Cf roen 'ZwarLrJexels in het Wat de zee verborg en prijs gat m 200.000 jaar Zuiderzee 03 Zuiver Uw bloed met Krniehen en verdrijf zo d« oorzaak van Uw Rheunatische Pifnl BABYDRM filtert de heerlijkste Koffie ZATERDAG 13 MEI 1961 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7557 COURANT Jitqcrve N V v.h. Lanqeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Den Burq, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boerenl. Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. mm HA DE LAATSTE IJSTIJD t» ZOOOO-. C- In de laatste fase van de ijstijd, toen het klimaat nog zeer koud was, doch het ijs zich reeds definitief had teruggetrokken, strekte ons land zich verder naar het Westen en Noordwesten uit, daar de zeespiegel veel lager was dan thans (ca. 20 - 25 meter)). Een smalle zeearm scheidde het van Engeland. Dat was toen de plaats waar mammoet, wolharige neushoorn, eland, rendier, reuzenhert, edel hert en wild varken de scepter zwaaiden. Beenderen van deze dieren vindt men bij het zandzuigen ten behoeve van de dijkbouw. Het is met geen pen te beschrijven wat de zee verborgen houdt. In de loop der eeuwen zijn reeds duizenden schepen naar de bodem der zee verdwenen. In vroeger jaren gebeurde dat veelvuldiger dan tegenwoordig. De schepen, die thans de zeeën bevaren zijn niet te vergelijken met de vissersschepen die in de 16e eeuw ;ebruikt werden. Tentoonstelling in de R.H.B.S. In één der lokalen van de Rijks Hogere Burgerschool op Texel is thans een ten toonstelling ondergebracht, die iets laat zien van de schatten, die de zee prijsgaf. Schatten, die in 1400 reeds naar de bodem der zee verdwenen, zijn met de laatste inpolderingen voor de dag gekomen. De directie van de RHBS is bereid ge vonden om de tentoonstelling, die open gesteld is voor de Texelse scholen, ook voor volwassenen open te stellen. Dinsdagavond a.s. is mej. S. Kok, van de afdeling tentoonstellingen van het Rijksbureau voor Roerende Monumenten, in het lokaal aanwezig en is bereid tussen en 9.30 uur iedere belangstellende rond te leiden. Deze ronleiding is zeker de moeite waard. Wij zouden deze tentoonstelling ook kunnen noemen „Toen en Nu". Er njn voorwerpen en foto's uit het verre grijze verleden; naast deze ouderdom zien we hoe de trekker in de nieuwe polder hjn werk doet. De vroegere Zuiderzee is IJsselmeer geworden en thans komt er steeds meer land bij dat door mensen bewerkt wordt. In 1930 viel de Wieringermeer droog en in 1932 werd de Afsluitdijk voltooid. Na dien zijn deskundigen dagelijks bezig Ne derland meer grond te verschaffen. De tentoonstelling geeft diverse tijden weer die Nederland heeft beleefd. Van de ijstijd wandelen we rustig het tenen tijdperk in. Daarna de bronstijd met rijke vondsten en het begin van de ijzertijd, ca. 500 jaar voor Christus. De tentoonstelling toont ook de Ro meinse tijd en de Middeleeuwen. De scheepsopgravingen in de Zuider zee zijn aanzienlijk. Een zeer belangrijk ^eel van de aandacht van het archeo logisch onderzoek in de inpolderingen, die fhans plaats vinden, wordt speciaal opge dist door de scheepsvondsten. Het aantal tot nu toe gevonden wrakken in deze vroegere zeebodem is aanzienlijk en breidt zich met de voortgang van de in polderingswerkzaamheden nog sterk uit. Men moet zich echter niet voorstellen, dat wanneer de dijk gereed is en de ge malen in werking zijn getreden, zodat na enige tijd de gronden droog vallen, hier en daar een schip te vinden is dat door een archeoloog kan worden onderzocht. Integendeel, de bodem is kaal en zonder veel reliëf. Scheepswrakken komen pas te voorschijn wanneer het grondwerk be gint. Een groot aantal wrakken wordt aangetroffen bij draineringswerkzaam- heden. In de Noordoostpolder zijn 156 s'heepswrakken blootgekomen. Op de tentoonstelling ziet men juffer- blokken uit de 16e - 17e eeuw, die gevon den zijn in wrakken in de Noordoost polder. Een bezoek (dinsdagavond) is alles zins de moeite waard. Wij zouden ook nog kunnen schrijven over de vroegere scheepsbouw en scheepstypen, maar mej. Kok zal U daar gaarne over vertellen. IKruschen maakt U al gauw een heel lander mens, vrij van stramheid en pijn pn weer tot alles in staat. Dat doen Kruschen's vijf minerale zouten, die de bloedzuiverende organen aanzetten tot jeugdig-krachtige werking en zo de Pijnverwekkende onzuiverheden uitdrij ven langs natuurlijke weg. Wij zijn al weer toe aan de volgende niet-bezettingslijst. Derhalve verzoeken wij de leden ons vóór aanstaande dins dagmorgen om tien uur opgave te doen van de ruimte in de maanden juni, juli en augustus die nog niet bezet is. Wij herhalen het nog eens, dat het werkelijk noodzakelijk is onbezette ruim te bij iedere nieuwe oproep steeds weer op te geven. Alleen dan worden Uw be langen het beste behartigd, en krijgt de aanvrager het juiste overzicht van de mogelijkheden, die er op Texel nog zijn. De niet-bezettingslijst betekent voor de toekomstige gast van ons eiland een enorme steun bij het zoeken naar accom modatie. Telefoneer ons, schrijf ons een kaartje of kom even langs in Den Burg, en U opent voor Uzelf de beste kan sen om een goed seizoen te maken. V.V.V.-Texel. Voor he? rere Baby-huidje POeOUt-ZALf oen - SCHAAKNIEUWS Uitslagen: J. Hoogerheide-C. Joustra 01 J. Hooijberg-J. Doornbos 01 A. Terpstra-C. Schulte afgebr. J. Doornbos-A. Laan 01 Tj. v.d. Galiën-C. Joustra 10 J. L. Veldhuis-J. Hoogerheide 01 Dinsdag 16 mei laatste maal voor dit seizoen. Laten we allen nog één keer samenkomen voor een gongwedstrijd. ZON, MAAN EN HOOG WATER De zon komt 14 mei op om 4.50 uur en gaat onder om 20.25 uur; 17 mei op om 4.45 uur en onder om 20.29 uur. Maan: 14 mei N.M.; 22 mei E.K Hoog water ter rede van Oudeschild: 13 mei 7.41 en 20.09; 14 mei 8.32 en 20.53; 15 mei 9.14 en 21.29; 16 mei 9.49 en 22.03; 17 mei 10.19 en 22.32; 18 mei 10.45 en 23.05, 19 mei 11.14 en 23.38; 20 mei 11.43 VERTROKKEN PERSONEN Martje H. H. R. Wolters van De Koog, Ruijslaan 37 naar Den Ham, Vroomshoop, Tonnendijk 156. TRAP VAN KOE Den Hoorn Op de Hoeve Katwijk l.reeg de heer T. Fransimon een trap in zijn gezicht van een koe en liep een zware verwonding op aan zijn hoofd. ZONDAGSDIENST DOKTOREN Den Burg: DOKTER VAN LOON (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Oosterend en De Cocksdorp: DOKTER RENOUT (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Dierenartsen H. DE BOER, tel. 2527 (ingaande zaterdagmiddag 12 uur) Zondagsdienst Witte Kruis Zr. FORTGENS Oosterend, tel. (02223) - 250 [van zaterdag 13 uur tot zondag 24 uur) Zr. RIETVELD De Cocksdorp, tel. (02222) - 292 (zondag van 9 tot 13 uur) GIFTEN WITTE KRUIS Den Burg: V. 2,50; D 2,50, K. 2,50; R. 2,50; B. 2,50; B. 2,50, M. 2,50. De Koog: V. 2,50. Oudeschild: W. 2,50; K. 2,50. Eierland: S. 2,50. SCHRIFTELIJK ULO-EXAMEN OP TEXEL Voor het eerst in de geschiedenis zal dit jaar het schriftelijk examen van ULO- leerlingen op het eiland worden gehou den. De candidaten behoeven niet meer naar de vaste wal, maar zullen nu, maan dag en dinsdag a.s. examen doen in de zaal van „Casino" te-Den Burg. Wij mogen dit zeker een grote verbe tering noemen, want vele candidaten hadden anders vroeg uit de veren ge moeten om op tijd bij de Boot te zijn. FORUMAVOND TE DEN BURG De Forumavond te Den Burg, op 18 mei a.s., zal worden gehouden in de zaal van „Casino". B. en W. zullen aldaar vragen beantwoorden, die gesteld kunnen worden over het gemeentebeleid. Er schijnt voor deze avond flinke be langstelling te bestaan. De organiserende Dorpscommissie verzoekt belangstellen den op tijd (8 uur) aanwezig te zijn op dat zoveel mogelijk vragen beantwoord kunnen worden. BURGERLIJKE STAND VAN TEXEL van 4 tot en met 10 mei 1961 Geboren; Jorrit, zv. Hendrik van der Wal en Pierkjen Jorritsma, Karei Johan nes Hendrik, zv. Hendrik Kuip en Jo hanna M. van Heerwaarden; Harry Renee zv. Willem ,F. Stomp en Woutertje Vaan- dering, Elly, dv. Jacob Koning en Hen- ^rika Eelman, Robertus Leonardus Maria zv Cornells Lexmond en Cornelia C. Veeger; Cornelis Albertus Jozef, zv. Jakob C. Bakker en Anna C. J. Veeger. Ondertrouwd: Adolf Overman en Cor nelia Kalshoven; Paul Bernhard Schwei- zer en Antonetta Maria Smit. CONSULTATIEBUREAU VOOR ZUIGELINGEN Woensdag 17 mei a.s. worden de moeders van de buitendorpen verwacht op de volgende uren. Den Hoorn 1.15 uur; Oosterend 2.00 uur; De Cocksdorp 3.00 uur; De Koog 4.00 uur. FA. FliANS ZEGEL KZ Den Burg - Oudeschild NIEUWS VAN DE PAARDENSPORTVERENIGING Op vrijdagavond 19 mei a.s. zullen de Paardenvrienden weer eens bijeenkomen in hotel „De Lindeboom-Texel" te Den Burg om 8 uur. Na een kort „zakelijk" gedeelte zal de heer L. W. Biesheuvel een inleiding hou den over de „Paardenfokkerij op dit moment" en zullen zeer interessante films worden vertoond. Op het programma staan o.m. „De Pferde" (De ontwikkeling van het paard) en de film over de reis van de Post koets van Turkije naar de Floriade te Rotterdam. Alle leden en belangstellen den zijn van harte welkom. De Gezelligheidsrit is dit jaar op 25 juni. De tocht voert langs mooie ge deelten van ons eiland en plekjes waar U met auto of fiets nimmer zult komen. Op gave dient te geschieden voor of op maandag 19 juni aan mevr. Keesom- Karsten. Voor het concours-hippique op zater dag 22 juli zal er weer een speciale paar- denkrant verschijnen, huis aan huis op Texel. Vorig jaar hebben enkele midden standers te kennen gegeven in een der gelijke uitgave reclame te willen maken. Zij kunnen zich in verbinding stellen met de heer Joh. C. Roeper, gaarne ook voor 19 juni a.s. Het bestuur zal het ook weer zeer op prijs stellen, wanneer particulieren, mid denstanders enz. blijk van belangstelling tonen door het beschikbaar stellen van een prijsje. De prijzencommissie, be staande uit de dames De Lugt-Parlevliet en Keesom-Karsten, zal u gaarne noteren. Tenslotte het vraagprogramma voor de diverse nummers Landbouwtuigpaarden. Opgave dient te geschieden voor of op 25 juni bij mevr. Keesom-Karsten of de secretaris P. C. Hm, Spang, W 24a. In- leggeld is men niet verschuldigd. a. Eénspan voor tweewielig rijtuig, alleen voor paarden, welke op Texel of elders nog geen prijs hebben gewonnen in het éénspan. b. Open klasse éénspan. r Eénspan fokmerries voor landbouw- wagen. Alleen voor paarden, welke minstens één veulen hebben gebracht. d. Tweespan voor landbouwwagen. Al leen voor paarden, welke op Texel of elders nog geen prijs hebben gewon nen. e. Tweespan voor landbouwwagen. f. Open klasse tweespan (geen landbouw wagen) g. Eénspan voor luxe rijtuig, gereden door dames. HEMELVAART EN RUIMTEBESEF Het is opvallend hoeveel moeite de meeste mensen hebben met het geloof in de hemelvaart. Dat ligt voor het meren deel aan hen zelf. De meeste mensen ver keren namelijk in grote onkunde ten aanzien van wat de hemel voor het christelijke geloof feitelijk betekent. Zo iets blijkt wel uit de komische vergelij kingen, die men soms met de tegenwoor dige ruimtevaart hoort maken. Hemel vaart en ruimtevaart worden dan op één lijn gesteld of althans min of meer in eikaars verlengde gedacht. En omdat de huidige kennis van het heelal weinig of geen plaats meer biedt aan wat men vaag en van verre voor de hemel belieft te houden, menen velen dit aloude dogma op wetenschappelijke gronden te moeten afwijzen. Maar ondertussen is men dan zelf aan een hopeloze begripsverwarring ten prooi gevallen. Want het is ten enen male on waar, dat de hemel in de christelijke geest ooit in deze strikt ruimtelijke zin mag worden opgevat. Wel is het onge twijfeld juist, dat bijvoorbeeld het nach telijk firmament en het rood van de dageraad en de blauwe hemeltrans in het bijbelse taaleigen, levensecht en beeldend als dat is, kunnen optreden als de sym bolen van God. En ook is het waar, dat de auteurs van de heilige schriften kin deren van hun tijd waren en in de ver onderstelling van het toenmalige wereld beeld leefden. Maar wanneer iemand uit deze en soortgelijke overwegingen de conclusie gaat trekken, dat dus de hemel vaart van Jezus Christus en de ruimte vaart van Gagarin op één noemer te brengen zijn, kan een christen z'n glim lach moeilijk onderdrukken. Want hij v/eet, hoe weinig een bemande raket te maken heeft met de geheimenissen van het koninkrijk der hemelen, waarover Jezus sprak en waaruit het christelijk ge loof de eeuwen door heeft geleefd. En ook beseft hij intuïtief dat de bijbel in zijn godsbegrip alle wereldbeelden achter zich laat en op een typische manier te boven gaat. Maar wat moet men zich dan bij de hemel denken? Deze vraag is niet in een handomdraai te beantwoorden. Het beste zal wel zijn om er een beetje omheen te praten. De hemel behoort nu eenmaal tot die diepere en hogere dingen, waar een mens meer bij leeft dan dat hij ze be grijpt. Van zulke dingen is overigens onze ervaring vol. Wie zou bij voorbeeld pre cies kunnen zeggen wat muziek en muzi kaliteit is of waar de oorsprong van alle denken ligt of hoe de gangen van twee geliefden zijn? Maar bij het spreken over de hemel ondervinden we een extra moeilijkheid. We welen namelijk bij voorbaat, dat het bekertje van de mense lijke geest ontoereikend is om deze oceaan van licht te bevatten. Voor zover de hemel ervaren kan worden, wordt hij ervaren als iets dat alle ervaring verre overtreft. Ten diepste kun je de hemel dan ook alleen maar belijden en bezingen. Hij hoort niet allereerst in de encyclo pedie der wetenschappen maar in de geloofsbelijdenissen thuis, want hij is te wezenlijk en te waarachtig aan de godde lijke heerschappij voorbehouden om aan de waarneming en het denken van de mens onderworpen te kunnen zijn. Wat dit betreft liggen het geloof in de hemel cn het geloof in de Here God zelf in één perspectief. En juist daarom mogen we heus nog wel iets meer te berde brengen. De hemel is geen duister raadsel, maar een lichtend geheimenis, waarover gesproken kan worden. Zo wordt hij in de bijbel de woning van God genoemd, de plaats waar de alomtegenwoordige God tróónt. Men werpe niet tegen, dat dit een al te men selijke manier van spreken is. De taal der engelen beheersen we nu eenmaal niet en bovendien zullen we de dichterlijke kuisheid en de beeldende kracht van deze schriftuurlijke uitdrukkingen leren bewonderen naar mate we er langer bij verwijlen. Je moet zulke woorden zelf in de mond nemen en dan proeven wat je zegt. Dan besef je in enen, dat met de hemel dat deel van de schepping bedoeld wordt, die dimensie in alle gebeuren, die kant van de werkelijkheid, van waaruit God zelf handelt, van waaruit zijn open baring te verstaan is en van waaruit al zijn aanwezigheid en bezigheid moet be leden worden. Van de hemel als de woning van de alomtegenwoordige God zullen we nu moeten zeggen, dat hij boven ons is, boven de aarde en boven het heelal ver heven. Natuurlijk niet zozeer in kwanti tatieve als wel in kwalitatieve zin. Het gaat om een andere en een hogere zijns wijze dan de waarneembare. En de inner lijke mens weet zich beneden deze heil zame en heerlijke werkelijkheid. Hij ziet in het gebed als vanzelf omhoog en met zijn lofzang verheft hij zich tot zijn God. Dit naar boven gerichte ruimtebesef van de innerlijke mens heeft een eigen ka rakter en verschilt volstrekt van de dui zeling, die ons bevangt tegenover het zich alsmaar uitdijende heelal. De afstanden in het heelal zijn in principe kenbaar en meetbaar, terwijl de distantie tussen hemel en aarde met met onze geest kan worden overbrugd. Alleen God kan hier de verbinding leggen en de mens van de hemel doen weten door zijn Geest. Als Jezus tot Maria Magdalena zegt: ,.Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader", dan is dat dus veel meer dan een ruimtelijk afscheid. De wolk van Góds verborgenheid gaat Hem wegnemen. Jezus raakt niet zoek in de ruimte, maar komt thuis in het vaderhuis, in de wo ning van God. Hij hoort in de hemel als het land van zijn herkomst Voor het christelijk geloof is dit eigenlijk vanzelf sprekend. Het zou echt niet weten waar Hij anders zou kunnen zijn dan juist bij God. En in de hemelvaart wordt open baar, dat de waarheid van Jezus metter daad is veilig gesteld en altijd opper machtig en werkzaam zal blijven. Als we bij Hem behoren, weten we in de hemel vaart ook onszelf in Hem geborgen bij God en houden ons zo verzekerd van de grote toekomst van het koninkrijk der hemelen. Zoeven merkten we op, dat de hemel niet zozeer in kwantitatieve als wel in kwalitatieve zin boven ons verheven is. We kunnen dit misschien het beste toe lichten met de bijbelse gedachte, dat het de ganse volheid van God behaagd heeft in Jezus woning te maken. De bijbel wijst dus ook op Hem als de woning van God. Hier zijn we heleméal van het ruimtelijke in het persoonlijke terecht gekomen. Nu, zoals God in Jezus boven ons staat, zo ongeveer kan men zich denken, dat de hemel is boven de aarde. De afstand tussen hemel en aarde heeft dus vooral een religieuse betekenis. In dit verband kun je ook beter zeggen, dat de hemel is waar Jezus is, dan dat Jezus is waar de hemel is. Gods wonen in Hem is wezenlijker en belangrijker dan al zijn wonen waar ook elders. V/ie deze fijne onderscheiding wil mee maken zal ook kunnen beamen, dat in Jezus werkelijk de hemel op aarde kwam en bovendien, dat de hemel pas echt he mels is als Jezus er troont. Deze gedach tegang voert ons tot een echt bijbels, levend, dynamisch en actief begrip van de hemelse realiteit. Want zo komt men er toe om te belijden, dat hemel en aarde en alle dingen geschapen werden en ge schieden met het oog op en vanuit de eeuwige liefde Gods, welke in Jezus Christus als het vleesgeworden Woord van God aan ons mensen verschenen is. Door Hem worden de geheimenissen openbaar en worden wij in het koninkrijk der hemelen bevestigd. In de gemeen schap met Hem wordt ook het intellect vernieuwd door de vrede die alle ver stand te boven gaat. Want in Hem ziet men hemel en aarde, zichzelf met alle zichtbare en onzichtbare dingen, ja heel de schepping opgenomen in het heils- handelen van God, en wacht men op de grote gebeurtenissen zoals die door de Heilige Geest zijn aangekondigd. Tot die dag moeten we met Jezus wandelen, door het geloof en niet in aanschouwen, maar zeker van de hemel en het eeuwigheids leven. Zo wordt een mens in de ruimte gezet van het koningschap van Jezus, die wil dat wij als burgers van de hemel zul len leven en wiens rijk geen einde zal hebben. G. H. Wolfen8berger

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 1