Cjrocn 2tvarL-Jexels in het harL, )ok schapen worden machinaal gemolken V.V.V. De Cocksdorp- Eierland vergaderde in „De Hoop" Week(mist)zang ffOENSDAG 13 SEPTEMBER 1961 TEXELSE 74e JAARGANG No. 7591 COURANT jjtgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel Handelsdrukkerij Ben Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058 Verschijnt woensdags en zaterdags Bank: R'damse Bank, Coöp. Boeren! Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p. kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p. Tijdens de laatst gehouden schapen- ifcdag op Texel sprak de heer S. Keij- »r in een nabeschouwing over het elek- risch schapenmelken. De laatste jaren rorden er op het eiland praktisch geen Aapen meer gemolken. De oorzaak iervan is stellig het arbeidsprobleem. zijn geen arbeiders te vinden die de iapen willen melken. De heer Keijser ertelde dat in Israël twee man 400 a 50 schapen melken en dat de produktie de moeite loont. Volgens de heer ieijser wordt het arbeidsprobleem op- elost wanneer het betaald wordt. Als cn bepaalde arbeid lonend is dan zijn •ook krachten of middelen voor. Op de zuivelfabriek „De Eendracht" men geruime tijd bezig geweest om ran de schapenkaas een goed kaasje te ken, waarvoor stellig een willige en mende markt zou zijn te vinden. Maar directie heeft de proeven moeten loppen omdat er steeds minder schapen rorden gemolken en omdat ook de uivelfabriek geen arbeiders te over reeft. Maar er zijn plaatsen in Europa «•aar de schapenmelk ƒ1,per liter robrengt en dat was volgens de heer ïeijser altijd nog het overwegen waard ei dit onderwerp aan te roeren. Er rorden voor zeer speciale kaassoorten •rijzen genoteerd van 14,per kg. Men zou op Texel dan in combinatie Boeten gaan melken, want er zijn op ;et eiland nog wel boeren met een be- ioorlijk aantal schapen, maar 450 melk- chapen wil wat zeggen. In het blad Het schaap" troffen wij over het elek- risch schapenmelken onderstaand ar- iel: Schapen worden in ons land maar reinig gemolken. In Frankrijk schijnt uit veel meer te gebeuren. De mate van chapenmelken blijkt daar zelfs zodanig e zijn, dat er in dat land zelfs afzet- ebied voor melkmachines is. Het is uist daarom, dat het mij wel aardig U uit een folder van Alfa-Laval nerover iets mede te delen. Schapenkaassoorten als b.v. Roche- ortkaas in dat land hebben een be ende naam. Het kaasmaken en dus het chapenmelken zal vermoedelijk aldaar rel financieel aantrekkelijk zijn. In de folder wordt gesproken over voordelen aan het machinaal melken van schapen verbonden. Een van deze voordelen is, dat aan het machinaal melken minder arbeid is verbonden, zo dat in de zelfde tijd belangrijk meer schapen kunnen worden gemolken dan met de hand. Voor 200 te melken schapen zou voor aandrijving een 1 pk-elektromotor of een 2 pk-benzinemotor voldoende zijn. Een kudde van 400 te melken ooien zou echter resp. een 2 pk-elektromotor of een 3 pk-benzinemotor nodig hebben. Naar wij lazen, schijnen schapen zeer goed te kunnen wennen aan het mecha nische melken en moeilijkheden als ver zet van de dieren tijdens het melken, schijnt dan ook niet voor te komen. Het is zelfs zo, dat de ooien na korte tijd naar de vrijstaande plaatsen lopen om gemolken te worden. Tijdens het melken worden de dieren zodanig vastgezet, dat ze voor- noch achteruit kunnen lopen. Wanneer schapen machinaal worden gemolken, schijnt meer melk gewonnen te kunnen worden. Ook zal de melk hy giënischer gewonnen worden, wanneer voldoende zorg aan onderhoud en reini ging van de machine wordt besteed. In ons land vormt vooral de hygiëni sche melkwinning van schapemelk een groot probleem. Dit zal iedere lezer die wel eens schapen heeft gemolken wel onderschrijven. In Frankrijk schijnt dit door de machinale methode dus te ondervangen zijn. Ook is men daar van mening, dat hierdoor betere kwaliteit kaas is te bereiden. Aldus schrijft de heer W. Roeper in „Het Schaap". HOOG BEZOEK OP DE MOK Gister heeft de Commandant van het Britse korps mariniers, generaal Sir Ian H. Riches, KCB, DSO, RM, een bezoek gebracht aan De Mok. De commandant heeft aldaar een landingsoefening mee gemaakt, uitgevoerd door mariniers, die thans voor herhalingsoefeningen onder de wapenen zijn. De commandant arri veerde per helicopter. VERGADERING VAN DE RAAD i>rgadering van de raad der gemeente Texel op dinsdag 19 september 1961, des namiddags 2.30 uur ten gemeentehuize. Texel, 8 september 196! De burgemeester van Texel, C. H. Roeper Lzn, !-b. Notulen. Ingekomen stukken en mededelingen. Vaststelling van de le wijziging van 2e verordening op de heffing van reini gingsrechten in de gemeente Texel. 1 Aankoop van de panden Parkstraat 5 a 7 te Den Burg, alsmede van het des betreffende erfpachtrecht van de N.V. di. Langeveld de Rooij, gevestigd te Den Burg. Machtiging aan de N.V. Texelse Elec- Jnciteitsmaatschappij (T.E.M.) tot aan- ilpop van het woonhuis B 111b van mej. Roeper en de heer P. C. Roeper. Verkoop van de gemeentelijke werk plaatsen en garageboxen aan de N.V. 'öcelse Electriciteitsmaatschappij, als- sede beëindiging van het desbetreffen- erfpachtsrecht. Verkoop van een perceel bouwterrein Oosterend aan de heer A. Trap, al daar. Voorlopige goedkeuring van een plan t onteigening van gronden te Den lrg van de heer C. Reij, aldaar. Voorlopige goedkeuring van een plan onteigening van diverse percelen ?°nd te Den Burg. Wijziging begroting voor 1961 van gemeente. II. Wijziging begroting voor 1962 van Ce gemeente. Aankoop van grond te Den Burg van k heer J. Keijser Dzn, aldaar. Vrijdagavond vergaderde in Hotel „De Hoop", evenals de vorige vergade ring aanvankelijk bij kaarslicht, de af deling De Cocksdorp/Eierland van de V.V.V.-Texe! De belangstelling voor deze bijeen komst was bijzonder matig; vertegen woordigers uit de overige afdelingen waren niet aanwezig. Het hoofdbestuur was vertegenwoordigd door de directeur en de administrateur, de heren Fortgens en Dekker. De bestuursverkiezing leverde het volgende resultaat op: Jb. van Heer- waarden (herkozen), M. Reuvers (herko zen), J. van Bennekom (herkozen) en R. van Eldik (in de plaats van T. de Graaf, die niet herkiesbaar was). Bij een gesprek over de toekomst van het toerisme deelde de directeur mee, dat vervoerscijfers van de T.E.S.O. N.V. duiden in de richting dat Texel in het seizoen-1961 de honderdduizend gasten zal hebben overschreden, met een ge schatte bruto-omzet van ƒ10 miljoen. Ondanks een complete mislukking van de vakantiespreiding en het slechte weer is in 1961 vergeleken met 1960 het aantal gasten met ongeveer 8 procent toegenomen. Bij de rondvraag bleek weer eens duidelijk hoe belangrijk het is dat nog beschikbare ruimte regelmatig aan de informatiebureaux wordt doorgegeven. Aan het slot van de vergadering prees de directeur het werk van de informa- trice, mevrouw O. de Kind-Buis, die voor het eerste jaar de post heeft bezet. Voorzitter Van Heerwaarden betuigde zijn spijt over het naderend vertrek van Texel van directeur Fortgens. 't Was weer louter tutti frutti Wat de krant aan nieuws ons bracht En steeds wordt er weer iets dwazer Door de mensen uitgedacht. Zo las ik dat een professor, (Het is waarlijk niet gejokt) Een bijzonder soort van kippie Voor de klanten heeft gefokt. Deze kip legt groene eieren, Maar met evenveel plezier Legt ze rode, blauwe, gele. Ja, in alle kleuren schier. Dat biedt schone perspectieven Voor de toekomst, vriendenschaar. Ieder kan straks kleur bekennen Zomaar in het openbaar. Als je dan in een hotel komt En je vraagt een ei er bij, Dan geef je meteen de kleur op Van je richting of partij. Een A.R. en C.H.-eitje Kan alleen oranje zijn, Maar een Russisch ei, die zijn er, Gaat meer in de rode lijn. Als men vraagt een K.V.P.-tje, Komt een gele voor de dag. En een P. v.d. A.-tje eitje Is van rood-oranje slag. En de andere partijen? Wel, die laten we blauw, blauw. Want schudt u maar zoveel kleuren In een oogwenk uit uw mouw En nu ik toch zif te broeden Op een ei en op een lied, Was er ook weer veel gekakel Rond de TESO, waar of niet? Daar het met de mist weer mis was. Misten velen juist de trein, En kon men helaas niet tijdig In 't spaghettilandje zijn. Ja, de prof moet verschijnen Die dit eitje pellen kan, Want wanneer de mist de baas is, Dóe er dan maar eens wat an. Trouwens, als u mij vraagt, lezer. Kom ik liever later aan, Dan dat ik getorpedeerd wordt, Die kans kan toch ook bestaan. 'k Wéét wel, dat de oude „kappies" Méér durfden op dit terrein, Maar wees dankbaar dat de „jonkies" Eerst nog wat voorzichtig zijn. 't Was alleen wat langer wachten, (Verder is niets gepasseerd) En dat wachten heeft men ons toch In de oorlog wel geleerd Huib de Rijmelaar. PLOEGWEDSTRIJD EN KALVEROPFOKWEDSTRIJD De Vereniging van Oud-Leerlingen van de Lagere Landbouwschool organi seert op zaterdag 30 september a.s. weer de jaarlijkse ploegwedstrijd. Behalve de ploegwedstrijd wordt er dit jaar ook voor het eerst een kalveropfokwedstrijd gehouden. Hiervoor zullen 38 kalveren worden ingezonden. Het ploegen zal gebeuren op een per ceel van de heer H. van Beek op het bedrijf „Buitenzorg" in de Witte Hoek. De kalveren zullen op het bedrijf van de gebroeders Van Heerwaarden op hoeve „Axel" worden samengebracht. Het bestuur hoopt, dat er voor het ploegen voldoende animo is. Wanneer het aantal groot genoeg is zal een split sing worden gemaakt in ïondgaande- en kantelploegen. Opgave voor de ploegwedstrijd liefst vóór 23 september bij Jan Witte, ,,'s- Hertogenbosch" met vermelding van type ploeg en tractor. De wisselprijs, die door de Vereniging is uitgeloofd, is in 1959 gewonnen door Henk Flens en in 1960 door Klaas Eelman. Verder be staan de prijzen ook deze keer weer uit gereedschappen. Wanneer de deelname groot is en het weer meewerkt, zal het zeker weer niet aan belangstelling ontbreken voor deze wedstrijd. Attentie, attenfie, voor onderstaande belangrijke mededelingen: a. laatste oproep aan de geïnteresseerde bedrijven om zich tot uiterlijk mor gen, donderdagmiddag 12.00 uur, op te geven voor de campagne winter- toerisme op Texel, waarover in dit blad van zaterdag jongstleden uit voerig is gepubliceerd. b. laatste oproep om wijzigingen en aanvullingen door te geven voor de accommodatielijst in de V.V.V.-krant (uitgave 1962). c. Met uitzondering van het bureaux te De Koog zijn alle overige bureaux van de V.V.V.-Texel wegens vakantie gesloten van 16 september tot 9 ok tober. Voor inlichtingen e.d. wende men zich dus tot het bureau-De Koog. V.V.V.-Texel MIST OP ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1961 (Ingezonden) Door Uw artikel in de Texelse Cou rant d.d. 6 sept. j.l. voelen wij ons ge noodzaakt enige gegevens aan U te verstrekken, welke ter verduidelijking hadden kunnen dienen, wanneer U zich met ons in verbinding had gesteld vóór U Uw bericht publiceerde. „De Dageraad" heeft 5 diensten ge varen t.w.: v. Texel 05.20 u. v. Den Helder 06.30 u. 09.30 u. 11.00 u. 13.15 u. 14.20 u. 16.10 u. 17.00 u. 18.30 u. 19.30 u. „Koningin Wilhelmina" heeft 1 dienst gevaren t.w.: v. Texel 16.40 u. v. Den Helder 18.00 u. „Dokter Wagemaker" heeft 2 dien sten gevaren tw.: v. Texel 14.30 u. v. Den Helder 16.00 u. 17.30 u. 18.20 u. „Voorwaarts" heeft 4 diensten geva ren, t.w.: v. Texel 07.40 u. v. Den Helder 11.00 u. 12.45 u. 14.30 u. 16.00 u. 17.15 u. 18.25 u. 19.45 u. In totaal werden er naar Den Helder vervoerd 215 personenauto's en 3 vrachtauto's. Naar Texel werden ver voerd 212 personenauto's en 3 vracht auto's. Hierbij moet vermeld worden, dat alle geboekte auto's werden over gezet; dat hierbij vertraging is ontstaan door de dichte mist kan niet zonder meer als een verwijt aan het adres van de TESO geuit worden. De schepen hebben zonder Radar hulpmiddelen gevaren; dit is dus in overeenstemming met hetgeen in het verleden gebeurde door Uw „oude gar de". Het grote verschil met vroeger en nu is echter iets, wat U geheel over het hoofd ziet en wel het feit, dat behalve het m.s. „Koningin Wilhelmina", dat al zou zij zijn uitgerust met radar, welke goed zou functioneren, het altijd zeer riskant blijft om met dit schip in de mist te varen i.v.m. de opstelling van roeren en schroeven, ook het m.s. „De Dageraad" met haar 600 ton iets anders is dan de kleinere schepen van vroeger. De reden, dat laatstgenoemd schip haar reis van 07.40 uur heeft uitgesteld tot 09.30 ligt dan ook in het feit, dat de gezagvoeder wél overdacht de stroming voor de havenmond van Oudeschild heeft afgewacht. Het resultaat hiervan is geweest, dat er gedurende de zater dag 5 i.p.v. 6 diensten werden gevaren. Zoals uiteengezet werd kon dus het m.s. „Koningin Wilhelmina" niet varen vóór er behoorlijk zicht was. Het re sultaat was dan ook, dat er slechts één reis gemaakt werd. Het betreffende schip was juist op haar terugreis voor de haven van Oudeschild toen de mist om ca. 18.45 uur weer zeer dicht werd; het was onmogelijk om nog een reis te ondernemen. In de ochtenduren heeft de bemanning klaar gestaan om direct uit te varen, zodra de mist zou optrekken; dit is een ij dele hoop gebleken. Na 12.00 uur werd het m.s. „Dokter Wagemaker" ingezet om de diensten, zij het met een geringere capaciteit, van de „Koningin Wilhelmina" over te nemen. De „Dokter Wagemaker" heeft twee reizen kunnen maken ook toen zij om ca. 19.35 uur terug kwam voor de haven van Oudeschild was het niet meer ver antwoord i.v.m. de dichte mist en duis ternis, haar nog een reis naar Den Hel der te laten maken. Met alle lof zij nog vermeld, dat de kleine „Voorwaarts" van 0.730 uur tot 20.40 uur constant in de weer is ge weest om zowel wielrijders als auto's over te zetten. Te Uwer geruststelling diene, dat ook heden ten dage twee leden van de bemanning op de bak staan om als uit kijk te dienen bij dichte mist. Wat be treft de risico's, welke genomen worden bij het al of niet varen in dichte mist, zal iedere goede reder het aan haar ge zagvoerders overlaten of er al dan niet gevaren zal worden. Wij kunnen U ver zekeren, dat er de gehele dag een nauw onderling contact met de gezagvoerders werd onderhouden dienaangaand. Een ander beleid dan in het verleden ge voerd werd met betrekking tot het ne men van risico's kunnen wij dan ook niet direct zien. Uw relaas betreffende hetgeen in Den Helder gebeurde al dan niet onder het wakend ook van de „sterke arm" be hoort in Uw verslag niet thuis. Het spijt ons te moeten concluderen, dat uit Uw verslag geen waardering blijkt voor hetgeen er door het varend personeel van de N.V. TESO op deze dag werd gepresteerd. Met groot vertrouwen in het gezond verstand van de Texelaars zien wij dan ook de eerstvolgende aandeelhouders vergadering tegemoet. Hoogachtend, N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming, P. Sibinga Mulder, dir. Naschrift: Het ingezonden stuk van de directie van de N.V. TESO was voor het nummer van zaterdag te laat in ons UIT DE RAADSAGENDA Volgende week dinsdag zal de ge meenteraad in vergadering bijeenko men. De ontvangen agenda is bijzonder klein en het ziet er naar uit dat deze weinig zal worden aangevuld, daar het in de bedoeling ligt dat na afloop van de vergadering de heer Prof. W. Bruin een toelichting zal geven op enkele ont werp-wijzigingen van uitbreidingsplan nen. De raad zal zich voordien bezig hou den met enkele aankopen. B. en W. stellen voor van de N.V. v.h. Langeveld De Rooij te Den Burg en kele panden te kopen in de Parkstraat. a. het pand, waarin drukkerij en kan toor en het door de gemeente Texel tot 1 juni 1964 verleende erfpachtrecht van de grond, groot 110 m2; b. het woonhuis en het door de gemeen te Texel tot 1 januari 1965 verleende erfpachtrecht van de grond, groot 276 m2. Deze aankoop is nodig gedeeltelijk voor de verbreding van de Parkstraat en overigens voor uitbreiding Wezen- tuin. De koopsom is ƒ12.000, Bouwterrein Aan de heer A. Trap te Oosterend zal een perceel grond worden verkocht ge legen aan de Oranjestraat aldaar. Het perceel is 310 m2 en de heer Trap wordt eigenaar voor 3720, De oplossing van het nijpende wo ningvraagstuk wordt vertraagd door gebrek aan bouwterrein. Uitbreiding is mogelijk aan de Bogaard en de Koger- straat. Percelen aldaar zijn echter eigen dom van de heer C. Reij, Kogerstraat 6! Pogingen door het gemeentebestuur om de percelen langs minnelijke weg in eigendom te krijgen zijn tot op heden mislukt. B. en W. stellen de raad voor tot onteigening over te gaan. Te ont eigenen grootte is totaal 96 a 10 ca, waarop boerderij, grasland en tuin. Ook voor de uitbreidingsplannen aan de rand van Den Burg zal de gemeente tot onteigenen moeten overgaan. Het betreft het plan achter de Wilhelmina- laan, Hallerweg, Schilderend. Deze grond is nodig voor de bouw van een ULO-school, en voorts voor openbare of bijzondere gebouwen en „bos", en dat tevens door gebrek aan bouwterrein de woningnood niet kan worden opgelost B. en W. achten het uitgewerkte plan tot onteigening in belang der volks huisvesting. Hierbij zijn betrokken: Gebroeders Koorn, metselaars, te onteigenen groot te 2 a 77 ca, schuur en erf. Mevr. M. S. J. Keijser-Boot, huis en erf, groot 2a 50 ca. Verenigde Texelse Beurtdiensten 4 a 40 ca; dit is een deel van de 13 a 80 ca. waarop gevestigd van de VTB garage, kantoor, 3 bovenwoningen en opslagterrein. De heer C. J. de Lugt, 2 a 73 ca; is een deel van 8 a 04 ca waarop huis en erf. De heer J. H. Geus, grasland 13 a 50 ca. N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming 5 a 31 ca; is een deel van het bouwterrein groot 24 a 25 ca. Dames Dijt, percelen weiland, groot 83 a 90 ca., 2 a 40 ca, 1 ha 57 a 60 ca, 78 a 30 ca, 62 a 33 ca. Na deze percelen, waarvoor nog geen overeenstemming is bereikt tussen eige naars en gemeente, is de heer Jac. Keijser Dzn., Gasthuisstraat 2, Den Burg, bereid enige percelen grond nabij de Hollewal te verkopen. Het perceel maakt deel uit van een plan dat ge maakt is voor een beplantingsgorde! Voor ƒ6850,zal de gemeente eigenaar worden van 5480 m2 grond. TEXELSE MARKT Aangevoerd maandag 11 september 1961 6 koeien 6501000; 28 rammen 100 400; 94 lammeren (54 van 6590 en 40 van 125—250); 25 schapen 90—110; 25 biggen 5570; 6 nuchtere kalaveren 90—140. bezit, zodat wij het eerst thans kunnen publiceren. In genoemd verslag hebben wij voor 'n groot gedeelte het wachtende publiek aan het woord gelaten. Wij hebben alle respect voor het per soneel van de N.V., dat steeds in weer en wind de talrijke passagiers vervoerd. Naast al de cijfers, die door de directie worden genoemd, vinden wij het toch vreemd als de „Koningin Wilhelmina" om plm. 7 uur uitvalt de Dokter Wage maker niet in de vaart komt. Het is ons bekend, dat dit schip niet direct vaar klaar is, maar dat deze boot eerst om half drie van het eiland vertrekt is o.i. niet geheel ten dienste van het publiek. Dat de Koningin Wilhelmina moeilijk gebruikt kan worden met mist, is door ons ook gememoreerd. Een aankondiging betreffende de stagnatie aan de loketten bij de VVV en aan de haven is, naar onze mening, in een dergelijk geval geen overbodige luxe. Het voorkomt in ieder geval veel „gemopper". Ook wij zien met groot vertrouwen in het gezond verstand der eilandbewoners de komende aandeelhoudersvergadering tegemoet. Red.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1961 | | pagina 1