9 roen /wa in het harL, Bijgeloof bleef Kerstfeest Joeg Van heidens joelfeest tot Kerstmis Als Odin langs de wolken Zuiver Uw bloed met Kruschen - mmmm Kerststemming, Texels winterlandschap ZATERDAG 24 DECEMBER 1960 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7517 Jitgove N.V. v.h. Lcmqeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Hen Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 COURANT Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart, -f 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm IN DE VERZAMELING kostbaar heden van de koning van Denemar ken staat een drinkbeker, die ge vormd is uit een met goud gemon teerde horen. Die beker is in ver vervlogen tijden namelijk eigendom geweest van heksen. De reuzen hadden een gruwelijke hekel aan het gelui van kerkklokken. In een kerstnacht luidden de klokken zo plechtig, dat het de reuzen beur telings warm en koud werd. Een van hen greep op meer dan vijftig mijlen afstand een rotsblok en slingerde dat naar het kerkgebouw. De klokken verstomden, het gebouw stortte in en het bleef sindsdien als een ruïne in het landschap staan. Maar elk jaar tegen Kerstmis, zeggen de boeren in die streek, komen de heksen en vieren feest in de verwoeste kerk Ze zetten het grootste steenbrok op de pilaren en vieren daar onder een lawaai feest met zingen en dansen, eten en drinken. De horen gestolen EEN DAME uit de familie Oldenburg wilde graag weten of dat verhaal enige waarheid bevatte. Ze stuurde een van haar knechten in de kerstnacht naar de ruïne. Al van ver hoorde de man de af schuwelijke kreten van de feestende heksen. Hij ging echter verder en spoedig kregen ze hun bezoeker in de gaten. Gastvrij boden ze hem een dronk uit een met goud gemonteerde en met runen ver sierde horen. De knecht greep de horen, goot de in houd er uit en rende er mee weg. De heksen volgden hem krijsend. Het werd een wilde jacht en tenslotte kon de man zijn noodlot alleen ontlopen door over een stoppelveld en door stromend water te gaan, plaatsen die de heksen niet kun nen passeren. Dit verhaal zou met dozijnen andere kunnen worden vermeerderd. Het bewijst hoe men in vroeger tijden het kerstfeest bejegende met een zonderling mengel moes van christelijk vertrouwen en hei dens bijgeloof. Het moet voor onze voor ouders wel erg moeilijk zijn geweest, de grote feesten omstreeks het midden van de winter te vervangen door het christe lijke kerstfeest. Oude gebruiken OVER HET ALGEMEEN wordt ver kondigd dat Kerstmis op 25 december is geplaatst, omdat dan in onze germaanse streken het midwinterfeest werd gevierd. De kerk gaf de heidense feesten een christelijk tintje en palmde tegelijk met de feesten ook de mensen in. Voor enkele feesten gaat deze theorie op; voor het kerstfeest zeker niet. Want de datum 25 december is in Rome omstreeks 330 inge voerd en in die tijd hadden de germaanse gewesten voor het christendom nog geen praktische betekenis. In Rome werd dan echter het heidense Natalis Invicti, het geboortefeest van de Overwonnen Zon. gevierd; en daar hebben we de datum aan te danken. In dezelfde tijd vierden echter ook de germanen hun midwinterfeest, en de folkloristische gebruiken, die met de vegetatie- «en de dodencultus samenhan gen, zoals de omgang van gemaskerden, het lawaaimaken, verschillende vuurge- bruiken, vermoedelijk ook het kerstblok (in 't open vuur) zijn stellig van ger- maans-heidense oorsprong. Dit jubelfeest was voor de germanen het belangrijkste van het gehele jaar. Dit landbouwende volk had in geen ander jaargetijde beter en meer tijd om feest te vieren, en daarom maakte men er de beroemde Twaalf nachten van. Het woord leeft nog voort in namen voor Kerstmis: in Schotland yule, in Skandinavië jul, en in het Finse joulu, Kerstmis, naast juhla, dat feest betekent. Levensvernieuwing HET GERMAANS-HEIDENSE winter feest werd gekenmerkt door drie offer maaltijden, waarvan er zeker één de be vordering van de vegetatie gold. Elke offermaaltijd werd gecompleteerd door een sacraal drinkgelag. Odin zelf zou die offermaaltijden hebben ingesteld. In de joeltijd trad hij op als hoofd van het dodenheer. Als geheel gezien is het Joelfeest on getwijfeld een feest geweest van de le vensvernieuwing, gesymboliseerd door de terugkeer van de zon. Deze levensver nieuwing moet men dan zien in twee hoofdaspecten, namelijk de „her"-leving van de doden, en de vernieuwing van de plantengroei. De herleving van de doden, die men zeker niet moet beschouwen als een soort van verrijzenis, blijkt uit de geesten maaltijd. Men verwachtte 's nachts de terugkeer van de gestorvenen. Om die welkom te heten zette men in sommige streken van ons land niet zo heel lang geleden nog deuren en ram open, op tafel werd een maaltijd geplaatst en het bed van de overledene werd keurig opge maakt. Hij moest zich in zijn aardse om geving volkomen thuis voelen. Men geloofde aan de Wilde Jacht of het Wilde Heer. Aan het hoofd van zijn do- denleger joeg Odin door het grauwe zwerk, en wie luisterde naar het huilen van de wind in de kale takken, kon die wilde jacht horen met de ijle stemmen der gestorvenen. Later ging men dat uit beelden: een groep gemaskerden ging de buurtschappen rond en deed zich tegoed aan het klaargezette eten. En nog weer later ging men te paard. Dat gebeurt nu nog op veel plaatsen op tweede kerstdag, maar het heeft een christelijke naam ge kregen, Sunt Steffenriejen, en de boeren zeggen dat het nuttig is de paarden eens af te stappen als ze met al die zondagen zo lang op stal moeten staan Het brandende wiel DE HERLEVING van de natuur blijkt vooral uit het ritueel om de Joelever en enkele oorspronkelijke oogstgebruiken. De kerstboom is echter niet van heidense oorsprong Deze is pas in de 16e eeuw geïntroduceerd. Moeder Nacht was de langste nacht van het jaar. Tot voor kort was het in verschillende streken in Engeland, Duits land en aan de Moezel gebruik, dan een met stro omwikkeld houten wiel aan te steken en brandend van een heuvel om laag te rollen tot het sissend in het water terecht kwam Het symboliseerde de zon. Het kerstblok, in ons land minder be kend, was een groot houten blok, dat de gehele kerstnacht moest doorbranden. Het uitdoven ervan werd als een slecht voorteken beschouwd. De verkoolde res ten werden zorgvuldig bewaard, en moes ten dienen om het volgend jaar het nieuwe blok aan te steken. Van al die oude gebruiken is nu weinig overgebleven. Op oudejaarsavond schie ten we de geesten nog weg. In Twente blaast men nog op de midwinterhoren die, om goed te zijn, eigenlijk uit eer uitgeholde elzentak moet worden ge maakt. Om meer geluid te krijgen, blaast men boven de waterput. In de Friese wouden kende men in de tweede helft van de vorige eeuw nog het Thomas- luiden in de Advent. Dag en nacht luidde men door om de boze geesten van de be graafplaatsen te jagen. In de Achterhoek zet men met Kerstmis de ploeg en het andere gereedschap binnen, want „Derk met de Beer" rijdt dan; en men kan daar niemand anders mee bedoelen dan Frey. Aan hem herinneren o'ok de culinaire ge neugten van Kerstmis, vooral „Dikke- vretsaovend" op 24 december, maar ook de kerstgans en de kerstkoeken, die te genwoordig Weihnachtsstollen heten. Maar men schuift niet meer, zoals in de middeleeuwen, een muntstuk onder de bast van de vruchtbomen om de vrucht baarheid te bevorderen. De kunstmest heeft groter vertrouwen tegenwoordig. Ook gelooft men niet meer, dat men de varkens de komende oogst kan laten voorspellen door ze in de kerstnacht in het oor te knijpen. O, Kind, van 's werelds eind bezongen. Nooit worden wij het zingen moe. Ons lied is aan Uw bron ontsprongen En keert weer altijd naar U toe. Wij krijgen steeds weer nieuwe wijzen En nieuwe taal en nieuwe stem, Om U te loven en te prijzen, Gezegend Kind van Bethlehem. U loven 's hemels serafijnen, De aarde en het diepst der zee. Het Woord werd vlees in Uw verschijnen En koos een krib als legerstêe. Verbroken werd des drijvers roede, Gij werd des broeders metgezel. Wij mogen leven in Uw hoede, O zoon van God, Immanuël. Wie hier elk uitzicht heeft verloren En nergens meer een toekomst vindt, Wie geen geluk meer is beschoren En zwerft als blaren voor de wind: Wie niet meer kan en durft vertrouwen In wat de aarde geven zal, Die mag in deze nacht aanschouwen God's glimlach in een beestenstal. Huib Fenijn GESLAAGD Den Burg Te Amsterdam slaagde onze plaatsgenoot, de heer P. Bruin voor het vakdiploma typografie, afd. zetten, en verdrijf zo de oorzaak van Uw Rbeumatische Ffln! Kruschen maakt U al gauw een heel ander mens, vrij van stramheid en pijn en weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen's vijf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de pijnverwekkende onzuiverheden uitdrij ven langs natuurlijke weg. 1961 VOOR DE VREDE De Pacifistisch Socialistische Partij begint 1961 met een „vredemars". Te Amsterdam wordt op 1 januari een de monstratieve mars gehouden, die zal uit monden in een massale bijeenkomst in de grote zaal van Krasnapolsky. Diverse organisaties zullen hieraan deelnemen, o.a.: Kerk en Vrede, Socialistische Jeugd Nederland, Federatie van Vrije Socia listen, de Anti-Atoomactie en nog enkele andere verenigingen. Belangstellenden wijzen wij op de advertentie, die in een volgend nummer zal worden geplaatst. Diverse Texelaars zullen de reis geza menlijk maken. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 25 dec. op om 8.48 uur en gaat onder om 16.32 uur; 28 dec. op om 8.48 uur en onder om 16.35 uur. Maan: 25 dec. E.K.; 2 jan. V.M. Hoog water ter rede van Óudeschild' 24 dec. 0.21 en 12.18; 25 dec. 1.00 en 12 59- 26 dec. 1.44 en 13.57; 27 dec. 2.53 en 15.17- 28 dec. 4.11 en 16.38; 29 dec. 5.24 en 17 47- 30 dec. 6.25 en 18.44; 31 dec. 7.15 en 19.34' INGEZONDEN Verzoeke beleefd een kleine plaats ruimte in ons aller Texelaartje. Geachte Redactie, In het verslag van de Raadsvergade ring, waarin werd besloten geen VGLO- school te bouwen, werd zoiets van „voor- lopig" tussen haakjes geplaatst. Neen, verslaggever, schouderklopjes behoren niet in een verslag en ons kent ons toch! En nu in het Raadsverslag van 16 dec 1.1. schrijft U over de post VGLO-school, dat mevr. Koning-Bruin van de Prins geen kwaad vermoedende, voorstelde het punt, dat zou worden geschrapt, nog niet te schrappen. Nu is mijn bezwaar hiertegen: Hoe kan Uw verslaggever zoiets tijdens de verga dering constateren? Of wordt de opstel ling pas na de vergadering, al of niet in samenwerking, vastgesteld? En gezien het verloop van de vergade ring, waarin de Stichting van de school is behandeld, is het toch uitgesloten dat in de fractievergadering hierover niet is gesproken. Neen, verslaggever, gedachtenlezen kan ik niet, maar ik vind één en ander interessant, en ik hoop de volgende ver gadering van de partij te zijn, mogelijk leer ik het ook nog. Geachte Redactie, vraagt U Uw ver slaggever toch objectief te blijven, opdat het gehele raadsverslag niet met een kor reltje zout moet worden genomen. U, geachte Redactie, dankend voor de verleende plaatsruimte, M. J. VEEGER, ,,Buitenlust" Geachte heer Veeger, Het stemt ons prettig dat U de Tesse- laar zo goed leest, dat geeft een verslag gever moed. Gaarne willen wij op Uw schrijven ingaan. Het woord „voorlopig" dat wij in het verslag schreven nadat de raad het VGLO op Texel had afgestemd, is op het eiland reeds meer besproken. Tijdens een der gemeentelijke gespreksavonden in de buitendorpen werd gevraagd hoe B. en W. dachten over dat bewuste woordje „voorlopig". Burgemeester De Koning wist niet hoe Uw verslaggever dit had gezien. Wat in geen een vergadering ge beurt, gebeurde daar, wij kregen de ge legenheid het „voorlopig" te verklaren. Wij hebben, als verslaggever, toen onge veer het volgende gezegd: „Stel U voor dat we met enkele jaren een geheel an dere samenstelling van de raad krijgen, die wel voor dat onderwijs is, dan kan het toch weer een agendapunt worden? Tevens heeft ieder raadslid het recht om dit steeds weer naar voren te brengen!" We denken in deze maar aan de heer Daalder en de riolering. B. en W. hebben toen gezegd: „Inder daad, die mogelijkheid is er". En mevrouw Koning-Bruin heeft deze eerste gelegenheid aangegrepen. En wij weten niet of dit iets met een schouder- klopje te maken heeft. „Van de Prins geen kwaad" is het tweede punt dat wij even willen aan roeren. Ongetwijfeld heeft mevrouw Koning- Bruin dit in haar fractie besproken, maar U moet van ons aannemen, dat wij mevr. Koning-Bruin alleen zien (nimmer spre ken) als zij in de raadzaal zit rond de groene tafel. En wij geloven zeker, dat mevrouw Koning-Bruin verzet tegen haar voorstel had verwacht, maar dat er zo hevig „gekaveld" zou worden. In die geest onze woorden „van de prins geen kwaad". Om objectief te zijn, daar doen wij ons best voor en zeker zal de hoofdredactie daar op toezien. Heer Veeger, wij wensen U, op Uw ziekbed, gezegende kerstdagen. Verslaggever T. C. OLIEBOLLEN-ACTIE VAN „DE ZWALKERS" Op Oudejaarsdag wordt er door de Padvindersgroep „De Zwalkers" een oliebollen-actie gehouden ten bate van het Troephuis. De meisjes- en jongens padvinders komen in de week tussen Kerstmis en Oudejaar huis-aan-huis gaarne Uw bestelling ophalen. De olie bollen worden dan op Oudejaarsdag be zorgd. Wij hopen dat U de padvindsters en padvinders niet teleur zult stellen. GESLAAGD Den Burg Onze plaatsgenoot, de heer F. G. Kassenaar, slaagde dezer dagen voor het Gereis getuigschrift musici. GESLAAGD Mevr. Van Liere-Barends, Óudeschild, deed te Utrecht met goed gevolg examen voor het diploma café en aanverwante bedrijven. HARTELIJK DANK De Burgemeester heeft de heer Jac. Reuvers schriftelijk zijn grote erkente lijkheid betuigd voor de wijze, waarop deze zijn hulp heeft verleend bij de op sporing van Anme en Jan de Vries, die zondag, 18 december j.l., in de duinen waren verdwaald. Zoals bekend is, mocht de heer Reuvers de voldoening smaken, de beide kinderen tenslotte ongedeerd te vinden. Vanzelfsprekend heeft de Burgemees ter eveneens grote waardering voor alle anderen, die zich spontaan beschikbaar hebben gesteld om de kinderen te zoeken. Allen hiervoor hartelijk dank. AGENDA VAN DE STICHTING CULTUREEL WERK TEXEL Woensdag 28 december Den Hoorn, Loodsmans Welvaren, Voor lichtingsbijeenkomst: Schapen of koeien. Den Burg, Dorpshuis, Jaarwisselings bijeenkomst P. v.d. A. Oosterend, 13.30 uur, Voorlichtingsmid dag, spr. J. Zwemmer, onder auspiq^n van streekverbeteringscommissie. A.O.W. VOOR MISSIONARISSEN Men verzoekt ons het volgende onder de aandacht van onze lezers te brengen: Toen in 1957 de A.O.W. in werking trad, is er een verzuim gemaakt waarvan de missionarissen en zendelingen het slachtoffer dreigden te worden. De wet bevat n.l. een bepaling, die luidt dat men vanaf z'n 59ste jaar in het koninkrijk moet hebben gewoond om van de uit kering te kunnen genieten. Voor deze be paling had de regering gegronde redenen, maar men heeft hierbij niet gedacht aan de werkers in de missie en zending. Deze verrichten ver van 'huis onder primitieve omstandigheden hun heilzaam werk in de onderontwikkelde gebieden. Maar als ze na een leven vol ontberingen naar het vaderland komen om hun oude dag door te brengen, worden ze in de zin van de wet niet" meer als Nederlander be schouwd en krijgen ze derhalve geen A.O.W.-uitkering! Om aan deze beschamende toestand een einde te maken, zal er in artikel 6 van de A.O.W.-wet een kleine, zodanige wijziging moeten worden aangebracht, dat ook de werkers in missie en zending voor de uitkering in aanmerking komen. Een ieder kan hierbij een steentje Bij dragen, door een brief of briefkaart te sturen aan de BOND ZONDER NAAM te HAARLEM, waarin u laat weten dat u A.O.W. wenst voor missionarissen en zendelingen Er zijn reeds honderden brieven binnengekomen, maar het zijn er nog niet genoeg. Helpt daarom in deze dagen voor Kerstmis de missiewerkers en zendelingen door even de pen ter hand te nemen en een bericht te zenden aan genoemd adres, waar men deze berichten als waardevolle bewijsstukken zal weten te gebruiken. En als u het dan toch doet, doe het dan zo mogelijk VANDAAG nog! OVERDENKING: GEBOREN: JEZUS CHRISTUS Adres: Stal te Bethlehem. Zo heeft het destijds niet in de krant gestaan. Neen, maar de belangrijkste aingen zijn wel vaker die, welke niet in de krant komen. De vette koppen op de voorpagina van de krant vertellen ons van oorlogsdreiging en van conflicten in Laos en Algiers, van de strijd tussen volken en mensen om de macht. Is het altijd even belangrijk wat met zoveel aanhef v/ordt aangekondigd? Achteraf blijkt het vaak onbtekenend geweest te /ijn. Grote wereldrijken komen en gaan, wat machtigen dezer aarde opbouwen wordt vaak even haastig weer afgebro ken. Het rumoer van onze op hol geslagen wereld blijkt vaak voos en leeg geweest te zijn en tot niets te voeren. Maar het werk Gods rijpt in stilte en wordt geduldig verwacht door hen, die als Maria alle dingen in Gods hand heb ben gesteld en met liefde toezien en meewerken totdat het Gods tijd is. En dan, als het Gods tijd is dan wordt Jezus geboren, de beloofde Messias. De blijde mare van Zijn geboorte werd noch door de .krant noch door kaartjes ver- preid. Neen, het waren Gods engelen zelf, die het over de aarde jubelden: „U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus de Heer, in de stad van David. Gij zult een kind vinden in doeken ge wikkeld en liggende in een kribbe". Met de hulp van Gods engelen begre pen de herders de woorden en bewaarden ze in hun hart. Ze vonden de Heiland en bogen diep voor Gods grootheid en Liefde, voor God, die Zijn Zoon op de wereld zond om de mensen te redden. „God heeft Zijn eengeboren Zoon op de wereld gezonden, opdat een ieder, die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe". Christus is geboren ook voor u! Deze blijde mare mag ik u verkondigen. Ik voel, terwijl ik deze boodschap aan u schrijf, dat dit niet op papier alleen is uit te drukken. Ge moet het Gods engelen u toe horen zingen: „Jezus Christus is geboren! Door zijn komst komt einde aan de tweedracht tussen God en mensen". U kunt de bood schap niet verstaan als ge ze alleen maar hoort, u kunt haar alleen verstaan als ze u in het hart raakt zó, dat ge de waar heid ervan erkend. Als u de boodschap verstaat, dan is het of u in Jezus God zelf op u ziet toekomen en hoort dat Hij u tot zich roept Dan weet ge dat, al lijkt het in ons leven en in het gerommel tussen de landen waar we dagelijks van lezen, door de onzekerheid die de kranten ons geven, soms wel of de duisternis overwint, uiteindelijk God de overwin ning heeft. Deze zekerheid hebben we door de komst van Jezus Christus, en door Zijn Vader, die ons dit alles geopenbaard heeft. Wij bidden God dat gij allen, die Zijn Woord: „U is heden geboren de Heiland, namelijk Christus de Heer", hoort, dit ook moogt verstaan en bewaren in uw hart. Pas dan zullen wij gezamenlijk waarlijk Kerstfeest kunnen vieren. G. A. R.-S. (Foto J. Nauta)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1960 | | pagina 1