Texels zeedijk wordt 3 a 4 maal
zo groot als de huidige
)e
c
C. v. <fl
Ir. J. W. Tops heeft gisteravond, op
uitnodiging van V.V.V.-Texel, het nieuwe
havenplan toegelicht. Zijn betoog wordt
hieronder afgedrukt.
Algemeen
Ten behoeve van de bootverbinding
tussen Den Helder en Texel zal aan de
zuidoostkust van Texel nabij het Horntje
een nieuwe veerhaven worden gebouwd.
Het huidige eindpunt van de bootver
binding: de haven van Oudeschild, vol
doet niet meer aan de eisen die in ver
band met het steeds toenemende vervoer
moeten worden gesteld.
De exploitante van de bootverbinding,
de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onder
neming „T.E.S.O.", heeft besloten, de
dienst met een nieuw te bouwen koppont
te gaan onderhouden. Hiertoe zullen in de
te bouwen haven speciale voorzieningen
moeten worden getroffen, terwijl ook de
bestaande haven in Den Helder moet
worden aangepast.
In het kader van het op deltahoogte
brengen van de zeeweringen, zullen in de
toekomst ook op Texel dijksverzwaringen
moeten worden uitgevoerd. In dit kader
was het zeer aantrekkelijk om de ver
zwaring van de zeedijk van de Prins Hen
drikpolder, welke in de onmiddellijke
nabijheid van het Horntje ligt, tot stand
te brengen met behulp van het zand dat
door ontgraving van de veerhaven vrij
komt. Door deze methode van „werk met
werk maken" wordt een aanzienlijke kos
tenbesparing bereikt.
Veerhaven en koppont
De veerhaven, die in een duinmassief
wordt aangelegd, krijgt gemeten van de
ingang tot achterin de fuik een lengte
van 326 meter. De breedte van de haven,
gemeten op N.A.P., bedraagt 180 m., ter
wijl de bodem van de haven en de toe
gangsgeul door het voorliggende wad op
N.A.P. 7.00 m. komt te liggen.
In de haven wordt ten behoeve van zij-
ladingsschepen een aanlegplaats, voor
zien van veerstoepen, met daarop aan
sluitende houten steigers geconstrueerd.
Als aanlegplaats voor kopponten wordt
een daartoe passende fuik geconstrueerd.
Hierop sluit een toegangsbrug aan waar
langs de auto's in 2 banen rijdende de
vaste wal kunnen bereiken. De koppont
waarop de fuik wordt afgestemd, zal
ongeveer de volgende afmetingen hebben:
lengte 68 in., breedte 16,50 m., diepgang
3,50 m.
De haven is aan de hand van uitge
breide modelproeven, welke in het wa
terloopkundig laboratorium in de Noord
oostpolder werden uitgevoerd dusdanig
ontworpen en gesitueerd, dat golfbewe
ging tot een minimum is beperkt. In ver
band hiermede worden de taluds onder
een helling van 1 4 uitgevoerd, met
uitzondering van het talud achter in de
haven boven N.A.P., dat om redenen van
golfdemping onder 1 6 komt te liggen.
De fuik, de aanlegplaats en de koppen
van havendammen zullen in stalen dam-
wand worden uitgevoerd. De veerbrug
wordt een staalconstructie, terwijl de
daarop aansluitende toegangsbrug en de
heftorens voor de veerbrug van gewa
pend beton zullen worden vervaardigd.
De bezinking rondom de havenkoppen
bestaat uit de gangbare constructie van
rijshout en riet; de onderzeese oever in
de haven wordt door Azobé zinkstukken
met riet verdedigd. De glooiingen worden
tussen N.A.P. en N.A.P. +1,50 m. van
een basaltglooiing voorzien, de daarboven
liggende glooiingen worden met asfalt
beton afgedekt.
Toegangswegen en opstelterreinen
De toe- en afvoerwegen zijn dubbel-
banig uitgevoerd en sluiten aan op de bij
de gemeente Texel in uitvoering zijnde
pontweg naar Den Burg. In het plan is
ook een aansluiting opgenomen op de in
de toekomst aan te leggen verbinding
Veerhaven-Den Hoorn.
Het opstelterrein zal plaats bieden aan
120 - 150 auto's. Een terrein voor het op
stellen van taxi's en geparkeerde auto's
is evenals een busstation voor 10 auto
bussen op het haventerrein geprojecteerd.
Ten behoeve van de rijwielen worden
op een apart daartoe ingericht terrein
rijwielrekken en rijwielhekken opgericht.
Ook de voetgangers krijgen een afzonder
lijk opstelterrein. Tenslotte is ruimte ge
reserveerd voor een dienstgebouw van
de T.E.S.O., loketten, een weegbrug en
een eventueel te stichten restaurant.
De voor het rijverkeer bestemde wegen
worden grotendeels in asfaltbeton uitge
voerd, de voetpaden in betontegels.
Het wegenplan is dusdanig ontworpen,
dat het lokale verkeer, het pontverkeer,
het rijwielverkeer en het voetgangers
verkeer gescheiden van elkaar zullen
plaats vinden.
Aangezien door het graven van de
haven de bestaande zeewering wordt
doorbroken, wordt tussen het haven
terrein en de Prins Hendrikpolder, daar,
waar geen voldoende duinregel meer
aanwezig is over een lengte van 350 m.
een met klei en teelaarde beklede zand
dijk met een kruinsbreedte van 20 m.
aangelegd. Bij het gehele plan is er naar
gestreefd het duinkarakter van het Horn
tje zo min mogelijk aan te tasten.
Dijksverzwaring
De zeedijk van de Prins Hendrikpolder
zal op een dusdanige hoogte worden ge
bracht, dat hij voldoet aan het door de
deltacommissie vastgestelde basispeil,
met inachtneming van de onder extreme
omstandigheden te verwachten golfop-
loop. De kruin die momenteel op een peil
van N.A.P. +4,30 m. ligt, zal dienten
gevolge komen te liggen op een peil van
N.A.P. +7,25 m., hetgeen een zeer aan
zienlijke verhoging betekent. Bovendien
worden de taluds onder 1 3 uitgevoerd.
De totale aanlegbreedte op N.A.P., in
clusief een binnenberm, waarop een 3 m.
brede bedieningsweg wordt aangebracht,
komt daardoor op 54.00 m. De huidige
dijk heeft inclusief de weg een breedti
op N.A.P. van 25 - 30 m. De dijksdoor-
snede wordt dus 3 a 4 maal zo groot als
de huidige.
Ter plaatse van de polder het Horntje
wordt niet de bestaande rijkszeewering,
doch de binnendijk tussen deze polder en
de Prins Hendrikpolder op deltahoogte
gebracht.
Nabij de aansluiting van de dijken van
de Prins Hendrikpolder en de Gemeen
schappelijke Polders wordt buitendijks
op het wad een nieuw dïjksvak gemaakt
ter lengte van 500 m. Hiermede wordt
een gevaarlijke inspringende hoek in het
dijksverloop geëlimineerd.
De bestaande bekleding op het buiten
beloop wordt gehandhaafd; bij het
nieuwe dïjksvak wordt tussen N.A.P. en
N.A.P. +1,50 m. een bezetting met zui
lenbasalt aangebracht, daarboven tot
N.A.P +5.00 m. een bekleding met asfalt
beton.
Het dijklichaam wordt opgebouwd uit
zand, waaroverheen een 40 cm. dikke be
kleding van keileem wordt aangebracht.
Het ligt in de bedoeling hierop in een
later stadium nog een laag van 40 cm.
klei aan te brengen. De benodigde kei-
leem zal worden ontleend aan een op het
gebied van de Gemeenschappelijke Pol
ders nabij Den Hoorn gelegen keileem-
winplaats. De hoeveelheid te verwerken
keileem bedraagt 100.000 m3.
Aan de binnenteen van de dijk zal over
de gehele lengte een 3 m. brede met
asfaltbeton verharde bedieningsweg
worden aangelegd. Deze weg zal nabij
het gemaal van de Prins Hendrikpolder
via een te bouwen hardhouten brug over
het boezemkanaal worden gevoerd.
Er wordt naar gestreefd om de fuik en
de koppont ongeveer tezelfder tijd gereed
te krijgen. Het ligt in de bedoeling dat de
werken in 1962 grotendeels voltooid zul
len zijn.
Alle vragen over J.A.C.K.
worden beantwoord door
LANGEVELD
DE ROOIJ N.V.
VERTROKKEN PERSONEN
Johanna van Klaveren, van Oosterend
Oesterstraat 27 naar Alphen aan den Rijn
Hoorn 184a; Johan W. P. J. Witte, van
B 66 naar Leusden, Dodeweg 6; Maria I.
van Kooten, van Den Burg, Lijnbaan 27
naar Amsterdam, Overtoom 238; Alida G.
Wevers, van Den Burg, Kogerstraat 38
naar Lisse, von Bönninghausenlaan 28;
Cornelis J. Vinke, van Den Burg, West
straat 18 naar Aalsmeer, Vijfhuizerweg
14; Cornells Bakker, van H 12 naar
Hoorn, Venenlaan 117; Piet Wensvoort
(en gezin) van De Koog, Vogelmient 44
naar Alkmaar, Hobbemalaan 74; Catha-
rina Vlaming, van Oosterend, Kerkstraat
13 naar Heemstede, Herenweg 126; Sikke
Boersma, van De Koog, Boodtlaan 20
naar Nieuwe Niedorp, Zaagmolenstraat
B 221; Geertje de Bruin, van De Koog,
Vogelmient 23 naar Nieuwe Niedorp,
Zaagmolenstraat B 221; Stevan Bardarov
(en gezin) van De Koog, Bungalowterrein
„Hoog Koog" naar Coevorden, salonwa
gen Krimweg; Jent je Fernhout (wv.
Boon) van Oosterend, Achtertune 23 naar
Bussum, Achtermeulenlaan 37; Antonia
G. Schoorl, van Den Burg, Weverstraat 71
naar Leerdam, Tiend weg 27-28; Frouke
F. Bouman (wv. Kraai) van De Koog,
Ruijslaan 18, naar Amsterdam, Valerius-
straat 78; Jannetje Dalmeijer, van Oude
schild, van Neckstraat - naar Amster
dam, Prinsengracht 75; Agatha G. J.
Bakker, van B 152b, naar Haarlemmer-
liede, ca. Dr. Baumannplein 14; Gerar-
dus A. M. Kemme, van H 131 naar
's-Gravenhage; Slijkeinde 50; Janke C.
Feenstra, van Den Burg, Warmoesstraat
32 naar Leidschendam, Vuursche Achter
weg 133; Jan Versloot, van H 47 naar
Amsterdam, a.b. Pollux, Oosterdokskade;
Pieter J. Witte, van Oudeschild, De Ruy-
terstraat 11 naar Velsen, Hofdijklaan 88.
WINKELPAND VERKOCHT
Naar wij vernemen heeft de heer M.
Goënga, Den Hoorn, het pand in de
Weverstraat, voorheen bewoond door de
heer J. Wetsteen, gekocht van de heer J.
Daalder.
BOOTSCHOLIEREN OP DE PLANKEN
Ten bate van de anti-hongeractie (en
ook om de N.V. T.E.S.O. te vriend te
houden?) brengen de bootscholieren
vrijdag- en zaterdagavond het blijspel:
,.De gelukkigste jaren van je leven".
Zij verdienen twee maal een volle zaal.
(Zie de advertentie).
NIEUWE ONTWIKKELINGEN IN DE
BOERDERIJBOUW
Morgenavond spreekt de heer H. Vries
voor de werkgevers en werknemers in de
bouwsector. Deze avond wordt georgani
seerd in samenwerking met de Commissie
Streekontwikkeling en wordt gehouden
in hotel „De Lindeboom-Texel".
DE ZUID-MOLUKKEN
Er wonen thans 20.000 Ambonnezen in
ons land onder wel zeer bedroevende
omstandigheden. Mensen, die evenveel
recht hebben op een normaal leven als
iedere Nederlander. Dit was de hoofdge
dachte van de lezing van de heer Scheps,
die hij vrijdagavond heeft gehouden op
uitnodiging van verschillende Texelaars.
Dominee De Lange opende deze bijeen
komst en het verheugde hem, dat ver
schillende Texelaars interesse hebben
voor dit onderwerp.
De heer Oosterwijk, ook begaan met
het lot van de Ambonnezen, vertoonde
eerst enkele dia's en hierdoor kreeg men
al direct een duidelijk beeld van de be
volking in hun eigen land. De Ambonnees
heeft altijd veel liefde voor ons vader
land gehad. Diverse organisaties pro
beren nu in ons land deze mensen zoveel
mogelijk te helpen.
De heer Scheps grijpt in zijn betoog
terug in de geschiedenis en noemt o.a.
de ronde-tafel-conferentie. De houding
van de V.N. is volgens spreker niet juist
geweest.
Diverse Ambonnezen hebben indertijd
de wens uitgesproken daar te demobili
seren waar ze veilig zijn, en dat was Ne
derland. En hier zijn ze nu vandaag de
dag nog. Dat is op zichzelf niet erg, maar
deze mensen moeten door de Nederlandse-
regering geheel worden opgenomen. De
bevolking van Ambon woont echter in
oorden, die Nederland tot schande zijn.
Hele gezinnen wonen in kleine kamers,
de keuken van zo'n behuizing staat dik
wijls honderden meters verder.
Vooral de jeugd onder die bevolking
ziet het grote verschil met de Hollandse
jongeren. Deze Ambonnezen zijn de eer
ste jaren niet uit onze samenleving weg
te denken. Daarom zullen wij ook deze
mensen een normaal bestaan moeten aan
bieden. De heer Scheps zag hierin een
grote taak voor de kerken.
Diverse vragen werden door de heer
Scheps na de pauze beantwoord en de
aanwezigen hebben deze avond een dui
delijk beeld gekregen van het leven der
Ambonnezen in ons land.
Miss Blanche
herkent u
aan de
goudgele tabak
BOUW BEGONNEN
Met de bouw van de twaalf woningen
aan de Van Beierenstraat te Den Burg
is thans door de fa Drijver begonnen.
DIENSTREGELING T.E.S.O.
Op werkdagen:
Van Texel: 5.20 7.40 10.30 13.00
15.30 18.00
VanDenHelder: 6.30 9.15 11.40 14.20
16.40 19.35
Op zon- en alg. erk. chr. feestdagen:
Van Texel: 7.40 11.00 16.00 18.25
VanDenHelder: 915 12.10 17.15 19.35
DAMCLUB TEXEL
W. A. v. Zeijlen-C. v. Heerwaarden 20
J. Vinke-P. Bruyn 20
C. v.d. Werf-J. Hooijberg 11
G. Dros-Jac. v. Heerwaarden 20
S. Bakker-A. de Haan 20
D. v.d. Werf-J. A. v. Enst 11
A. v.d. Slikke-Jb. Koorn 20
C. P. Burger-C. Vinke 20
HDC kwam dus weer niet.
Zondag a.s. gaan we naar Winkel en
zal er dus eindelijk een wedstrijd weer
eens wel doorgaan.
S.V.O.-NIEUVVS
Weer een welhaast voetbalvrij week
end, dank zij de zeer slechte terreinen,
Alleen adspiranten a speelde zaterdag
middag een vriendschappelijke wedstrijd
in Den Hoorn. Het werd evengoed nog
een leuke wedstrijd, die door onze jon
gens gewonnen werd met 60, ondanks
het gemis van één speler.
Programma voor het aanstaande week
end, mits het oude programma niet ver
schoven wordt: Oosterend-Flevo. Dit is
dan de leider uit de afdeling. Dus jongens
doe allemaal je best en probeer en kleine
overwinning te bewerkstelligen. Scheids
rechter is de heer P. Zegers.
Adspiranten a thuis tegen Cocksdorp a,
aanvang 15.00 uur; adspiranten b uit
naar Texel c, aanvang 15.30 uur; vertrek
Oosterend 14.30 uur. Zorg er voor allen
op tijd te zijn. Als je pertinent niet kunt,
doe dan tijdig afbericht.
TWAALF JEUGDIGE TEXELAARS
GESTRAFT
Wij herinneren ons nog de oudejaars
avondviering in Den Burg; er zijn toen
minder prettige dingen gebeurd. Er werd
o.a. schade aangebracht aan een perceel
aan de Burgwal.
De politie vertelde ons gistermorgen
dat er thans na veel gespeur en gesnor 12
personen (jongens en meisjes) bekend
hebben deze wagen door Den Burg te
hebben gesjeesd.
Dat dit minder prettig afliep was niet
de bedoeling van de jeugd. De schade, die
ongeveer 45,bedraagt, wordt door
hen in overleg met de politie betaald.
MOOIE OPDRACHT VOOR TEXELSE
FOTOGRAAF
De heer Jan de Waal, fotograaf te Den
Burg, kreeg van de N.V. Mavotrans op
dracht foto's te maken o.a. ten behoeve
van een kalender. De N.V. Mavotrans (die
ook materiaal koperslak leverde
voor de strandhoofden en de verdedi
gingsgordel bij de vuurtoren van Eier-
land) heeft haar hoofdkantoren te Berlijn
en Den Haag. Door een geïllustreerd arti
kel in het Algemeen Handelsblad kwam
de Mavotrans in contact met de heer De
Waal. Hierdoor bevindt zich thans ook
werk van onze eilandgenoot achter het
z.g. IJzeren Gordijn.
WAAR IK WOON
Ik woon op een eiland
Van bloemen en vogels,
Van duinen en stranden.
Van bos en van hei.
Ik zie er de wolken.
Die komen van verre
En qaan aan mijn oog
Als een parel voorbij.
O, land, dat ik liefheb
Met al zijn bekoren,
Met heel zijn bevolking
Goedig en trouw.
Is het een wonder.
Dat menige vreemd'linq
Komt naar dat land
Met zijn luchten zo blauw.
Ik woon in een straat,
Waar veel leed wordt gedragen,
Waar 't einde van 't lijden
Voorbij gaat ons huis.
Waar voorrang de rol speelt
Voor ieder der onze
En afslaan naar rechts
Steeds het einde beduidt.
Al heb je veel vrienden
En rijkdom op aarde,
Al leef je in weelde,
Een koning gelijk.
Een ieder, die krijgt er
Zijn houtrijke woning.
Al ben je straatarm
of al ben je steenrijk.
Ik woon op een eiland,
Van storm en van regen.
Van winter en zomer
En wat al zo meer
Ik zie er de zon
En geniet van mijn arbeid,
Wat wil je, o, Toolens,
In 't leven nog meer.
D. G. Toolens
DEN HOORN EEN EIGEN
TONEELCLUB?
Den Hoorn, van onze corresp. Na de
uitstekende uitvoering van vrijdag- en
zaterdagavond in „De Waldhoorn" zijn
er direct stemmen opgegaan om weer tot
de oprichting te komen van een toneel
vereniging. Door de komst van de heer
G. Witvliet, jaren één van de beste to
neelkrachten van „Het Masker", die ook
de regie van deze toneelvereniging heeft
gehad, ligt aan Den Hoorn een mooie
kans om een goede toneelclub op te rich
ten; goede speelsters en spelers zijn aan
wezig. Dit bleek wel uit het spel wat zij
in „Schip op strand" te zien gaven. De
heer M. de Hoog zorgde op bijzonder
goede wijze voor de grime.
In haar openingswoord kon de voor
zitsters van de kleuterschool „De Krekel
tjes", mevr. L. Bruin-Trooster, beide
avonden een volle zaal welkom heten.
We zeiden al dat Den Hoorn over ver
schillende goede krachten beschikt, aan
gevuld met jongeren is hier wel iets te
bereiken. Mevr. L. Bruin-Trooster zei het
zo: „We beschikken over een prima re
gisseur, grimeur en souffleur, dus het
begin is er.
Het toneelstuk, dat zich afspeelt op een
eiland, laat ons zien een stel hard wei-
kende eilandbewoners. Tjalf Roerman (de
heer S. Zijm) en zijn vrouw Grietje (mej.
M. Lap). Hun dochter Margje (mevr. M
Westdorp-Slegh) wordt door vader vre
selijk verwend, maar voor werken voelt
zij niet. Wel voor mooie kleren en zich
opmaken en uitgaan. Haar vriend Gerrit
(de heer M. de Hoog), een hard werkende
eilandgenoot houdt zij evenwel achter de
hand, ze mocht toch nog eens overschie
ten. Door het dure leven van zijn doch
ter, gaat haar vader tijdens het jutten er
toe over om een lijk te beroven dat aan
gespoeld was. De buit, een gouden hor
loge en veel geld verstopt hij. Gerrit, die
er bij was, wilde er niet van weten.
Een oude buurvrouw, Jansje, die alles
had afgeloerd, speelde op het geweten
van Roerman. Als bij noodweer de man
nen in de reddingboot er op uit moeten,
besluit vader het gouden horloge, wat
'hem geen rust geeft, in zee te werpen,
maar de ketting blijft hangen en vader
verdrinkt.
De burgemeester (de heer J. Boon Kzn.)
komt op bezoek om uit te zoeken hoe
vader aan het horloge gekomen is. Eerst
wil Gerrit de schuld op zich nemen, later
blijkt dat vader het alleen geroofd heeft.
Gerrit vertrekt weer naar zee en als hij
later weer op het eiland terugkomt,
vindt hij een totaal veranderde Margje
terug, die hard werkte om de boerderij
voort te zetten, zijn Margje zoals hij haar
graag had.
De zaterdagavond werd besloten met
een gezellig dansje.
ST. JEROEN-PAPIERACTTE
Hier zijn weer enige bijzonderff^
over de oud-papier-actie. A.s. zat^
morgen zullen de verkenners Den n
van hun papier-last verlossen. Zet iia
even klaar. U bent weer schoon <ext
jongens weer blij. 1+1'
Zaterdagmiddag komen ze Oude£r*n
weer blij maken.
Het loopt aardig en met uw hulp!^
het nog beter. Voor grote partijen jjg
ten, tijdschriften, karton, dozen enz,r i
èn als U er snel afwilt: Schilderend H is
DE LOOPSTAL OP HET BEDRIJF^
DE HEER RUTTEN ten
enp
Vorige winter is in de Texelse Coyer
enkele keren iets geschreven ovej n£
loopstal op het bedrijf van de heer R*en
in polder Eendracht. Verschillende
se boeren zijn op het bedrijf geweid
aanvankelijk leek het er op, dat sp*at
meer veehouders tot deze wijze van toc
veehouderij zouden overgaan. Dit il Pa
gebeurd en mogelijk hebben d)ers
Texelaars zich wel eens afgevraagd»* n
loopstal toch niet helemaal aan d+s-
wachtingen beantwoordt. Wij kÊP-;
deze vraag begrijpen, maar het zo|
slist verkeerd zijn er een conclusk;
te maken. *ecl
ïstii
Hoog stroverbruilr^ei
Dit betekent intussen niet, dat erj
maal geen bezwaren te noemen zij:
het voornaamste bezwaar kan zeki
noemd worden het hoge stro-verl
Het blijkt wel, dat bij de inrichtini
de loopstal volgens het systeem, dL
de heer Rutten is toegepast gerfa
moet worden met een strobehoefte v3 vr
kg. per koe en per dag. Als we inl
merking nemen, dat dit bij de „noity
stallen, zelfs bij vrij royaal stroge01^
niet meer dan 3 kg. per dag is, <r®f;
wel duidelijk, dat deze methode ni<
schikt is voor bedrijven, die alle
moeten aankopen. Op het bedrijf v
heer Rutten is dit bezwaar niet zo
omdat het bedrijf zelf veel stro levi
de rest op een voordelige wijze kan
den betrokken. Bovendien is de be®
aan stalmest op het bedrijf groot.
De reinheid van de koei®*
O.g. zou dit maar nauwelijks ee|
zwaar durven noemen, omdat het
mede zeker niet zo is gesteld, dat d
in het oog lopend nadelig verschil
opzichte van de grupstal is. Een ve
der, die extra veel werk maakt
verzorging van zijn dieren en als eis °01!
dat de dieren van onder tot bovei
komen schoon zijn moet niet overga
de loopstal. Wij kunnen U echteiïai
flink aantal stallen op Texel no
waar de reinheid van het vee mini
dan op het bedrijf in de Eendracht,
gezegd gaat dit wel ten koste van
stro.
De rust in de stal
2-
og
ran
elij
bij
n
;eu
iez
rd,
di
hi
ic<
IV
:dej
I,
te:
Zo voor en na hebben v/e hierove
eens verhalen gehoord, die de
gaven, dat het hier niet al te best16
gesteld was. Volgens deze verhale^:e
alleen al dit nadeel de loopstal of1'"
vaardbaar maken. Dit laatste is q|^ëe
onjuist. De heer Rutten heeft inde:
bepaalde maatregelen moeten neme
te voorkomen, dat „bazen" van
het de meer bescheiden dieren lastig
ken De dieren kregen hiertoe een
„halster" op het voorhoofd, dat aa
binnenzijde is voorzien van een „spi;
De punt hiervan wondt het dier al:
een „collega" te lijf gaat
In de afgelopen zomer is de
Rutten ook begonnen met het ontho iet
van een aantal dieren. Toepassing leei
deze maatregel waarborgt een volk nidi
rust en het ligt dan ook in de bede
hiermede door te gaan. Sommige
houders zullen deze maatregel mo ukb
wel zeer ingrijpend vinden. We ki t,
U vertellen, dat men er werkelij
moet letten om te zien, dat de dier
horens kwijt zijn.
il
4irhc
de
ka
k rSe
^spa
23
poi
staa
e n:
sch
P<
Sch
T
x>r
i Bi
Vitaliteit en gezondheid van T
dieren el
kl
In dit opzicht biedt de loopstal &)k t
voordelen boven de normale stal. I el. i
veehouder weet, dat vrijwel in
koppel dieren voorkomen, die op fl
Tl, ti
LAJ
minder goede conditie geraken,
denken hierbij speciaal aan beeng
ken. Naarmate de stalperiode
wordt dit erger en het komt nog al
voor, dat men genoodzaakt is in het
aar bepaalde dieren al voortijdig
wei te doen, omdat de toestand var
.benen" dit nodig maakt. Deze bezu
komen op de loopstal niet of .prad DE
niet voor.
Een ander euvel, waarschijnlijk
erger dan het voorgaande is het
„speenbetrappen". Het is de „nl
merrie" van vele veehouders. Op aljjp
wijzen is al getracht dit te voork<£
maar toe nu toe met weinig resu
Heel vaak is het onbegrijpelijk op
wijze het ongeluk is ontstaan. In di
zicht is de loopstal een enorme vei
ing, omdat verwonding van spener
eigenlijk niet voorkomt.
Ook wat het afkalven van de
betreft mogen we wel aannemen,
loopstal voordelen heeft. Dit is
deze wijze van rundvee houden eei_
normale gebeurtenis geworden, waaM^aa
de veehouder zijn nachtrust niet be-
op te offeren. Het komt telkens voo"
pas aan het begin van een nieuwe I o
dag blijkt, dat de rundveestapel in o
gelopen nacht weer met één of
stuks is uitgebreid. Ook in de lo<8
zelf geeft dit geen aanleiding tot oi j
In het volgende nummer van de T
se Courant willen wij U iets verfj
over een interessante proef, die deze r
ter met de loopstal wordt gehoudf 1*3
die vooral tot doel heeft na te gaa
hoeverre de loopstal mogelijk! p o
biedt tot arbeidsbesparing.
De