Cjroen'wartsjexels in het hart^, aanbesteding nieuwe veerhaven binnenkort te verwachten i 1962 kan cle haven r an het Horntje worden gebruikt DAG 11 JANUARMJ EXELSE 74e JAARGANG No. 7S22 COURANT ve N.V. v.h. Lanqeveld de Rooij ek-. Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij I Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm HtnomnPGLetn rurtf^ou WMTCL'JR MAVW1HOOFP OOSTELUK HAVEMttOOh> ij hi m HORNTJC HJITENVÊLOJt 1MTBRSTAAT ARAthPHitMCnT HOORN rrtRHAVtn - TEXEL WADPEnZEC ER IS DE LAATSTE TWAALF JAAR al heel wat te doen geweest over de verbinding Texel-Den Helder via het Horntje. Vele ingezonden stukken zijn in de „Tesselaar" geplaatst, waarin pro eD anti zich duidelijk hebben kenbaar ge maakt. Dit alles is voorbij! Binnenkort zal de aanbesteding plaats vinden van de nieuwe veerhaven aan het Horntje. En blijkens bijgaande tekening wordt het naar Texelse begrippen, een gigantisch werk! De huidige haven van Oudeschild zou er geheel in verdwijnen. Eén dezer dagen hadden wij een ge sprek met Ir. J. W. Tops, hoofdingenieur van Rijkswaterstaat te Hoorn, en de heer L. J. Weijdt, geboren Oudeschilder, tech nisch ambtenaar 1ste klas bij Rijkswater staat. De heer Tops heeft gisteravond in hotel ,,De Oranjeboom" een toelichting gegeven over de nieuwe haven; hij deed dit aan de hand van tekeningen, dia's maquette. Als we de bijgaande tekening goed bezien, dan kunnen we constateren, dat er van het duinencomplex niet meer zal verdwijnen dan nodig is voor deze uit breiding. De haven wijkt af van het voorgaande plan, waarin de haven in het verlengde van de toegangsgeul lag. De golfhoogten die echter in deze haven konden optre den, werden ontoelaatbaar geacht. De Texelaar sprak toen wel van: „Zie je wel, ze weten de weg niet te vinden maar thans wordt de deining in de haven zodanig, dat er te allen tijde kan worden gevaren. De stro ming is de goede kaartlezer zal dat kunnen zien voor de nieuwe haven gering. Hij is zelfs minder dan voor de Oudeschilder haven. Tijdens het gesprek met Ir. Tops wer den ons in kleuren aangegeven golfhoog ten getoond; het verschil tussen het eer ste object en het huidige was, wat de rust in de haven aangaat, duidelijk zicht baar. In 1950 schreef de Texelaar: „De nieu we veerhaven met aanleginrichting voor veerboten met koplading zal het Rijk ƒ850.000,kosten". Ir. Tops las deze cijfers in onze ar chiefstukken en schpot in de lach. „Wat zal het nu gaan kosten?" Hierop kon (resp, mocht) de hoofdinge nieur geen antwoord geven Dat zou met het oog op de komende aanbesteding niet zakelijk zijn. Het bestek is op het ogen blik in Den Haag en men hoopt in het aanstaande vroege voorjaar met het werk te beginnen. Er zal in een versneld tempo moeten worden gewerkt, omdat de haven in 1962 gebruikt moet kunnen worden. Dan zal de zijsteiger, die op de tekening is aan gebracht, door „De Dageraad" van de N.V. T.ES.O. als meerplaats worden ge bruikt". De heren van Rijkswaterstaat vertel den ons, dat de samenwerking met de N.V. T.E.S.O. volkomen is afgerond. Het was zeer prettig samenspel. „Wij kunnen", aldus de heer Tops, ,.geen haven bouwen als wij niet weten wat voor materiaal de T.E.S.O. gaat ge bruiken. De nieuwe veerboot moet pas sen in onze haven, en dat doet hij nu ook" De Wilhelmina zal niet kunnen worden gebruikt in de fuik, er zal een nieuw schip komen. Dat schip zal 16Vi meter breed zijn en vijf autobanen hebben. De indeling van dat nieuwe schip kunnen wij het best vergelijken met een woning. Ge lijkvloers komen de auto's (zestig per overtocht), eerste verdieping de rijwie len, tweede verdieping de passagiers. Elk dek krijgt een aparte opgang. Er zal een buitendek komen, gelijk de Wilhelmina heeft en een flinke passagiersruimte. Het lossen van de auto's wordt ean peuleschil, want ze kunnen zonder meer afrijden, zonder vervelend laveren. „Als wij met TESO praten", aldus Ir. Tops, „dan wordt er nooit anders ge sproken dan over een uurdienst. Dan kan er dus heel wat vervoerd worden, en met de komende haven is ver in de toekomst gekeken". De haven Die stroming is ook minder gevaarlijk voor de boot dan men denkt. Moet men in Oudeschild reeds vóór de haven vaart verminderen, de nieuwe toegangsgeul zal met volvermogen binnengevaren kunnen worden. De toegangsgeul is 240 meter lang en de afstand tussen het westelijk- en ooste lijk havenhoofd is 60 meter. De haven zelf is 180 meter breed en heeft een lengte van 326 meter. De korte en lange zwarte piek, die wij aan het eind van de haven zien, is de „fuik". De lange kant is de zogenaamde richtkant (85 meter lang), het korte einde van de fuik is 40 meter. Dan komt het schip voor een beweegbare brug, die toegang geeft tot de wal. Als we even de wal opgaan, zien we daar direct boven negen kleine zwarte streepjes: de standplaats voor de bussen. Daar iets boven (er staat 1 50) is een parkeerplaats voor de auto's, die met de pont meewillen. Er kunnen 120 wagens worden geplaatst, dus twee bootladingen. De bebouwing van het havenplein, wat betreft kantoren etc. was nog niet be kend. Wel staat in het gemeentelijk uit breidingsplan een bebouwing aan de rand van dit complex, zo ongeveer onder de naam Prins Hendrikpolder. De weg naar Den Burg is duidelijk zichtbaar en ook een toegangsweg naar Den Hoorn. Het materiaal vHPlutltB Ml/W li fVvtaJPA' 4*. J**- „Deze haven is voor ons bijzonder aan trekkelijk", zo vertelde men ons in Hoorn op het arr.-kantoor van Rijkswaterstaat. „Wij hebben alleen maar te bouwen en weinig met de bestaande toestanden te maken. Ook in Den Helder moet de haven gereed worden gemaakt voor deze nieuwe boot. Maar daar is de haven reeds en heeft men alleen maar de fuik met toe behoren te bouwen. De bouw van de haven, wij bedoelen hier het gehele object, is ook bizonder wat het te verwerken materiaal betreft. Er wordt overwegend asfaltbeton en staal verwerkt. De asfalt-betonmolen moet een hoeveelheid van 37.000 ton ver vaardigen. De hoeveelheid staal tillen wij met alle inwoners van Texel niet van de grond: 510 ton stalen damwand aan de haven en nog eens 1000 ton staal zal worden verwerkt in de fuik. Daarnaast 140 ton constructiestaai. Van het hout dat wordt verwerkt, zou een aardig zomerhuisje kunnen worden opgetrokken, nl. aan tropisch hardhout 300 m3 aan haven en 200 m2 aan fuik. Er wordt al jaren gewerkt met zink- stukken en deze zijn ook nodig voor de nieuwe havenbouw, 24.000 m2 van dit materiaal zal naar de bodem verdwijnen. Te verwerken grond De grond, die aan het Horntje zal wor den verwerkt is een verhaal apart. Wij hebben allemaal wel eens een schop in de grond gestoken om wat zand of aarde te verwerken. Gelukkig hoeft het daar aan het Horntje niet met de schop te gebeu ren. Er moet niet minder dan lV< miljoen m3 grond worden verzet. Dat is een hoeveelheid, die niet gering is en wij hebben de heren Tops en Weijdt dan ook dadelijk gevraagd: „Wat gaat er met die grond gebeuren". Deze grond zal worden gebruikt om de dijk van de P.H. Polder te verhogen. Deze verhoging van de dijk en de bouw van de haven zal in z'n geheel worden aanbe steed; het is één bestek. Rijkswaterstaat wil bij de uitvoering één hoofdaannemer voor het gehele werk. Op de tekening zien wij iets van de dijk in de P.H. Polder. Deze dijk zal ruim 21/* m. worden verhoogd over een lengte van 4 km. en krijgt uiteindelijk een hoogte van 7.25 meter. Deze verhoging zal niet alleen geschieden met het zand, dat uit de haven komt. Nabij Den Hoorn zal on geveer een oppervlakte van lVt 2 ha. (Zie vervolg pagina 4^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 1