Texels zeedijk wordt 3 a 4 maal zo groot als de huidige )e c C. v. <fl Ir. J. W. Tops heeft gisteravond, op uitnodiging van V.V.V.-Texel, het nieuwe havenplan toegelicht. Zijn betoog wordt hieronder afgedrukt. Algemeen Ten behoeve van de bootverbinding tussen Den Helder en Texel zal aan de zuidoostkust van Texel nabij het Horntje een nieuwe veerhaven worden gebouwd. Het huidige eindpunt van de bootver binding: de haven van Oudeschild, vol doet niet meer aan de eisen die in ver band met het steeds toenemende vervoer moeten worden gesteld. De exploitante van de bootverbinding, de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onder neming „T.E.S.O.", heeft besloten, de dienst met een nieuw te bouwen koppont te gaan onderhouden. Hiertoe zullen in de te bouwen haven speciale voorzieningen moeten worden getroffen, terwijl ook de bestaande haven in Den Helder moet worden aangepast. In het kader van het op deltahoogte brengen van de zeeweringen, zullen in de toekomst ook op Texel dijksverzwaringen moeten worden uitgevoerd. In dit kader was het zeer aantrekkelijk om de ver zwaring van de zeedijk van de Prins Hen drikpolder, welke in de onmiddellijke nabijheid van het Horntje ligt, tot stand te brengen met behulp van het zand dat door ontgraving van de veerhaven vrij komt. Door deze methode van „werk met werk maken" wordt een aanzienlijke kos tenbesparing bereikt. Veerhaven en koppont De veerhaven, die in een duinmassief wordt aangelegd, krijgt gemeten van de ingang tot achterin de fuik een lengte van 326 meter. De breedte van de haven, gemeten op N.A.P., bedraagt 180 m., ter wijl de bodem van de haven en de toe gangsgeul door het voorliggende wad op N.A.P. 7.00 m. komt te liggen. In de haven wordt ten behoeve van zij- ladingsschepen een aanlegplaats, voor zien van veerstoepen, met daarop aan sluitende houten steigers geconstrueerd. Als aanlegplaats voor kopponten wordt een daartoe passende fuik geconstrueerd. Hierop sluit een toegangsbrug aan waar langs de auto's in 2 banen rijdende de vaste wal kunnen bereiken. De koppont waarop de fuik wordt afgestemd, zal ongeveer de volgende afmetingen hebben: lengte 68 in., breedte 16,50 m., diepgang 3,50 m. De haven is aan de hand van uitge breide modelproeven, welke in het wa terloopkundig laboratorium in de Noord oostpolder werden uitgevoerd dusdanig ontworpen en gesitueerd, dat golfbewe ging tot een minimum is beperkt. In ver band hiermede worden de taluds onder een helling van 1 4 uitgevoerd, met uitzondering van het talud achter in de haven boven N.A.P., dat om redenen van golfdemping onder 1 6 komt te liggen. De fuik, de aanlegplaats en de koppen van havendammen zullen in stalen dam- wand worden uitgevoerd. De veerbrug wordt een staalconstructie, terwijl de daarop aansluitende toegangsbrug en de heftorens voor de veerbrug van gewa pend beton zullen worden vervaardigd. De bezinking rondom de havenkoppen bestaat uit de gangbare constructie van rijshout en riet; de onderzeese oever in de haven wordt door Azobé zinkstukken met riet verdedigd. De glooiingen worden tussen N.A.P. en N.A.P. +1,50 m. van een basaltglooiing voorzien, de daarboven liggende glooiingen worden met asfalt beton afgedekt. Toegangswegen en opstelterreinen De toe- en afvoerwegen zijn dubbel- banig uitgevoerd en sluiten aan op de bij de gemeente Texel in uitvoering zijnde pontweg naar Den Burg. In het plan is ook een aansluiting opgenomen op de in de toekomst aan te leggen verbinding Veerhaven-Den Hoorn. Het opstelterrein zal plaats bieden aan 120 - 150 auto's. Een terrein voor het op stellen van taxi's en geparkeerde auto's is evenals een busstation voor 10 auto bussen op het haventerrein geprojecteerd. Ten behoeve van de rijwielen worden op een apart daartoe ingericht terrein rijwielrekken en rijwielhekken opgericht. Ook de voetgangers krijgen een afzonder lijk opstelterrein. Tenslotte is ruimte ge reserveerd voor een dienstgebouw van de T.E.S.O., loketten, een weegbrug en een eventueel te stichten restaurant. De voor het rijverkeer bestemde wegen worden grotendeels in asfaltbeton uitge voerd, de voetpaden in betontegels. Het wegenplan is dusdanig ontworpen, dat het lokale verkeer, het pontverkeer, het rijwielverkeer en het voetgangers verkeer gescheiden van elkaar zullen plaats vinden. Aangezien door het graven van de haven de bestaande zeewering wordt doorbroken, wordt tussen het haven terrein en de Prins Hendrikpolder, daar, waar geen voldoende duinregel meer aanwezig is over een lengte van 350 m. een met klei en teelaarde beklede zand dijk met een kruinsbreedte van 20 m. aangelegd. Bij het gehele plan is er naar gestreefd het duinkarakter van het Horn tje zo min mogelijk aan te tasten. Dijksverzwaring De zeedijk van de Prins Hendrikpolder zal op een dusdanige hoogte worden ge bracht, dat hij voldoet aan het door de deltacommissie vastgestelde basispeil, met inachtneming van de onder extreme omstandigheden te verwachten golfop- loop. De kruin die momenteel op een peil van N.A.P. +4,30 m. ligt, zal dienten gevolge komen te liggen op een peil van N.A.P. +7,25 m., hetgeen een zeer aan zienlijke verhoging betekent. Bovendien worden de taluds onder 1 3 uitgevoerd. De totale aanlegbreedte op N.A.P., in clusief een binnenberm, waarop een 3 m. brede bedieningsweg wordt aangebracht, komt daardoor op 54.00 m. De huidige dijk heeft inclusief de weg een breedti op N.A.P. van 25 - 30 m. De dijksdoor- snede wordt dus 3 a 4 maal zo groot als de huidige. Ter plaatse van de polder het Horntje wordt niet de bestaande rijkszeewering, doch de binnendijk tussen deze polder en de Prins Hendrikpolder op deltahoogte gebracht. Nabij de aansluiting van de dijken van de Prins Hendrikpolder en de Gemeen schappelijke Polders wordt buitendijks op het wad een nieuw dïjksvak gemaakt ter lengte van 500 m. Hiermede wordt een gevaarlijke inspringende hoek in het dijksverloop geëlimineerd. De bestaande bekleding op het buiten beloop wordt gehandhaafd; bij het nieuwe dïjksvak wordt tussen N.A.P. en N.A.P. +1,50 m. een bezetting met zui lenbasalt aangebracht, daarboven tot N.A.P +5.00 m. een bekleding met asfalt beton. Het dijklichaam wordt opgebouwd uit zand, waaroverheen een 40 cm. dikke be kleding van keileem wordt aangebracht. Het ligt in de bedoeling hierop in een later stadium nog een laag van 40 cm. klei aan te brengen. De benodigde kei- leem zal worden ontleend aan een op het gebied van de Gemeenschappelijke Pol ders nabij Den Hoorn gelegen keileem- winplaats. De hoeveelheid te verwerken keileem bedraagt 100.000 m3. Aan de binnenteen van de dijk zal over de gehele lengte een 3 m. brede met asfaltbeton verharde bedieningsweg worden aangelegd. Deze weg zal nabij het gemaal van de Prins Hendrikpolder via een te bouwen hardhouten brug over het boezemkanaal worden gevoerd. Er wordt naar gestreefd om de fuik en de koppont ongeveer tezelfder tijd gereed te krijgen. Het ligt in de bedoeling dat de werken in 1962 grotendeels voltooid zul len zijn. Alle vragen over J.A.C.K. worden beantwoord door LANGEVELD DE ROOIJ N.V. VERTROKKEN PERSONEN Johanna van Klaveren, van Oosterend Oesterstraat 27 naar Alphen aan den Rijn Hoorn 184a; Johan W. P. J. Witte, van B 66 naar Leusden, Dodeweg 6; Maria I. van Kooten, van Den Burg, Lijnbaan 27 naar Amsterdam, Overtoom 238; Alida G. Wevers, van Den Burg, Kogerstraat 38 naar Lisse, von Bönninghausenlaan 28; Cornelis J. Vinke, van Den Burg, West straat 18 naar Aalsmeer, Vijfhuizerweg 14; Cornells Bakker, van H 12 naar Hoorn, Venenlaan 117; Piet Wensvoort (en gezin) van De Koog, Vogelmient 44 naar Alkmaar, Hobbemalaan 74; Catha- rina Vlaming, van Oosterend, Kerkstraat 13 naar Heemstede, Herenweg 126; Sikke Boersma, van De Koog, Boodtlaan 20 naar Nieuwe Niedorp, Zaagmolenstraat B 221; Geertje de Bruin, van De Koog, Vogelmient 23 naar Nieuwe Niedorp, Zaagmolenstraat B 221; Stevan Bardarov (en gezin) van De Koog, Bungalowterrein „Hoog Koog" naar Coevorden, salonwa gen Krimweg; Jent je Fernhout (wv. Boon) van Oosterend, Achtertune 23 naar Bussum, Achtermeulenlaan 37; Antonia G. Schoorl, van Den Burg, Weverstraat 71 naar Leerdam, Tiend weg 27-28; Frouke F. Bouman (wv. Kraai) van De Koog, Ruijslaan 18, naar Amsterdam, Valerius- straat 78; Jannetje Dalmeijer, van Oude schild, van Neckstraat - naar Amster dam, Prinsengracht 75; Agatha G. J. Bakker, van B 152b, naar Haarlemmer- liede, ca. Dr. Baumannplein 14; Gerar- dus A. M. Kemme, van H 131 naar 's-Gravenhage; Slijkeinde 50; Janke C. Feenstra, van Den Burg, Warmoesstraat 32 naar Leidschendam, Vuursche Achter weg 133; Jan Versloot, van H 47 naar Amsterdam, a.b. Pollux, Oosterdokskade; Pieter J. Witte, van Oudeschild, De Ruy- terstraat 11 naar Velsen, Hofdijklaan 88. WINKELPAND VERKOCHT Naar wij vernemen heeft de heer M. Goënga, Den Hoorn, het pand in de Weverstraat, voorheen bewoond door de heer J. Wetsteen, gekocht van de heer J. Daalder. BOOTSCHOLIEREN OP DE PLANKEN Ten bate van de anti-hongeractie (en ook om de N.V. T.E.S.O. te vriend te houden?) brengen de bootscholieren vrijdag- en zaterdagavond het blijspel: ,.De gelukkigste jaren van je leven". Zij verdienen twee maal een volle zaal. (Zie de advertentie). NIEUWE ONTWIKKELINGEN IN DE BOERDERIJBOUW Morgenavond spreekt de heer H. Vries voor de werkgevers en werknemers in de bouwsector. Deze avond wordt georgani seerd in samenwerking met de Commissie Streekontwikkeling en wordt gehouden in hotel „De Lindeboom-Texel". DE ZUID-MOLUKKEN Er wonen thans 20.000 Ambonnezen in ons land onder wel zeer bedroevende omstandigheden. Mensen, die evenveel recht hebben op een normaal leven als iedere Nederlander. Dit was de hoofdge dachte van de lezing van de heer Scheps, die hij vrijdagavond heeft gehouden op uitnodiging van verschillende Texelaars. Dominee De Lange opende deze bijeen komst en het verheugde hem, dat ver schillende Texelaars interesse hebben voor dit onderwerp. De heer Oosterwijk, ook begaan met het lot van de Ambonnezen, vertoonde eerst enkele dia's en hierdoor kreeg men al direct een duidelijk beeld van de be volking in hun eigen land. De Ambonnees heeft altijd veel liefde voor ons vader land gehad. Diverse organisaties pro beren nu in ons land deze mensen zoveel mogelijk te helpen. De heer Scheps grijpt in zijn betoog terug in de geschiedenis en noemt o.a. de ronde-tafel-conferentie. De houding van de V.N. is volgens spreker niet juist geweest. Diverse Ambonnezen hebben indertijd de wens uitgesproken daar te demobili seren waar ze veilig zijn, en dat was Ne derland. En hier zijn ze nu vandaag de dag nog. Dat is op zichzelf niet erg, maar deze mensen moeten door de Nederlandse- regering geheel worden opgenomen. De bevolking van Ambon woont echter in oorden, die Nederland tot schande zijn. Hele gezinnen wonen in kleine kamers, de keuken van zo'n behuizing staat dik wijls honderden meters verder. Vooral de jeugd onder die bevolking ziet het grote verschil met de Hollandse jongeren. Deze Ambonnezen zijn de eer ste jaren niet uit onze samenleving weg te denken. Daarom zullen wij ook deze mensen een normaal bestaan moeten aan bieden. De heer Scheps zag hierin een grote taak voor de kerken. Diverse vragen werden door de heer Scheps na de pauze beantwoord en de aanwezigen hebben deze avond een dui delijk beeld gekregen van het leven der Ambonnezen in ons land. Miss Blanche herkent u aan de goudgele tabak BOUW BEGONNEN Met de bouw van de twaalf woningen aan de Van Beierenstraat te Den Burg is thans door de fa Drijver begonnen. DIENSTREGELING T.E.S.O. Op werkdagen: Van Texel: 5.20 7.40 10.30 13.00 15.30 18.00 VanDenHelder: 6.30 9.15 11.40 14.20 16.40 19.35 Op zon- en alg. erk. chr. feestdagen: Van Texel: 7.40 11.00 16.00 18.25 VanDenHelder: 915 12.10 17.15 19.35 DAMCLUB TEXEL W. A. v. Zeijlen-C. v. Heerwaarden 20 J. Vinke-P. Bruyn 20 C. v.d. Werf-J. Hooijberg 11 G. Dros-Jac. v. Heerwaarden 20 S. Bakker-A. de Haan 20 D. v.d. Werf-J. A. v. Enst 11 A. v.d. Slikke-Jb. Koorn 20 C. P. Burger-C. Vinke 20 HDC kwam dus weer niet. Zondag a.s. gaan we naar Winkel en zal er dus eindelijk een wedstrijd weer eens wel doorgaan. S.V.O.-NIEUVVS Weer een welhaast voetbalvrij week end, dank zij de zeer slechte terreinen, Alleen adspiranten a speelde zaterdag middag een vriendschappelijke wedstrijd in Den Hoorn. Het werd evengoed nog een leuke wedstrijd, die door onze jon gens gewonnen werd met 60, ondanks het gemis van één speler. Programma voor het aanstaande week end, mits het oude programma niet ver schoven wordt: Oosterend-Flevo. Dit is dan de leider uit de afdeling. Dus jongens doe allemaal je best en probeer en kleine overwinning te bewerkstelligen. Scheids rechter is de heer P. Zegers. Adspiranten a thuis tegen Cocksdorp a, aanvang 15.00 uur; adspiranten b uit naar Texel c, aanvang 15.30 uur; vertrek Oosterend 14.30 uur. Zorg er voor allen op tijd te zijn. Als je pertinent niet kunt, doe dan tijdig afbericht. TWAALF JEUGDIGE TEXELAARS GESTRAFT Wij herinneren ons nog de oudejaars avondviering in Den Burg; er zijn toen minder prettige dingen gebeurd. Er werd o.a. schade aangebracht aan een perceel aan de Burgwal. De politie vertelde ons gistermorgen dat er thans na veel gespeur en gesnor 12 personen (jongens en meisjes) bekend hebben deze wagen door Den Burg te hebben gesjeesd. Dat dit minder prettig afliep was niet de bedoeling van de jeugd. De schade, die ongeveer 45,bedraagt, wordt door hen in overleg met de politie betaald. MOOIE OPDRACHT VOOR TEXELSE FOTOGRAAF De heer Jan de Waal, fotograaf te Den Burg, kreeg van de N.V. Mavotrans op dracht foto's te maken o.a. ten behoeve van een kalender. De N.V. Mavotrans (die ook materiaal koperslak leverde voor de strandhoofden en de verdedi gingsgordel bij de vuurtoren van Eier- land) heeft haar hoofdkantoren te Berlijn en Den Haag. Door een geïllustreerd arti kel in het Algemeen Handelsblad kwam de Mavotrans in contact met de heer De Waal. Hierdoor bevindt zich thans ook werk van onze eilandgenoot achter het z.g. IJzeren Gordijn. WAAR IK WOON Ik woon op een eiland Van bloemen en vogels, Van duinen en stranden. Van bos en van hei. Ik zie er de wolken. Die komen van verre En qaan aan mijn oog Als een parel voorbij. O, land, dat ik liefheb Met al zijn bekoren, Met heel zijn bevolking Goedig en trouw. Is het een wonder. Dat menige vreemd'linq Komt naar dat land Met zijn luchten zo blauw. Ik woon in een straat, Waar veel leed wordt gedragen, Waar 't einde van 't lijden Voorbij gaat ons huis. Waar voorrang de rol speelt Voor ieder der onze En afslaan naar rechts Steeds het einde beduidt. Al heb je veel vrienden En rijkdom op aarde, Al leef je in weelde, Een koning gelijk. Een ieder, die krijgt er Zijn houtrijke woning. Al ben je straatarm of al ben je steenrijk. Ik woon op een eiland, Van storm en van regen. Van winter en zomer En wat al zo meer Ik zie er de zon En geniet van mijn arbeid, Wat wil je, o, Toolens, In 't leven nog meer. D. G. Toolens DEN HOORN EEN EIGEN TONEELCLUB? Den Hoorn, van onze corresp. Na de uitstekende uitvoering van vrijdag- en zaterdagavond in „De Waldhoorn" zijn er direct stemmen opgegaan om weer tot de oprichting te komen van een toneel vereniging. Door de komst van de heer G. Witvliet, jaren één van de beste to neelkrachten van „Het Masker", die ook de regie van deze toneelvereniging heeft gehad, ligt aan Den Hoorn een mooie kans om een goede toneelclub op te rich ten; goede speelsters en spelers zijn aan wezig. Dit bleek wel uit het spel wat zij in „Schip op strand" te zien gaven. De heer M. de Hoog zorgde op bijzonder goede wijze voor de grime. In haar openingswoord kon de voor zitsters van de kleuterschool „De Krekel tjes", mevr. L. Bruin-Trooster, beide avonden een volle zaal welkom heten. We zeiden al dat Den Hoorn over ver schillende goede krachten beschikt, aan gevuld met jongeren is hier wel iets te bereiken. Mevr. L. Bruin-Trooster zei het zo: „We beschikken over een prima re gisseur, grimeur en souffleur, dus het begin is er. Het toneelstuk, dat zich afspeelt op een eiland, laat ons zien een stel hard wei- kende eilandbewoners. Tjalf Roerman (de heer S. Zijm) en zijn vrouw Grietje (mej. M. Lap). Hun dochter Margje (mevr. M Westdorp-Slegh) wordt door vader vre selijk verwend, maar voor werken voelt zij niet. Wel voor mooie kleren en zich opmaken en uitgaan. Haar vriend Gerrit (de heer M. de Hoog), een hard werkende eilandgenoot houdt zij evenwel achter de hand, ze mocht toch nog eens overschie ten. Door het dure leven van zijn doch ter, gaat haar vader tijdens het jutten er toe over om een lijk te beroven dat aan gespoeld was. De buit, een gouden hor loge en veel geld verstopt hij. Gerrit, die er bij was, wilde er niet van weten. Een oude buurvrouw, Jansje, die alles had afgeloerd, speelde op het geweten van Roerman. Als bij noodweer de man nen in de reddingboot er op uit moeten, besluit vader het gouden horloge, wat 'hem geen rust geeft, in zee te werpen, maar de ketting blijft hangen en vader verdrinkt. De burgemeester (de heer J. Boon Kzn.) komt op bezoek om uit te zoeken hoe vader aan het horloge gekomen is. Eerst wil Gerrit de schuld op zich nemen, later blijkt dat vader het alleen geroofd heeft. Gerrit vertrekt weer naar zee en als hij later weer op het eiland terugkomt, vindt hij een totaal veranderde Margje terug, die hard werkte om de boerderij voort te zetten, zijn Margje zoals hij haar graag had. De zaterdagavond werd besloten met een gezellig dansje. ST. JEROEN-PAPIERACTTE Hier zijn weer enige bijzonderff^ over de oud-papier-actie. A.s. zat^ morgen zullen de verkenners Den n van hun papier-last verlossen. Zet iia even klaar. U bent weer schoon <ext jongens weer blij. 1+1' Zaterdagmiddag komen ze Oude£r*n weer blij maken. Het loopt aardig en met uw hulp!^ het nog beter. Voor grote partijen jjg ten, tijdschriften, karton, dozen enz,r i èn als U er snel afwilt: Schilderend H is DE LOOPSTAL OP HET BEDRIJF^ DE HEER RUTTEN ten enp Vorige winter is in de Texelse Coyer enkele keren iets geschreven ovej n£ loopstal op het bedrijf van de heer R*en in polder Eendracht. Verschillende se boeren zijn op het bedrijf geweid aanvankelijk leek het er op, dat sp*at meer veehouders tot deze wijze van toc veehouderij zouden overgaan. Dit il Pa gebeurd en mogelijk hebben d)ers Texelaars zich wel eens afgevraagd»* n loopstal toch niet helemaal aan d+s- wachtingen beantwoordt. Wij kÊP-; deze vraag begrijpen, maar het zo| slist verkeerd zijn er een conclusk; te maken. *ecl ïstii Hoog stroverbruilr^ei Dit betekent intussen niet, dat erj maal geen bezwaren te noemen zij: het voornaamste bezwaar kan zeki noemd worden het hoge stro-verl Het blijkt wel, dat bij de inrichtini de loopstal volgens het systeem, dL de heer Rutten is toegepast gerfa moet worden met een strobehoefte v3 vr kg. per koe en per dag. Als we inl merking nemen, dat dit bij de „noity stallen, zelfs bij vrij royaal stroge01^ niet meer dan 3 kg. per dag is, <r®f; wel duidelijk, dat deze methode ni< schikt is voor bedrijven, die alle moeten aankopen. Op het bedrijf v heer Rutten is dit bezwaar niet zo omdat het bedrijf zelf veel stro levi de rest op een voordelige wijze kan den betrokken. Bovendien is de be® aan stalmest op het bedrijf groot. De reinheid van de koei®* O.g. zou dit maar nauwelijks ee| zwaar durven noemen, omdat het mede zeker niet zo is gesteld, dat d in het oog lopend nadelig verschil opzichte van de grupstal is. Een ve der, die extra veel werk maakt verzorging van zijn dieren en als eis °01! dat de dieren van onder tot bovei komen schoon zijn moet niet overga de loopstal. Wij kunnen U echteiïai flink aantal stallen op Texel no waar de reinheid van het vee mini dan op het bedrijf in de Eendracht, gezegd gaat dit wel ten koste van stro. De rust in de stal 2- og ran elij bij n ;eu iez rd, di hi ic< IV :dej I, te: Zo voor en na hebben v/e hierove eens verhalen gehoord, die de gaven, dat het hier niet al te best16 gesteld was. Volgens deze verhale^:e alleen al dit nadeel de loopstal of1'" vaardbaar maken. Dit laatste is q|^ëe onjuist. De heer Rutten heeft inde: bepaalde maatregelen moeten neme te voorkomen, dat „bazen" van het de meer bescheiden dieren lastig ken De dieren kregen hiertoe een „halster" op het voorhoofd, dat aa binnenzijde is voorzien van een „spi; De punt hiervan wondt het dier al: een „collega" te lijf gaat In de afgelopen zomer is de Rutten ook begonnen met het ontho iet van een aantal dieren. Toepassing leei deze maatregel waarborgt een volk nidi rust en het ligt dan ook in de bede hiermede door te gaan. Sommige houders zullen deze maatregel mo ukb wel zeer ingrijpend vinden. We ki t, U vertellen, dat men er werkelij moet letten om te zien, dat de dier horens kwijt zijn. il 4irhc de ka k rSe ^spa 23 poi staa e n: sch P< Sch T x>r i Bi Vitaliteit en gezondheid van T dieren el kl In dit opzicht biedt de loopstal &)k t voordelen boven de normale stal. I el. i veehouder weet, dat vrijwel in koppel dieren voorkomen, die op fl Tl, ti LAJ minder goede conditie geraken, denken hierbij speciaal aan beeng ken. Naarmate de stalperiode wordt dit erger en het komt nog al voor, dat men genoodzaakt is in het aar bepaalde dieren al voortijdig wei te doen, omdat de toestand var .benen" dit nodig maakt. Deze bezu komen op de loopstal niet of .prad DE niet voor. Een ander euvel, waarschijnlijk erger dan het voorgaande is het „speenbetrappen". Het is de „nl merrie" van vele veehouders. Op aljjp wijzen is al getracht dit te voork<£ maar toe nu toe met weinig resu Heel vaak is het onbegrijpelijk op wijze het ongeluk is ontstaan. In di zicht is de loopstal een enorme vei ing, omdat verwonding van spener eigenlijk niet voorkomt. Ook wat het afkalven van de betreft mogen we wel aannemen, loopstal voordelen heeft. Dit is deze wijze van rundvee houden eei_ normale gebeurtenis geworden, waaM^aa de veehouder zijn nachtrust niet be- op te offeren. Het komt telkens voo" pas aan het begin van een nieuwe I o dag blijkt, dat de rundveestapel in o gelopen nacht weer met één of stuks is uitgebreid. Ook in de lo<8 zelf geeft dit geen aanleiding tot oi j In het volgende nummer van de T se Courant willen wij U iets verfj over een interessante proef, die deze r ter met de loopstal wordt gehoudf 1*3 die vooral tot doel heeft na te gaa hoeverre de loopstal mogelijk! p o biedt tot arbeidsbesparing. De

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 2