
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl.
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p.
kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm
GESLAAGD
Oudeschild Voor het diploma schip
per Binnenvaart voor heel Nederland,
slaagde met lof de heer P. J. Schagen. Hij
werd opgeleid door de heer D. M. Vlas
alhier.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
ZUIGELINGEN
Heden, woensdag, consultatiebureau
Heden, woensdag 10 aug. worden de
moeders van de buitendorpen verwacht
op de volgende uren:
Den Hoorn 1.15 uur; Oosterend 2.00 uur;
HOOG WATER
Hoog water ter rede van Oudeschild.
10 aug. 11.10 en 23.11; 11 aug. 11.40 en
23.43; 12 aug. 12.13 en 13 aug. 0.10 en
12.38.
Aan het strand ongeveer een uur eer
der hoog water.
HORLOGERIE LEIJDEKKERS OPENT
NIEUWE ZAAK
Het is ongeveer drie en half jaar ge
leden, dat de heer C. J. Leijdekkers zich
op Texel vestigde als horlogemaker. Hij
opende een pand in de Warmoesstraat.
Maandagmorgen is een ander pand,
hoek Zwaanstraat-Warmoesstraat, in ge
bruik genomen. Als Uw verslaggever
wethouder was, zou hij een voorstel in
dienen om gemeentelijke subsidie. Hier
is een stukje stedelijk schoon gewrocht.
De veelkleurige muur is verdwenen en
het geheel is hierdoor zeer verfraaid.
De winkel zelf is ruim en licht. Als we
een vergelijking zouden moeten maken
rnet het vorige pand is de winkelruimte
zeker eens zo groot. In de etalages,
diverse armbandhorloges, ringen, zilve
ren vaasjes en wekkertjes voor de lang
slapers.
De entree is prettig, modern en toch
rustig. De heer Leijdekkers heeft zijn
sortering uitgebreid met het mooiste
W.M.F.-bestek. Keurige cassettes zijn
aan de moderne wand bevestigd Ook
voor 'n souveniertjes kan men nu terecht.
De bekende lepeltjes met meeuw of
kerktoren zijn altijd een welkom
geschenk.
Zaanse stoeltjes klokken zijn een lust
voor het oog en de Kienzle uurwerken
zijn te kust en te keur aanwezig Het is
zeker de moeite waard een bezoek te
brengen in dit hoekpand.
Honderden ringen voor groot en klein
kunt U er bewonderen, alles blinkt tegen
je aan. Of alles goud is wat daar blinkt?
dat zal de vakman U vertellen. Wij
hebben het alleen maar bewonderd.
De betimmering werd aangebracht
door de fa. Bakker en Koorn en de heer
Joh. Bakker, Den Hoorn. Fa. Z. Graaf
heeft de moderne kleurtjes aangebracht,
de fa. Lunter zorgde voor de vloerbedek
king en stoffering.
Wij wensen de heer Leijdekkers veel
succes in zijn nieuwe zaak.
De TX 88 in volle zee. Schipper Boom is trots op zijn schuit en dat kan hij
zonder blozen zijn. De „Anna Maria" is een voortreffelijk schip voor de plezier
tochten. Is de Anna Maria" de naam van de echtgenote van de schipper? Niks
hoor! Alle vrouwelijke personen uit het gezin Boom zijn hierin ondergebracht.
We willen het U wel vertellen: het zijn er vier. De eerste letters zijn van
..moeder" Boom. Eén der zoons verkoopt aan boord schitterende souvenirs. Keu
rig gedroogde zeesterren, gedroogde knorhanen, die de dames als japonversie
ring kunnen gebruiken. De TX 88 is een aanwinst voor de Texelse vloot.
Zij, die de zeeën bevaren en talrijke havens aandoen, kunnen bij thuiskomst
hanteerde Wim, één der zoons, het roer.
,,Hoe diep is het hier, stuurman?"
„Kijk, dat kunt U daar van aflezen!"
Nu hebben wij in de loop der jaren wel
lezen geleerd, maar we konden toch niet
direct aflezen hoe diep het op dat punt
was. Een meter wees aan hoeveel voet
water er onder de kotter was. Dat was
zeer verschillend. Op enkele plaatsen was
dat 30 voet, maar op weer andere punten
nog geen tien. En dan moest de schipper
opletten, dat hij niet aan de grond kwam
te zitten. „We gaan straks een trekkie
doen rond de Balg", zo werd ons verteld.
Het is daar wel oppassen, want wrakken
zitten er genoeg!"
Net over boord
En dan, na een uurtje varen, gaat het
net over boord. Dat is oppassen geblazen,
want de kabels worden gevierd en lang
zaam zakt het net naar de diepte. De
diepte waar van alles te vinden is
Rustig gaat de kotter door, het net
onder water. Passagiers en schipper
wachten geduldig af.
„Hoe lang trekt U?"
„Dat is ongeveer drie kwartier. Soms
iets langer en soms korter. Als we kor
ter trekken dan is het niet best. Dan is
dikwijls het net gescheurd. En dat scheu
ren is niet zo erg. Maar de gasten hebben
geen vis. En dat is het doel van de
tocht. De gasten laten zien wat de zee
oplevert. U moet de garnaal", zo vertelde
de heer Boom", zien als een „trekvogel".
In deze tijd van het jaar zitten er hier
maar zeer weinig. U moet dan ook geen
net vol verwachten. Wij maken deze
tochten uit nood. (En toen moest schip
per Boom even lachen). Nou uit nood ook
*.veer niet helemaal. We doen dit graag,
en hebben een bruin leven vergeleken bij
het normale vissen. Je krijgt een inter
nationale kennissenkring. Steeds ontmoet
je mensen, die in de loop der jaren een
tochtje met ons hebben meegemaakt".
Wij vertelden hem dat we in Naarden
een tekening hadden gezien. Bij nadere
bestudering ontdekten we dat het schip
per Jan Boom was Van de TX 88. Een
gast had deze vervaardigd na een dag
tocht te hebben gemakt met de garnalen-
kotter.
Tussen al deze babbeltjes door had
zoon Kees de kookpot gereed gemaakt.
Onder een grote ketel op dek, voorzien
van het schoonste water uit de ruime
zee, werd het gas aangestoken. Weldra
begon het water te borrelen en was ze
gereed om de vis voor consumptie te be
reiden.
„We gaan halen", was de roep van de
schipper. En als bij donderslag waren
alle passagiers aan de kant waar het net
zou binnenkomen. Wat zou het zijn9
Eindelijk kwam het laatste eindje net
boven water. Een laatste waarschuwing
van de schipper: „Wilt U geen vis weg
halen, die U niet kent? En kan namelijk
wel eens een visje tussen zitten wat U
pijn kan doen!"
En daar kwamen ze: de zeesterren bij
tientallen, krabben, ponen, scharren,
knorhaantjes, zeenaalden, puitaaltjes en
garnalen. Alles werd gesorteerd en de
Al worden er dan niet veel
garnalen gevangen, er is
voor ieder toch een be
legde boterham
Deken Brinkman werd 1 februari 1889
te Amsterdam geboren. Nadat hij zijn
studie aan het Klein-Seminarie Hageveld
te Voorhout en daarna aan het Groot
Seminarie Warmond had voltooid, werd
hij 15 augustus 1915 tot priester gewijd.
Maandag zal het dus 45 jaar geleden
zijn dat deze wijding plaats vond. Een
mijlpaal om wel even bij stil te staan.
Vele Texelaars zullen zich de tijd her
inneren dat pastoor Brinkman in de
Pastorie woonde aan de Molenstraat te
Den Burg. Tal van vrienden heeft de
pastoor hier op het eiland behouden. Na
Texel werd de pastoor in Rotterdam ge
plaatst en thans is hij Deken te Noord-
wijk. Voor hen die Deken Brinkman een
felicitatie willen sturen laten wij hier
even het adres volgen: Van Limburg
Stirumstraat 24, Noordwijk.
Deken Brinkman ontwierp in zijn
Texelse tijd reeds een plan voor de bouw
van een R.-K. Rusthuis. De oorlog werd
hier spelbreker, anders was het zeker
verrezen.
In 1940 heeft Deken Brinkman zijn 25-
jarig Priesterschap op ons eiland gevierd.
Talrijke parochianen hebben toen gezon-
gen:
F eest'lijk vieren wij met U mee,
Blij de dag Uwer priesterwijding
En wij kennen slechts ene beê:
Schenk' God U eens Zijn Hemelvreê.
Wij wensen U, Zeer Eerwaarde, nog
vele gezegende jaren.
DUITSER TIJDENS BADEN
OVERLEDEN
Zaterdagmiddag is nabij De Koog de
25-jarige heer H Isringhaus tijdens het
baden in zee om het leven gekomen. Zijn
arts had hem echter verboden in zee te
baden daar hij enkele maanden geleden
een zware hersenschudding had opge
lopen. Mede-gasten zagen hem op een
goed moment vreemde bewegingen ma
ken en in elkaar zakken. Hij was niet ver
in zee. Toen hij aan de kant was gebracht
kon men slechts de dood constateren.
TE VER IN ZEE
De Koog Zondagmiddag waagde een
Duitse badgast, die niet zwemmen kon,
zich buiten het bewaakte gedeelte te ver
in zee, waardoor hij in nood kwam. Een
onbekende dame heeft hem naar het
strand gebracht. De man was reeds be
wusteloos en had veel water binnen ge
kregen. Met de jeep van de heer Maas
is hij naar de heer Veldman gebracht en
daar werd onder leiding van Dokter van
Loon kunstmatige ademhaling toegepast.
Dit had succes en de politieauto kon
hem later naar zijn vakantieverblijf „Om
de Noord" overbrengen.
garnalen gingen de ketel in. Gretig wer
den ze na een korte kookperiode veror
berd. De gasten zitten als volslagen gar-
nalenpellers aan dek en genieten zicht
baar van dit verse produkt.
Land in zicht
Nu trekt de TX 88 niet zó ver uit de
kust dat deze niet meer is te zien. Maar
als we plotseling van ons garnalenbedrijf
opzien dan is er dicht bij land in zicht.
Een prachtige haven gaan we tegemoet.
Wieringen beschikt over een heel wat
ruimere haven dan Texel. Moesten we bij
het verlaten der haven opletten geen
ander schip te raken, in Wieringen is
alles even ruim en groot. Enkele garna-
lenvissers liggen in de haven en een bag
germolen doet zijn best de gewenste
diepte te behouden of te herkrijgen.
We krijgen een uurtje om te passa
gieren. Het was stil in het dorpje. En
kele middenstanders hadden echter ge
rekend op de dagelijkse bezoekers en
stonden te wachten in hun bedrijf.
Kooplustig waren we niet, maar wel
hadden we trek in een bakkie troost. Op
een der horeca-bedrijven stond de naam
Koorn. Dat deed ons aan Texelaars den
ken en we stapten binnen. De waard had
drukke zaken, maar toen allen waren
reel verhalen. Maar zij die een tocht met de TX 88 meemaken, weten waar het
reilig zwemmen is langs de Texelse kust. Dit zijn we aan de weet gekomen na
;en reisje met de heer Boom, schipper van de „Anna Maria".
DE ZON probeerde door de wolken-
lemel heen te dringen. Zo af en toe werd
le haven van Oudeschild door enkele
itralen beschenen. De Dageraad, van de
tf.V. TESO, kwam juist de haven binnen
;oen wij aan boord stapten van de nieuwe
rx 88.
Het is de eerste zomer, dat schipper
Boom met zijn zoons de huidige TX 88
gebruiken voor de pleziertochten met
passagiers.
Het was druk aan de haven. Talrijke
vaarlustigen, die niet besproken hadden,
moesten worden teleurgesteld. Maar zij,
die wel de moeite hadden genomen om
even bij de WV een plaats te reserveren
op de kotter, hebben die dag genoten op
de woelige baren.
OM HALF ELF gaf schipper Boom het
rein dat de touwen konden worden los
gemaakt. Met volle kracht achteruit. Die
volle kracht moet echter in onze kleine
haven maar beperkt blijven, want de
„Voorwaarts" was juist bezig met
draaien. Heelhuids wist Boom Jr. het
schip de haven uit te krijgen. Toen be
gon de pret
In de haven hadden wij gezien dat vele
gasten hun jas, trui en soms nog meer,
hadden uitgetrokken. „Dit wordt een
pracht dag", hadden wij horen roepen.
En dat is het ook geworden. De eerste
golven bruisten tegen de boeg. Een luid
gejuich steeg op. Sommigen namen de
benen van de boeg en stevenden naar
achter. De stuurhut was een veilige be
schutting. Anderen echter vonden het
een genot om de golven te zien komen.
De schipper maakte duidelijk, dat de
golven niet alleen door de wind worden
veroorzaakt; ook het getij spreekt een
woordje mee.
Als we een kwartier gevaren hebben
is het ergste voorbij. De zee wordt kal
mer en de passagiers nemen plaats op de
keurige zitplaatsen.
Goed verteller
De heer Boom is niet alleen schipper,
maar ook verteller. Hij vertelt zijn gas
ten hoe er straks zal worden gevist. De
netten, die worden gebruikt, hangen nu
nog aan boord, maar het is ons duidelijk
geworden hoe die onder water hun taak
zullen verrichten.
en dan hopen we maar op veel
garnalen
„Nu moet U daar niet teveel op reke
nen", zo ging de heer Boom verder,
want in deze tijd van het jaar is het zeer
zuinig. Wij zijn daarom blij deze tochten
te kunnen houden".
Eén van de gasten vroeg iets over de
De heer J. Boom
schipper - causeur
stroming langs de kust en wilde graag
weten hoe de schipper nu wist waar hij
wel en waar hij niet kon varen. Ook hier
had de heer Boom een antwoord gereed.
„Gaat U zwemmen langs de Noordzee,
dan heeft U daar last van stromingen,
die van diverse kanten de kust bereiken.
Dat heeft U aan de andere kant van het
eiland niet. Als mijn jongens te zwemmen
gaan naar het Westerslag, dan vind ik
dat minder prettig. (Gelukkig wordt het
strand bij Westerslag goed bewaakt
red.). Maar gaan zij aan de dijk zwem
men dan weet ik dat er veel minder ge
vaar is. Daar loopt de stroom langs het
eiland"
Midden op het dek werden verschil
lende situaties getekend en aan de hand
daarvan waren de passagiers op de hoog
te gebracht van de verschillende stro
mingen. Ook van de stroming rond De
Cocksdorp werd verteld. Aan de hand
van een kaart, waarop diverse ondiepe
plaatsen waren aangetekend, en de
haaksgronden waren weergegeven, werd
ons duidelijk dat zeeman zijn toch een
bijzonder vak is.
„Wat betekenen die boeien daar?"
„We kennen", zo vervolgde de schipper
zijn praatje, of misschien moeten wij het
cursus noemen, „twee soorten boeien,
rode en zwarte. Elke boei heeft een be
tekenis en die moet je als stuurman on
der de knie hebben, want passeer je
soms een bepaalde boei aan de verkeerde
kant, dan heb je kans dat je een paar
meter verder aan de grond zit. En nu is
dat met vloed niet zo erg, maar loopt de
eb, dan heb je kans dat je een uur of tien
kan blijven zitten".
We zijn na deze les op de woelige
baren even de stuurhut in gestapt. Daar
voorzien van een dronk, maakten we een
praatje met hem.
„Ja, ik kwam dikwijls op Texel. Maar
dan om te voetballen. Henk Ran is geen
onbekende voor me".
De wereld is dus maar klein, zo kom
je in elke streek mensen tegen die op
Texel bekend zijn, of kennissen hebben.
Om twee uur werd de terugtocht aan
vaard. Er werd niet gevist, maar we gin
gen dicht langs de mosselpercelen. Over
een zeer lange afstand waren de stokken
in het water te zien, die de percelen af
scheidden. Zeeuwse mosselen rond Texels
kust. De meeste Zeeuwse mosselen wor
den in deze wateren gekweekt. Het is
daarom niet te verwonderen dat burge
meester De Koning zijn best doet om
voor de Texelse vissers een dergelijk per
ceel te bemachtigen.
We kwamen weer behouden Texels
haven binnen. Het gezelschap verliet met
een groet aan de schipper in beste stem
ming het schip. We kunnen de gasten
hechts één raad geven: Maakt U, voor
dat U het eiland verlaat een tocht met de
kotter mee. Het zal een onvergetelijke
tocht worden!
verlieten wij de
(kleine) haven van
Skil