Cjrocn 2tvarL-Jexels in het harL,
)ok schapen worden machinaal gemolken
V.V.V. De Cocksdorp-
Eierland vergaderde in
„De Hoop"
Week(mist)zang
ffOENSDAG 13 SEPTEMBER 1961
TEXELSE
74e JAARGANG No. 7591
COURANT
jjtgave N.V. v.h. Langeveld de Rooij
Boek-, Kantoorboek- en Fotohandel
Handelsdrukkerij
Ben Burg, Texel - Postbus 11 - Tel. 2058
Verschijnt woensdags en zaterdags
Bank: R'damse Bank, Coöp. Boeren!
Bank. Postgiro 652. - Abonn.pr. ƒ2,25 p.
kwart. 25 ct incasso. Adv. 10 ct p.
Tijdens de laatst gehouden schapen-
ifcdag op Texel sprak de heer S. Keij-
»r in een nabeschouwing over het elek-
risch schapenmelken. De laatste jaren
rorden er op het eiland praktisch geen
Aapen meer gemolken. De oorzaak
iervan is stellig het arbeidsprobleem.
zijn geen arbeiders te vinden die de
iapen willen melken. De heer Keijser
ertelde dat in Israël twee man 400 a
50 schapen melken en dat de produktie
de moeite loont. Volgens de heer
ieijser wordt het arbeidsprobleem op-
elost wanneer het betaald wordt. Als
cn bepaalde arbeid lonend is dan zijn
•ook krachten of middelen voor.
Op de zuivelfabriek „De Eendracht"
men geruime tijd bezig geweest om
ran de schapenkaas een goed kaasje te
ken, waarvoor stellig een willige en
mende markt zou zijn te vinden. Maar
directie heeft de proeven moeten
loppen omdat er steeds minder schapen
rorden gemolken en omdat ook de
uivelfabriek geen arbeiders te over
reeft. Maar er zijn plaatsen in Europa
«•aar de schapenmelk ƒ1,per liter
robrengt en dat was volgens de heer
ïeijser altijd nog het overwegen waard
ei dit onderwerp aan te roeren. Er
rorden voor zeer speciale kaassoorten
•rijzen genoteerd van 14,per kg.
Men zou op Texel dan in combinatie
Boeten gaan melken, want er zijn op
;et eiland nog wel boeren met een be-
ioorlijk aantal schapen, maar 450 melk-
chapen wil wat zeggen. In het blad
Het schaap" troffen wij over het elek-
risch schapenmelken onderstaand ar-
iel:
Schapen worden in ons land maar
reinig gemolken. In Frankrijk schijnt
uit veel meer te gebeuren. De mate van
chapenmelken blijkt daar zelfs zodanig
e zijn, dat er in dat land zelfs afzet-
ebied voor melkmachines is. Het is
uist daarom, dat het mij wel aardig
U uit een folder van Alfa-Laval
nerover iets mede te delen.
Schapenkaassoorten als b.v. Roche-
ortkaas in dat land hebben een be
ende naam. Het kaasmaken en dus het
chapenmelken zal vermoedelijk aldaar
rel financieel aantrekkelijk zijn.
In de folder wordt gesproken over
voordelen aan het machinaal melken
van schapen verbonden. Een van deze
voordelen is, dat aan het machinaal
melken minder arbeid is verbonden, zo
dat in de zelfde tijd belangrijk meer
schapen kunnen worden gemolken dan
met de hand.
Voor 200 te melken schapen zou voor
aandrijving een 1 pk-elektromotor of
een 2 pk-benzinemotor voldoende zijn.
Een kudde van 400 te melken ooien zou
echter resp. een 2 pk-elektromotor of
een 3 pk-benzinemotor nodig hebben.
Naar wij lazen, schijnen schapen zeer
goed te kunnen wennen aan het mecha
nische melken en moeilijkheden als ver
zet van de dieren tijdens het melken,
schijnt dan ook niet voor te komen. Het
is zelfs zo, dat de ooien na korte tijd
naar de vrijstaande plaatsen lopen om
gemolken te worden.
Tijdens het melken worden de dieren
zodanig vastgezet, dat ze voor- noch
achteruit kunnen lopen.
Wanneer schapen machinaal worden
gemolken, schijnt meer melk gewonnen
te kunnen worden. Ook zal de melk hy
giënischer gewonnen worden, wanneer
voldoende zorg aan onderhoud en reini
ging van de machine wordt besteed.
In ons land vormt vooral de hygiëni
sche melkwinning van schapemelk een
groot probleem. Dit zal iedere lezer die
wel eens schapen heeft gemolken wel
onderschrijven.
In Frankrijk schijnt dit door de
machinale methode dus te ondervangen
zijn. Ook is men daar van mening, dat
hierdoor betere kwaliteit kaas is te
bereiden.
Aldus schrijft de heer W. Roeper in
„Het Schaap".
HOOG BEZOEK OP DE MOK
Gister heeft de Commandant van het
Britse korps mariniers, generaal Sir Ian
H. Riches, KCB, DSO, RM, een bezoek
gebracht aan De Mok. De commandant
heeft aldaar een landingsoefening mee
gemaakt, uitgevoerd door mariniers, die
thans voor herhalingsoefeningen onder
de wapenen zijn. De commandant arri
veerde per helicopter.
VERGADERING VAN DE RAAD
i>rgadering van de raad der gemeente
Texel op dinsdag 19 september 1961, des
namiddags 2.30 uur ten gemeentehuize.
Texel, 8 september 196!
De burgemeester van Texel,
C. H. Roeper Lzn, !-b.
Notulen.
Ingekomen stukken en mededelingen.
Vaststelling van de le wijziging van
2e verordening op de heffing van reini
gingsrechten in de gemeente Texel.
1 Aankoop van de panden Parkstraat 5
a 7 te Den Burg, alsmede van het des
betreffende erfpachtrecht van de N.V.
di. Langeveld de Rooij, gevestigd te
Den Burg.
Machtiging aan de N.V. Texelse Elec-
Jnciteitsmaatschappij (T.E.M.) tot aan-
ilpop van het woonhuis B 111b van mej.
Roeper en de heer P. C. Roeper.
Verkoop van de gemeentelijke werk
plaatsen en garageboxen aan de N.V.
'öcelse Electriciteitsmaatschappij, als-
sede beëindiging van het desbetreffen-
erfpachtsrecht.
Verkoop van een perceel bouwterrein
Oosterend aan de heer A. Trap, al
daar.
Voorlopige goedkeuring van een plan
t onteigening van gronden te Den
lrg van de heer C. Reij, aldaar.
Voorlopige goedkeuring van een plan
onteigening van diverse percelen
?°nd te Den Burg.
Wijziging begroting voor 1961 van
gemeente.
II. Wijziging begroting voor 1962 van
Ce gemeente.
Aankoop van grond te Den Burg van
k heer J. Keijser Dzn, aldaar.
Vrijdagavond vergaderde in Hotel
„De Hoop", evenals de vorige vergade
ring aanvankelijk bij kaarslicht, de af
deling De Cocksdorp/Eierland van de
V.V.V.-Texe!
De belangstelling voor deze bijeen
komst was bijzonder matig; vertegen
woordigers uit de overige afdelingen
waren niet aanwezig. Het hoofdbestuur
was vertegenwoordigd door de directeur
en de administrateur, de heren Fortgens
en Dekker.
De bestuursverkiezing leverde het
volgende resultaat op: Jb. van Heer-
waarden (herkozen), M. Reuvers (herko
zen), J. van Bennekom (herkozen) en R.
van Eldik (in de plaats van T. de Graaf,
die niet herkiesbaar was).
Bij een gesprek over de toekomst van
het toerisme deelde de directeur mee,
dat vervoerscijfers van de T.E.S.O. N.V.
duiden in de richting dat Texel in het
seizoen-1961 de honderdduizend gasten
zal hebben overschreden, met een ge
schatte bruto-omzet van ƒ10 miljoen.
Ondanks een complete mislukking van
de vakantiespreiding en het slechte
weer is in 1961 vergeleken met 1960 het
aantal gasten met ongeveer 8 procent
toegenomen.
Bij de rondvraag bleek weer eens
duidelijk hoe belangrijk het is dat nog
beschikbare ruimte regelmatig aan de
informatiebureaux wordt doorgegeven.
Aan het slot van de vergadering prees
de directeur het werk van de informa-
trice, mevrouw O. de Kind-Buis, die
voor het eerste jaar de post heeft bezet.
Voorzitter Van Heerwaarden betuigde
zijn spijt over het naderend vertrek van
Texel van directeur Fortgens.
't Was weer louter tutti frutti
Wat de krant aan nieuws ons bracht
En steeds wordt er weer iets dwazer
Door de mensen uitgedacht.
Zo las ik dat een professor,
(Het is waarlijk niet gejokt)
Een bijzonder soort van kippie
Voor de klanten heeft gefokt.
Deze kip legt groene eieren,
Maar met evenveel plezier
Legt ze rode, blauwe, gele.
Ja, in alle kleuren schier.
Dat biedt schone perspectieven
Voor de toekomst, vriendenschaar.
Ieder kan straks kleur bekennen
Zomaar in het openbaar.
Als je dan in een hotel komt
En je vraagt een ei er bij,
Dan geef je meteen de kleur op
Van je richting of partij.
Een A.R. en C.H.-eitje
Kan alleen oranje zijn,
Maar een Russisch ei, die zijn er,
Gaat meer in de rode lijn.
Als men vraagt een K.V.P.-tje,
Komt een gele voor de dag.
En een P. v.d. A.-tje eitje
Is van rood-oranje slag.
En de andere partijen?
Wel, die laten we blauw, blauw.
Want schudt u maar zoveel kleuren
In een oogwenk uit uw mouw
En nu ik toch zif te broeden
Op een ei en op een lied,
Was er ook weer veel gekakel
Rond de TESO, waar of niet?
Daar het met de mist weer mis was.
Misten velen juist de trein,
En kon men helaas niet tijdig
In 't spaghettilandje zijn.
Ja, de prof moet verschijnen
Die dit eitje pellen kan,
Want wanneer de mist de baas is,
Dóe er dan maar eens wat an.
Trouwens, als u mij vraagt, lezer.
Kom ik liever later aan,
Dan dat ik getorpedeerd wordt,
Die kans kan toch ook bestaan.
'k Wéét wel, dat de oude „kappies"
Méér durfden op dit terrein,
Maar wees dankbaar dat de „jonkies"
Eerst nog wat voorzichtig zijn.
't Was alleen wat langer wachten,
(Verder is niets gepasseerd)
En dat wachten heeft men ons toch
In de oorlog wel geleerd
Huib de Rijmelaar.
PLOEGWEDSTRIJD EN
KALVEROPFOKWEDSTRIJD
De Vereniging van Oud-Leerlingen
van de Lagere Landbouwschool organi
seert op zaterdag 30 september a.s. weer
de jaarlijkse ploegwedstrijd. Behalve de
ploegwedstrijd wordt er dit jaar ook
voor het eerst een kalveropfokwedstrijd
gehouden. Hiervoor zullen 38 kalveren
worden ingezonden.
Het ploegen zal gebeuren op een per
ceel van de heer H. van Beek op het
bedrijf „Buitenzorg" in de Witte Hoek.
De kalveren zullen op het bedrijf van de
gebroeders Van Heerwaarden op hoeve
„Axel" worden samengebracht.
Het bestuur hoopt, dat er voor het
ploegen voldoende animo is. Wanneer
het aantal groot genoeg is zal een split
sing worden gemaakt in ïondgaande- en
kantelploegen.
Opgave voor de ploegwedstrijd liefst
vóór 23 september bij Jan Witte, ,,'s-
Hertogenbosch" met vermelding van
type ploeg en tractor. De wisselprijs, die
door de Vereniging is uitgeloofd, is in
1959 gewonnen door Henk Flens en in
1960 door Klaas Eelman. Verder be
staan de prijzen ook deze keer weer uit
gereedschappen.
Wanneer de deelname groot is en het
weer meewerkt, zal het zeker weer niet
aan belangstelling ontbreken voor deze
wedstrijd.
Attentie, attenfie, voor onderstaande
belangrijke mededelingen:
a. laatste oproep aan de geïnteresseerde
bedrijven om zich tot uiterlijk mor
gen, donderdagmiddag 12.00 uur, op
te geven voor de campagne winter-
toerisme op Texel, waarover in dit
blad van zaterdag jongstleden uit
voerig is gepubliceerd.
b. laatste oproep om wijzigingen en
aanvullingen door te geven voor de
accommodatielijst in de V.V.V.-krant
(uitgave 1962).
c. Met uitzondering van het bureaux te
De Koog zijn alle overige bureaux
van de V.V.V.-Texel wegens vakantie
gesloten van 16 september tot 9 ok
tober. Voor inlichtingen e.d.
wende men zich dus tot het
bureau-De Koog.
V.V.V.-Texel
MIST
OP ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1961
(Ingezonden)
Door Uw artikel in de Texelse Cou
rant d.d. 6 sept. j.l. voelen wij ons ge
noodzaakt enige gegevens aan U te
verstrekken, welke ter verduidelijking
hadden kunnen dienen, wanneer U zich
met ons in verbinding had gesteld vóór
U Uw bericht publiceerde.
„De Dageraad" heeft 5 diensten ge
varen t.w.:
v. Texel 05.20 u. v. Den Helder 06.30 u.
09.30 u. 11.00 u.
13.15 u. 14.20 u.
16.10 u. 17.00 u.
18.30 u. 19.30 u.
„Koningin Wilhelmina" heeft 1 dienst
gevaren t.w.:
v. Texel 16.40 u. v. Den Helder 18.00 u.
„Dokter Wagemaker" heeft 2 dien
sten gevaren tw.:
v. Texel 14.30 u. v. Den Helder 16.00 u.
17.30 u. 18.20 u.
„Voorwaarts" heeft 4 diensten geva
ren, t.w.:
v. Texel 07.40 u. v. Den Helder 11.00 u.
12.45 u. 14.30 u.
16.00 u. 17.15 u.
18.25 u. 19.45 u.
In totaal werden er naar Den Helder
vervoerd 215 personenauto's en 3
vrachtauto's. Naar Texel werden ver
voerd 212 personenauto's en 3 vracht
auto's. Hierbij moet vermeld worden,
dat alle geboekte auto's werden over
gezet; dat hierbij vertraging is ontstaan
door de dichte mist kan niet zonder
meer als een verwijt aan het adres van
de TESO geuit worden.
De schepen hebben zonder Radar
hulpmiddelen gevaren; dit is dus in
overeenstemming met hetgeen in het
verleden gebeurde door Uw „oude gar
de". Het grote verschil met vroeger en
nu is echter iets, wat U geheel over het
hoofd ziet en wel het feit, dat behalve
het m.s. „Koningin Wilhelmina", dat al
zou zij zijn uitgerust met radar, welke
goed zou functioneren, het altijd zeer
riskant blijft om met dit schip in de
mist te varen i.v.m. de opstelling van
roeren en schroeven, ook het m.s. „De
Dageraad" met haar 600 ton iets anders
is dan de kleinere schepen van vroeger.
De reden, dat laatstgenoemd schip haar
reis van 07.40 uur heeft uitgesteld tot
09.30 ligt dan ook in het feit, dat de
gezagvoeder wél overdacht de stroming
voor de havenmond van Oudeschild
heeft afgewacht. Het resultaat hiervan
is geweest, dat er gedurende de zater
dag 5 i.p.v. 6 diensten werden gevaren.
Zoals uiteengezet werd kon dus het
m.s. „Koningin Wilhelmina" niet varen
vóór er behoorlijk zicht was. Het re
sultaat was dan ook, dat er slechts één
reis gemaakt werd. Het betreffende
schip was juist op haar terugreis voor
de haven van Oudeschild toen de mist
om ca. 18.45 uur weer zeer dicht werd;
het was onmogelijk om nog een reis te
ondernemen. In de ochtenduren heeft de
bemanning klaar gestaan om direct uit
te varen, zodra de mist zou optrekken;
dit is een ij dele hoop gebleken.
Na 12.00 uur werd het m.s. „Dokter
Wagemaker" ingezet om de diensten, zij
het met een geringere capaciteit, van de
„Koningin Wilhelmina" over te nemen.
De „Dokter Wagemaker" heeft twee
reizen kunnen maken ook toen zij om
ca. 19.35 uur terug kwam voor de haven
van Oudeschild was het niet meer ver
antwoord i.v.m. de dichte mist en duis
ternis, haar nog een reis naar Den Hel
der te laten maken.
Met alle lof zij nog vermeld, dat de
kleine „Voorwaarts" van 0.730 uur tot
20.40 uur constant in de weer is ge
weest om zowel wielrijders als auto's
over te zetten.
Te Uwer geruststelling diene, dat
ook heden ten dage twee leden van de
bemanning op de bak staan om als uit
kijk te dienen bij dichte mist. Wat be
treft de risico's, welke genomen worden
bij het al of niet varen in dichte mist,
zal iedere goede reder het aan haar ge
zagvoerders overlaten of er al dan niet
gevaren zal worden. Wij kunnen U ver
zekeren, dat er de gehele dag een nauw
onderling contact met de gezagvoerders
werd onderhouden dienaangaand. Een
ander beleid dan in het verleden ge
voerd werd met betrekking tot het ne
men van risico's kunnen wij dan ook
niet direct zien.
Uw relaas betreffende hetgeen in Den
Helder gebeurde al dan niet onder het
wakend ook van de „sterke arm" be
hoort in Uw verslag niet thuis.
Het spijt ons te moeten concluderen,
dat uit Uw verslag geen waardering
blijkt voor hetgeen er door het varend
personeel van de N.V. TESO op deze
dag werd gepresteerd.
Met groot vertrouwen in het gezond
verstand van de Texelaars zien wij dan
ook de eerstvolgende aandeelhouders
vergadering tegemoet.
Hoogachtend,
N.V. Texels Eigen Stoomboot
Onderneming,
P. Sibinga Mulder, dir.
Naschrift: Het ingezonden stuk van
de directie van de N.V. TESO was voor
het nummer van zaterdag te laat in ons
UIT DE RAADSAGENDA
Volgende week dinsdag zal de ge
meenteraad in vergadering bijeenko
men. De ontvangen agenda is bijzonder
klein en het ziet er naar uit dat deze
weinig zal worden aangevuld, daar het
in de bedoeling ligt dat na afloop van
de vergadering de heer Prof. W. Bruin
een toelichting zal geven op enkele ont
werp-wijzigingen van uitbreidingsplan
nen.
De raad zal zich voordien bezig hou
den met enkele aankopen.
B. en W. stellen voor van de N.V. v.h.
Langeveld De Rooij te Den Burg en
kele panden te kopen in de Parkstraat.
a. het pand, waarin drukkerij en kan
toor en het door de gemeente Texel tot
1 juni 1964 verleende erfpachtrecht van
de grond, groot 110 m2;
b. het woonhuis en het door de gemeen
te Texel tot 1 januari 1965 verleende
erfpachtrecht van de grond, groot 276
m2. Deze aankoop is nodig gedeeltelijk
voor de verbreding van de Parkstraat
en overigens voor uitbreiding Wezen-
tuin. De koopsom is ƒ12.000,
Bouwterrein
Aan de heer A. Trap te Oosterend zal
een perceel grond worden verkocht ge
legen aan de Oranjestraat aldaar. Het
perceel is 310 m2 en de heer Trap wordt
eigenaar voor 3720,
De oplossing van het nijpende wo
ningvraagstuk wordt vertraagd door
gebrek aan bouwterrein. Uitbreiding is
mogelijk aan de Bogaard en de Koger-
straat. Percelen aldaar zijn echter eigen
dom van de heer C. Reij, Kogerstraat 6!
Pogingen door het gemeentebestuur om
de percelen langs minnelijke weg in
eigendom te krijgen zijn tot op heden
mislukt. B. en W. stellen de raad voor
tot onteigening over te gaan. Te ont
eigenen grootte is totaal 96 a 10 ca,
waarop boerderij, grasland en tuin.
Ook voor de uitbreidingsplannen aan
de rand van Den Burg zal de gemeente
tot onteigenen moeten overgaan. Het
betreft het plan achter de Wilhelmina-
laan, Hallerweg, Schilderend. Deze
grond is nodig voor de bouw van een
ULO-school, en voorts voor openbare of
bijzondere gebouwen en „bos", en dat
tevens door gebrek aan bouwterrein de
woningnood niet kan worden opgelost
B. en W. achten het uitgewerkte plan
tot onteigening in belang der volks
huisvesting.
Hierbij zijn betrokken: Gebroeders
Koorn, metselaars, te onteigenen groot
te 2 a 77 ca, schuur en erf. Mevr. M. S.
J. Keijser-Boot, huis en erf, groot 2a
50 ca. Verenigde Texelse Beurtdiensten
4 a 40 ca; dit is een deel van de 13 a
80 ca. waarop gevestigd van de VTB
garage, kantoor, 3 bovenwoningen en
opslagterrein. De heer C. J. de Lugt,
2 a 73 ca; is een deel van 8 a 04 ca
waarop huis en erf. De heer J. H. Geus,
grasland 13 a 50 ca. N.V. Texels Eigen
Stoomboot Onderneming 5 a 31 ca; is
een deel van het bouwterrein groot 24 a
25 ca. Dames Dijt, percelen weiland,
groot 83 a 90 ca., 2 a 40 ca, 1 ha 57 a
60 ca, 78 a 30 ca, 62 a 33 ca.
Na deze percelen, waarvoor nog geen
overeenstemming is bereikt tussen eige
naars en gemeente, is de heer Jac.
Keijser Dzn., Gasthuisstraat 2, Den
Burg, bereid enige percelen grond nabij
de Hollewal te verkopen. Het perceel
maakt deel uit van een plan dat ge
maakt is voor een beplantingsgorde!
Voor ƒ6850,zal de gemeente eigenaar
worden van 5480 m2 grond.
TEXELSE MARKT
Aangevoerd maandag 11 september 1961
6 koeien 6501000; 28 rammen 100
400; 94 lammeren (54 van 6590 en 40
van 125—250); 25 schapen 90—110; 25
biggen 5570; 6 nuchtere kalaveren
90—140.
bezit, zodat wij het eerst thans kunnen
publiceren.
In genoemd verslag hebben wij voor 'n
groot gedeelte het wachtende publiek
aan het woord gelaten.
Wij hebben alle respect voor het per
soneel van de N.V., dat steeds in weer
en wind de talrijke passagiers vervoerd.
Naast al de cijfers, die door de directie
worden genoemd, vinden wij het toch
vreemd als de „Koningin Wilhelmina"
om plm. 7 uur uitvalt de Dokter Wage
maker niet in de vaart komt. Het is ons
bekend, dat dit schip niet direct vaar
klaar is, maar dat deze boot eerst om
half drie van het eiland vertrekt is o.i.
niet geheel ten dienste van het publiek.
Dat de Koningin Wilhelmina moeilijk
gebruikt kan worden met mist, is door
ons ook gememoreerd.
Een aankondiging betreffende de
stagnatie aan de loketten bij de VVV
en aan de haven is, naar onze mening,
in een dergelijk geval geen overbodige
luxe. Het voorkomt in ieder geval veel
„gemopper".
Ook wij zien met groot vertrouwen in
het gezond verstand der eilandbewoners
de komende aandeelhoudersvergadering
tegemoet. Red.